Synnytys ei pysy käynnissä?!

  • Viestiketjun aloittaja "Epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"Epätoivoinen"
Keskiviikkona klo 17 aikaan alkoi säännölliset supistukset, ensin n. 10 minuutin välein ja tiheni sitten yötä kohden 3 minuuttiin. Kestoa noilla oli 1-2 minuuttia. Keinuttelin itseäni niiden aikana konttausasennossa, koska se oli ainoa siedettävä asento.

Ajattelin jo ke-to-yönä että nyt varmaan tulee lähtö, supistukset olivat jo tosi kipeitäkin, tuntui että räjähdän kahtia. Käytiin sitten synnärillä ja katsoivat että olen sormelle auki ja että synnytys on tosiaan käynnissä. Kuitenkin lähdettiin sitten vielä kotiin kärvistelemään kun ei ollut sen enempää edennyt tilanne.

Yöllä kävin kuumassa suihkussa ja jossain vaiheessa kun supistukset eivät tulleet niin usein, ja nukahdin niiden välissä. Sitten ne laantuivat. Torstaina ei tullut juuri ollenkaan supistuksia. Nukuin, koska olin väsynyt edellisestä yöstä. Käytiin kävelyllä ajatuksella että jos supistukset alkaisivat uudestaan, mutta niin ei käynyt. Illalla mies hieroi minua ja sen seurauksena supistukset lähtivät uudestaan käyntiin.

Hieman ennen klo 21 irtosi limatulppa ja supistuksia alkoi taas tulla säännöllisesti. Näin menikin suunnilleen aamuseitsemään asti, yöllä tuli n. 6 minuutin välein todella kipeitä supistuksia.

Nyt sitten taas aamulla lakkasi. Ennen kuin tajusinkaan, olin nukahtanut jälleen ja 7-8 välin nukuin ilman supistuksia. Nyt on tullut vain pari vain hieman kipeää supistusta.

Mitä tämä meinaa? Synnäriltä sanoivat, että ei tarvii tulla takaisin ennen kuin taas tulee 2-3 minuutin välein. Mutta mitä jos tämä jatkuu monta päivää tämmöisenä soudetaan-huovataan-meininkinä? Johan siinä loppuu voimat pidemmän päälle.

Ensimmäistä siis odotan, huomenna on laskettu aika.
 
"Epätoivoinen"
Jotenkin tuntuu myös sellaista kovaa painetta ja (pistävää) kipua lantion seudulla. Ei kuitenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän pahalta tunnu. Vähän kun ois syönyt jotain tosi vanhaa ja tulee niitä vatsanpuruja. No, mene ja tiedä. Innolla odotan kuitenkin pikkuista seuraamme.
 
"..."
Älä usko tuohon, että pitää tulla niin ja niin tiheästi ne supparit!! Jos olisin itse uskonut, lapseni olisi kuollut!

Minulla ei missään vaiheessa tullut supparit alle 5min säännöllisesti, väli 0li 4-20 min. Sairaalasta sanoivat, että sinne, kun tuntuu, että kotona ei voi enää olla. Minä lähdin kun polttoja tuli, mutta välit yhä pitkiä. Olin 6cm auki. Lapsivettä oli mennyt ja kun lapseni lopulta syntyi, hän sinersi. Mutta sai onneksi kuitenkin 9 pistettä ja voi muutenkin hyvin. Olin siis ensisynnyttäjä. Minä sain vauhtitippoja.
 
OIKEA AP
[QUOTE="Epätoivoinen";29939258]Jotenkin tuntuu myös sellaista kovaa painetta ja (pistävää) kipua lantion seudulla. Ei kuitenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän pahalta tunnu. Vähän kun ois syönyt jotain tosi vanhaa ja tulee niitä vatsanpuruja. No, mene ja tiedä. Innolla odotan kuitenkin pikkuista seuraamme.[/QUOTE]

TÄMÄ EI OLLUT AP!

Joku trollailee tämmöiselläkin näköjään...
 
"..."
[QUOTE="...";29939259]Älä usko tuohon, että pitää tulla niin ja niin tiheästi ne supparit!! Jos olisin itse uskonut, lapseni olisi kuollut!

