Synnytyksen käynnistys vauvan koon takia

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tuleva äiti
Millaisia kokemuksia teillä on synnytyksen käynnistyksestä vauvan koon takia? Millä raskausviikoilla käynnistetty, minkä kokoinen vauva oli? Itselläni menossa rv 35+ 3, laskettu aika huhtikuun lopulla. Sf-mitta kulkenut koko ajan käyrien yläpuolella, ja nyt viime neuvolakäynnillä (rv34+6) oli pompannut vielä ylemmäksi (oli 35). Vatsan päältä kokeiltunakin vauva tuntuu kuulemma isolta. Viimeistä ultraa aikaistettiin jo sen takia, kun viimeksi kun kävin ultrassa rv 28+5, vauva oli aika isokokoinen. Ja nyt viimeksi kun kävin neuvolassa yritettiin vielä löytää vapaata aikaa jospa sitä ultraa saisi vielä siitäkin aikaistettua. Verensokerimittarinkin sain kotiin mukaan vaikka sokerirasitus oli normaali, ei ole kuitenkaan nytkään ollut mitään korkeita verensokeriarvoja. Ensi viikolla se viimeinen ultra nyt kuitenkin on, ei tarvitse enää kauan jännityksessä odotella.. Eli, onko muilla kokemuksia, milloin on joutunut käynnistykseen vauvan koon takia?
 
Mulla aloitettiin käynnistelemään viikolla 38, mutta ei alkanut tapahtumaan mitn, tätä jatkui niin kauan että viimein rv 39+3 neiti syntyi. Viikonlopun olin kotona välissä. Arvio oli 4 kiloa ja syntyessä olikin sitten hieman päälle, 4430g. Mulla meni sf-mitta siellä yläkäyrillä koko ajan ja ultrakin vahvisti että tulokas on isohko. Pyysin käynnistystä ja sen sain, mutta koskaan ei tiedä miten kauan siinä menee. Toisilla lähtee käyntiin heti, toisilla menee viikko.

Synnytys oli helppo, meni yhteensä aikaa joku 5 tuntia, yksi ommel eikä mitään mainittavaa ongelmaa, ilokaasu oli ainoa "lääkitys" mitä tarvin. Nyt tyttö on 6kk ja kasvaa kohisten, hampaita on kaksi ja hymy on sen mukainen :heart:
 
Mulla esikko ja kuopus(kolmas) on käynnistetty rv:llä 38 ison koon takia. Kummassakin sokerit olivat normaalit, sf-mitta hiukan normaalia ylempänä.
Esikon käynnistys kesti vajaan vuorokauden, synnytys vajaa vuorokausi päälle. 51cm, 3830g. Episotomia.
Kuopuksen käynnistys vajaa puoli vuorokautta, synnytys saman verran päälle. 51 cm, 3930g. Pienet repeämät.
Paikkana TYKS.
 
vieras
Mulla oli rd ruokavaliohoidolla, vauvan kokoarvio oli rv 36 3.2 kg ja sitten rv 38 olikin arvio jo mukamas 4kg! Sen takia käynnistettiin kun katsoivat että vauva olis kasvanut reilussa kahdessa viikossa lähes 800g!
Synnytys käynnistettiin rv 39+1 ja vauva syntyi sit 39+2 eli hyvin lähti toisella kapselilla käyntiin!
Painoa oli miehellä 3680g ja 50cm pitkä eli ei ollut 4kg ja tuskin olis ollut vielä laskettuna-aikanakaan! Mä sanoin kyllä niille lääkäreille että turhaan te käynnistätte kun tämä ei ole sitä 4kg, mutta toisaalta jos olis sattunut olemaankin niin parempi sit varmaan kun käynnistivät!
 
vierailija
Mulla kasvoi sf-mitta koko raskauden ajan yläkäyrällä viime syksynä. Synnytys käynnistettiin lopulta sitten rv 40+4. Siihen mennessä ei ollut tullut yhtään ainoaa supistusta, eikä mitään merkkejä, että olisi sieltä itsekseen tulossa. Tyttö syntyi sitten 40+5. Oli 4115g ja 53,5cm. Synnytys meni hyvin ja oli melko nopea ensarin synnytykseksi. Ihan positiivinen kokemus eikä mitään traumoja jäänyt tuosta.
 
