Sydäntenmurskaajat-09 ** 2010 Helmikuussa**

Status
Viestiketju on suljettu.
Heippa pitkästä aikaa!

Kirjoittelin syksyllä tänne muutaman kerran, mutta kohtutulehdus ja koliikki veivät sitten voimat. No, koliikista selvittiin lopulta vyöhyketerapialla, josta olen ikuisesti kiitollinen. Mutta omasta tulehduksesta tulikin sitten farssi, joka jatkuu edelleen. Hoitovirhekantelua odotellessa... :kieh:

Meillä on aloitettu kiinteät 3vkoa sitten. Tällä vkolla pojalla todettiin virallisesti maitoallergia, juo Almiron peptiä. Ja näyttäisi siltä että on allerginen myös perunalle ja porkkanalle. :attn: Pitää vissiin kokeilla bataattia...

Teillä on muistaakseni jollain ollut käytössä Manduca? Mitä ootte tykänneet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja TiiuHti:
Onko kellään käytössä Quinnyn dreami koppaa? meillä on noi speedit ja siihen toi kyseinen koppa ja nyt on ongelma kun Nuutti ei yksinkertaisesti mahdu koppaansa enään :eek:

TiiuHti
Moi,,

Vaihettiin toi koppa just pois, kun tyttö ei enää mahtunut siihen :D Meillä on QUinnyn freestylet ja niissä oli Quinnyn dreami koppa. Juu tosiaan koppa on liian lyhytmeidän tytöle, joten tultiin siihen tulokseen, että lämpöpussiin ja rattaiden muotoon nuo. Hyin näyttää viihtyvät. Mulla on ihan ala-astennossa tuo selkänoja ja olisko se joku 20-30 astetta tasasesta kallellaan :D
Kävi siis tähän asti, täyttää nyt 4 kk.

Miimumaija, Luinkin FB tuosta kaapon tippumisesta, nyt olen itsekin varovaisekmi ja uskon kun mummo sanoo, että ÄLÄ JÄTÄ HETKEKSIKÄÄN yksin mihinkään korkealle!

Roona, kiitos uudesta pinosta. Meillä ens vkolla 4kk neuvola ja voinkin laittaa mittoja sitten!
 
J84
Iloista aamua täältä kinosten keskeltä :wave:

Nyt voisin vaikka laulaa luikertaa "voiko ihanammin päivä enää alkaa? Onko ihanampaa aamua kuin tää?"

Esikko se sitten täyttää tänään klo.15.40 täyden KYMPIN :heart: ONNEA ONNEA IHANA ERIKOINEN ESIKOISENI!!!! Ja sitten vielä nuo nuoremat heräsivät niin hyvän tuulisina, että...
Kaiken tämän lisäksi Samu sitten rupesi todistettavasti kihnuttaan/ryömimään eteenpäin ja pyörimään molempiin suuntiin napansa ympäri :heart: Laitoin hänet aamupalan ajaksi lattialle leikkimatolle ja kappas, siitä hän otti ja lähti metrin verran eteen päin jääden pyörimään akselinsa ympäri :D Mico saavutti tuon vaiheen vasta 7kk tienoilla :eek: Kyllä on veljekset sitten aivan eri maata :)

Iloisin tunnelmin J84 ja SuperSamu 4kk1vk.....
 
-Zeny & Arttu....................................8,230kg * 64,5cm
-Olkkis74 & Arttu...............................8,050kg * 69,5cm
-J84 & Samu......................................7,754kg * 64,5cm
-Nuppu..............................................7,745kg * 67 cm
-Jooseppi & Alexandra......................7,635kg * 63,2cm
-Tiia & Ville .......................................7,530kg * 65,4cm
-Roona & Vili ....................................7,495kg * 65,8cm
-Odottava & Onnellinen + Rinsessa..7,370kg * 66,5cm
-uneksija85 & Nooa..........................7,315kg * 66,2cm
-miimumaija & Kaapo........................7,200kg * 66,5cm
-Cummastelija & Erica.......................6,870kg * 62,5cm
-Mama & Stella..................................6,775kg * 63,5cm
-Helinä83 & Venla.............................6,560kg * 63,6cm
-May85 & Poika.................................6,410kg * 66 cm
 
Heips. Ja kiroilua täältä lumen keskeltä taas... no niin varmaan joka puolella ollaan kyllä lumen keskellä. Tää Tampereen aurauspolitiikka vaan on jotenkin niin käsittämätöntä. No, mut jossainhan niiden on pakko säästää...vai? Ja miks turhaan noita lumia aurata kävelyteiltä veke; kohtahan ne sulaa kuitenkin?! Grr. No joo... ehkä ne ylihuomenna on aurattu, ellei tuu lisää lunta :headwall: **Muistelen tässä vaan eräitäkin kertoja ku oon optimistisena lähteny vaunulenkille ja tarponu kävelytiellä umpihangessa ja joutunu nostaan vaunut kinoksen yli ku autotiet on auratttu niin että suojatien aukot on menny umpeen...**

Siinä siis päivän valitukset :)

Vili alkoi sitten eilen tosissaan harjotteleen pyllyn nostamista. Sillä on siinä vaiheessa aina naama lattiassa, pehva nousee ilmaan nostaen myös masua ylös... Ja jalat yrittää hakea ilmeisesti konttausasentoa?? Huvittavan näkönen se on... ja tuhisee tosi huvittavasti :LOL: Aww... pieni rakas :heart: Meinaakohan se nyt tota taktiikkaa kun ei ryömiminen eteenpäin ota onnistuakseen? Hehe... Huvittaa... yhtenä päivänä yritetään kovasti kieriä selältä mahalleen (toisinpäin menee jo niin että kopsahtaa) josko niinpäin pääsis liikkumaan, toisena päivänä kamalat ryömimisharjoittelut ja pakittamista... ja nyt uutena tää ihme pehvannostelu ja konttausasennon hakeminen. Päättäis jo! :LOL: :LOL: :LOL: Tai no toisaalta, on kai se vaihtelua arkeen kun eri päivinä on aina eri teema :LOL:

