Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

Laskin huvikseen etusivulta, että kaikenkaikkiaan meitä on tässä ryhmässä ollut reilu 120 odottajaa, edelleen jatkaa n. 110. Melko suuri ryhmä! Näistä toistaiseksi reilu 10% mennyt kesken. En mitenkään halua väheksyä keskeytymisiä. Lähinnä tuli mielen, että tän kokosessa ryhmässä niitä vaan väistämättä tulee, ja sattumaan ei voi vaikuttaa, kenen kohdalle sattuu osumaan :(
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Voi ei mitä uutisia jälleen :'( Paljon voimia ja jaksamisia teille, jotka olette menetyksen kokeneet <3 Jänniittää, onko itselläänkään kaikki hyvin, kun olen niin oireeton, väsynyt olen ja maha on hassun tuntuinen, mutta ei pahaa oloa ollenkaan, tai muutakaan... No tänään tuli kutsu nt-ultraan, 27.2. eli hieman alle 2vk päästä, sitten selviää ainakin jotain :)
 
Siis ei, ei, ei ja vielä kerran ei mitä uutisia täällä on :( Todella paljon jaksamisia taas teille keskenmenon kokeneille :hug: Tämä on se syy miksi pysyttelen enemmän taustalla, enkä edes uskalla ajatella vielä konkreettisesti vauvan tuloa, kun mitä vaan voi sattua ja koska vaan. Epäreilua, pöh! Oma km oli silloin pian 5v sitten viikoilla 10+5 ja se on mulle se raja jonka yli pääsyn jälkeen alkaa vasta raskaus.

Omaa napaa sen verran että mulla on sitten pissatulehdus, löytyi niissä rutiinikokeissa. Tänään hain antibiootit, toivottavasti ei ole tulehdus aiheuttanut mitään. On kovin oireeton, tai no.. Selkää on jomottanut ja nyt kun tarkemmin miettii niin koko ajan on kyllä rakossa hassu tunne mutta kuvittelin sen johtuvan raskaudesta vaan. Ensi kertaa moinen vaiva päässyt yllättämään. Onko muilla kokemusta, yhtään kun ei tiedä kauanko se tulehdus on ollut ja se vähän jännittää. Kolmen viikon päästä käyn antamassa uuden näytteen, toivottavasti on puhdas.

Ultra-aika mulla on 10.3 ja kesken työvuoron, yritin sitä vaihtaa vapaapäivälle mutta ei ollut aikoja. Näin ollen joudun pomolle ainakin kertomaan, kun poistun ennen puoltapäivää töistä enkä tiedä ehdinkö takaisin ennen vuoron päättymistä (ultra-paikka ja synnäri 60km:n päässä, landeasumisen iloja). Tuolloin on viikkoja vasta 11+3, joten toivotaan että np-ultra voidaan tehdä eikä otus ole päiviä pienempi. Nimenomaan tuon matkan takia..

Tuzzi poksuu rv 8+0 :)
 
Vuuti: mä oksensin verta jo, lääkäri sano et normaalia kun paljon yökkii. Limakalvot on herkillä.

Tuzzi: mulla löytyi myös oireeton pissatulehdus tossa rutiinikokeessa ja eilen vein kontrollinäytteen labraan. Ei neuvolasta soitellut perään(toisin ku silloin ku tulehdus oli) ni oletan et ei oo enää tulehdusta. Maanantaina nt-ultra ni näkee et kaikki ok.

Lintetsa 11+4
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin kurjaa kirjoitella mitään tänne, kun niin paljon huonoja uutisia. :( Olen todella pahoillani kaikkien keskenmenon kokeneiden puolesta. Voimia toipumiseen!

Maikki: Hauskan kasvuspurtin teidän babe sit ottanu varhaisultrasta. Et ole turhaa kärsiny pahoinvoinnista. ;) Ja Oi, mitä luksusta, et sait mammavaatteita lahjaksi!

Täällä Np-ultra oli tänään. Kaikki kunnossa. Vaavi nukkui koko toimituksen ajan, vain hieman venytellen ja kylkeä kääntäen. On se mahtava näky. :heart: Annoin itselleni luvan hieman shoppailla ultran kunniaksi. Itselle löytyi mamalegginsejä ja pienelle pöksyt. Nyt täytyy laittaa rahahanat kiinni ettei karkaa ihan käsistä.
 
