Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

Meillä asuntotilanne hyvä sillä muutettiin just syksyllä omakotitaloon jossa kolme makkaria. Tällä hetkellä toinen on mun ompeluhuoneena ja toinen miehen työhuoneena/vierashuoneena, eikä aiota heti kummastakaan vauvan huonetta tehdäkään vaan sitten kun joskus tarvitsee oman huoneen. Tulee kuitenkin nukkumaan pitkään meidän makuuhuoneessa ja leikit keskittyy myöhemmin varmasti ekana olkkariin ja keittiöön missä itsekin häärään. :)

Finnit.. Voi järkyttävää, ei myöskään mulla ole ees pahimpana murkkuikänä ollut kuin naama täynnä finnejä, ja nyt alusta asti ne valtas rinnustan (tosi pienen alueen silti onneks rintojen välistä ja vähän päältä) ja koko selän selkärangan matkan. Ihan järkkyä :D Mutta syksyn raskaudesta ne hävis heti raskauden päätyttyä joten en oo huolissani, kyllä ne sit aikanaan katoaa! :)

En malttais odottaa että se äitiyspakkaus julkistetaan!! :) Ihanaa!!

JEEE löysin tänään (eilen) aamulla eka kertaa sydänäänet dopplerilla, voi sitä onnen tunnetta! Tyyppi oli vaan niin kauhian vilkas että heti livahti jonnekin toiselle puolelle, pari kertaa löysin uudelleen mutten jaksanut sitten enää pelata hippaa.. :D Vai piilosta.

Olot on pysyneet aika samana, kamalaa pahoinvointia ja oksentelua vaihtelevasti joka päivä, tänään oli päivällä monta tuntia et oli ihan hyväkin olo eka kertaa, mutta illalla olot palas kun piti syödä. Kun se ei nyt helpottanutkaan tässä 12-13 viikkojen välillä niin seuraava tähtäin mulla on et jos 16. viikkoon mennessä pääsis takas töihin! :) Toivottavasti!

Mulla on nyt tullut ihmeellisenä lisänä virtsatulehduksen oireita. Pientä pistelyä ihan makoillessa ja pissatessa pientä kirvelyä. Kävin labrassa ja puhtaat pissatestit tein, en voi ymmärtää mistä tää voi johtua. :( Onko muilla ollut samanlaista ilman et on kuitenkaan mitään tulehdusta? Ärsyttävää kun kävellessäkin pistelee inhottavasti.
No, ihana silti tietää olevansa raskaana, on sitä niin pitkään odotettu!!! <3

Maikkki & Minimöö 12+5
 
dopplerista Minulle tuo on kyllä ollut elämäni parhaiten käytetyt 40e, mutta esim. siskoni aikoinaan antoi sen pois, kun koki sen aiheuttavan stressiä. Niin moni asia vaikuttaa siihen, kuuluuko äänet. Minusta on ihan reilua, että kaikkien keskenmenojen jälkeen mulla äänet kuuluu hyvin ja selvästi :D Ensimmäiset kerran syke löytyi 8+0, mutta olivat todella hiljaiset, parissa päivässä vahvistui ja nyt 9+2 äänet löytyy heti ja on ihan selvä jumpse! Itse löydän parhaiten rakko täynnä ja selkä hieman notkistettuna. Alan olla varma tän raskauden suhteen, mutta yleensä epävarmuus iskee niin, että joka toinen päivä kuuntelen dopplerilla itseni taas varmaksi, ilman sitä olisin aivan hysteerinen.

