Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *huhtikuussa*

Keskenmenopelon vuoksi olen taustaillut tässä ketjussa alusta saakka ja tarkoituksenani oli rakenneultran jälkeen rohkaistua kirjoittelemaan.

Meidän pienen sydän kuitenkin lakkasi lyömästä torstaina, raskausviikolla 17+3. Eilen, raskausviikolla 17+5 synnytin pienen enkelipojan.

Tämä on jo toinen myöhäinen, keskeytynyt keskenmeno kohdallamme. Edellinen raskaus päättyi marraskuussa '13, kun rakenneultrassa selvisi, että vauva on menehtynyt.

Suru on suuri, eikä tätä voi ymmärtää.

Elea85
 
Vaunuista Meillä on sellaiset kriteerit, että vaunujen pitää olla hyvät meille tänne korpeen, toiaalta, niiden täytyy olla pienet ja näppärät sekä kulkea kätevästi mukana kouluun, koska aion syksyllä opiskella. Kaukalon haluan myös kiinni rattaisiin. Löysin useankin, joka vastaa näihin vaatimuksiin, mutta tilaan varmaan nämä! Ulkonäkö ratkaisi lopulta.

TUTEK: Ambero (Valkoinen/nahka) | Tutek lastenvaunut | BABYTOWN

Näihin olen tilannut jo maxi-cosi cabriofix turvakaukalon jalustalla. Punaisena :)

Täällä maha on selvästi noussut niin ylös, että alkaa ylävatsa kipuilla jännästi. Sitäpä en muistanutkaan aiemmista, mutta välillä aika tuskainen olo jo. Ja tänään oli vaikea saada kenkiä jalkaan, ei vaan meinannut ylttää :)

19+4
 
Elea85, ihan kamala kohtalo teillä :( Hirmuisesti voimia :hug:

*****

Vaunuissa meillä taas yhtenä kriteerinä on, ettei etupyörät oo kääntyvät :) Tarttee pystyä lumessa ja sohjossa sekä sorateillä kulkemaan, joten siihen ei kääntyvät pyörät oo parhaimmat. Kauppa- tai kaupunkireissuja varten meillä on sit graconin matkarattaat, joihin saa graconin kaukalon näppärästi kiinni.

Me mietittiin näitä ja kovalla kopalla:
Comfort Luxe, musta/valk / Yhdistelm

Huh, tuli tehtyä tänään munkkeja ja ihan ekaa kertaa (onneksi on rasvakeitin). Tuli sit niitä mussutettua muutama :p No sen jälkeen käytiin sit koko porukka lenkillä (muksut pyörällä ja me miehen kans kävellen), ettei vallan syömiseksi menis! 7km vetästiin ja alkopa tuntua jo tuolla alakerrassa. Sormetki turpos eli hieman nestettä keräänty, mut onneks se helpotti kotona. Saas nähä, millon alkaa vaivoja tulla sillain, että askel hidastuu, ku toistaiseksi ihan reippaasti pääsen käppäilee...
 
Elea85, otan osaa menetykseenne. Vetää kyllä hiljaiseksi, tällaisen tarkoitusta ei voi ymmärtää. Itse olen kokenut paljon menetyksiä lähipiirissä viime vuosien aikana, ja toipuminen on vieläkin kesken. En osaa edes kuvitella, miten rankkaa teillä on, toivon paljon jaksamista ja voimia, että jaksatte katsoa elämässä eteenpäin :hug:
 
Osanotto Elea, toivottavasti neuvolan tai muuta kautta tarjotaan henkistä tukea tuohon käsitämättömän raskaaseen tilanteeseen.

***************

Tänään ollut itsellä muuten hyvä päivä, mutta iltaa kohden ylävatsa ja keskivatsa ihan piukeat ja särkyä. Inhottavan tuntuista, mutta kai tää sitä kuuluu asiaan, kun joku muukin oli maininnut samantyyppisestä.