Elku! Meillä on Manduca, ja kovastikin se oli käytössä aiemmin, esim kauppareissuilla. Ja esim jos on kipeenä/nuhaa, niin on hyvä kantaa sisälläkin ukkoa siinä; saa nukutttua. Odottelen tässä, että tulis paremmat kelit niin vois pihallakin taas mennä sen kanssa... Ei vaan kamalilla pakkasilla oo viittiny lähteä. Vili viihtyy siinä kyllä hyvin, nykyään sisällä ollessa ei kyllä jaksa kauaa olla siinä... mutta eipä sitä nyt onneksi muutenkaan tarvii enää kantaa kokoajan sylissä. Pianhan sitä voi alkaa käyttää myös toisinpäin, eli selän puolella :) Ja tosiaan; se on tosi tukeva kyllä, ei oo tullu viel selkä/hartiat kipeeks, varsinkin kun pidän olkahihnoja ristissä selän takana...

Onnea Jellonalle; esikolle ja Super-Samulle!

Vielä tosta vauvan tipahtelusta... Mulla on ollut jo synnäriltä asti ihan kamalia pelkotiloja... Oli pahimmillaan siinä ekan kuukauden aikana kun Vili oli vielä ihan pieni. Mä näin siis eläviä mielikuvia siitä kuin se tippuu lattialle ja "räjähtää" siihen ympäriinsä... En saanu alussa edes öisin unta. Olin ihan tööt ja se oli kamala siellä synnärilläkin kun ne hoitajat nosteli sitä niin huolettomasti. Nyt se lähinnä kuulostaa naurettavalta, mutta voin kertoo, että oli aika painajaismaista elää sellasten mielikuvien kanssa. Ja mä en edes miehellenikään niistä puhunu silloin. Olis varmaan pitäny jollekin ottaa puheeks. Onneks ne katos sit ajan kanssa. Vaikka vieläkin toki huolestuttaa välillä...
En oo uskaltanu Viliä jättää kertaakaan yksin hoitopöydälle, sohvalle tms. En edes ihan pienenä vaikka se vaan makas pötkylänä siinä... Enkä aio jatkossakaan. Meidän 180cm leveessä sängyssä se on toistaseks saanu toki olla yksinään kun nukkuukin siellä aina päikkärit. Mutta viime aikoina alkanut huolestuttaa kun se on alkanut hyörimään ja pyörimään unissaan... Noh, pitkä matka, levee sänky, kasa tyynyjä... Eikä se päikkäreillä onneks niin kauheesti ehdi möyriä.

On se kyllä ihana, että nää vaavit alkaa tuleen siihen ikään, että ottaa jo niin paljon kontaktia muihin. Ja TOISIIN VAUVOIHIN! Eilenkin vauvajumpassa Vili ja Uneksija85:n Nooa vähän tutkivat toisiaan. Sellaista koskettelua ja ihmettelyä se on. :) Oli ihana silloin viime perjantain äiti-vauva-kahvitteluilla kattoo kuin kasa vauvoja; 4-6kk, ihmetteli toisiaan matolla. Ja Vili varasti yhdeltä tytöltä lelun pari kertaa :LOL: :heart: Pakko olla rakkautta :heart:

Joopa-joo. Pyykit kuivumaan. Nykyään saa olla paljon useammin pesemässä Vilin vaatteita. Aikaisemmin päivävaatteet(kotivaatteet) saattoi olla kolmekin päivää samat. Nykyään ne menee joka ilta pyykkikoriin. Eilenkin ihan kaurapuurossa ja luumussa ja kasvissoseessa. Yöpuku me vaihdetaan 2x viikossa, eli aina kylvyn (ke-la) jälkeen puhdas. Ellei tapahdu jotain puklukatastrofeja tai vaipat petä. Mutta eipä oo puklaillu enää pahemmin, ja noi Pampersit ei kyllä petä...vaikka olis koko yön. Jos johki vieraisiin lähdetään, tai kaupungille tms. niin silloin laitetaan aina jotku "kivat vaatteet"... Pakkohan niitä edustusvaatteitakin on käyttää kun on ostettu. Kotona ei vaan niitä viitti sotkea. Vaikka mä ostankin kyllä aina sellasia vaatteita että ne ei kuitenkaan oo epämukavia... vaikka näyttääkin kivoilta :)

Roona & Vilppu ViliTheKid :heart: :)
 
Eipähän ole taas tullu kirjoteltua.. pahoittelen...

Enkä kirjottele nyttenkään, paljon olis asiaa mutta pienet potilaat odottaa. Molemmilla lapsilla keuhkoputkentuhehus, antibiootti kuurilla molemmat :(

zeny
 
Alkuperäinen kirjoittaja zeny:
Eipähän ole taas tullu kirjoteltua.. pahoittelen...

