Syöpälapsi sai sitte diabeteksen

:headwall: Tämäkin vielä poikaraukalle. 11veelle olis ollu minusta ihan tarpeeks tuossa leukemiassa...

Miten olette pärjänneet 1tyypin diabeteksen kans?
Mitä erityisohjeita äitipuolelle joka vastaa täällä toisessa kodissa ruokahommista?

Pojan sokerit pyrkii yläkanttiin ihan normaalilla ruokavaliolla. Ei vissiin vaaleeta leipää, ei vaaleaa pastaa- ja se kun on ollut ainoa mitä poika on suostunut huonona ollessaan ylipäätään syömään.....

Apuja.
 
Voi ei :( lapsi pieni.
Milloin hän on saanut leukemia,miten nyt voi,ymmärretävä että rankka on.
Minulla on hyvää ystävä joka pärjää ilman lääkitystä,hän vaihtoi vaan ruokavalio,eikä syö,peruna,valkoista,leipä ei mitään sellaista,vain riisi ,cous,cous,paljon hedelmiä,vihaneksia,kalaa,keitetty lihaa ja pärjää nyt tosi hyvin.Onko teillä nyt lääkitys
ai niin hänellä on I-typpinen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Voi ei :( lapsi pieni.
Milloin hän on saanut leukemia,miten nyt voi,ymmärretävä että rankka on.
Minulla on hyvää ystävä joka pärjää ilman lääkitystä,hän vaihtoi vaan ruokavalio,eikä syö,peruna,valkoista,leipä ei mitään sellaista,vain riisi ,cous,cous,paljon hedelmiä,vihaneksia,kalaa,keitetty lihaa ja pärjää nyt tosi hyvin.Onko teillä nyt lääkitys
ai niin hänellä on I-typpinen
Leukemia puhkesi tammikuussa. Syksyllä piti päästä kouluun mutta hoidot eivät olekaan siinä pisteessä että se olis ollu mahdollista. Ajateltiin että poika on masentunu siitä ku oli niin vaisu ja makaili vaan sohvannurkassa. Verikokeissa selvisi että sokerit oli 33 eli kun normaali olis siinä 5 niin ei ihme että poika voi huonosti...

1,5kk sitten menetin vauvan puolivälissä raskautta, omalla 11v pojallani on mielenterv. ongelmia, aloitti käymään psykologilla.... On taas niin paljon kaikkea... :ashamed:
 
piparminttu
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Voi ei :( lapsi pieni.
Milloin hän on saanut leukemia,miten nyt voi,ymmärretävä että rankka on.
Minulla on hyvää ystävä joka pärjää ilman lääkitystä,hän vaihtoi vaan ruokavalio,eikä syö,peruna,valkoista,leipä ei mitään sellaista,vain riisi ,cous,cous,paljon hedelmiä,vihaneksia,kalaa,keitetty lihaa ja pärjää nyt tosi hyvin.Onko teillä nyt lääkitys
ai niin hänellä on I-typpinen
Leukemia puhkesi tammikuussa. Syksyllä piti päästä kouluun mutta hoidot eivät olekaan siinä pisteessä että se olis ollu mahdollista. Ajateltiin että poika on masentunu siitä ku oli niin vaisu ja makaili vaan sohvannurkassa. Verikokeissa selvisi että sokerit oli 33 eli kun normaali olis siinä 5 niin ei ihme että poika voi huonosti...

1,5kk sitten menetin vauvan puolivälissä raskautta, omalla 11v pojallani on mielenterv. ongelmia, aloitti käymään psykologilla.... On taas niin paljon kaikkea... :ashamed:


Menin sanattomaksi.Teitä on sitten monella tapaa koeteltu.On se niin väärin.Voimia tarvitaan ja :hug: haleja.Sekä rakkautta suurta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja misi:
www.diabetes.fi, täältä saattaisi löytyä lisätietoa.

Joo, tp1 dm tatvitsee baina insuliinia, ruokavaliohoito ei riitä.
Mun kaverilla tp 1 ja hän pärjää ruokavaliolla tosi hyvin,ei makea ei mitään valkoista leipä ei peruna ei rasvaista,mitään sellaista ei saa
1 tyypin diabetestä sairastava EI PÄRJÄÄ pelkällä ruokavaliolla, koska 1 tyypin diabeteksessa haima ei tuota yhtään insuliinia.
2 tyypin diabetestä voidaan hoitaa ruokavaliolla koska silloin haima tuottaa insuliinia, mutta se ei "tehoa" elimistössä niinkuin pitäis...
 
Harmittaa jättää peruna ja pasta ja vaalea leipä pois ruokavaliosta ku poika on niin kamalan huonosyömäinen ja nirso muutenkin!

Voisiko riisinuudelia antaa? Ai niin, vaalea riisikään ei ole hyvästä.. :headwall: :headwall:
 
Ehkä se siitä ku opitaan niiden insuliinien kans pelaamaan. Nyt poika on ollu sairaalasta päästyään (oli viikon taas osastolla) äitinsä luona koska minä ja 3vee ollaan oltu kovin räkäisiä ja yskäisiä. Varmaan huomenna taas tulevat tänne kotiin.

Kiitos teille ku jaksatte kuunnella -tai siis lukea näitä valituksia...
 
