Syyskuiset 2022 🍁🧡

MariaJ, 26v, 1. lapsi, LA 5.9., HUS

Täytyypä liittyä tänne, omassa kaveripiirissä ei lapset ole kovin ajankohtaisia vielä, joten vertaistuki on hieman heikkoa.

Itselläni toinen raskaus menossa, ensimmäinen päättyi kkm vko 11. Tässä ollaan nyt sinänsä jännän äärellä, että uusi raskaus alkoi ilman välissä olevia kuukautisia keskenmenon jälkeen. En odottanut raskautuvani niin nopeasti ja tässä onkin ollut prosessoimista 😊 Hiljalleen alkanut luottaa taas prosessiin, käytiin varhaisultrassa 7+3 ja syke löytyi. Sen verran kuitenkin stressaa tuo takana oleva keskenmeno, että ollaan menossa nyt 10+0 uuteen varhaisultraan, täällä kun pääsee aika edulliseen hintaan käymään.

Tuo Facebook-ryhmä kiinnostelee, ehkä ensi viikon ultran jälkeen sinne uskaltaisi liittyä. 😊
 
Onpa kyllä erilaisia käytäntöjä! Mulle sopis sellanen et ultra olis vaikka kahen viikon välein, kun iskee vähän väliä sellanen epävarmuus, et onkohan kaikki hyvin. Nyt on esim. finnit vähentyneet ja pahoinvointi on enää aika harvinaista ja minimaalista, heti tulee mieleen, että ei kai oireet nyt tähän lopu... Noh, väsymystä ja rintojen arkutta vielä on. Kolme pitkää viikkoa jäljellä np ultraan / sikiöseulaan, jos kaikki hyvin, niin saatan sitten siirtyä facebookiin. Mulla lääkärineuvola varattu jonnnekin rv 14 tienoille ja ymmärsin että siinä ei ultrattais.
 
Joo oon kanssa kuullut että käytännöt vaihtelevat alueittain aika suuresti. Meillä oli myös ekassa raskaudessa 2019 sama kaava, että oli kaksi lääkärineuvolaa. Ensimmäinen rv 9-10 tienoilla ja toinen joskus 20+ viikoilla. Laskeskelin, että lääkärineuvolaan on 2,5 vkoa ja sen jälkeen 2 vkoa nt-ultraan.
 
Huh, meille tuli lisäajateltavaa tän päivän varhaisultrasta. Viikot ei olleet niin pitkällä mitä olin itse laskenut, 6+1, ja kohdusta löytyi kaksi alkanutta raskautta, mutta vain yksi syke. Näkyvyys oli kuulemma huono, eikä kätilö näin aikaisilla viikoilla uskaltanut sanoa juuta taikka jaata, tarkoittaako tämä nyt että voisi vielä löytyä toinenkin syke ja tulla kaksoset? Pää on pyörällä ja seuraava ultra varattu kahden viikon päähän, aijai, rahaa palaa 😅
 
Huh, meille tuli lisäajateltavaa tän päivän varhaisultrasta. Viikot ei olleet niin pitkällä mitä olin itse laskenut, 6+1, ja kohdusta löytyi kaksi alkanutta raskautta, mutta vain yksi syke. Näkyvyys oli kuulemma huono, eikä kätilö näin aikaisilla viikoilla uskaltanut sanoa juuta taikka jaata, tarkoittaako tämä nyt että voisi vielä löytyä toinenkin syke ja tulla kaksoset? Pää on pyörällä ja seuraava ultra varattu kahden viikon päähän, aijai, rahaa palaa
No hupsista! Viikkoja on kyllä vasta tosi vähän, joten eipä ihme, jos ei vielä näkyvyyttä ole. Paljonko heitti viikot omasta laskemisesta? Saivatko kuitenkin mitattua molemmat?
On kyllä varmasti nyt jännät kaksi viikkoa edessä 😍
 
  • Tykkää
Reactions: Omenansiemen
No hupsista! Viikkoja on kyllä vasta tosi vähän, joten eipä ihme, jos ei vielä näkyvyyttä ole. Paljonko heitti viikot omasta laskemisesta? Saivatko kuitenkin mitattua molemmat?
On kyllä varmasti nyt jännät kaksi viikkoa edessä
Viidellä päivällä heitti siitä mitä itse uumoilin, mutta kymmenellä päivällä neuvolan arviosta. 😅 toisen sai mitattua, mutta toisen osalta ei pitänyt kätilö mittausta luotettavana, eli nähtäväks jää mitä siellä sit on kahden viikon päästä. Millä tän väliajan saa kulumaan?!
 
Moi kaikille! :) Ja onnea plussasta.

