Synnytys Lahdessa, kokemuksia?

Kuinka Lahdessa annetaan puudutteita? Pyynnöstä vai tuleeko ns. automaattisesti?
Kannustavatko hoitajat/kätilöt luonnonmukaiseen synnytykseen?
Ovatko heti ensimmäisenä leikkaamassa epparia?

Onko mahdollisuutta altaan ja/tai jakkaran käyttöön?
Millaista sitten synnyttäneiden osastolla on? Tuetaanko imetyksessä?

Jännittää hieman, kuinka käy. Ensimmäinen syntyi sektiolla ulkomailla.

Tiedän, että osastolla pyörii nyt viittä vaille valmiita kätilöopiskelijoita, jotka hoitavat synnytykset valvonnan alla. Mutta voiko ihka uudesta opiskelijasta kieltäytyä?
 
hyviä kokemuksia
Itsellä hyviä kokemuksia vuodelta 2007. Epiduraalia en saanut kun en tajunnut sitä pyytää - ei sitä ainakaan siis tyrkytetty mitenkään. Ilokaasu oli mulla puudutuksena. Tosin kyllä silläkin pärjäsi.

Allasta tai jakkaraa ei ollut. Imetyksessä autettiin, samoin kaikessa vauvan hoidossa. Sain olla osastolla ma-pe eli oli hyvin aikaa opetella vauvan hoitoa. Mun aikana ei ollut mitään opiskelijoita.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli tarjolla jatkuvasti, siltä ainakin tuntui. Yhtä syömistä vaan koko ajan :)

Kaikin puolin hyvä paikka synnyttää, jäi hyvät muistot. Ainoa miinus oli se, että väliliha leikattiin ja sen ompeleminen teki aivan saa***nan kipeää. En tiedä onko muissa sairaaloissa tapana käyttää jotain puudutuksia siinäkin, ainakin vähän enemmän kun mulla. Ensisynnyttäjä kun olin niin en tiennyt pitäiskö sen sattua vai ei. Nyt kun synnytän uudestaan, aion pyytää jotain puudutusta enemmän.
 
Lapseni ovat syntyneet Päksissä 2008 (sektio) ja 2009. Isä ei päässyt mukaan kiireelliseen sektioon, vaikka olen kuullut että muualla on päässyt.
Tokassa synnytyksessä oli opiskelija mukana, hänestä oli minulle iso apu :flower: En kokenut hänen läsnäoloaan mitenkään päin negatiivisena.
Kivun lievityksen "tyrkytyksestä" en osaa sanoa, sillä olen molemmilla kerroilla itse jo sisäänkirjautumisvaiheessa pyydellyt apuja :D
Epparin saksaisivat ilman kyselyjä. Puudutus oli minullakin puutteellinen, ompelu sattui kamalasti.
Synnyttäneiden osastolla oli ihan ok olla. Hoitajia tietysti joka lähtöön..
 
ggg
Mulla synntytykset 2007, 2008 ja 2010. Kahdessa vikassa oli opiskelija mukana, en tiedä kuinka kokenut oli. Ei mitään pahaa sanottavaa opiskelijan mukana olosta. Olis siitä voinut kieltäytyäkin, kysyivät kyllä ensin saako olla.

Puudutukset sain joka kerta, kun niitä pyysin. En tiedä miten olis mennyt jos en olis pyytänyt. Tai yhdeläl kertaa kätilöt kyllä ehdotteli, että kannattais varmaan se puudutus ottaa jo nyt... Luonnonmukaisuudesta ei ollut tietoa, mutta jos olis sitä halunnut niin kai sekin olis onnistunut. Jakkaroista ja ammeesta ei puhunut kukaan mitään, en kyllä kysynytkään. Eppari tehtiin vaan ekalla kerralla, oli pakko eikä siitä paljon kysytty.

Synnyttäneiden osasto oli ihan jees, varmaan ihan tavallinen. Ei mitään pahaa sanottavaa, hyvin siellä asiat meni. Jotkut hoitajat ei olis antanut lisämaitoa millään ja jotkut sitä tyrkytti. Valitse oma linjas ja koita sitten pysyä siinä. Kyllä ne uskoo kun niille sanoo.
 