Enkä kirjottele nyttenkään, paljon olis asiaa mutta pienet potilaat odottaa. Molemmilla lapsilla keuhkoputkentuhehus, antibiootti kuurilla molemmat :(

zeny
Voi ei! :( Jaksamisia sinne!
Lisäsin teidät tonne etusivun neuvolakorttiin... Kai nuo siis oli 4kk mitat? Painava jäpikkä teilläkin! :)
 
Kamalia tollaiset tipahtelut, onneks ei käynyt pahemmin!! Itsekkin oikein säikähdin yks kerta, kun hain poikaa päiväunilta, jotka siis oli nukkunut meidän sängyssä. No, poika oli venkuttanut itsensä niin, että oli siellä mahallaan ja jalat "tyynyn" päällä!! Eli kääntynyt ihan kokonaan ympäri. No, ei siinä mitään, mutta meillä on sängynpäädyssä yöpöytä, joten sänky ei ole seinässä kiinni. Siellä ois justiin sellanen pojan mentävä aukko...No, onneks ei ollut siihen suuntaan sillon lähtenyt, mutta säikäytti se, kun jalat oli noin 5 cm sängynpäädystä. Enää en jätä poikaa nukkumaan ilman tyynyjä. Ja niitä on sitten jokapuolella, ettei pääsis tolleen liikkumaan.

Hyvä Roona, kyllä teillä pian jo liikutaan ja alkaa helpottamaan...Tai sitten ei, kun saa juosta koko ajan toisen perässä :LOL:

Joo, pikkumies huutelee sängyssä. Pitää mennä hakemaan, ennenkuin innostuu pyörimään siellä |O Paremmalla ajalla taas!!
 
Voi helv...Mihin se teksti katosi???? :kieh: No, uudestaan...Eli onko muilla kokemusta tälläsestä...Aamuisin kun herätään, niin nenä on osittain "tukossa"!! Ja tämä haittaa siis syömistä!! Nyt oon parina aamuna laittanut sinne keittosuolatippoja, niin on auennut, mutta mitään räkää ei ole tullut. Voiskohan tollanen johtua esim. kuivasta huoneilmasta?? Kun päivällä ja illalla ei mitään tukkoisuutta ole havaittavissa, ainoastaan yöunien jälkeen...Ja petivaatteet ollaan justiin vaihdettu...Matto tampattu ja jopa perhot pesty, joten pölystä ei pitäis johtua ainakaan...
 
Huih, helmikuu! Mulla meni tuo tammikuun ketjun loppu vähän ohi, kun oltiin reissussa, mutta lukaisin äsken jutut läpi. :)

J84 esikoiselle onnea! :D

Miimumaijalle ja Kaapolle
hali. Onneksi selvisitte säikähdyksellä! Etkä oo ensimmäinen äiti, jonka vaavi muksahtaa alas hoitopöydältä (sohvalta, sängyltä jne). Mun äiti on jo raskausajasta asti toitottanut, että vauvaa ei saa jättää hetkeksikään yksin hoitotasolle. No, neiti on jo liian pieni meidän hoitotasolle, joten nykyisin vaippa vaihdetaan lähinnä sängyllä tai lattialla. Sängyllekään en enää uskalla jättää yksin, kun tuo on tuollainen elohiiri.

Täytyy sanoa, että oon miettinyt ihan samoja asioita tuon allergiatutkimuksen osalta kuin hanjuu. Hyvin kiteytit munkin ajatukset kirjoituksessasi. :) Mä en kyllä tiennyt, että noin pieni osuus äideistä täysimettää sen suositellun 6kk. Luulin määrää paljon suuremmaksi!

Täällä edelleen nuha vaivaa. Tai no, se on nyt lähinnä limaisuutta tuolla jossain nenänielussa. Suolatipat, nenä-friida, höyryhengitys ja nasolin-tipat yöunille mentäessä on olleet käytössä ja hyvin ollaan selvitty toistaiseksi. Mulla on kyllä ihan hurjan reipas ja ihana pieni tytär! :heart:

Muoks: Kirjotin tota niin monta tuntia, että meni välissä tulleet viestit ihan ohi. :D

Zenyn pikkuisille molemmille pikaista paranemista! Se on kyllä niin kurjaa, kun pienet sairastaa. :( :hug:

Niin ja meillä on tosiaan myös Manduca! Neiti on nyt vasta alkanut viihtyä siinä, kun vihdoin näkee sen reunuksen yli. Hihnojen jyrsiminen tuntuu olevan tosi mieluisaa, ne on nimittäin aina ihan litimärät, kun otan typyn pois repusta. :D Odotan innolla, että tulee kevät ja pääsee ulkoilemaan repun kanssa. Nyt en oikein osaa pukea tyttöä enkä itseäni Manduca-ulkoiluja varten ja toisaalta liukastuminen pelottaa...

Tuteista vielä. Meillä syödään silikonisia, mutta tuli mieleen, että jos hammasystävällisen tutin haluaa, niin varmaan ihan ykkönen on Dentobon: http://www.dentobon.fi/site/ Meillä noita on paketti kaapissa, mut ei oo jaksettu kokeilla kelpaako neidille, kun todennäköisesti ei kelpaa. :)
 
schnuller
Vaunukopasta:Meilläkin Brion kova koppa jäämässä pieneksi.Sekä pituudelta, että leveydeltä.Jospa äkkiä alkais ilmat lämmetä niin ei tarttis enää vaatetta sinne ahtaa niin paljon eikä makuupussin alle vilttejä ja taljoja.

Oisko sellainen Eisbär-lämpöpussi hyvä hankinta??Toimiiko se myös sillon kun vauva on isompi, siis ensi talvenakin?


Auraus:Me tultiin just kans vaunulenkiltä. Yli kaks tuntia oltiin reissussa.Mä sain välillä vetää vaunuja perässä kun ei työntämällä edennyt matka ollenkaan.Samoin sai nostella niitten lumikasojen yli suojateiden kohdalla.Rasittavaa, mutta totta!Täälläkin oli ihan murto-osa pyöräteistä aurattu, vaikka kello on jo yli puolenpäivän.Ja lisää tulee koko ajan!

Ihottuma on täällä taas pahentunut. :( Raapi itseään taas viime yönä niin, että nukkuminen oli tosi levotonta.varsinkin rinta on aivan kauhean näköinen kun pääsee sitä helposti raapimaan.Toinen jalkataive on taas aivan nahka pois.No ens viikolla ois se neuvolalääkäri, jospa se osaisi ottaa kantaa.