Eilen olin saikun jälkeen iltavuorossa ja olipas se rankkaa! Väsymys on kova, mutta onneksi eilen juuri pahoinvointi helpotti vähän, sillä viime viikolla se oli tosi kova! Töistä lähtiessä joka paikkaan sattui ja en meinannut jaksaa ajaa kotiin. Vielä kaksi iltavuoroa ja sitten loma. Toivottavasti loman jälkeen voisi jo vähän paremmin. Yleensä oon tosi ahkera ja vaikea selittää monessa työvuorossa työkavereille, että miksi mun tukikohta on sohva ja nousen välillä vähän töitä tekemään siitä ja sitten pitää jo taas istua. Lisäksi en mahdu työvaatteisiini ja pakko vetää vatsaa sisään koko ajan, koska näyttää muuten ihan vauvamahalta. Enkä todella haluaisi ennen lomaani kertoa vielä mitään.

Maikkki Mulla kans noita oireita ja yritän juoda paljon, mutta sitten pitää ravata vessassa koko ajan, luulen, että liittyy jotenkin siihen kun kohtuhan painaa tässä alkuvaiheessa rakkoa aika ikävästi.
 
Heippa! Meillä on kaksi kissaa ja ulkoilevat kesällä aika paljon ja talvella vähän kun ovat sellasii vilusia ettei millään sit pihaan. Leikattuja kisuja niin pysyy pihassa.Meillä on tosi iso tontti täällä korvessa :D Kissat kantaa hiiriä enemmän kesällä mut välil nyt talvellakin ja muutama vko sitten oli hiiri keittiön matolla!! Kamalaa... Nuo ei kauheesti tee tarpeitaan hiekkiksiin paitsi kovimpien pakkasten aikaan. Kissat ei nuku meidän huoneessa ja olen nyt tehostanut käsien pesua jos ne kiehnää vieressä. Uskoisin jo et mulla ollut tokso mut eihän sitä tiedä. En ota stressiä. En aio koskea mihinkään kakkoihin ja kesällä täytyy kukkapenkkejä tonkiessa pitää hanskat kädessä ja hyvä pesu sen jälkeen.
 
Mäkin olin eilen iltavuorossa, meni ihan suhteellisen hyvin. Mulla on parina päivänä ollut pää kipeä ja on ollut tosi kurja olla töissä. Eilen sitten iltavuoron kunniaksi tapana kun on ollut, niin hain karkkipussin kaupasta ja kappas, päänsärky hävis samantien. Ehkä liian alhaiset verensokerit sitten tai jotain. Nyt on ollut parempi olo :) Tänään taas iltavuoro. Ei nyt väsytä, mutta huomenna aamuvuorossa sitten enemmän..

10+1
 
hei yötyötä tekevät. mitä meinaatte tehdä niiden kanssa??
kun neukkukin sano että raskaana ei tarvii tehdä, että kannattaa pitää siitä kiinni. ja eihän tuo terveellistäkään ole. mutta mutta. että tässä vaiheessako jo jättäisi ne??
joka tarkoittais sitä että mulla joka kolmas vko olis saikkua, sinne kesään asti! (vai mitä se nyt olis sit kun olis vapautus) että että... mitähän tän asian kanssa tekis... :confused::confused: ja vaikuttaako se sitten johonkin rahoihin tms tms?? :confused::confused:
 
Heippa,

En ole aikoihin kirjoitellut mitään, kun alkoi tosissaan hieman pelottamaan, että onko kaikki hyvin, kun niin vähän on ollut oireita. Ja tosiaan nyt pari viime viikkoa on olo ollut aivan normaali.
Mutta, nyt juuri np-ultrasta tulleena: kaikki hyvin! Siellä se sintti vaan möllötti ja heilutti kättä äidille. :heart: MIE ROMAHDAN!!! Voi tätä onnellisuuden määrää.

*Kukkis 11+ 5
 
emppu Olen tehnyt satunnaisesti yötyötä, vaikka pääsääntöisesti 2-vuorotyötä teenkin. Olen toistaiseksi tehnyt kyllä mielellään, vaikka vähän enempi se on kyllä väsyttänyt. Kesällä mulla olisi mahdollisuus tuurata vakiyökköä, mutta sen mahdollisuuden taidan passata, tuskin musta on kuukautta tekemään yötyötä. Käytännön toteutus riippuu varmaan siitä, mitkä mahdollisuudet ovat. Teetkö siis pelkkää yötyötä vai myös päivävuoroja. Jos teet esim. 3-vuorotyötä, niin uskoisin, että yötyö vaan korvataan päivätyöllä. Silloin toki yölisät jää pois.
 
