Syökö muiden 1v3kk ikäiset

itse ruokansa?
Meillä syödään syötettynä. Tyttö ei laita yhtään suhun, jos annan lusikan käteen, sotkee vaan pöydälle. Nyt mua pelottaakin pitäskö tän ikäisen jo osata itse syödä ruokansa? Annanko vaan lusikkaa omaan käteen ja sotkea pöydät yms ja näin harjoitella...? Apua kaivataan!!!
 
Ei syö.. Meidän tyttö on 1v.4kk. Hän syö jonkin verran itse ja suuhunkin jo aika hyvin osuu, mutta mielenkiinto ei välttämättä riitä loppuun asti ja välillä lusikalla pitää tietenkin hakata lautasta ja läiskyttää ruokaa ja siirtää sitä pöydälle. Pikkuhiljaa taito parantuu. Oikein tahraavat ruoat syötän aina! Anna vaan lapsesi harjoitella ja ota molemmille lusikat niin ruokailu sujuu vähän joutuisammin. Pikkuhiljaa...
 
no kyllähän tyttö YRITTÄÄ itse syödä. ja mä sohin omalla lusikalla siinä välissä, jotta edes jotain menis suuhunkin. HIRVEE sotkuhan se aina on, mut pakko kai se on antaa yrittää eihän sitä muuten opi. kotona siis siivotaan kovasti, mut kyläpaikoissa pyrin kyllä syöttämään ettei niissä niin hirveesti sotkettais :whistle:
 
Meillä kanssa poika tykkää syödä pienellä haarukalla (jälkiruokahaarukka!!). ja esim. kastikkeet teen sakeammaksi, niin ne on sitten helpompi syödä ja lapsi ei turhaudu, kun ruoka ei pysykään haarukassa. sotkuahan siitä tietty tulee, mutta nykyään jo suurin osa annoksesta menee suuhun.. ;)
 
Meillä syö tyttö itse. Puuron syötän aamulla minä, mutta muut ateriat hän syö itse. Joskus jos lähtee menemään leikkimiseksi, niin syötän muutaman lusikallisen ja sitten hän joko jatkaa taas siististi syömistä itse tai sitten on masu täynnä eikä enää maistu.

Toi siististi pitäis ehkä olla lainausmerkeissä. Kovin siistiä se homma ei ole, kun lusikka välillä kääntyy ylösalaisin pari senttiä ennen suuta, mutta kyllä sitä jo enemmän menee suuhun kuin kaukaloon.

 
Meillä tyttö 1v3kk syö kyllä itse tosi hienosti lusikalla. Mutta kyllä pitää auttaa. Meillä kanssa mulla oma lusikka ja tytöllä oma. Ja meillä on vielä se että tyttö vaatii oman lusikan. Ei suostu muuten syömään. Ja sotkua riittää... :D Olen kanssa sitä mieltä, että jos yhtään mielenkiintoa itse syömiseen niin lusikka vaan lapsen käteen. Ja itse auttelee mitä tarvitsee. Kärsivällisyyttä vaan. Kyllä se siitä. =)
 
myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 21:15 minja87 kirjoitti:
meillä syö täysin itse eikä anna kenenkään syöttää.. mutta lapsethan on erilaisia =) :heart:
Niinkuin myös :D Neiti 1v3kk ja tätä jatkunut jo pari kk. Jos tulee tiukka paikka niin auttaa sormin, mutta yleensä lusikalla :heart:
 
flickan
Meillä alettiin syömään viikko sitten. Poika on päiväkodissa ja saa sieltä hyvää vertaisryhmän esimerkkiä. Nyt vedellään kädet kyynärpäitä myöden sapuskassa... :attn:

Ihan hyvä juttu, mutta kukin oppii aikanaan. Ehkä se on se itse tekemiseen liittyvä riittävä kiinnostus joka saa toiminaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 21:40 Faltteri kirjoitti:
Meillä kanssa mulla oma lusikka ja tytöllä oma. Ja meillä on vielä se että tyttö vaatii oman lusikan. Ei suostu muuten syömään. Ja sotkua riittää...
meidän poika vaatii myös oman lusikan/haarukan käteen, eri asia on mitä sillä tekee :)
* sekoittaa ruokaa lautasella
* siirtää ruokaa lautaselta pöydälle tai lattialle
* huiskii ja heiluttaa lusikkaa/haarukkaa
* hakkaa sillä pöytään
* heittelee lattialle (ja äiti nostaa takaisin pöydälle)
* hieroo lusikkaa/haarukkaa päähänsä (varsinkin jos siinä on puuroa \|O )
* joskus saattaa osua ruokaa suuhunkin (joskus jopa kaksikin kertaa peräkkäin!!

eli äidin kärsivällisyyttä koetellaan kyllä välillä kovastikin, mutta eihän sitä opi syömään itse jos ei anneta harjoitella :)
 
Esikois tyttäremme söi itse vuoden vanhana ja siististi. Ei ikinä sotkenut ruuan kanssa vaan osasi taitavasti syödä lusikalla. Kuopus tyttäremme nyt reilut 1v 1kk ja pari kertaa on kokeillut itse syöntiä. Enimmäkseen ottaa kyllä ruuan käsiin ja sotkee joka paikan ruualla. Eli ovat kuin yö ja päivä. Enpä ole vielä stressannut asian suhteen. Monet lapset alkavat syömään vasta pari vuotiaana itse. :D
 
pösilö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 13:50 aamuntorkku kirjoitti:
no kyllähän tyttö YRITTÄÄ itse syödä. ja mä sohin omalla lusikalla siinä välissä, jotta edes jotain menis suuhunkin. HIRVEE sotkuhan se aina on, mut pakko kai se on antaa yrittää eihän sitä muuten opi. kotona siis siivotaan kovasti, mut kyläpaikoissa pyrin kyllä syöttämään ettei niissä niin hirveesti sotkettais :whistle:
Meillä pojan 1v3kk kanssa ihan sama meininki :)
 
huoh
Poika on melkein 2 v eikä vieläkään oikeastaan syö itse. Osaisi kyllä, mutta kun ei. Pikku haarukalla kyllä syö, mutta enhän jokaista ruokaa voi " haarukkaruuaksi" tehdä! :\|

