**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Kiitos Roonalle uudesta pinosta!

Kaikille sydäntenmurskaajille ihanaa alkanutta vuotta! Viime vuosi oli ainakin meille esikoisen saaneille varmasti elämän ikimuistoisin, mutta tästä uudesta tulee varmasti ihan uudella tavalla erilainen ja ihana!

Miimumaija, mä toivon, että voisin olla kotona vähintään tän vuoden kokonaan. Töihinpaluu riippuu pitkälti omasta taloudellisesta tilanteesta ja toisaalta myös siitä, miten työpaikalla menee. Jos sieltä pistetään väkeä pois enenevissä määrin, niin pysyttelen sitten kotona "turvassa" irtisanomisilta.

Mun mielestä hyvä aika toiselle muksulle olis, kun eka olis n. parivuotias.

Viime menkoista on yli vuosi aikaa, enkä voi sanoa kaipaavani niitä takas. :kieh:

Kropalle täälläkin pitäis tehdä jotain. Edellisestä jumpasta on jo puolisen vuotta aikaa ja mun kroppa niin huutaa päästä tanssimaan, spinnaamaan, pumppaamaan tai tekemään ihan mitä tahansa, kunhan hiki tulee ja lihaksissa tuntuu!

Täällä halutaan kovasti istua! Mikään muu asento sylissä ei käy kuin istuminen. Jos asento on vähänkään pötköttävä tai puoli-istuva, tyttö vetää itsensä vatsalihaksilla pystyyn. Samoin lattialla selällä pötköttäessä yrittää koko ajan kipristää itseään istumaan. :D Eihän toinen nyt siitä vielä pääse, mutta yritys on kova. Jos antaa tytön ottaa otteen omista sormistaan, hän vetää itsensä niitä apuna käyttäen istumaan. Tämänikäistä ei ilmeisesti sais vielä istuttaa juurikaan, mutta oon kyllä varovasti sylissä selkää tukien antanut toisen istua, kun ei tosiaan mikään muu asento kelpaa.

Yöt täällä on yhtä huitomista, potkimista ja heilumista. Tyttö kihnuttaa itsensä muhun kiinni ja huitoo niin vimmatusti, että oon kohta varmaan ihan mustelmilla. Me siirretään neitiä keskelle sänkyä useamman kerran yössä, ja kohta typy on taas mussa kiinni. Pitää mua varmaan hyvänä nyrkkeilysäkkinä. Syötän neidin aina, kun meno menee ihan mahdottomaksi ja hän taintuukin siitä aina joksikin aikaa. Tuttia nostelen myös usean kerran yön aikana suuhun, mutta pienet kädet onnistuvat nykyisin nappaamaan sen pois ja heittämään ihan muualle. Että semmosia öitä. :D Mut yllättävän hyvin täällä silti nukutaan! Viime yönäkin nukuin 10 tuntia parilla pienellä silmienavauksella (tissi tytölle suuhun ja unet jatkuu) ja muutamalla tytön siirtämisellä keskemmälle sänkyä, ja tyttö on nukkunut kohta jo 12 tuntia putkeen. Päikkäreitä neiti näyttää nukkuvan enää parit puolen tunnin ja yhdet mahdollisesti pitemmät pätkät, mut ei tosiaan enää mitään 4 tuntia.
 
schnuller
miimumaija:Kyseli vellien ja soseiden antamisen vaikutuksista.Niinä kahtena iltana kun annettiin velliä kokeilumielessä neitokaiselle, eivät tuoneet mitään muutosta yöuniin.
Nyt on kuitenkin kahtena yönä jo oma-alotteisesti maidolla nukkunut 6-7h pätkät, ekaa kertaa elämässään.Eilen meni päiväuniakin lisäksi 3,5h pätkä.Edelleen meillä nukutaan siis 22-09 parilla syötöllä(klo 4 ja 7), ja lisäksi puolen tunnin aamupäivätirsat, 2-3tunnin päiväunet ja sitten vielä kahdet puolen tunnin tirsat ennen yöunia.
Saas nähdä mitä ne soseet sitten tekevät, kun ne aloitetaan.Velliä alettiin antamaan silloin, kun luultiin, että ei saa tarpeeksi maidosta energiaa kun nukuttiin niin lyhyitä yöpätkiä.Kyse oli kuitenkin siitä, että ei ollut muuten vaan valmis nukkumaan vielä pitkää pätkää, joten jätettiin velli kokeilun jälkeen pois ja nyt maidolla tosiaan menee jo ainakin 5tunnin pätkää. =)
Tytteli on myös omaehtoisesti alkanut pidentämään ruokailuvälejä, eli tahtoo lipsua aikasemman 3tunnin välistä 4 tuntiin.

