Syyskuiset 2023

vierailija
Mä tunnen nyt rv 23+5 enemmän ja selkeämmin liikkeitä kuin esikoisen raskausaikana ihan loppua lukuun ottamatta. Mulla oli silloin istukka keskellä edessä ja nyt keskellä takana. Myös muu perhe tuntee liikkeet nyt.

Musta on hurjaa ajatella, että nyt syntyessään tää lapsi voisi hyvällä tuurilla selvitä
Tunsitko liikkeitä lopussa normaalisti? Harmittaa kun viimeinen lapsi tulossa ja olin niin odottanut liikkeiden tuntemuksia ym. Nyt tuo istukka estää hyvin kaiken. Päällepäin ei näy lainkaan.
 
vierailija
Kilogallup:

Paljonko on tullut lisää kiloja ja viikot.
Minulle on tullut aina lapsista n.25kg ja sit poistunut aika nopeasti ja olen ollut vuodessa omissa mitoissani. Viimeisestä jäi 2kg kuitenkin.

Nyt minulle on kertynyt 10kg ja viikot ovat 20+3
 
vierailija
Tunsitko liikkeitä lopussa normaalisti? Harmittaa kun viimeinen lapsi tulossa ja olin niin odottanut liikkeiden tuntemuksia ym. Nyt tuo istukka estää hyvin kaiken. Päällepäin ei näy lainkaan.
Minullakin tällä kertaa istukka edessä ja lähinnä tuntuu möyrintää vain. Nyt rv 22+2.
Kyllä ne varmaan muuttuu vielä kunnollisimmaksi. Mutta tosi myöhään alkoi vasta tuntua kunnon liikehdintää vasta rv 20. Aiemmin tunsin pientä satunnaista kuplintaa
 
vierailija
Kilogallup:

Paljonko on tullut lisää kiloja ja viikot.
Minulle on tullut aina lapsista n.25kg ja sit poistunut aika nopeasti ja olen ollut vuodessa omissa mitoissani. Viimeisestä jäi 2kg kuitenkin.

Nyt minulle on kertynyt 10kg ja viikot ovat 20+3
Minulla on tullut rv 17-18 jo yli 10 kg. Ja nyt rv 22+2. En ole neuvola seurannassa niin ei tietoa muuten painosta. Yleensä tullut painoa reippaasti, kerään nestettä aika reilusti vaikka juon, mutta kyllä se sitten poistuu synnytyksen jälkeen.
 
vierailija
Täällä kiloja kertynyt 10 ja viikot 25+6.

Te joilla vatsa on pullahtanut kunnolla esiin ja olette tottuneet siistimään alapään karvoitusta sheivaamalla, onko mitään vinkkejä? 😅
Tässä ei nyt useampaan viikkoon ole nähnyt vatsan takaa tuonne alakertaan ja puska rehoittaa kun ei sokkona osaa sheivata. Peilin kautta myös testasin, mutta ei tuntunut turvalliselta. Annatteko puskan rehottaa, vai onko löytynyt jokin kikka kolmonen?
 
vierailija
Minullakin tällä kertaa istukka edessä ja lähinnä tuntuu möyrintää vain. Nyt rv 22+2.
Kyllä ne varmaan muuttuu vielä kunnollisimmaksi. Mutta tosi myöhään alkoi vasta tuntua kunnon liikehdintää vasta rv 20. Aiemmin tunsin pientä satunnaista kuplintaa
Sama mulla! Siis alun kuplinta tuntui, mut silt alko olla vähän epätodellinen olo kun oli niin hiljasta..
Toivon et alkaa tuntumaan liikkeet paremmin. Se vaikuttaa ainakin omalla kohdallani jo vähän kiintymyssuhteenkin luomiseen.
 
vierailija
Täällä kiloja kertynyt 10 ja viikot 25+6.