Minulla ei missään vaiheessa tullut supparit alle 5min säännöllisesti, väli 0li 4-20 min. Sairaalasta sanoivat, että sinne, kun tuntuu, että kotona ei voi enää olla. Minä lähdin kun polttoja tuli, mutta välit yhä pitkiä. Olin 6cm auki. Lapsivettä oli mennyt ja kun lapseni lopulta syntyi, hän sinersi. Mutta sai onneksi kuitenkin 9 pistettä ja voi muutenkin hyvin. Olin siis ensisynnyttäjä. Minä sain vauhtitippoja.[/QUOTE]

Muoks, lapseni oli siis sininen syntyessään.
 
"Wieras"
Heh. Naurattaa tuo että olet jo väsynyt. Ootappa kun valvot muutaman kuukauden vauvan kanssa.

Mutta asiaan.. Kyllä se sieltä tulee, merkit on jo varmat. Tuskin kestää enää kovin kauaa. Onnea synnytykseen!
 
  • Tykkää
Reactions: -StrawBerry-
Alkuperäinen kirjoittaja errääs;29939225:
Kävelylle ja ylipäätään pysyttele pystyasennossa. Helpottaa oloa (ainakin minulla) ja auttaa vauvaa laskeutumaan. Välillä koitat levätä. Tsemppiä!
Tässä se onkin, kun puolet sanovat että nyt pitää levätä niin paljon kuin pystyy ja toiset, että pitää pysyä pystyssä ja liikkeessä. Kun tietäisi ketä uskoa.
 
[QUOTE="...";29939259]Älä usko tuohon, että pitää tulla niin ja niin tiheästi ne supparit!! Jos olisin itse uskonut, lapseni olisi kuollut!

Minulla ei missään vaiheessa tullut supparit alle 5min säännöllisesti, väli 0li 4-20 min. Sairaalasta sanoivat, että sinne, kun tuntuu, että kotona ei voi enää olla. Minä lähdin kun polttoja tuli, mutta välit yhä pitkiä. Olin 6cm auki. Lapsivettä oli mennyt ja kun lapseni lopulta syntyi, hän sinersi. Mutta sai onneksi kuitenkin 9 pistettä ja voi muutenkin hyvin. Olin siis ensisynnyttäjä. Minä sain vauhtitippoja.[/QUOTE]

Voi kauhea... :( Mistä sitä sitten tietää. Kunnon supistuksen aikana tuntuu että suunnilleen kuolen, mutta kun niitä ei tosiaan tällä hetkellä tule.
 
[QUOTE="Wieras";29939264]Heh. Naurattaa tuo että olet jo väsynyt. Ootappa kun valvot muutaman kuukauden vauvan kanssa.

Mutta asiaan.. Kyllä se sieltä tulee, merkit on jo varmat. Tuskin kestää enää kovin kauaa. Onnea synnytykseen![/QUOTE]

Juu, no tottumattomalle 2 unetonta yötä voi väsyttää. :) Uskon kyllä, että vauva-aika on rankkaa, mutta senkö takia ei saisi nyt sanoa olevansa väsynyt?

Kiitos tsempeistä.
 
vieras*
[QUOTE="Wieras";29939264]Heh. Naurattaa tuo että olet jo väsynyt. Ootappa kun valvot muutaman kuukauden vauvan kanssa.
[/QUOTE]

Joo, tosi hauskaa... eh eh.

Mulla käynnistyi ja eteni molemmat synnytykset hitaasti (lopulta käynnisteltiin synnärillä) ja se OLI uuvuttavaa. Valvominen, kovat kivut ja koko kroppa tuntui olevan kamalassa stressitilassa kun supisteli, vatsa oli kuralla jne. Vähän eri asia kuin vauvan takia valvominen, joka muuten ei mielestäni ollut erityisen rankkaa :)

Tsemppiä ap! Kyllä se vielä tulee sieltä... Jalkeilla pysyminen auttaa kipuun ja helpottaa vauvan laskeutumista, mutta jos pystyt, kannattaa nukkua! Hereillä ollessa koitat sitten olla jalkeilla. Jos et pysty nukkumaan, niin lepää kuitenkin muuten välillä, tarvitset voimia synnytykseen ja vauvan hoitamiseen.

Jos on tosi paha olla tai tuntuu että voimat loppuu, soita synnärille. Mulle annettiin ennen esikoisen syntymää siellä kipulääkettä pistoksena ja nukahtamislääkettä.
 
viera.s
[QUOTE="...";29939259]Älä usko tuohon, että pitää tulla niin ja niin tiheästi ne supparit!! Jos olisin itse uskonut, lapseni olisi kuollut!

