Synttärit alkaneet tökkiä...

on sen sortin kilpavarustelua!! Tästä ehkä keskusteltukin täällä, mut mua aivan kauhistuttaa tää suunta mihin ollaan menossa. Ekakskaan mä en tajuu miks vieraitten pitää saada lahjoja?? Enkä tajuu et lahjat maksaa luokkaa 15 ?!! Tai et ain pitää löytää vähän fiinimpi paikka mitä kaverilla, maksoi mitä maksoi. koht on kai karusellit ja pellet viihdyttämässä, niinku jenkeissä jo on. Eik oikeesti voi lyödä jarrua tähän??

Meidän lapset oli synttäreillä, joihin oli kutsuttu yli 20 lasta (kaikki päiväkodista) ja kutsut maksoivat noin 16 ?/lapsi (juhlapaikan vuokra siis) ja lisäks vieraat sai lahjapussukan, jossa ihan tuntuvat lahjat. Tuli vähän yliällömaterialistinen olo!! Ja sillä rahalla (yli 300 ?) ois saanu niin kovin paljon muutakin, kuin 5-v synttärit!

Muilla kokemusta/näkemystä?
 
meidän lapset käyneet mm. MC Donaldsin järjestetyillä synttäreillä, ja yhdet oli Särkänniemen Akvaariossa, molemmista sai vieraat mukaan ilmapallot ja pienet muistot. Mielestäni ihan ok.

Ja totta on, että kaverisynttäreillä ns. vastalahjat on nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus... viimeisiltä synttäreiltä lapset sai mukaansa ilmapallot ja lahjapussukat, joissa namia ja pientä kivaa tiimaritavaraa... tässä tapauksessa se lahjapussukka oli sairaan lapsen "pelastus", kun ei harmikseen päässyt mukaan juhlimaan, kun oli kipeä, mutta sisarusten mukana sai kuitenkin pienen pussukan tuliaisina, ja sieltä löytyi aivan ihana "valokynä" ym. itselläni ei siis ole mitään näitä pussukoilta vastaan, ja teen niitä mielelläni itsekin... en sen takia, kuin muutkin, vaan ihan omastahalusta.
 
Mua ei ehkä niinkään se että kodin ulkopuolella on ne synttärit, se ei vaivaa. Omakin lapsi pitänyt synttärit mm Hesellä. Mutta olen pannu merkille, että ihan muutamassa vuodessa paikkamaksut on nousseet koko ajan, vieraslahjat tulleet kalliimmiksi ja odotukset annetusta lahjasta myös kasvaneet.

Oonkin harkinnut, että ku oma tyttö pitää seuraavat synttärit, niin laittaisin kutun "tavallisille kotisynttäreille" ja ilmoittaisin jo kutsussa että vieraslahjoja ei jaeta. Ottakoot ihmiset sitten huomioon lahjoja miettiessään tai olkoot ottamatta - en tie mikä auttais =)
 
.......
En ymmärrä alkuunkaan. Meillä saa kyllä kotikutoiset riittää. Toistaiseksi lapset vielä niin pieniä, ettei hölökohtaisesti näihin kaveripussukoihinkaan ole törmätty, mutta kai niihin pakko on myöhemmin lähteä mukaan, ettei lapsi menetä kasvojaan...

Mutta hirvittä kyllä jo vieraiden tuomat lahjatkin. Itse ajattelisin, että kavereille viedään max. 10 euron paketti (pienemmällä kun ei tahdo enää mitään saada). Mutta meillekin kaverit rahtas 20 euron paketteja, mikä minusta on ihan liikaa. Konkurssiin pian menee, kun kaverit lisääntyy. Kummilapsiakin löytyy jo aika joukko ja heille hiukan arvokkaammatkin paketit on isestään selvyys, mutta ei koko kaveripiirille. Että please äidit:kohtuus kaikessa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja .......:
En ymmärrä alkuunkaan. Meillä saa kyllä kotikutoiset riittää. Toistaiseksi lapset vielä niin pieniä, ettei hölökohtaisesti näihin kaveripussukoihinkaan ole törmätty, mutta kai niihin pakko on myöhemmin lähteä mukaan, ettei lapsi menetä kasvojaan...

Mutta hirvittä kyllä jo vieraiden tuomat lahjatkin. Itse ajattelisin, että kavereille viedään max. 10 euron paketti (pienemmällä kun ei tahdo enää mitään saada). Mutta meillekin kaverit rahtas 20 euron paketteja, mikä minusta on ihan liikaa. Konkurssiin pian menee, kun kaverit lisääntyy. Kummilapsiakin löytyy jo aika joukko ja heille hiukan arvokkaammatkin paketit on isestään selvyys, mutta ei koko kaveripiirille. Että please äidit:kohtuus kaikessa!
Niinpä niin! Mulla vielä kaksi pientä lasta jotka usein menee samoille synttäreille. Useesti ostan yhteisen lahjan, jotta sais vähän isomman sitte... ja oon pitäny ehdottomana kattona et 20 ? vaik sekin tuntuu kovalta hinnalta, ku synttäreitä kyllä piisaa kun päiväkodissa ovat. Oikeesti ei siitä NIIN kauan ole, kun 120 mk ois riittänyt häälahjaksi :eek: Onko rahan arvo muuttunut oikeesti niin paljon, vai onko menny meno hurjaksi?!?

