**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Lokakuussa

Mulla vielä 5 kiloa lähtöpainoon!mutta tässä on synnytyksestänyt 12 pvää! Mulla lähtenyt 10 kiloa synnytyksen jälkeen.

hahahah hyvänä aikomuksena oli kerätä viime yönä maitoa kerääjillä. Olin nukahtanut kerääjän kanssa ja yllättäen vaihtanut kylkeä niin, että kaikki oli valunut päälleni, selkään ja kylmiin ja TOKI eilen vahdetuille lakanoille :)
 
Carmen, meillä tyttö ei siis kitise eikä huuda iltaisin, mutta heräilee ja on tyytyväisenä hereillä sylissä kunhan seurustellaan aktiivisesti tai liikutaan pitkin taloa :D Mutta kunnon uneen pääseminen kestää siltikin, vaikka olisi jo selvästi väsy :/

Mulla lähtöpainoon vielä reilut 4kg, mutta siis 11kg on jo lähtenyt =) Ja synnytyksestä aikaa kuitenkin vasta 2vk+3pv.. Herkkuja oon vedellyt ihan älyttömästi edelleen ja näköjään saankin vedellä :p Tänään tein taas täytekakun (perjantaina tekemäni kakun jämät syötiin eilen pois), kun meille tulee vieraita illalla.

Piti muutakin kirjoitella, mutta esikoinen alkoi kiljumaan ruokaa, joten mentävä on :wave:
 
Voi perkeleen perkelee, oon jo kaks kertaa kirjoittanut tänne ja kummatkin txt hävinneet. Langaton vain herjailee ettei yhteyttä :headwall: Josko kolmas kerta toden sanoisi.

Mulla on paino -3kg. Kaikki siis lähtenyt ja vähän muutakin. Tosin ihan hyvä niin, sillä onhan täällä mistä lähteä. Linea negra myös mulla vielä näkyvissä, navan yläpuolelta jo vaalentunut vähän. Mielenkiinnolla odotan millainen sitä on vuoden päästä, että tuleeko kaikki vielä takaisin vai no.

Carmen, kovasti voimia teille. Aika rankallehan tuo kuulostaa :hug: Ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta kysyn kuitenkin eli ootteko kokeilleet Cuplatonia (meillä se EI auttanut mutta moni on siitä saanut ilmeisesti avun), entä Rela-tipat (me ei olla niitä vielä itse kokeiltu)? Mehän jätettiin viime vkolla d-vitamiini veke neuvolantädin suosituksesta. Ja tuntuu siltä, että siitä on ollut ainakin pikkaisen apua. Kannattaa harkita ja jutella oman neuvolatädin kanssa, suosittelen!

Meille on tänään tulossa varsin henkevä vieras eli pappi tulee kylään. Käydään läpi kastejuttuja ja täytyy myöntää, että vähän jännittää. Ei niin hirveästi ole kokemusta noista papeista. Pitää yrittää käyttäytyä :saint:

Viime yö meillä oli yhtä juhlaa :heart: . Leidi heräsi vain 2 krt syömään ja ne kummatkin tapahtuivat rinnalta ja vielä ilman kumia. Nukuin neiti kainalossa ilman paitaa... yritän josko saisin tuon olemattoman maidontulon vähän elpymään. Olin niin onnellinen etten raaskinut edes röyhtäsyttää pientä vaan jatkettiin suoraan unia. Yleensä kuitenkin röyhtäillään vähintään se 10 min kun meillä tuo puklailu on aika iso juttu. Mutta nyt siis vaan noutittiin, syötiin ja nukuttiin :heart: :heart: :heart:

Nyt neiti herää joten pitää mennä, heipat
Cummastelija ja Leidi 5 vkoa ja 5 pvää
 
Heips.
Täällä sitten alkoi yöllä sattua nieluun ihan hulluna... Kamala kaktus tuolla. Ja yskittääkin sen takia... _Se_hän_ON_mu_Ka_vaa! :headwall:

Noh, pakko pojun kanssa valvoa ja touhuta mitä jaksaa, ei voi nukkua vaikka kuinka olis vetämätön olo. Vaunulenkit jää kyllä tänään väliin.

miimumaija: HIENOA! Mä muistan kans sen fiiliksen kun Vili ekaa kertaa hoksas että miten sitä tissiä imetään ilman kumia! Hihkuin vaan ilosta ja huusin miehenkin katsomaan! Kommentti oli: "pojasta tulossa mies" :LOL: Hyvä!! Jatkat vaan samaa rataa, kyl se siitä osaa kohta ottaa kiinni ilmankin rutisteluja! :heart: :hug: Cummastelijalle kanssa tsempit! Toi on hyvä keino! Mä oon kans aamuyöstä yrittäny pitää jäbää iholla. Ja välillä se onkin naama märkänä kun tissit alkanu vuotaan :D

Helinä83, mulla Muotialassa se äitiysneuvola, tiedä sit niiden käytännöistä. Mulla on Vili turvakaukalossa ku meen sinne, ja jos ei suostu siihen, ni sit jää lääkäri käymättä. Meen sit vaik Koskiklinikalle joku ilta jos ei muu auta. Mut tuskin ne niin jyrkkiä siel neuvolassa on, että pois käännyttäis!! :)

