Synnytys porissa??????

  • Viestiketjun aloittaja Kuumeilija porista
  • Ensimmäinen viesti
Nipsu2
sain esikoisen 02 satakunnan keskussairaalassa. itellä oli tosi mukava kätilö. Helena Väkiparta. Osastollakin oli ihan mukavaa porukkaa, mutta niitä en paljon nähnyt. saatiin olla rauhassa perhehuoneessa. Kävi vain välillä kysymässä onko kaikki hyvin =) et itellä ihan hyvät kokemukset. pian sinne uusiksi rv33+3
 
Mulla kaksi synnytystä porissa, ensimmäinen sektiolla v. -01 synnärin puolella olis ollu toivomisen varaa mutta vuodeosaston väki todella ihania. Toinen synnytys alatie v.-05 synnärin sekä vuodeosaston puolella hoitajat/kätilöt todella ihania, auttavaisia ja kannustavia. HUOM! Kätilöiden käyttäytyminen ensimmäisen synnytyksen kohdalla ei johtunut sektiosta koska siihen päädyttiin pysähtyneen synnytyksen vuoksi, vaan luulempa että ikäni (21v.) oli siihen osasyynä tai sitten olin vaan liukuhihnapotilas silloin? Hienosti siellä menee... :)
 
murtunut
Lapsemme kuoli Porissa synnytykseen. Jäi jumiin, eivät osanneet toimia oikein. Sanottiin Voi, voi ja annettiin rauhoittavat mukaan kotiinlähdössä sekä pari puhelinnumeroa, että näin... Aikaa tapahtuneesta on kohta kolme kuukautta. Jos tuntuu siltä, ettet jaksa synnytyksessä ponnistaa niin VAADI sektiota! Se olisi pelastanut rakkaan poikamme. Teimme lasta 1.5 vuotta, kannoin häntä 9 kuukautta, saimme pitää hänet 8 tuntia - joskus elämä on epäreilua,,,
 
pienenpieni
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 12:37 murtunut kirjoitti:
Lapsemme kuoli Porissa synnytykseen. Jäi jumiin, eivät osanneet toimia oikein. Sanottiin Voi, voi ja annettiin rauhoittavat mukaan kotiinlähdössä sekä pari puhelinnumeroa, että näin... Aikaa tapahtuneesta on kohta kolme kuukautta. Jos tuntuu siltä, ettet jaksa synnytyksessä ponnistaa niin VAADI sektiota! Se olisi pelastanut rakkaan poikamme. Teimme lasta 1.5 vuotta, kannoin häntä 9 kuukautta, saimme pitää hänet 8 tuntia - joskus elämä on epäreilua,,,
Otan osaa suruunne... :hug: olen kuullut lähiaikoina useasta vastaavasta SATKS:ssa, enkä nyt halua mitenkään pelotella. Tiedän vaan ettette ole ainuita joille käynyt nimenomaan näin :/
Oma synnytykseni Porissa oli niin helvetillinen kokemus monestakin syystä, että kauhulla odotan sitä, kun lokakuussa sinne taas matkaan... :'(

Esikoisen synnytys päättyi hätäsektioon, kun olin sitä ennen saanut väärää lääkettä tipasta (en tiedä mitä, piti olla oksitosiinia) ja vauvan sydänäänet laskivat RAJUSTI kahteen otteeseen, epiduraalin sain ollessani auki 9cm \|O ja se vei kaiken tunnon, ponnistamisentarvetta myöten, ihan kaiken. Imukupilla revittiin, vaikka lantioni oli lopulta liian ahdas (Porissa äippäpolilla eivät olleet sitä mieltä, ja sanoivat että koitetaan...), eikä toivoa että poika olisi mahtunut, lisäksi oli vielä kasvotarjonnassa, ei toivoakaan että olisi sieltä päässyt ahtautumaan... Lisäksi kätilöt ja lääkärit olivat helvetin töykeitä koko synnytyksen ajan!

Itselleni jäi semmoset kammot, että nyt jo mietin että josko sitä lähtisi mieluummin Turkuun seuraavaksi \|O

Vuodeosastolla hoitajat ja lääkäri aivan ihania :heart:
 
murtunut
Sinulla on mahdollisuus synnyttää Turussa! Siskoni synnytti Turussa, Poriin ei luottanut. Lähti vaan kylmästi miehensä kanssa Turkuun kun lapsivesi meni. Eivät voi lähettää enää sen jälkeen pois. Jos supistukset alkavat / tulevat säännöllisesti, ehdit kyllä Turkuun ja jos jotain kysyvät niin sano, että olette kyläilemässä...aina sitä keinot keksii, kunhan saa TERVEEN! ELÄVÄN! lapsen... onnea yritykselle!
 