Keittiönoita
hän varma syö kun on lääkitys päällä,eikö? :(
Mun kaveri ei käyttää lääkeitä,insuliinistakin voi tulla rippuvaisuus,esim joka kerta voit syödä kakku tai jotain ja pistää itseä,ruokavaliolla saa ihmeita kans,paitsi ei kuitenkaan koko elämää pärjää vain ruokavaliolla,mutta niin paljon kuin pystyy ainakin
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olipas kurjaa pojalle :( Mutta mun sisknpoika sairastui 13 veenä diabetekseen ja syö kaikkea samaa mitä ennenkin.
Minua diabeettikona häiritsee eniten just tämä kun ihmiset puuttuu vaan siihen ruokavalioon. " Kyllä säkin voit syödä sitä ja tätä ja elää normaalisti"
Harva taitaa tietää mitä kaikkia liitännäissairauksia ja riskejä diabetekseen liittyy...:(
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Keittiönoita
hän varma syö kun on lääkitys päällä,eikö? :(
Mun kaveri ei käyttää lääkeitä,insuliinistakin voi tulla rippuvaisuus,esim joka kerta voit syödä kakku tai jotain ja pistää itseä,ruokavaliolla saa ihmeita kans,paitsi ei kuitenkaan koko elämää pärjää vain ruokavaliolla,mutta niin paljon kuin pystyy ainakin
Sitten hänellä on D2 eli kakkostyypin diabetes. D1 ei pärjää ilman insuliinia.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Keittiönoita
hän varma syö kun on lääkitys päällä,eikö? :(
Mun kaveri ei käyttää lääkeitä,insuliinistakin voi tulla rippuvaisuus,esim joka kerta voit syödä kakku tai jotain ja pistää itseä,ruokavaliolla saa ihmeita kans,paitsi ei kuitenkaan koko elämää pärjää vain ruokavaliolla,mutta niin paljon kuin pystyy ainakin
Kyllä käyttää insuliinia. Kun haimasta insuliinintuotanto on k okonaan loppunut, niin muu ei auta kuin käyttää insuliinia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Harmittaa jättää peruna ja pasta ja vaalea leipä pois ruokavaliosta ku poika on niin kamalan huonosyömäinen ja nirso muutenkin!

Voisiko riisinuudelia antaa? Ai niin, vaalea riisikään ei ole hyvästä.. :headwall: :headwall:
juu peruna on muutenkin isona määränä aiheutta diabettista jos on altius jo,riisinudellista en voi sanoa yhtään :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Keittiönoita
hän varma syö kun on lääkitys päällä,eikö? :(
Mun kaveri ei käyttää lääkeitä,insuliinistakin voi tulla rippuvaisuus,esim joka kerta voit syödä kakku tai jotain ja pistää itseä,ruokavaliolla saa ihmeita kans,paitsi ei kuitenkaan koko elämää pärjää vain ruokavaliolla,mutta niin paljon kuin pystyy ainakin
Sitten hänellä on D2 eli kakkostyypin diabetes. D1 ei pärjää ilman insuliinia.
Mä en tiedä oikein mitä tarkoita D1 D2 mä tiedän vaan että ensimäinen typpis,olen varma kun hän oli meillä noin kuukausi sitten,kävi Virosta
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Mä en tiedä oikein mitä tarkoita D1 D2 mä tiedän vaan että ensimäinen typpis,olen varma kun hän oli meillä noin kuukausi sitten,kävi Virosta
D1 ei pärjää koskaan ilman insuliinia eli ei VOI olla ykkönen jos on ruokavaliolla. Sanokoot mitä sanoo.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minua diabeettikona häiritsee eniten just tämä kun ihmiset puuttuu vaan siihen ruokavalioon. " Kyllä säkin voit syödä sitä ja tätä ja elää normaalisti"
Harva taitaa tietää mitä kaikkia liitännäissairauksia ja riskejä diabetekseen liittyy...:(
Eiköhän se diabetekseen sairastunut saa ihan lääkärin ohjeet niin isnuliineistaan, liikunnastaan kuin ruokavaliostaankin =) Tänä päivänä diabetekseen sairastuminen ei uudempien hoitomenetelmien takia enää aina tarkoita sitä, että ruokavaliotaan joutuisi merkittävästi muuttamaan.

 
Ok,mä voin soita ja kysyä lisää,mä olen varma että 1typpinen sano sinä mitä sanot,hän tiedä ettei ikuisesti pärjää vain ja ainoastaan ruokavaliolla,mutta kun vielä pärjää niin hän pitää itseä käsissä.Kuitenkin joskus pakko hänellekin käytä insuliinia
Mun siskon miehellä on 2typpis diabettes mutta sekin meni niin huonosti että nyt pitää syödä lääkitystä
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minua diabeettikona häiritsee eniten just tämä kun ihmiset puuttuu vaan siihen ruokavalioon. " Kyllä säkin voit syödä sitä ja tätä ja elää normaalisti"
Harva taitaa tietää mitä kaikkia liitännäissairauksia ja riskejä diabetekseen liittyy...:(
Eiköhän se diabetekseen sairastunut saa ihan lääkärin ohjeet niin isnuliineistaan, liikunnastaan kuin ruokavaliostaankin =) Tänä päivänä diabetekseen sairastuminen ei uudempien hoitomenetelmien takia enää aina tarkoita sitä, että ruokavaliotaan joutuisi merkittävästi muuttamaan.

Mutta sitähän minä tarkoitinkin että diabetes on paljon enemmän kuin pelkkä ruokavalio. Siihen kuuluu niin monia muitakin sairauksia ja riskejä että joku "nyt ei voi syödä perunaa" on pieni murhe niiden rinnalla. Ihmisillä on yleensä hyvin vähän tietoa diabeteksesta loppujen lopuksi.
 

Yhteistyössä