Täällä tänään -15astetta ja lunta sataa.Voi siis olla että päästään ulos päikkäreille, jos vielä vähän lauhtuu.Eilen tosiaan nukkui elämänsä ensimmäiset 3,5h päikkärit sisällä.Aikasemmin vaan 40min torkkuja on ottanut. :) :heart: :heart:
 
Heippistä tänne!
Meillä oli sitten mukava 3h reissu TAYSin Acutan päivystyksen kautta lastenpolille... Jossa todettiin, että Vilillä on keuhkoputkentulehdus. Onneksi kuumeeton, joten päästiin kotiin sieltä! Raasulla hengitys tosi raskasta, vinkuu ja rohisee... Ja kamalan itkun kanssa yskimistä... :'( Ihan KAMALA YÖ! Nyt onneks poika nukahti kun päästiin kotiin. Aamu 6 jälkeen ei ole nukkunut kuin aamulla autossa 15min ja TAYSissa miehen sylissä 15min. Nyt taitaa tulla ennätyspitkät päikkärit! Nyt sit vaan pitää tarkkailla syömistä, ja mittailla lämpöä pari kertaa päivässä ja yöllä...

Mies lähtee iltapäivästä vauvauinnin infoon. Ens lauantaina alkais, mut taitaa meiltä jäädä se eka tunti väliin! :snotty: :| :( :'(

Seuraavasta vauvasta: mä oon aatellu, että haluun vähintään vuoden omistautua kokonaan Vilille. Eikä kyllä olekaan mitään hinkua raskautua... ikävän elävät muistot vieläkin raskausajalta ja varsinkin siitä sairaala-ajalta kun toksemia yltyi pahaksi. Inhottava miettii, et miten sit Vilin käy jos seuraava raskaus olis yhtä kamala.
Mut näillä näkymin ollaan mietitty, että syksyllä 2010 vois jättää ehkäisyn pois. Kun Vili on yli vuoden ikäinen... Tulee sitten toinen jos tulee. Toivottavasti tulee. Mä haluan vielä toisen lapsen ennenkö täytän 30v, joten pitää kuitenkin suht ripeesti toimia :) Ja onhan se kiva Vilillekin, ettei liikaa oo ikäeroo.
Kotona aion olla kotihoidontuella niin kauan kun on varaa, toivon mukaan pitkään. Mutta aina pitää varautua siihen, että miehellä ei olekaan töitä.. Mutta lainaa haetaan sillai maltillisesti, että lasketaan mun tulot tosi pieniksi. Eipä mulla ole työpaikkaakaan odottamassa...

Nyt taidan mennä Vilin viereen nukkumaan :heart:
 
schnuller
Onko kokemusta/ratkaisua?:Miten saada vauvan rytmi menemään niin, että sen saisi aikasemmin nukkumaan?Nykyisin meillä mennään nukkumaan noin klo 22-22.30, ja unta sitten odotellaan sängyssä noin 30-45min.Illalla on kyllä aivan supervirkku, eikä suostu ikinä sänkyyn edes puolta tuntia aikasemmin.
Minkälaisia nukutusjuttuja teillä on?Meillä menee tällä hetkellä niin, että kaikki mennään yhtäaikaa nukkumaan ja vaavi nukahtaa sitten jonkun ajan kuluttua.Sen jälkeen voisi vielä nousta sängystä periaatteessa tekemään omia juttuja, mutta ei enää jaksa.Ollaan koetettu nukuttaa niinkin, että jätetään yksin sänkyyn, mutta tajuaa heti, että joku ei ole vieressä ja alkaa itkemään.
Jotenkin tuntuu, että kun nyt ollaan menty saman päivärutiinin mukaan kuukauden verran, niin pitää yrittää alkaa muodostamaan uutta, koska neiti itse on pidentänyt ruokailuvälejään.Tuntuu jotenkin hankalalta saada kaikki ruokailuajat mahtumaan päiväunien väliin.
Tai en mä tiedä onko siitä vauvalle edes mitään haittaa jos menee nukkumaan noin klo 22 ja herää noin klo 9.Ehkä sen ehtii myöhemminkin opettaa nukkumaan aikasemmin, pikkuhiljaa.