Mä ajattelin kans koettaa sitä kantoreppua uudelleen nyt kun on vanhempi.Haluasin käydä kävelyllä niin että vaavikin näkee maailmaa.Ihan pikkuisena ei viihtynyt siinä ollenkaan.



[/b]Vaatteista:Mä olen edelleen vaihtanut joka päivä vaatteet vauvalle, vaikka ei ole edes tahraiset.Kai sen voisi jo lopettaa, mutta toisaalta nuita vaatteita on niin paljon , että ihan kivakin, että kerkeää käyttämään niitä kaikkia ennen kun menee pieneksi.
Yöpuku vaihdetaan meillä joka toinen päivä, koska se on yleensä iltamaidon jälkeen aina puklussa.
 
Kiitos pinosta Roona!
Kauheasti olisi taas kommentoitavaa, mutta muisti pätkii pahasti.

Schnuller: Laitapa vauvalle yöksi niin iso yöpuku tai body päälle, että voit ommella hihansuut umpeen. Ei pääse silloin ainakaan kynsillä raapimaan ihottumaa.

Annoin eilen parsakaalia Venlalle perunan kanssa. Taisi olla todella hyvää, kun naamasta ei edes huomannut, että oli uutta makua.
 
Schnuller: Ehdottomasti ollut yks parhaita hankintoja se Eischbärin (vai miten se ny kirjoitettiinkaan :ashamed: ) Untuvapussi. Niitähän on eri kokoisiakin, älä ihan sitä vauvakokoa osta... Mä siirryin käyttään nyt meillä jo ratas-osaa, ja jätin vaunukopan kotiin. (VAIKKA VIli siihen ihan hyvin vielä mahtuukin, mut rattaissa sen saa istumaan ja valjaisiin, kun kränää kopassa jos on hereillä...) Se untuvapussi on ihan ykkönen niissä, kun on ne aukot 5-pistevaljaille! pysyy hyvin siellä kiinni ja lämpöisenä!! SUOSITTELEN! Meillä ei oo koko talvena pahimmillakaan pakkasilla ollu vaunuissa muuta ku se... ja hyvin on poika pysyny lämpösenä. Keväällä sen voi laittaa jo ihan ilman haalaria sinne pussiin kun lähtee vaunuileen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja zeny:
Eipähän ole taas tullu kirjoteltua.. pahoittelen...

Enkä kirjottele nyttenkään, paljon olis asiaa mutta pienet potilaat odottaa. Molemmilla lapsilla keuhkoputkentuhehus, antibiootti kuurilla molemmat :(

zeny
Voi ei! :( Jaksamisia sinne!
Lisäsin teidät tonne etusivun neuvolakorttiin... Kai nuo siis oli 4kk mitat? Painava jäpikkä teilläkin! :)
joo on 4kk mitta.. 11.2 on 5kk neukku.

*muoks* meil ukko on painava mutta ei lihava... en tiiä painaako sillä luut nii paljon :D
 
Terve vaan,

Onpas tullut taas tekstiä. Aluksi Roonalle kiitos tästä pinosta.

Miinumaija: Onneksi olette kummatkin kunnossa. Hali teille molemmille.

Mistäs ootte nyt puhuneet?? Onnea Jellonan esikoiselle!

Täällä Espoossakaan ei ole pian enää paikkaa minne tota lunta sais kolattua. vaunujen kanssa on ihan turha lähteä mihinkään ku ei pääse eteenpäin. Ihan kiva ku noi pakkaset sitten loppu ni sitten on kaikki paikat täynnä tota helvatun lunta :kieh:

Ihanaa ku teidän vauvat jo noin kovasti liikkuu. Meillä vaan päristellään edelleen niin että kuola lentää :LOL: Meillöä oli eilen pieni huuto show täällä kun tyttö ei ole kakkannut taas viiiteen päivään ja eilen olis sitten halunut kakata ja kakka oli niin kovaa et sitä oikein sattu pientä ku yritti vääntää niit pötkylöitä ulos. Äidin sydäntä raasti ku toista sattui. Nyt olen viisastunut ja annan aian soseiden jälkeen tilkan vettä. ei menty tän takia sitten eilen vauvauintiinkaan jos se olis kakannut sinne veteen niin olis menny kaikkien uinnit sitten siltä päivältä.

Soseista vielä mulla ei ole kyllä pakastettu peruna mennyt sellaseks kokkeliks. Sekoittuu tosi hyvin jonkin muun soseen kanssa. Meillä tytölle kelpaa vaan juuressoseet ja hedelmät syljetään ulos suusta :LOL:
Mulla on pakastimessa soseeena: bataattia, perunaa, porkkanaa, parsakaalia, maissia, kukkakaalia, kurkkua, tomaattia, persikkaa ja kesäkurpitsaa. Niistä teen sitten aina sellaisia mixejä.

Manducasta meilläkin on nyt ruvettu pitämään eli kuten Roonakin sano niin täälläkin odotellaan parempia kelejä et pääsee sen kanssa ulos.


