Syrjintää

  • Viestiketjun aloittaja Surupusero
  • Ensimmäinen viesti
Surupusero
Hei!

Ajattelin kysellä olisiko kellään muulla vastaavaa ongelmaa.

Työskentelen pienessä yksikössä, 9 työntekijää, valtaosaltaan naisia.
Olen 4 lapsen äiti 43-v, vasta hoitovapaalta palannut. Juniori 1,8 v.

Saan kuulla viikottain kuinka lapseni sairastavat jatkuvasti, 2 kertaa syksyn aikana poissaoloja. Vähän aikaa sitten jouduin juniorin korvatulehduksen takia olemaan pois, toisella murtuma samaan syssyyn. Tullessani töihin yritin kysellä palaverissa sovittuja asioita, niin minulle tokaistiin vain, että olisit töissä, niin tietäisit mitä sovitaan.

Nyt kauhukseni huomasin olevani raskaana. Koskahan uskallan kertoa täällä töissä, voin kuviteella asemani sen jälkeen. Raskaus on alkanut yhdestä kerrasta, vaikka ehkäisy kunnossa, viikkoja nyt 8. Kauhu on avin työpaikalla, toisaalta olen hyvin iloinen vahingostamme. En olisi enää uskaltanut yrittää raskautta.

Miten teihin muihin on suhtauduttu työpaikalla raskauksinenne ja poissaolihin lasten takia?
 
Onnea raskaudesta!

Koita vaan olla välittämättä, mitä kolleegat sanovat. Mutta jos tilanne menee siihen, että sulta pimitetään tietoa, niin sitten pitäisi jo puuttua pomonkin asiaan.

Meidän lapset on olleet terveitä onneksi, en ole joutunut juurikaan olemaan töistä pois heidän takiaan. Kolleegalla on kans 3 pientä, ja kyllähän lapsettomat kolleegat vähän irvistelevät, kun äiti "saa" hoitaa kotona sairasta lasta.

Älä välitä, sulla on oikeus jäädä kotiin ja oikeus myös olla raskaana töissä

Tsemppivä!
 
äitix6
Ei ole samanlaisia kokemuksia. Viime viikolla olin ainoastaan yhden päivän töissä kun lapset sairastivat peräkanaa eikä koskaan oo kukaan mitään valittanu. Onnea raskaudellesi ja sinulla on oikeus hoitaa sairasta lasta kotona älä välitä muitten puheista.
 
harmaa kani
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 05:20 siera kirjoitti:
ite olin ollut 1½kk duunissa kun sain tietäväni olevan raskaana niin sain viikos sisällä kenkää
Hei! Tuo on laitonta, veitkö asiaa eteenpäin? Mukavat rahat saa, jos jaksaa vaivautua. Ja voit auttaa samalla jotain muuta, jolle työnantaja ei enää uskaltaisi tehdä samoin. Tsemppiä sulle!
 
koeaika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 10:42 harmaa kani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 05:20 siera kirjoitti:
ite olin ollut 1½kk duunissa kun sain tietäväni olevan raskaana niin sain viikos sisällä kenkää
Hei! Tuo on laitonta, veitkö asiaa eteenpäin? Mukavat rahat saa, jos jaksaa vaivautua. Ja voit auttaa samalla jotain muuta, jolle työnantaja ei enää uskaltaisi tehdä samoin. Tsemppiä sulle!
Koeaika varmaan menossa, ja koeajalla saa työnantaja irtisanoa ja työntekijä lähteä ilman sen kummempaa syytä tai vaikka syyn kanssa, syytä ei tarvitse kertoa.

Jos työnantajan on pieni, raskaana oleva nainen on todella taloudellinen katastorfi ja saattaa viedä firman konkurssiin.

Yrityksen on tuotettava sen verran, että kaikkine niiden kulujen mitä firmassa onkin, siitä voi maksaa yrittäjä itselleen palkan, ja kiva olisi jos yrittäjä itsekin voisi välillä pitää kesälomaa, sairastaa ei välttämättä voi nimittäin = menee sairaana töihin, ja sen lisäksi työntekijälle palkan. Kesäloman ajaksi on palkattava joku muu ja silloin tulee tuplakulut yrittäjälle.
Sairaloman ajaksi sama tilanne, mutta myös äitiysloman aikana yrittäjällä on kuluja ja palkkamaksuja työntekijästä, samalla kutienkin on palkattava toinen tilalle, ja tälle taas suotava sairasloma- ja kesäloma-asiat.
Siksi raksaana oleva nainen on mieletön taloudellinen katastrofi etenkin pienille yrityksille.
Kun työntekjä saa 10e palkkaa, työnantaja on maksanut hänestä noin 16 e, ja kuntämä kertaantuu (ihminen ei ole paikalla, sijainen, joka ei ole paikalla , tämän sijainen jne) ei mikään yritys pysty tähän, tilanne on kestämätön, pikkufirma kaatuu: menee yrittäjän leipä, menee työntekijän leipä.
Ei sureta ollenkaan, mitäs on yrittäjä, vai?
 