  • Tykkää
Reactions: lintetsa ja Maikkki
Eikä, kuinka on surullisia uutisia :,(.. voimia kaikille menetyksen kohdanneille..

mä oon kans huomannu, etten jotenki anna itseni sisäistää tätä hommaa vielä.. siksi kai en ole tännekkään juuri kirjoitellut, lukea olen kyllä yrittänyt. Kai sitä suojelee itseään..

Ekaan neuvolaan vielä reilu viikko ja vähän alkaa jo tuskastuttaa.. oloja ei oikein ole taas minkäänlaisia, rinnat iltaisin "turpeat" muttei kipeät (vähän arat), parina aamuna huonoa oloa ja kipuja alavatsalla tuntuu.. thats it.. tosin äiti kertoi ettei hälläkään muuta ollu ku että kahvi teki pahaa..

Sandri 8+6
 
Voi ei näitä huonoja uutisia :( Voimia teille <3

Mulla oli tänään eka neuvola ja siellä ultrattiin. Kaikki hyvin, sydän sykki hienosti ja yks kaveri sieltä löytyi <3 Kyllä helpotti hieman näitä km pelkoja ja tuulimunan sai vetää kauhuskenaarioista yli. La voitais korjata 26.9 :)

Hiukan alkaa olla poikaolo, kun tuntuu olot paremmalta kun tyttöjä ootellessa :D Saa nähdä :)

Kirppu ja pähkinä 8+0
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Voimia niille jotka tarvitsee <3

Mulla on ollut kova jano viimeisinä päivinä. Juon todella paljon vettä mutta jano jää. Pissattaa siis myös koko ajan.

Tänään olin vähän kipee, lämpö 37,8 joten en mennyt töihin, jäin vaan lepäämään sohvalle. Toivottavasti olo paranee viikonlopun yli.

Maanantaina eka kertaa neuvolaan! Jännittää! Toivottavasti saan kuulla sykettä <3

Ceceli 9+0 (POKS)
 
Voisin pitkästä aikaa tulla vähän kirjoittelemaan, tulee kyllä luettua uudet viestit täältä lähes päivittäin, mutta tuntuu ettei kauheasti tässä vaiheessa ole vielä sanottavaa! :--)

Täällä rv10+0 ja pahoinvointi jatkunut nyt suunnilleen kuukauden.. Alkaa olla jo aika peruskauraa se että koko ajan vähän yököttää, ja yhtäkkiä tulee vaan ihan järkyttävän huono olo, joka yleensä kestää joitakin tunteja. :--B Meillä on 7.3 tavallinen ultra, kun ei niihin seulontoihin osallistuta. Kivaa :---)

Keskenmenot muistuttaa ainakin itseäni siitä, ettei raskaus ja sen normaali eteneminen ole koskaan täysin varmaa. Järkevää pitää mielessä kuitenkaan asiasta stressaamatta, että tämä voi olla huomenna toisin ja hyväksyä se jo valmiiksi osana ihmisen biologiaa. Mutta olisihan se tietysti hassua, jos neuvoloissa vaikka jaettaisiin 'Meille tulee vauva, ainakin 96-98 prosentin varmuudella'-oppaita.
 
Nyt alkanut kahdestoista viikko! Jee! Tänään tanssin paljon,jospa matkustajakin tykkäs. Mulle kans tullut vähän pelottava olo et meneekö kesken vielä kun täällä niin monella mennyt ja pitkillä viikoillakin :( ei auta kun toivoa että saisi jatkaa tätä matkaa.
11+0 <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Voimia keskenmenon kokeneille. <3

Mulla on täällä aika suuri huoli, ettei kohdussa enää ole elämää. Liian hyvä olo ollut pari päivää! Ja eilen sekstailtuani miehen kanssa kun pesin paikkoja niin huomasin kohdunsuun olevan pehmeä ja avonainen... Huoh. Otin nyt pahoinvointirannekkeetki sen takia pois, että jos tulis vaikka pahoinvointi jostakin takas.

Käytiin siis torstaina neuvolassa, ja oli kamalaa istua siellä, koska mua huimas todella paljon. Sitä kesti sitten koko loppupäivän, ja siitä jo mietin, että uus outo oire ja onkohan kaikki kuitenkaan hyvin. Emmä tiedä. Eipä tässä auta ku ootella ja toivoa takas niitä kamalia oireita. Ärsyttää tämä epävarmuus. Ja tähän asti olen oikeesti mennyt aika positiivisin mielin ja uskonut hyvään tulevaan.
 
