**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Lokakuussa

Moikka,

Täällä tän päivän neuvola takana.

Tyttö kasvaa hurjaa vauhtia, lähes 400 g 13 päivässä. Nyt pituus 55, 5 cm ja painoa 4875 g ja pipo 38,8. Huvittaa toi meen vauvan paino ku muut on vasta siinä 4 kilossa meen paksuposki on jo melkein 5kg ja on vasta 1kk :LOL:

Roona: Mä sain tossa jo parisen viikkoa sitten pakata pienet vaatteet pois. Huh toi kasvaa hurjaa vauhtia. Sitä ei vaan silleen huomaan ku näkee hänet kokoajan. Vieraat kyl mainitsee asiasta :LOL: mä oon kans miettinyt ton manduca repun ostoa. onko se oikeesti hyvä vai onko liina parempi?

Auttakaa mua nyt onko teillä joku kikka millä nuo päänylivedettävät vaatteet saa päälle?


Carmen toivottavasti jää ainutkertaiseksi oksenteluksi. Kyl meilläkin silti tyttö välillä oksentaa paineella maitoa ulos, mutta on hotkinut taas maitonsa ja masun niin täyteen et se lentää kaaressa.

Anrika Rähmiikö teillä silmät koko ajan? Meillä tytn silmä erittää edelleen keltaista rähmää ja olenkin menossa tänään näyttää sitä lääkäriin. P**kele ku ei se silmätulehdus tunnu millään lähtevän. En haluaisi taas antibioottia. Harmittaa ihan sairaasti ku kaikki muuten on niin hyvin. Silmän kanssa tapeltu nyt jo yli kuukausi.

Täytyy kohta lähteä tulen sit illalla viel kirjottaa mitä lääkäri sano

Jooseppi & Möykky 1kk 5pvää
 
Heips.
Carmen; mä joudun antaan korviketta (NANia) lisäks... kun poju ei oikein tissiltä aina tahdo vetää kunnolla. Omaa tahtoisin aina antaa, mut ei kyl riittäis niin paljon pumpattavaa... Enkä jaksakaan kokoajan olla pumppaamassa. Pojun kerta-annokset kun nykyään 120-150ml... Yölläkin joudun antaan 2-3 kertaa pullosta kun ei unessa tahdo tissiä syödä.... :( Onhan tuo kyl hyvä totuttaa korvikkeeseenkin, helpottaa kummasti elämää jossain tilanteissa!

jooseppi: toi Manduca oli mulle ainakin ihan ykkösvaihtoehto, en jotenkin noiden liinojen kanssa oo sinut, ja toi Manduca on kuitenkin tosi ergonominen niin itelle ku lapselleki, toisin ku normi halpis-rintareput... Joten sitä uskaltaa käyttää pidempäänki, eikä kyl oo mitään niska-tai hartiasärkyjä viel tullu. Ja sitä voi käyttää sit selän puolella ku kantaa isompaa lasta repparissa.
Pään yli pukemisesta: se sujuu nykyään ihan luonnostaan ku sitä aikansa aina ähelsi niiden kanssa. Mä pidän pojua kädellä niskan takaa kiinni ja kohotan vähän, ja toisella kädellä vedän bodyn pään yli.. Tai jotenki, en mä osaa selittää. Mut ei siitä enää mitään huutoo tuu ja menee ihan nopeesti jo.

Kyllä ottaa päähän. Laitettiin pojun kanssa päikkäreille ihan sänkyyn, kun pihalla niin ikävä keli, ettei vaunuilemaan viittiny lähtee... Ja nyt kun heräsin, olis sitten kaunis auringonpaisteinen iltapäivä! :headwall: Toisaalta, tulipahan iteki nukuttua päikkärit kerrankin. Ihana lämmin tuhiseva pienokainen vierellä. :heart: Joskus näinkin! Huomenna ja perjantaina sitten lenkkeilemään jos on hyvä keli. Ja vklp mökille! :D

Nyt vois miettiä jotain syötävää, ennenkö ukkeli herää päikkäreiltä syömään.

Roona & Vili 6vk+5pv
 
Heips. Ei oo kerenny kirjotella, tuo nappula vie kyllä kaiken ajan. Hän kun haluaa olla sylissä lähestulkoon koko ajan. Ite ajattelin että ostaisin Hug-a-bub kantoliinan, vielä hetken harkitsen, mutta luultavasti täytynee ostaa. Katsoin että huuto.netistä niitä saa ihan kohtuu hintaankin, joten taidan ostaa sieltä.

Kävin tänään ostamassa ison imetystyynyn, voi että se on hyvä. Ei tarvii kannatella nappulaa mistään suunnasta, vaan pysyy itse todella hyvässä asennossa. Oli pakko käydä ostamassa kun niskat ja hartiat on niin pirun jumissa, että jos vaikka tuo helpottais ja ainakin parin kerran käyttökokemuksella voisin jopa uskoa että auttaa.

Päivät kuluu nopeesti kakkavaippaa vaihdellessa ja tissiä antaen. Ja vähän koettaa aina sillon tällön tehdä kotitöitäkin tai ainakin pestä pyykkiä... :D
Meijän neiti syö tissiä jatkuvasti, koska syö kerrallaan niin pirun lyhyen aikaa ja nukahtaa sitten tissille, mutta ehkä nuo ajat pitenee kun neiti kasvaa.

Nyt laittamaan kahvi kiehumaan ja pyykit kuivamaan.