Ehkäisystä, mä en varmaan ainakaan niitä yhdistelmäpillereitä ota, vaikka ne oliski ne mieluisimmat... kun ei sovi jos imettää. Ja mä nyt tässä yritän vielä räpiköidä ton tissin kanssa jos poika söis sitä niin kauan ku maitoo riittää... Ehkäisykapseli kuulostaa aika helpolta, mut siinäkin sit joutus eka kokeileen niillä minipillereillä... Mä oon kyl tosi huono muistaan ottaa mitään lääkkeitä, joten ne unohtuis kuitenki välillä ottaa täsmällisesti oikeeseen aikaan ja teho kärsis! Kierukka on jotenkin vastenmielinen ajatus. Saas ny nähä! :eek:

rosehip Mä tiedän kyllä, että yöllä se olis ihan paras ja tärkein just saada imetys sujuun! Ja mä joka yö yritän pojalle tissiä tyrkyttää. Vaihdan vaipat jotta heräis, ja sit tissi suuhun... Mut jäbä joko niin nälissään, että raivoo... tai sit nukahtaa samantien. Joka yö kuitenkin yritän, ja kertaakaan ei oo vielä onnistunut. Aamuyöllä siinä 6 aikaan on välillä syönyt. Mutta ei ikinä yöllä kun herää. Harmi :(

Mut reilu tunti sit vedettiin tissiltä ja vieläkin jäbä touhuaa tossa leikkimatolla ihan reippaasti. Juttelee meidän huonekasveille tossa ikkunalaudalla :LOL: Että näköjään on tissi toiminu :heart:

Nyt teen keittoon, ja buranaa naamaan. Jospa tää olo tästä. Vois roudaa ton leikkimaton meidän sohvalle. (Kulmasohva rahilla, joten siihen kulmaan sen saa hyvin) Pistäis vaik DVD pyöriin ja käydä ite pötkötteleen siihen soffalle,....

Roona+Vili
 
Carmen Meillä kans neiti huutaa koko ajan.Illat pitää sylissä pitää jossa nukkuu mahallaan.Heti kun lasket jonnekkin nukkumaan,niin ei mene kuin 15min ja huutaa kurkku suorana.Viime yönä oli taas reilu 2h hereillä ja kätisi.Tuttihan ei pysy suussa halkion takia ja taitaa ilmaa mennä mahaan aika paljon.

Eilen nousi kuume ja rinta kipeä.Onneksi sain koti konstein menemään ohi.Esikoisellakin nousi kuume 39 asteeseen ja yöllä oksenti pitkin lattiaa :x

Paino on tippunut 10kg ja vielä 17kg olisi ylimääräistä :LOL:
Aavalantyttö ja muori huomenna 2vko
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Carmen, meillä tyttö ei siis kitise eikä huuda iltaisin, mutta heräilee ja on tyytyväisenä hereillä sylissä kunhan seurustellaan aktiivisesti tai liikutaan pitkin taloa :D Mutta kunnon uneen pääseminen kestää siltikin, vaikka olisi jo selvästi väsy :/
Meillä myös juurikin näin. Pikkuherra viihtyy parhaiten sylissä iltaisin ja isänsä yleensä käveleskelee hänen kanssaan ympäri taloa :) Mä sitte vaan annan tissiä tarvittavissa väleissä :)

Täälä alkaa ilmeisesti päivärytmi pikkuhiljaa löytyä ja mäkin ehdin koneelle :) Iltaisin "Otus" nukahtaa yöunille siinä klo 22-23 ja herää syömään klo 2-3 ja seuraavan kerran syö klo 7 tienoilla, josta jatkaa vielä uniaan n. 9.30 saakka. Päivisin syö aika tarkkaan kolmen tunnin välein, täysimetyksellä mennään alkukangertelujen jälkeen. Ihan mukavasti menee nyt noi yöt, ainut harmi on se, että mun on noustava laittaan isompia poikia kouluun kahdeksalta :( Eilenkin kyllä sitten nukuin "Otuksen" kanssa aamupäiväpäikkäreitä. Vielä ei kauhean pitkiä aikoja kerrallaan ole hereillä, max 1,5h suurinpiirtein. Näin iltapäivällä nukkuu vaunuissa terassilla ja hyvin näyttää siellä unet maittavan.

Jotakin muistan, mitä piti kommentoida.. Lähtöpainoon on vielä matkaa n. 5-6kg. Pois on kolmessa viikossa lähtenyt reilut 10kg. Kahden vanhemman lapsen aikana on imetyksellä lähtenyt vielä 10kg, että eiköhän tässä pikkuhiljaa.. Oon tietoisesti yrittänyt herkkuja vältellä =)

Jälkivuodosta ja ehkäisystä, mulla kesti jälkivuoto n. 2,5viikkoa ja seksikin on sittemmin "maistunut". Kun ei tllut synnytyksessä repeämiä eikä tehty epparia. Ehkäisynä entiseen malliin imetysajan kumit, vaikka ne joskus hermon ottavatkin :kieh: Imetyksen loputtua mietitään.. Yksi vaihtoehto on, että mies menee jo pikapuoliin sterilisaatioon, mutta se on vielä harkinnassa. Koko odotusajan ollaan kyllä ajateltu, että lapsiluku on sitten todellakin täynnä nyt!

D-vitamiinista, mitä valmistetta käytätte?? Meillä ilmeisesti Jekovitista tuli viikonvaihteessa hirveät mahavaivat, kun perjantaina ne aloitettiin ja pe ja la-illat oli yhtä huutoa. Sunnuntaina en enää antanut ja poika rauhoittui samantien. Huomenna aloitan Dee-tipoilla. Ne sopineet vanhemmille pojille.

Jahas, ääniä vaunuissa..