Mä oon taustalla lueskellut tätä ketjua jo jonkinaikaa, mutta en ole halunnut osallistua, koska takana on kaksi keskeytynyttä keskenmenoa ja siksi odotukset ei ole kovin korkealla nytkään. Ensi viikolla on varhaisultra, joten toivottavasti se antaa edes jotain vastauksia. Vatsassa ei ole ollut tuntemuksia kahteen päivään, joten heti sitä miettii, että taasko se meni kesken samoilla viikoilla. Noh, muutama päivä ja ollaan viisaampia. 🤞🤞
Ja siis 3-vuotias esikoinen kyllä löytyy ja silloin olin myös aika oireeton häntä odottaessa. Eli se oireettomuus ei kerro mun tapauksissa vielä mitään. Ekalla kerralla kaikki oli täydellistä ja voin viimeisillänikin niin hyvin, että unohdin olevani raskaana. 🤣 mutta sen jälkeen on sitten ollut ne kaksi keskenmenoa. Kaikki yhtä oireettomia.

Raskauspahoinvoinnista ei ole itsellä kokemusta (onneksi!), mutta muistan kuulleeni, että jotakuta helpotti, kun söi kylmiä ruokia. (Esim. vesimelonia pakkaseen jne.) Joku elää leivällä ja appelsiinilla, joten kokeilemalla vaan, että mikä itselle sopii.

Tsemppiä kaikille jatkoon ja toivottavasti saadaan kaikki pikkuiset syliin asti. ❤
 
Voi kamala tätä oksettavaa oloa. Onko teillä vinkkejä mitään mitä saisi alas? Kaikki melkein oksettaa.
Siis täällä on kans välillä nii kauhee olo ettei mitään järkeä. Lauantaina oli pitkästä aikaa päivä, ettei oikeastaan yhtään ollut pahaa oloa ja ajattelinkin, että nyt se on varmaan menossa jo ohi nii vielä mitä! Eilen illalla oli jo oksennus hyvin lähellä ja lisäks heräsin aamuyöllä 4-5 aikaan vessahätään enkä saanut enää unta kun oli niin kamalan paha olo. Pakotin sitten itseni syömään banaania vähän niin onneksi olo helpottui. En tiedä olisiko parempi kun sais aina oksennettua, että auttaisko se sit oloon, koska tää jatkuva pahaolo alkaa olemaan aika kuluttavaa.
 
Voi kamala tätä oksettavaa oloa. Onko teillä vinkkejä mitään mitä saisi alas? Kaikki melkein oksettaa.
Täällä on kans etovaa oloa ja oksentelua ja samaa pohdintaa oon käynyt, että mitä söisin. Päivä kerrallaan meen sen mukaan mikä menee alas, mutta ainakin pienet juotavat jogurtit, mehujäät ja välipalakeksit toimiii kun mikään muu ei meinaa upota. Sit vaihtelevasti salaattia ja muuta raikasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Tintin-91
Täälläkin pahanolon kanssa kärvistelevä 🙋‍♀️
Yritän miettiä positiivisen kautta, ehkä masussa on kaikki ok, kun olo on tämmöinen.

Mulla ei auta etomisoloon mikään. Ajatuskin ruuasta saa voimaan pahoin, mutta samalla on pakko laittaa jotain suuhun ettei oksenna.

Perjantaina ultraan katsomaan onko siellä kaikki okei. Jännittää ihan hirveästi. Mulla on historiassa kaksi kkm just näihin aikoihin. Rv 8 nähty syke ja rv10 ei enää sykettä. Perjantain ultrassa pitäisi olla viikkoja koossa 10+0.
 
  • Tykkää
Reactions: Tintin-91
Täälläkin alkanut pahoinvointi nostaa päätään. Ei vielä kovin pahasti, mutta olo on aika inhottava välillä. Neuvola olisi ensi viikolla, ja toivon, että siellä samalla ultrataan kuten esikoisenkin aikaan. En tosin tiedä onko siellä ultraa tällä hetkellä käytössä. Varhaisultra omakustanteisesti houkuttelisi toisaalta, mutta vielä olen malttanut olla sinne menemättä. La olisi mulla menkoista laskettuna varmaan 21.9., mutta epäilen että oikeasti on vähän myöhemmin. Tänne ei oikein tule kirjoiteltua kovin paljon, ja voisin neuvolan/ultran jälkeen myös tulla mukaan sinne fb-ryhmään. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Liljah
Heips ja tervetuloa kaikki uudet. 😃 Toivotaan jokaiselle onnellista raskausaikaa.

Mulla on alkanut hiipiä etova olo yhtä useammin. Viikot nyt 6+4. Oi aika miksi matelet. Töissä en oo vieläkään kertonut ja säästyin tänäänkin ku olen kotona pienimmän kanssa, sille iski nuha.

