Synnytys ja peräruiske

Mulle ei K-SKS:ssa annettu edes mahdollisuutta kieltäytyä, kätilö pyysi ottamaan kylkiasennon ja mitään kyselemättä tuuppasi ruutan persuksiin. No, se ei sattunut eikä synnytyksen yhteydessä sitten tullutkaan sotkua, joten eiköpähän tuo ihan ok asia ollut. En tiedä, mitä olisin päättänyt, jos olisin päässyt oikein valitsemaan...
 
Kätilöopistolla synnytin,ja siellä tarjottiin.. mulle ei mitään ruuttaa laitettu,vaan letku jolla laitettiin haaleaa vettä,ja sen jälkeen letku pois,ja sit tietty pöntölle..helpotti huomattavasti oloa,ja mikä parasta,kovensi supistuksia ja synnytys eteni nopeampaa :) synnytyksen aikana en ulostanut enää tuon jälkeen..
 
Täällä Lks:ssä ekassa synnytksessä mulle se tarjottiin siinä valmistelu huoneessa. Ihan ohkasella letkulla rauhallisesti haaleaa vettä laitettiin, sitten pääs suihkuun ja vessaan. Helpotti kovasti oloa, lisäs tosiaan supistuksia ja tuli jotenkin itelle rauhallisempi mieli kun tiesi ettei sit synnytyksen aikana todennäköisestikkään suolen sisältöä siellä ponnistaessa tule. Toisessa synnytyksessä sen ite pyysin vaikka olikin jo hieman kiire salliin mennä. Ja tähän tulevaankin synnytykseen sen varmaan pyydän jos ei kätilö muista tarjota.
 
Muistelen että ekan kanssa naikkarilla ei kysytty edes enkä tajunnut kysyä, onneksi ei alle tullut kuitenkaan (muistelen että olisin juuri käynyt isolla kakalla).. Toisen ja kolmannen kanssa olen itse pyytänyt ruisketta ja laittanutkin sen itse. Ja mielestäni se on ehdoton!!!!!
Eipä tarvitse pelätä että synnytyksessä kakkakin tulee :whistle:
 
Itselleni ei SEKSissä tarjottu ensimmäisen kanssa, enkä siinä hötäkässä tajunnut sitä pyytääkään. Seuraavassa meinaan kyllä pyytää, sillä tulipa sitten ponnistusvaiheessa tyhjennettyä suolikin, eikä se ollut kivaa. Ei tokikaan haittaa, ja huomaamattomasti kätilö tilanteen hoiti mutta itsestä se ei tuntunut kivalta. :/
 
Seitsemän kertaa olen peräruiskeen ottanut. Jos ei ole tarjottu, niin olen pyytänyt. Ponnistusvaiheen lisäksi helpotti oloa myös synnytyksen jälkeen. Ei tarvinnut heti vuorokauden sisällä lähteä vielä kaakkaakin likistämään, kun alapää oli muutenkin hieman hellänä.
 
Eea
En pyytänyt, eikä minulle tarjottu ruisketta. Luonto hoiti homman aivan itse. Synnytys nimittäin käynnistyi minulla melko tehokkaalla suolen tyhjentymisellä. Sitä seurasivat supistukset. Synnytyksessä ei tullut sotkua.
 
Mulla on kysytty joka kerta haluanko,mutta en ole ottanut. Vitosta synnyttäessä kätilö sanoi ettei estäisi peräruiskekaan kakan tulemista vaan,että useimmiten kakkaa tulee aina vähän samalla hetkellä kun vauvan pää syntyy. Ite en kyllä oo koskaan huomannu,että olis tullu ;) Mutta samapa tuo,ei sitä siinä ehdi ajatella.
 
Pyysin itse koska olin jo kauan ollut tukossa ja olo hankala. Ensimmäisestä ei apua, toinen helpotti. Oli minulle kova kynnys pyytää sitä ja ennakkoon ajattelin sen olevan todella vastenmielistä. Kuitenkin toimenpide oli hyvin asiallinen ja sain rauhassa toimitella yksin vessassa. Synnytys oli mielestäni yllättävän siisti, sillä minua hoitava kätilö vaihtoi tiuhaan puhdasta alle. Itsekin sain vaihtaa kun olin jumppapallon päällä. Siis verta ja lapsivettä minulta tuli, ei kakkaa.
 
Molemmilla kerroilla on annettu, ensimmäisellä ei ollut mitään hyötyä koska tyhjennyksestä meni vielä lähes vuorokausi syntymään ja söinkin siinä välissä...
Toisella kerralla auttoi kummasti, pitemmän aikaa oli ollut kovalla, eikä lapsen syntymään mennyt kuin muuan tunti.
 
Mulle ei tarjottu ja en olisi kyllä ottanutkaan, oli nimittäin sen verran kipeä olo kun olin 5cm auki sairaalaan mennessä että en olisi voinut kuvitellakkaan että haluaisin vielä jotain ylimääräistä vatsaan kipristelemään. Etukäteen olin suunnitellut ottavani jos tarjotaan mutta siinä tilanteessa ei kiinnostanut yhtään, supistuksissa oli tarpeeksi kestämistä. Eikä sitä sitten tullutkaan mitään sotkua, en itse huomannut ollenkaan että mitään olis tullut. Koko ajan odottelin että milloin alkaa kaikki oksentamiset ja kakkaamiset joista kaikki pelottelee, mutta ei sitten mitään. Muuten oli pitkä synnytys ja yhtä sun toista meni pieleen.
 