Micade + Otus 3vkoa ja 3päivää
 
ajattelin tosta painosta sen verran mainita että itse oli melkosen pikkunen ennen raskaaksi tuloa (55kg). raskausaikana kiloja kertyi reippaasti ja synnytys salissa hyppäsin siellä olevalle vaa´alle ja painoin 75,5kg (+20,5kg) nyt 18pv synnytyksestä vaakaan saan lukeman 63,8kg joten taidan niellä tappion ja todeta että kiloja on todella jäämässä reippaasti. Toki herkuttelinkin raskausaikana mutten mitenkään liioin. No toisilla näemmä kertyy enemmän kiloja kuin toisilla. Lenkkeilyä sitten vaan... ja hedelmiä :LOL:

tänään yksi ystäväni kävi kylässä ja kauhukseni huomasin ettei meillä ollut oikeen mitään yhteistä puhuttavaa. Minun vaipat, imetysongelmat ym kakkajutut eivät kiinnostaneet (ylläri :LOL: ) ystävääni mutta toisaalta minun olisi kuulunut kuunnella mahdottomia baari reissuja ym sinkkunaisen seikkailuja. Rehellisesti ei voinut paskaakaan kiinnostaa esitinkin vain että kuuntelin. Tuntuu vähän hölmöltä että ihminen joka on ollut elämässäni toista vuotta onkin yhtäkkiä ihminen ketä en edes kaipaisi elämääni. Vähän yksinäinen olo tuli kun ei minulla ole oikeen ystäviä kenellä olisi pieniä lapsia tai kenenkanssa keskustella noista "kakkajutuista" :LOL: paitsi täällä. Toisaalta minulla on maailman ihanin poika ketä en vaihtaisi edes kasaan ystäviä.. :heart: mutta tuntuupa vaan välillä kummalta.. No se siitä minä minä jutskusta :)

ehkäisystä olen miettinyt että kun en kerta imetä kuinkakohan nopsaa menkat mahtaa alkaa? ei sillä että niitä eritoteen odottaisin.. mutta vaikka mieheni kanssa haluammekin pienellä ikäerolla toisen lapsen niin saa noi raskausjutut tältä vuodelta olla jo tässä. Ens vuonna sitten uudestaan :D ja kun me ei voida kertakaikkiaan kortsuja käyttää koska minulla on allergia niin täytyy kait turvautua pillereihin ja silloin menkat vissiinkin ainakin viimeistään alkaa, ko? :$

tämmöstä tänään B) Dindei + Mico 18pv
 
Moikka,

Meidän pikku prinsessa sai sunnuntaina nimekseen Alexandra Aino Aurora. Koko viikonloppu menikin sitten tuolla Porin suunnalla ja nyt on koko perhe ihan väsynyt. Tyttö on nukkunut tosi pitkiä päiväunia tänään ku eilen oli niin rajupäivä. Ristiäiset meni tosi hienosti. Hän nukkui lähes koko tilaisuuden. On se ihmeellinen se tissin voima :LOL: kummitätikin kehui niin kiltiksi tytöksi.

jaahas mistäs ootte jutellu täällä:

ehkäisystä meillä päädytty nyt ainakin toistaiseksi kondomiin.
tikrutar: :hug:
mäkään en ole kuullu tollasesta kuukupista ennen, mut taidan pitäytyä edelleen tamponeissa, vaikka kärsin suuresta vuodosta.

Unirytmi Meillä mennään nukkumaan siinä 21-23 yleensä silloin kun vanhemmatkin menee, mut joskus aiemminkin. Sitten herää syömään siinä 3-5 välillä ja herää 7-8 aikoihin ja joskus jatkaa unta vielä tän jälkeenkin. Päiväunet me otetaan joskus kahden aikoihin. silloin lähdetään vaunulenkille jos ilma sallii.

me hankittiin Emmaljungan City Crossit enkä vaihtaisi pois. niin ihanat kevyet.

Meillä kakkaaminen tapahtuu noin kerran viikossa ja tyttö kätiseekin välillä ku masu on tosi kipeä ja kakkaa vaan ei tule. Inhottava katsella ku toista sattuu masuun. Eilen kokeilin sitä kuumemittari juttua ja tulihan sieltä kakkaa mut vasta hiemna ajan päästä. En tiedä oliko siitä siis mitään hyötyä. Taisteleeko joku muu tällaisten asioiden kanssa. nyt mulle suositeltiin levolacia tai duphalacia.

Alapäähän kurkkasin silloin ku ol tikit ja ei näyttänyt kovinkaan pahalta silloinkaan, mutta kipeä se oli ku mulla oli repeämä emättimessä. Nyt on tosi hyvässä kunnossa ja synnyttämistä ei oikein edes muista enää. Nopeasti sen vaan unohtaa. mites teil muilla?
meillä Alexandra nukkuu keskellä meidän sängyssä.
ensi hymyn taisin nähdä toissapäivänä. tuosta ei aina ota selvää ku tyttö vähän niinku hymyilee sillonkin ku vääntää kakkaa.

yonnazz :hug: Kyllä kaikki kääntyy parhain päin
nimipaperit tuli paria viikkoa sitten
eka lapsilisä maksettu tilille 1.10 ja lapsi synty 4.9
cuplaton pahensi meillä tilannetta ja lopetin
Cummastelija ei teille suositelti Levolacia tai duphalacia?

meillä kans puetaan yökkäri päälle tossa 19-20.00 ja sitte syöpötellään ja ollaan iskän olkapäällä kunnes nukkumatti tulee.

kuukautisista en tiedä luulen ettei viel ole ollut kyl, kait ne sielt kohta tulee
kun menin jälkitarkastukseen jätin vaavin kotiin isän kanssa

mä kokeilin pumpata yhden rinnan ku se oliihan täynnä maitoa, ni multa tuli yhdestä tissistä 150 ml. en yhtään ihmettele et tuo tyttö puklaa niin kovasti.

raskauskilot on kaikki lähteneet, nyt odotetaan et lähtis vähä muutakin sellaset 15 kiloa vois ainakin lähteä.