Että tällaista pohdintaa nyt........ :)
 
Vilille pikaista paranemista!

Meilläkin on painittu tuon nukahtamisen kanssa, välillä tuntuu et toinen on tosi väsynyt mut taistelee unta vastaan. Oon vaan aikaistanut iltapuuhia vähäsen ja teen samat rutiinit samassa järjestyksessä (pesut, yöpuvut, syötöt ym). Nyt vien pojan sänkyyn kahdeksan maissa, välillä nukahtamiseen menee puolisen tuntia - välillä paljon kauemmin. :D

Olen suunnitellut jääväni hoitovapaalle ensi vuoden alkuun saakka. Silloin varmaan raaskin pienen laittaa jo hoitoon, aiemmin en. Toista vauvaa varmaan aika pienellä ikäerolla olisi tarkoitus yrittää, ei kuitenkaan ihan vielä.

Nyt leffasta nauttimaan! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Onko kokemusta/ratkaisua?:Miten saada vauvan rytmi menemään niin, että sen saisi aikasemmin nukkumaan?Nykyisin meillä mennään nukkumaan noin klo 22-22.30, ja unta sitten odotellaan sängyssä noin 30-45min.Illalla on kyllä aivan supervirkku, eikä suostu ikinä sänkyyn edes puolta tuntia aikasemmin.
Minkälaisia nukutusjuttuja teillä on?Meillä menee tällä hetkellä niin, että kaikki mennään yhtäaikaa nukkumaan ja vaavi nukahtaa sitten jonkun ajan kuluttua.Sen jälkeen voisi vielä nousta sängystä periaatteessa tekemään omia juttuja, mutta ei enää jaksa.Ollaan koetettu nukuttaa niinkin, että jätetään yksin sänkyyn, mutta tajuaa heti, että joku ei ole vieressä ja alkaa itkemään.
Jotenkin tuntuu, että kun nyt ollaan menty saman päivärutiinin mukaan kuukauden verran, niin pitää yrittää alkaa muodostamaan uutta, koska neiti itse on pidentänyt ruokailuvälejään.Tuntuu jotenkin hankalalta saada kaikki ruokailuajat mahtumaan päiväunien väliin.
Tai en mä tiedä onko siitä vauvalle edes mitään haittaa jos menee nukkumaan noin klo 22 ja herää noin klo 9.Ehkä sen ehtii myöhemminkin opettaa nukkumaan aikasemmin, pikkuhiljaa.

Että tällaista pohdintaa nyt........ :)
Mihin aikaa nukkuu illalla vielä päikkärit ennen yöpuulle menemistä?vauvanhan voi varovasti herätellä jos vaikuttaa siltä että nukkuu liian pitkään just ilta-aikaan..se ei kärsi siitä jos rauhallisesti ja hellävaroen herätteleepi..

Meillä Kielo ei oikeastaan nuku koko päivän aikan kuin puolen h pätkiä...ja on noin 1.5h hereillä ja taas puol h unoset..yhet noin 2h unet saattaa vetäistä, jos hyvin käy ;)

Nämä 2h tietysti osuu yleensä tuohon päiväsaikaan ja illalla ja aamupäivällä vaan puolen h unosia..Näillä eväillä ollaan menty jo pitkään ja nukkuukin kivasti sitten yöt..eli noin 21-22 nukahtaa ja herää syömään 05-06 ja jatkaa unia vielä kasiin tai ysiin...paitsi viime yönä nukkui 20.30-06.30 ja oltiinkin ihan ihmeissämme että mikäs sille nyt tuli :eek: Mutta hyvä näin...

