Syyskuiset 2023

vierailija
En mäkään pidä erityisemmin muiden lapsista, enkä niin ihmisistäkään. Omia lapsia tietty rakastan, mut kyllä lapset mukautuu siihen teidän elämään. Me asutaan keskellä korpea, kasvatan koiria ja pääasiassa ollaan aina omalla porukalla. Ei meidän lapset ikinä siitä oo kärsineet! Päinvastoin, katsellaan luonnon eläimiä, leikkivät koirien kanssa, vietetään metsässä aikaa.

Tätä elämää voi elää niin monella tavalla Ois todella kauheeta jos pitäis mennä johonkin äitikerhoihin Näin on hyvä! Ja musta on ihanaa miten jotenkin...alkukantasen hyvää tällänen elämä on
Mukava kuulla, että sielläkin on sopeuduttu lapsiin ❤

Uskon myös, että se sopeutuminen tapahtuu ja äitikerhoihin tms en minäkään ihmisinhoisena ole menossa 🤣

Meinasin sillä, etten pidä ihmisistä, että jatkossa mun arjessa on yksi ihminen lisää, siihen sopeutuminen varmasti vie aikansa, kun sitä on aina halunnut mielummin olla vain eläinten seurassa ja kaivannut paljon sitä täysin ihmisetöntä aikaa, johon ei tulevaisuudessa ole enää samallalailla mahdollisuutta.

Olen luottavaisin mielin kyllä siihen, että se side omaan lapseen syntyy ennemmin tai myöhemmin, sitä en stressaa, enkä odota sitä kiintymystä edes heti syntymän jälkeen. Eikä se tunnu minusta pahalta, jos niin ei tapahdu.

Enemmän minua ahdistaa itsekkäistä syistä elämän muuttuminen. Minua ei ahdista se, ettenkö selviäisi äitin roolista, olen hyvä täyttämään velvollisuuksia. Mutta se miten lapsi muuttaa vapaata elämäntyyliäni. Ja toki toivoisin, että tuntisin lapsen kanssa elon mielekkääksi, enkä vain velvollisuudeksi.

Paljon olen pähkäillyt raskaudenkeskeytystä, koska tämä tilanne herättää niin paljon negatiivisia tunteita, mutta yritän toitottaa itselleni ettei kukaan ole valmis äidiksi, siihen kasvetaan ja se varmasti joskus tuntuu vielä hyvältä.

Ainoa positiivinen asia, jonka tässä näen on se, että tämä on osa minun ja puolisoni rakkaustarinaa ja minusta on ihana nähdä hänet isän roolissa ja luovan suhdetta lapseemme.

Mutta ehkä ei kannata ajatella liikaa, asiat varmasti menevät omalla painollaan juuti niin kuin on tarkoitettu ❤
 
Hmmm tulisinko FB vai ei 🤔 Sitä en kauheasti tosiaan käytä, mutta mutta..

Kävittekö ihan kätilön tekemässä ultrassa esim siellä Perhe Artessa? @jempppis

mies sanoi että haluaisi mennä, joten varmaankin sitten varailen sinne aikaa… huomenna olis 7+0😊
 
Tänään tää
Hmmm tulisinko FB vai ei Sitä en kauheasti tosiaan käytä, mutta mutta..

Kävittekö ihan kätilön tekemässä ultrassa esim siellä Perhe Artessa? @jempppis

mies sanoi että haluaisi mennä, joten varmaankin sitten varailen sinne aikaa… huomenna olis 7+0
Tule ihmeessä 🤗

Ja joo se kätilön tekemä varhaisultran, maksoi yhteensä vajaa 90e 😊 se Malmin perhe Arte on ihanan pikkunen ja kodikas ja vähän siellä piilossa ettei varmasti tuttuihin törmää mennessä🙈
 
  • Tykkää
Reactions: J-Annika
Kävin varhaisultrassa tänään, menkoista laskettuna 7+0, reipas syke löytyi ja koko vastasi myös viikkoja 7+0. Sykkeen näkeminen tuntui aika ihmeelliseltä, varsinkin kun ensimmäinen raskaus kyseessä! Olin myös tulkinnut oireista oikein, että vasemmasta munasarjasta oli saanut alkunsa.