Ensi viikol 5kk neuvola. äitiä jo vähän jännittää et millaisiin mittoihin sitä tällä kertaa päästään :LOL:

Jooseppi & Alexandra kahta päivää vaille 5kk :heart:
 
Vieraat lähteneet, E nukkumassa ja sivusto pelittää eli nyt voin keskittyä olennaiseen :LOL:
Mistäs aloittaisin? Oli tuhat ja yksi asiaa mitä piti tulla kommentoimaan mutta pää lyö ihan tyhjää. Tän siitä saa kun on avaamatta konetta viiteen tuntiin :LOL:

Vaatteiden peseminen myös meillä selvästi tiheentynyt vaatteiden peseminen. Tai silloin ihan pienenä meni järkky määrä pesuun kun pulauttelua oli 24/7 mutta sitten se vähän rauhoittui ja pysyttiin olemaan useampi päivä samoissa vaatteissa. Nyt ollaan aina ihan bataatissa joten joka päivä pitää vaihtaa body. Himassa ollaan melkein aina bodyssa ja sukkiksissa. Tosin ne sitten stemmautan värien mukaan ettei ihan ryysyrannan joosepilta näytä :kieh: mutta mukavuus ennen kaikkea. Sitten kun ollaan ihmisten ilmoilla niin tietty jotain vähän parempaa päälle. Yöpuku vaihdetaan 1-2 krt/vko, riipuen vähän sotkun määrästä mutta yleensä pysyy kyllä hyvinkin siistinä.

May85:
Voiskohan tollanen johtua esim. kuivasta huoneilmasta??
Ihan varmasti voi johtua. Kannattaa ottaa vanhankansan niksit käyttöön eli pyykit makkariin kuivumaan ja märkiä pyyhkeitä pattereille. Niin, ja paljon perunoita keittämään :D Näillä saa kummasti huonekosteuden kuntoon ilman kalliita häppäsvärkkejä. Nämä pakkaset ovat kyllä myrkkyä niin iholle kuin hengityselimillekin |O

Mä en niin perusta siihen, että millaista tuttia Erica syö. Hän kuitenkin imee sen verran vähän nykyisin koko tuttia, lähinnä vain nukahtaessa tai jos tarvii muuten rauhoitusta, niin enpä usko sen hampaisiin ja purentaan vaikuttavan. Eri asia tietty jos se olisi koko ajan suussa mutta onneksi imeskely on selkeästi vähentynyt iän myötä. Meillä käytössä MAM:n silikooniset tutit ja pelittävät ihan hyvin niin niillä mennään jatkossakin!

Lumesta ja aurauksesta, älkääs nyt hyvät naiset hermostuko!!! Uskon, että kaupunki tekee kaikkensa, että tiet olisivat hyvässä kunnossa. Ei niillä ole mitään syytä tehdä kiusaa ja jättää huvin vuoksi teitä auraamatta. Toki se on inhottavaa kun vaunuja pitää työntää/vetää/raahata/kantaa/tyrkkiä ja törkkiä että pääsee eteenpäin mutta mutta... Hesarissa on ollut tosi paljon juttua siitä kuinka esim. pelastuslaitos on helisemässä kun eivät pääse kalustollaan hälytyspaikalle. Mun mielestä on ainakin ihan ok, että isot tiet ja tärkeät kulkuväylät aurataan ensisijaisesti. Eihän meillä voi Suomessa olla riittävästi kalustoa kun viimeksi näin paljon lunta on ollut yli 30 vuotta sitten!!! Eiköhän me nämä muutamat viikot kestetä ja nautitaan kauniista luonnosta. Kohta saadaan kärvistellä loskassa jota on sitten enemmän kuin laki sallii ;)

Schnuller:
Raapi itseään taas viime yönä niin, että nukkuminen oli tosi levotonta.varsinkin rinta on aivan kauhean näköinen kun pääsee sitä helposti raapimaan.
Meillä ihan sama homma. Neidin iho rintakehästä ja jaloista aivan verillä. Ihan kun joku kissa olis käynyt kylässä :kieh: Tosi vaikea vaihtaa vaippaa kun käsi käy välittömästi kun paljasta pintaa näkyvillä (heh, olipas pervosti kirjoitettu :eek: ). Mä oon ratkaissut tän niin, että pidän joka puolella kämppää Erican sukkia joita sitten laitan hänelle käsiin vaipan vaihdon ajaksi. Näin ei pääse raapimaan eikä kutina leviämään. Onhan niitä sellaisia sisätumppujakin, meillä parit sellaiset käytössä pahimpaan aikaan mutta nuo sukat ajavat ihan saman asian. Kandee kokeilla!

Ruoka-asiaa Meillä syödään siis bataattia, parsakaalia ja nyt kolmatta päivää persikkaa. Persikka tulee suoraan purkista, bataatin ja parsakaalin soseutan itse. Olen laittanut ne valmiiksi annospusseissa pakkaseen ja sitten sulattelen vesihauteessa ne joka päivä syötäväksi. Noin kerran viikossa ruokatehtaana ja silloin isoja satseja kerralla pakkaseen, ei sitten tarvitse joka päivä kokata. Jos tuo persikka nyt sopii (testi kestää vielä 4 päivää) niin seuraavaksi sitten kukkakaali :p .

Roonalta pitimäni kysellä, että miksi ihmeessä se Vili niin kovasti ähisee sen kakan kanssa? Onko sen masu kovalla? Meillä ainakin kakka tulee tosi liukkaasti muutamalla ähkäisyllä eikä siinä kauaa nokka tuhise :LOL: :kieh: Meillä kans hyvin säännöllinen kakka-aika, se tulee aina aamulla aamuruoan jälkeen. Heh, taas näissä kakkajutuissa... :wave:

Meillä on nyt muuten joku ihme nukkumiskausi meneillään. Tänäänkin neiti veti 3,5 h päikkärit :eek: ja sit sen lisäksi KOLMET sylipäikkärit (á 30min). Yöunille kupsahti ysiltä. Ei se normaalisti oo ihan noin paljon nukkunut mutta ehkä se kasvaa nyt jotenkin enempi. Ja varmaan tuo liikkeellelähdön opettelu ottaa voimille. Koko ajan pitää kääntyä ja ihan hirveesti yrittää eteenpäin sekä istumaan. Ihmekkös tuo että sitten väsyttää, äitiä väsyttää jo pelkkä katsominen =)