Ekks:ssa ei kysytty mitään, käskettiin vaan mennä kylkiasentoon (oli muuten tosi ikävää suppareitten aikana) ja letkun kanssa työnnettiin paljon vettä suoleen. Kaikkein pahinta oli se, kun kätilö käski pidättämään tyhjennystä 5 min :O olin sillee,et apua, täähän pyrkii jo heti ulos! 1minuuttikin tuntu jo 5minuutilta, kun kauhea määrä tavaraa pyrki pihalle ja piti väkisin pidätellä. Jaksoin ehkä pari minsaa pidättää, sit piti mennä pöntölle.
 
VKS:ssa ei tarjottu enkä kysynyt. Ponnistusvaiheessa tuli sitten ensin jaska ja sitten lapsi :D Mutta eipä se siinä vaiheessa paljoa kiinnostanut enää ja kätilö vaihtoi nopeasti puhdasta aina alle. Ja eipä tarttenu tosiaan synnytyksen jälkeen käydä isolla asialla ennenkuin vasta kotiutuspäivän aamuna, vaikka söin kuin hevonen koko osastoajan.
 
Seks:issä synnytin minäkin eikä siellä tarjottu edes moista, tosin en sitä kaivannutkaan..Tais siina vähä jotai pöydällekkin tulla mut enpä siihen itse juuri huomiota kiinnittänyt eikä kätilö asiasta mitään maininnu, joten ihan hyvin voin jättää sen väliin seuraavallakin kerralla.. :)
 
Omasta kokemuksesta sen verran, että K-SKS:sä vahvasti suosittelivat, joten otin, vaikken oikein olisi halunnutkaan. Vatsan äkillinen tyhjeneminen sai minut oksentamaan holtittomasti, eikä yökkiminen loppunut ilman lihakseen pistettävää pahoinvointilääkettä. Ei enää koskaan minulle!

Kätilö(opiskelija)n näkökulmasta, olen kyllä nähnyt siistejä synnytyksiä ilman ruisketta ja kakan tulevan, vaikka ruiskeen olisi saanutkin. Lukemieni tutkimusten mukaan peräruiske saattaa lyhentää synnytystä ensisynnyttäjillä noin tunnilla, uudelleensynnyttäjälle siitä ei ole synnytystä nopeuttavaa hyötyä. Eli vaikka supistaa kipeämmin, lapsi ei silti synny keskimäärin sen nopeammin. Yksilöllisiä eroja toki on, jollakin voi saada ruiske esim. pysähtyneen tai hitaasti etenevän synnytyksen vauhtiin.
 
Kamala oli tuo kertomus että oli vaan letku työnnetty peräsuoleen, eikä kysytty synnyttäjältä mitään :O HUH ei kuulosta ammattitaitoiselta toiminnalta, kai asiasta sentään pitää kysyä..

Itse en kyseistä ruisketta aikoinaan synnytyksessä saanut, jota jälkeenpäin ihmettelin. Ponnistusvaiheess mitään ei kyllä ulos tullut, ilmaa vain. Jälkeenpäin mietittynä aika korni tilanne- kätilöt sanoo ponnista, ja multa tulee vaan ilmaa suolesta :D Kyllä silloin hävetti vähän vaikka kivut oli kovat. Vatsa oli ollut kovalla jo ennen synnytystä. Siinä olikin sitten sairaalassa lapsivuodeosastolla kiva toimitella kovaa vatsaa niitten repeämien jälkeen. Ens kerralla tuon ruiskeen kyllä pyydän.
 
Mulle kävi niin, että ensimmäisen lapsen synnytyksessä, sitä ei annettu, enkä sitä tajunnut pyytää. Synnytys veny ja veny ja ihmeteltiin miksei vauva laskeudu ollenkaan. Sitten kätilö kysyi, että olenhan saanut synnytysvastaanotolla peräruiskeen, mihin vastasin, että en ole. Oli hiukan näreissään ja ilmotti, että nyt tarttee sitten suoli saada tyhjäksi. Ei auttanut, kun ruveta ponnistamaan suolta tyhjäksi siinä synnytyspetillä ja se ei ollut kauhea mukava kokemus. No johan vauva rupesi laskeutumaan kun suoli saatiin tyhjäksi, mutta ei vieläkään tarpeeksi. Sitten katetroitiin virtsarakko, niin johan humahti alas ja syntyi samantien. Herralla oli painoa 4520g, joten ei ollut muutenkaan kauheasti tilaa tulla pihalle. Muista olen saanut ja pyytänyt, jos heti ei ola tarjottu. Tosin kakkosesta taisin saada 6 ruisketta, kun yrittivät synnytystä käynnistellä 5 pvää:)
 
Sikäli kun muistan, se kysyttiin jo ennen synnytykseen lähtöä neuvolassa. Ainakaan laittovaiheessa ei mitään enää kyselty.. Hyvillä mielin olen siitä, kun ummetus vaivasi jo raskauden puolivälistä ja se tosiaan varmasti helpotti synnytyksen jälkeistä oloa.
 

Yhteistyössä