Ilokarpalo ja Pipana 21+4
 
Elea85 :hug: Osanotto suureen suruunne ja paljon voimia koko perheelle :(

Kyllä tälläinen niin sanattomaksi vetää...eilen jo luin tuon viestin mutta en pystynyt kirjoittamaan mitään, lamaannuin täysin. Oman pienen rakkaan menettäminen on pahinta mitä voi tapahtua ihmiselle :'(
 
Voi kauhea Elea85! Käsittämättömän raskasta teille :(. Toivottavasti tosiaan saatte tarvittaessa ammattimaista tukea ja tutkimuksia!

-

Vähän tällaistenkin juttujen takia raskaudesta kertominen on itelle niin vaikeaa. Mulla on mm. melko läheisenä työkaverina ihminen, joka kamppailee lapsettomuuden kanssa ja taitaa taitaa lapsettomaksi jäädäkin. Saa nähdä, miten oman kolmannen (no tavallaan neljännen) raskauden saan otettua puheeksi. Tuntuu niin pahalta toisten puolesta.

Lisää omaa napaa: rakenneultra oli ja kaikki oli juuri niinkuin pitää! En melkein voi uskoa. Sukupuoli olisi luultavasti se miltä on tuntunutkin. Jopa mitat kohdallaan. Käyn silti kontollissa vk26 aiempien pienikokoisten vauvojen takia.
 
Elea85, paljon voimia teille! Tuntuu etten osaa sanoa mitään, löysinkin avuksi tuntemattoman runoilijan runon. Toivottavasti siitä on apua.

Älä äiti itke,
sillä minun aikani ei ollut vielä.
Kävin vain katsomassa,
mutta tulen myöhemmin uudelleen.

Äiti, pyyhi jo kyyneleet,
tiedän, sun on ikävä,
mutta minä olen tässä,
vierelläsi, vaikka et minua näkisikään.

Äiti, katso ulos.
Olen puotapilven hattarassa,
tuulessa kosketan hiuksiasi.
Sadepisarassa annan suukon poskellesi.
Auringonsäteessä tunnet lämpöni.
Linnun laulussa helkkää nauruni.
Tähtien tuike on minun silmäniskuni.

Olen joka hetkessä,
jokaisessa askeleessasi.
Äiti, en ole mennyt minnekään.
Olen tässä, ikuisesti, sydämessä.

-tuntematon-
 
Rakenneultrakuulumisia:
Käytiin tänään ultrassa ja vauva on kaikin puolin normaali. Aivot, pikkuaivot, aivokammiot, sydän, aortta, pallea, mahalaukku, virtsarakko, munuaiset ja niitten valtimot, kädet, ranteet, reidet, sääret, jalat... kaikki normaalia. Vauva potki kovasti, ihan muksauksia tuntui siinä pöydällä maatessa. Vastasi viikkoja, painoarvio vähän päälle 400g, en muista nyt tarkkaa lukua. Syke 145. Tyttöä lupaili kätilö, vaikka sanoi, ettei paras mahdollinen näkymä ollut, mutta suurimmalla todennäköisyydellä siis tyttö! (kaksi edellistäkin tyttöä) Mies oli vähän pettynyt, kun niin kovin oli poikaa toivonut, mutta toipui nopeasti. Yksi ongelma löytyi, eli lapsivettä oli normaalia vähemmän. Lähete äitipolille. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Olen hieman huolissani, sillä en googlettamallakaan löytänyt paljon infoa. Lapsivettä siis on siellä, mutta määrä on normaalia vähempi. Kätilö ei sitä kommentoinut, sanoi, että "saavat sitten äitipolilla pähkäillä sitä".

Muuten, jäikö kenellekään muulle inha olo siitä ultrauksesta, siitä painalluksesta, kohdun ympärille? Mulla on koko päivän ollut pieniä kipuja lantion reunamilla kohdun ympärillä. Onkohan ihan normaalia?

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 21+4
 
Mimzy: mulla tuli särkyä siitä painelusta. Samana päivänä oli vähän vaikea kävellä ja vielä seuraavankin koko päivän kipuili. Jotenkin varmaan herkät ne kudokset, ja kipeytyy helposti kun painellaan.

Ilokarpalo ja Pipana 21+5
 
Mimzy Loppuraskaudessahan sitä vähäistä vettä ei kauhean kauan katsella vaan pyritään saamaan lapsi maailmaan, mutta sitä en osaa sanoa mitä se tässä kohtaa meinaa. Kai sitä sitten seuraillaan, ettei sitä vaan karkaa mihinkään. Varmasti siellä äitipolilla selittävät tarkasti, kun sinne asti pääset. (Mulla oli esikoisesta siis lopussa vähän vettä.)