Carmen oletko miettinyt omaa ruokavaliotasi? mä jätin nyt sipulin pois ja seuraavaks kahvin jos tuo ei auta.

nyt tyttö kätisee tuolla. täytyy mennä katsomaan mikä kullalla on hätänä

Jooseppi & Alexandra 1kk 16 pvää
 
Hei!
Anteeksi tunkeiluni, kuulun tuonne Lokakuisten pinoon. Mutta meillä ei vielä vauvautuneitten aloitusta ole, ja ajattelin teiltä kysäistä sellaista, että miten pian olette aloittaneet ulkoilun vauvan kanssa?
Meillä kun pikku mies syntyi 5.10 ja eilen tuli se 2 vko täyteen, niin mietiskelin näitä kelejä, että uskaltautuisimmeko jo vaunuilemaan. Kun tuo 3½v isosisko alkaa hyppiä seinille, kun ei pääse ulos kun iltaisin kotvaksi iskän kanssa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Hei!
Anteeksi tunkeiluni, kuulun tuonne Lokakuisten pinoon. Mutta meillä ei vielä vauvautuneitten aloitusta ole, ja ajattelin teiltä kysäistä sellaista, että miten pian olette aloittaneet ulkoilun vauvan kanssa?
Meillä kun pikku mies syntyi 5.10 ja eilen tuli se 2 vko täyteen, niin mietiskelin näitä kelejä, että uskaltautuisimmeko jo vaunuilemaan. Kun tuo 3½v isosisko alkaa hyppiä seinille, kun ei pääse ulos kun iltaisin kotvaksi iskän kanssa..
Meillä tehtiin ensimmäinen lenkki (1h) viikon iässä ja heti siitä seuraavana päivänä nukkui jo yli 2h ulkona. Asteita oli silloin jotain kymmenen pintaan, vähän alle.

 
Marsupilami : me ollaan nyt muutamana päivänä käyty vaunuilemassa (poika syntyi 6.10), puoli tuntia vaan nyt alkuun oltu, jostain luin että näin syyskeleilläkin saa varovaisesti aloittaa ulkoilun. Ulko ja sisä lämpötilan ero on kuitenkin sen 20astetta ainakin,vaikka ulkona mittari olisi vain nollassa. Eihän tuo vauva kyllä ole ollut ulkoilmasta moksiskaan, huomenna ajattelin jo hetkeksi nukuttaa ulkona jos ei nyt ihan hirveää pakkasta tee.

Täällä jälkitarkastus vasta 2.12, vielä ei jälkivuoto ole tekemässä loppuaan tosin ei synnytyksestäkään ole kuin sen 2 viikkoa aikaa.
Meillä suunnitelmissa myös hankkia kolmas lapsi suhteellisen nopealla aikataululla, joten ehkäisyasioille ei suuremmin olla uhrattu ajatustakaan. Imetys saa toimia meillä ehkäisykeinona ja ehkä kumia voisi alkuun myöskin käyttää.

Miten näistä kiloista pääsee eroon? Yhteensä tuli jotain 18kg, joista nyt lähtenyt jotain 10kg.. nyt viimepäivinä paino on enemmänkin ollut taas noususuuntainen, vaikka yrittänyt katsoa mitä suuhun laittaa ja imetyskin onnistuu hyvin.
Miten teillä jotka ootte päässy jo lähtöpainoon tai allekin se on oikein onnistunut?

Ihania nimiä ootte antanu pikkuisille. Onnittelut kaikille nimensä saaneille <3

ninja+pikku-ukkeli 2vko
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Hei!
Anteeksi tunkeiluni, kuulun tuonne Lokakuisten pinoon. Mutta meillä ei vielä vauvautuneitten aloitusta ole, ja ajattelin teiltä kysäistä sellaista, että miten pian olette aloittaneet ulkoilun vauvan kanssa?
Meillä kun pikku mies syntyi 5.10 ja eilen tuli se 2 vko täyteen, niin mietiskelin näitä kelejä, että uskaltautuisimmeko jo vaunuilemaan. Kun tuo 3½v isosisko alkaa hyppiä seinille, kun ei pääse ulos kun iltaisin kotvaksi iskän kanssa..
Kyllä voitte jo ulostautua..rohkeesti vaan liikkeelle.. :wave:

Ulkoilu
Täysiaikaisena syntyneen normaalikokoisen vauvan kanssa voi lähteä ulos heti, kun äiti tuntee jaksavansa. Ensimmäinen kävely vaunujen kanssa on hieno kokemus! Talvella tai kylmällä ja tuulisella säällä ulkoilun aloittamista voi siirtää parin viikon ikään. Pakkasrajana voi pitää 10-15 astetta.
Vähitellen vauvan voi totuttaa päiväunien nukkumiseen ulkona vaunuissa, jos paikka on turvallinen ja suojaisa. Hyönteisverkko on tarpeen kesällä. Itkuhälyttimen käyttö vaunuissa helpottaa vauvan seuraamista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja dindei:
tänään yksi ystäväni kävi kylässä ja kauhukseni huomasin ettei meillä ollut oikeen mitään yhteistä puhuttavaa. Minun vaipat, imetysongelmat ym kakkajutut eivät kiinnostaneet (ylläri :LOL: ) ystävääni mutta toisaalta minun olisi kuulunut kuunnella mahdottomia baari reissuja ym sinkkunaisen seikkailuja. Rehellisesti ei voinut paskaakaan kiinnostaa esitinkin vain että kuuntelin. Tuntuu vähän hölmöltä että ihminen joka on ollut elämässäni toista vuotta onkin yhtäkkiä ihminen ketä en edes kaipaisi elämääni. Vähän yksinäinen olo tuli kun ei minulla ole oikeen ystäviä kenellä olisi pieniä lapsia tai kenenkanssa keskustella noista "kakkajutuista" :LOL: paitsi täällä. Toisaalta minulla on maailman ihanin poika ketä en vaihtaisi edes kasaan ystäviä.. :heart: mutta tuntuupa vaan välillä kummalta.. No se siitä minä minä jutskusta :)
B) Dindei + Mico 18pv
Huomasin, että asut Espoossa. Itse huomasin tässä vaunutellessa(Helsinginpuolella!) , että MULLA EI OLE KAVEREITA PÄIVISIN. Kaikki ovat töissä, joten oikeastaan yksinkävelyksi tämä on mennyt.