Hän käy edelleen rinnalla ja on hankala ku tissit kipeenä ja alkaa etomaan kun hän syö. 😔😔 Keskimmäistä imetin samoilla fiiliksillä koko raskausajan synnärille lähtöön saakka 😃

Meillä on pe tytön 4v neuvola ja samalla mun neuvolakäynti. Sit 25.pvä on lääkäri ja samalla ultraääni. Jänskää.
 
Liityn myös pahoinvoivien joukkoon. 🤢 Viime viikolla pyysin jo Neuvolasta pahoinvointilääkkeitä. Ne auttaa jonkin verran, mutta ei ne mikään ihme lääke ole. Esikoisesta ei ollut kyllä mitään tämmöistä. Silloin oksensin, mutta jatkuva etovaolo ja jokapäiväinen oksentelu alkaa kyllä rasittamaan.
 
Onnea ja tervetuloa kaikille uusille! 😍

Täällä viikko 10 menossa ja pahoinvointi on onneksi lievää mutta silti yhä valitettavan todellista. Kuvotus iskee millon tahansa ja yritän lievittää sitä usein hedelmillä ja joskus kyllä ihan hedelmäkarkeilla ja suklaalla 🙄☺ Ehkä vähän on auttanut se että syö pienen välipalan ruokailujen väleissä! Myös sitruuna+minttu-tee on vähän parantanut oloa.

Väsymys on taas ottanut vallan tällä viikolla ja toivon että toinen kolmannes olisi sitä auvoa jota niin hehkutetaan...

Ihanaa odotusta kaikille oireista huolimatta! 🤗
 
  • Tykkää
Reactions: Evena_4
Mä kävin hammaslääkärin tarkastuksessa ja jäi vähän hämmentynyt olo. Se oli heti alkuun ottamassa digitaalista röntgeniä ja sain siinä kysyttyä, että onko se turvallista ja tarpeellista tämä tilanne huomioiden. Vähän epäselväksi jäi, mutta sain sellaisen kuvan, että parempi jättää varmuuden vuoksi tekemättä, kun ei ole oireita. Sovitittiin, että varaan aikaa siihen sitten synnytyksen jälkeen. Ikenien kuntoa kehuttiin vuolaasti, kuulemma raskaana olevilla ikenet ei yleensä näytä sellaisilta kun mulla. Tietty epäilys heti heräsi, että olenkohan nyt edelleen raskaana... Pahoinvointiakaan ei ole enää ollut nyt rv 10, onko kellään muulla loppunut pahoinvointi jo tässä vaiheessa?
 
Mä kävin hammaslääkärin tarkastuksessa ja jäi vähän hämmentynyt olo. Se oli heti alkuun ottamassa digitaalista röntgeniä ja sain siinä kysyttyä, että onko se turvallista ja tarpeellista tämä tilanne huomioiden. Vähän epäselväksi jäi, mutta sain sellaisen kuvan, että parempi jättää varmuuden vuoksi tekemättä, kun ei ole oireita. Sovitittiin, että varaan aikaa siihen sitten synnytyksen jälkeen. Ikenien kuntoa kehuttiin vuolaasti, kuulemma raskaana olevilla ikenet ei yleensä näytä sellaisilta kun mulla. Tietty epäilys heti heräsi, että olenkohan nyt edelleen raskaana... Pahoinvointiakaan ei ole enää ollut nyt rv 10, onko kellään muulla loppunut pahoinvointi jo tässä vaiheessa?
Tiedän että epäilys herää välillä pienimmästäkin, mutta kaikki on varmasti ihan kunnossa 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Enniina
Onko teillä alkanut jo vaatteet kiristää?
Mulla ei mee enää omien housujen vetoketju kiinni 🤦‍♀️
Lääkitys varmaan turvottaa ja huonovointisuuden takia välipalat on maistuneet. Mutta tuntuu, että tällä viikolla masu pömpsähti ulos. En millään haluaisi vielä ostaa äitiysvaatteita, kun tässä nyt on varmoihin viikkoihin vielä vähän matkaa.

Huomenna taas ultra ja jännittää onko masussa kaikki hyvin. Taisin jo aiemmin sanoa, mutta mulla on menneisyydessä kaksi keskenmenoa näiltä viikoilta. Rv8 nähty syke, mutta rv10 ei enää. Ja nyt 9+6. Hui 😱 Millähän sitä saa unta yöllä.
 
Mulla olis kans ensi viikon tiistaina nyt se ultra, jotenkin en tällä hetkellä edes osaa pelätä etteikö siellä pieni sydän sykkisi. Ja keskiviikkona on myös neuvola. Nyt tuntuu, että alkaa nää viikot vaan hujahtaa ettei ehdi tajuamaan edes että nyt mennäänkin jo 7+4 (vaikka vasta ihan alussahan tässä toki ollaan :) )
 

Yhteistyössä