Synnytyspelko

Turha sitä on etukäteen miettiä. Mietit vaan, että kaikki menee hyvin. älä stressaa :) kannattaa miettiä, että kohta se on ohi ja mulla on pikkuinen vauva sylissä :heart:
millä viikolla olet? tuleeko tyttö vai poika? :)
 
Ammattilainen
Ajattelet vaan sit että joka päivä syntyy tuhansia lapsia, ja tosi harvoin tapahtuu mitään vakavaa. Syntymä ja synnyttäminen on täysin luonnollinen asia. Sulla on kuitenkikin kaikki mahdollinen apu lähellä jos sairaalassa synnytät, toisin kuin esiäideillämme.
 
Mua pelotti kanssa silloin raskausaikana ihan kamalasti. En oikein halunnut ajatella synnytystä enkä todellakaan katsoa mitään sairaalasarjoja ym. Pelkoon auttoi ihan pelkän faktatiedon lukeminen (en siis lukenut synnytyskertomuksia ollenkaan) ja tutustuminen synnytysosastoon ja synnyttäneiden osastoon. Mies auttoi myös kuuntelemalla ja lohduttamalla silloin kun pelko oli pahimmilaan ja itku tuli.

Kaikki meni sitten kuitenkin todella hyvin. Sain puudutetta kipuun ja ymmärtäväisen kätilön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vauvamasussa:
No siinä se onkin että viikkoja on vasta 15+4 mutta nyt on muutenkin huolestuttanut kaikki maasta taivaaseen...
:/
Siihen muuten moni kypsyy raskauden mukana, eikä ole ollenkaan huuhaata se juttu, että raskauden edetessä alat toivoa että vauva syntyisi =)
 
bbb
Mene juttelemaan pelkopolille, jos pääset. Eli ota asia puheeksi neuvolassa.
Hanki siis keskusteluapua keinolla millä hyvänsä ja äärimmäisessä tapauksessa voidaan päätyä pelkosektioon.

Oikea synnytyskammo on todellinen fobia ja sellaiseen ei auta neuvot: "älä mieti asiaa", "ei kelleen satu pahaa", "ei sulle käy kuinkaan", "ei se satu", "älä jännitä" jne.

Kyllä synnytys usein sattuu, vitusti. ja jotain voi käydä.
Ne on faktoja, eikä niiden kiistäminen auta pelkääjää pätkääkään.
 
nnn
Alkuperäinen kirjoittaja Vauvamasussa:
Toivon vaan kovasti että pelko menisi ohi..en viitti vielä mennä puhumaan neuvolaan synnytyspelosta....
Kyllähän se nyt kannattaa ottaa puheeksi, sinne pelkokeskusteluun pääsee jos pääsee aika raskauden lopussa.
Olis varmaan kiva, jos pelkkä neuvolakeskustelukin auttaisi vähän pelkoon. Monet siellä sulta kysyykin tunteita synnytykseen liittyen.

Voithan tietysti odotella että pelko katoaa itsestään mutta itse pyysit apua ja neuvoja sen hoitoon.
 
kinuski
Käy pelkopolilla, se auttaa oikeesti. Mulla oli kova synnytyspelko kuopusta odottaessa, ja helpotti ihan hirveesti se käynti pelkopolilla. Ja kun olet siellä käynyt niin sun papereihin tulee myös tieto tuosta, osaavat suhtautua suhun sitten sen mukaan kun synnyttämään menet.
 
No, kyllä se sattu tosi paljon, mutta mä unohin sen kivun heti kun vauva tuli ulos sieltä : D huokaisin vaan helpotuksesta. Ja onhan ne synnytyksen jälkeiset kivutkin, mutta siis ne ei kestä kauaa. Se on kohta ohi mieti vaa :)
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja tiitu:
Toki synnytys sattuu ja sattuukin tosi sikana mutta parhaan palkinnon saat :)
Tai sitten se ei ees satu, parhaassa tapauksessa :) Mä synnytin ilman kivunlievitystä esikoiseni, eikä ollu paha rasti ollenkaan. Mitä vähemmän hermoilee, sen parempi (tietysti helppo sanoa...)
 

Yhteistyössä