Tyttö valittanut vatsaansa tänään. Onneksi mies tuli kotiin ja kanteli sitä. Ja teki mulle vielä ihanaa itämaista safkaa <3 Onneksi on tollainen mies!
 
Voi v***u, mulla palaa ihan käämit! Neidillä on kaikki huonosti eikä tee mitään muuta kun kitisee. Tähän asti yöt ovat sentään menneet hyvin mutta viime yö oli paljon huonompi kuin edelliset. Mä en kestä jos niistä tulee yhtä vaikeita kun päivistä :headwall: . Tunnen myös hirveen huonoa omaatuntoa ja riittämättömyyden tunnetta kun tiedänhän minä ette pieni kiusaksi känkkäile. Jotenkin vaan ihan loppu kun mikään ei ole hyvin: ei sylissä, ei sängyssä, ei vaunuissa, ei yhtään missään. Äänikin neidillä on jo ihan käheä huutamisesta. Niin toivon, että olisi päivällä edes tunti omaa aikaa, saisi vaikka pestyä hampaat ja laitettua pyykkejä :kieh: Neiti on jotenkin niin huonona ettei nuku kunnon päikkäreitäkään. Torkahtelee vain ja sitten säpsii 5-10 min välein hereille. Mä oon loppu!!!

viime yönä imetyskin takkusi enkä todellakaan kaipaisi sen kanssa vastoinkäymisiä kun välillä jo sujui vähän paremmin. Yritin muuten eilen pumpata ja tuli 20 min yrittämisestä vaivaiset 20 ml, turhaa touhua sekin :headwall: Kunpa vaan tietäisi mikä pientä vaivaa ja mieltä painaa. Vatsa selkeästi nipistelee mutta onko se vain sitä??? Tiedä häntä ja yuntuu ettei neuvolassa osata sanoa mitään. Mistä minä esikoisen kanssa tiedän mikä on normaalia ja mikä ei? On niin avuton olo. Anteeksi aamu purnaus, oli vaan pakko päästää höyryt ulos. Ehkäpä tämä tästä... toivottavasti. :ashamed:

Cummastelija ja Leidi 5 vkoa ja 6 pvää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cummastelija:
Voi v***u, mulla palaa ihan käämit! Neidillä on kaikki huonosti eikä tee mitään muuta kun kitisee. Tähän asti yöt ovat sentään menneet hyvin mutta viime yö oli paljon huonompi kuin edelliset. Mä en kestä jos niistä tulee yhtä vaikeita kun päivistä :headwall: . Tunnen myös hirveen huonoa omaatuntoa ja riittämättömyyden tunnetta kun tiedänhän minä ette pieni kiusaksi känkkäile. Jotenkin vaan ihan loppu kun mikään ei ole hyvin: ei sylissä, ei sängyssä, ei vaunuissa, ei yhtään missään. Äänikin neidillä on jo ihan käheä huutamisesta. Niin toivon, että olisi päivällä edes tunti omaa aikaa, saisi vaikka pestyä hampaat ja laitettua pyykkejä :kieh: Neiti on jotenkin niin huonona ettei nuku kunnon päikkäreitäkään. Torkahtelee vain ja sitten säpsii 5-10 min välein hereille. Mä oon loppu!!!

viime yönä imetyskin takkusi enkä todellakaan kaipaisi sen kanssa vastoinkäymisiä kun välillä jo sujui vähän paremmin. Yritin muuten eilen pumpata ja tuli 20 min yrittämisestä vaivaiset 20 ml, turhaa touhua sekin :headwall: Kunpa vaan tietäisi mikä pientä vaivaa ja mieltä painaa. Vatsa selkeästi nipistelee mutta onko se vain sitä??? Tiedä häntä ja yuntuu ettei neuvolassa osata sanoa mitään. Mistä minä esikoisen kanssa tiedän mikä on normaalia ja mikä ei? On niin avuton olo. Anteeksi aamu purnaus, oli vaan pakko päästää höyryt ulos. Ehkäpä tämä tästä... toivottavasti. :ashamed:

Cummastelija ja Leidi 5 vkoa ja 6 pvää
Tuolta edellisestä sivulta kopsasin sulle tämän jos et ole ehtinyt lukea vielä tai on jostain syystä jäänyt lukematta..

Monilla tuntuu olevan suhthankalaa iltaisin vauvan kanssa..meilläkin samaa iltakitinää havaittavissa nyt noin viikon verran. Elikkäs tyttö heräilee tossa noin 17-19 ja syö ja räyhtäisee ja nukahtaa mutta vain toviksi ja sen jlk mikään ei ole hyvin
Sylittämistä, kylvettämistä. kanniskelua, hytkyttämistä, syöttämistä...jne on kokeiltu ja kaikista rauhoittuu vain toviksi ja sitten taas alkaa kiukku.. Luinkin sitten netistä että se kuuluu joidenkin vauvojen kohdalla ihan asiaan..vauvat kuulemma tavallaan ekoista viikoista heräilee elämään ja latailee akkujaa yötä varten..yms ja että tämä vaihe menee ohitse viim. 3kk kohdilla ja on pahimmillaan kuulemma iässä 6vkoa..että minua ainakin huojensi tuo tieto ettei vauva kipeä välttämättä ole ja että muillakin samanlaista Ekat viikothan on sitä vaan että vauva syö ja nukkuu eikä jaksa olla hereillä juuri ollenkaan..tavallaan niinkuin pimennossa vielä.. toivottavasti tästä oli apua joillekin
ja viime yönä nukkui sitten ekan 5h pätkän..