VK + Saara 13 vrk (huomenna neuvola)
 
Meilläkin jäänyt jo ekat 50 cm vaatteet pieniksi. Olenkin jo siirtynyt käyttämään myös 60-62 cm vaatteita, koska osa niistä on aika pieniä. 56 cm vaatteita meillä on aika vähän, enkä kyllä niitä aio enempää ostaa, koska noi riittää ihan hyvin. Meidänkin neiti kasvaa hurjaa vauhtia. Saa nähdä perjantaina neuvolassa, että onko pituutta jo se 56 cm, neiti on silloin 3 vko 5 pvä vanha. Mutta siis syö aivan hurjasti. Nyt olen useampana päivänä joutunut antamaan korviketta ainakin illalla ja tänään piti antaa aamupäivälläkin. Ja mulla kyllä mielestäni maitoa riittää hyvin, koska rintoja pakottaa jo neljän tunnin päästä syötöstä. Ja pumppaamalla saan aika hyvin maitoa. En ole kyllä vähään aikaan pumpannut.

Nyt on parina päivänä onnistunut imetys ilman rintakumia. Neiti vaan vetää aina maitoa väärään kurkkuun, kun imee sitä niin vauhdilla. Nyt onkin taas nännit ihan arkoina, joten täytyy taas vähän laittaa kumia väliin, ettei vain mene iho rikki.

Vauvan rytmi on huomattu täällä nyt tällä viikolla, ainakin yön osalta. Eli neiti menee yöunille 23:00 ja herää syömään 04:00. Siinä menee tunti syöttäessä ja vaippaa vaihtaessa. Sitten 08:00 herää taas syömään. Aika kiva rytmi.
 
Moiks,

Silmästä otettiin uusi bakteeriviljely ja ensi viikolla saan vastauksen. Lääkäri kyl meinas et kyynelkanava on vaan ahdas ja siks rähmii. Nyt vaan ootellaan et aika kuluu ja kanava kasvaa itekseen isommaksi ja jos ei kasva niin sitten leikataan.

Jooseppi & Möykky
 
Jooseppi: Meilläki pojun silmä rähminy jo kuukauden ja on saanut siihen kahdet eri tipat, ei apua! Tänään sitte lääkäri sanoi,että kyynelkanava on vaan niin ahdas, että rähmiminen johtuu siitä, eikä ole tulehdusta. Käski edelleen puhdistamaan lämpöisellä vedellä ja käyttämään tippoja, jos rähmiminen pahenee. Nyt oikeestaan kaks päivää ollu silmä eka kertaa ihan hyvännäköinen.. meilläki sit edessä luultavasti tuo kyynelkanavan leikkaus, jos ei itsestään kasva..

Pukemisesta: En kai minä koe noita päänyli puetavia vaatteita mitenkää vaikeina.. tukee vaan toisella kädellä niskaa ja toisella humpsauttaa bodyn pään yli! Tai sit mä oon jo nii tottunu ku kolmas lapsi kyseessä :whistle:

Anrika & Luukas
 
Hei vaan kaikki pitkästä aikaa!

Olen ahkerasti lukenut teidän juttuja täällä, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjottaa mitään. Aina on niin saamaton olo kun vauva nukkuu ja jotain ehtisi tekemään. Nyt kuitenkin voisin vähän jotain kertoa niin pääsisin mukaan keskusteluun.

Viimeiset kirjoitukset olen kirjoittanut supistelujen seasta:

14.9.09 06:59
uneksija85

Täällä mennyt yö ensimmäisiä kipeitä supistuksia tuntien. Selässä tuntunut suurin osa. Puoli yhden aikaan alkoi selässä poltot (tiedän nyt miksi niitä kutsutaan poltoiksi) ja niitä tuli varmaan tunnin? välein. En tiedä, kun nukuin välit ja en nähnyt kelloa ennen kuin klo 5.23 josta lähtien tullut vähän väliä melko lyhyitä, mutta kipeitä supistuksia - AUTS! Tällä hetkellä tuntuu, että kunpa nämä loppuis ja pääsisin takaisin nukkumaan :ashamed:

14.9.09 08:32
uneksija85

Supistuksia tulee 5-10 minuutin välein ja ne kestää 30-45 sekuntia. Saa nähdä jatkuuko tahti ja piteneekö supistusten kesto :) Vielä nämä kestää hengittelemällä, mutta ikävältä tuntuu ja tuleva alkaa jännittämään!

14.9.09 10:28
uneksija85

Täällä supistelut jatkuu ja voimaa niissä on ihan kiitettävästi. Vinkkejä niiden kanssa selviämiseen otetaan vastaan!! Suihku tuntu hyvältä, mutta ei siellä viitti kovin kauaa olla. Tilanteen seuraaminen jatkuu.. päiväunet maistuis, mutta turha edes haaveilla niistä tällä hetkellä.