Ape
Viime yö oli ihan helvetillinen! Heräsin yöllä vessaan kolmen aikaan ja pyyhkiessäni huomasin, että verta tulee kahteen paperilliseen ihan kunnolla. Tietenkin aloin stressaamaan keskenmenosta siinä ja koko aamuyö meni pilalle. Alavatsaan koski vähän.
Minähän kävin eilen ultrassa ja siellä näkyi pieni verenpurkauma,mutta mitään vuotoa ei ole ollut aiemmin.

Tänä aamuna soitin keskussairaalaan ja sainkin puhua synnytyslääkärin kanssa. Kerroin olevani huolissani keskenmenon mahdollisuudesta. Siihen hän vastasi, että jos keskenmeno tulee näillä viikoilla (9+2) verta täytyy tulla kahvikupillinen, eikä siis mikään pyyhkimisverenvuoto riitä. Tämä siis tiedoksi kaikille muillekin stressaajille ja huolestuneille. Kuulemma on vaan hyvä, että verenpurkauma tulee pois.

T: Toistaiseksi raskaana oleva Ape
 
Isosti voimia ja halauksia kaikille keskeytyneen kokemaan joutuneille! <3

Mmini: Hmm, näköjään taas aattelin sulle kirjoittaa.. :) En usko että tuosta pehmeästä ja avonaisesta "kohdunsuusta" voisi vielä mitään keskeytymiseen viittaavaa päätellä. Toisekseen emätin ja kohdun kaula ovat pitkälti ennen kohdunsuuta, joten todennäköisempää on ettet voi edes kohdunsuuta itse tunnustella! Oloistakin sen verran että ehkäpä sä olet päässyt jo viikkojen puolesta sen pahoinvoinnin yli? Itse oon jo useampi viikko sitten joutunut toteamaan sen ettei noihin omiin tuntemuksiin tän raskauden jatkumisen suhteen voi kovinkaan paljon luottaa, sillä olot tulee ja menee niin ku kolmosen ratikka :D Yksilöllistähän tämä kaikki, eikä toisen tuntoja voi kukaan yhtään sen enempää tai vähempää kyseenalaistaa! Iso tsemppi hali! Toivon että murheesi on turhia <3
(ps. Anteeksi avautuminen viittä vaille "valmis" sh-pääsi valloilleen..)

Itse oon voinut kohtalaisen mukavasti, mitä nyt syödä täytyy 24/7, jotta huonovointisuus pysyy hallinnassa. Järkyttää myös tää mun kasvu vauhti, ilmeisesti eteenpäin kallellaan olevaa kohtua saanen tästä kiittää, ensi viikolla sitten tarkemmin selviää! :)

Avellan + Möykky 11+3 (10+3?!)
 
Avellan, kiitos sanoistasi! Niillä oli tosiaan merkitystä, mielenterveyteni on taas hallinnassa. :D Olet aivan oikeassa, minä en pysty tosiaan näkemään kokonaisuutta, joten en pysty näppituntumani perusteella mitään päättelemään. Päättelinhän aikoinaan, etten voi olla raskaana, koska kohdunsuu tuntui suht pehmeältä. Olin lukenut joka paikasta, että se pitää olla kova ja kiinteä ja ylhäällä yms. Eli luultavasti tommoset asiat nyt vaan ei päde minun kohdalla. Mulla siis tuntunut pehmeältä kokoajan, muttei ole avonainen ollut. Ja en siis ränkäile itseäni joka päivä ja kokoajan, vaikka tästä ehkä sellaisen kuvan saa. :D

Ape, tsemppiä sinne! Toivottavasti kaikki on hyvin ja selviät vain säikähdyksellä. Osaan kuvitella, kuinka siinä säikähtää jos punasta tarttuu paperiin.
 
Voi ei mitä uutisia löytyy hyvien keskeltä :/ Todella ikävää, ja olen todella pahoillani kaikkien menetyksen kohdanneiden puolesta. Nyyhkis...