pienenpieni
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2005 klo 11:45 murtunut kirjoitti:
Sinulla on mahdollisuus synnyttää Turussa! Siskoni synnytti Turussa, Poriin ei luottanut. Lähti vaan kylmästi miehensä kanssa Turkuun kun lapsivesi meni. Eivät voi lähettää enää sen jälkeen pois. Jos supistukset alkavat / tulevat säännöllisesti, ehdit kyllä Turkuun ja jos jotain kysyvät niin sano, että olette kyläilemässä...aina sitä keinot keksii, kunhan saa TERVEEN! ELÄVÄN! lapsen... onnea yritykselle!
Oon kanssa miettinyt tota Turkuun lähtöä... Se vaan olisi hankalaa siinä mielessä, että esikoisen kanssa on miehen kuitenkin oltava kotona, niin se matkustus... Seuraavalla neuvolakäynnillä kyllä juttelen asiasta.
 
ohikiitäjä
MURTUNUT. Olen todella hyvin pahoillani kokemastasi ja otan osaa suruusi. Itselläni oli myös kaamea synnytys Porissa, eli väkisin imukupilla ja pojalla vielä väärä tarjonta. Repesin todella pahasti ja lääkäri oli todella töykeä, osastolla olikin sitten kiva henkilökunta. Synnytyksen jälkeen vain todettiin, että oli ehkä vähän liian kookas noin pienen naisen synnytettäväksi. Tätä ennen olin käynyt pelon vuoksi polilla ja toivonut että lapsen kokoa seurattaisiin koska pelkäsin juuri tällaista tapahtuvan :'(

Etkö saanut tavata sosiaalityöntekijää, sairaalateologia tai ketään. Mielestäni kuuluu automaattisesti kyseiseen tilanteeseen.

Toivon teille voimia, muuta en osaa sanoa :hug:
 
pienenpieni
No on se nyt #&%£$!*...

Tuntuu olevan kovin yleistä tämä väkisin repiminen Porissa... Mullakin tosiaan oli se tilanne että täällä Rauman äitiysneuvolassa sanottiin että "täältä ei tule mitään ulos", mutta Porissa sanottiin että eiköhän se vauva sieltä mahdu. Eikä toivoakaan, kun vielä väärässä tarjonnassa.

Eikä poika sieltä tosiaan sitten mahtunut, ja sektioon pääsin vasta, kun sydänäänet useaan kertaan laskeneet. Vauva myös oli ilmeisesti jotenkin shokissa imukupista (näin lääkärituttavamme sanoi), ja oli kovasti alkuhankaluuksia, teholle vietiin ja siellä ensimmäiset 5 päivää. :'(

Todella pelottaa, kun lokakuussa uudestaan synnytys edessä... :'( vieläkin olen itku silmässä kun mietin sitä sairaala-aikaa, vähän parempi alku oltaisiin pojalle saatu kun oltaisiin päädytty suunniteltuun sektioon... Meillä onneksi alkuvaikeuksien jälkeen jatko mennyt hyvin, kuten murtuneella :'(

Kun luen näitä niin yhä enemmän alkaa pelottaa, usein iltaisin kun saan pienen nukkumaan iskee paniikki ja itku, vaikka lokakuuhun vielä aikaa... Olisi pakko päästä johonkin juttelemaan, mutta missä täällä mahtaa toimia pelkopoli, tai vastaava...? Toisaalta olen kovin huono juttelemaan peloistani... Siksi tämä palsta tuokin edes vähän helpotusta...

 
Kolmenäiti
Ikäviä kokemuksia ihmisillä on ollut Porissa.
Omalla kohdalla kaikki on mennyt hyvin ja hoitajat olleet mukavia. Eli luottavaisin mielin menne sinne synnyttämään vastaisuudessakin.

Kiinnijäämisiä ja hätäsektioita tapahtuu monissa sairaaloissa,myöskin Turussa... Ja henkilöihin ei missään sairaalassa voi vaikuttaa.

Mutta jokaisella oikeus valita synnytyssairaalansa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2005 klo 12:37 murtunut kirjoitti:
Lapsemme kuoli Porissa synnytykseen. Jäi jumiin, eivät osanneet toimia oikein. Sanottiin Voi, voi ja annettiin rauhoittavat mukaan kotiinlähdössä sekä pari puhelinnumeroa, että näin... Aikaa tapahtuneesta on kohta kolme kuukautta. Jos tuntuu siltä, ettet jaksa synnytyksessä ponnistaa niin VAADI sektiota! Se olisi pelastanut rakkaan poikamme. Teimme lasta 1.5 vuotta, kannoin häntä 9 kuukautta, saimme pitää hänet 8 tuntia - joskus elämä on epäreilua,,,

:'( :'( Ei ole sanoja lohduttaa, hiljainen osanottoni :hug:
 
Olen itse synnyttänyt 3 kertaa Satk:ssa.
Ensimäinen oli imukuppi-synnytys. Hyvin kivulias, repesin tosi pahasti. Synnärin kätilöt ja hoitajat silti ihan ok. Mutta sitä päätöstä, mitä tehdään, kun en tuntenut ponnistamisen tarvetta, vetkutettiin kyllä liikaa. Monessa muussa sairaalassa olisi jo kaiketi leikattu.
Toinen synnytys oli myös imukuppi, mutta helppo sellainen. Kätilön kanssa ei synkannyt ihan yhteen, mutta ei hän mitenkään epäasiallinen ollut silti.