Kuopusta oltiin käynnistelemässä rv 39+1 kun painoarvio oli 4,5kg. Kuitenkin tuli muita mutkia matkaan ja käynnistäminen muuttuikin suunnitelluksi sektioksi jolla tyttö sitten lopulta synty kaksi päivää myöhemmin 4430g ja 54cm mitoissa.
 
Ja pyh
tosi nihkeästi lähtevät näihin käynnistyksiin. Meillä painoi ensimmäinen tenava 4305 g ja koko ajan mentiin käyrien yläpuolella. Mitään kuvia ei edes otettu. Lääkäri vain sovitteli nyrkkiään tuonne istuinluiden väliin ja totesi, että kyllä se sieltä ulos sopii. Itse olen 168 cm pitkä. Toinenkin tenava oli yli nelikiloinen.
 
tää
Molemmat on käynnistetty oman väsymisen ja pitkään jatkuneiden tuloksettomien supistelujen vuoksi ja kuopuksen kohdalla oli myös koko kysymys.
Eka läksi käyntiin 2den puolikkaan käynnistys pillerin voimalla ja oli kestoltaan 21.17h rv40+0
tokassa vain puolikas tabletti ja sen otosta tunti niin rupesi tosi oleman kysymyksessä, siinä kokonais kesto 4.36 rv.41+1,(3605g) samana aamuna ultra arvio yli 4 kg ja tutkiva lääkäri oli myös sitä mieltä että reilu 4kg on tulossa,erehtyivätpä.
 
nyt 3 v sälli
Mun synnytys käynnistettiin päivä lasketun ajan jälkeen. Pelkäsin ja silti poika oli 4400g iso, jos ois ootettu olis varmaan ollu vielä isompi. Minä olin taas pieni eli laihduin raskausaikana 8 kg....vaikka lapsi oli noin iso sf mitta oli jo vkoll 25 yli 36...ja mä saikulla...eli iso poika oli ja kaikki meni hyvin mutta onneks käynnistettiin.
 
nosto, auttakaa
Nostan! Kertokaa kokemuksia, mitä jos kyseessä ns. sokerivauva? Mitä jos edelliset vauvat on ollut normaalikokoisia, voidaanko silti käynnistää? Pelottaa synnytys ihan kauheasti jos lapsi onkin yli nelikiloinen, aiemmissakin synnytykissä, jolloin kolmekiloiset vauvat, on tarvittu imukuppia :(
 
mulla
Esikoinen käynnistettiin ison painoarvion takia 38+1 ihan äitipolin lääkärin aloitteesta. Arvio oli 4400g, ei rd raskaus. Syntyi nopsasti alakautta 4000g, päänympärys 37,5:). Hyvä mieli jäi koko hommasta. Kuopus saikin sitten muhia rauhassa viikolle 42.
 
"vieras"
Nostan! Kertokaa kokemuksia, mitä jos kyseessä ns. sokerivauva? Mitä jos edelliset vauvat on ollut normaalikokoisia, voidaanko silti käynnistää? Pelottaa synnytys ihan kauheasti jos lapsi onkin yli nelikiloinen, aiemmissakin synnytykissä, jolloin kolmekiloiset vauvat, on tarvittu imukuppia :(
Mulla eka lapsi oli 3350 g ja sain ekan asteen repeämän. Toinen syntyi rv 42+0 viime viikolla yliaikaisuuden ja painonarvion 4200 g vuoksi käynnistelyn tuloksena. Paikkoja kypsyteltiin pari päivää cytotecilla ja lopulta puhkaistiin kalvot. Poika syntyi 1,5 tunnissa ja painoi 4170 g..minä sain vain asfaltti-ihottumaa. Pohkeet olivat persustakin kipeämmät portaissa kävelystä :D
 
mn
mulla käynnistettiin kolmas synnytys viikolla 38. lapsen koko arvio oli 4200 g, lapsivettä niin paljon etten tuntenut mitään liikkeitä.
lapsi painoi 4200 g ja hyvin meni synnytys, muuten paitsi et jouduin sit hätäsektioon kun poika olikin tulossa ns. naama edellä ja aukeaminen loppui 8 cm.
 
Molempia tehty
Mulla käynnistettiin eka yliajan takia sekä koon, 4050g syntyi viikolla 42+2, käynnistys kesti 7 päivää!! Toinen käynnistettiin kun päiviä oli 38+2 pienen koon takia, 2500g painoi syntyessään, kaikki oli silti hyvin.
 

Yhteistyössä