ON: Mulla on ollut todella nihkeitä öitä ja päiviä tällä viikolla, oon herännyt ensin kahtena yönä klo 03 ja sitten klo 01, ja valvonut sitten kunnes olen mennyt tekemään 9h päiviä aamuvuoroon klo 06 alkaen. Oon ollut niin väsynyt, että huhhuuh.. Enkä jaksa tätä huonoa nukkumista, mä olen ihan vauvasta asti ollut todella hyvä nukkuja, enkä oikein osaa suhtautua tähän uuteen minään :D Ehkä oon ruvennut jo treenaamaan vauvan tuloa varten.

Mullaki oli labratulokset onneksi puhtaat, en kyllä muuta osannutkaan odottaa. Neuvolaultra on 5.3. vaikka ensin piti olla aikaisemmin, mutta olen viikon päästä lomalla ja menen Ilomantsiin isovanhempien luokse, niin en pääse silloin. Otan vissiin osaa niihin seulontoihin, vaikka pakko olla rehellinen ja myöntää, etten tarkalleen tajua mitä se sisältää. Neuvolatäti selitti asiat niin nopeasti, etten oikein tiennyt kieltäytyäkö vai ei!

Hui, työpaita ei enää pysy kiinni ja napit pullottaa rumasti rintojen ja vatsan kohdalta. Mammahousut mulla siellä on jo, mutta ne taas ei meinaa pysyä jalassa kun ovat vielä liian isot. Kunnon 1st world problems..

11+1
 
Tänään 9+0, eikä pisaraakaan verta ole näkynyt vessapaperissa tai pikkupöksyissä sitten edellisten kuukautisten joulukuun puolivälissä. Syyt on olla iloinen, siis, vaikka ekaan ultraan pääseekin vasta kuukauden päästä (eilen tuli viimein hartaasti odottamani kutsukirje sinne!) Tuijottelin eilen suihkun jälkeen rintojen välistä masuani ja ihmettelin että herranjestas, miten se voi jo nyt olla noin iso.

Mielialavaihteluistani kyllä kärsin. En niinkään siitä että itken pikkuasioista, vaan siitä, että ärsyynnyn ja suutun ja jopa raivostun helpommin kuin normaalisti :( Perheenjäsenet kärsivät. Luulen kyllä että ei tämä ihan vaan suoraan raskaushormoneista johdu, vaan välillisesti ihan väsymyksestä. Eli jos ei nuku tarpeeksi, on aina vaikeampi hillitä itseään, vaikkei olisikaan raskaana! Hämy22, samat fiilikset, olen tottunut olemaan hyväuninen, tämä unenpuute on kyllä aika rassaavaa. Eikä se vaiva tosiaan lopu raskauden loppuessa ;-)

Ilokarpalo, luulen että niistä 110 jäljellä olevasta osalla on mennyt kesken eivätkä vaan ole käyneet ilmoittamassa... Koska sitä tilastollista tosiasiaa ei käy kieltäminen että 25 % 120:stä on paljon enemmän kuin 10. Eli 120 raskaudesta pitäisi aina mennä kesken noin 30 ja näistä 30:stä 27 juuri ekan 12 viikon aikana. Siksi en ole yllättynyt, haikea kylläkin, kun näitä keskenmenouutisia ryhmäläisiltä aina vaan tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Bhumi: joo hyvä pointti. Toisaalta moni on ilmoittautunut vasta isommilla viikoilla, joten ryhmään ei alun perin ole tulleet mukaan niin moni esim. vko 4-6 kohdilla keskeytyneistä. Tämän vuoksi arvelen, ettei poistujien joukko kasva ihan siihen 25%. Vaikka toki osa voi jäädä "passiivijäseniksi", jotka ei vaan käy kertomassa ikäviä uutisia.

Näistä tilastollisista asioista riippumatta hyvää lauantain jatkoa kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
voi ei taas menetyksiä.... :'( :'( voimia ja jaksamista! toivottavasti ei tule enään...