Te joilla vatsa on pullahtanut kunnolla esiin ja olette tottuneet siistimään alapään karvoitusta sheivaamalla, onko mitään vinkkejä?
Tässä ei nyt useampaan viikkoon ole nähnyt vatsan takaa tuonne alakertaan ja puska rehoittaa kun ei sokkona osaa sheivata. Peilin kautta myös testasin, mutta ei tuntunut turvalliselta. Annatteko puskan rehottaa, vai onko löytynyt jokin kikka kolmonen?
Meillä mies leikkasi tänään 😂
Itse ehdotti, kun aikani harmittelin.. vähän oli kyl omituinen fiilis toimituksesta, mut tulipahan ajeltua 😅😅
 
vierailija
Tätä itsekkin mietin, mutta pelottaa antaa toisen mennä tuonne kurttuisten häpyhuulten tykö terän kanssa
Oliko teillä vaaratilanteita, vai osasiko puoliso venytellä ihoa niin ettei haavereita tapahtunut?
Hyvin toimitus sujui, varmaan varoi itsekin ihan tosissaan. Onhan se haasteellista jos ajattelisi omalle kohdalleen.. et siis pitäis ajella mieheltä.. mut joo, ei jäänyt traumoja 👍👍
 
Tunsitko liikkeitä lopussa normaalisti? Harmittaa kun viimeinen lapsi tulossa ja olin niin odottanut liikkeiden tuntemuksia ym. Nyt tuo istukka estää hyvin kaiken. Päällepäin ei näy lainkaan.
Tunsin. Erityisesti viimeisen kolmanneksen aikana liikkeet olivat selkeitä, näkyivät myös ulos muljahduksina. Siinä vaiheessa esikoisella oli myös päivärytmin alku, johon kuului venyttelyä mun hereilläoloaikaan ja se vahvisti tuntemusta siitä, että kaikki on ok. Tässä raskaudessa mähän heräilen öisin siihen, että mua monotetaan vatsaan keljusti 😂
 
vierailija
Täällä kun on mukana ihmisiä, joilla ei ole ensimmäinen raskaus kyseessä, niin osaisiko joku kertoa, liittyykö supistuksiin ikinä ilmavaivoja tai ripulia?

Minulla on ärtynyt paksusuoli, joka aiheuttaa kramppeja, joista aiheutuva kipu on täysin samanlaista kuin supistukset.

Tässä taas kun (oletettavasti) niistä tutuista krampeista kärsin, ryhdyin miettimään, miten erotan ne supistuksista.

Minun vuosia jatkuneet suolikrampit oireilevat niin, että alavatsaan ja -selkään tulee todella polttava ja kivulias yht'äkkinen kipu, kramppi kestää ehkä minuutin, hellittää ja alkaa hetken kuluttua uudelleen. Krampin aikaan kipu välillä kipu on niin kova, että hikoilen ja joudun menemään kaksinkerroin, joskus selviän irvistyksellä ja puuskuttelulla. Kramppeja tulee aaltoilevasti muutaman minuutin - 20 minuutin välein muutamien tuntejen ajan, kunnes ripuli alkaa ja krampit loppuvat. Välillä yksittäinen kramppi aiheuttaa ilmavaivan joka helpottaa kramppia ennen seuraavan tuloa.

Nytkin ilmaa päästellessäni huokaisin jälleen helpotuksesta, että tämä on vaan sitä suoli vaivaa, mutta jäin miettimään, onko se asia millä pystyn erottamaan krampin supistuksesta, vai aiheuttavatko myös supistukset ilmavaivoja? Jos aiheuttaa, niin helpottaako ilman päästäminen supistusta ennen seuraavan supistuksen tuloa, kuten suolikramppi?

Vähän naurattaa, mutta myös kauhistuttaa, mikäli en erota krampeista onko sieltä tulossa kakka vai lapsi 😅
 
vierailija
Täällä kun on mukana ihmisiä, joilla ei ole ensimmäinen raskaus kyseessä, niin osaisiko joku kertoa, liittyykö supistuksiin ikinä ilmavaivoja tai ripulia?

Minulla on ärtynyt paksusuoli, joka aiheuttaa kramppeja, joista aiheutuva kipu on täysin samanlaista kuin supistukset.

Tässä taas kun (oletettavasti) niistä tutuista krampeista kärsin, ryhdyin miettimään, miten erotan ne supistuksista.