Itselläni oireet tuntuvat maltillisilta teihin moniin muihin verrattuna - ennen plussaa eka oire minkä huomasin oli hengästyminen laulaessa, sen jälkeen alkoi alavatsan jatkuvat nippailut jotka meni ohi joskus pari viikkoa sitten, sen jälkeen nännit kipeytyivät mutta sekin on helpottanut. Kaamea nälkä tuli kuvioihin noin viikko sitten, minkä lisäksi jotkut aiemmin normaalit hajut ovat muuttuneet kauheiksi. Yksi hassu "oire" myös on se, että olen aina ollut aivan todella aamu-uninen, mutta koko alkuvuoden ajan olen herännyt noin tuntia ennen herätystä, eli klo 6 maissa itsekseni ja virkeänä - voiko tämä olla raskausoire?? Oli tai ei, niin hyvä juttu, herään mielelläni aikaisemmin.

Olen pari kertaa aiemmin jo kirjoittanut tähän ketjuun vierailijana, ja jatkan vielä toistaiseksi vierailijana. Hieman myöhemmin kiinnostaisi kuitenkin liittyä fb-ryhmään.
Täällä tuli 6+ jäätävä nälkä ja alusta saakka rinnat tosi kipeät.. myös aamuisin on huono olo; mutta johtuu tyhjästä vatsasta. Ja oon alkanut valvomaan öisin.. ennen nukuin kuin tukki, mutta nyt heräilen tosi aikaisin jostain syystä 😅 ja kuuluu alkuraskauteen!
 
vierailija
Täällä tuli 6+ jäätävä nälkä ja alusta saakka rinnat tosi kipeät.. myös aamuisin on huono olo; mutta johtuu tyhjästä vatsasta. Ja oon alkanut valvomaan öisin.. ennen nukuin kuin tukki, mutta nyt heräilen tosi aikaisin jostain syystä ja kuuluu alkuraskauteen!
Mulla ei myöskään uni meinannu tulla viime yönä. Illalla ei ollut myöskään pahoinvointia. Ei siinä, teki vähän tiukkaa olla cool asian kanssa, mut mä selvisin 🙋🏻‍♀️ tästä asti aion nauttia jokaisesta hetkestä, kun en voi pahoin. Tää on pakosti tyttö, koska pojasta hyperemeesi kesti 7kk ja siinä ei muistaakseni ollu kyllä taukoja 😆
 
  • Tykkää
Reactions: J-Annika
Kyllä on nyt taas odottavan aika pitkä, kaapissa ei mitään ruokaa mitä vois kuvitella syövänsä ja ruokatilaus tulee vasta 15.30 jälkeen 🤦‍♀️🤣 ja sitä paitsi mieli tekis bigmaccia sitä ei sieltä kuitenkaan tule 💔
Myös unettomuus taas palannut kuvioihin, ei vaan meinaa millään nukahtaa illalla ja sit jää yöunet ihan liian lyhyiksi 🥱
 
  • Tykkää
Reactions: J-Annika
vierailija
Kyllä on nyt taas odottavan aika pitkä, kaapissa ei mitään ruokaa mitä vois kuvitella syövänsä ja ruokatilaus tulee vasta 15.30 jälkeen ja sitä paitsi mieli tekis bigmaccia sitä ei sieltä kuitenkaan tule
Myös unettomuus taas palannut kuvioihin, ei vaan meinaa millään nukahtaa illalla ja sit jää yöunet ihan liian lyhyiksi 🥱
Itsehän lähdin juuri hakemaan sitä bigmaccia, ei ole kuin 60km suuntaansa, mutta kun himo iskee niin... 😅
 
Mulla on ollut tänään ihan horror päivä, fabussa jo tästä avauduinkin. Mutta hassua kun ajattelin tähän asti olevani oireeton, niin nyt kun pahoinvointi tuli ja mietin kaikkia olojani, niin on kai näitä vaikka ja mitä.

Valitusvirteni:
- rasvoittuvat iho ja hiukset
- jatkuva eläimellinen NÄLKÄ
- aivan järkyttävä närästys
- mielialan vaihtelut ja erityisesti kiukkuisuus ja itkukin on herkässä😇
- unettomuus ja aivan häröpallounet. Heräilen pitkin yötä, ja sitten monesti 5-6-7 akselilla uni ei enää tulekaan
- nyt kirsikkana kakun päällä järjetön kuvotus ja röyhtöily, josta ei voi koskaan tietää tuleeko hännällä vai ilman.

Oh my.
 
vierailija
Apua tätä turvotusta 🙈 Kertokaa te joilla tuoreempia raskauksia, että kai tää helpottaa jossain vaiheessa? Mun edellisestä raskaudesta 11 v, eli ei kovin tuoreessa muistissa.. Tilasin viime viikolla (ennenkuin tiesinkään raskaudesta) uusia vaatteita ja tänään kun niitä yritin sovittaa päälle, niin ei ihan kovin hyvältä vaikuta 😁 vatsa, rinnat ja POHKEET on siis aivan turvoksissa! Hyvä sitten koittaa peitellä raskautta, jos nyt jo tuntuu tältä 🙈 Ja onko vinkkejä, millä hillitä tätä turvotusta?
 