Doppler on kyllä kiva, mutta kieltämättä voi aiheuttaa stressiä. Mä sain äänet kuulumaan eka kerran 9+2. Parin päivän välein oon ne sit etsinyt kuuluviin. Äsken sitten kokeilin ja en löytänyt, niin hetihän se vähän huolettaa. Pitää myöhemmin kokeilla uudestaan. Toissapäivänä kai viimeksi kuuntelin ja löysin kohtuu nopeasti. Nyt vaan oma syke kaiku joka puolella.

Meelia ja kullanmuru 11+3
 
Onko teillä muilla tätä samaa, et nukkuessa ei meinaa löytyy hyvää asentoo? Mulla tuntuu, et yöt on yhtä pyörimistä, kun aina painaa johonkin. Rakko painaa, lonkkiin painaa, issiasta painaa jne. Ärsyttävää! Sitten on aamulla ihan nukkuneen rukous. |O

Muutenkin tuntuu, et ihme vilaukset ja kolotukset on rantautuneet tänne. Lenkillä oon kyllä ihan mestyksekkäästi käynyt, että kai ne kertoo vaan tästä olotilasta ja pitää olla tyytyväinen.

Me asutaan pienessä omakotitalossa. Tällä hetkellä on vain kaksi makkaria, mut pitänee rakentaa lisää lasten kasvaessa. Kolme vuotta, kun esikko menee kouluun, ni jos siiheksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä taidan päästä koko raskauden ilman oireita niinku esikoisestaki.. ei kerrassaan mitään ! paitsi se viikon kestävä öklötys joka oli muutama viikko sit. Ylihuomenna lääkärinla ja mies ei luultavasti pääse (armeijan takia) mut toooivottavasti tulis hyviä uutisia.

Kissojen laatikot putsaan kyllä ihan normaalisti, en ees hanskoja oo oppinu käyttää ku kumiset tekee ihottumaa jajaja.. kunnolla oon vaan kädet pessy sen jälkeen ja viime raskaudessa otettiin toksokoe jossa tein samalla tavalla eikä mitään. Ne kyllä pääsee kesäsin pihalla käväsee anoppilassa mut eivät oo kertaakaan pyydystäny mitää elikoita ku ne kulkee raukat citykissat perässä<3

Hiukset kävin leikkuuttamassa parturissa tänään, vähän uutta ilmettä ;) en 100% tyytyväinen oo mut ku vähän kasvaa niin on ihan jees. Koko ajan mietin tulevaa sisustusta kun/jos ostetaan tää itelle. Nyt oon kyllä katellu yhtä toista kämppää joka ois täysin pintaremontoitu, maantasossa ja muutenki hyvännäkönen.. muutaman tonnin kalliimpi mut tähän ei oo tehty minkäänlaista remppaa ! Mietityttää mietityttää.. jos kävis huvikseen sunnuntaina sen toisen asuntonäytössä ;)

Pää ei toimi kunnollaa.. aroon 8+4?
 
sydäntähti teen 3vuoroa joo eli viikko yötä-vko iltaa-vko aamua-kierrolla. enkä oikein tiedä voiko sitä yötä vaihtaa esim aamuun kun vuoroissa on aina se tietty määrä henkilöitä ja ylimääräsille ei oo välttämättä tekemistä, eli joku lähtis kotiin sitten enivei...
noh, täytynee tätä kysellä lääkäriltä ja pomolta jajaja... ja siis yöthän ei oo koskaan ollut mikään ongelma että oon niitä tykännyt kyllä tehdä, melkeinpä paras vuoro. nyt vaan ainakin tässä alkuraskaudessa ei ole jaksanut valvoo eli kroppa rasittuis enempi...