 
Mä aion pitää kiinni ihan tavissynttäreistä. Kyllä meillä aina on vieraatki saanu pikku lahjapussukan, joko onginnasta tai aarteenetsinnässä, joten se ei ainakaan mulle oo mitään uutta (mun lapsuudessaki niin tehtiin =) )

Mutta mustaki välillä tuntuu, että uskaltaako sitä enää ees pitää tavissynttäreitä (ettei vaan lasta SEN takia kiusattas), ku tosiaan tuntuu kilpailulta jo nämä synttärimeiningit.
Aion kyllä silti uskaltaa....
 
meidän neiti ei vielä ole kaverisynttäreitä päässyt juhlimaan, mutta mä tykkään että vieraille on kiva antaa joku muisto juhlista... missään nimessä se ei meillä tule olemaan mikään "tiimarisälää" sisältävä pussukka kun en niitä siedä, mutta jotain muuta kyllä... esim jotain kutsuilla itse tehtyä (esim. tarrakoneella tehty tarra tai ilmapallo, johon piirretty oma kuva) tai esim ryhmävalokuva (nykyään kun koneella voi tehdä kuvat lasten juhliessa).

lahjaksi sopii musta jotain välillä 5-15 euroa ja itse vien mieluummin jotain kestävää kuin jotain "tiimarisälää", esim. kirjan tai pelin. nytkin on aleista tullu ostteua esim muutama ovh yli 20 euroa oleva peli alle kympillä...sellaisen voisin hyvin kuvitella antavani tytön viedä kaverille lahjaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuuskakskutonen:
Mä aion pitää kiinni ihan tavissynttäreistä. Kyllä meillä aina on vieraatki saanu pikku lahjapussukan, joko onginnasta tai aarteenetsinnässä, joten se ei ainakaan mulle oo mitään uutta (mun lapsuudessaki niin tehtiin =) )

Mutta mustaki välillä tuntuu, että uskaltaako sitä enää ees pitää tavissynttäreitä (ettei vaan lasta SEN takia kiusattas), ku tosiaan tuntuu kilpailulta jo nämä synttärimeiningit.
Aion kyllä silti uskaltaa....
ainakin meillä päin monet isommat lapset pitää erikoisina just kotisynttäreitä kun niitä on nykyään niin harvoilla...ja niistä useimmat eniten tykkää kuitenkin!!! :)
 
Samaa olen pohtinut itsekkin, meill on ollut synttärit vietetty kotona ja aina naamiaset ja lahjapussukan on jokainen saanut onginnasta tai aarteenetsinnästä ja ne on vain jokim pieni tarra ja tikkari tms.

Sitten on vain perinteisiä yhteisleikkejä ja muutama leikki mitä itse keksivät. =)
 
vieras
Meidän lasten synttärit tulee olemaan tätä.

Minä teen kakun, lapset valitsee muut herkut. He kutsuvat juhliin ne, jotka haluavat. Ohjelmana on se, mitä lapset keksivät tai jos oma lapsi haluaa jotain suunnitella ohjelmaksi, avustan tarvittaessa. Tai jos lapsilla on joku leikki, mitä haluavat rysytä, niin katson sormien läpi melskaamista.
Lahjoja en anna vieraille, se on tarpeeksi, jotta saavat makiaa mahan täydeltä. Vieraat saavat tuoda lahjan ja aina ovat tuoneetkin, mutta en tuohdu, jos joku tulee ns. tyhjin käsin. Juhlat järjestetään kotona, eikä missään muualla.

Krumeluurit yms. ei minulle istu, vaikka koko maailma muuttuisi niin, että kukaan muu ei järjestäisi kotisynttäreitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän lasten synttärit tulee olemaan tätä.

Minä teen kakun, lapset valitsee muut herkut. He kutsuvat juhliin ne, jotka haluavat. Ohjelmana on se, mitä lapset keksivät tai jos oma lapsi haluaa jotain suunnitella ohjelmaksi, avustan tarvittaessa. Tai jos lapsilla on joku leikki, mitä haluavat rysytä, niin katson sormien läpi melskaamista.
Lahjoja en anna vieraille, se on tarpeeksi, jotta saavat makiaa mahan täydeltä. Vieraat saavat tuoda lahjan ja aina ovat tuoneetkin, mutta en tuohdu, jos joku tulee ns. tyhjin käsin. Juhlat järjestetään kotona, eikä missään muualla.

Krumeluurit yms. ei minulle istu, vaikka koko maailma muuttuisi niin, että kukaan muu ei järjestäisi kotisynttäreitä.
Meillä kans. ja usein lapset kutsuvat juuri nuo muutaman parhaan kaverinsa joilla saman oloiset juhlat, lahjat puolin ja toisin korkeintaan 10. yleensä vähemmän.

Ja kyllä sitä pian vararikkoonkin menis kun ensin pitää järjestää viidelle omalle synttärit, joissa lahjat annetaan myös vieraille. Sisarusten seitsemälle (toistaiseksi ) lapsille tietenkin synttärilahjat. Ja vielä lasten kavereille lahjat. Kuitenkin vähintään viidet synttärikutsut/lapsi tulee vuodessa. onneks mä en välitä mistään synttärikilpailuista.
 

Yhteistyössä