Syövätkö kaikki 5-vuotiaan tosiaankin jo kaikkea karkkia??

Meillä kohta 5-vuotias ei ole juurikaan karkkia vielä saanut. Pääsiäisenä sai syödä muutaman suklaamunan (ei mitään mignoneita vaan ihan tavallisia suklaamunia) ja nyt yhteensä 2 purkkia Niiskuneiti xylitol-karkkeja on saanut. Muuta ei ole saanut.

Törmään jatkuvasti siihen, että synttärijuhlissa yms. tilaisuuksissa karkkia on tarjolla rajoittamattomasti ja tuntuu kovin oudolta tämä.

Syövätkö siis kaikki 5-vuotiaat jo tosiaan ihan rajoittamattomasti karkkeja (siis kaikenlaisia karkkeja)??
 
Mun 6-vuotias saa pari kertaa viikossa valita kauppareissulla minkä tahansa karkin, mutta vain yhden rasian/patukan/pussin ja sen koko on oltava kohtuullinen... En siis ala rehata mitään konvehtirasiaa tai vaahtokarkki-jättipakkausta :p
Limsaa pikkumies saa yhden pullon perjantaina, mutt ei kokista :D

Meidän synttäreillä tarjotaan suolaista ja makeaa syötävää, mutta ei karkkia eikä limsaa.

Mutta kysytkö nyt saako kaikki viisivuotiaat syödä kaikkia karkkeja ja niin paljon kuin huvittaa?
 
Kyllä meil 5v täyttävä saa jo karkkia, tosin, ei ihan kaikkia laatuja huoli. Mutta se on toinen asia mitä väki kummastelee kun meidän lapsista ei oikein kukaan juo limsaa (pian 2v, 3v, 5v täyttävä ja 6v), sitä ollaan aina tyrkyttämässä. Tämä 3v on ainut joka sitä saattaa joskus maistella kupin pohjan, pullosta josta on hapot kadonnut. Eikä oo kyse etteikö annettais vaan siitä etteivät tykkää.
 
Ei tosiaan kannata antaa kauheasti karkkia. Meillä kanssa juuri tavalliset suklaamunat tunnetaan ja jotain fasupaloja joskus syödään. Mutta siis varsinaista karkkia tai suklaata ei ole koskaan saanut. Limuja ei ole myöskään koskaan saanut. Me emme niitä itse myöskään synttäreillä tarjoa. Mutta jos jollain synttäreillä tarjotaan, annan kyllä syödä. En halua niuhottaa. Uskon, että kun ei ole oman perheen vakitapa niin ei ylettömästi niiden perään hinkua vaikka joskus saisi. Eikä ole hinkunutkaan. Minusta absoluuttista rajottamista ei kannata tehdä, voi alkaa hinkua perään, on ns kielletyn hedelmän makua sitten. Ja jos jollain synttäreillä joku tarjoaa joskus niin tuskin se ihan rajatonta on. Itse ainakin olen antanut lapsen vain nauttia, jos joku joskus tarjoaa. Oma perhe elää kuitenkin omalla tavallaan. Kylässä kylän tavalla. En halua turhaan tehdä asiasta numeroa.
 
Taitaa olla ihan tavallista, että synttäreillä karkkia on tarjolla pöydässä, voisi olla vähän nuukailemista antaa jokaiselle vaikkapa 5 karkkia vai mitä? Tuskin kaikki vanhemmat antaa pienten lastensa syödä karkkia ihan rajattomasti tavallisina karkipäivinä. Meillä 4v. saa silloin tällöin karkkipäivänä Niiskuneitiaskin, mutta ei lähesköön joka viikko kun ei tajua vielä vaatia.
 
pomppulinna
Meillä lapset saa karkkipäivänä karkkia (ja joskus muutenkin) mutta ei rajattomasti. Sitä paitsi ovat niin nirsoja vain muutama laji kelpaa..... Ovat mielummin ilman jos eivät tykkää. Isompi 5v kyselee aina ensin "tykkäänkö minä tästä?" :LOL: :LOL:
 
Kyllä meillä neiti on saanut synttäreillä syödä karkkia jo ihan pienestä pitäen.

Joten kyllä meillä tuo pikkuvelikin on oppinut namin perään jo aikas varhaisesta vaiheesta asti. Meillä on namipäivä lauantaisin, jolloin molemmat saa namia x määrän, ei siis rajattomasti. Ja jos ei muksut muista että on namipäivä, ei sitä myöskään tyrkytetä.

 
Meillä kaikki ovat saaneet noin vuoden ikäisestä syödä karkkia synttäreillä jne... nykyään ei oo ees oikeeta karkkipäivää.. nuorin saa sukulakun kun käydään kaupassa, ja isommat vähän isompaa karkkia.
 
Mä sain käsityksen aloittajasta että hän ei tarkoita määrää vaan lajia.
Meillä lapset 2 ja 3v. Ja jo nyt saavat itse valita mitä namia haluavat. Minä sitten tiedän tykkääkö he siitä mitä ovat vailla kun eivät välttämättä paketista tiedä.
Rajoitan vain määrää en lajia. Kerralla saavat yhden lakun/pienen suklaa patukan tai n. 5 namia. Ei joka päivä, vaikkei oikeestaan nami päivääkään ole...
 