Nythän se pieni kuningatar taas aloittaa sen kitinänsä..palaillaan

Äippä ja Nuppuliini 1kk ja 4pv

Ja vielä lisää aiheesta;

Tässä vielä iltakitinöistä juttua


Eli on olemassa kahden hollantilaistutkijan kirjoittama kirja, jonka mukaan vauvoilla on 7 ns. kehityskriisiä ekan vuoden aikana. Nämä kriisit tulee vauvoille suunnilleen samaan aikaan parin viikon heitoilla ja riippuu vauvan luonteesta, että kauanko kriisi kestää.

Eli kolme ekaa kriisiä olisivat 5. viikon, 8. viikon ja 12. viikon tienoilla. Nämä kriisit tulevat, kun vauva menee kehityksessä eteenpäin, vauvalle kun on kauheasti sulateltavaa tässä maailmassa, kun esim. aistihavainnot terävöityvät "yhtäkkiä". Jos sitten tarkkailet vauvaa, huomaat usein kriisin jälkeen tai aikanakin, että vauva on mennyt kehityksessä eteenpäin. Monesti näiden viikkojen aikana esim. päänympäryskin kasvaa mahdottomasti ja vauvan aivot kehittyvät ikään kuin liian nopeassa tahdissa, vauva ei aina pysy omassa kehityksessään perässä.

Oireina kaikissa kriiseissä on kuulemma itkuisuus, ärtyisyys, levottomuus, huono nukkuminen, imeskelyn tarve ja yleinen tarve "palata kohtuun", jossa oli sentään turvallista. Esim. sylittely ja kantoliinassa kantaminen saattavatkin nopeuttaa kriiseistä selviämistä. Ns: helpot vauvat saattavat selvitä kriiseistä parissa päivässä (8. viikon kriisi on kuulemma se kovin), mutta joillakin vauvoilla saattaa olla yhtä kriisiä 5. viikosta 13. viikkoon, tosiaan riippuu vauvan luonteesta.
Sitten kun vauva tuntee olonsa "mukavaksi" tässä maailmassa, joka aina vain tuntuu muuttuvan ja vaihtuvan (kun kaikki aistit kehittyvät) niin vauvakin rauhoittuu, ja tosiaan huomaat, että vauva on tod. näk. ottanut isoja harppauksia eteenpäin, on alkanut hymyillä jne.

Toivottavasti jelppaa ja voimia tuhennesti..niitä tarvitaan todella.. :hug:

Äippä ja ajoittain kitinää harrastava Nuppuliini 1kk ja 5pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja rosehip:
Nuppu, olipas mielenkiintonen juttu! Kiitos, kun laitoit. Muistatko, kuka tuo hollantilaistutkija on ja mistä noista hänen määrittelemistään kehitystehtävistä vois lukee enemmän? Onhan se vauvan kasvu varmasti hänelle itsellenkin hurjaa, kun koko ajan oppii niin valtavan suuria asioita.
Ei ihme, jos välillä tekee mieli huutaa. :)

Meillä oliki tämmönen huutoilta sitten eilen. Mikään ei taas auttanut, neiti vaan huusi pari tuntia ihan hetkeksi välillä rauhoittuen. Tissikään ei maistunut, otti vaan muutaman imaisun, päästä maidot suusta ja huusi. Lopulta sammui kuin saunalyhty hoitopöydälle, jossa nukkui isin ja minun vahtimana parikymmentä minuuttia, josta siirrettiin neiti koppaan. Tämän jälkeen vielä heräsi, suostui syömään (hotki niin, ettei suihkuaminenkaan haitannu!!) ja nukahti yöunille. Yö menikin sitten hienosti. Mä nappasin tytön viereen syömään kolmen jälkeen, jonka jälkeen ite nukahdin ja tyttö jäi meiän sänkyyn nukkumaan. Joskus seiskan aikaan siirryin jalkopäähän nukkumaan, kun isi ja tyttö valtas mun paikan.. Mitäpä sitä äiti ei tekisi... :LOL:

Roona muuten, vielä yks imetysvinkki. :D Ne yöimetykset ois just maidontulon kannalta tärkeitä, kun öisin erittyy eniten prolaktiini-hormonia, joka vaikuttaa rintojen tuottaman maidon määrään alussa kasvattavasti ja myöhemmin ylläpitävästi. Voi olla, että tiheän imun kausina vauva haluaa imeä nimenomaan öisin tiheästi, mutta se imettäminen on just ton prolaktiinin erittymisen kannalta tärkeää. Tiheän imujen kausia tulee n. 3 ja 6 viikon iässä ja taas 3 ja 6 kk:n iässä. Silloin saattaa tuntua siltä, että maito loppuu, kun vauva tahtoo vaan imeä ja imeä, mutta kun noista pääsee yli, niin imetysvälien pitäis taas pidentyä ja maidon riittää. Oon siis imenyt tätä tietoa viisaammilta ja tuolta imetystukilistan sivuilta, aihe on kun tärkeä mulle ja kiinnostaa. :heart: Omakohtasia kokemuksia kerään tosin vasta nyt ekaa kertaa, että ei nää mitään oman kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottuja juttuja oo! :D

Paino mulla alkaa olla lähtölukemissa. Maha on muisto vain, tosin linea negra on vielä ihan selkeä.
kirja italiankielisenä, mutta löysin linkin enkunkieliseen versioon http://members.tripod.com/meadowlark_sings-ivil/wisdom/id1.html. En siis tiedä, löytyykö suomenkielisenä, kirjailijoiden nimet Hetty Van De Rijt ja Frans Plooij.
Musta on ollut tosi kiinnostava ja oli lohduttavaa lukea, että itse asiassa nuo kriisit ovat positiivinen asia, koska tarkoittavat, että vauva menee kehityksessä eteenpäin.
 