*emppu* 9+6
 
emppu, mä tein edellisessä raskaudessa kolmivuorotyötä sairaalassa, eli vuorot oli hyvinkin mitä sattuu. Yleensä oli kolmen viikon listassa 2x 2yötä. En tiedä oliko sairaalan yleinen käytäntö vai vain meidän osastolla, mutta mulle pomo heti sanoi että rv 30 jälkeen ei tarvi tehdä öitä. Toki varmasti ois voinut lopettaa jo aiemmin jos olis tullut jotain ongelmaa, mutta mä ainakin jaksoin suht hyvin sinne asti tehdä noita öitäkin. Ehkä just alkuraskaudessa tuntui raskaalta kun oli niin väsynyt koko ajan muutenkin, mut sit kun väsymys alkoi hellittää niin yötkin oli ihan ok. Tosin raskaus sujui tosi hyvin eikä ollut missään vaiheessa oikein mitään kummempaa kremppaa.
 
Huh, löytyihän se jumpsutus sitten kun uudestaan kokeilin. Ei siis tosiaan kannata stressata sen dopplerin kanssa, näkyy olevan aika vaihtelevaa. Nehän jo liikkuukin tässä vaiheessa sen verran, että voi olla hankala paikallistaa.

Musta kans tuntuu, niin ku oisin henkiin herännyt. Kävin jopa hiihtämässä tänään ja hyvin luisti suksi, vaikka oon 6 viikkoa vapaa-ajat vaan maannu sohvalla. Sitten kyllä väsyttikin ja meinaa taas olla huono olo, joten nukkumaan äkkiä :).
 
Nyt vähän jänkättää :) Mulla on huomenna eka neuvola. En siis ole käynyt missään varhaisultrassa tms. Toivottavasti kuuluisi oikein vahvat sydänäänet.
Oireet mulla on vahvat ja kamalimpana nyt pari viikkoa jatkunut oksetusolo lähes koko päivän. Hetkittäin helpottaa jos syö jotain, mutta ei koko ajan voi syödäkään eikä se sit välttis edes auta. Mä oon varmaan lihonu jo monta kiloa näiden parin viikon aikana :D Ja kamala väsymys. Tuskaa olla töissä ja vielä kotona pyörittää arkea, kun ei vaan millään jaksaisi.
Mutta kyllä hän jaksaa kun tietää mistä kaikki johtuu :)

Armis 7+6
 
Meillä ei neuvolassa edes harkittu mitään sydänäänien kuuntelemista :/ Mutta kaksi ultraa todistaa, että kaikki on ok, niin en murehdi enää!

Haluaisin itsekin tuon dopplerin hankkia, mutta onko kellään tietoa, mistä sen saisi tilattua laskulle eikä tarvitsisi heti maksaa? Mulla on avainlukulista visusti kadoksissa, uusi pitäisi hakea pankista, kunhan joskus pääsisin keskustassa käymään :D Miehen mielestä turha laite, nyyhkis, joten olen yksin haaveeni kanssa...
 
Hämy: täälläkin mies sitä mieltä, että turha hankkia doppleria. Lisäksi kyseli, onko sillä kaikuluotaintyyppisellä dopplerin toiminnalla päivittäin käytettynä jotain vaikutuksia sikiöön tai onko asiaa tutkittu. Vastasin, etten tiedä. Toistaiseksi en nyt sit ok hankkimassa, jos vaik odottelen muutaman viikon, niin vois niitä potkuja alkaa tuntua :) <3
 
Emppu Mullakin ns. "kolmivuorotyö." Ei mahdollisuutta päivävuoroon vaihtaa eikä tule onnistumaan niin, et teen vaan ne mulle tarkotetut päivävuorot tänä aikana. Tai no ehkä, mut palkkaa saisin puolet vähemmän. En tiedä kyl mitä tuun tekee tässä jatkossa. Erityisäitiyspäivärahaa pitänee miettiä jos oikein raskaaksi nämä käy. Tasan tarkkaa puolen vuorokautta kestää työaika kerrallaan ja siihen päälle n. 2 h ajomatkat. Sitten kotona on sellaset 9-10h aikaa levätä, rauhottua jne. kun pitää taas hinautua takas.