Tuon viimeisen viestin jälkeen loppuu muistiinpanot myös omasta kalenterista - kivut alkoi viemään voimat. Klo 14 asti sinnittelin ja sitten lähdettiin kohti TAYSsia. Sanoin vielä autossa, että ajellaan hetki ennen kun mennään, mutta ensimmäisen supistuksen kun sain siellä mieli muuttui :) Tuli pakokauhun tunne tosiaan, kun lähdettiin sairaalaan ja ajattelin, että jos ei mennä sinne ei tarvi synnyttää :) Sairaalassa sitten tutkittiin tilanne ja tultiin siihen tulokseen, että olin vuotanut lapsivettä lauantaista asti. Soitin lauantaina sinne ja kysyin vuodosta, mutta minulle sanottiin, että ei ole lapsivettä. Sisätutkimus myös paljasti, että olin 3 cm auki. Käyrällä olin jonkun aikaa ja sitten laitettiin peräruiske ( yök ) ja odoteltiin - kävin myös suihkussa helpottamassa oloa, mutta ei se kyllä helpottanut. Klo 16 aikoihin ( muistaakseni ) siirryttiin saliin, jossa istuin jumppapallon päällä. Kivunlievityksistä puhuttiin ja päädyttiin aquarakkuloihin. Itkin kivusta, kun ne laitettiin. Se oli ihan kamalaa!!! No ne kuitenkin vei hetkeksi pahimman terän supistuksilta ja kestin niiden ja jumppapallon voimalla. Jonkun ajan kuluttua rupesin hengittämään ilokaasua. Se oli ihan mukavaa, vaikka kipua ei varsinaisesti vienytkään. Kerroin miehelle aina supistuksen jälkeen, että oon kännissä ja hihittelin vähän :) Siinä sitten mentiin jonkun aikaa pallolla ja kaasulla. Klo 22 jälkeen sanottiin, että nyt saisin epiduraalin, kun sen laittaja oli talossa. Ennen sen laittoa puhkastiin kalvot ja kivut oli hetken aikaa helvetilliset. Epiduraali onneksi auttoi ja vei supistukset hetken päästä pois. Painon tunne jäi takapuoleen ja sen kanssa mentiin. Valittelin kakkahätää jossain vaiheessa, mutta en ollut ihan vielä kokonaan auki, joten en saanut ponnistaa. Epiduraali alkoi häipymään puolentoista tunnin päästä laitosta ja painon tunne kasvoi. Taisin sitten siinä ponnistella huomaamattani, koska kätilö kysyi että ponnistuttaako ja en itse tiennyt. Sitten huomasin, että ponnistin (ilman että itse tein mielestäni mitään) aika paljon. Kätilö tutki ja sanoi että 10 cm auki. Ponnistin vielä itsenäisesti vähän aikaa, kunnes alettiin aktiivisesti hommiin. Se oli HIRVEÄÄ!! Sattui aivan kauheasti, kun paikat venyi. 15 minuuttia kesti ponnistusvaihe ja poika oli ulkona. Poika syntyi klo 1.20. Repesin hieman ja tikkejä tuli x määrä. Kysyin määrää, mutta ei kertonut - "En koskaan laske niitä" oli vastaus. Poika kuitenkin syntyi, mutta sitä maagista hyvän olon tunnetta ei tullut. Kipu jäi mieleen, vaikka toki helpotti heti kun poika oli ulkona.

Poika painoi 3930g, pituutta oli 52 cm ja pää 37 cm. 9-9 pistettä, väristä lähti piste pois.

Nyt olen toipunut jo synnytyksestä hyvin. Vauvan kanssa on lähtenyt hyvin arki pyörimään, vaikka selvää rytmiä ei vielä olekkaan. Poika syö tissiä ahkerasti ja pelkällä tissillä ollaan kotona selvitty. Sairaalassa annettiin korviketta lisänä, kun verensokerit oli matalalla.

Tuli varmasti sekava viesti enkä jaksa nyt tämän ihmeempiä kirjoittaa :) Tästä on nyt helppo jatkaa, kun pisin tarina on kerrottu. Roonalle laitan yksärillä etusivun tiedot.

Onnittelut kaikille vauvasta!!! :flower:

uneksija85 ja poika 3vko 1pv
 
Helou!
Meillä tyttö kasvaa huimaa vauhtia, perjantaina oli 1kuukautisneuvola ja painoi jo 4050g (2900g) ja 52cm (48).Hyvin siis ruoka-aikana kotona.
Tyttö nukkuu hyvin. Yöllä herää n klo 2 ja sitten aamusta syö 6 aikaan.

palaan paremmalla aikaa taas...
 
Jooseppi:
Meillä ollut silmään jo 1 antibiootti tippa kuuri, ja eilen käytiin taas lääkärissä, kun viikon oli hyvä ja jatkuu..ei ottanut meillä mitään viljelyä..ja ato uuden kuurin ja käski painella kyynelkanavaa jos se on ahdas, niin tulis pois "mädät"

Kävimme eilen tosiaankin lääkärissä, kun jäbällä on näppyjä :/
niitä on käsivarsissa ja nyt levinnyt ympäri kroppaa...lääkäri ei osannut sanoa, vaan anto lähetteen erikoislääkärille joka miettii sitten eri allergia asiat..pelottaa et ois maito allergia.. :/

mut miehellä on kyllä atooppinen iho..mut ei tuo oikein sitäkään ole .. :/

siks mietin maitoallergiaa, kun poika paljon masuaan valittaa... :/

esmeralda- ja jäbä 1kk
 
meillekkin syntyi viimein pieni poika 2.10 klo:19.30 Mitoin 4070g/53cm/pipo 37cm. Vauva arki on pyörähtänyt hyvin käyntiin ja poika on todella säyseä tapaus. Kunnollisia ääninäytteitä ei olla juurikaan kuultu :LOL: :LOL:

