Syrjäytymis-paneelikeskustelu eilen

Kattelen juuri samalla sen areenasta kun seikkailen täällä. Joo ei tuosta mitään tuu samaa vääntävät ensivuonnakin. Ja tuolla Emilialla ei kyllä kaikki oo ihan hallussa. Jos tuolla asenteella elelee meidän kaikki nuoret( tai no ei ihan kaikki)niin ei ihme jos syrjäytyvät. Mutta tärkeestä asiasta kuitenkin kaikki puhuvat. Ei muutakuin tsemppiä kaikille Suomen nuorille.
 
Joo-o. Ja noista "paskaduuneista". Meille ainakin jo kotona opetettiin että ilman työtä ei voi olla. Oli ihan selviö että jo opiskelujen ohella ollaan duunissa ja kesät hommissa. Niin sitä tuli tehtyä monenlaista ja oli jo vuosien työkokemus erilaisista töistä siinä vaiheessa kun todistus oli kourassa. Ikää on alle 30, mutta työkokmeusta sitä vastoin n. 13 vuotta. Vaikka ne minunkin työt oli pizzan pyöritystä, tavaratalojen siivoamista ja muuta alempipalkkaista työtä niin työtä kuitenkin! Ja onpa ollut hyvä työhaastatteluissa leväyttää hyvät arvostelut työpaikoista eteen. Eivät työnantajat niinkään katso mitä olet tehnyt vaan näkevät että työt on maistuneet ja tämä tyyppi ei töitä pelkää.
Minä olen ollut töissä myös ihan pienellä rahallisella erolla siihen nähden mitä olisin kotona ollessa saanut. Työkokemus on niin arvokas asia että sitä pitäisi opettaa lapsille nuoresta asti. Ei muuten tule meidänkään lapset oppimaan sitä mallia että tuilla voi huoletta elellä. Töihin vain kun kynnelle kykenee.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Ihan mielenkiintoinen keskustelu ja monetkin esittivät hyviä pointteja. En nähnyt ihan alusta asti joten en kuullut kuin pari puheenvuoroa siltä Emilialta, joten siihen en mitään kantaa ota. Typerimmät jutut tuli siltä kokoomusnuorelta. Itsekin olen sitä mieltä että myös ns. paskaduuneja pitää tehdä ja ottaa vastaan, mutta täytyy niistä saada vähintään hieman enemmän kuin kotona olemisesta. Itse olen ollut työmarkkinatuella harjoittelussa ja se oli aivan perseestä, en päässyt tutustumaan haluamani alan työtehtäviin koska mulle annettiin kaiken maailman komeron järjestys tehtäviä koko ajan tai pidettiin istumassa taukotilassa, eikä mulla olisi ollut mitään mahdollisuutta työllistyä sinne sen 6 kk jälkeen. Tuon työllistymmisasian tiesinkin etukäteen, mutta olisin halunnut kuitenkin edes perehtyä siihen alaan jolle hain opiskelemaan. Siellä tuli kyllä semmonen olo että miks mä teen täällä ilmasta työtä, kun mä en saa tästä itelleni mitään, saman rahan saa toiset kotiin kannettuna. Harjoittelusta ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa, mutta kyllä siitä jotain hyötyä on oltava harjoittelijallekin.
 
minäpä minä
Minäkin olin työmarkkinatuella töissä puoli vuotta. Tykkäsin työstä mutta palkkahan oli 500€ käteen vaikka tein 5 päivää viikossa töitä. Kaverit nostivat samaan aikaan tukia ja saivat enemmän kuin minä kotona olemalla.
 
aivan
Alkuperäinen kirjoittaja minäpä minä;27609496:
Minäkin olin työmarkkinatuella töissä puoli vuotta. Tykkäsin työstä mutta palkkahan oli 500€ käteen vaikka tein 5 päivää viikossa töitä. Kaverit nostivat samaan aikaan tukia ja saivat enemmän kuin minä kotona olemalla.
Sama kokemus myös minulla. Kurjinta oli, että vaikka firmat tietävät että hyvä harjoittelija tulisi palkata harjoittelun lopuksi, käytännössä kukaan ei saa paikkaa- vaan odotas kun pääset muualle työhaastatteluun ja käy ilmi, että olet ollut ilmaistöissä..."tulisitko meillekin harjoittelemaan?", "oletko oikeutettu palkkatukeen?", "kunhan olet eka 6kk ilmaistöissä, sitten olisi mahdollisuus palkata..". Paskat. Urani kannalta typerin valinta koskaan oli mennä ilmaistöihin. Suosittelijan sain ja pelkkää kiitosta + erinomaisen työtodistuksen, tein samaa mitä palkkaa nauttivat kollegat jne., mutta todistuksessa lukee "harjoittelija"- ja se sinetöi kohtaloni työmarkkinoilla.
 
gkj
Itse olen ollut työharjottelussa 1kk ja sain töitä sen jälkeen. Edelleen samassa paikassa töissä. Kannattaa selvittää saako työpaikka palkata ilman tiettyä koulutusta, onko ottanut ketään harjottelun kautta jne. Hullua mennä 6kk työharjoitteluun! Enintään se yksi kuukausi, kyllä ne palkkaa jos palkkaa sen jälkeen.
 
aivan
Itse olen ollut työharjottelussa 1kk ja sain töitä sen jälkeen. Edelleen samassa paikassa töissä. Kannattaa selvittää saako työpaikka palkata ilman tiettyä koulutusta, onko ottanut ketään harjottelun kautta jne. Hullua mennä 6kk työharjoitteluun! Enintään se yksi kuukausi, kyllä ne palkkaa jos palkkaa sen jälkeen.
Voi kuule, kun ei sitä aina voi valita! Karenssia tulee, josset tee kuten työkkärissä tahdotaan. Minäkin pidin työstäni ja aidosti uskoin -kuten työkaverini myös- että tässä on nyt minun alani ja tuleva työpaikkani. Asiakkaat tykkäsivät jne.

Esimies sanoi tiedusteluuni että eivät voi palkata nyt ketään. Seuraavalla viikolla hakivat kuitenkin entisille työtunneilleni uutta työntekijää, joka olikin taas kerran harjoittelija. Kerroin tästä työkkärissä, mutta eipä se johtanut mihinkään.
 

Yhteistyössä