Voi että. Jaksamista vaaditaan tuossa tilanteessa.

Eikö heillä itsellään ole lapsia vai ovatko lapset jo isompia?

Minä olin sijaisena työpaikassa, jossa oli vain lapsensa jo isommiksi kasvattaneita. Lapseni ei sairastanut, mutta kun aloin odottaa toista, oli suhtautuminen ... hmmm. .. no ei ainakaan iloa tunnettu puolestani. Rankkaa, jos noin kiusataan. Kuopus on sairastellut meillä paljon, ja onneksi olen voinut olla kotona. 2 kertaa tämänkin syksyn aikana on todella vähän. sille ei voi mitään, että jos on useampi lapsi, he todennäköisesti tai joku heistä sairastelee paljon.
 
surupusero
Olen kunnalla töissä, kyse ei ole pienestä työnantajasta.
Esimies on tietoinen asiasta, istunut samaan aikaan kahvipöydässä, puuttumatta kuitenkaan asiaan.

Raskaudestani en ole uskaltanut puhua vielä mitään, varmaan vasta, kun on pakko. Tiedän millaiseksi tilanne sen jälkeen muuttuu.

Kahdella muulla työntekijällä on lapsia, toisella yksi ja toisella kaksi.
Minulla vain on liikaa. Todettiinhan minulle kuopusta odottaessani, ettei minun tarvitse yksin maapalloa täyttää, ei onniteltu.

Halusin vain kuulla olisiko muilla vastaavanlaisia kokemuksia, olisihan se lohduttanut ettei ole aivan yksin asian kanssa.

Ja olen kyllä hyvin onnellinen tästä meidän "vahingosta".
 
Voi vide
Karavaani kulkee ja koirat haukkuu....

Nauti vaan perheestäsi ja tulevasta vauvasta, koeta kestää #&%?$!*.

Ota rivakka ote ja sano, että kakistavat vastauksensa kysymyksiisi ulos. Jos pomo ei puutu, niin onko teillä työnohjaajaa tms. jonka kanssa voisit jutella asiasta.

Iloista joulun ja vauvan odotusta!
 
Eihän tuollaista jaksa pidemmän päälle ! Hyvä että pääset taas äitiyslomalle, koeta kestää siihen asti ja jos et niin hae sairaslomaa. Vaihda sitten työpaikkaa kun kuopuksesi on siinä iässä että työelämään hakeudut; ryhdy vaikka perhepäivähoitajaksi.. :heart:
 
Minulla on sellainen tilanne, että olen palaamassa takaisin työelämään usean vuoden poissaolon (ja kolmen lapsen jälkeen), siis samaan paikkaan josta jäin aikoinani äitiyslomalle. Minua pelottaa jo nyt, miten työkaverit tulevat suhtautumaan mahdollisiin poissaoloihini ja lyhempiin työpäiviin lasten mahdollisten sairasteluiden tai muiden lapsiin liittyvien asioiden vuoksi. Luulen, ettei muilla osastollani olevilla henkilöillä ole saman ikäisiä lapsia, siis pieniä, päiväkodissa olevia. Kun kaikki kolme peräkanaa sairastavat flunssat ja vatsataudit, niin minulle tulee varmasti poissaoloja töistä. :(
 
surupusero
Minulla ei lapset edes peräkkäin, vain kaksi nuorinta alle kymmenen.

Meillä ei työnohjaajaa eli esimies on ainoa joka voisi puuttua asiaan. Olen tämän asian kanssa todella yksin täällä. Olen kerran, ennen juniorin syntymää, ottanut asian esille. Tällöin sain vain haukkumiset työpaikan imagon pilaamisesta.
Kyllähän tämä kieltämättä masentaa, teki niin tai näin niin aina on väärässä.

Ehkä minulla ei ole kanttia / rohkeutta nousta vastustamaan kohteluani. Edellisellä kerralla saamani palaute oli aika rankkaa.
 

Yhteistyössä