TiiuHti meillä Erica ollut allerginen ihan pienestä asti. Sen takia tässä mennään tosi hitaasti noiden kiinteiden kanssa. Se on vähän sellainen juttu, että paras ottaa iisisti niin kaikki voivat hyvin. Lääkärin ohjeistuksesta ollaan nyt syöty bataattia, parsakaalia, kesäkurpitsaa (ei sopinut, tuli pahat allergiaoireet!) ja persikkaa. Peruna on yksi pahimmista kuten myös viljat eli jos epäilet allergioita niin ne kannattaa suosiolla siirtää hamaan tulevaisuuteen. Mutta periaatteessa vauva voi olla allerginen mille vaan eli pelkästään kokeilemalla selviää. Ja oireetkin voivat olla mitä moninaisemmat: iho oireilee, suolisto-ongelmat, pulauttelu, huono uni ja kärttyisyys... tässä siis vain muutamia oireita mutta erittäin rassaavia sellaisia (nimim. kaikki nämä koettu :ashamed: ). Mua vähän pistää vihaksi, että perunaa tuputetaan jo neuvolankin toimesta lähes ensimmäisenä vaikka se on tosi allergisoiva eli olisi paljon parempi aloittaa juuri bataatilla. Eihän siinä mitään mutta pienet viattomat vauvat kärsivät turhaan :( Pahoissa allergiacasessa oireiden häviämisessä menee kuitenkin parikin viikkoa eli ei ole ihan pikku juttu jos oma kullannuppu kärsii toista viikkoa oireista. Hah, varmaan huomaat että asia on mulle aika rakas ja saan tästä hirveen paatoksen aina aikaiseksi :LOL: . Mitäs se olikaan mitä halusit tietää?

Oliskohan tässä nyt riittävästi tekstiä? Jaksoikohan kukaan lukea edes näin pitkälle? Noh, sainpahan purettua omaa sydäntä ja sanoa kaikkeen sanottavani :kieh: Öitä!
 
Iltaa B) Mihin tää aika oikein katoaa, kun ei olevinaan ehdi ikinä edes kirjoittamaan :kieh: Mä tosiaan istun usein koneella imettämässä, kun surffailu luonaa siinä hyvin samalla :whistle: Kirjoittaminen on silloin vaan toivottoman hidasta yhdellä kädellä tai varsinkin vasurilla :LOL:

Miimumaijalle ja Kaapolle hali. Onneksi ei käynyt pahasti. Mulle on kans aina äiti toitottanut, ettei saa sekunniksikaan jättää yksin. Niinpä mä olen vauvan jättänyt joko pinnikseensä taikka lattialle, jos olen ihan vierestä pois lähtenyt. Mulla kans on edelleen välillä sellaisia mielikuvia, että vauvalle tapahtuu jotain pahaa. Kolautan sen pään johonkin, kaadutaan jossain jne. :/ Kai ne jotenkin äidinvaistosta ja suojeluhalusta pohjautuvat :whistle:

J84 onnittelut sekä sinulle että esikoisellesi :flower:

Meillä pimu mahtuu vielä ihan hyvin lampaantaljan ja vällyjen kanssa Brion kovaan vaunukoppaan, mutta täyttä siellä kyllä on ja liikaa olenkin typylle kerroksia laittanut, hikinen on raukkaparka ollut :/

Tyttö heiluu kyljeltä kyljelle, mutta ei vieläkään käänny. Jaloilla potkuttaa, heiluttaa niin, että pyörii selällään akselinsa ympäri ja potkii usein lelukaartaan. Masullaan ei edelleenkään kovin pitkiä aikoja viihdy, mutta siitä kyllä pyörähtelee vahingossa selälleen välillä, kun yrittää katsella korkeammalle :D

Meillä on nyt pari yötä nukuttu tosi hyvin, vain kaksi lyhyttä syöttöä ja muuten vedelty sikeitä, ihanaa! =) Toivottavasti tällainen meininki jatkuu. Rytmikin on aikaistunut sen verran, että yleensä klo 21 paikkeilla tyttö jää sänkyyn. Tuttiakin olen nyt eilen ja tänään onnistunut antamaan, kun illat tuppaavat muuten olemaan itselleni pelkkänä lutkutusvälineenä oloa. Helpottaisi elämää kummasti, jos edes yöunille mentäessä tutti kelpaisi.

Mitäpä muuta.. Niin, meillä vasta ensi viikolla 4kk-neuvola, kun samalla kertaa on myös esikoisen 2v-neuvola. Ajattelin kysellä terkkarilta tuosta vihreästä kakasta, kun muutamia kertoja seassa on ollut kirkkaita veriviirujakin :( En kyllä huolissani ole, kun muuten meillä on niin tyytyväinen ja iloinen, hyvävointisen oloinen tyttö :D

Kristelle & K huomenna tasan 4kk
 
Sain Cummastelijan viestinkin luettua. Oltiin samaan aikaan kirjoitettu viestiä =) Tuota vaatteiden vaihtoa mun pitikin kommentoida vielä.. Mä kyllä vaihdan tytölle joka päivä uudet vaatteet, joskus päälihousut saattaa olla pari päivää. Eikä meillä vaatteet edes suttaannu, joskus nyt hiukan kuolaa tai tissimaitoa paidalla, kun ei vielä muuta syödä :whistle: Ihmekös tuota pyykkiä on niin pirusti tässä taloudessa. Eilen ja tänään olen molempina päivinä pessyt 3 koneellista ja nyt jo latasin aamua varten seuraavan koneellisen :kieh: Esikoinen meillä on kyllä pahin pyykin tekijä, kun välillä käy vielä päiväunilla pissavahinko ja vaatteista voisi päivän päätteeksi suurin piirtein tutkia mitä on ruokana ollut :LOL:
 
