Synnyttänyt laihtuu

  • Viestiketjun aloittaja Ei ihme
  • Ensimmäinen viesti
Ei ihme
Mua on jo ruvennu risomaan nää "suuret laihdutusonnistumiset" kun kyseessä on juuri synnyttänyt nainen. Mäkin olisin voinut ottaa itsestäni kuvan kuukausi synnytyksestä ja kauhistella kuinka läski oon... Sit ottaa vuosi synnytyksestä uuden kuvan että KUINKA PALJON OLENKAAN LAIHDUTTANUT vuodessa. En oo laihduttanut ollenkaan ja silti paino on vuodessa normalisoitunut ihan itsestään.

Jos ei joku tiennyt että synnytyksen jälkeen on ihan normaalia omata liikakiloja niin voi ETTÄ.. siinä vaiheessa kun vuosi on kulunut ja vieläkin on kiloja voi ruveta laihdutuksen tuloksia hehkuttamaan..

Onhan se hyvä että äidit miettii syömisiään ja urheilee mutta tätä vauva-aika laihtumishehkutusta EN YMMÄRRÄ.

Anteeksi tulistuminen mutta sainpa tämänkin vaivanneen asian purettua ;D
 
"Näinpä"
Se on sukua sille raskausajan lihomispaniikille. Ei tajuta, että keho tietää mitä on tekemässä.

Nimim. "Lihonut" ja "laihtunut" jo 2 x 20 kg, mitään tekemättä.
 
"Anne"
Mulla se vain sattu osumaan siihen. Toki raskaudesta tuli 14kg josita 7katosi heti sairaalassa.. yllättäen.. Mutta kuitenkin kun vaakaan menin 6viikkoa synnytyksen jälkeen niin painoin sen lähtöpaino+7kg. Ja oikeesti otin itseä niskasta kiinni, rupesin syömään ruokaa ja käymään vaunulenkillä joka päivä. Alle vuoden päästä painoin lähtöpaino-13kg.
Siinä oli muutkin hommissa kuin vain hormoonit ja raskauden aikana kertyneet nesteet.
 
"Piupiu"
No kyllähän se ilahduttaa, kun mahtuu taas omiin vaatteisiin ja peilikuva miellyttää muutenkin :) Vaikka taisin kyllä ymmärtää myös pointtisi...Yleensähän paino kyllä alkaa laskea ihan itsekseenkin imetyksen ym. voimin jos ei ala syödä epäterveellisesti.

Mutta itse yllätyin valtavasti siitä, miten hitaasti omat kiloni alkoivat karista siitä huolimatta että imetin ja söin järkevästi. Tuntui että kroppa halusi pitää tiukasti kiinni hankkimastaan "lihasta" luiden ympärillä. Olen aina ollut normaalipainoinen (hoikka) ja lihoin melkein 20kg raskausaikana vaikka söin normaalisti.
Kun kaikkialla hehkutettiin miten imettämällä laithtuu äkkiä, niin sain kokea kyllä karvaan pettymyksen :D Melkein vuosi meni ennen kun mahduin kaikkiin omiin entisiin vaatteisiini. Ja viimeiset 5kg piti karistaa Fitfarmin superdieetillä (halusin vauhdittaa kesäkuntoa...olisi ne viimeiset varmaan itsekseenkin joskus lähtenyt)

Ja tämä on siis tarina juuri tästä normaalista synnytyksen jälkeisestä laihtumisesta ilman mitään kuureja. Salitreeniä yritin aloittaa 5kk synnytyksestä, mutta 4 viikon jälkeen rintalihakseni revähti" liitoskohdasta" tuosta rintalastan kohdalta. Olisiko relaksiini hormoni vaikuttanut vielä... Eli se salilla rehkiminenkään ei sovi heti kaikille synnyttäneille.Kantapään kautta piti sekin todeta.
 
yleistys...
No ei karissut kilot. Vaan imettäessä tuli lisää. Söin terveellistä mutta en pystynyt liikkumaan ollenkaan puoleen vuoteen synnytyksen jälkeen. Ihan turhaa vauhkoamista, kaikilla on yksilöllinen tilanne.
 
hilllla
Karisi vähän liikaakin, lähtöpaino raskauden alussa 54 kg, tuli + 16 kg ja 6 kk synnytyksestä painoin enää 46 kg... mitään en juur tehnyt paitsi imetin. Sitä kyllä ihan kyllästymiseen saakka... Eli joo, ei siihen aina mitään ponnisteluita tarvita :D

Varmaan aika yksilöllisiä juttuja, kyllähän nyt kun katsoo niitä omia kuvia synnytyksen jälkeisistä päivistä niin aika pontsolta näytän. Mutta se on ihan normaalia olla silloin "turvonnut". 6 kk synnytyksestä mies meinas että musta ei jää kuin skeletoni jäljelle, kun mukula ryysti maitoa posket lommolla edelleen tunnin välein...
 