Minun vuosia jatkuneet suolikrampit oireilevat niin, että alavatsaan ja -selkään tulee todella polttava ja kivulias yht'äkkinen kipu, kramppi kestää ehkä minuutin, hellittää ja alkaa hetken kuluttua uudelleen. Krampin aikaan kipu välillä kipu on niin kova, että hikoilen ja joudun menemään kaksinkerroin, joskus selviän irvistyksellä ja puuskuttelulla. Kramppeja tulee aaltoilevasti muutaman minuutin - 20 minuutin välein muutamien tuntejen ajan, kunnes ripuli alkaa ja krampit loppuvat. Välillä yksittäinen kramppi aiheuttaa ilmavaivan joka helpottaa kramppia ennen seuraavan tuloa.

Nytkin ilmaa päästellessäni huokaisin jälleen helpotuksesta, että tämä on vaan sitä suoli vaivaa, mutta jäin miettimään, onko se asia millä pystyn erottamaan krampin supistuksesta, vai aiheuttavatko myös supistukset ilmavaivoja? Jos aiheuttaa, niin helpottaako ilman päästäminen supistusta ennen seuraavan supistuksen tuloa, kuten suolikramppi?

Vähän naurattaa, mutta myös kauhistuttaa, mikäli en erota krampeista onko sieltä tulossa kakka vai lapsi
Hei, varmasti erotat 😅 Kyllä nuo vatsakrampit varmaan hyvin valmistelee sua myös omalla tavallaan, että ehkä ei liian kauaksi kannata jäädä kotiin vartoilemaan vaikka vielä kipua kestäisikin.
Osalla kuitenkin myös lähtee vedet tai limatulppa ainakin liikkeelle alkuvaiheessa, mikä on kans selkeä merkki. Ei toki kaikilla.

Synnytyspoltot ovat kyllä hyvin vastaavia, mutta siihen liittyy myös monenlaisia muita tuntemuksia, jolloin uskon sinun varmasti erottavan, mistä on kysymys kun se aika koittaa.

Tsemppiä kaikille tulevaan! Tässä on hyvin vielä reilu 3kk aikaa odotella vuoroaan. 😅
 
vierailija
Hei, varmasti erotat Kyllä nuo vatsakrampit varmaan hyvin valmistelee sua myös omalla tavallaan, että ehkä ei liian kauaksi kannata jäädä kotiin vartoilemaan vaikka vielä kipua kestäisikin.
Osalla kuitenkin myös lähtee vedet tai limatulppa ainakin liikkeelle alkuvaiheessa, mikä on kans selkeä merkki. Ei toki kaikilla.

Synnytyspoltot ovat kyllä hyvin vastaavia, mutta siihen liittyy myös monenlaisia muita tuntemuksia, jolloin uskon sinun varmasti erottavan, mistä on kysymys kun se aika koittaa.

Tsemppiä kaikille tulevaan! Tässä on hyvin vielä reilu 3kk aikaa odotella vuoroaan.
Kiitos, neuvolassa kun käytiin näitä oireita tarkemmin läpi, niin neuvolasta meinasivat, että kivut kuulostaisivat hyvin samoilta, vatsakramppini tuottavat myös heijastelu kipua esim. sisäreisiin ja tuntuvat fyysisesti samoissa paikoissa vatsanseudulla kuin kuukautiskivut, mutta ovat vaan paljon kivuliaampia.

Mutta itse järkeilin, että nuo ilmavaivat voisivat olla erottava tekijä JOS supistusten aikaan ei välillä tule ilmavaivoja jotka hellittävät supistusta pariksi minuutiksi ennen uutta?

Pisin aika mitä kramppini ovat kestäneet aaltoillen lienee 8 tuntia, yleensä hellittää kuitenkin jo 2-4 tunnin aikana, eli jos nyt lähemmäs puolta vuorokautta ryhtyy kestämään, niin sitten tajuan kyllä lähteä lääkäriin. Muuten tuskin, ellei jotain erilaisia oireita tule, tai saisin ravata siellä joka viikko :D

Onneksi minulla on suunniteltusektio, toivotaan, ettei lapsi pyri syntymään ennen sitä, niin ei tarvitse arvuutella mennäkkö vessaan vai sairaalaan :D
 
Täällä kun on mukana ihmisiä, joilla ei ole ensimmäinen raskaus kyseessä, niin osaisiko joku kertoa, liittyykö supistuksiin ikinä ilmavaivoja tai ripulia?

