synnytys, ALASTI???????

  • Viestiketjun aloittaja Angie K
  • Ensimmäinen viesti
Angie K
Monissa, mm. ruotsalaisissa ja saksalaisissa synnytyskuvissa nainen on lähes tai kokonaan alasti ponnistaessaan. MÄ EN HALUA!!!
Mä en tahtois muutenkaan synnyttää, mutta jos kerran pakko on, niin ONKO Suomessa tämänlainen käytäntö??? Haluan ,että mies on mukana, mutten halua, että mies näkee mahd. ulosteet, istukan ym. jälkeiset... Mies itse sanoo, ettei kauhistu. Mutta itse en halua.
"Jenkkisynnytys" näyttää mulle luonnollisemmalta; vaatteet päällä (ei tietty housuja) ja polvista laitettu lakana ym. peittämään.

"Peittääkö" ne, jos PYYDÄN??
 
-leppis-
No hei jokainen saa synnyttää ninkuin haluaa. Mulla ainakin sairaalan kaapu polviin asti, siis sellanen takaa kiinnitettävä ja housut ponnistusvaiheeseen asti jalassa. Mulla mies ponnistusvaiheessa tukemassa takaa kun ponnistin jakkaralla. Ekassa synnytyksessä pääpuolella muuten vaan.
Muuten, molemmat synnytykset kaikesta huolimatta todella hienoja kokemuksia!
 
Kyllä mulla oli ihan se paita päällä,housut otettiin pois jo avautumisvaiheessa ku puhkastiin kalvot ja laitettiin "pinni" vauvan päähän.
En minäkään halunnu et mies näkee alapäähän,mut käskin tiukasti jo etukäteen olla kattomatta.En kyllä kaivannu mitään lakanaa peitoksi,ja tuskin se ois siinä kyydissä mukana pysynytkään... :D
 
Pauppi
Ponnistusvaiheessa ei (ainakaan mulle) tullut mieleenkään mitä näkyy, kyllä siinä keskittyy itse lapsen tekemiseen, ei ehdi ajatella muuta. Paita oli päällä ja mies toimi toisena kätilönä melkein h-hetkeen asti! Tsemppiä synnärille :)
 
Sama täällä, ei sitä ponnistusvaiheessa ajatellut mitä näkyy vaikka huoneessa oli mieheni lisäksi ainakin viisi kätilöä ja lääkäri. Ja lopuksi kätilö käski miehen vilaista ommeltua alapäätä että tietää jos tulee tulehduksi tms. Eikä hävettänyt yhtään :LOL:
 
bigglet
juu,en miekään alasti haluais synnyttää,mut jos se nyt niin sit sattus,että alasti oisin ni en varmaankaan rupeis pidätteleen...mielellään ottasin kaiken mahollisen "suojan" siihen ettei näkyis muuta kuin se ite asia,mut eipä taideta sairaaloissa tosiaan antaa muuta kuin se sairaala paita... ekassa synnytyksessä ainakin oli niin... ja jotenki tuntuis "ei niin kivalle" (vaikka mikäpä synnytyksessä kivalta tuntus) jos vielä daisaritkin siinä vilkkus koko ajan... :/
 
Tupu40
Kun itse synnytin, oli tosi helteinen päivä ja synnytyssalissakin niin kuuma, että alasti olo tuntui ainoalta mahdollisesta vaihtoehdolta. Eipä tullut siinä tilanteessa muutenkaan mieleen, että onko tukka hyvin ja näkyykö kello! Minulla oli mies mukana koko ajan ja ponnistusvaiheessa hän piti toista jalkaa ylhäällä ja kätilö toista. Mitä sen on väliä, että mies näkee sinne alapäähän, vaikkei näky silloin niin viehättävä olekaan. Yhteistä lastahan siinä synnytettiin!
 
Mullakin päällä vain sairaalan takaa auki oleva kaapu (siis ei housuja: olishan se nyt hankala pukata vauva housujen läpi ulos...). Mies sanoi jo ennakolta, ettei halua nähdä, miten vauva tulee ulos ja enemmän tarvitsinkin miestä yläpäässä pitämässä kädestä kiinni ja juttelemassa mulle. Joten alapään tilanteen näkivat vain kätilö + lääkäri, joka välillä käväisi paikalla. Kuten muut todenneet: sillä hetkellä ei yhtään ajattele, miltä sitä sattuu näyttämään (enemmän mua ärsytti se, että näytin synnytyksen jälkeen osastolla ihan järkyttävältä zombielta ja kaikki muut synnyttäneet äidit tuntu olevan ihan freesejä...)
 
Eipä siinä kauheesti vissiin mitään peitteitä voi pitää, että kätilö näkee mitä on tekemässä. Jos niin hävettää, niin eikö voi miehen kanssa sopia, että menee ulos huoneesta ja tulee takaisin kun sotkut on siivottu. En kyllä ymmärrä, mitä ihmeen häpeämistä siinä touhussa voi ylipäätänsä olla... Sotkuistahan se on, mutta luonnollista.
 