Ei MINUA sotku haittaisi, mutta LASTA se haittaa! Ja ilmeisesti tässä on se syy, miksi ei syö itse :whistle:

Kun sapuskaa vähän tulee sormille, tai käteen, tai pöydälle, hän keskeyttää kaiken, pitää olla siistiä, pitää pyyhkiä. Vasta sitten homma jatkuu. Ja kun itse syö, eikä motoriikka ole vielä niin hyvää, tulee sotkua ja se häitisee tätä siivousintoilevaa pientä miestä. Ja ihan oikeasti, tämä on lapsesta itsestä lähtöisin olevaa, ei meidän ylisiisteyttä! Jos yritämme: ei haittaa, jatka vaan, alkaa kauhea "luutuaminen" ja ruokamurun siivoaminen...... :/

Kaksi vanhempaa lasta oppi syömään itse aikaisemmin eikä heitä sotkutkaan haitanneet.
Päiväkotielämä alkaa kohtpuoliin, joten varmaankin sitten alkaa syömään itsekin...
 
NeJo
Meillä vasta harjoittelun asteella. Tyttö kohta 1v 2kk. Oma lusikka on kädessä ruokailun ajan ja saa sillä välillä ruokaa suuhunki asti, mutta mieluiten laittaa sitä pöydälle. Sotkua tulee, mutta pikkuhiljaa opetellaan. Hoidon aloittaa 1.9 joten siellä viimeistään oppii syömään itse.
 
Meidän neiti 1,3kk on syönyt pari kuukautta itse ja yllättävän siististi. Meillä isoveikka ja hoitolapsi olleet esimerkkinä. Viime viikolla oppi juomaan tavallisesta (ei venttiiliä) nokkamukista itse ja suht siististi.

Mutta nyt muutaman päivän ajan neiti on alkanut kaatamaan lautastaan ylösalaisin ja hakkaamaan lautasen pohjaa, kuten hiekkalaatikolla tehdään kakkuja, ja sanoo KAKKU. Tosin onneksi lautasessa on ollut rippeet jäljellä.

 
meillä taapero 1v3kk, eikä todella edes yritä itse syödä :/ äippä lusikoi suuhun kaiken =) kaikki kehittyy omaan vauhtiinsa, eiköhän meitinkin taapero joskus varmasti opi itse. Niinkus myös sielläkin!!!! :wave:
 
Poika 1 v 1kk, ihan mahdotonta, viikko sitten aivan yllättäen kieltäytyi siitä että häntä syötetään ja suostuu syömään vain itse. Oikeastaan yhtään ei oltu sitä harjoiteltu ja pelkään että pahasti alkaa laihtua kun määrät on hyvin pieniä mitä syö, leikiksi kun osa hommasta kuitenkin menee. Aamupuuroista menee vain murto-osa entisestä. Onko toivoa että vielä suostuisi syöttämiseen jossain vaiheessa? Eihän tässä voi mennä enää mihinkään ihmisten ilmoille syömään ihan lähiaikoina.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2005 klo 16:54 nuppu04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.08.2005 klo 21:40 Faltteri kirjoitti:
Meillä kanssa mulla oma lusikka ja tytöllä oma. Ja meillä on vielä se että tyttö vaatii oman lusikan. Ei suostu muuten syömään. Ja sotkua riittää...
meidän poika vaatii myös oman lusikan/haarukan käteen, eri asia on mitä sillä tekee :)
* sekoittaa ruokaa lautasella
* siirtää ruokaa lautaselta pöydälle tai lattialle
* huiskii ja heiluttaa lusikkaa/haarukkaa
* hakkaa sillä pöytään
* heittelee lattialle (ja äiti nostaa takaisin pöydälle)
* hieroo lusikkaa/haarukkaa päähänsä (varsinkin jos siinä on puuroa \|O )
* joskus saattaa osua ruokaa suuhunkin (joskus jopa kaksikin kertaa peräkkäin!!

eli äidin kärsivällisyyttä koetellaan kyllä välillä kovastikin, mutta eihän sitä opi syömään itse jos ei anneta harjoitella :)
Tää oli aikas suoraan kuin meijän pojan hommat pöydässä. Ja kohta poika on 1v3kk. =)
 
yrttitarhurikatti
Yritystä ainakin löytyy :D Lusikka menee jo ihan oikeinpäin suuhun ja ruokakin pysyy siinä mukana. Tavallisesta mukista osaa juoda siististi, mutta nokkamukin kallistaminen ei oikeen onnistu. Syömäpuuhissa tietty tulee kamalasti sotkua, mutta eipä tuo haittaa. Sellasta se on kun uusia taitoja opettelee. Tyttö on 10 kkn ikäsestä syönyt käsin esim herneitä, paloteltuja hedelmiä, leivänpaloja jne siinä oheessa kun äiti tai isi on tuutannut lusikalla safkaa suuhun. Sitten pikku hiljaa oppi pitelemään lusikkaa ja nyt haluaa itse syödä. Tietty samalla autetaan toisella lusikalla, ettei nyt koko päivää menis yhteen syöttöön ;)
 

Yhteistyössä