Mullakaan ei puhetta neuvolassa et oltas sydänääniä ees yritetty kuunnella, älä Armis pety jos se neuvolatäti ei meinaa innostua tai suostu lainkaan yrittämäänkään :O

Nälkä ja melko runsas valkovuoto "vaivaavat". Hajuaisti on myös erittäin herkkä, sen saa mies tuta heti kun tulee hampaat pesemättä naaman likelle :D Haistan myös yläkertaan asti vaikka alakerrassa kissa olis kopallaan käynyt asioimassa. Kummalla vaan hädällänsä.. :D Outoa.

Jaa nii no on vielä yks oire ehkä lisää. Päänsärky. Ohimoilla. Ajoittain melko kivuliasta ja hakkaava. Puhumattakaan et sillon tällön pyörryttää ja silmissä sumenee. Varsinkin saunan jälkee on ihan hirvee olo. Onneks aika nopeasti sitä silti siitä palautuu...:|

Tänään olin verikokeissa. Kolme putkiloa ja virtsanäytteen annoin heille lahjaksi.

t.Emeli ja Sissi 9+4
 
Viimeksi muokattu:
Emeli; huh, multa ottivat viisi putkea verta. Pissanäyte annettiin jo neuvolassa, tosin sielläkin vain stixattiin ja katottiin sillälailla, että kaikki on kunnossa.
Ootko kokeillut mitata verensokeria? Mulla autto tohon päänsärkyyn puolipussillista karkkia. Huomasin, että oli liian alhaisen verensokerin tuotosta. Aamulla mittasin taas oudon alhaiset lukemat. Täytyy puhua lääkärille, kun aika on kahden viikon päästä.

Joo, hajuaisti on parantunut. Mä haiston pari viikkoa sitten kotiin tullessa, että koira oli aamulla varhain tehnyt löysät lattialle, vaikka mies oli ne siivonnut tolun kanssa heti sen jälkeen :D Ihanaa aikaa tehdä hoitotyötä..

Hampaiden peseminen on yksi yökötys. Voi kun siitä pääsis, niin olis elämä ihan helppoa :)
 
Nt-ultrakuulumisia! Suuri helpotus, siellä köllötteli meidän matkaaja sikeässä unessa. Kaikki elimet löytyi mitä piti, aivopuoliskot, sydän, selkäranka, mahalaukku, munuaiset, virtsarakko, turvotus 1mm ja normaali, pituus päästä peppuun n. 5,5cm, napanuora ja vatsanpeitteet normaalit, istukka normaali, edessä vielä ainakin. Ihana kätilö, puhui koko tutkimuksen ajan. Hän herätteli sikiötä, tökki ultralla mahaan (multa yritettiin eka alakautta ultrata, mutta kohtu on niin eteenpäin kallistunut, että mahan päältä onnistui paremmin sitten lopulta) ja kyllä se vauvakin sitten vihdoin heräsi ja alkoi potkimaan ja viuhtomaan <3 Sanoin miehelle autossa, et jos tämä kolmonen on yhtään siskojensa kaltainen vauva, nukkuu hän noin puoleen päivään ja valvoo myöhään yöhön, ettei siis ihmekään jos ei halua herätä yhdeksältä ultrassa, haha.

