Synnytystapa-arvio.

Haluaisin kuulla kokemuksia synnytystapa-arviosta. Varsinkin jos joku on ollut TAYS:ssa, mutta muistakin tietysti. =)
Otetaanko lantiosta röntgenit? Mitä muuta siellä tapahtuu?
Entä onko jollain ollut mies mukana? (Saako sinne edes miestä ottaa..? :ashamed: )
 
En mäkään viimeksi päässyt, mutta nyt sain lähetteen johtuen edellisestä synnytyksestä. Joillain paikkakunnilla on kai ihan ruutiinia tuo, täällä vain jos on jotein ns. erikoista syytä.
 
synnytys
Tehdään normaali ultra ja lapsesta kokoarvio. Lääkäri tekee myös sisätutkimuksen, jossa kokeilee käsikopelolla lantion luita sekä häntäluun joustavuutta. Magneettikuvaan lhetetään vain jos on epäilystä, että vauva ei mahtisi syntymään.

Myös pelkosektiopotilailla on ns. synnytystapa-arvio, jossa lääkäri joko myöntää tai kieltää sektion.
 
meillä tehtiin synnytystapa-arvio 8 minuutissa :whistle:

eka sisätutkimus, kohdunsuuntilanne jne. samalla tehtiin lantiontarkastus, se meni multa vaan ohi mutta kuulemma (lääkärin tekstin mukaan) oli tehty.
sitten ultran avulla painoarvio.
ja siinä se olikin.

mä olin odottanut tota tosi kauan ja olin tosi pettynyt kun tehtiin noin nopeesti eikä mulle kerrottu mitään sanottiin vaan painoarvio ja että normaali raskaus ja norm. synnytys mahdollinen.

neuvolassa sitten sanoin kun ei tehty mitään lantion eteen siis katsottu että mahtuu tulee jne että tehtiin vaan painoarvio niin terkkari sitten avasi koneelya lääkärin tekstin ja samalla kun se teki gyne tutkimuksen se oli tutkinnu lantion, se meni multa vaan ohi kun teki niin nopeesti... :saint:

mutta näin meillä porvoossa :wave:
 
Mulla edellinen synnytys pääty kiireelliseen sektioon vauvan virhetarjonnan vuoksi joten nyt sit meen synnytystapa-arvioon...täällä se tehdään kaikille joilla on takana sektio.
Mulle lääkäri neuvolassa kirjotti lähetteeseen erikseen että otetaan kuva lantiosta.kait se vähän riippuu tilanteesta että mitä kaikkea siellä synnytystapa-arviossa tehdään.mulla nuo kuvat otetaan kunnei saatu selville miks vauva tuli virhetarjonnassa viimeksi ni halutaan varmistaa ettei sitten lantion seudulla oo mitään sellasta estettä etteikö vauva normaalisti tulisi.jotta nyt voidaan sitten tehdä suunniteltu sektio jos mun kropassa on jotain rakenteellista häikkää.
lisäksi meilläpäin tehdään normi sisätutkimus ja ultralla kokoarvio niin ja sitten kuulemma tarkistetaan kohtu...en tie mitä se oikeen tarkotti mut niin lääkäri sanoi.eipä kait siellä muuta...en oo menossa Tayssiin joten käytännöt voi vaihdella :wave:

T:Toukomasu ja vaavi rv 33+1 :wave:
 
klö
Aina ei lantiota tarvitse kuvata. Tehdessään sisätutkimusta lääkäri samalla tutkii sormin lantion tilavuutta. Mittaa spinavälin sormillaan. Tämä antaa siis jo selkeän kuvan lantion tilavuudesta. Jos lääkäri tässä huomaa niukkuutta otetaan röntgenkuvat. Eli periaatteessa kaikilta äideiltä sitä lantion tilavuutta tutkitaan vaikkei siitä erikseen mainintaa aina olekaan...
 
Teena B
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 09:45 synnytys kirjoitti:
Tehdään normaali ultra ja lapsesta kokoarvio. Lääkäri tekee myös sisätutkimuksen, jossa kokeilee käsikopelolla lantion luita sekä häntäluun joustavuutta. Magneettikuvaan lhetetään vain jos on epäilystä, että vauva ei mahtisi syntymään.

Myös pelkosektiopotilailla on ns. synnytystapa-arvio, jossa lääkäri joko myöntää tai kieltää sektion.
Miten niin joko myöntää tai kieltää sektion? Eikö sitä sitten saa enää tuon arvioinnin jälkeen pelkosektionakaan? Että ei kannata mennä syn.tap.arvioon koska se voi evätä sektiomahdolisuuden jos itsestä edelleen tuntuu siltä että lapsi on todella suuri eikä kuitenkaan mahdu syntymään...
 

Yhteistyössä