itsellä on ollut parina päivänä vatsakipuja ja seuraavana päivänä kun aamulla käynyt vessassa niin isoja määriä vv tullut... hetihän siinä alkaa miettiin että kohtako sieltä taas verta alkaa tulla ja kesken menee taas......
en tiedä miten sen kestäisin... viimekskin otti niin koville... en pystynyt edes soittamaan mihinkään... itkin vaan... päivystykseenhän siinä olis pitänyt mennä mutta en tajunnut... pyörin vaan tuskissani sängyssä ja ravasin vessassa...
aivan kamala kokemus kyllä... ultrassa varmistettiin asia seuraavana päivänä ja jotain pientä oli vielä jäänyt niin lääkettä mukaan ja uusia supistuksia odotteleen... parisen viikkoa kesti vuoto km jälkeen...
ja outoa ajatella että jos kaikki olisi mennyt hyvin niin nyt meillä olis n.parin viikon ikäinen vauva...
ja hassua oli myös plussata tammikuussa kun tammikuussa oli LA.
mutta ehkä se vauva sieltä nyt tulee. toivotaan!!

ma eka neuvola. toivottavasti saadaan sykkeet kuulumaan tai edes näkymään ruudulla.
(viimeksi ei kuulunut mutta näkyi kyllä. siitä tiedän ettei ollut tuulimuna ainakaan, että jotain muuta vikaa sitten...)

*emppu* 9+2
 
emppu: ikävä lukea keskenmenostasi, varmasti rankka koettelemus ja ei ihme, että nuo muistot palautuvat nyt mieleen! Kovasti toivon, että nyt menisi kaikki hyvin sinulla ja että saisit nauttia raskaudestasi vielä täysin rinnoin, vaikka nyt alussa varmasti on epävarma olo.. mulla on ollut kanssa välillä kovia kipukohtauksia ja niiden jälkeen on aina tullut runsaasti paksua valkkaria, oon jotenki yhdistäny sen johonki "kohdun kasvupyrähdykseen"

tänään alkaa 10.raskausviikko eli 9+0 olisi viikkoja menkoista laskettuna.. pieni on kyllä päiviä pienempi tietysti vu:n mukaan, mutta jotenkin oon niin iloinen tästä :) toki viikonlopulla voi olla jotain tekemistä asian kanssa :D mullon kerranki harjoittelu, jossa on päivätyö eli pääsääntöisesti 8-16 arkisin, joten otan kaiken irti viikonlopuista! :p

Sandri ja pikkuinen 9+0
 
Täällä on aktivoitunu heti me 10. Raskausviikolle poksahtaneet :)

Mua kans pelottaa tää oireiden vähäisyys tai ehkä se et on jo helpottanu olo (liiankin!?) paljon. Mut lohdutan itseäni sillä, et ei vertakaan tule ja valkovuoto on runsasta.

Luin noita kaikkia esitteitä mitä mulle neuvolasta annettiin. Sen mukaan ei vielä pitäs kohdun kasvu olla niin suurta et näkys mahan isonemisena. Ja sit siinä oli sellanen muikkeli alasti eri raskausviikkoina, eikä sillä tosi hoikalla naisella näkynyt mitään kumpua ennen rv16sta..

Olenko mäki siis vain lihonnut? Meinaa tää maha tuntuu mun silmää isommalta ja vaatteet ei valehtele. Mut on vaa'anki mukaa kyl tullu pari kiloa :|

Vaa epävarmalla iloisuudella ja odotuksella täälläkin mennään. Kuten moni tääl todennu, ei uskalla nauttia vielä. En mäkää oikein. Se on aina "sittenkun" se on ohi ja se on todettu jne. Huh. Seuraava etappi on 3.viikon päähän ultra.

t. Emeli ja Sissi 9+0
 
kiitos sandri:heart: ja hyvä kuulla että sullakin ollut kipua ja siitä johtuvaa valkkaria, niin ehkä se on sitten tosiaan jotain kasvuun liittyvää. melkein samoissa päivissäkin kun mennään. luottavaisin mielin tässä ollaan oltu mutta heti kun jotain kipua tulee niin iskee paniikki. mutta nyt sai taas vähän mielen rauhaa, eli kiitos vielä :)
 
Päivitetty

Mun täytyy myöntää, et oon ihan väsypoikki, kuopus edelleen sairastaa ja tää väsymys vaan syvenee. Multa saattoi mennä jotain ohikin nyt päivittäessä.. :ashamed:

Tässä kaikki mitä nyt jaksan. |O

Tine ja Eemeli 11+5. Kai.
 