Minulla on ärtynyt paksusuoli, joka aiheuttaa kramppeja, joista aiheutuva kipu on täysin samanlaista kuin supistukset.

Tässä taas kun (oletettavasti) niistä tutuista krampeista kärsin, ryhdyin miettimään, miten erotan ne supistuksista.

Minun vuosia jatkuneet suolikrampit oireilevat niin, että alavatsaan ja -selkään tulee todella polttava ja kivulias yht'äkkinen kipu, kramppi kestää ehkä minuutin, hellittää ja alkaa hetken kuluttua uudelleen. Krampin aikaan kipu välillä kipu on niin kova, että hikoilen ja joudun menemään kaksinkerroin, joskus selviän irvistyksellä ja puuskuttelulla. Kramppeja tulee aaltoilevasti muutaman minuutin - 20 minuutin välein muutamien tuntejen ajan, kunnes ripuli alkaa ja krampit loppuvat. Välillä yksittäinen kramppi aiheuttaa ilmavaivan joka helpottaa kramppia ennen seuraavan tuloa.

Nytkin ilmaa päästellessäni huokaisin jälleen helpotuksesta, että tämä on vaan sitä suoli vaivaa, mutta jäin miettimään, onko se asia millä pystyn erottamaan krampin supistuksesta, vai aiheuttavatko myös supistukset ilmavaivoja? Jos aiheuttaa, niin helpottaako ilman päästäminen supistusta ennen seuraavan supistuksen tuloa, kuten suolikramppi?

Vähän naurattaa, mutta myös kauhistuttaa, mikäli en erota krampeista onko sieltä tulossa kakka vai lapsi
Hei, mulla on vaikea ibs ja myös vaikeita vatsakramppeja välillä. Esikoisen raskaudesta sen takia jouduinkin kohdunulkoisen epäilynä selvittelyihin, kun en myöskään erottanut onko kivut gyn vai suoliston puolella. Myös tässä raskaudessa kerran söin niin sopimatonta ruokaa että sain noin 10 min kestävän todella vaikean kipukohtauksen ja mietin pitääkö jo soittaa lanssi, en ollut varma voiko olla km vai onko suolistoperäisetä. Sitten tuli wc hätä kuitenkin jonka jälkeen helpotti.

mutta synnytyksen kokeneena voin sanoa etten kyllä koskaan supistuksia sekoittaisi vatsakipuihin 😅 oli koko ajan selvää että ne on supistuksia. Eli sanoisin myös että erotat kyllä. Vaikka en erota tuleeko monet kivut suolistosta vai gyn alueelta (aina huolettaa voiko olla torsio, km tms vialla), niin supistukset on asia erikseen.
 
vierailija
Hei, mulla on vaikea ibs ja myös vaikeita vatsakramppeja välillä. Esikoisen raskaudesta sen takia jouduinkin kohdunulkoisen epäilynä selvittelyihin, kun en myöskään erottanut onko kivut gyn vai suoliston puolella. Myös tässä raskaudessa kerran söin niin sopimatonta ruokaa että sain noin 10 min kestävän todella vaikean kipukohtauksen ja mietin pitääkö jo soittaa lanssi, en ollut varma voiko olla km vai onko suolistoperäisetä. Sitten tuli wc hätä kuitenkin jonka jälkeen helpotti.

mutta synnytyksen kokeneena voin sanoa etten kyllä koskaan supistuksia sekoittaisi vatsakipuihin oli koko ajan selvää että ne on supistuksia. Eli sanoisin myös että erotat kyllä. Vaikka en erota tuleeko monet kivut suolistosta vai gyn alueelta (aina huolettaa voiko olla torsio, km tms vialla), niin supistukset on asia erikseen.
Kiitos paljon vastauksesta! <3 Ehkä luotan tähän ja en lähde hätyyttelemään sairaalaa niin kauan kuin kivut ei tunnu erilaisilta niistä, mihin olen tottunut :)
 
vierailija
Onko joillekin ollut syntyvän lapsen sukupuoli pettymys? Tämä on selkeä tabu. Itse olisin toivonut eri sukupuolta, mitä tuleva vauvani on, mutta joidenkin mielestä sitä ei saisi sanoa edes ääneen!

