Synnytystapa-arviosta

Zoe-F
Täällä päin alatutkimus ja tutkimuksen tekijä painelee samalla luita (?) että mahtuuko tms (sori, mä olen tosi huono selittämään :ashamed: )
Kokeilee mahan päältä miten päin lapsi on (täällä ei ainakaan kyllä eroteta perätilaa raivotarjonnasta)
Ei ultraa.
 
Ensimmäisestä lapsesta arvio lapsenmahtumisesta tehtiin ihan vaan sisä-ja ulko"kopeloinnilla" ja se sattui! Vertakin tuli sen jälkeen. Ilmeisesti lääkäri yritti saada synnytyksen alkamaan ettei menisi yli ajan. Toisella kerralla tehtiin sitten lisäksi ultra. Tällä kertaa ei sattunut ollenkaan mutta tuntui tietty vähän inhottavalta kun isoa mahaa paineltiin kovasti.
 
Täällä päin on ensin ultra ja sitten normaali sisätutkimus sekä b-rapun kautta testataan miten häntäluu joustaa. Ei sattunut, eikä tuntunut ilkeältäkään, ehkä ainoastaan hieman epämiellyttävältä, mutta oli nopeasti ohi. Supisteluja ainakin mulla aiheutti sen loppupäivän ajan ja taisi tulla hieman vuotoakin. Olen kyllä erittäin tyytyväinen että tehtiin, jotta ei tarvinnut ensisynnyttäjänä niin jännittää mahtuuko tulemaan vai ei.
 
"b-rapun kautta testataan miten häntäluu joustaa" :eek: apua! Toi kuulosti epämiellyttävältä..hei onko kaikilla ollu mies mukana? kun meinasin ottaa oman miehen mukaan ku meillä ois se ultrakii samalla..ni onko se ultra yleesä eka,ja onko miehenne jääny kattoo tota sisätutkimusta?
 
Mutta kuulemma läheskään joka paikassa ei tuota häntäluun kokeilua tehdä, mutta olen iloinen että täällä tehdään. Parempi miusta tutkia ennenkuin ruetaan hutkimaan :D Ei koske eikä kannata jännittää ja kestää vain hetken mikäli siis tehdään. Mies oli mukana niinkuin muissakin ultrissa. Eiköhän ne miehet laiteta yleensä istumaan sinne päätypuoleen sekä ultran että sisätutkimuksen aikana sekä myös itse synnytyksessäkin. Meillä on tainnut olla ultraus aina ensin.
 
No itsellä ei kokemusta mutta olin siskoni mukana.

Eli kättärillä tehdään näin:

lääkäri tarkistaa ensin käsin tunnustellen vauvan tarjonnan. Sitten tekee sisätutkimuksen, jossa kokeilee ensin kohdunsuun tilanteen, tunnustelee toisella kädellä sisäkautta lantiota samalla kun painelee lantiota ulkoapäin (auttanee hahmottamaan tilavuutta paremmin? ). Häntäluuta ei tainnut kokeilla?? En ainakaan kyllä muista että sisko olisi irvistellyt :D

Sitten tekee ultran, jossa tarkistetaan vauvan vointi ja varmennetaan tarjonta. Tekee myös mittaukset vauvasta, jonka pohjalta kone laskee arvioidun painon ja tämän jälkeen lääkäri arvioi mahtuuko lapsi ulos alakautta.

Siskolla paino arvio oli tarkistuspäivänä 3600g ja sanoi ettei varmaan kyllä kovin paljon tuosta kasva, rv 36+ oli tuolloin...no poika syntyi siskolle rv40+3 ja painoi 4210g ja 54cm ja kyllä mahtui joskin tilaa tuskin oli yhtään ylimääräistä =)
 

Yhteistyössä