Minulla ei missään vaiheessa tullut supparit alle 5min säännöllisesti, väli 0li 4-20 min. Sairaalasta sanoivat, että sinne, kun tuntuu, että kotona ei voi enää olla. Minä lähdin kun polttoja tuli, mutta välit yhä pitkiä. Olin 6cm auki. Lapsivettä oli mennyt ja kun lapseni lopulta syntyi, hän sinersi. Mutta sai onneksi kuitenkin 9 pistettä ja voi muutenkin hyvin. Olin siis ensisynnyttäjä. Minä sain vauhtitippoja.[/QUOTE]

Lähes kaikki vauvat sinertää synnyttyään sen verran, että väristä vähennetään piste. Ei se tarkoita että vauvalla olisi mitään erityistä hätää tai sitä, että ilman noita "vauhtitippoja" vauva olisi kuollut. Se on vaan aikast kova puristus siellä synnytyskanavassa, kyllä siinä veri tuppaa vähän pakenemaan ihon pinnalta ja siksi vauvat sinertää. 9 pisteen vauva on kuitenkin aivan kunnossa eikä vaadi erityisseurantaa, 10 pisteen vauvoja syntyy lähinnä sektiolla ja monisynnyttäjille.

Ihan turhaa pelottelua siis!
 
Ken guru
[QUOTE="Wieras";29939264]Heh. Naurattaa tuo että olet jo väsynyt. Ootappa kun valvot muutaman kuukauden vauvan kanssa.

Mutta asiaan.. Kyllä se sieltä tulee, merkit on jo varmat. Tuskin kestää enää kovin kauaa. Onnea synnytykseen![/QUOTE]

Tai sitten ei tule...kuten meillä. Ja sektioon lähdettiin neljän päivän käynnistyksen jälkeen.

Eikä vauva todellakaan aina valvota niin ettei itse jaksaisi. En muista että olisin ollut uupunut vauva-aikoina. Mutta vielä on yksi tulossa, joten ehkä senkin aika tähänkin perheeseen tulee?
 
[QUOTE="Epätoivoinen";29939219]Keskiviikkona klo 17 aikaan alkoi säännölliset supistukset, ensin n. 10 minuutin välein ja tiheni sitten yötä kohden 3 minuuttiin. Kestoa noilla oli 1-2 minuuttia. Keinuttelin itseäni niiden aikana konttausasennossa, koska se oli ainoa siedettävä asento.

Ajattelin jo ke-to-yönä että nyt varmaan tulee lähtö, supistukset olivat jo tosi kipeitäkin, tuntui että räjähdän kahtia. Käytiin sitten synnärillä ja katsoivat että olen sormelle auki ja että synnytys on tosiaan käynnissä. Kuitenkin lähdettiin sitten vielä kotiin kärvistelemään kun ei ollut sen enempää edennyt tilanne.

Yöllä kävin kuumassa suihkussa ja jossain vaiheessa kun supistukset eivät tulleet niin usein, ja nukahdin niiden välissä. Sitten ne laantuivat. Torstaina ei tullut juuri ollenkaan supistuksia. Nukuin, koska olin väsynyt edellisestä yöstä. Käytiin kävelyllä ajatuksella että jos supistukset alkaisivat uudestaan, mutta niin ei käynyt. Illalla mies hieroi minua ja sen seurauksena supistukset lähtivät uudestaan käyntiin.

Hieman ennen klo 21 irtosi limatulppa ja supistuksia alkoi taas tulla säännöllisesti. Näin menikin suunnilleen aamuseitsemään asti, yöllä tuli n. 6 minuutin välein todella kipeitä supistuksia.

Nyt sitten taas aamulla lakkasi. Ennen kuin tajusinkaan, olin nukahtanut jälleen ja 7-8 välin nukuin ilman supistuksia. Nyt on tullut vain pari vain hieman kipeää supistusta.

Mitä tämä meinaa? Synnäriltä sanoivat, että ei tarvii tulla takaisin ennen kuin taas tulee 2-3 minuutin välein. Mutta mitä jos tämä jatkuu monta päivää tämmöisenä soudetaan-huovataan-meininkinä? Johan siinä loppuu voimat pidemmän päälle.

Ensimmäistä siis odotan, huomenna on laskettu aika.[/QUOTE]

Tollasta se mulla oli ja sitte olinki valmiiksi väsyny kun tuli lopulta se tosipaikka. 3vrk valvomista hyvin vähällä unella, supistelua ja särkyä.
 

Yhteistyössä