Cummastelija:. meill näyttäis olevan myös peruna allergia, kokeilin sitä ja ensinnäkin heti leimahti posket ihan punaisiksi, sit toinen että Nuutti vaan kakoo sitä ulos ja sit illalla on maha todella kipeä. Näistä päättelen olevan allergiaa. Meillä neuvola täti on sit sitä mieltä ettei perunalle voi olla allerginen, että anna vaan sitä ei ole muka vakavaa mutta enhän mä tahallani halua toiselle sitä tyrkyttää :kieh:

Vaatteiden pesemisestä. meillä on kyllä kanssa vaihdettava lähes päivittäin vaatteet, kuolaa nyt niin kovin ja ruokailuissa aina tunkasee vähintään hihat suuhun kun ikenet niin kutiaa. :whistle:
ja tota pyykkiä riittää kun toi meijän esikko vaihtaa vaatteita jatkuvasti, meen oikeesti kohta ostaa lukon sen vaatekaappiin :eek:

ihottumista: Meillä on kyl kans Nuutilla varsinainen atopia, ja sit tietty tää pakkanen kuivaa tota ihoa entisestään. Oon käyttänyt ahkeraan ceridal öljyä ihoon.
Meijän esikolla on myös atopia mutta sillä alkoi toi vasta pari vuotiaana.. Nuutilla sit taas kk iässä.
Myöskin heti kun vaatteet ottaa pois niin rupee raatelee mahaansa :|

Mut jos sitä vaikka yrittäis alkaa heräilee.. On niin kovin väsy :ashamed:
Meille tulee parina aamuna viikossa jo ennen aamu 7 kaverin tyttö aina hoitoon, siinä on se hyöty että on vain 4pv esikkoa nuorempi eli leikki seuraa mutta nää aamu herätykset on jotain kamalaa, varsinkin kun ei itse osaa mennä ajoissa nukkumaan ja sit Nuuttikin heräilee öisin vähintään pari kertaa..
 
Hellureit B)

Käytiin ma ainakin 6 eri lastentarvikeliikkeessä bongaamassa rattaita...ja kuinka ollakkaan, yhdessäkään ei ollut kunnon vehkeitä. Etsiskeltiin tosiaan sellaisia kunnon menopelejä, joissa isot ( K 28-30 cm) ilmakumipyörät ja joustoa ratasosassa, että näin lumisena talvena eteenpäin pääsee ja ei saatu mitä etittiin kun niitä ei enään tehdä...elikkäs aivan ihanilla kuoseilla oli kaikenlaisia kuomurattaita, mutta paskat ilmakennosysteemit ja pienet pyörät....ARGHHHH :kieh: Joka liikkeessa valitin sitä, että miksi kaikissa on tuollaiset pienet pyörät, jne...ja vastaus oli sama, niitä ei enään tehdä....
Noh kyllä löytyi esim emmaljungan valikoimista yhdistelmiä, joissa tarpeeksi isot pyörät jotka olivat alk. 600 ?...ja ei tosiaankaan ollut tarkoitus maksaa itseämme kipeäksi ja hankkia toisia yhdistelmia.... :x :ashamed:

Kotona sitten guuglasin käytettyjä lastentarvikeliikkeitä ja löydettiin "vanhan" malliset emmaljungan yhdistelmät, missä ihmeen iso koppa ja ISOT PYÖRÄT =) Likka oli 67cm 4kk tarkastuksessa ja eilen mallasin sitten tytteliä siihen koppaan ja vielä jäi kasvuvaraa...entisissä yhdistelmissä ollaan saatu jo aikoja sitten heivata mäkeen se koppa... :eek: Elikkäs nyt sitten himassa kunnon menopelit...väri vähän hanurista...mutta pääsee eteenpäin lumisilla teillä ja mamma TOSI tyytyväinen....panin irrotettavat kankaat pesuun ja kiillotin pyärät ja nyt ne on kuin UUDET... =)

Kaikki lumisilla teillä kurvailemat naiset, TSEKATKAA millaiset pyörät teidän menopelissä on ja harkitkaa vakavasti uusien pyörien ostamista...esim...vaunula fi sivuilla uudet isot ilmakumipyörät maksaa 49? ja käy kuulemma aika useisiin malleihin...lastentarvikeliikkeissä samanlaiset pyörät maksaa kuulemma 149 ja emma merkkiset oli 18?/kpl.....Jotta pääsis sen mussukan kanssa menemään myös auraamattomilla teillä.... =) :heart:

Mitäpä muuta...Hmmm Kristelle...vihreä kakka kuulemma kertoo ilmavaivoista ei senkummemmista...**lastenlääkärin suusta**

Äippä ja K 4,5kk :heart:
 
Jee, postista soittivat juuri. Manduca tulee tänään illalla meille =) Katsotaan nyt sitten viihtyykö herra siinä ja osaako äiti käyttää sitä :LOL:

miimumaija onneksi selvisitte "vain" kovalla säikähdyksellä. Toi oli hyvä oppitunti taas itselle ja varsinkin miehelle, joka on kova jättämään poikaa hoitopöydälle, vaikka oon siitä sanonut... Muuten kyllä on todella esimerkillinen isä :) Meillä kun isä hoitaa mukisematta yösyötötkin :heart:

Meidän poika aloitti yökitinät välittömästi kun peruna aloitettiin. Ja samoin meillä neuvolassa oltiin sitä mieltä ettei perunalle voi olla allerginen. Eipä! Laitoin perunan tauolle ja kas kummaa, ensimmäinen unipätkä oli 8,5h. No, nyt on yritetty porkkanaa... ja yöheräilyt alkoi taas... Joten sekin meni tauolle. Ja pojallahan tosiaan on maitoallergia. Tiedä sitten uskaltaako kokeilla bataattia vai kukkakaalta seuraavaksi. Kellään kokemusta?