Hei kaikki! Tein tänään (kuukautisten mukaan 4+0) haamuplussan. Elokuussa rv 7+2 mulla todettiin kohdun ulkoinen raskaus joka leikattiin kiireellisesti. Sen jälkeen ollut kierto 25-32 päivää. Tuntuu tosi uskomattomalta että jo nyt tärppäsi uusiks. Toivotaan että pysyy matkassa mukana.
Onnea plussasta ja tervetuloa tänne turisemaan! 🤗
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
Apua tätä turvotusta Kertokaa te joilla tuoreempia raskauksia, että kai tää helpottaa jossain vaiheessa? Mun edellisestä raskaudesta 11 v, eli ei kovin tuoreessa muistissa.. Tilasin viime viikolla (ennenkuin tiesinkään raskaudesta) uusia vaatteita ja tänään kun niitä yritin sovittaa päälle, niin ei ihan kovin hyvältä vaikuta vatsa, rinnat ja POHKEET on siis aivan turvoksissa! Hyvä sitten koittaa peitellä raskautta, jos nyt jo tuntuu tältä Ja onko vinkkejä, millä hillitä tätä turvotusta?
Ei auta mulla ainakaan oikein mikään tähän pöhötykseen auta🐷 aikasemmista raskauksista muistan että kun turvotus vihdoin hälvennyt niin sitten onkin jo oikea raskausmaha tullut tilalle 😁 vettä pitäis varmaan kokeilla juoda enemmän jos vähän turvotus laskisi sillä kun on juominenkin pahoinvoinnin takia jäänyt minimiin🥴
 
Kyllä on nyt taas odottavan aika pitkä, kaapissa ei mitään ruokaa mitä vois kuvitella syövänsä ja ruokatilaus tulee vasta 15.30 jälkeen ja sitä paitsi mieli tekis bigmaccia sitä ei sieltä kuitenkaan tule
Myös unettomuus taas palannut kuvioihin, ei vaan meinaa millään nukahtaa illalla ja sit jää yöunet ihan liian lyhyiksi 🥱
Fafa’s chicken, hitokseen chiliä. Kaikki tulinen maistuu! Tosin niin normaalistikin, mutta nyt se on melkein elinehto.

Unettomuudesta: mä oon iltaisin aivan loppu ja sammun hetkessä, mikä sinänsä on ihan normaalia. Mutta herään aika tasan 7,5h jälkeen enkä oikein enää saa unta. Esimerkiksi lauantaina heräsin 4.15 ja mietin että mitähän ihmettä nyt. Ja unet, noh, ne on ainakin mielikuvituksellisia 🤣🤣🤣
 
Ei auta mulla ainakaan oikein mikään tähän pöhötykseen auta aikasemmista raskauksista muistan että kun turvotus vihdoin hälvennyt niin sitten onkin jo oikea raskausmaha tullut tilalle vettä pitäis varmaan kokeilla juoda enemmän jos vähän turvotus laskisi sillä kun on juominenkin pahoinvoinnin takia jäänyt minimiin
Oon varmaan ainoa jota ei turvota 🙈 ihan perus olo, juon kyllä aika paljon, soda stream on kovassa käytössä, kuplavesi maistuu tosi hyvin!

@Effis joo huomasin kans, että tukka rasvoittuu nopeammin, normisti pesuväli 2-3 päivää niin nyt melkeinpä pakko pestä joka päivä. Mulla ei taas ole oikein nälkä, ja sit joku tyyliin yks tietty Saimaan länsiosan pintaveden kalan evä grillattuna on se mikä menee alas, ja tämäkin vaihtelee päivittäin. 🤣 Oon aiemmin prepannut kaikki viikon ruuat sunnuntaisin, ei tule kuuloonkaan nyt. 😃 Miehelle voin tehdä, itse käyn tuulella.
 