Mulla leveni lantio huimat 17cm raskauden aikana, se ei ihan hetkessä palautunu. Vuosi synnytyksestä niin meni tosi kivasti vanhat housut jalkaan, vaikka paino tippuisi niin siihen voi mennä vuosia jotta kaikki palaa takaisin paikoileen (jos palaa).
 
gigu
Mua ärsyttin se Vappu Pimiän haastattelu, kuinka Vappu Pimiä LAIHDUTTI 21 KILOA!! Voi helvetti, raskaudessa kertyneet kilot sai sulamaan, onpa iso urakka! :D pitäiskö munkin ilmoittaa iltalehdelle, että minä LAIHDUTIN 30KG!!! :LOL:
 
"Aloittaja"
Tottakai ymmärrän että kaikki ei laihdu "imettämällä", toisille jopa tulee elämänmuutoksen jälkeen lisää kiloja. Pointtini olikin siinä että on tavallaan huijausta hehkuttaa tätä "suurta onnistumista laihdutuksessa" kun raskaus kerää kiloja ihan tarkoituksella jotka sitten myös ihan normaalisti voivat karista sen ensimmäisen vuoden aikana ilman sitä suurta laihdutustakin. Ja monet laihdutukset vielä on aloitettu kun vauva reilusti alle puolivuotias.. Jolloin todellakin saa vielä olla niitä raskauskiloja jäljellä.

Kyllä minäkin hattua nostan niille jo valmiiksi ylipainoisille jotka synnytyksen jälkeen tehneet elämäntaparemonttia ja tyyliin vuoden päästä ovat sitten jo miinuslukemilla.. Mutta kun moni tarina on se että 'ennen raskautta olin normaalipainoinen ja kuukausi synnytyksen jälkeen en voinut elää enään kilojeni kanssa ja aloitin ties minkä superdietin ja nyt ku vauva on 8kk niin olen 20kg (mikä tuli raskaudesta) kevyempi..' Kun mun korvii tämmönen on ihan normaalia eikä mikään suuri saavutus... Jos ei sitä raskautta olis siinä mukana niin sitten se olis saavutus.
 
"Anne"
Minä en ollut ylipainoinen ennen raskautta, mutta raskauden jälkeen löysempi kroppa ei tuntunut mukavalta joten päätin rempata safkat ja liikunnat kuntoon. ^

Ei se, että ollaan laihduttu raskauden jälkeen 20kg, mutta kun jotkut on että jeejee, laihduin 20kg siitä mitä painoin kun menin synnärille!! Minäkin laihduin instant 3kg kun muksu pullahti pihalle, oli rankka dietti.. juu'u..
 
[QUOTE="Näinpä";29908506]Se on sukua sille raskausajan lihomispaniikille. Ei tajuta, että keho tietää mitä on tekemässä.

Nimim. "Lihonut" ja "laihtunut" jo 2 x 20 kg, mitään tekemättä.[/QUOTE]

Mä kuulun tähän ryhmään :ashamed: Mutta se paniikki johtuu vaan siitä että viime raskauksien jälkeen se kilojen tiputtaminen ei oo ollu kovin helppoa...
 
Asiasta ja asian vierestä
Ja toisin päin, mua ottaa päähän, kun ihmiset "lihovat" raskaudessa vaikka 20 kg, kun oikeasti 5-10 kg jää synnärille, 5 kiloa poistuu turvotuksina ja vain 5 kiloa on lihottu, näin esimerkkinä. Jos ilmoittaa "lihoneensa" raskausaikana, niin sen voi tehdä vasta parin viikon, kuukauden jälkeen synnytyksestä, kun todellinen paino on esillä. Ja kuten tuli ketjussa jo ilmi, sekin saattaa lähteä ihan itsekseen pois. Ei kyllä mulla, imetys tekee mulle valtavan ruokahalun. :D Jospa niitä makeita sais tällä kertaa vähän jätettyä väliin...

"Mulle tuli raskauskiloja 25!" tarkoittaa minulle, että henkilö lihoi vauvan ja muun raskauteen kuuluvan painon (nesteet, istukka, mitä näitä on) lisäksi 25 kg, mikä olis jo melko muhkeasti. Ei vauvan kasvaminen ole lihomista.
 
"hillla"
Alkuperäinen kirjoittaja Asiasta ja asian vierestä;29909131:
"Mulle tuli raskauskiloja 25!" tarkoittaa minulle, että henkilö lihoi vauvan ja muun raskauteen kuuluvan painon (nesteet, istukka, mitä näitä on) lisäksi 25 kg, mikä olis jo melko muhkeasti. Ei vauvan kasvaminen ole lihomista.
Mun mielestä taas RASKAUSkiloihin kuuluu ihan ne kaikki kilot, mitä tulee kannettavaksi raskauden aikana. Toki ymmärsin sun pointin, että osa niistä raskauskiloista luonnollisesti jää jo synnärille, eikä sitä oikein voi laihduttamiseksi kutsua. :D
 
"Aloittaja"
Monesti näitä "onnistumistarinoita" on höystetty kuvilla missä 1kk synnytyksestä eturepun kanssa lantio levinneenä ja sitte se normaalimpi 8kk päästä.