No mä synnytisn ohan vaan alasti. No olis suihkuissa mahdollisimman pitkään ja en sitten ehtinyt niitä vaatteita siinä sitten enää takas revellä. Mä sanoin kans miehelleni ettei sinne alapäähän tartte kurkkii, ettei vaan pahaa tee. No kätilö sitten ponnistus vaihees sano." katso piip, katso, pää vilkkuu jo" Ja tottakia mieheni katsoi eikä yhtään pahaa tehnyt, ei hänellä eikä mulla. Mulla oli kyllä vissiin jossain vaihees ainakin oku peitto jaloilla tai jotain. En oo kyl varma.... Kyllä mä luulen että peittävät ja saat pitää vatteet päällä jos se sue niin paljon haittaa. Tosin synnytys tilanne on vähän semmoinen ennalta arvaamaton, joten aina ei kaikki taoiveet toteudu... :)
 
Angie K
kun mä sanoin VAATTEET PÄÄLLÄ, tarkoitin tietysti SAIRAALAVAATTEITA, mutta ette te tietty voi sitä ymmärtää..
Ihan yhtä luonnollista on mun mielestä synnytyksen ohella se että vaikka toinen ei olis jälkeisistä ja moskasta moksiskaan, niin ite on.
 
mie
Mulla oli kanssa se sairaalan paita päälle. Tosin se oli selästä auki kun oli epiduraali ja heti synnytyksen jälkeen otettiin kuitenkin pois että vauva saatiin rinnalle. Mut hei, et sä oikeesti siinä vaiheessa mieti mitä sulla on päällä tai mitä sun miehes näkee.... sen voin luvata. tai et edes välitä :wave:
 
hennis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2005 klo 21:45 mami kirjoitti:
Mullakin päällä vain sairaalan takaa auki oleva kaapu (siis ei housuja: olishan se nyt hankala pukata vauva housujen läpi ulos...). Mies sanoi jo ennakolta, ettei halua nähdä, miten vauva tulee ulos ja enemmän tarvitsinkin miestä yläpäässä pitämässä kädestä kiinni ja juttelemassa mulle. Joten alapään tilanteen näkivat vain kätilö + lääkäri, joka välillä käväisi paikalla. Kuten muut todenneet: sillä hetkellä ei yhtään ajattele, miltä sitä sattuu näyttämään (enemmän mua ärsytti se, että näytin synnytyksen jälkeen osastolla ihan järkyttävältä zombielta ja kaikki muut synnyttäneet äidit tuntu olevan ihan freesejä...)
jep peesaan =)
 
Jasunmami74
Minullakin oli pitkä sairaalanpaita päällä ja housut otettiin jo alussa pois, kun katsottiin paljonko oli paikat auennut.
Ei mulle tullut mieleenkään alkaa peitellä sen enempää paikkoja, enkä murehtinut, näkeekö se mies jälkeiset.. :whistle:
Mies tosin oli yläpäässä, joten tuskin sen kummempia näki :D

 
Äitskäläinen
Mä olisin kyllä synnyttäny esikoisen alasti, mutta kätilö se tarjosi kovasti sairaalan paitaa päälle. Eli olin suihkussa avautumisvaiheessa ja kun sieltä tulin ei mulle tullu mieleenkään että mun pitäis jotain päälleni kammeta, mutta jotenkin kätilö oli sitä mieltä että kun lääkäri tulee paikalle kalvoja puhkaisemaan täytyy mulla olla jotain päällä eli mulle sit paidan auttoi päälle. Ei mua tai miestä noi jälkeiset ym haitannu, mutta toisessa synnytyksessä haluan peräruiskeen kun toi kakka oli omasta mielestäni aika epämiellyttävää kun sitä tulee samalla kun ponnistaa (onneksi ei paljon tullu mutta kuitenkin)...

Tsemppiä synnytykseen!
 
Olin molemmilla kerroilla kivun lievittämiseksi vedessä,josta nousin sitten jossain vaiheessa pois.Taisin olla alasti aika kauankin....mutta sitten päälleni puettiin paituli.pikkupöksyt jäivät matkasta jo alkuvaiheessa,kun sisätutkimuksia tehdään kuitenkin aika tiheään.synnytys tempaa mukaansa niin,ettet ehdi ajatella oletko alasti vai et.
 
alma80
Itsekin olen samalla tavalla "ujo" kuin ap. Mutta jotenkin siinä synnytyksen tuoksinassa tämä unohtui enkä tippaakaan välittänyt mitä näkyi ja mitä ei! Rohkeasti vaan synnyttämään :) Eikä siellä ihan alasti joudu olemaan... mutta kyllä ne peittävät liinat alapäässä olis vaan tiellä mun käsittääkseni.
 
Olin myös ammeessa, alasti tietenkin, ja sieltä pois tullessani kätilö tarjosi sairaalapaitaa ylleni, mutta minusta oli parempi olla ilman "häiritseviä" vaatteita. Kuivattelin kyllä jonkin aikaa pyyhe ympärilläni, mutta muuten olin alasti ja vaikka oli talvi, oloni oli olosuhteisiin nähden täydellinen: ei kylmä eikä kuuma :) Ei siinä tosiaankaan tullut ajatelleeksi, että mitä näkyy! Mutta jokainen tekee niinkuin sillä hetkellä hyvältä tuntuu!!
 
mulla oli selästä takaa auki sairaalan takki ja ne ihanat verkkoalushousut =) no housut otettiin kyl pois ku alettiin tosi toimiin.
Miehelle sanoin, et pysyy tiukasti mun vieressä eikä mee kurkkiin alapäähän, mut tottakai kätilö kysyi josain vaiheessa mieheltäni että haluatko tulla katsomaan, että tummaa tukkaa näkyy jo ja hän tietenkin meni, mutta kysyin jälkeenpäin et miltä näytti, sanoi et ei muista mitään!!! ja hyvä näin! :)
 

Yhteistyössä