syömään opettelusta

minkä ikäisenä teillä on alettu itse syömään? ja miten?

meillä nyt tuo 1v2kk tyttö on itse halunnut oman lusikan käteen kun syödään, lyö sen lautaselle ja kaapaisee vähän ruokaa mukaan. sitten se sitä sormin lässyttelee ja ihmettelee siitä lusikasta, kertaakaan ei ole vielä lusikka suuhun mennyt. eiköhän se joku päivä mene...
 
Sinttien äiti
Miten?
Lusikka käteen lapsellekin ja annetaan aikaa viedä se suuhun. Alussa vähän autetaan.

Milloin?
Esikoinen söi jo alle vuoden ikäisenä, kakkonen joutui syömään enemmän tai vähemmän 1.5 v:nä, kolmas syö nyt kausittain itse 1v3kk ikäisenä.
 
eva
Aika tarkkaan vuoden iässä alkoi, vaikka aluksi tahti olikin aika hidas ja sotkua syntyi. Nyt ikää on melkein 1v11kk, ja syöminen tapahtuu edelleen aika pitkälti sormin, välillä myös tosi nätisti lusikalla tai haarukalla.

Itse suhtauduin asiaan niin, että kiva kun voi itse tehdä jotain muuta (esim. syödä) samalla kun lapsi itse touhuaa lautasensa kanssa. Tietysti välillä on pitänyt auttaa, kun toista turhauttaa vähän vaikeammat palat, mutta yleisesti ottaen itse syöminen on meillä lisännyt kaikkien viihtyvyyttä pöydässä. Pienenä miinuksena se, että meillä nirsoilu oli melkein tuntematon käsite ennen tätä itse syömistä. Niitä epäilyttäviä palasia on niin kovin kiinnostavaa poimia lautaselta ja ojennella äidille... :)
 
Meillä on 1v5kk poika ja annettiin hänelle lusikan omaan käteen heti ku ei antanu enää kunnolla syöttää noin 1v. Aluks ruoat oli pitkin lattioita ja seiniä, mut nyt poika syö aikas hyvin itekseen ja jos on ollu ruokaa mitä on voinu syödä ihan kunnolla sormin ni ollaan annettu syödä sormilla. Vaikka kyllä meillä vieläkin välillä sormet ui keitoissa ja kaikissa muissa ei niin sormi ruoissa, mut harjotushan se tekee mestarin. Et anna vaan lapsen kokeilla ite ja syötä omalla lusikalla samalla ni siitä se sit oppii syömään itekseen!! :D
 
juu, tässä on nyt parina päivänä neiti saanut ittekin syödä. hetken se ihmetteli että mitä varten äiti antoi lusikan käteen, mutta voi että sitä iloa kun sen lusikan keksi pistää suuhun :D suurin osa sapuskasta on pitkin lattiaa ja pöytää, mutta rapatessa roiskuu.
 
puli
Joku suositteli sellaista lautasta tähän opetteluvaiheeseen, missä on imukuppi pohjassa. En ainakaan Prismasta löytänyt, siellä oli vain sellainen BabyBjörnin kukanmuotoinen lautanen vauvaosastolla. En tosin katsonut vielä varsinaiselta astiaosastolta.

Pitäiskö näitä imukuppilautasia olla ihan marketeissa / tavarataloissa myynnissä, tiedättekö?
 
mä ostin sen imukuppi lautasen, en nyt muista merkkiä..olisko ollut ainu..ja sieltä lastentarvikeosastolta! mutta meillä ei ole ainakaan seimupkuppi toiminut..hetken pysyy pöydässä ja sit irtoo! :whistle:
 
Kun kiinteitä puolivuotiaana aloiteltiin, lapsi sai muovisen lusikan käteensä ja ruoan eteen. Siitä sitten yhteistuumin alettiin lusikoida. Mä avustin toisella lusikalla. Nopeastihan se lusikka löysi tiensä suuhun ja lapsi oivalsi, mistä on kyse. Taitaa olla osin myös lapsen temperamentilla osuutta tuohon itse syömään oppimiseen. Kun jaksaa rauhassa keskittyä syömiseen, taitokin karttuu nopeaan. Meillä lapsi alkoi syödä täysin itse niin lusikalla kuin haarukallakin vuoden ikäisenä ja mukava kyllä, lattioitakaan ei ole tarvinnut ruokailujen jälkeen kuurailla muistaakseni koskaan.
 

Yhteistyössä