julkistin uutiset perheessä nyt sitten, eli kerroin äidille ja veljelle perheineen (isä tiesi aikaisemmin, kun hän kävi meillä kylässä ja pakko oli kertoa, kun juoksin oksentamassa joka aterian jälkeen). Äiti oli niin onnellinen, oli kuulemma niin kaivannut vauvaa elämäänsä ja oli ollut kateellinen siskolleen, jonka lapsi (serkkuni) on nyt raskaana. Serkkuni on kylläkin 10v nuorempi kuin minä ja enemmän "vauvantekoiässä", että yllätyshän tämä oli, et me tehtiin vielä tällainen iltatähti (tai jätejoonas, kuten meidän suvussa on tapana sanoa, haha) Ja niin, lapset saivat luvan kertoa kavereilleen. Kaverit eivät olleet kovinkaan innoissaan ilmeisesti, kuulemma "vähän ihmeissään", joten se oli heille pieni pettymys. (Tietenkin, seiska- ja vitosluokkalaisia kavereita.)

Laskettu aika muuttui kuten arvelinkin, eli se on nyt 4.9. ja kuulostaa normaalilta ja on varhaisultran kanssa samoissa lukemissa. Rakenneultra on huhtikuussa, en muista mikä päivä, mutta kuun lopussa viikoilla 21+?.

Paha olo on väistymässä! Rannekkeita en uskalla vielä poistaa, mutta tänään olen ekaa päivää ilman pahoinvointilääkettä eikä tunnu vielä, et pitäisi oksentaa aamupalaa. Ultrakuulumiset helpotti myös oloa niin, ettei tuo etominen ota ihan niin paljon päähän.

Ihania uutisia täällä muilta myös. Dopplerista, olisin minäkin varmaan ehkä sellainen, että stressaisin, jos en niitä ääniä saisi kuuluviin. Asuntotilanne on meillä hyvä, eli omakotitalossa asustellaan, jossa on paljon tilaa ja suuri piha pienen metsikön kera (sieltä löytyy mustikoita, puolukoita, vadelmia ja metsämansikoita ihan "villinä"), eli ns. loppuiän koti :)

päivityspyyntö: la 4.9.

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 12+0
 
  • Tykkää
Reactions: eva-maria ja Aniko
Pitkästä aikaa tänne pääsen kirjoittelemaan ja lueskelemaan teidän juttuja. :)
Olen ollut iltaisin niin väsynyt, että en kertakaikkiaan ole jaksanut istahtaa tietokoneen äärelle. Useampi teistä olikin käynyt tai juuri menossa np-ultraan, ihanaa!! Minäkin pääsen 28.2, jihuuuuuu!!! Kyllä sitä odotetaankin innolla!! Dopplerin ostamista mietin kovasti, mutta en tiedä uskallanko sellaista ostaa...jos en saakaan ääniä kuulumaan, niin huoli on liian suuri.

asunnoista keskustelitte...me asutaan rivari kolmiossa. alkaa tila siis olemaan kortilla kun pieni syntyy. Sitten meitä on jo 5. Eli isompaa asuntoa etsitään (ollaan etsitty jo jonkin aikaa), mutta vielä ei ole sopivaa (mieleistä) löytynyt.

Nyt hetkeksi sohvalle lepäämään... :D

Leijona 10+2 (muistaakseni)
 
Sokerirasitus ohi ja vapaapäivä. Jee :) Oli kyllä hirmu makeaa litkua, mut onneks ei oksuttanu tai tullut sietämätön olo. Siellä oli yksi toinenkin mamma (jolla jo 1v lapsi) ja aika meni rupatellessa. En siis tuntenu etukäteen, huomasin vaan että sekin ekan näytteen jälkeen jäi paikan päälle hengaamaan ja menin kysymään, onko myös sokerirasituksessa. :)

Ihanaa kuulla NT-ultrakuulumisia Mimzy! Omaa ens ma aikaa odotellessa... :)

Ilokarpalo ja pipana 12+1
 

Yhteistyössä