synnytyssupistukset - missä ja miltä tuntuu?

  • Viestiketjun aloittaja omg
  • Ensimmäinen viesti
omg
Yksi lääkkeellisesti käynnistetty synnytys siis minullla takana. Tämä päättyi sektioon, koska synnytys ei edistynyt yhtään. Muistan, että oksitosiinin voimalla supistukset tulivat todella tasaisen voimakkaina ja tiheinä niin kauan kuin tippa suoneen tippui. Ja supistukset tuntuivat vain ja ainoastaa yhdessä kohtaa; alavatsalla (ei alapäässä, selässä tms. vaan suurinpiirtein bikinirajalla tai vähän ylempänä)! Nyt seuraava synnytys lähestyy ja olenkin miettinyt kuuluuko noiden supistusten tosiaan tuntua vain tuossa yhdessä kohtaa. Pelottaa, koska nyt siinä kohtaa tuo sektiohaava ja taatusti tulen koko ajan pelkäämään, että se repeää tms. jos samallalailla käynnistetään ja supistukset tuntuvat vain juuri siinä kohtaa!

Kertokaas nyt missä ja miltä ne supistukset tuntuvat? Ymmärtääkseni silloin kun luonto hoitaa asian; eli supistukset tulevat oman kropan tuottamina, ne olisivat vaihtelevia voimakkuudeltaan ja kestoltaan ja ylipäätään rytmi olisi hieman eri. Tuo 12 h oksitosiinitippa oli yhtä tuskaa. Supistukset todella voimakkaita ja yhtä pitkiä ja yhtä tiheästi koko tuon ajan. Ja tosiaan, kauhea polte vain alavatsalla. Normaalia?
 
Muistaakseni vain ne ensimmäiset lievät supistukset tuntuivat edessä alhaalla, siitä kun voimistuivat niin tuntuivat myös selän puolella todella kipeinä. Ihan viimeiset supistukset tuntuivat polttavana takareisissa, selässä ja kyljissä.
 
"ööö"
synnytyssupistukset alkavat jomotuksena alavatsalla ja selässä, voimistuen koko ajan. lopulta ne tuntuvat koko mahassa, selässä, reisissä ja ennen ponnistusvaihetta myös alapäässä ja lantiossa.
mulla synnytyssupistukset ovat olleet kuin menkkakivut, mutta miljoona kertaa kovemmat.
 
"vieras"
Mulla tuntui aluks vatsan alueella,siitä eteni ensin alavatsaan ja alaselän puolelle säteillen,sit pahimmillaan oli sellasia minuutin pituisia,suunnilleen koko keskivartaloa kouristavia. Se oli jotain ihan järkyttävää,mutta tehokasta: avauduin n4cm 2 tunnissa. Sit sain spinaalin joka vei kaikki kivut melkein 2 tunniks :) Ne viimeset supistukset kestin sitten ilokaasun avulla ja siinä vaiheessa alko jo ponnistuskipu sekoittumaan supistuksiin..
 
"Vieras"
Mulla ne tuntui aluksi pieninä nipistyksinä/jomotuksina alaselässä ja mahassa, sitten reisissä. Siitä sitten ne kovenivat. Synnytyssalissa mulla supistukset tuntui ainoastaan kiristyksinä reisissä.
 
"näin täällä"
Mulle synnytyssupistukset oli ikävimmillään inhottavia kuukautiskipuja alamahalla, lämmöntunne alamahalla plus sitten se kiristyksen tunne samassa paikassa, alusta lähtien 2-4min välein. 8cm:iin päästiin näillä niin etten tajunnut kyseessä olevan "oikeat synnytyssupistukset", sit lähdettiinkin suunniteltuun sektioon vähän suunniteltua kiireellisemmin...
 
"vieras"
Minulla myös pysähtyi synnytys ja tehtiin sitten sektio. Supistuskivuista ehdin kuitenkin kärsiä n. 24h ja olivast TODELLA kovia viimeiset 10h. Tuntui vatsassa, selässä ja reisissä. Lisäksi tuntui kuin koko lantio olisi ollut tulessa, tiedä sitten johtuiko se siitä, että vauva oli avotarjonnassa eikä siksi mahtunut edes laskeutumaan, joten olisiko pää hangannut jotenkin luita siellä tms. Mutta kipu oli jotakin ihan järkyttävää, sen vaan muistan! Uskoisin, että se missä kipu tuntuu on hyvinkin yksilöllistä.
 
Itse olen miettinyt samaa, koska aiempi synnytys nimenomaan käynnistettiin joka myös päätyi sektioon, kiireelliseen sellaiseen.