Kiitos, tarkentaisin vielä etten sinänsä vastusta opiskelijoita, nämä tuoreet tapaukset vaan pistävät mietityttämään kun saattavat tuolla koulunkäytävillä kävellä vastaan useamman kerran viikossa, etten siinä mielessä kaipaa "tuttua naamaa" saliin kaveriksi.. :)
 
ggg
Alkuperäinen kirjoittaja hyviä kokemuksia;23515820:
Itsellä hyviä kokemuksia vuodelta 2007. Epiduraalia en saanut kun en tajunnut sitä pyytää - ei sitä ainakaan siis tyrkytetty mitenkään. Ilokaasu oli mulla puudutuksena. Tosin kyllä silläkin pärjäsi.

Allasta tai jakkaraa ei ollut. Imetyksessä autettiin, samoin kaikessa vauvan hoidossa. Sain olla osastolla ma-pe eli oli hyvin aikaa opetella vauvan hoitoa. Mun aikana ei ollut mitään opiskelijoita.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli tarjolla jatkuvasti, siltä ainakin tuntui. Yhtä syömistä vaan koko ajan :)

Kaikin puolin hyvä paikka synnyttää, jäi hyvät muistot. Ainoa miinus oli se, että väliliha leikattiin ja sen ompeleminen teki aivan saa***nan kipeää. En tiedä onko muissa sairaaloissa tapana käyttää jotain puudutuksia siinäkin, ainakin vähän enemmän kun mulla. Ensisynnyttäjä kun olin niin en tiennyt pitäiskö sen sattua vai ei. Nyt kun synnytän uudestaan, aion pyytää jotain puudutusta enemmän.
Mullakin meinas sattua epparin ompeleminen ja tokalla kerralla repeämien ompelu. Pyysin lisää puudutetta ja sain, odottelivat sitten ihan nätisti että se alkais vaikuttaa. Aina kannattaa suunsa avata:)
 
päksissä synnyttänyt 03 ja 08 ja ihan ok mennyt.

osastolla imetystä ei minusta ole tuettu kovinkaan hanakasti.päinvastoin ollaan oltu hyvinkin herkästi mielestäni tarjoamassa lisämaitoa.ekan kohdalla sitä annettiin, tokan kohdalla osasin jo kieltäytyä.

lisäksi mua ärsytti kummallakin kerralla se osastolla jatkuva valvominen milloin vauva on syönyt, milloin kakannut ja milloin pissinyt. ymmärrän kyllä jo, on tärkeetä jne, mutta silti se otti aivoon kun just olet nukahtanut ja tulee hoitaja herättämään "nyt imettämään!".sitä "Imetyskakkapissa"listaa kun tuijotettiin kuin raamattua.se ärsytti.

mutta muuten tosiaan pelkkiä hyviä muistoja.tokassa oli viittä vaille valmis opiskelija mukana ja tykkäsin kyl.hänellä oli mulle enempi aikaa :)
 
tykkäsin
Synnytykset vuonna 2006 ja 2007 päksissä.
Eipä ole mitään negatiivista sanomista synnytyspuolen toiminnasta.Kätilöt olivat todella ihania.
Puudutuksen sai kun pyysin.Ekassa epiduraali ja toisessa suosittelivat spinaalia.
Epari tehtiin ekassa synnytyksessä,en ainakaan tuntenut kun ompelivat,et eiköhän noi sit puuduttaneet.

Osastolla sai syödä kyllikseen. Imetyksessä autettiin,ja apua sai kysymällä. Aika rauhassa siellä sai olla uudestaan synnyttäjä.

Tuosta opiskelijasta sen verran et itse synnytin Koksissa marraskuussa ja synnytyksen hoiti kokonaisuudessaan opiskelija. Vanhempi kätilö kävi kerran kaksi katsomassa.
Hienosti osasi hommanssa,jäi todella hyvä olo tuosta synnytyksestä.
 

Yhteistyössä