No ei mitään sit, mutta halusin vain tietää, syövätkö kaikki 5-vuotiaat tosiaan kaikenlaisia karkkeja (sitä tarkoitin rajoituksella). No, meillä ei vielä syödä, enkä varmaan lähihetkiin aio antaakaan.
Lisäksi olisi todella vaikeaa perustella 2 v 4 kk vanhalle, miksei hän saisi jotain, jos isosiskokin saisi, joten jatkan siis rajoittamista.
Nyt synttäreillä (kaverin) sunnuntaina oli kuulemma saanut lakua ja pahaa oli ollut.
 
Syödään.... tai mitä sitä nyt syömiseksi sanoisi. Muutaman ottaa ja se sitten riittää. Salmiakista ei tykkää, eikä oikein suklaastakaan. Niiskuneiti karkkirasia menee kavereitten kanssa. Onneksi ei ole perinyt äidin nannahammasta :snotty: Tykkää enemmän ompusta ja porkkanasta :D
 
Noista kavereiden synttäreistä meidänkin karkin syönti alko. Olin aika hämmästyny kun mentiin 2 v synttäreille ja siellä oli karkkia. Tämä sankarikin oli esikoinen niin olisin luullut ettei karkkia ois vielä ollu tarjolla. Meillä syödään karkkia tooooosi harvoin, keksit on herkkua ja niitä saa silloin tällöin yhden. Synttärit onkin sit yhtä sokerihumalaa, onneks niitä on vaan kahdesti vuodessa (siis kahdella lapsella). =)
 
Eilen oli meillä sitten ne esikoisen 5-vuotissynttärijuhlat. Yksi kaveri toi lahjaksi kaksi tikkaria (tikkareita ei ole vielä saanut yhtään aikaisemmin) ja sukulaistäti tullessaan iski ensimmäisenä Geisha-pyöryläisen patukan pikkuneidin 2 v 4 kk käteen. Otin sen pois ja sanoin, että kiitos, mutta neiti ei kyllä saa vielä tuollaisia syödä. Isosiskon samanlainen joutui myös takavarikkoon. Tämä ko. sukulaistäti oli sisarelleni ihmetellyt, että mitähän karkkia ostaisi ja siskoni oli sanonut, että eivät he saa oikein karkkia syödä, parempi kysyä äidiltään (siis minulta) suoraan. No, ei kysynyt ja päätti ihan itse, että suklaatia toi. Toivon, ettei täti pahasti loukkaantunut, sai neuvon kysyä ja päätti olla kysymättä...

5-vuotias alkaa varmaan nyt pikkuhiljaa jotain karkkia saada, ettei joudu kiusatuksi, mutta tuolle 2-vuotiaalle en todellakaan halua vielä karkkia antaa. Minusta täysin järjetöntä alkaa opettaa epäterveellisyyksiä tuossa iässä.
 
:D kiva kun jotkut äidit jaksavat. JA on tosi inhottavaa kun on sanottu ettei karkkia mielellään niin sitä sitten tarvii väkisin viedä. Mun siskon lapset eivät kanssa nameja saa ja ollaan kyllä heidän toivettaan kunnioitettu eikä viety.... no joo äitini tietty ihmettelee kun ei saa edes pihlajanmarjakarkkeja antaa.... niin ei taida olla karkkeja äidin mielestä. :LOL:
:ashamed: itse olen kyllä sortunut omalle ostamaan, mutta kuten jo totesin ei tyttö niitä kuitenkaan syö kuin parit.
Mutta aika kamala ajatella että lapsi joutuisi kiusatuksi kun ei saa karkkia syödä tai ei välittäisi karkista.
 
Meillä lapset saa karkkia karkkipäivänä. Määrää rajoitan siten ettei mitään jättipussia kun siitä sitten jokunen syödään ja loput jää.
Kokemuksen mukaan joskus nämä lapset jotka ei kotona karkkia saa ovat niitä jotka synttäreillä ym rohmuavat karkkikupin hetkessä tyhjäksi tai sitten linnottautuvat kupin viereen niin etteivät edes leikkimään ehdi. Ja siis jotkut ei kaikki, en yleistä...
 
Tähänpä vastaan minäkin vaikka vasta kohta 4 vee on meidän poika. Mä en oo koskaan ostanut pojallee karkkia, jotkut saattaavat tuoda lahjakse muttei poika syö ( en kiellä) toisten synttäreilläkään ei ota karkkia korkeintaan kakkua ja muuta pöydän antimia limpparia ei suostu edes maistamaan..Ei musta oo paha jos laspen ei karkkia syö varmasti sitä kerkeevät viellä syömään ja samoilla linjoilla menen pienemmän kanssa.. Mutta jokainen ratkaisee tämänkin asian oman perheen kesken.
 

Yhteistyössä