Kielo on oppinut nukahtamaan omaan sänkyynsä pitkän harjoittelujakson jälkeen noin vaan...vauva sänkyyn...uniriepu kaulalle, tutti suuhun ja hyvän yön toivotukset ja toinen kääntää päänsä ja alkaa tekemään unta... :attn:

Meillä myös koti hiljenee ja valot sammutetaan heti kun Kielo saa unen päästä kiinni..elikkäs pyritään tai ainakin minä pyrin menemään heti nukkumaan kun Kielo nukahtaa...koska muuten ei ole mulla mtn saumaa jaksaa päiviä yksin...kun mies paljon töissä :|

Ollaan muuten hankittu pinnasängyn jalkoihin sellaiset "tassut" joilla voi heijata vauvan uneen tarvittaessa ja sänky myös jonkun verran heiljailee itsekseen kun vauva siinä yön aikana liikkuu.. =) Kätevät...suosittelen muillekin.. :wave: Muistaakseni lastentarvikeliikkeestä hintaan 33?...suolainen hinta, mutta ajaa asiansa ja meillä toimii :p

Kielon 3.5kk Äippä
 
J84
Huomenta ja mukavaa alkanutta viikkoa..ihana tavallinen arki alkakoon :D

Mies siis tosiaan lähti taas töihin ja kaikki hössötys on jäänyt taa :)

Lapsiluvusta, mä oon ajatellu lähteväni 4 vuodeks opiskeleen Tampereelle eli Mico ja Samu menis hoitoon elokuussa...eli siks aikaa lapsiluku olis toistaiseksi täynnä. Sit valmistumisen jälkeen menisin joksikin aikaa töihin ja siinä samalla aloitettaisiin operaatio 4 ellei sit todeta, et näin on hyvä ja lapsia ei enään "tehdä" lisää. Ikää, kun olis silloin jo yli 30 niin oma mieltymys eri asioihin voi olla tyystin eri kuin nyt...nyt mieli halajaa uutta raskautta, vaikka tiedän sen olevan huono ajatus suunnitelmieni kannalta. Katsotaan siis silloin noin 5 vuoden päästä miten asiat ovat ja onko halua kasvattaa perhettä lisää.

Menkoista, eipä oo alkanu vieläkään, joten kapseliakaan ei ole voitu asentaa käteen. Lääkäri, kun silloin jälkitarkastuksessa sanoi, et rättipäivien pitää alkaa ensin ja kumien kanssa täytyy sohlata siihen asti, kunnes kapselin voi laittaa..ellei yritetä uutta raskautta. No, ei todellakaan kokeilla onneamme uuden raskauden suhteen :/ Sillo, kun Mico syntys niin mun ekat menkat alko vasta 8kk synnytyksestä ja siitä 1kk eteenpäin olinkin heti raskaana, mutta se meni kesken rv8+0...oli tuulimuna raskaus. Sit tulikin parit menkat sen jälkeen ja Samu ilmoitti tulostaan viime vuoden tammikuussa :heart: Silloin olikin tarkoitus tehdä heti toinen perään, mutta nyt se ei oikein sovi kuvioihin. Imetin Micoa 9kk ja, kun imetys viimeisinä viikkoina jäi yöimetykseksi niin se varmaan edes auttoi menkkojen alkamiseen. Saas kattoo miten nyt käy..meneekö taas ikuisuus :(

Roona, Vilille pikaista paranemista :hug:

J84 ja Samu 3kk+vähän päälle
 
schnuller
Nuppu09:Kysyit niistä illan päiväunista.Meidän neiti nukkuu viiden aikaan puolen tunnin pätkän ja sitten puol kahdeksan aikaan puolen tunnin pätkän.
Ongelma on siinä, että jos ei nuku nuita pikku pätkiä niin huutaa kurkku suorana väsymystään.Tai siis huutaa joka tapauksessa, kunnes saa tuuditettua uneen.
Toinen ongelma on se, että kun olen miljoona kertaa yrittänyt laittaa vaavin sänkyyn aikasemmin, niin siellä aletaan huutamaan vaan naama punaisena, että "ei nyt vielä ole nukkumaan menoaika".Siis sillä hetkellä jo kun sänkyyn lasketaan, ja siinä ei taputtelut, hyssytelyt ja laulut auta.Joskus olen koettanut laittaa myös sänkyyn silloin jo kun alkaa jälkimmäisille iltatorkuille.
Kaipaisin siis neuvoa/tukea siihen, että miten saisin vauvan nukahtamaan aikasemmin?Yksinhän sen nyt ei vielä tartte osata nukkua, koska kyllä mä voin nukutella sitä sen puol tuntia mitä yleensä tarvitsee unentuloon.Entä miten oppisi nukahtamaan ilman,että me ollaan vieressä omassa sängyssämme?
 