Noniiin, annettiin eilen 4 tippaa cuplatonia lusikalla keitetyn veden seassa ja tyttö lopetti kitinän ja vinkunan kuin seinään. Annoin tänäänkin ennen aamulla tissin antamista ja nyt on niin iloinen ja aurinkoinen tyttö <3 aah, onneksi auttoi. Ehdin jo pelästyä, että nytkö ne meidän vaikeudet alkoi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Noniiin, annettiin eilen 4 tippaa cuplatonia lusikalla keitetyn veden seassa ja tyttö lopetti kitinän ja vinkunan kuin seinään. Annoin tänäänkin ennen aamulla tissin antamista ja nyt on niin iloinen ja aurinkoinen tyttö <3 aah, onneksi auttoi. Ehdin jo pelästyä, että nytkö ne meidän vaikeudet alkoi!
Hienoa!! :hug: Meillä taasen toistepäin..elikkä toinen päivä ilman cuplatonia ja kitinät ja ihmeörinät loppui kuin seinään..on ne vaavelit vaan niin erilaisia ja toisille sopii toiset kikat ja taas toisille toiset.. :wave:
 
Heissan.
Vili tänään 2kk :heart:
...ja jälkitarkastus käytynä! Olipahan tylsä reissu. En saanut kyllä lääkäristä mitään irti... Tai noh, repeämä on siististi parantunut, ja paikat ok. Kuulemma erittäin hyvin on kaikki parantunu ja nopeasti(?) Minipillerit iski kouraan, kun sanoin, että ehkä n. vuoden päästä jätettäis ehkäisy pois... Muut vaihtoehdot ei kuulemma kannata siinä tapauksessa. Mitään ohjeita en saanut pillereiden käytöstä. "Niitä syödään joka päivä. Kuukautiset tulee kun tulee" :eek: AHA. Noh, onneks on netti ni voin googlettaa tarkemmin noista... Voi V*TTU noita neuvolalääkäreitä... :headwall:

Äh, nyt on niin kökkö olo, et taidan painua takas pehkuihin... jos vaan jäbä suostuu sängyssä touhuaan lelujensa kanssa. Pakko tää on ääneenkin jo myöntää, flunssa mulle on iskemässä... Ekaa kertaa 1,5 vuoteen!!! :(

Roona82&Vili 2kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja dindei:
tänään yksi ystäväni kävi kylässä ja kauhukseni huomasin ettei meillä ollut oikeen mitään yhteistä puhuttavaa. Minun vaipat, imetysongelmat ym kakkajutut eivät kiinnostaneet (ylläri :LOL: ) ystävääni mutta toisaalta minun olisi kuulunut kuunnella mahdottomia baari reissuja ym sinkkunaisen seikkailuja. Rehellisesti ei voinut paskaakaan kiinnostaa esitinkin vain että kuuntelin. Tuntuu vähän hölmöltä että ihminen joka on ollut elämässäni toista vuotta onkin yhtäkkiä ihminen ketä en edes kaipaisi elämääni. Vähän yksinäinen olo tuli kun ei minulla ole oikeen ystäviä kenellä olisi pieniä lapsia tai kenenkanssa keskustella noista "kakkajutuista" :LOL: paitsi täällä. Toisaalta minulla on maailman ihanin poika ketä en vaihtaisi edes kasaan ystäviä.. :heart: mutta tuntuupa vaan välillä kummalta.. No se siitä minä minä jutskusta :)
B) Dindei + Mico 18pv
Huomasin, että asut Espoossa. Itse huomasin tässä vaunutellessa(Helsinginpuolella!) , että MULLA EI OLE KAVEREITA PÄIVISIN. Kaikki ovat töissä, joten oikeastaan yksinkävelyksi tämä on mennyt.


Tyttö valittanut vatsaansa tänään. Onneksi mies tuli kotiin ja kanteli sitä. Ja teki mulle vielä ihanaa itämaista safkaa <3 Onneksi on tollainen mies!
Ottakee mallia meidän Tampereen porukasta?! Rohkeesti vaan jengi kasaan ja ulkoilemaan tai kahvittelemaan. Meitä on melkein 10 aktiivista tyyppiä jotka ollaan treffailtu raskausaikana, ja nyt aktivoiduttu uudestaan vauvojen kanssa. Piristää kummasti päivää kun voi jauhaa kaikki tissi-ja kakka-jutut jonkun kanssa! :)
 
Dodiin päivitystä :wave:

Elikkäs eilen leguriaika sairaalassa mun mieliala-lääkkeiden käytöstä raskauden aikana ja lähdettiin kotio TERVEILLÄ PAPEREILLA :attn:
Painoa oli tullut kahdessa viikossa 400g (nyt 4795g) ja pituutta samassa ajassa 2cm ( nyt 56,2cm) kivasti kasvaa ja tuo pituus normikäyrästä seuraavalla..pitkä tyttö kuulemma tuloillaan..saas nähdä.. =)
Lääkäri kehoitti ummetukseen käyttämään levolaccia jos mallasuute ei jeesaa..