(Vähä kärjistetysti ) voisin myös tehdä alapään palautumisesta onnistumistarinan.. "Kuva 2vko synnytksestä ja 4kk päästä.. Treenasin alapään kiinteämmäksi, hurjaa..

Okeei.. Anteeks..
Mä meen päiväunille niin ei enään kaikki ärsytä niin paljon.. ;)
 
"Roosa"
[QUOTE="Kukka";29908678]Moni synnyttänyt kantaa niitä raskauskiloja vielä vuoden päästä - joskus kahdenkin. Minä olen onnistunut joskus imetysaikana kerryttämään lisäkilojakin.[/QUOTE]

Ihana kuulla että joku muukin...

Mulla ei tullut yhtään raskauskiloja (paitsi nyt se vauva jonka laihdutin synnärille) mutta koliikkivauvan kanssa valvoessa ei jaksanut yhtään panostaa terveelliseen ruokaan ja pers levisi ihan kiitettävästi.

Ärsytti ne jatkuvat "kyllä se imettäessä lähtee..."-hilpeydet. Ku ei lähtenyt.
 
Vierautunut
Itse olen tietoisesti kuntoillut ja laihtunut. Raskauskiloja tuli 19 ja niistä jäljellä 1. Vauva kolmisen kuukautta. En henkilökohtaisesti näe mitään pahaa siinä jos äiti haluaa palautua ja olla taas sinut itsensä kanssa. Itseensä tyytyväinen ja energinen äiti jaksaa paremmin vauvankin kanssa joten kaikille osapuolille onnellinen tilanne. Kukin tietysti tyylillään.
 
  • Tykkää
Reactions: Freiya
"Piupiu"
Ah, sekin vielä muistui tätä lukiessa, että minulla ei myöskään jäänyt juuri mitään kiloja synnärille. Kaikki sain kantaa kotiin :D Istukka ja vauva lähti, mutta Kaks viikkoa myöhemmin neuvolan vaaka näytti että vielä on melkein 15kg jäljellä.

Eli sekin on tapauskohtaista.
En juuri turvonnut raskauden lopussakaan, eli mikään turvotuksen väheneminenkään ei vähentänyt painoa.
 
"joo"
Mulla tilanne oli tai on se, että olen yksinhuoltaja ja lapsellani oli ekat n. 5 kk koliikki. Sinä aikana ei todellakaan pystynyt laihduttamaan (vaikka ehkä luulisi niin). En pystynyt päiväsaikaan koskaan (ellei ollut joku satumainen tilanne että joku oli lapsen kanssa pari tuntia) syömään siten että lapsi olisi esim. nukkunut. En pystynyt itse laittamaan ruokaa joten söin ulkona aina kun pystyin. Lihoin imetysaikana 5 kg, vaikka imetin paljon. En vaan saanut mitään tasapainoon. Oli koko ajan järkyttävä nälkä ja koskaan ei ehtinyt syödä kuin itkevä lapsi toisessa kainalossa tms.

Sen jälkeen en ole saanut laihdutettua, vaikka lenkkeilen joka päivä. Ei vaan lähde kilot. Raskauskiloja on 10-12 siitä mitä oli lähtöpaino. Nyt on alkanut tuntua vasta että kilot ehkä alkavat karista, kun olen saanut edes vähän nukuttua vuorokauden aikana. Unettomuus ja uupumus ajaa myös siihen, että ei vaan pysty laihduttamaan.

Eli joo, olen itsekin ihmetellyt äitejä, joiden ensimmäinen huoli on raskauskilot (ellei nyt ole ongelmaksi asti ylipainoa). Minusta ensimmäiset kuukaudet olisi normaalimpaa nauttia vauva-ajasta ja samalla ja pikku hiljaa sitten laihduttaa ne normaalisti pois. Itsekin uskon, että vasta nyt pystyn oikeastaan ajattelemaan laihduttamista kunnolla, koska tilanne on vähän vakaampi ja on voimia siihen. Onneksi kiloja ei nyt ole kuitenkaan ihan tuhottomasti, olen 170 cm pitkä ja painan 78 kg, lähtöpaino oli 65-67 kg luokkaa.
 
Otetaan kuva heti synnytyksen jälkeen kun on vielä iso maha, ja sit 6kk päästä toinen kuva ja on nii upea muutos saatu (pelkästään) laihduttamalla ja treenaamalla aikaseksi.
Ärsyttää tällaset sillon ku haluais nähä niitä ihan oikeita laihdutustuloksia esim -20kg.
 
"Aloittaja"
Edelleenkään en lainkaan vastusta äitien kuntoilua niin pian synnytyksen jälkeen kun siltä tuntuu.. Toiset aijemmin toiset myöhemmin.. On hienoa että pidetään itsestä huolta.. Ja se, että vauva-arki onkin aikaa ettei urheilemaan pääse tai ruokavaliota ei pysty pitämään siistinä, on ihan normaalia. Enemmän mä sitä arvostan sitte, että pudottaa ne vauva-aikana kertyneet kilot myöhemmin, kuin sitä että hehkutetaan kunka ollaan ekan puolenvuoden aikana pudotettu ne.
 

Yhteistyössä