Heippa.
Schnuller... Voi kun tietäisinkin mitä tapahtui, mutta meillä Vili on valmis yöunille yleensä siinä klo 19 aikaan... välillä mennään sänkyyn jo 18.30. Päikkärit on lyhentyny, ei enää mitään maratoneja. Aamupäivällä 30min ja päivällä n 1-2h... Heräilee yleensä syömään nukuttuaan n. 3-4h, mutta nukahtaa syönnin jälkeen... Moneltas te heräätte? Me noustaan nykyään siinä 8-9 välillä ylös. Kyllä sitä mielellään nukkuis ite pidempään, mut... On se kiva, että on illalla enemmän omaa aikaa, ja miehen kanssa yhteistä aikaa ;)
Me nukutetaan Vili meidän sänkyyn, ja siirretään se sit pinnikseen ku mennään ite nukkumaan. Tärkeitä unentuojia: erittäin käytetty ja haiseva puklurätti naamalle ja tutti suuhun. Se rauhoittaa tosi paljon. Ja mun hajuinen paita! Eli käytetty toppi... Sekin tuo turvaa kun haisee äiti vieressä. Enempää neuvoja en keksi tähän hätään, meillä toimii nuo.
 
Täällä valvottiin taas yötä... Vili heräs 01 jälkeen syömään, ja heti kuuli hengityksestä, et sit ei enää nukahdetakaan niin hyvin. Kauhee rohina ja pihinä. Kamala kattoo kun toinen taistelee viimeiseen asti ettei tarttis yskiä, ilmeisesti se sattuu sen verran paljon! Mut sit ku on yskiny, se helpottaakin taas hetkeks.... Noh, aamuyöstä saatiin vähän nukuttua. Kasilta ylös sängystä... Huoh, pitää iteki mennä päikkäreille kun Vili vihdoin menee... Veikkaan, että herra nukkuu taas pitkkät päikkärit tänään.

Maito on uponnut taas tosi huonosti, sama homma kun eilen. Noh, toivottavasti taas sose uppois yhtä hyvin kun eilen! Eilen tosin oli bataattisosetta jota löysensin maidolla. Voi että se maistui Vilille!!!

Noh, nyt jos viihdyttäis pikkumiestä ennenkö päikytetään...
Ainiin, ja HUI! Olipa ruudullinen tuo etusivu! :LOL: |O

Roona&KaukoKäyhkö,Käheä-ääni
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Nuppu09:Kysyit niistä illan päiväunista.Meidän neiti nukkuu viiden aikaan puolen tunnin pätkän ja sitten puol kahdeksan aikaan puolen tunnin pätkän.
Ongelma on siinä, että jos ei nuku nuita pikku pätkiä niin huutaa kurkku suorana väsymystään.Tai siis huutaa joka tapauksessa, kunnes saa tuuditettua uneen.
Toinen ongelma on se, että kun olen miljoona kertaa yrittänyt laittaa vaavin sänkyyn aikasemmin, niin siellä aletaan huutamaan vaan naama punaisena, että "ei nyt vielä ole nukkumaan menoaika".Siis sillä hetkellä jo kun sänkyyn lasketaan, ja siinä ei taputtelut, hyssytelyt ja laulut auta.Joskus olen koettanut laittaa myös sänkyyn silloin jo kun alkaa jälkimmäisille iltatorkuille.
Kaipaisin siis neuvoa/tukea siihen, että miten saisin vauvan nukahtamaan aikasemmin?Yksinhän sen nyt ei vielä tartte osata nukkua, koska kyllä mä voin nukutella sitä sen puol tuntia mitä yleensä tarvitsee unentuloon.Entä miten oppisi nukahtamaan ilman,että me ollaan vieressä omassa sängyssämme?

Vaikuttaakos sen viimisen puolen h jälkeen väsyneeltä vai pirteältä?

