Syökö teidän taaperot itse?

Meidän poika 1v4kk tahtoo ehdottomasti syödä itse, hirveä kiukku tulee päälle jos vaan yritetäänkin auttaa. Sotku on sitten sen mukaista, mutta toisaalta ajattelen, että tää on niin lyhyt aika, että mikäs siinä sitten siivotessa. Varmasti pikku hiljaa se ruoka paremmin sinne suuhun saakka tiensä löytää, kun jatkuvasti harjoittelee. Välillä tosin vois hieman nopeammin ja helpommin päästä jos suostuis syötettäväksi, mutta ei kun ei =)
 
Välissä syö, välissä ei. Tyttö nyt 1v8kk. Sotkuahan se on ;) Joskus haluaa itte lusikan ja joskus vain leikkii sen lusikan kans jollon mie sit alan lappaan ruokaa suuhun. Monesti on käytössä molemmilla lusikat, vuorotellen laitetaan ruokaa suuhun. Mulla oli aikasemmin joku tarve että tytön pittää syyä ilman kauheata sotkua ja mielummin niin että mie syötän :ashamed: Sitte otin mieki tuon asenteen että kylläpä sitä joutaa siivoaan :D
 
meillä kans tyttö haluaisi koko ajan syödä itse mut pakkohan siinä on toisella lusikalla auttaa kun puolet on lattialla tai pöydällä =) mutta koko ajan kehittyy ja nyt halusi jo mukista juoda itse ilman nokkaa...silloin kaikki vedet pitkin paitaa =) ihanaa tämä typyn kehitys..kohta sen on jo aikuinen :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sarkku s:
meillä kans tyttö haluaisi koko ajan syödä itse mut pakkohan siinä on toisella lusikalla auttaa kun puolet on lattialla tai pöydällä =) mutta koko ajan kehittyy ja nyt halusi jo mukista juoda itse ilman nokkaa...silloin kaikki vedet pitkin paitaa =) ihanaa tämä typyn kehitys..kohta sen on jo aikuinen :'(
Meillä ei tuo auttaminen onnistu, vaivihkaa ollaan yritetty mutta hän suuttuu todenteolla, jos hänen lautaseensa menee joku toinen lusikalla koskemaan. Ja suu menee tiukaksi viivaksi jos sinne yrittää lusikkaa tarjota. Poitsulla kun tuota luonnetta löytyy... Ei kai äitiinsä tullut? :xmas: ;)
 
Tyttö itse yrittää syödä. Lusikka yleensä menee väärinpäin mutta kyllä sinne suuhunkin jotain uppoaa. Välillä saa auttaa ja välillä tyttö haluaa myös auttajan lusikan, voip roiskia enemmän kun on kaksi lusikkaa =) Sormin välillä myös napostelee lautaselta vaikka pottumuusia. On se sotkua kyllä. Pääasia että tulee syötyä edes jotenkuten ja mieluummin että on vatsa täynnä aterian jälkeen. Annatteko lapsen syödä esim leipää muualla kuin pöydässä tai juoda maitoa nokkamukista olkkarissa?
 
:heart: Meillä on käytössä kaksi lautasta ja lusikkaa. Poika "syö itse" omalta ja sitten sivusta syötän sen ruuan. Sotkua tulee, välillä mennään suihkuun ruokailun jälkeen... :LOL: Mutta muuten ei suostu syömään! Äkkiä ne oppii sit siistimmäksi!! :D
 
Meillä tyttö 1½v syö jo aika hyvin itse, suurin osa menee suuhunkin asti. Mutta kyllä ruokalapusta ja pöydältä löytyy kuitenkin sitä ruokaa. Parempi vaan antaa syödä itse että oppii, tietysti jos on tosi kiire jonnekkin niin sitten yritän saada syötettyä, mutta ei oikein enää siihen suostu. :wave:
 
AAM
1v4kk jäpikkä meillä kyllä kovin yrittää ja pieni osa löytääkin suuhun :) lusikan ja suun yhteiskoordinaatio ei oikein ole vielä kovin hyvä :D mutta harjoitus tekee mestarin.
Mamma kyllä usein sortuu auttaman poikaa liikaa.. ja poika antaa auttaa vielä sentäs .. :)
 
Tyttö 1 v 7 kk syö itse ja osittain syötetään. Luonnollisesti sotkua välillä riittää, mutta koko ajan osaa syödä siistimmin. Lasista juo itse, joskin kun jano on ohi niin sisältö löytyy pöydältä ja sormiakin on lasissa mukava liottaa... Monessa asiassa olen huomannut, että kun antaa tehdä itse niin oppii nopeasti kun on siihen valmis. Lusikkaa heiluttanut omassa kädessään reilusti alle vuoden ikäisestä. Lasin joskus pyytänyt käteensä ja rohkeasti kun annoin niin siitähän tyttö joi mallikkaasti.

Pienten lasten kanssa elämä on enemmän tai vähemmän sotkuista. Helpommalla pääsee kun itse asennoituu niin että sotkua tulee ja siivoomista riittää. Näin ainakin itse olen asian ajatellut, mutta niin tässä kuin muissakin asioissa jokainen tyylillään, eikä ainoaa oikeaa tapaa ole olemassakaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammuli84:
sillo ku meilä opeteltiin ite syömään niin annoin tytölle oman lusikan ja ite syötin vaivihkaa toisella lusikalla


Näin meilläkin. Ja jo vähän reilu 1v hän söi itse. Toki mie vielä joskus autan kun häntä alkaa "vauvattamaan" mutta pääsääntöisesti poika syö ja juo itse.
Ihme kyllä meillä ei ole lasi montaa kertaa kaatunut eikä sotkuakaan ruuasta juuri tullut. Toki joskus lusikasta tipahtaa lattialle.
 