Sanotaan vaan et pääasia on et on terve.

No tottakai se on pääasia! Ei tässä ole kyse siitä!!! Kyse on siitä että luulin lapsen olevan vastakkaista sukupuolta ja olin henkisesti siihen varautunut. Nyt olin pettynyt!
Ei se tarkoita etteikö lapsi tulisi olemaan ihan yhtä rakas, tilanne vaan vaati uuden asennoitumisen.
Mielipiteitä..
 
vierailija
Onko joillekin ollut syntyvän lapsen sukupuoli pettymys? Tämä on selkeä tabu. Itse olisin toivonut eri sukupuolta, mitä tuleva vauvani on, mutta joidenkin mielestä sitä ei saisi sanoa edes ääneen!

Sanotaan vaan et pääasia on et on terve.

No tottakai se on pääasia! Ei tässä ole kyse siitä!!! Kyse on siitä että luulin lapsen olevan vastakkaista sukupuolta ja olin henkisesti siihen varautunut. Nyt olin pettynyt!
Ei se tarkoita etteikö lapsi tulisi olemaan ihan yhtä rakas, tilanne vaan vaati uuden asennoitumisen.
Mielipiteitä..
Minä komppaan täysin! Pettymys ja järkytys oli suuri kun saimme sukupuolen tietoomme muutama kuukausi sitten. Sekä minulla, että puolisolla. Vielä yritimme järkeillä, että jospa siellä olisi vain jokin virhe, mutta NIPTin tulos yhdistettynä ultran tuloksiin, niin asia on kyllä täysin varma.

Järkytys kesti muutaman viikon, pettymys on muuttunut muutamassa kuukaudessa lieväksi harmituksen tunteeksi ja siihen on kyllä tottunut jo.

Ymmärrän täysin sinun tuntemuksia, mutta haluan lohduttaa, että ajatukseen tottuu kyllä. Positiivista kuitenkin on, että tiedon saa jo odotusaikana, olisi ikävä tuntea se suuren pettymyksen tunne vasta synnytyksen hetkellä.

Mielestäni kaikki tunteet ovat sallittuja, kukaan ei ole sanomaan mistä saa tai voi kukin tuntea pettymyksen tunteita, ne ovat tunteita, joille ei ihminen mahda mitään.

Tsemppiä kovasti tunteiden käsittelyyn, uskon, että pettymys kaikkoaa hiljalleen, kun ajatukseen tottuu.
 
vierailija
Minä komppaan täysin! Pettymys ja järkytys oli suuri kun saimme sukupuolen tietoomme muutama kuukausi sitten. Sekä minulla, että puolisolla. Vielä yritimme järkeillä, että jospa siellä olisi vain jokin virhe, mutta NIPTin tulos yhdistettynä ultran tuloksiin, niin asia on kyllä täysin varma.

Järkytys kesti muutaman viikon, pettymys on muuttunut muutamassa kuukaudessa lieväksi harmituksen tunteeksi ja siihen on kyllä tottunut jo.

Ymmärrän täysin sinun tuntemuksia, mutta haluan lohduttaa, että ajatukseen tottuu kyllä. Positiivista kuitenkin on, että tiedon saa jo odotusaikana, olisi ikävä tuntea se suuren pettymyksen tunne vasta synnytyksen hetkellä.

Mielestäni kaikki tunteet ovat sallittuja, kukaan ei ole sanomaan mistä saa tai voi kukin tuntea pettymyksen tunteita, ne ovat tunteita, joille ei ihminen mahda mitään.

Tsemppiä kovasti tunteiden käsittelyyn, uskon, että pettymys kaikkoaa hiljalleen, kun ajatukseen tottuu.
❤

Kiitos lohduttavasta ja ymmärtäväisestä tekstistäsi! Uskon myös, että tämä tästä iloksi muuttuu. Samoin ajattelen, että hyvä tietää asiasta nyt eikä vasta kun vauva on täällä. Ehtii valmistautua asiaan hyvin.
Meillä myös nipt ja ultra joten varmaa on.
 
vierailija
Hei. Joku kyseli painon tulosta aiemmin. Mulla nyt rv 26 ja paino on lähtöpainoon -1kg. Mulle ei oo muissakaan raskauksissa kertyny kuin 3-5kg. En tiiä minkä verran ylipaino vaikuttaa. Mut taitaa mun kroppa toimia vaan näin. Mitään omia elintapoja en oo muuttanu. Syön ja liikun kuin muullonki. Vauvat syntyissään n. 3.5kg. Eli oon aina raskausaikana laihtanut.