Ajattelin kysyä jos jollain olisi jokin hyvä vinkki sukanvarressa imettämisestä eli siis maito on noussut hyvin ja sitä tuleekin niin että suojuksen saakin vaihtaa vähintään puolen tunnin välein. Ongelma on siinä että poika ei oikeen suostu syömään tissiä. Rintakumin kanssa saan syötettyä jonkin aikaa kunnes pieni kyllästyy koko touhuun ja avaa suunsa sekä pudistelee päätä. "ei muka löydä nänniä vaikka se on hänen suussaan". Imettäminen on äärettömän työlästä koska sen alkuun saaminen voi viedä aikaa tunnin sekä sitten itse imetys joka onnistuukin vain yhdessä asennossa (makuulleen kyljellään) poika nukahtaa usein ja herää sitten taas 10-15min nälkäisenä jolloin ollaankin tyydytty korvikkeisiin. Raskaana ollessani luulin että imetys käy vaan kunhan laittaa nännin suuhun ja olo on äärettömän pettynyt koska en onnistukkaan siinä :ashamed:
Olen koittanut kaikki konstit enkä haluisi luovuttaa mutta kohta se taitaa olla edessä.. Onko muilla imetysongelmia vai painiskelenko yksin asian kanssa..

Dindei + rakas 6pv
 
Ajattelin kirjoittaa omankin synnytys kertomuksen..

To 1.10 klo.10.30 Yliaikaiskontrolli 41+5 jolloin sovimme käynnistykseen ajan seuraavaksi sunnuntaiksi ja lääkäri paikkoja tutkiessaan kertoi että olin sormelle auki ja kanavat olivat kokonaan hävinneet. Lähdettiin sairaalasta hyvillä mielin sillä meillähän olisi jo mahdollisesti sunnuntaina vauva. Kotimatkalla tunsin pientä menkka jomottelua jonka siis oletin johtuvan "kova kouraisesta" sisätutkimuksesta.
To 1.10 klo.23 Oltiin miehen kanssa menossa nukkumaan ja mies siinä nukahtikin kun tunsin menkkakipumaista jomotusta alavatsalla. No ajattelin että ei tämä nyt mitään meinaa että alan tästä nukkumaan. Ehdin laittaa silmät kiinni kun 5min kuluttua tunsin ensimmäisen supistuksen koko raskausaikana. Siitä ei siis voinut erehtyä niinkuin kaikki sanoivat. Supistukset alkoi heti säännöllisesti tulemaan 5-10min välein ja oikein napakoina. Menin olohuoneeseen istuskelemaan ja 1,5h jälkeen päätin hötkyillä, soitin synnärille koska kannattaisi lähteä tulemaan. Sairaalasta kerrottiin että kun väli on 5min ja olo sietämätön niin silloin. Neuvoivat ottamaan Panadolia. No otin siinä sitten 2x panadolia ja odotin että lääke vaikuttaisi mutta eihän se nyt mitään supistuskipuja helpottanut. Päätin herättää miehen ja siinä jonkun aikaa istuskelisimme ennen lähtöä. Mieheni oli hyvin epäuskoinen että oikeasti oltaisiin lähdössä synnyttämään mutta tuskanhiki otsallani antoi hänelle pientä varmuutta asiasta.
pe 2.10 klo 04 Lähdettiin synnärille. Paikanpäällä tehtiin sisätutkimus ja olin 3cm auki ja supistukset piirtyivät käyrälle tosiaankin 2-3min välein. Olo oli kipeä. Meidät laitettiin suoraan synnytys saliin ja sain pistoksena jotain kipulääkettä joka vei pahimman supistuksesta pois. Olo oli väsynyt ja lääkkeen avulla sainkin nukuttua tunnin ajan.
klo 09 heräsin koviin ja ikäviin supistuksiin. Hengittelin siinä rauhallisesti ja onnistuinkin jollain vastaanottamaan supistukset niin että ne tuntuivat helpommilta. Reilu tunnin ajan kärvistelin näin jonka jälkeen oli pakko saada jotain kipulääkettä. n.11 aikaan sainkin epiduraalin olo helpottui mutta puudutteen laitto tuntui äärettömän ilkeältä. Taas nukuttiin. Kätilö vaihtui ja sain erittäin kovakouraisen vanhan naisen ja tässä vaiheessa oloni alkoi olemaan äärettömän itku herkkä. Itkin hysteerisesti ja nukuin heräsin ja itkin... olo oli todella surkea.
klo.13 kalvot puhkaistiin ja luvattiin että nyt alkaisi jo viimein tapahtumaan mutta ei odoteltiin vaan.
klo.17-18 Kätilö vaihtui taas ja sain todella mukavan kätilön. Vauvan sydänäänet alkoivat laskea romahdusmaisesti ja mahaa ravisteltiin vähän väliä että sydänäänet palaisivat. Kyllähän ne palasi mutta laskivat heti taas. Olin aivan kauhuissani ja itkuinen. Lääkäri tuli ottamaan vauvan päästä verinäytteen jolla hapettumisarvot katsottiin kaikki oli ok. Aloin oksentamaan joka vei voimat täysin ja minulle laitettiin sokeritippaa koska tärisin niin että sänky kolisi voi että oli surkea olo. Totesin miehelleni että kuolen varmaan..
klo.19 Vauvan sydänäänet laskivat taas ja minulta tultiin ottamaan verikoe sekä kerrottiin että voi olla että lähdettäisiin hätäsektioon. Vauva ei välttämättä tulisi kestämään synnytystä. Olin tällähetkellä melkein kokonaan avautunut ja kätilö kertoi että kohta päästäisiin ponnistamaan.
klo 19.10 Alkoi ponnistaminen. Saliin tuli 2 lääkäriä kätilöiden lisäksi ja tupa oli muutenkin täynnä väkeä. Kätilö kertoi että joutuisi todenäköisesti auttamaan vauvaa ainakin imukupilla ja jos se ei tulisi minut kiidätettäisiin sektioon. Ponnistin. Ponnistun hullunlailla. Kätilö kannusti ja sanoi että syntyy ilman apuja jos vaan jaksat ponnistaa. Ponnistin ja sitten kätilöt kielsivät ponnistamasta. Sitten he auttoivat olkapäät maailmaan. Olo oli todella sekava. "Noniin ja onneksi olkoon" klo 19.30 Pienimiehemme näki päivänvalon. Aloin itkemään olo oli mahdoton. Olin onnistunut saamaan maailmaan jotain niin suurta ja rakasta. Mieskin oli häkeltynyt. Olimme nyt perhe ja onnellinen sellainen. Kaikki tuska ja kipu unohtui. Siinä me olimme ja pällistelimme toisiamme..
Poika oli 4070g/ 53cm / pää 37cm pisteet 8. miinusta poika sai väristä ja heti synnyttyään oli hieman veltto.
Vaikka synnytykseni ei ollutkaan helpoimmasta päästä oli se kyllä täysin sen arvoista ja lähtiessämme sairaalasta toivotimme hoitajille vitsikkäästi että ensvuonna nähdään. Ei jäänyt viimeiseksi synnytykseksi ja vaikka kokemus oli äärettömän raskas oli se myöskin niin kaunis ja hieno.

