Synnytystapasuunnittelu

eli onko ko episodi kaikille edessä ?
Mä oon nelikymppinen , nyt RV 30 , seuraava neuvola RV 33 - ei kai ne saa enää edes aikaa varattua RV 36 minnekään OYS:iin ?
Vai tehdäänkö tää kaikille ?
Ja milloin varataan aika ?
Apuuva ...
Mun typykkä on kyllä ollut raivotarjonnssa toistaiseksi, vaikuttaako tähän äitylin ominaisuudet muutoinkin. Nää taidan omata ihastuttavan synnyttäjälle edullisen leveän lantion...

t:
papua &viola auroora RV 30+1
 
Oon ymmärtäny, että ainakin täällä Tampereella lääkäri vaan viimesellä käyntikerralla kattoo, että tarviiko käydä tarkemmissa tutkimuksissa. Laittaa sitten lähetteen, jos tuntuu siltä.. Ja luulen, että vaan ultrataan ja tehään kokoarvio vauvasta ja omasta lantiosta..

Mä pääsin, koska olen lyhyt (157 cm) vaikka lääkärin mielestä mun lantio tuntu ihan normaalilta, ei siis mitenkään ahtaalta. Ja mulla synnytystapa-arvio on vasta viikolla 38!
 
Täällä tehdään viimesellä neuvolalääkärillä kaikille se arvio ja tarvittaessa sitten lähetetään eteenpäin. Rv 37 on viimeinen lääkäri. Eihän sitä ekakertalainen voi vaan mennä synnyttämään sokkona ja toivoa että mahtuu tulemaan.
 
Synnytystapa-arvio vaihtelee kovasti kunnittain, eli sitä ei tehdä automaattisesti kaikille.

Porvoon sairaalassa se tehtiin kaikille ja tosiaan vkolla 36 siellä käydään, jolloin lääkäri ultrasi, teki muistaakseni sisätutkimuksen ja kyseli yleisiä juttuja (en muista enää mitä, mutta tyylin miten raskaus on edennyt, onko ollut mitään jne). Jos ilmenee että lapsi on väärinpäin niin silloin varaavat ajan viikon päähän, jolloin ultraavat uudelleen ja yrittävät kääntää (suostumuksella) jos tarvetta.

Mulla oli niin että poika oli kääntynyt vkolla 36 ja käytiin sitten 37 toteamassa että olikin onneksi kääntynyt uudelleen - ilman että olin huomannut mitään! Silloin ottivat myös käyrää ja en nyt muista että ottivatko synnytystapa-arvioinnissa (en muistaisi että näin oli...).
 
Kuuluuko käyntiin mitään keskusteluja toiveista tms. vai onko kyseessä pelkästään "kliininen toimenpide", jossa katsotaan tuleeko vai eikö tule. Mulla on melkolailla samanlainen tarina esikoisen synnytyksestä kun MamMamilla ja sairaalakin sama, joten kiinnostaa kovasti mitä tuleman pitää. Mietin kovasti, että pitäisikö sitä vaatimalla vaatia lähetettä pelkopolille, että olisi varmasti aikaa keskusteluun ja suunnitelman tekemiseen vai sisältyykö sellaisia tähän synnytystapa-arvioon. Mulla aika on viikolla 36+6.
 
Mä kävin sokereiden takia Tayssissa ja silloin jo vähän juttelin synnytyksestä. Mä kun nyt sen sektion haluan, niin sanoivat vain näin mulle, että jos 100%:sti sektion haluan, kun on aika synnytystapasuunnitteluun, niin silloin sitten varataan sektioon aika. Mut muuten ei sanonut mitään ko. käynnistä. Neuvolasta laitettu lähete pelkopolille rv 26, mut sinne ei ole kutsua tullut, eli ilmeisesti katsovat, että mun tapauksessa riittää pelkkä synnytystapakäynti :whistle: .
 
Sulla on aika 5 päivää ennen mua, joten tule vaikka syysmassuihin kertomaan mitä siellä tapahtui. Mulle neuvolassa sanottiin, että pelkopoli oli kesän kiinni ja nyt elokuussa aloittavat uudelleen toimintaa. Kysele perään vaan, jos sinne haluat, että neuvolasta vaikka varmistaisivat että lähete on voimassa ja kutsu tulee. Mulla ei ole lähetettä ainakaan vielä, mutta voi olla että seuraavan neuvolan yhteydessä sen pyydän. Mä en ensisijaisesti toivo sektiota, mutta haluaisin olla varma siitä, että jos samanlainen tilanne on edessä kun viimeksi niin pyytämällä pääsisi leikkauspöydälle ja se olisi kirjattuna valmiiksi johonkin kirjoihin ja kansiin.
 
tinakenkätyttö ja muut minä kävin aikoinani toiselta synnytystapa arvioinnissa vkolla 37,kun eka meni hätäsectioon.siellä se lääkäri ultras ja kopas alakerran,sano sit vaan että muutama kymmen gramma yli nelikiloinen vauva olis tulossa,(ja vauva paino 4050g)ja sovi kätilön kanssa leikkauspäivä..siinä se.
nyt olen kanssa menossa viikolla 36-37 sinne arvioon.uskon että siellä ei nyt sen kummempia ole kun ultraavat ja sovitaan leikkausaika..kuitenkin sectio esissä.

niinukka ja vunttunen 31+2
 
Mulla oli sit eilen synnytystapa- arvio (rv36+1) ja siellä ensin menin käyrälle ja sit otettiin verenpaine, jonka jälkeen lääkärille ja hänen kanssaan sovittiin sektiopäivämäärä. Sit vauva ultrattiin ja käytiin läpi käytännön asiat sektiota varten. Mut sektio siis oli jo suunnitteilla, eli sen takia mun käynti tais olla aikas lyhyt, sen enempiä suunnitelmia ei siis mietitty.

Luulen, että käynti on aikas tapauskohtainen.. Siellä kyllä kannattaa sanoa kaikki toiveet liittyen synnytykseen.

 
mulla ainakin ekassa raskaudessa arvio liittyi ihan vikaan lääkärikäyntiin vkolla 35-36.lääkäri mittaili käsipelillä lantioita ja arvioi mahtuuko sieltä lapsi syntymään.jos olis jotain epäillyt laittavat lähetteen synnytystapa-arvioon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinakenkätyttö:
sattuuko kellään olemaan kokemusta EKKS toiminnasta? se tulee olemaan mun paikka missä synnytän..niin mikä on sen käytäntö?
EKKS:ssa ei kaikille automaattisesti tehä synnytystapa arvointii. Miulle tehään sen takia koska esikoinen synty sektiolla ja ennenaikaisesti.

 

Yhteistyössä