Meillä Kielo tekee sitä, että herää aina yöunillekin mentyä heti puolen h jälkeen, mutta kun on hiljainen ja pimeä kämppä niin "tassuja" käyttäen heijaa sen takasisin uneen...mutta ei kande ottaa katsekontaktia tai muuten jutella piristävällä äänellä..ellei huuda tosiaan naama punaisena...tyynnyttelee vaan hiljaisella ja matalalla äänellä...voip mennä jopa tuntikin ennenkuin nukahtaa uudelleen, mutta periksi ei ole annettu..kyllä se siitä sitten aina on nukahtanut uudestaan..parhaimmillaan jo vartin päästä..
:attn:

Toivottavasti näistä oli apua...ja tietysti ne illan normirutiinit siihen alkuun..niinkuin teillä varmasti onkin... :hug:

Nuppuliini 3,5kk :heart:
 
schnuller
Niin ehkä me jatketaan vaan sitä yrittämistä, että saatais se viimisiltä torkuilta suoraan yöuneen.Pitää vaan jotenkin siirtää syöntiaikoja niin, että kun nyt syö klo 18 maissa, niin ei tulis sitten nälkä heti jos kellistyis klo 20 nukkumaan.Mä herään tosiaan siinä 7-8 aikaan kun mies lähtee töihin, ja vaavi herää yleensä 8-9.
Kiitos kun jaksatte tukea näissä pohdinnoissa.Pitää vissiin vaan jaksaa yrittää, vaikka se sitten meneekin siihen naama punaisena huutamiseksi. :)
Kun minusta on hieman ristiriitaista, kun sanotaan, että ei sais nukuttaa syliin tai muualle ja sitten siirtä sänkyyn, koska lapsen pitää saada herätä sieltä mihin on nukahtanut.Mutta ei kai se perusturvallisuus siitä niin paljon kärsi, jos vaikka nukahtaakin iltatorkuille syliin ja sitten siirtää sen sänkyyn yöunille.Vai kärsiikö?
 
Huomenta vaan kaikille ja oikein hyvää uutta vuotta ja kiitos kuluneesta vuodesta!
Roonalle kiitos ihanasta uudesta pinosta ja toivottavasti Vili voi jo paremmin ja ruoka maistuu.
Tänän olisi vauvauinnin info. Millaset uikkarit sitä vois laittaa jalkaansa ku vauvauinti alkaa?

Oliko se nyt Olkkis jonka broidin talo on palanut? voimia myös sinne :hug:

Aika tuntuu kuluvan siivillä. Tänään meidän tyttö on neljä kuukautta. Täytyypi taas ottaa kuva niin saa sitten joskus tehdä niistä ekasta vuodesta hänelle sellaisen kuvasarjan.

Onneksi ollaan taas kotona. Muiden nurkissa roikkuminen on kyllä aika raskasta ja kun joku on jatkuvasti hössöttämässä. Toisaalta se on ihan ihanaa, kun asutaan näin kaukana porukoista, mut on ihanaa kyllä olla kotonakin oman perheen kesken. Tyttö näki jouluna ekan kerran kissan ja koiria ja ei onneks tullut mtään allergisia reaktioita.

Mä haluaisin kans olla vauvan kanssa kotona ainakin vuoden. Täytyy vaan tehdä tarkkoja laskelmia miten pärjätään. no tietysti voishan sitä myös ajatella uutta vauvaakin jo pian :heart: Heistä olisi sitten seuraa toisilleen. Mulla on ollut yhden päivän menkat :LOL: Ja en tosiaankaa kaipaa niitä.

Täällä kans haluttaisiin kovasti jo istua. Alexandra ei oikein viihdykää muussa asennossa tällä hetkellä.

Schnuller: Käyppä lainaamassa kirjastosta sellanen vauva-kirja. Miehelle oli sitä oikein suositeltu. Siinä opetetaan rytmittämään vauvan arkea.

o & o Onnea!
Tyttö puhui viime yönä unissaan tai siis jokelteli. Onko teil ollu samaa?