  • Tykkää
Reactions: Effis
vierailija
Kiitos tämän ryhmän, olin illalla kaupassa klo 20 aikaan(en koskaan oo illalla poissa paitsi avannossa🤣) ostamassa kebabhampurilaista, Coca-Colaa, suolakurkkuja ja hapankorppua. 😌

Ja turvottaa kyllä, vaan ei tää oo syksyn keskenmenneeseen vielä mitään, pahin vasta tulossa. 😅

-E
 
  • Haha
Reactions: jempppis ja 1984
pahoittelut, kun en kaikkia ole toivottanut tervetulleeksi ja moni aihe jää kommentoimatta. Mulla on oikean käden peukalo lastassa ja se on millä kirjoitan. Fb helpompi kirjoittaa koneella (en tätä halua työkoneella käyttää). Oon siis yhden sormen takia ihan kädetön 😆

hormoonipöhö on ja pysyy, ruoka maistuu vaihtelevasti. Nyt on joka ilta menny estrellan chili-valkosipulisipsejä ja roasted paprika -dippiä. Pitää nyt syödä kunnolla, kun tietää ettei nää raskauden must have-jutut maistu enää ikinä 🥲
 
Eihän tää järjellä ajateltuna oo ollenkaan hyvä juttu, mut tärkeimmät päätökset tehdäänkin sydämellä

mulla ikää on enemmän, lapsia jo kolme. Me ei mahduta enää tavalliseen autoon, en tiedä kuin kroppa ja tili kestää, urakin menee taas tauolle ja harrastus myös. Mutta silti mä salaa hymyilen, koska tää on vika kerta ja olen onnekas, kun oon saanu tänään oksentaa käsille, lavuaariin sekä pönttöön 🫶 muistuttavaa mua tästä, kun lisää listalle peräpukamat ja makaan palaverissa poski vasten kylppärin lattiaa.

Mulla ikää 38 ja tänään plussa 😍 2 viikkoa sitten jätettiin ehkäisy, kun nuorin täytti vuoden. Hullua, mutta sen arvoista. Tämä myös meidän vika ja olen niin kiitollinen raskaudesta. Takana useampi keskenmeno ja kohtukuolema rv33. Muut lapset isoja (7,13,15,16).
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
Minä tein äsken uuden testin ja vahvat viivat tuli tikkuun 🥰 tänään viikkoja vasta 4+1. Ajattelin maanantaina soittaa neuvolaan. Aiempia lapsia minulla on kaksi. Täyttävät tänävuonna 11 ja 9. Olen joka raskaudessa päässyt kunnalliseen varhaisultraan ja uskon pääseväni nytkin elokuisen kohdun ulkoisen raskauden takia. Tuolloin minut leikattiin päivää ennen varhaisultraa. Jännittää kyllä superpaljon ja hieman pelottaakin kyllä, mitä jos tämäkin on munanjohtimessa ja ei ehditä huomata ajoissa.
Mulla ei muita raskausoireita vielä ole kuin hieman flunssainen olo, rinnat arat ja älytön nälkä kokoajan.
 
Olen kans sitä mieltä, että kyllä se kiintymys kehittyy ajan kanssa jos ensimmäinen lapsi niin voi kestää jo senkin takia vähän pitempään kaikkeen totuttelussa eli ei hätää ja vauvan temperamentti ja terveys/itkuisuus alussa sekä elämäntilanne on kans oman kokemuksen mukaan vaikuttanu alun kiintymystunteisiin.

Missä vaiheessa teillä alko tuntuun nuo pahoinvoinnit tai mieliteot? mulla ei vielä oikeen muita oireita ko tissit kipeät mutta vasta 4+3 menossa. Niin ja hengästyminen!
Mulla alkoi pahoinvointi 3+2 😬 on nyt 4+0 ollut viimeiset kaksi päivää yötä päivää. Aiemmissa raskauksissa ei ole näin pahana ollut, poikaraskauksissa kuitenkin ollut aamupahoivointia, tytöistä ei ollenkaan. En kuitenkaan ole oksentanut.
 
  • Vau!
Reactions: jempppis ja 1984
vierailija
Mulla alkoi pahoinvointi 3+2 on nyt 4+0 ollut viimeiset kaksi päivää yötä päivää. Aiemmissa raskauksissa ei ole näin pahana ollut, poikaraskauksissa kuitenkin ollut aamupahoivointia, tytöistä ei ollenkaan. En kuitenkaan ole oksentanut.
Nyt se alkoi täälläkin, nimittäin pahoinvointi. Iski äsken kuin kirkkaalta taivaalta! 😵⚡Tuli siis yhtäkkiä sellainen olo, että oksennus tulossa, ei muuta kuin vessaan yökkimään pöntölle, mitään ei tullut kuitenkaan ylös asti. Pahoinvointikohtaus kesti pari min ja meni sitten ohi. Tietysti juuri samaan aikaan kun olin yökkimässä alkoi palaveri, johon osallistuin projektipäällikkönä, ja kerkesi jo tulla viestiä että oletko tulossa. Viikkoja "jo" 7+1 ja eka raskaus. Toinen uusi oire tänä aamuna on suun kuivuminen.
 

Yhteistyössä