Meillä tyttö rauhoittuu joka yö kapaloon nukkumaan. Käytän siihen vauvan lakanaa tai pussilakanaa ja vauvalle alle vain pitkähihainen pody tai lyhythihainen ja nukahtaa suhttyytyväisenä yöunille..yöllä en vaihda vaippaa..syötän kapalossa ja röyhtäytän ja takas maate..toiminut ainakin tähän päivään asti.. :attn:

Olettekos ajatelleet miksi vauva ei aina halua tuttia suuhun vaikka imemistarve heillä suuri..löysin netistä hyvän vinkin..elikkä asettaa se tutin sillälailla vauvan suukkiin että se kumi eli tuttiosa sojottaa kitalakeen päin ja näin yleensä osuukin siihen ja sillälailla alkaa se imemisrefleksi ja vauva melkein takuuvarmasti sitä tuttia rupeaa lupsuttamaan..harjoitus tekee mestari..nimim. vastasyntyneestä asti treenattu.. :D

Tälläisiä tänne..kohta lenkille koiruuden ja vaunujen kanssa :wave:
(ainiin viikossa lähtenyt vähähiilihydraattisella ruokavaliolla yli 3kg =) )

Äippä ja Nuppuliini 1kk ja 5 päivää :heart:
 
Jee jee!! Huomenna on Stellan lääkäriaika... en malta odottaa, tahtoo tietää mittoja!!!!!! :) Ja itellä on terkkariaika perjantaina ja ens viikolla jälkitarkastus!! Kauhee, ku aika on menny nopeesti!!! Stella eilen tasan 6 viikkoa!!

Ehkäisynä täytyy käyttää kondomia, kun mikään muu ei sovi (eikä oikeestaan sekään, mut pakko mikä pakko)!!! Mulle on muutamat lääkäritki todennu, et täytyy sekstailla riskillä, kun mikään ehkäisykeino ei sovi!!! :LOL: Tosi lohdullista!

D-vitamiinina meillä on käytössä Jekovit ja hyvin on meijän neidille sopinut! :)

Lähtöpainoon ois viel n. 5kg matkaa... oisin sen kyl jo saanu poiski, mut omalla mässäilyllä tos jo tuli takasinki painoo... piru vie, tajuttomista makenhimokohtauksista olen kärsiny ja antanu mennä vaan (eli ahminu kaksin käsin kaiken maailman herkui... ja kyllä on nyt jälkikäteen harmittanu)!!! Esikoisesta oli täs vaihees viel 14kg lähtöön, et siihen verraten hyvin nyt!!!

Jälkivuoto ei ole vieläkään loppu, eli siis jo yli 6 viikkoa kestäny!! Toivokin jo menny, et ne ees loppuis joskus!!! Kerran seksiä harrastettu, ku vuodossa oli pieni hiipuminen... mut jatkui taas!! Himpun verran kyl kieltämät sattui toi sekstailu, mut kaipa se siitä... yksi tikki kun petti ni siitä kohdasta hieman kirveleeki viel ain välillä!! Onneks tällä kertaa ihan vaan yks tikki petti, eikä kaikki niinku esikoisen kohdalla. Nyt kyl laitettiinki vaan 4 tikkiä ja esikosta oli kauhee haava persläven viereen ast (jota sit loppujen lopuks avohaavan muodossa paranneltiin tovi jos toinenkii!!)!!!

Päivärytmi on melko samankaltainen päivästä toiseen. Yöunille ei saa ennen ilta yhtätoista vaikka nukuttamisen alottais jo kasilta... uskomatonta sinnittelyä!!! Mut en valita, ku yöt saa nukkua hyvin!! Tänäänki aamulla heräs ekan kerran vast kuudelta! :D :D :D

Meijän huusollissa alkaa taas normi arki rullaamaan. Mies lähtee tänään taas töihin isyysloman jälkeen. Alkaa taas normaali viikko-viikko -rytmi!!! :eek:

mama ja Stella
 
Painosta: Painoa on nyt 1-2 kg enemmän kuin lähtötilanteessa. Tähän pisteeseen päästäkseni en ole tehnyt mitään, koska tarkkailin syömisiäni raskausaikana. Turvotuksen lähdettyä viikon päästä synnytyksestä oli kai jotain 4 kg jäljellä ja ne ovat lähteneet imettämällä. Mutta imetyshän lisää 25% energian kulutusta. Olenkin lähinnä vain lisännyt syömistä raskausaikaan ja sitä edeltävään aikaan, jotta maito ei loppuisi. Ja erityisesti lisännyt hyvien rasvojen käyttöä. Leivän päälle hujahtaa aika paljon margariinia :)
Mutta silti tuntuu että maitoa ei riitä. Aamupäivällä ja illalla on pakko antaa korviketta, jotta vauva rauhoittuu. Yöaikaan tissit sitten turpoaa palloiksi ja valuttaa ylimääräiset liivinsuojiin. Toivottavasti nyt vauvalla on vain menossa joku tankkauskausi ja tissit alkaa tuottamaan lisää maitoa, vaikka eipä tuo korvikkeen antaminen haittaa yhtään. Pääseepähän isäkin mukaan syöttöpuuhiin. Ja deetipat on kätevää laittaa tuttipulloon maidon sekaan, kun meidän vauva osaa valuttaa aina ne tipat suustaan pois. Maito ei kyllä sellai valu.

Pitkästä aikaa vauva nukkuu kunnon päiväunet, nyt ollut jo pari tuntia unten mailla. Annoinkin kyllä varmaan desin korviketta tissien lisäksi. Joten ei pitäisi nälkä heti iskeä.

Helinä ja vaavi 5,5 vko
 

Yhteistyössä