Nyt aamutoimien tekoon

Jooseppi & Alexandra 4kk
 
Maito ei maistu edelleenkään! Mikä ihme siinä on?? Ottaa pari huikkaa ja kääntää pään pois! Yöllä söi aina sen verran että sai pahimman nälän veke... Ja sit taas piti tunnin päästä antaa tilkkaa...! Sattuukohan se jotenkin? - Hengittääkö vauva eri tavalla kun imee?? Hedelmäsosetta annoin sitten tossa ennen päikkäreitä... se upposi kuin veitsi voihin! Hmmh... Noh, täytyy nyt lounaaks antaa iso satsi sosetta, ja kattoo jos illallakin antais ennen nukkumaanmenoa soseaterian, niin ei raasu sitten nälkäänsä heräilis pitkin yötä. Nyt voi sanoo, että on kyllä onni, että Vili on tottunut jo sosetta syömään nälkäänsä... Täähän olis yhtä tuskaa jos pelkällä maidolla mentäis ja se syöminen olis nyt noin hankalaa! Kyllä on kurja, kun miettii että itellä jos on keuhkot kipeenä flunssan takia, se on ihan kamalan polttava ja repivä kipu kun yskii, rintakehä ja selkä siinä yleensä on kipeenä, ja hengittäessäkin polttelee... Voi raasu pieni. Ja SILTI se jaksaa HYMYILLÄ ja nauraa mulle, ääni käheenä! Voi mun pienenpieni RAKAS sankari :heart:

Schnuller; tsemppiä vielä, ja yritä tosiaan vaikka sitä päikkäreiden viivyttämistä illalla, jätä ne vikat päikyt pois - tee niistä yöunet. Ja kannattaa vaikka vähän venyttää niitä. Viliäkin välillä väsytetty ihan tappiin asti... Tutti suussa istuskellut sylissä, puoliväkisin tahtoo olla hereillä... Ja jos on alkanut huutamaan, sitten ollaan kuljettu ympäri kämppää ja esim kateltu itteä peilistä. Väsy-itkukin yleensä on sitä, että haluu jo rauhoittua, mut silti tarvii vielä virikkeitä ennen unia. Siitä, ettei lasta saa nukuttaa muualle kuin omaan sänkyyn... No meillä on kyllä toiminut ihan hyvin se, että siirretään pinnikseen. Oikeastaan se käy kätevästi, kun Vili kuitenkin herää syömään siinä 22 maissa kun me mennään ite nukkumaan, niin sen syötön jälkeen laittaa sit sen omaan pinnikseen... (Nukahtaa yleensä samantien uudestaan kun on syönyt) Ja pinnis on ainakin meillä muodostunut pojalle sellaseks omaksi pesäksi jossa on omat turvalliset pehmusteet ja hajut... että tuskin siellä on niin turvatonta herätä vaikka muualle nukahtaiskin?? =)

Saatteko te nukuttua päivällä miten? Mä en vaan yksinkertaisesti OSAA nukkua päikkäreitä. Raivostuttaa! Onneks ei nyt normaalisti ole tarvinnutkaan kun yöt nukutaan tosi rauhallisesti ja syönnin jälkeen nukahdetaan heti... Tänään pitää kyl mennä ajoissa nukkumaan jos ens yö on taas samaa heräilyä... :/

Mitäköhän vielä piti kirjoittaa? Hmm... kun ei vaan muista! :headwall:
 
schnuller
Kiitos Jooseppi vinkistä!Pitääpä käydä tähyämässä moista kirjaa. =)

Mä uskon kans siihen,että ei se lapsi siitä mitään traumoja saa, jos ei herää samasta paikasta mihin on nukahtunut.

Mä en kans oikein osaa nukkua päikkäreitä.Raskausaikana oli pakko nukkua päikkäreitä, mutta nyt vaikka väsyttäis, niin haluaa sen päivän pienen hetken itselleen, eli kodin laittamiseen ja lukemiseen.

Taidanpa tänä iltana lisätä sen haisevan puklurätin sinne sänkyyn unipupun kaveriksi. =)
Pupurätti pitää vetää aina naamaan kiinni ja naaman päälle.Joskus ihmettelen, että miten se saa hengitettyä.