Pahoittelut menetyksen kohdanneille. :|

Maikkki ikävä tuottaa pettymys mutta se taisin olla minä joka oli ensimmäinen np-ultrassa kävijä. ;) :D
no mutta vakavammin ottaen niin tosiaan 6.2 mulla oli ultra ja samalla otettiin veriseulat. Tällä viikolla tuli kirje että tuloksissa ei ole aihetta jatkotutkimuksille. Näillä tiedoilla voisi siis rueta rauhallisin mielin ajattelemaan että meille tosiaan taitaa tulla vauva. Ihmetyttää nämä eri sairaaloiden käytäntöerot. Täällä nuo ultra-ajat varataan itse soittamalla. Mäkin teen vuorotyötä enkä voi lähteä kesken vuoron minnekään niin aika arpapeliä ois jos kirjeellä tulis aika. Täällä on kans tarkkaa ne viikot koska seulat voi ottaa. Esikoisestakin menin 11+6 ultraan mutta koko vastasi ensimittailuilla 13+0 ja kätilökin tuskaili että sitten ei voisi ottaa seuloja. Tarkemmilla mittailuilla sai luvuksi 12+6 ja seulat voitiin ottaa. Verikokeet otetaan aina sen ultran jälkeen. Ultrasta saa lapun mihin merkitään viikot ja niskaturvotus, se viedään labraan ja niiden tulosten perusteella lasketaan riskit.

Vaikka ei kohdusta pitäisi johtua mahan kasvu mutta on mulla ihan selvä vauvamaha. Yövuoron jälkeen työkaveri oli pukuhuoneella ihan leuka maassa että monennellako viikolla oikein olen. Kyllä se toinen vaan puskee nopeammin esille ja välikin kun on suhteellisen pieni. Kohta on vaan pakko kertoa pomolle kun pitäis tilata äippätyöhousut.

Oireettomat olkaa onnellisia kun niitä oireita ehtii syksyyn mennessä ilmaantua yks jos toinenkin. Mulla ei juuri mitään oireita oo eikä ollut ekastakaan. Sydänääniä sillon tällön kuuntelen ja joka kerta kuuluu helpommin, tietty kun kohtu kasvaa niin vaavi tulee paremmin hollille.

Tyttö/poikaoloista sen verran että jostain syystä mulla on tyttöolo vaikka "tiedän" että poika sieltä varmaan tulee. Miehen suku on sellainen että niillä on aina vaan yhtä sorttia ja meijän esikko on tosiaan poika. Mies taitaa kuitenkin salaa toivoa tyttöä. Mulle on se ja sama, kummassakin puolensa ja kumpikin kelpaa vallan hyvin. :)

mulle voisi päivittää la:n 27.8

-Brita- 12+3
 
Kyllä, todellakin tullu muistutuksia että mikään ei oo itsestäänselvää :( Jossain vaiheessa lakkasin jo murehtimasta, mutta nyt pitää todella muistuttaa itteään siitä minkä joku jo viisaasti sano: murehditaan sit, jos on murehdittavaa. ei kannata etukäteen kun sillä murehtimisella et pysty mihinkään vaikuttaa.

Näistä mielialan muutoksista ja tunteista, kävin illalla äitini kanssa kattomassa vanhojen tansseja. Yhtäkkiä tuli ihan hirvee liikutuksen tunne, ne ihmiset siinä hetkessä ja omat hyvät muistot. Nieleskelin siinä sitten ihan hiljaa kun äitikään ei vielä raskaudesta tiedä ;)

Anskk, mä kans mietin kuinka moni on alkanu harkitsee influenssarokotusta. Tosin kävi itelläkin mielessä, mut täältä kaupungista ne on jo kuulemma loppu ennen kun edes aloin kyselee. Mut just se, että onko se varmuudella pienelle turvallista...

Raskauden näkyminen: Eiks toi vatsan näkyminen riipu myös kohdun asennosta? Mulla on taaksepäin kallistunu ja saattaa kuulemma mennä tosi pitkään ennen kun mitään näkyy kun kasvaa ikään kuin pystyyn selkärankaa pitkin ja sitten vasta jossain vaiheessa vatsa pulpahtaa eteen. Ja jos on taas eteenpäin kallistunu niin voi näkyy hyvinkin nopeesti. Tästä ei siis omakohtaista kokemusta, mutta kuullun ja luetun perusteella.

Nyt ois pakko mennä haukkaa edes vähän happea huonoista oloista huolimatta. Hauskaa lauantaita kaikille massuille =)

Aniko + pomppi 10+1
 

Yhteistyössä