Mitenkäs muiden rakenneultrakuulumiset?

Täällä yrittää pukata jotain flunssan tapaista. Ihan omituista, kun esikoisen raskauden aikana ei ollut taudin tautia ja nyt jatkuvasti jotain. Onkohan yleiskunto niin surkeaksi päässyt lässähtämään, että kaikki taudit tulee, mitä vaan tarjolla on. Eipä tuo kyllä menoa muuten ole haitannut, mutta tänään iski karmea väsymys ja tuli sen takia kiukuteltua sekä pojalle että miehelle.

Keltakukka noin 22+2
 
Täällä käyty nyt myös rakenneultrassa ja kaikki näytti hyvältä:). Aikaisemmissa ultrissa (nt ja yksi ylimääräinen yksityisellä) mitat ovat vastanneet täysin viikkoja, mutta nyt niissä oli heittoja muutamalla päivällä puolin ja toisin. Ultraaja sanoi että tässä vaiheessa ihan normaalia, vauvalla alkaa olla jo omia persoonallisia piirteitään ja ne näkyy noissa mitoissa. Sydän, aivot yms kunnossa, huh. Jotenkin jännä vaikka tuntuu että olen jännittänyt ja pelännyt kaikkea tässä raskaudessa niin tuosta rakenneultrasta oli luottavainen olo että kyllä varmaan kaikki on hyvin. Ehkä vauvan voimakas liikkuminen ja potkut jotenkin antoi "uskoa" että sitkeä lapsi on ainakin;)

Alkuraskauden voimakas poikaolo vaihtui juuri pari päivää ennen ultraa vahvaksi tyttöoloksi. Mielestäni vatsa muuttui yhtäkkiä ihan tyttövatsan näköiseksi ja tätä kommentoi jopa pari muutakin=) Ja ultrassa kun vihdoin uskalsin sukupuolen kysyä (pelkäsin että kätilö ei kerro tai ei näe, vaikka hän olikin tosi mukava) niin saatiin vahva tyttölupaus. Eli tyttö sieltä olisi sitten näillä näkymin tulossa :heart:. Ihan hassua kun on koko ajan ajatellut vauvaa ihan vain vauvana ja nyt yhtäkkiä hän onkin pikkuinen tyttövauva. Itselle oli edelleen ihan sama kumpi tulee mutta mies oli kyllä poikaa vähän toivonut. Nyt kuitenkin mies jo ihan riemuissaan ja katselee ultrakuvia ja kehuu kuinka kaunis pikkuinen on.:D Hassu:heart:

Mimzy: Mullekin tuli vatsa tosi kipeäksi tosta ultrauksen painelusta oikeastaan koko päiväksi niin että piti vaan lepäillä loppupäivä. Valitettavasti lapsiveden vähäisyydestä en ole ennen kuullut, liiasta lapsivedestä kyllä, mutta tuosta en osaa sanoa.: / Toivottavasti asia selviää mahdollisimman pian!

Miten muut olette muuten jaksaneet töissä? Jouduin taas sairaslomalle kun särkee selkää + vatsaa jatkuvasti ja supistelee. Supistukset onneksi vähentyneet huimasti ja kipeitä supistuksia on enää vain tosi harvoin. Nyt vaivana sitten jatkuva selkä ja vatsasärky. Itse huono omatunto kun tuntuu että periaatteessa voisi hyvin töitä tehdä mutta kättärillä sanoivat että ei niin kauan kun näitä särkyjä ettei rasitus sitten laukaise taas noita tiheitä supistuksia. Oon aina ollut ahkera tekemään töitä ja nyt jotenkin hävettää soittaa pomolle että joo taas oon viikon saikulla enkä tiiä vielä kuinka kauan tämä kestää...:ashamed: Onneksi pomo jotenkin ymmärtää. Mutta niinhän se nyt on että vauvan terveys on tärkein.

eemiliah + pikkuinen 21+1
 

Yhteistyössä