Schnuller+neitokainen 2kk4vko1pv
 
schnuller
Olisiko niin, että Vili ei suostu ottamaan rintaa, koska jos nenä on tukossa, niin silloin ei pysty hengittämään kunnolla mitään kautta kun imee.Soseet varmaan uppoaa, koska samalla pystyy kuitenkin myös hengittämään suun kautta.Voi reppana......... :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Olisiko niin, että Vili ei suostu ottamaan rintaa, koska jos nenä on tukossa, niin silloin ei pysty hengittämään kunnolla mitään kautta kun imee.Soseet varmaan uppoaa, koska samalla pystyy kuitenkin myös hengittämään suun kautta.Voi reppana......... :hug:
Meillä syödään pelkästään korviketta pullosta, eli ei se siitäkään johdu :( Äskön meni taas koko lautasellinen sosetta, sekoitin maitoa joukkoon. Ja jälkkäriks lusikalla maitoo minkä paksunsin luumulla, ja hyvin uppos sekin. Eli joku siinä pullosta imemisessä tökkii. Ajattelin nokkamukia viel illalla kokeilla...? Meillä on pari sellaista Aventin taikanokkaa valmiina, ne on vauvoille opetteluun 6kk->

Kattoo ny jos se toimis...

**** Lisäys***
Ei mua toi syöminen nyt niiiiin kamalasti huoleta, kun soseet uppoo, eli ei tuu mitään aliravitsemusta, siis nestehukkaa tai alhaiset verensokerit tms. Pissaa on ihan hyvin vaipoissa ollut... Mutta kun se maito olis se tärkein ravinto kuitenkin ton ikäselle... :/ Noh, mut eiköhän se siitä sitten taas kun keuhkot parantuu. Kyllä noilla soseillakin porskutetaan hyvin eteenpäin. Oppiipahan niitä syömään nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja schnuller:
Niin ehkä me jatketaan vaan sitä yrittämistä, että saatais se viimisiltä torkuilta suoraan yöuneen.Pitää vaan jotenkin siirtää syöntiaikoja niin, että kun nyt syö klo 18 maissa, niin ei tulis sitten nälkä heti jos kellistyis klo 20 nukkumaan.Mä herään tosiaan siinä 7-8 aikaan kun mies lähtee töihin, ja vaavi herää yleensä 8-9.
Kiitos kun jaksatte tukea näissä pohdinnoissa.Pitää vissiin vaan jaksaa yrittää, vaikka se sitten meneekin siihen naama punaisena huutamiseksi. :)
Kun minusta on hieman ristiriitaista, kun sanotaan, että ei sais nukuttaa syliin tai muualle ja sitten siirtä sänkyyn, koska lapsen pitää saada herätä sieltä mihin on nukahtanut.Mutta ei kai se perusturvallisuus siitä niin paljon kärsi, jos vaikka nukahtaakin iltatorkuille syliin ja sitten siirtää sen sänkyyn yöunille.Vai kärsiikö?

Juu mutta taas toisaalla, mistä olen onkinut noita kyseisiä juttuja niin nimenomaan sanotaan että saa nukuttaa syliin ja sitten pehmeasti laskee sänkyyn ja jokainenhan tekee oman vauvansa kanssa miten haluaa..
Onhan se oma sänky kuitenkin tuttu ja turvallinen..jos sieltä herää..JA MIELESTÄNI EI KÄRSI!

Enkä tosiaankaan suosittele vauvan huudattamista...meillä oli aiemmin jossain vaiheessa, oliskohan Kielo ollut jtn 2kk vanha niin samantyylistä tappelua tuon nukuttamisen ja nukkumaankäymisen kanssa..vaan ja ainoastaan sylissä olisi kelvanut pimun nukkua ja itse piti olla koko ajan liikkessa ja seisaaltaan...ja kun ei voi aikuinen seisaaltaan itse nukkua, niin tehtiin aikamoinen remontti tuon asian kanssa..Viikon verran kesti kun laitettiin sänkyyn ja puhuttiin vaan rauhallisesti ja siliteltiin vieressä ja lauleskeltiin...yritti monasti oikein ruveta urakalla huutelemaan...mutta emme antaneet periksi...vaan tuttia suuhun ja unirättiä kohennettin..tms ja oppi kuin oppikin nukkumaan..mutta kyllä se hermoja raastavaa oli... :p :attn:

Nyt osaa sitten jo nukkua melkein missä vaan ja lapsen paikkahan on sylissä.. Joten sylitelkää vauvojanne mahdollisimman paljon...se luo turvallisuutta :hug:

Meillä syödään aina viimeinen safka juuri ennen nukkumaan menoa..elikkäs 21-22 =)

Äippä 35v ja Kielotintti 3,5kk :heart:
 

Yhteistyössä