Entä onko teillä ollut muita ns. "selviä merkkejä" että synnytys on käynnistymässä, kuin ne supistukset tai lapsivedenmeno? Ihan mielenkiinnosta kyselen. :)

Monesti olen kuullut sellaistakin, ettei varsinaisia supistuksia ole edes tuntunut ja silti paikat alkaneet aueta ja synnytys on ollut käynnissä.
 
Mä luulin, et mullon vatsatauti. Vatsaa kramppas silleen.... Lopulta sit menivät selkään ja alko olla ihan mahdoton olo, ei voinut tehä mitn. Kannattaa olla se kassi pakattuna valmiiks mukaan! :D Niis olois kyenny ku kiroomaan ja hätyyttään miestä paikalle.
 
"mami"
Itse olen miettinyt samaa, koska aiempi synnytys nimenomaan käynnistettiin joka myös päätyi sektioon, kiireelliseen sellaiseen.

Entä onko teillä ollut muita ns. "selviä merkkejä" että synnytys on käynnistymässä, kuin ne supistukset tai lapsivedenmeno? Ihan mielenkiinnosta kyselen. :)

Monesti olen kuullut sellaistakin, ettei varsinaisia supistuksia ole edes tuntunut ja silti paikat alkaneet aueta ja synnytys on ollut käynnissä.





Muita selviä merkkejä synnytyksen käynnistymisestä: Suoli tyhjeni, sai juosta koko aamupäivän paskalla :) Niukka, kirkkaan verinen vuoto alapäästä.
 
omg
Hmm. Ehkä voisin näiden kommenttien perusteella vetää sellaisen johtopäätöksen, että oma synnytys oli tosiaan niin alkutekijöissä, ettei nuo supistuskivut ehtineet tuntua muualla tai muunlaisilta. Kaksi päivää sitä käynnistettiin ja tosiaan viimeiset 12 tuntia tuskaa (siitä lähtien kun kalvot saatiin puhki). Mutta kohdunkaulaa oli edelleen 2 cm jäljellä ja vain sormelle paikat auki, kun sektioon mentiin. Huokaus. Taitaa olla samantyylinen koettelemus kohta edessä :/

SoulSyndicate, oliskin ihanaa kun jotain tuolla alhaalla tapahtuis, vaikkei supistuksia juurikaan olisi! Mulla ei kropan omista supistuksista kokemusta ja näköjään muillakaan konsteilla ei paikkoja auki viimeksi saatu...
 
gggg
Kertokaas nyt missä ja miltä ne supistukset tuntuvat? Ymmärtääkseni silloin kun luonto hoitaa asian; eli supistukset tulevat oman kropan tuottamina, ne olisivat vaihtelevia voimakkuudeltaan ja kestoltaan ja ylipäätään rytmi olisi hieman eri. Tuo 12 h oksitosiinitippa oli yhtä tuskaa. Supistukset todella voimakkaita ja yhtä pitkiä ja yhtä tiheästi koko tuon ajan. Ja tosiaan, kauhea polte vain alavatsalla. Normaalia?
Mulla alkoi itsestään alkanut synnytys yhtäkkiä kuin potku vatsaan, alusta asti todella kovia supistuksia jotka tulivat niin tiheästi, ettei juuri väliä ollut. Mutta synnytys kestikin vain muutaman tunnin.
 
ihana pentu!
Ekaksi mahassa, siirtyen selkään ja sen jälkeen peräsuoleen. Mahassa kipu ei muistaakseni tuntunut yhtä pahalta kuin selässä (tuntui selkä vääntyvän supistuksista notkolle) ja pepussa (kramppasi niin että jalat meni alta).
 
yhden äiti
Hmm.. mä en tuntenut yhtäainoaakaan supistusta ennen kun lapsivesi oli lorahtanut. Kuvaa varmaan parhaiten sanoilla "helvetillinen menkkakipu" alaselässä ja reisissa tuntui kova paine.

Matkalla sairaalan tuntuin kun lonkkien alaosan kohtaa olis puristanut tiukka vanne. Pystyin puhumaan normaalisti ja istumaan suuremmitta tuskitta, tuntui vain kova puristus.
 
"Senja"
Mitä tollasesta "poppakonsista" oon lukenu jostain neuvolan vihkosesta, että pitää syödä hyvin ennen synnytystä. Että siitä saa energiaa ja supistukset on voimakkaampia? Tiedä siitä sitten?
 
[QUOTE="Senja";26873076]Mitä tollasesta "poppakonsista" oon lukenu jostain neuvolan vihkosesta, että pitää syödä hyvin ennen synnytystä. Että siitä saa energiaa ja supistukset on voimakkaampia? Tiedä siitä sitten?[/QUOTE]

Voihan se olla tottakin, koska keho tarvitsee sitä energiaa tuosta kaikesta suoriutumiseen!
 

Yhteistyössä