synnytys

  • Viestiketjun aloittaja masetunut
  • Ensimmäinen viesti
masetunut
apua mulla KAUHEA synnytys pelko ja mut on tyrmätty lääkärin taholta että en saa sektiota koska se on NIIN vaarallista ja mä joudun teholle kun kaikki voi mennä pieleen nyt olen kauhuissani kun kummatkin vaihtoehdot kahistuttaa kenellä on kokemuksia huonoja ei lääkärin mukaan täältä netistä löydä vaan niistä ei puhuta .Kiitos vastausista!
 
no tuota, tuosta sun selityksestä oli kyllä aika vaikee ottaa tolkkua, mutta kertoiko se lääkäri miksi se sektio ois sun kohalla vaarallinen?
entäs ootko käyny pelkopolilla keskustelemassa asasta, siellä yleensä moni asia selkenee ja alatie synnytskään ei tunnu enään niin kauheelta..kivunlievitykset on nykyään hyvät ja muutenkin osaava henkilökunta on paikalla.
 
muakin pelotti mennä synnyttämään, ekakerta ku oli ja olin vielä ihan yksin siellä. ja sen jälkeen tuntui että eihän se nyt niin hirveetä ollutkaan! pyydät vaan hyvät kivunlievitykset niin sekin jo vie pelonkin pois.
muistan itekkin kun makasin synnytys salin pöydällä ja jalat tärisi ihan hulluna kun pelotti, onneksi kätilö osasi olla tukena ja turvana, ja rauhallinen. :hug:
 
Yritäppäs rauhoittua =) Kaiken A ja O mun mielestä on,että keskityt synnytyksessä kuuntelemaan kätilön ohjeita.Kipu vie helposti paniikkiin,varsinkin ensikertalaisella,eli seuraat vain ohjeita niin hyvin menee.Mulla ensimmäinen lapsi oli horror sectio ja toisen päätin kokeilla perinteisellä tyylillä.Ja vaikka lopussa meinasi paniikki iskeä niin luottamus kätilöön pelasti tilanteen.Huusin jo kätilölle moneen otteeseen että leikkaa ny ****lauta sinne sellanen viilto että se pääsee ulos :whistle: Kätilö pitikin tiukasti pintansa eikä alkanut silpomaan kun hyvin mahtui ulos ilmankin.Eli usko vaan lujasti kätilöiden ammattitaitoon!
 
toukoäiti
Mulla ainakin pelkoja on lievittänyt tiedon hakeminen kirjoista ja lehdistä: synnytyksen kulusta, kivunlievitysvaihtoehdoista yms. on aika helppo löytää kaikenlaista. Synnytyssairaalaan kannattaa tutustua etukäteen, ja jos se tuntuu jotenkin pelottavalta paikkana niin sitten voi miettiä auttaisiko sairaalan vaihtaminen. Mulle oli helpotus päästä Tammisaareen, niiden nettisivuilta löytyy hyvin tietoa toimintaperiaatteista yms. ja paikka on tosi symppis. Mutta aika hyvinhän nykyään kaikissa sairaaloissa kuunnellaan äitien toiveita? Neuvolassa kun puhuu peloistaan, niin niiden pitäisi ohjata pelkopolille, ja synnytysvalmennuskin osaltaan voi helpottaa pelkoja.

Leikkaus on vaarallisempi ja rankempi tapahtuma kuin luonnollinen synnytys, ja se on vauvallekin huonompi vaihtoehto, mutta jos tuntuu ettet todella voi synnyttää, niin kyllä sen keisarinleikkauksen silloin saa ihan varmasti. Jos ei muuten niin lääkäriä vaihtamalla. Mutta suosittelisin miettimään, josko kuitenkin kokeilisit sitä synnytystä. Minä olen ainakin ajatellut, että pahinta mitä siinä voi tapahtua on että joudutaan tekemään hätäsektio, ja sektiotahan sinä juuri olet miettinyt...
 
Minullakin oli kammokamalasynnytyspelko esikoista odotellessani. Olin jo varautunut suunniteltuun sektioon, mutta päätin vielä kuitenkin miettiä. Hakeuduin Kättärin Haikaranpesään ja siellä on ennen synnytystä n. 1h mittainen keskustelu kätilön kanssa, tehdään ns. synnytyssuunnitelma, elikkä kirjataan sinun mahdolliset toiveet ylös synnytystä varten. Se oli just mulle se mitä tarvitsin, sain kertoa synnytyspelosta ja kipupelostani. Sain huomata, että minun sanomisellani on merkitystä ja sitä kuunnellaan! Synnytin sitten kyseisessä paikassa 4.12.03 terveen ja maailman suloisimman poikavauvan. Mitat olivat silloin 4775g ja 55cm. Elikkä ison pojan synnytin. :) Synnytys kesti yht.10h ja 28min, josta ponnistusvaihe kesti 1h ja 28min. Ilman apuvälineitä sain kuin sainkin pojan ulos maailmaan! :D Epiduraalipuudutus oli mulle just se oikea kivunlievitys ja toivonkin samaa seuraavassa synnytyksessä. Tsemppiä kaikille tuleville äideille! Ja hyvää joulua tietty! :xmas:
 

Yhteistyössä