sydän sykkii välillä oudosti

  • Viestiketjun aloittaja pumtsipum
  • Ensimmäinen viesti
pumtsipum
mulla välillä sydän jättää lyöntejä väliin. Normaalia, tiedän. Mut onko sekin normaalia, että tuntuu kuin se jättäisi 2-3 lyöntiä peräkkäin väliin? Siis sydän lyö pum--PUM-pum--PUM. Kun lyönti jää väliin tuntuu kuin veri ei kiertäisi päässä. Ei pyörrytä mutta vähän niinku kuitenki pyörryttäs. 32v jq nainen olen. Ultrassa normaali sydän, ei läppävikoja tms.
 
"niin"
Ovat lisälyöntejä erittäin todennäköisesti. Eli vaarattomia. Oletko viime aikoina nukkunut huonosti / ollut stressaantunut tai ylirasittunut tai vaikkapa sairaana?
 
"Wieras"
Mulle tulee ainakin stressistä niitä. Älä mieti liikaa, vaan anna pumpun jyskyttää. Jos oikein alkaa kohtaukset ahdistamaan niin hae lääkäriltä propral resepti, on hyvä lääke tähän vaivaan.
 
pumtsipum
Mä sain juuri tuota propralia, mutta mulla nuo lisälyönnit tulevat vain pari kertaa päivässä ja nuo lääkkeet laskevat jo enneståän matalat verenpaineet ja sykkeen niin matalaksi et on sen vuoksi hankala olla. Ei siis oikein mulle noista hyötyä. Mulla epäillään refluksia, tänään join taas kahvia ja meinaa ruokatorvea poltella. Voi kai se sekin provosoida.
 
"hmm"
En oikein ymmärrä, että mikä on huolena jos kerran ultrattu ja todettu, että kaikki ok? Joillakin rytmihäiriöitä lisää kahvi, joillakin stressi, vähäinen uni, jne. Anna muljua, äläkä kiinnitä huomiota.
 
pumtsipum
Ilkeän tuntoisia ovat. Siksihän ne pelottaa. Eikä niitä nauhalle ole saatu. Se, että sydän ultrattu jq kunnossa ei kuulemani mukaan voi poissulkea sitä, että nuo lisälyöntini eivät vaarallisia olisi. Tokikaan tätä lääkäri ei minulle sanonut.
 
noooo
Eiks se oo niin et jos sydän on rakenteeltaan normaali (ultrassa) eikä ekg;stä löydy mitään poikkeavaa (esim.qt-aika.) niin silloin rytmihäiriöt eivät ole vaarallisia.
 
"Hmh"
Joo se on hankala kun niitä ei tahdo saada nauhalle koskaan, mulla sama ongelma...Kerrankin kun pääsin petille pitkälleni ja elektrodit rintaan niin rytmi rauhoittui, ainut joka kertoi jotain olevan vialla oli lähes 200 leposyke.
Propral on hyvä, ettei sulla ole vaan liian vahvana se? Miedoimman tabletin puolikaskin voi auttaa. Ei mulla ainakaan liikaa laske verenpainetta.
 
doz
Itse olen myös juossut lääkärissä nyt rytmihäiriöiden takia. Sain kun monta kertaa ensiavussa ja lääkärillä kävin, kotiin vuorokauden ekg:tä nauhoittavan holter-laitteen. Neuvoivat ensiavusta, että silloin kannattaa urheilla,juoda kofeiinia ym mitä kenelläkin aiheuttaa rytmihäiriöitä. Sain just tänään raportin, että holter oli rekisteröinyt itselläni lisälyöntejä ym mutta ne pitäisi olla normaaleja. Olen silti menossa vielä rasituskokeeseen kun sekin luvattiin silloin kun sydän oikein hyppi.

Itselläni rytmihäiriöitä voi olla totta kai muutenkin, mutta kilpirauhasen lääkitys on ollut nyt liian iso ja on siis myös liikatoimintaa mikä aiheuttaa rytmihäiriöitä myös.
 
doz
Vielä lisäys että itselläkin kävi aina niin, että koton oli inhottavan tuntuisia sydämen muljahduksia ym ja kun sit ensin monta tuntia mietittyäni lähdenkö ensiapuun sinne menin, niin ekg siellä oli normaali. Ei nämä lisälyönnit ym tosiaan kivoja ole mutta nyt olen tyytyväinen, että holter- tutkimuksessa niitä näkyi ja kardiologi antoi lausuntonsa niistä. Oli jo olo, että mua pidettiin ensiavussa paniikkihäiriöisenä kun mitään ei siellä ekg:ssä näkynyt.
 
No käyhhän siellä tohtorilla ekg:ssä jos hertta pumputtelee miten sattuu, ettei sitten leivo kii jossai vaihees.
 
doz
Olen käsittänyt että määrää tärkeämpi on selvittää millaisesta rytmihäiriöstä on kyse. On vaarattomaa ja taas vaarallisempaa eli pitäis päästä tuohon holter 24 tunnin ekg: hen tai rasituskokeeseen jos ne epäilyttää. Osaa ei tunne itse ollenkaan. Toisaalta kardiologi kertoi että joillakin on tuhansia tuhansia liaälyöntejä vuorokaudessa eikä se haittaa jos ovat vaaratonta lajia. Sit taas osasta on ilmeisesti esim vaara että kuljettavat hyytymiä kun vero ei virtaa oikein tai jotenkin niin se meni...
 
tuota
Lisäreitä ei välttämättä saada koskaan nauhalle. Vaikka olisi vuorokausi ekg. Se, että sydän on rakenteeltaan terve pois sulkee vaarallisten rytmihäiriöiden aiheuttajat.
 

Yhteistyössä