Ja kyllä olin pettynyt vauvan sukupuoleen. Pikkuhiljaa pääsen ylitse. Olen ostanut muutamia ihania vauvan vaatteita joilla olen fiilistelly ja koittanut luoda jo nyt hyvää suhdetta vauvaan, ettei vaan tämä pettymys vaikuttaisi sitte meijän suhteeseen kun vauva on täällä.



Olen voinut hyvin. Olen nyt kesälomalla kesäkuun, mut oon koko kesän kotona siitä huolimatta. Lämpenis vaan nämä ilmat tästä. Perheen kans muutama reissu as.vaunulla ja puutarhahommia. Samalla fiilistelen ja haaveilen tulevaa synnytystä.
 
vierailija
Kuukauden verran olen kärsinyt liitoskivuista nyt ja sen takia kävelylenkit eivät enää onnistu. Pihalla touhuan ja linkaten kantelen tavaroita ja teen pakollisia pihahommia, että saa edes vähän liikuttua. Pyöräily myös onnistuu suht kivuttomasti. Leposärkyä ei vielä onneksi ole.

Hankintoja ei ole tullut vielä tehtyä muuta kuin äitiyspakkaus. Pitäisi ruveta pikkuhiljaa muutakin tavaraa katselemaan kun esikoinen kyseessä, mutta yhtään ei ole kiinnostusta. Onneksi isovanhemmat kyselleet saavatko hankkia sitä ja tätä, kastemekosta alkaen, olen antanut vapaat kädet kaikkeen, hankin itse sitten ennen h-hetkeä pakolliset, mitkä puuttuvat.

Pitäisi remontoida vierashuone/romuvarasto lastenhuoneeksi, mutta sekin odottaa vielä inspiraatiota.

Kovasti puhutaan siitä pesänrakennusvietistä, tuleekohan se kaikille? Ja jos tulee, niin missä vaiheessa raskautta yleensä? 😊
 
vierailija
Kuukauden verran olen kärsinyt liitoskivuista nyt ja sen takia kävelylenkit eivät enää onnistu. Pihalla touhuan ja linkaten kantelen tavaroita ja teen pakollisia pihahommia, että saa edes vähän liikuttua. Pyöräily myös onnistuu suht kivuttomasti. Leposärkyä ei vielä onneksi ole.

Hankintoja ei ole tullut vielä tehtyä muuta kuin äitiyspakkaus. Pitäisi ruveta pikkuhiljaa muutakin tavaraa katselemaan kun esikoinen kyseessä, mutta yhtään ei ole kiinnostusta. Onneksi isovanhemmat kyselleet saavatko hankkia sitä ja tätä, kastemekosta alkaen, olen antanut vapaat kädet kaikkeen, hankin itse sitten ennen h-hetkeä pakolliset, mitkä puuttuvat.

Pitäisi remontoida vierashuone/romuvarasto lastenhuoneeksi, mutta sekin odottaa vielä inspiraatiota.

Kovasti puhutaan siitä pesänrakennusvietistä, tuleekohan se kaikille? Ja jos tulee, niin missä vaiheessa raskautta yleensä?
Kuulostaa samalta kuin meilläkin. Äitiyspakkausta kummosempaa ei ole vielä hankittuna, mut olemme alkaneet jo suunnittelemaan. Se on jotain sekin!
Kauhean kalliita on uudet vaunut, mut sellaiset ajattelin uutena hankkia samoin turvakaukalot ym.

Oletteko katselleet minkä merkkisiä vaunuja tai turvaistuimia? Onko kokemusta, mitä suositella?
Edellisistä vauva-ajoista on niin paljon aikaa et kaikki tarvii hankkia uudelleen.
 

Yhteistyössä