Kyllä meissä naisissa on jäntevyyttä..

Dindei + pieni rakas 6pv
 
Heippa!

Dindei, luepas tää ja edellisen kuun viestiketjut, niin huomaat, ettet ole ainoa jolla imetys takkuaa...! Ei se meillä ainakaan vieläkään suju, tuskin tulee kertaakaan olemaan päivä, jolloin poika olis tyytyväinen pelkällä tissimaidolla koko pv. Eli korviketta joudun antaan lisäks. Välillä 30ml, välillä 150ml... kun tissi ei maistu,. Ja yöllä mennään kokonaan korvikkeella. Mutta lue tekstit kun ehdit. Siellä on muidenkin imetys-ongelmia.

Uneksija85: Huvitti tuo sinun ilokaasu-homma: [i]"Jonkun ajan kuluttua rupesin hengittämään ilokaasua. Se oli ihan mukavaa, vaikka kipua ei varsinaisesti vienytkään. Kerroin miehelle aina supistuksen jälkeen, että oon kännissä ja hihittelin vähän..."[/i] Mulle mies sano, et mulla pyöri silmät päässä kun vedin sitä ekan kerran... Ja hihittelin kans, että ihan ku olisin kännissä, ja tarjosin sitä myös miehelle "Otaksääki hatsit?" Mies oli kohteliaasti kieltäytynyt ja naureskeli mulle. Valitin myös "laskuhumalaa" kun vedin vähän liikaa sitä välillä, ja tuli paha olo.
:LOL:

Noniin, mutta meidän neuvola on nyt sitten taas takanapäin. Jäbä on taas kasvanu 2 viikossa 2cm! Eli oikeessa olin, kun ihmettelin että ne pöksyt jääny pieniksi...
Tänään:
Pituus 56,4cm (54,4)
Paino 5155g (4280)
Pipo 39,4cm (38,0)
Tänään oli myös eka neuvolalääkäri! Kehui kovasti, että on valpas ja aktiivinen, eikä turhasta valita (jäbä vaan chillaili onnellisena ja viihtyi nakupellenä koko tutkimuksen, ei itkeny tai rutissu ollenkaan) Kirjoitti korttiin: "Kasvaa hyvin. Selkeä katsekontakti. "Juttelee". Iho oikein pehmeä. Jäntevä."

Jäbä päätti sit kans ekaa kertaa punnertaa ittensä kädet suoriks ja puol vartaloa ylös siinä lääkärin pöydällä! Pysyi pitkään siinä asennossa ja katteli ympärilleen! Pitää vissiin kotonakin riisua se vaippasilleen ja laittaa pöydälle kirkkaaseen valaistukseen, jotta vähän useamminkin tuolla tavalla punnertais ittensä ylös! :D Yleensä se vaan makaa mahallaan ja mölisee nostellessaan päätään... Voi olla, että puuhamatto on liian pehmeä alusta??

Saatiin myös eka satsi sitä rota-rokotetta... Suun kautta annettava litku. Tää nieli sen kiltisti, ei sit vissiin ollu pahaa.

JA: Eilen vihdoin ensimmäinen KUNNON HYMY! Melkein jopa nauroi! Ei tosin mitään ääntä kuulunut, mutta kun poju makoili isukin sylissä ja isukki sitä kutitteli, poju jokelteli tyytyväisenä... sitten vielä mä menin ja pärisytin sitä poskelle ja annoin pusuja naamaan, yhtäkkiä kasvot valtas ihan mieletön hymy! Suu apposen auki että ikenet hohtaa, ja pitkään siinä "nauroi", tein pärinän ja pusuttelun uudestaan, ja taas levis koko naama hymyyn.. Siis, se sulatti kyllä meidän sydämet ihan kokonaan! Kauan sitä oikeaa hymynaurua onkin odoteltu... Kakkahymyilyä ei lasketa mun mielestä... Mutta kyllä se oli ihanaa :) :heart: Kyllä sen aidon iloisen sosiaalisen hymyn tunnistaa sitten kun se tulee...! :heart: :heart: :heart: :heart: Ihana nyt joka päivä huomata jotain uutta, ja seurata kuinka paljon pieni rakas kehittyy kokoajan. :)

Nyt pitää vissiin mennä taas tissittelemään, tänään ehkä tulossa vieraita.