Anna sotkea vaan. Psykologit sanoo, että kun lapsi saa rauhassa "tutustua" ruokaan, eli sotkea, kokeilla miltä tuntuu, ja itse yrittää, tuleen hyvä suhde ruokaan ja ei ole niin paljon vaikeuksia uusien ruokien kokeilussa.
Meillä on molempien poikien annettu sotkea ja kokeilla just niin paljon kuin huvittaa (pikku 2v ei itse asiassa juurikaan ole sotkenut, isoveikka aikanaan sai 2 metrin ruokaringin aina ympärilleen roiskittua.....), ja molemmat on tosi helppoja tapauksia, eli syövät hyvällä ruokahalulla melkein mitä vain.
Äitinsä oli pienenä tosi nirso ruoan suhteen, eli oiskohan tuo heillä sitten auttanut asiaa....
:D
 
Meidän 1vuotias tahtoo aina syödä itse! Kauhea kiukku tulee jos en anna sen siinä vain syödä ja sotkea itse. tätä on kestänyt jonku aikaa...jo ennenku täytti vuoden nii alko kiukkuaminen kun syötin. nyt syökin suurimmaks osaks ite mutta mulla on aina toinen lusikka käytössä jolla sujauttelen sen suuhun ruokaa aina välillä ;) menee sinne suuhunki oikeesti jotain ettei kaikki oo rinnuksilla :p
 
Me annettiin lusikka käteen alta 1v:nä. Nykyään poika syö osittain itse ja osittain syötetään. Välillä syö itse melkeen kaiken ja välillä saa syöttää kaiken. Haarukka on kova sana, sillä syö mielummin kun lusikalla, on kai kiva pyydystää ruokaa haarukkaan lautaselta.
 
Meidän neiti 1v päätti pari päivää sitten alotella itsestään syömistä. Lusikalla ei tule hommasta mitään, mutta kaikki mitä voi haarukalla syödä annetaan kyllä itse syödä.
Näin kaupassa Baby Björnin lautasen ja lusikat mitkä on tarkoitettu taaperolle, joka opettelee itse syömään. Onko noilla helpompi oppia vai onko ihan sama käyttääkö tavan lusikoita?
 
meillä poitsu alkoi 1-v. syödä itse, siten että alussa syötettiin jugurtti, löysät puurot ym. mutta yllättävän pian halusi syödä itse nekin. nyt syö murot ym. itse ja vaikka osa meneekin lusikasta syliin niin ei halua apuja kuin tosi väsyneenä. (poitsu nyt 1,9v. ) mutta siis pointti on että meillä muumilusikalla syöminen onnistuu TOSITOSITOSI paljon paremmin kuin tavallisella pikkulusikalla tai ensilusikoilla tms. en olisi uskonut ellen olisi omin silmin havainnut eli meillä syödään nykyään muumeilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammuli84:
sillo ku meilä opeteltiin ite syömään niin annoin tytölle oman lusikan ja ite syötin vaivihkaa toisella lusikalla
näin meilläkin! poika nyt 1v.1kk ja onnistuu jo itse syömään jonkun verran.samanlailla oppivat 2 vanhempaa lastakin,ja ennen 1,5.v söivät jo ihan itse!
 
Halusi itse alkaa syömään n.kolme kk sitten ja sotkua sotkua, mutta nyt (1v9kk) syö jo todella siististi ja kaikki ruoka menee suuhun. Aluksi auttelin omalla lusikalla että ei koko päivää menisi ja ruuan sais suuhunkin asti.
 
meillä 11kk syö itse ja minä autan toisella lusikalla vierestä. Poika on AINA pitänyt itsellä lusikkaa kädessä (6kk lähtien) ja sitä toisinaa jyrsinyt, toisinaan leikki-syönyt (ilmaa) ja nykyään jo ihan oikeasti lusikoi lautaselta ja suuttuu jos yritän ohjaamalla laittaa suuhun. Ei tarvitse muuta kuin (toimistotuolin) muovimatto syöttöpaikan alle ja noita muoviessuja pitä aina syödessä. HUH! Olen supersiisti ja jokaista murusta lattialla siivoava äiti ,mutta tämä sotkusyöminen tuntuu ihan ok.lta. Antaa onneksi syöttää toisella lusikalla vierestä!!

Minusta on hienoa kun antaa pienokaisille oman vapauden harjoitella mitä sitten ikinä harjoitteleekin. Meillä oli ihan älyttömän vaikea kiinteiden aloitus (aloitti varsinaisesti vasta7kk) ja sitä helpottamassa on ollut tuo toinen lusikka alust lähtien kun ei muuten suostunut mitään syömään.
 
Meillä ei pojalla 1v3kk ole mnkäänlaisia haluja syödä itse muuta kuin jotain sormipaloja. Pari lusikallista suostuu kokeilemaan ja sitten ei lusikkaa enää käteensä huoli. Hohhoijaa, olis se kiva kun alkais jo treenaamaan, niin pääsis joskus syöttämästä ja sais omankin ruuan syödä lämpimänä..
 

Yhteistyössä