Kolmas oli nopea alatiesynnytys, eikä tarvittu enää onneksi imukuppia. Tästä suurin kiitos upealle kätilölle, joka tsemppasi joka kerta ponnistamisesa. Muuten en sitä kai olisi saanut läpivietyäkään, tarve ponnistaa oli niin hakusessa.

Vuodeosaston henkilökunnasta minulla on ainoastaan posittivista sanottavaa. Aivan ihanaa porukkaa, varsinkin eräs kätilö/hoitaja ja kaikki lastenhoitajat aivan mahtavia :flower: :)

Itsekin hiukan "pelkäsin" synnyttää Satk:ssa niiden kauhukertomusten vuoksi, mutta itselläni siis pääosin myönteisiä kokemuksia.

Eli suurin osa henkilökunnasta on asiallista ja ystävällistä porukkaa, mutta ainahan joukkoon mahtuu muutakin....
Rohkeasti matkaan ja synnyttäjällä on oikeus vaatia hyvää, asiallista kohtelua. :) :wave:

 
Jenni äippä
Itse olen 2 kertaa synnyttänyt siellä. Eka kerta ok hyvät muistot mukava henkilökunta ja lääkärit. Tonen kerta ikävä. Itse vuosin verta viimisen kuukauden aikana aina välillä ja 1yö sairalassa tarkkailus ja taas kotiin. Sitten kun lapsivedet meni niin antoi uni lääkettä ja käski nukkuu ja aamulla katotaan uudestaan kaikki ok siihen asti kun olin 7cm auki niin äkkiä sektio tehtiin ja silti saimme enkelipoikamme.
 
twister86
voi ei.. mun ei olis kannattanu lukea tätä. rupes pelottaan. mun pitäis mennä poriin synnyttään ja lukemani jälkeen ei kyllä yhtään enää huvittais. apua.. :'(
 
Nipsu2
kyllähän se vähän pelottaa mennä kun mahtaako olla niin ammattitaitoista porukkaa. mutta jotkut synnyttää kotona yksin ku ei ehdi sairaalaan ja ennen ei edes menty sairaalaan synnyttämään. mulle se antaa vähän rohkasua
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2005 klo 17:20 twister86 kirjoitti:
voi ei.. mun ei olis kannattanu lukea tätä. rupes pelottaan. mun pitäis mennä poriin synnyttään ja lukemani jälkeen ei kyllä yhtään enää huvittais. apua.. :'(

Suurin osa kokemuksista silti varmaan enemmän positiivisia kuin negatiivisia. Ja kyllä se henkilökunta ammattitaitoista on ja suurin osa erittäin miellyttävääkin. Jostain syystä vain niitä sektio-päätöksiä Porissa "pihistellään" joskus ja sitten tulee näitä erittäin surullisiakin tapauksia. Erittäin harvoin, mutta tottakai niistä jokainen on liikaa.
Ja 3 kertaa siis itse siellä synnyttänyt, ja joka kerta selvinnyt, 2 kertaa jopa helpolla. :) :wave:
 
pirde
mulla esikoinen synty porissa imukupilla koska sydän äänet heikkeni.ei revitty väkisin eikä viivytelty imukupin kanssa.22min kesti ponnistus vaihe vaikka olinkin väsynyt.paljon kaikkea tapahtu synnytyksessä,mutta ei sairaalasta johtuvaa.syntyi iso terve tyttö.lokakuussa uudestaan.toivottavasti kaikki menee hyvin.. =)
 
"Synnytin" myös porissa..Eli tehtiin sektio.. Minulla ei ole ainakaan mitään negatiivista sanottavaa mistään asiasta. Ja olen ihan yllättynyt näistä kirjoituksista.. en ole ikinä kuullut yhtään "kauhutarinaa" satks:sta. Miten onkaan mennyt ohi mun korvien.. onneks en kuullutkaan ku näin jälkikäteen.. Itsellä oli ainakin omasta mielestäni asiansa osaavat lääkärit ja kätilöt.. Mutta lääkäri joka oli vuorossa kun olin synnytyssalissa, sanoi ettei ole tarvetta leikata vaikka vauvan sydänäänet heitteli.. vuoro vaihtui ja uusi lääkäri lähetti heti leikattavaks, tiedä sitten mitä OLISI voinut tapahtua jos lääkäri ei olis vaihtunut.. kun napanuora oli vähän ties missä, ei sentään kaulan ympärillä.. niin ja yhtä kätilöä lukuunottamatta mä ainakin muistelen synnytystä ja sairaala aikaa hymyssä suin..
 
Olen kans kuullut kauhutarinoita porista,toinen ystäväni menetti lapsensa ja toinen repesi pahasti.

Itsellä ei pahemmin tekis mieli mennä sinne,olenkin suunnitellut lähteväni sukuloimaan jonnekkipäin suomea maaliskuun alussa ;)

Mutta jos sitten kuitenkin päädyn synnyttämään sinne niin pidän kyllä huolen ettei minua väärin kohdella eikä rääkätä.
Olen onneksi kovä ääninen ja päättäväinen ja helpolla en anna periksi.
 

Yhteistyössä