Roona&Vili
 
Roona82 Mulle ei tullu laskuhumalaa ( tai en ainakaan tuntenu sitä ), mutta parin päivän päästä mun teki sitä mieli lisää :D Miehen kanssa naurettiin, että jäinpä helposti koukkuun. Kyllähän sitä tuli yli kuusi tuntia varmaan käytettyä :) Se oli kyllä hyvää ainetta - mitään alkoholia tarvi, jos sais vaan ilokaasua :)

Täällä on puhuttu siitä manducasta. Mekin tilattiin se, ihanan suklaan värisenä. Mä en edes haaveillu siitä, kun on aika kallis, mutta kerroin siitä miehelle ja se halusi ostaa sen :) Kuulemma olisi kiva, jos poika voisi olla sylissä, kun istuu tietokoneella ja pelaa tms :D Ehkä ensi viikolla jo se saadaan ja päästään testaamaan!

Meidänkin pojalla silmä rähmii, mutta keitetyllä vedellä pyyhkiminen on pitänyt sen hyvänä. Ei ole kuulemma tulehdusta siinä, joten tipat ei auttaisi mitään. Yhden kerran pyyhin silmän ihan vesijohtovedellä ja rupesi taas rähmimään enemmän - outoa.

Masuvaivoja on pojalla myös välillä, mutta cuplatonit on varmaan hiukan auttanut. Välillä kiljahtelee ja kitisee, kun kakkaa ährää, mutta onneksi se takapuoli alkaa aina rutisemaan hetken vääntämisen jälkeen. Isin olkapäällä on hyvä paikka rutista :)

Nyt alkaa kuulumaan ääniä sängystä, joten pitää mennä katsomaan jääkö unet tosiaan vaan puolen tunnin mittaiseksi tällä kertaa.

uneksija85 ja poika
 
jooseppi Kokeile jos saisit ne vaatteet alakautta paremmin. Meillä ainakin on pääntiet niin leveitä, että sujahtaa hyvin päälle kummasta päästä tahansa :) Kerran kokeilin huvikseen erilaisia tapoja pukea vaatteet päälle ja tuo oli yksi onnistunut tapa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja uneksija85:
jooseppi Kokeile jos saisit ne vaatteet alakautta paremmin. Meillä ainakin on pääntiet niin leveitä, että sujahtaa hyvin päälle kummasta päästä tahansa :) Kerran kokeilin huvikseen erilaisia tapoja pukea vaatteet päälle ja tuo oli yksi onnistunut tapa!
Heh, meillä jo niin iso masu, et ei enää onnistu kunnolla, helpompi vetää yläkautta! :LOL:
 
Kellään ei oo vielä vissiin otettu sitä Rota-rokotetta? Vili sai tänään ekan satsin suun kautta, ja nyt alkanu vatsaa vääntää... Tuli kamalat paskat pari tuntia sitten kesken syönnin, vaipan vaihdon jälkeen jatkettiin syömistä, ja sit ruuan jälkeen tuli kamalat vatsanväänteet ja taas alko taas haiseen paska. Se nyt sit nukahti mun syliin ja jätin leikkimatolle nukkuun päikkärit... en viittiny herättää vaipan vaihtoon ku oli niin raasu.. Mut siis eiköhän siellä taas oo kunnon "Sinappitehtaan räjähdys"...
Kauankohan toi kestää? Ärsyttää ku en tajunnu neuvolas kysyy mitään sivuoireista ja kauan ne kestää. Ripuli, kuume ja oksentelu kuulemma yleisiä oireita. Luki lapussa. Mutta ei mitään muuta,....! Voi pientä...

Nyt pullojen keittoon ja välipalalle kun poju nukkuu päikkäreitä... toistaiseksi.
 
jooseppi: mulla oli manduca lainassa keväällä esikoisella ja kun muutenkin tulee hartiat helposti kipeiksi, niin tuli tuostakin. nyt on käytössä trikoinen liina on ihan ykkönen! ei tunnun missään :) et yksilöllistä tuokin.
 
Roona82 Juu kiitos neuvosta käynpäs lueksimassa. :) On lohduttavaa että en ole asian kanssa yksin sillä tää omistaa sellasen anopin joka on ilmaissut jo kuinka huono äiti olen kun en saa imetystä onnistumaan. Kyllä pistää masentamaan kun vaikka päällään seisois niin poika ei kertakaikkiaan suostu syömään kun ehkä 1-2krt päivässä tissiä loput meneekin sitten korvikkeella. Toivottavasti teillä onnistuu paremmin ja tsemppiä sinne myös imetykseen..

Mikä olis sopiva määrä antaa pienelle ruokaa tai siis voiko toista liikaruokkia. tuntuu että toisella on aivan kauhea nälkä vaan kokoajan ja kun siis korvikkeita olen pääsääntösesti syöttänyt menee 60-80ml 1-3h välein ja määrä tuntuu melkoselta 6pv ikäiselle. Kyllähän se näkyy vaipassa mutta emme kuitenkaan kärsi ilmavaivoista. On tää yhtä jännitysnäytelmää vaikkakin ihanaa sellasta..

Dindei + pieni 6pv
 
J84
Heips!!

Tänään oli 2vk neuvola ja poitsu oli 3840g, 52cm ja pipo 35cm. Pieni vielä varsinkin, kun vertaa isoveljeensä, joka oli samoilla viikoilla 4424g ja 53,2cm :D Poitsu on edelleenkin aivan unelma, en löydä muuta valitettavaa, kun tuo unen määrä...sais olla päivisin enemmän hereillä :)

Roona, meillä toi rota-lääke teki edelliselle samat, että eka sonta lensi, mut sit tuli melki viikon kestävä lakko kakkaamisessa...rupes oikein hirvittää, kun toinen panttas tavaraa :eek:

j84 ja rakas 14vrk
 
Noniin, meillä sen reilun paskomisen jälkeen sitten nukuttiin reilut päikkärit! Ei edellisellä syötöllä vetäny ku 80ml, joten ihmettelin jo, että ei millään herää syömään... Veti 4h syömättä, heräili välillä huutaan nälkää ja nukahti tissille joka kerta, 4-5krt. Sit heräteltiin oikein kunnolla, ja vetikin 185ml, ja varmaan enemmänkin olis menny?! Kaipa tuo sit pistää väsyttäänkin... Saas nähä kuin paska lentää ton satsin jälkeen!!

Dindei, meillä oli pojulle sairaalassa "pakkosyöttöä", ja oli alle viikon ikäinen, kun siellä annettiin 60ml 3h välein... Eli eiköhän se oo ihan hyvä vaan että teitin vaavi syö! Ja eipä ne nyt varmaan enempää syö kun on nälkä!! :) Varmaan kasvuspurttia kehittelee? Se on meillä ainakin vaihdellut tosi paljon kuinka vetää kerralla, riippuu kuin paljon kuluttaa siinä välissä, eli onko hereillä vai nukkuuko! Imetys meillä melko samanlaista, eli ei läheskään joka syötöllä ota tissiä. Melkein vain ja ainoastaan silloin kun on kunnolla hereillä, eikä vielä liian nälkäinen. Oon opetellu huomioimaan merkit, koska vois alkaa tuputtaan tissiä ennenkö on niin nälkä että vaan karjuu naama punaisena tissi suussa :headwall: Kyllä se siitä. Pääasia että sitä pitää siinä tissillä, antaa silti lämpöä ja rakkautta jos ei maitoa vedä. :heart: Täällä tsempataan toisiamme! :hug:

Roona+Uninen&UteliasVili
 
Moikka,

tuosta päänylipukemisesta vielä. meillä neuvolatäti sanoi eilen et joillaakin lapsilla on iso pää ja siksi vaatteiden pukemine yläteitse voi olla vaikeaa. meidän tytöllä mukamas iso pää heh 38,8 :LOL:

Joo ja masua on sen verran ettei mee painoa 4875 g. meillä on varmaan isoin vauva :LOL: Mutta hän on niin suloinen noiden pikku makkaroiden ja iso päänsä kanssa :heart:

Meille annetaan eka annos tota rota-juttua 20.10. ja olen jo varautunut et vatta menee sekaisin, ainakin.

Oltiin tänään ekaa kertaa prismassa ja kyl teki hyvää päästä vähän ihmistenilmoille. Möykky nukkui vaunuissa koko ajan.

nyt täytyy taas mennä

Jooseppi & Möykky 1 kk 6 pvää
 
Mä aion vaihtaa nyt vaippamerkkiä..ostin eilen paketin Liberon 3-6kg vaippoja, joita siis ollaan käytetty koko ajan ja ainoastaan niitä, ja nyt ne on muuttuneet - on entistä kovempia eikä muotoudu meidän jätkän päälle ollenkaan. Jokaiset p*skat jotka hän on tänään sinne vääntänyt on mennyt ihan resoreihin asti, ennen ei kertaakaan, ja näin siis näköjään käy vaikka määrä ois mitä pienin :headwall: myös toi tarrakiinnitys on surkein ever ja ärsyttää että paketissa on vielä 42 kappaletta yhtä surkeeta vaippaa jotka pitäis käyttää pois. ja siis ennen ei ollut ongelman ongelmaa ton Liberon 2-koon kanssa.

kiitos purkauksesta, että pistää ärsyttään.

meilläkin oli tänään neuvola ja hienosti meni =) poika oli kerännyt painoa 10päivässä 435g eli hienosti nousee ja oon sen kyllä huomannut kaksoisleuasta joka jatkaa kasvuaan :heart: täti kirjoitti että "terhakka, ympärilleen seuraileva poika, pään pahka laskemassa ja kasvaa hienosti". meillä jäbällä on tosiaan toisella puolella päätä sitä pahkaa vaikka ei ollut imukuppisynnytys..tuli vaan niin vauhdilla ja oli niin alhaalla kauan että tästäpä sitä pahkaa sitten kertyi. nyt jo tosiaan huomattavasti laskenut ja ehkä ristiäisiin mennessä on jo suht hyvin kadonnut veikkaan mä =)

mä en oo edelleenkään kirjottanut mun synnytyskertomusta mutta ehkä jouluun mennessä saan aikaseks senkin tehdä :headwall: oli kuitenkin ihan mielenkiintonen synnytys joten ehkä vielä joskus sen kirjotan muidenkin luettavaks. edes lyhyesti.