Poika on viihtynyt hyvin leikkimatolla itsekseen. On oppinut juuri kääntymään myös selältä mahalleen ja hoksannut miten kädet laitetaan mahalla ollessaan. Muutenkin pyörii ja möngertää onnessaan matolla. Eilen ihmettelin kun ei hetkeen kuulunut mitään ja menin katsomaan... jätkä järsii onnellisena meidän keinutuolin jalkaa :LOL: Että siirsin sitten kyllä mattoa huomattavasti kauemmas kaikesta...

Pikkuisäntä huutelee, parasta mennä. Jos se ruoka maistuis tällä kertaa :attn:
 
Elku Porkkana on tosi vahva ja aiheuttaa myös aikuisille hyvin usein allergioita. Kaikki sellaiset kannattaa skipata jos lapsella yhtään allergiaan viittaavaa (porkkana, omena, kiwi, tomaatti jne.). Teillä kun kerran on jo todettu tuo maitoallergia niin on hyvin todennäköistä, että muitakin allergioita on :ashamed: . Me ollaan saatu lasten allerkologilta lista mitä kannattaa kokeilla ja ensimmäiset ruoat ovat: bataatti, parsa- ja kukkakaali, kesäkurpitsa, persikka, mustikka ja vadelma. Toki näillekin voi olla allerginen (kuten meillä kesäkurpitsa) mutta näistä hyvä aloittaa kokeilu. Ja siis yksi aine viikossa, järjestyksen voi itse määrätä. Ja 170 ? kiitos :LOL: :kieh: :LOL: Ei vaineskaan, oon tyytyväinen et on se vakuutus kun mennyt tuonne lekuriin jo lähes 1.000 eur :eek: mutta mitä sitä ei oman kullan parhaaksi tekisi :heart: :heart: :heart:
 
schnuller
Ihottumasta ja allergioista:Mä en oikein tiedä, mikä meidän vaavilla on.Se ihottuma vaan leviää, ja välillä paheneekin.Mulle on kans kaikki neuvolassa ja perhepiirissä sanoneet, että ei perunalle voi olla allerginen.Katsoin vanhoja valokuvia ja huomasin, että kun oli 7.1.alettu antaan perunaa niin 8.1. oli kuivaa ihoa naamassa, kuten neuvolassakin huomauttivat ja sitten jo 8.1. illalla oli punaista ryyhkää.Eli kahden perunan antokerran jälkeen.Ja se ei ole siitä lähtenyt pois se ihottuma sen jälkeen, vaan sahaa aina välillä huonompaa ja välillä parempaan.Ajattelin siis jättää sen perunan nyt pois ja katsotaan viikon verran nyt sitä bataattia.Kuningatar-sosetta ollaan syöty kans nyt viikon verran, joten sen voisin kans säilyttää.Vai pitäiskö sekin jättää pois?Vai voisiko ihon huononeminen ja parantuminen johtua ilmasta, koska välillä on aina ollut kovempia pakkasia?Ehkä se ei liitykään tähän ruokajuttuihin.Maissivellin säilytän myös illalla, koska sen aloittaminen aikanaan ei aiheuttanut mitään reaktioita, ennemminkin parempaan päin.Lasta vaan käy sääliksi! :(
 
Oletan, että suurin syy kaikkien meidän pienokaisten iho-ongelmissa on tämä hiton talvi ja pakkanen. Toki ihottuma ja kutina voi olla allergiasta mutta sitten megapakkaset ja kuiva huoneilma vaan pahentaa sitä. Ja tietäähän se itsekin, että kun ihottumaa raapii niin se vaan leviää ja kutina pahenee. Eli helvetinmoinen kierre siitä tulee hetkessä :ashamed:

Siis mä nään niin punaista |O ja suorastaan tärisen raivosta noille neuvolantädeille. Pitäis turpansa kiinni jos eivät hommiaan osaa. Ja must on ylipäätänsä tosi edesvastuutonta sanoa ettei jollekin voi olla allerginen, siis KAIKELLE VOI OLLA ALLERGINEN ja valitettavasti tänä päivänä vaan koko ajan enenevissä määrin. Raivostuttaa :headwall: :headwall: :headwall: koska lapset noista kommenteista vaan kärsivät.

Schnuller: pistä peruna tauolle, ota bataatti uutena (äläkä mitään muuta uutta) ja rasvaa pirusti, siis ihan joka välissä. Toivotaan, että ne tepsisivät ja jos näyttää ettei parempaan mene niin sitten yksityiselle lekurille. Noi neuvolantädit ovat perseestä!!!! Niin, ja siis tää vaan mun mielipide miten itse etenisin, mitään lääkärin papruja mulla ei oo... mut eihän niitä enää nykyisin tarvitakkaan, heh.

Ai miten niin pieni tunteenpurkaus :LOL:
 
schnuller
Lumesta piti vielä sanomani, että kyllä meillä täällä Oulussa on joka talvi ollut ihan yhtä paljon lunta, ja siltikin auraus on retuperällä.Ovat yrittäneet tehdä erilaisia järjestelyjä ulkoistamalla aurauksia eri tahoille, mutta ei kovin ole auttanut.Eilen kyllä tulikin lunta kerralla oikein kunnolla.Muutenhan ois ihan ok, mutta kun täällä auraavat monesti pyörätien ensin ja sitten ison tien sen jälkeen ja sitten ne on kaikki lumet siellä pyörätiellä uudestaan.En ymmärrä mikä järki siinä on....... :LOL:
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä