**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Lokakuussa

Noniin... Tuntihan siinä meni ja nyt juodaan vielä pullosta lisää... :headwall:
Ei siitä sen enempää.

Unirytmistä: Meillä oli melkein 4-viikkoiseksi sama homma. Alapa Dindei pikkuhiljaa seuraileen koska vauva on päivällä virkeänä, ja kannusta pysymään hereillä. Ne hereilläolojaksot pitenee kokoajan! Äläkä aluksi laita päikkäreille väkisin, ellei nukahda ite. Mä sain rytmin pyörimään vasta kun mies palas töihin ja arki alkoi pojan kanssa kahdestaan. Tyhmänä tehtiin vaunulenkkejä silloin kun jätkä olis ollu virkeä, sit nukkui ihan liikaa turhaan...
Nykyään meidän rytmi:
-Aamulla herätään kunnolla ja noustaan sängystä siinä 9-10 maissa.
-Hereilläoloa on n.3h, eli yks syöttöväli.
-Sit nukutaan päikkärit 1-3h riippuen kuin pitkään ollu aamupäivällä hereillä.
---Lyhyiden päikkäreiden jälkeen hereilläoloa ja alkuillasta vielä pienet tirsat jonka jälkeen valvotaan nukkumaanmenoon asti.
---Pitkien päikkäreiden jälkeen ollaankin koko loppuilta hereillä aina nukkumaanmenoon asti.

Nyt esim jätkä sammui mun syliin tossa yhden aikaan, juotuaan tissin jälkeen pullosta. Saas nähä nukkuuko tunnin vai 3 :)
Ja siis tähän väliin olisin ajoittanut vaunulenkin jos mentäis tänään. On kuitenkin niin paljon kotihommia että saa jäädä tältä päivältä! Veikkaan lyhyitä päikkäreitä kun herättiin kunnolla vasta 10 jälkeen :D

Kerttuneiti: Mä oon ehkä pahimpia Battery-addikteja. Ennen meni 4-5 tölkkiä päivässä :ashamed: Raskausaikana tosi vähän... Ja nyt ehkä se pari tölkkiä päivässä.

Jaha. Jos vaikka söis kun tuo tuonne nukahti. Sit pitäs setviä valokuvat koneella... Sata miljoonaa. Ja tilata niitä ihan oikeina kuvina :)

Roona+Vili 8vko
 
Varovainen kysely tänne suuntaan,
oletteko kurkanneet omaan alapäähän ja kuinka nopeasti näkymä siellä palautuu suunnilleen edes normaaliksi?
Ite varovaisesti peilin kanssa kurkkasin ja minusta se muistuttaa vielä enemmänkin katujyrän alle jäänyttä rämemajavaa kuin sitä mitä pitäisi.. huoh..
synnytyksestä nyt 10 päivää.

ninja ja pikku-ukkeli <3
 
Heippa jälleen!

Päivät ovat nyt menneet tosi nopeasti, kun mies on töissä ja mä kolmistaan lasten kanssa. Esikoista ei meinaa millään saada päikkäreille, vaikka väsyneenä kiukuttelee :/ Nytkin meni 1½h taistellessa, kun piti tuota pientä tyttöä syöttää välillä. Jostain kumman syystä tyttö valvoo muutenkin aina sen ajan kun poika nukkuu, joten ei toivoakaan nukkua itse.

Roona, ymmärrän harmistuksen imetyksen kanssa taistelemisesta. Mutta tuohan on hyvä, kun saat edes hiukan vielä menemään. Saa siitä vasta-aineita ym. kuitenkin. Kovasti jaksamista touhuun :hug: , mutta älä soimaa itseäsi, jos se ei ota onnistuakseen. Olet ainakin parhaasi yrittänyt :flower: Mä en itse heru pumpulle juuri ollenkaan, vaikka muuten pelkällä tissillä mennään. Koitin tänäänkin pumpata aamulla ja vaivaiset 65ml sain reilun puolen tunnin yrityksellä molemmista rinnoista yhteensä :/ Mulla on tosin vaan tuollainen Ainun käsikäyttöinen pumppu, mutta kovasti haluaisin saada hiukan pumpattua pakastimeen, jotta voisin jonkin ajan kuluttua itse olla edes yhden syöttövälin poissa kotoa ja silti pärjätä omilla maidoilla :/

Unirytmi
on täällä pikkuhiljaa löytymässä. Tai oikeastaan päivän ja yön ero. Nyt kahtena yönä ollaan päästy yöunille 23:30 paikkeilla ja syöty n. 1:30 ja 4:00 ja 6:30 paikkeilla herätty aamuun. Valveillaolojaksot pitenevät päivä päivältä, nyt ollaan noin 1½-2h hereillä kerrallaan ja sitten nukutaan taas pari tuntia. Tosin hetken kuluttua nukahtamisesta tyttö herää usein ilmeisesti vatsanväänteisiin, vaikka röyhtäileekin melko hyvin..

Vaunu-gallupiin
, meillä on Brio Kombit vm.2007, esikoisen jäljiltä siis ja nyt hommattiin niihin seisomalauta, että päästään lenkkeilemään. Tuplia en kokenut tarpelliseksi (ikäeroa 1v7kk), koska esikoinen tykkää kävellä paljon, eikä meidän kovin pitkälle tarvi vaunuilla välttämättä päästäkään.

Tuttia
meillä ei vielä ainakaan ole huolittu (koitin yhtenä iltana, kun tyttö torkahti tissille aina heti parilla imaisulla, mutta heräsi kun siirrettiin). Tuttipullosta koitin tarjota vaivalla pumpattua maitoa, mutta ei tyttö ymmärtänyt siitä imeä, vaan naama meni nurinpäin ja nuoleskeli vaan pullotuttia :/ Ainun peruspulloa tarjosin.

Ninja85, mä kurkkasin tuonne alas viime viikolla, että joko tikit ois lähteneet, kun mun epparihaava ei ole tuntunut oikeastaan ollenkaan ekan päivän jälkeen. Suht normaalilta siellä kyllä näytti tuota pientä haavanpätkää lukuunottamatta. Mulle tuli raskausaikana häpyhuuleen ällöttävä suonikohju, mutta se onneksi hävisi kokonaan.

Ristiäiset meillä on 15.11. Tosin en haluamaani pappiin ole onnistunut saamaan yhteyttä, mutta seurakunnan tila on kuitenkin varattu jo.

Nyt ei muista taas, mitä muuta piti kommentoida :headwall: Seuraavalla kerralla sitten :D

Kristelle & sammakkoprinsessa 13vrk
 
Heips! Täällä sinnitellään vielä tissimaidolla. Oon yrittäny muutaman kerran pullosta lisämaitoo mutta ei ole syöny ku 30ml parhaimmillaan tuputtamalla. Monia päiviä menee sillee että tissillä ollaan joka tunnille ja vähän aikaa torkkuu ja sitte uudelleen. Kakkaa tulee suunnilleen jokatoinen päivä.

Meitin tyttö antoi ensihymyn n.viikko sitten :heart: ja nyt on vähän äännellytkin kun on virkeenä ja hälle juttelee :heart: . On se niin ihanan kuuloista!!!
Ja yöllä on aivan ihana kun se herää nälkäisenä ja meen nostaan sen omasta sängystä mun viereen tissille kun se niin toheltaa ja napsuttaa kieltä ja tuhisee kun tietää saavansa tissiä :heart: ja kamala huitominen käy käsillä :D . Sitte hirveellä kiireellä alkaa muka imemään vaikka ei eka imuilla yleensä vielä ees tuu kunnolla mitään :D .

On se söpöläinen :heart: :heart:

Testailin elämäni ensimmäistä kertaa voileipäkakun tekoa ja tässä odottelen iltaa että se olis kostunu sopivaksi ja pääsis maistamaan. Kun ajattelin että jos vaikka tohtisi tehä ristiäisiin sellaisen. Kiire se vaan kohta tulee jos ei saa tehtyä.....
Mutta nyt menen herättelemään neitiä kun alkaa täyttymään tisut pian liikaa ja sitten se heruminen jotenki tuntuu hidastuvan :/

Naksos& Miina 1kk 9pv
 
Roona, mä niin tunnen sielujen sympatiaa sua kohtaan. Fiilikset ovat lähes identtiset tuon imetyksen suhteen, ihan kuin omaa kirjoitusta. Määrät ihan samoilla linjoilla ja pumppaus turhauttaa niin perkeleesti. Itse asiassa en oo sitä nyt edes muutamaan päivään tehnyt kun ahdistaan jo pelkkä pumpun näkeminen. Mulla on käytössä sekä Ainun sähkö- että käsikäyttöinen. Tuntuu, että se käsikäyttöinen pelittää vähän paremmin kun se sähköisen hurina ahdistaa mua.

Oon ollut niin ahdistunut tuosta imetyksestä ja neidin painonnoususta (tai siis sen nousemattomuudesta) etten oo nyt pariin viikkoon edes tänne kirjoittanut. En vaan oo pysynyt lukemaan ihmisten onnellisia kirjoituksia ihanasta imetyksestä, suihkutisseistä jne. Anteeksi, toki olen iloinen kaikkien puolesta mutta jotenkin vaan ottaa niin päähän...

Eilen neuvolassa saatiin vihdoinkin kuulla, että neiti on saavuttanut 4 kilon painon :heart: . Kyllä siihen menikin aikaa, monta kyyneltä, sairaala käynti ja paljon unettomia öitä. Hurjaa, että osa lapsista on tuon painoisia jo syntyessään ja meillä kesti 5 viikkoa saavuttaa tuo paino. Neitihän painoi 3100g syntyessä mutta ei vaan paino ole kolmen tunnin syömisistä huolimatta noussut. Jess, nyt kuitenkin siis jo uudella kilolukemalla =)

Vaunugallup meillä on Teutonian Mistraalit pehmeällä kopalla. Ollaan oltu ihan megatyytyväisiä. Ovat kevyet työntää ja isojen pyörien ansiosta maastolenkit onnistuvat ihan mahtavasti. Eikä ole yhtään haitaksi, että ovat myös kivan näköiset :) . Sen lisäksi meillä on Gragon matkarattaan jotka ovat koko ajan autossa. Turvakaukalo menee niihin sopivasti eli emme käytä Teutoneita autoillessa vaan silloin turvakaukalo matkarattaisiin ja menoksi. Helppoa ja näppärää eivätkä vie autossa niin paljon tilaa.

Tutti meillä onnettiin jo sairaalassa ensimmäisenä yönä. Neidillä on niin kova imu että kätilöiden mukaan oli parasta antaa tutti joka helpottaa imureaktioita eikä sitten lutkuta "turhaan" tissiä. Ollaan siitä asti annettu siis tuttia aina kun tyttö saa mega raivarit (aika usein siis :kieh: ) mutta ei anneta lutkuttaa sitä muuten vaan. Ja usein nukahtaessa imuttaa sitä mutta nappasen sen sitten pois kun näen, että toinen on sikeässä unessa.

Isyys on meillä käyty viime viikolla tunnustamassa ja nyt tuli virastosta lappu, että hyväksytty on. Ristiäiset ovat 31.10 ja pappi tulee ensi tiistaina kotikäynnille vähän juttelemaan. Olen kutsunut vieraat jo txt mutta laitan vielä paperisetkin kutsut menemään, kunhan jossakin välissä kerkeää ne askarrella. Pidetään ristiäiset ihan vaan lähipiirille, tulee n. 15 aikuista ja muutama mukula. Päätettiin hyödyntää kirkon tiloja jotta säästytään siivousoperaatiolta :LOL: ja maksetaanhan me kirkollisveroakin joten hyödynnetään nyt niitä palveluita. Tilattiin tarjoilut pitopalvelusta (voileipäkakkuja ja makea kakku), näin pyritään mahdollisimman hyvin minimoimaan omat tekemiset.

Vaatteet Mulla on sellainen ongelma, ettei oikein ole mitään vaatteita. Kotona nyt voi viilettää ihan verkkareissa mutta millä ihmeellä sitä liikkuu ulkosalla? Kaikki raskauskilot (6,5kg) ovat jo lähteneet ja sen lisäksi neljä muutakin kiloa. Kävi siis niin, että raskautta edeltävät housut ovat jo nyt liian isoja. Noh, en valita mutta missä hitsin välissä sitä kerkeisi ostaa uudet vaatteet?!? Mitä meinaatte pistää/pistitte ristiäisiin päälle?

Nyt pumppaus hommiin... Toivottavasti saan oman fiiliksen vähän paremmaksi niin jaksan taas olla täällä kirjoittelemassa.

Cummastelija ja Leidi tasan 5 vkoa
 
Kommentoin tuota imetysasiaa,kun me ollaan rintaa kokeiltu tasan kaksi kertaa ja se ei onnista.Pumppaamalla olen maidon saanut vauvalle.Nyt sitten pumppausvälit menneet niin pitkiksi kuin 12h pahimmillaan niin eipä paljon maitoa tule.Ja neiti näkyy korviketta syövän paljon paremmin.Nukkuukin sillä pidempää väliä.
Mutta en ressaa sitä,syökööt korviketta.Onhan nuo muutkin lapset kasvaneet sillä ja ei tuon hullumpia oo :LOL:
Minä olen sitä mieltä että tyhjään syyllistää itseä,jos ei riitä niin ei riitä.

Alapää on normaali ja on niinkuin ei olisi vauvaa tehnyt.Ei tullut mitään repeämiä tai edes nirhaumaa.Ilmeisesti on hyvin käytetty :LOL:

 
Huomenia!! =)

Mä ekat kolme viikkoa jaksoin tressata tuon imetysasian kanssa, mutta sitten tein tod.näköisesti itseni ja vauvan kannalta järkevän ratkaisun..eli lopetin kuin seinään tuon asian kanssa painimisen :eek: vauvat tosiaankin kasvaa ja voi hyvin myös korvikkeella, mutta miksi alkuun oli kuitenkin niin syyllinen olo ja tuli itkua ja riitaa väännettyä joka asiasta..?? :whistle: On se vaan niin herkistävä asia tuo imetys :heart:
Mullahan meinas alkuraskauden masis iskeä tuossa eräänä päivänä..luinkin paljon tuosta imetys+masis asiasta netistä ja selvisi että itkuherkkyys..jne (tietysti) johtuu juuri siitä imetyksestä (hormooneista) ja päätin tosiaan sitten ottaa tylysti vaan oman pääni takaisin(raskausaikana jo ihan tarpeeksi hormoonihirviö kun olin..)..nyt kun lopettamisesta on noin viikko voin sanoa että kyllä olo on helpottanut kummasti ja ei enää väännä joka asiasta riítaa..liika herkkyys ei sovi mulle..onhan se toki ihanaa että niin moni on täälläkin saanut tuon imetyksen onnistumaan ja tsemiä vaan jatkossakin..mutta se ei ollut minun juttuni.. :hug:

Miten pitkiä aikoja teidän mussukat ja missä iässä jaksaa kerralla olla hereillä??
Meillä taitaa tällä hetkellä (ikää 1kk+2pv) olla pisin tuo 2h kerralla( Yritetään se viimeinen ajoittaa aina tuohon iltaan) ja sit alkaa kitinät kun ei jaksa valvoa.. :eek: Niin ja miten olette saaneet vauvanne rauhoittumaan kun ja jos menee yli tuo väsymys eli siis on niin yliväsynyt ettei itse saa unen päästä kiinni??? :whistle: Meillä auttaa toi sylissä pitäminen tietysti ja kapalointi..välillä rauhoittuu ihan itsestäänkin sängyssä..joka kyllä on aikas harvinaista kun yliväsymystä pukkaa.. :ashamed: Illat onkin suhtrankkoja noiden iltaväsymyskohtauksien vuoksi välillä.. :(

Kakankoostumuksesta :LOL: senverran että ollut tosiaan jo noin viikon verran ummetusta ja Nuppua ihan sattuu kun iso pötkäle tulossa pepusta ulos..huutaa kun syötävä..varmaan mun imetyksn lopettamisella vaikutusta..ollaan sitten annettu luumua sekoitettuna pieneen tilkkaan vettä ja sitä mallasuutetta (+ jumppailtu ja paineltu akupisteitä jalkapohjissa) nyt par päivää ja eikös sitä sitten ruvenutkin tulemaan..jostain olen lukenut että viikonkin paussi on ihan normaalia joillain vauvoilla.. :eek: :x

Eilen tuli tehtyä koko perheen voimin noin 8 km lenkki kun niin hienon ilman lykkäsi..nyt kyllä sateinen ja sumuinen.. :(

Äippä35v ja Nuppuliini 1kk+2pv :heart: :heart:
 
Roona82 oottako kokeilleet et alatte syömään kalkki ja magnesium lisää?? Minulla muutamia ystäviä ja sisaruksia joil maidon tulo ollut todella niukkaa nii ovat sit alkaneet käyttää noita ja n. 4 pv kuluttua ovat huomanneet vaikutuksen. Ihte käytän Multi-taps raskaus monivitamiinia, (2kpl/vrk) ja lisäksi Elivon kalsium & magnesium yhdistelmävalmistetta (1kpl/vrk) Jolloin tulee tarpeeksi kalsiumia ja lisäksi kun imettäessä tarviipi magnesiumia hiukka enemmän kui tavallisesti nii tuosta tulee sit kummatkin.

Pumppauksesta ollut puhetta, ny tosiaan huvikseni sit kahtoin et kauanko oikeasti mul kestää se 100 ml pumppaus nii hiukka reilu minuutin se oli, mut sekin tuntui kahtos ihtestä muka pitkältä ajalta, eli ymmärrän niit joiden tarvii lypsää kauan et miten se ottaa hermolle ja voimille.

 
viime yö oli parasyö ikinä :heart: Me nukahdettiin klo.1.00 herättiin 2krt syömään ja NUKUTTIIN 10.30 asti .. voi että voi unet tehdä mamman iloiseksi kun täällä ei siis ole monenkaan tunnin yöunia nukuttu sitten synnäriltä kotiutumisen jälkeen..

Tosta alapäästä niin itse en ole rohjennut sinne kurkkaamaan kun paikat on vieläkin niin kipeet ja arat etten usko että näkymä miellyttäisi silmää :LOL: :LOL: Kauankohan mahtaa kestää että olo normaalisoituu? jälkivuoto ei totisesti ole tekemässä viellä loppuaan ja häpyluukin on niin kipeä että istuminen tekee välillä vaikeaa :/ synnytyksestä on aikaa 2vk ja 1pv tosin ensimmäisen käväsin tekemässä ja pienen pipokin oli se 37cm & poika 4070g joten ihan heti ei varmaan kannata seksistäkään haaveilla :kieh: sääliksi käy miestä :LOL:

Nyt koko perheen voimin alamme siirtymään ruokakauppaan...

Dindei + Mico 2vk 1pv
 
Elämänilo, pumppaatko siis jokasta imetystä ennen tuon 120ml pois? Tuohan taitaa olla semmonen määrä jo, että se lisää entisestään sitä maitotuotantoa. Monesta paikasta oon lukenu, että joku 20-40ml on aika maksimi oloa ja suihkutissejä helpottamaan, tai muuten tosiaan rinnat saa käskyn, että vauva tarvii lisää maitoo ja maidontulo vaan lisääntyy. Eli maitoa liikaa tuottaville rinnoille on ihan hyvä, että ne tulee täyteen - silloin ne saa käskyn tasaannuttaa sitä maidon tuotantoa. Tosin mulla ei auta tuo 40ml lypsäminen suihkuamiseen ollenkaan, vaan sitä maitoo tulee suihkuten pitkin koko imetystä. Vauva vaan kulauttelee sen alas, tosin välillä kun oikein suihkuaa joutuu yskimään maidot pois väärästä kurkusta ja sitä on kyllä kurja kattoa. :( Onnistuuko tuo selällään imettäminen, vaikkei vauva kannattele päätään? Eikö se tukehdu siihen tissiin, jos makaa sen päällä?

Roona, ykkösolut kuulemma auttaa myös maitoa lisäävästi! Muista myös ylipäänsä syödä ja juoda riittävästi ja yritä olla stressaamatta, vaikka varmasti onkin helpommin sanottu kuin tehty. Luotat vaan siihen, että sulla tulee maitoa ja homma hoituu. :) Ja jokainen pisara äidinmaitoa antaa vauvalle tärkeitä vasta-aineita ja sitä läheisyyttä, vaikkei sitä desitolkulla tuliskaan. Musta sä oot kyllä ansainnut ihan hatunnoston ja ruusupuskan :flower:, kun oot noin sitkeesti jaksanut jatkaa, vaikka hankaluuksia on tuntunu olevan. Uskon, että se siitä vielä iloksi muuttuu, jos vaan jaksat yhtä sisukkaasti jatkaa. Tuo imetystukilistan sivusto on tosiaan ihan huippu, sieltä löytää vastaukset lähes kaikkiin imetykseen liittyviin kysymyksiin. http://imetystukilista.net/ Tsemppiä kovasti! Muista kuitenkin, että omaa mielenterveyttä ei tämän asian takia kannata vaarantaa! Äitiys ei oo sama asia kuin imetys. :)

Täälläkin hymyillään jo kovasti. :heart: Varsinkin äipän laulut (miksiköhän?!) ja isän päristelyt hymyilyttää tyttöä kovasti. Neidin lempilaulu tuntuu olevan tällä hetkellä Juokse sinä humma. :LOL: Saku Sammakkoa ja Pientä Ankanpoikasta on laulettu myös kovasti. Mä oon googletellut kaikkia lyriikkasivuja, kun en millään meinaa muistaa laulujen sanoja. Vaikka tyttöä ei kyllä haittaa yhtään, vaikka äippä laulelee väliin vähän siansaksaakin. :D

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Rosehip ja typy, 1kk 3pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja dindei:
Tosta alapäästä niin itse en ole rohjennut sinne kurkkaamaan kun paikat on vieläkin niin kipeet ja arat etten usko että näkymä miellyttäisi silmää :LOL: :LOL: Kauankohan mahtaa kestää että olo normaalisoituu? jälkivuoto ei totisesti ole tekemässä viellä loppuaan ja häpyluukin on niin kipeä että istuminen tekee välillä vaikeaa :/

Dindei + Mico 2vk 1pv
Mä katsoin sinne peilillä, väliliha siis leikelty, JA EN SUOSITTELE, meinaa järkytyin sen verran paljon :D ! Muuten ihan samat "oireet"
 
Moikka.
Kiitos paljon kaikille tsemppauksesta. Mä en aio luovuttaa. Niinkuin rosehip totesi: "...jokainen pisara äidinmaitoa antaa vauvalle tärkeitä vasta-aineita ja sitä läheisyyttä, vaikkei sitä desitolkulla tuliskaan..." Ja juuri tuo lause kiteyttää ne fiilikset ja syyt, mitkä saa mut jatkamaan. Mä haluan Vilille parhaan mahdollisen alun elämään. Olisin halunnut ainakin vuoden mennä täysimetyksellä, näin ajattelin raskausaikana. Mutta eipä se olekaan niin helppoa. Hyvin kuitenkin menee. Eilen syötiin muuten enemmän kuin yksi ateria pelkästään tissiltä, ilman lisäpulloa :heart: Tänään ollut taas raivareita, mut sellasta se on...

Ja tosiaan, syön ja juon kyllä joka päivä. Mulla on ihan vesipullo jota täytän pitkin päivää. Ja syön kans niitä raskaus-ja imetys- multitabseja. Ja kalaöljykapseleita. Ja juon maitoa. Ja seison päällä ja pyllistän mekkaan päin joka aamu... Jos se imetys siitä lähtis. Paras maidonnostattaja on kyllä näköjään onnistunut imetys-päivä. Eilen tosiaan onnistu monta kertaa, ja tänään tissit pullistelee maitoo! :)

Käytiin tänään Pirkkahallissa Muksumessuilla. Mukaan tarttui kestovaippoja, muutamaa eri mallia ja eri valmistajalta. Halutaan tukea pien-yrittäjiä jotka ite niitä valmistaa kotonaan ja myy, ja siellä oli monta myyjää... Netistä voi sit tilailla niiltä joista tykätään. Jännityksellä odotan et miten lähtee sujumaan, ja mihin vaippamalliin päädytään!!

Jahas, isäntä ilmoitti että lähtee Giganttiin ostaan pesukonetta, veti äskön tuolla kylppärissä raivarit kun tuo kone alkaa leviään... Mää meen pojun kanssa sohvalle kattoon töllöö :D

Roona+Vili
 
Lopetin lapsentahtisen imettämisen. Meni ihan överiks, Saara roikku tissillä puolen tunnin välein ja söi aina 2 min ja lopetti. Puklaili ja masua väänsi. Rupesin venyttämään ruoka välejä, nyt syö noin 3h välein 10-15min ja puklailu ja masuväännöt loppu. Viime yönä ei kipristelly ollenkaan masua ja nukuttiinkin ihan älyttömän hyvin, itse päätti syödä vain 3h välein.

Ollaan pidennetty välejä lähtemällä ulos. Käydään tekemässä pitkiä vaunu lenkkejä, tekee hyvää sekä Saaralle että äidille =)

Toivottavasti Gigantista löytyy sopiva pesukone Roonalle =) (mun työpaikka).

VK + Saara 3vk ja 2 päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Moikka.
Kiitos paljon kaikille tsemppauksesta. Mä en aio luovuttaa. Niinkuin rosehip totesi: "...jokainen pisara äidinmaitoa antaa vauvalle tärkeitä vasta-aineita ja sitä läheisyyttä, vaikkei sitä desitolkulla tuliskaan..." Ja juuri tuo lause kiteyttää ne fiilikset ja syyt, mitkä saa mut jatkamaan. Mä haluan Vilille parhaan mahdollisen alun elämään. Olisin halunnut ainakin vuoden mennä täysimetyksellä, näin ajattelin raskausaikana. Mutta eipä se olekaan niin helppoa. Hyvin kuitenkin menee. Eilen syötiin muuten enemmän kuin yksi ateria pelkästään tissiltä, ilman lisäpulloa :heart: Tänään ollut taas raivareita, mut sellasta se on...

Ja tosiaan, syön ja juon kyllä joka päivä. Mulla on ihan vesipullo jota täytän pitkin päivää. Ja syön kans niitä raskaus-ja imetys- multitabseja. Ja kalaöljykapseleita. Ja juon maitoa. :LOL: :LOL: Paras maidonnostattaja on kyllä näköjään onnistunut imetys-päivä. Eilen tosiaan onnistu monta kertaa, ja tänään tissit pullistelee maitoo! :)

Käytiin tänään Pirkkahallissa Muksumessuilla. Mukaan tarttui kestovaippoja, muutamaa eri mallia ja eri valmistajalta. Halutaan tukea pien-yrittäjiä jotka ite niitä valmistaa kotonaan ja myy, ja siellä oli monta myyjää... Netistä voi sit tilailla niiltä joista tykätään. Jännityksellä odotan et miten lähtee sujumaan, ja mihin vaippamalliin päädytään!!

Jahas, isäntä ilmoitti että lähtee Giganttiin ostaan pesukonetta, veti äskön tuolla kylppärissä raivarit kun tuo kone alkaa leviään... Mää meen pojun kanssa sohvalle kattoon töllöö :D

Roona+Vili
Ja seison päällä ja pyllistän mekkaan päin joka aamu... Jos se imetys siitä lähtis. :LOL: :LOL: :LOL: Toi oli tosi hauska..nauroin ihan ääneen ja Nuppukin pelästy sylissä..
 
Rosehip en tosiaan pumppaa tuota määrää ku vain sit ku vaihdan toiselle rinnalle. =) eli ku joudun syöttään pari kolme syöttöä toisesta nii toinen tulee sil aikaa todella täydeks, mut on vähentyny kuiten maito tuol tyylillä. Ja oikeastaan ei tarvi pumpata ku 50 ml, toiset 50 ml suihkuaa sit lopultaan ja tuosta saan sit pullosta syötettyä (ku annan jauheena maitohappobakteerit) mut jos beibe ei tuu siit määrästä täyteen annan viel samasta rinnasta sit lisää. Näin saan kätevästi myös noi bakteerit ilman et täytys erikseen alkaa maitoa lämmittämään, muuten en siis pumppaa koska sehän tosiaan lisää sitä maidon tuloa, mut pakko ensin aina rinnan vaihdon jälkeen aloittaa lypsämällä sen 50 ja loput suihkuaakin. :LOL: Ja ei mullakaan vaikuta se (kun vaihdan rintaa ja lypsän sen n 100 ml pois suihkuamiseen, koska se suihkuaa kuiten sieltä rinnasta ku pikkuinen alkaa syömään)

Kyl onnistuu selälteen imettäminen noinkin pikkuisen kanssa. Tuen hiukan päätä ja lisäksi vauva ei makaa aivan masulteen vaan pää on hiukka sivuttain. Alkuun harjoittelin vain hiukan makuuasennossa ja nykyään annan rinnan istuulteen suuhun ja sen jälkeen kippaan meidän makuulteen. :kieh: Voihan se olla melkonen näky mut noi onnistuu kuitenkin ja ei toinen saa henkitorveensa sitä nii usein eikä siis joudu yskimään nii usein syödessä.
 
Elämänilo3 mitä maitohappobakteerijauhetta annat vauvalle? Mäkin anna jauheena ja Bioteekin Probiootti Babya, vaikka onkin kalliimman puoleista, mut myöskin voittaa monet muut..

Mun pieni poika on tänään päivämäärän mukaan tasan 1kk :heart: oon huomannut vaikka mitä tässä lähipäivänä.. päätään kannattelee jo suht hyvin ja reisissä on jo makkaroiden alkuja. En ymmärrä miten aika tosiaan katoaa.. Viikon kuluttua meillä on ristiäiset ja niitä odotan kovasti vaikka leipomukset ne jo ehkä vähän stressaa mua. Mun äiti tosin tekee hyytelötäytekakut ja mokkapalat ja itse teen kuivakakut jo perjantaina maustuun. Niinpä mulle jää loput lauantaiks ja sunnuntaiks ja mun serkku tulee anyway auttaan, muuten en selviäis!

Meidän päiväunirytmi (joka on ollut nyt sama jo toista viikkoo ainakin) on eilen ja tänään vähän viivästynyt eteenpäin ja tänään se meni siihen et jäbä on vetässyr vaan yhdet pidemmät unet. Tein sit vauvahieronnan ja kylvetin nyt illalla niin johan väsähti ja nyt nukkuu sylissä =) pitänee viedä nyt makyyhuoneeseen nukkuun..oon muuten alkanut vallan pitään häntä mun vieressä öisin, vaikka kehto on 20cm päässä mun sängystä - ihan vaan koska itse haluan ja koska tiedän kuitenkin et hän nukkuu omassaankin hyvin, välillä siis toki nukkuu sielläkin. harmittaa vaan toisen puolesta kun hän nukkuu aina "kädet ylhäällä" ja kehto on tosi kapee niin tän kädethän hakkaa niihin laitoihin kun hän vähänkin liikkuu :/

tein omenapaistosta lauantain kunniaks.. siispä sen kimppuun :p

kerttuneiti ja rakas Nökötin 1kk :heart:
 
Roona mahtis asenne! :) Ja oikeesti ihan varmasti niitä vaikeuksia tulee eteen kaikilla imettäjillä, rintaraivareita ja tiheän imun kausia sun muita, joista sit pitää vaan rämpiä jotenki yli ja ohi ja luottaa siihen, että parin päivän päästä tilanne on jo toinen, jos vaan haluaa jatkaa. Imettäminen ei tosiaan oo helppoo, ei todellakaan mitään "tissi vaan suuhun ja that's it".

Elämänilo, kiitti imetysasentovinkistä, pitää koittaa tota vauva masullaan -asentoa. :D Mä oon tosi huono keksimään mitään imetysasentoja, joten meillä ruokaillaan lähinnä kyljellään maaten. Tyttö alkaa painaa jo niin paljon, etten jaksa kannatella istualteen, kun mulla ei oo oikein sopivia tyynyjä, joita vois käyttää apuna. :/

Hei mitäs muita näitä Libero-kerhon ja Pirkka Napero -kerhon tyylisiä juttuja on olemassa? Siis joista vois hyötyä jotain? :D Tuolta Libero-kerhosta saa sen jonkun 6kk synttärilahjapaketin ja Napero-kerhosta tuntuu saavan ihan hyviä kuukausittain vaihtuvia tarjouksia. Tervetuliaislahjaksi tuolta saatiin ensilusikka ja sitten sieltä tuli joku kertakäyttövaippa ja luettavaa.
 
Meillä on tyttö ollut alusta asti vieressä. Joka ilta ollaan yritetty laittaa äitiyskoppaan, mutta herää 5 minuutin päästä ja "huutaa", kun nostaa viereen ni lopettaa. Tissittely sujuu vähän liiankin hyvin. Tyttö oli 8 päivän ikäisenä lihonut 500 g (SIIS SYNTYMÄPAINOSTA :D ) LAstenlääkäri sanoi, että tuttia suuhun ja pidemmät syöttövälit :D Maitoa tulee niin paljon, että ruiskin sitä vahingossa öisin tytön naamaankin! EN viitsisi kuitenkaan pumpata, kun sitten se vaan lisääntyy. Jossain sanottiin, että kuukauden sisällä tasoittuu tuo maidon tulo. Katsotaan ja odotellaan.

Oltiin perjantaina lastenlääkärillä, sydänultrassa . Itkuhan siellä tuli, äidillä nimittäin. Tytöllä on VSD ja ASD eli VSD on lyhennys sanoista Ventricular Septal Defect. Sillä tarkoitetaan aukkoa kammioiden väliseinässä. Ja ASD on lyhennys sanoista Atrial Septal Defect ja se tarkoittaa, että eteisten väliseinässä on aukko.
Nuo olivat kuitenkin todella pieniä aukkoja ja hyvällä tuurilla menevät kiinni ennen 3 kk ikää jolloin mennään Lastenklinikan Sydänpolille, jossa sydänlääkäri ultraa tytön. Toivon sydämestäni, että ovat menneet kiinni. Hirveät itsesyytöksethän siellä tuli vaikka mies yritti jutella mulle, että ihan turhaan. Toisaalta positiivista oli, että aukot ovat NIIN PIENET ja eivät toisaalta aiheuta mitään ongelmia ja leikkauskin olisi harvinainen noin pienissä aukoissa.
Emme jutelleet tästä kummankaan vanhemmille, koska ne tietäen sitä oltaisiin kokoajan kyselemässä miten tyttö voi. Lastenlääkäri sanoi, että ihan turha itkeä jne.. että todella monella on noita. Olikohan joka 3. vai 5. lapsi, jolla on tuo toinen aukko ja ovat umpeutuneet itsestään. Takaraivossa silti pieni pelko :(

Sori vuodatus, oli pakko. Muuten kaikki ERITTÄIN HYVIN. Tyttö syö, nukkuu ja on iloinen.

Ristiäisaika varattu itsenäisyyspäivälle ja kakkumestarikin (Eli kaverini) suunnittelee jo kakkuja täyttä häkää.

Yonnazzz+ neiti 10 pvä
 
Heippa!! =)

Onkos kukaan kuullut tälläisestä ennen..minäkun googlasin jälkivuoto+tampoonijutskia niin silmiini pisti tälläinen "kuukuppi" hommeli ja täytyy rehellisesti sanoa etten ole aiemmin moisesta härvelistä kuullutkaan :eek: :whistle: nim.ikuinen tampoonien ystävä.. :heart:

Mikä on kuukuppi?
Kuukautis- eli tuttavallisemmin kuukuppi on silikoninen kuppi, joka on edullinen, helppo ja luonnollinen vaihtoehto nykyään yleisimmin käytössä oleville kuukautissuojille. Yksi kuukuppi palvelee oikein hoidettuna jopa 10 vuotta!

Kertakäyttöiset kuukautissuojat keräävät epäpuhtauksia ja aiheuttavat useille näin ollen epämukavaa oloa kutinan ja kirvelyn muodossa. Kuukupin kanssa se ei ole mahdollista materiaalinsa ansiosta. Myös moni, joka ei ole kokenut tamponin käyttöä omakseen, on löytänyt kupista itselleen oikean valinnan. Vaikka kupin ja tamponin käyttötarkoitus ja sijainti ovatkin samat, niiden toimintaperiaate poikkeaa olennaisesti. Siinä missä tamponi imee vuodon itseensä, kuppi vastaavasti kerää. Näin emättimen luonnollinen kosteustasapaino säilyy, eivätkä herkät limakalvot kuivu.

Kuukuppi asetetaan emättimeen kuukautisten aikana. Vuoto valuu kuppiin, joka tyhjennetään ja huuhdellaan saippuavedellä noin 2 - 4 kertaa vuorokaudessa ennen takaisinasettamista. Kupin toiminta perustuu alipaineeseen. Asetettaessa kuppi paikoilleen sen sisälle muodostuu alipaine, jonka avulla kuppi pysyy tiiviisti paikoillaan. Kaikissa kuppimalleissa on pohjassa poisottoa helpottava antenni, jonka avulla pääsee itse kuppiin käsiksi. Pois otettaessa kuppia puristetaan pohjasta ja kuppiin pääsee ilmaa. Näin paine tasaantuu kupin sisä- ja ulkopuolten välillä ja kuppi irtoaa.

Ainiin ja tilaan netistä geishapallot.. :)


Äippä ja Nuppu 1kk+4pv :heart:
 
J84
Heipsan!

Keskustelua on ollu tosta huvipuiston kunnosta ja miltä se näyttää synnytyksen jälkeen :D

No täytyhän toi asia tarkistaa, sillä raskausaikana toosa jotenkin muuttui omasta mielestä ihan jäätävän näköiseksi ja nyt ilokseni sain huomata, että palautunut on ja voisin jopa sanoa sen kerrankin miellyttävän ulkopuolelta itseänikin...ei näyttänyt siltä, että siitä on penska pihalle tullut 3 viikkoa sitten :D Ja kun kerran jälkivuotokin loppui niin sai isäntäkin vihdoin luvan päästä iloitsemaan puiston antimista :LOL: Kivaa oli pitkästä aikaa :)

Asiasta kolmanteen...teen tässä aikani kuluks kummipojalle korttia ja löysin kivan värssyn siihen jota hieman muuttelin mieleisekseni niin mitä mieltä ootte??

Hiljaa hiljaa vauva jokeltaa, kun kehtoa käsi keinuttaa.
Sai isä nyt kalakaverin, äiti pojanviikarin.
Isoveljen virka tässä,
leikkiä, touhuta pienen pojan elämässä.
Tätä onnen tunnetta valtaisaa
on vaikea sanoin kuvastaa,
kun saimme kutsun siunaamaan, tätä pientä poikaa ihanaa.
Pyyntöä matkalle tälle, hetkiä, neuvoja, aikaa hälle.

..sellaista..jatkan harjoituksia, jotta saan ton valmiiks :D

J84 ja Samu 3vk3pv
 
Pakko tulla hehkuttamaan nyt ihan vaan omaa napaa kun on niin hyvä fiilis :D . Viikonloppu on ylipääänsä mennyt tosi hyvin ja Leidi on kitissyt tavallista vähemmän. Ollaan onnistuttu MONEEN kertaan imemään ilman kumia ja kerran jopa OIKEA (siis oikeanpuoleinen) tissi on kelvannut NATUREL. Yleensä se on meinaan vaikeampi tapaus, ilmeisesti siinä nännissä sitten on jotain eroa vasempaan vaikka en sitä silmillä näekään. Mutta se varsinainen hehkutuksen aihe on kantoliina jota tyypattiin tänään oikein kunnolla. Olen kerran aikaisemminkin pitänyt Leidiä siinä, silloin kehtoasennossa. Nyt uskalsin kokeilla "sammakoasentoja" ja toinen nautti siitä ihan silmin nähden :heart: Rauhoittui välittömästi ja vetäsi jopa pienet tirsat siellä. Oli ihana fiilis kun itse pystyi samalla tekemään kotihommia ja jopa evästämään :kieh: . Suosittelen kyllä vilpittömästi tuota liinaa kaikille vaikka siinä sitomisessa oma homma onkin. Mä oon harjoitellut sitä jonkun kerran ja nyt menee jo ihan näppärästi ilman ongelmia. Oih, on se vaan mainio keksintö ja niinhän tuolla muualla maailmassa lapsia kannetaan ja on kannettu kautta aikojen. Vannon kyllä hug a bub:n nimeen!

Kohta tulee isomummo kylään iltapäivä kahville. Olen ihan kuoleman väsynyt mutta kai sitä sen verran pitää kestitä, että tarjoaa kahvit ja Domino -keksit 85-vuotiaalle Leidin äidinäidinäidille. Sitten voikin mennä pikku päikkäreille ja illalla ajattelin askarrella sormiväreillä ristiäiskutsut. Ajattelin, että voitaisiin painaa niihin Leidin jalanjälki. Saa nähdä mikä sotku siitäkin tulee... :LOL:

Ihanaa loppusunnuntaita kaikille!
Cummastelija ja Leidi 5vkoa 3 pvää
 
Kerttuneiti käytän siis DDS - JUNIOR maitohappovalmistetta, jos googlaat nii löytyy tietoa noista. Minusta ollu hyvää, tai ainakaa pikkuinen ei nii itkuinen ole ollut.

Nuppu09 mä käytin kuukuppia ennen ku aloin vauvaa oottamaan, enkä enää muuta tuu käyttään. =) Huippu keksintö ja huoleton.
 

Yhteistyössä