meillä on lääkärikäynti jätkälle kolmen viikon kuluttua ja silloin myös taidetaan saada toi rotavirusrokotteen eka annos. ihan jees lukee vähän jo nyt et miten se vaikuttaa teidän muiden vauvoilla. mutta kyl se ottaa kannattaa sivuvaikutuksista huolimatta - mä itse sain vauvana sen viruksen (ei ollut sitä rokotetta) ja oltiin kuulemma oltu viikko sairaalassa äidin kanssa, oli kuulemma aikas hirvee tauti ja vielä niin pienellä ihmisellä :(

kerttuneiti ja puru 3vkoa :heart:
 
rotavirusrokotteesta; meinaatteko kaikki ottaa sen vauvalle? mä luin tuossa muutami juttuja siitä ja päätettiin miehen kans ettei oteta sitä vauvalle. meillä ennestään 3 lasta ja kenelläkään ei oo tuota rotavirusta ollut, eikä kukaan oo myöskään rokotetta siihen saanut.

toivottavasti neuvolassa kystään että otetaanko se ettei vaan oleteta kaikkien ottavan.., et hoksaan kieltäytä tän lahopääni kans :whistle:
 
Tänään oli tirpan 2vk neuvola. Painoa on tullu ihan hirmusti lisää. Syntymäpainohan oli 3585g, 1vk ikäsenä 3735g ja tänään 2vk 4090g.
Pituutta meillä ei oo katottu, katotaan vasta kuukauden ikäsenä.
Muuten neuvolatäti sano että todella hyvä iho ja jäntevä tyttö.

dindei "Rintakumin kanssa saan syötettyä jonkin aikaa kunnes pieni kyllästyy koko touhuun ja avaa suunsa sekä pudistelee päätä. "ei muka löydä nänniä vaikka se on hänen suussaan" Meillä ei oo rintakumi käytössä ja tirppa ei kyllästy imemiseen, mutta muuten toi on just kun mun suusta. Se on mun mielestä enemmänkin huvittavaa että tyyppi yrittää ettiä tissiä, eikä sitä mistään muka löydä ja suussahan se on jo :D

Hirvee hammassärky täällä, pelkään ihan kuollakseni hampilääkäriä... jos ei oo helpottanu huomiseen aamuun mennessä, ni vissiin on pakko soittaa päivystykseen... hemmetti...

VK + Saara (tirppa) 2vk
 
Heips :wave:

Pitäsköhän mun laittaa vihdoin se synnytys stoori kun kerta kerkeis laittaa :)

Lauantaina 5.9. klo.20.00 rupesin kellottelee supistuksia jotka tuli todella harvoin.
Supistukset säännöllisty 23 aikoihin ja tuli 10min välein, joten sitte 24 aikaa yritin mennä ukon vieree nukkuu joka meni puoltuntii ennen pehkuihin. Siinä sitte makoilin 4 supistuksen verran jotka tuli n.5-7min välein. No sitte palasin koneelle kirjottelee kun ei oikee telkustakaa mitään tullu. Siinä sitte taas kellottelin ja 01 aikaa alko tulee supistukset 3-6min välein. En raaskinu ukkoo herättää viel joten otin särkylääkkeen ja yritin levätä josta ei kyllä tullu yhtään mitään. Ja sitte vihdoin noin 2.30 alko supistukset 3-5min välein ja 03 herätin ukon ja sanoin nyt on lähettävä.. soitettiin taksi ja mentii synnärille siellä sitte kattoivat sydän ja supistus käyrän ja kattoivat paikat. sanoivat että 1,5cm auki ja kaulaa vielä jäljellä. kysyivät sitte haluanko jäädä kivunlievitykseen vai mennä kotiin, päätin jäädä koska kivut oli hirveet. Laittoivat mut sitte synnyttämättömien osastolle ja ukko lähetettii kotiin ja sille sanottiin että voi tulla sunnuntaina 14.00 aikaan takas. Antoivat mulle sitten morfiini pohjasen kipulääkkeen kankkuu. Sitte sanoivat että yritä nukkua. kipristelin hetken ja kävin vessassa ja palasin sänkyyn, sitte meniki vedet. Hälytin hoitajan joka pyys tutkimus huoneeseen ja katto paikat olin auennu 5cm. No hoitaja sano että "mä vien sut synnytysosastolle, soita miehelles että tulee takas" Oli menny alle tunti siitä kun käski ukon kotii. No sitten synnytyssalissa antoivat epiduraalin ja ilokaasumaskin. Ukko tuli siinä vaiheessa ku mulle laitetti epiduraalia. No sitte vaa odoteltiin. Epiduraalin vaikutus alko loppumaan ja supistus kivut palas tosi kipeinä. Laittoivat sitten toisen. No sitten vihdoin kun kello oli jotain 10.45 synnytys alko ja tyttö oli ulkona 10.59. painoo oli 3422g ja pituutta 50cm. Sitte sain tytön rinnalle ja hetki siitä niin imetin jo neitiä :) Kokemus oli aivan mahtava. Synnytys oli helppo, muutama repeämä tuli mutta se oli pientä siihen verrattuna kun oli maailman suloisin tyttö sylissä. :heart:

Sellainen kertomus.

Sairaalassa oltiin keskiviikkoon asti kun tytöllä heitteli verensokerit. Oltaisiin muuten päästy tiistaina jo kotiin.

Hieman kestänyt tämän kirjottaminen kun ei oikeen oo kerenny koneella istuu pitkiä hetkiä. ;)

O&O + rinsessa 1kk+3pvä :heart: :heart:
 

Yhteistyössä