Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Emeli Mies oli mukana koko toimituksen ajan ja luulen, että asia tosiaan konkretisoitu hänellekin. Vaikka onhan hän vieressä seurannut vähän voimattomana mun huonoa oloa eli jotain näkyvää on ollut. Meitä molempia kyllä edelleen huolettaa, että kaikki menisi hyvin... Jostain löytyi tilastoa, että keskenmenoriski on viikolla 8. tehdyn ultran jälkeen vain n. 2 %. Kun siis kaikki on ollut hyvin ja sydän on sykkinyt. :)

Kovasti ollaan mietitty, että milloin uskalletaan kertoa kenellekään... Ehkäpä vasta sen niskaturvotusultran jälkeen. Mites muut, oletteko jo kertoneet/milloin aiotte kertoa?

Joiku ja 7+4
 
Oi miten ihanaa ,kaksi pientä rakkauden hedelmää massussa.ihanaa<3 justiin mietin tässä millon uskaltas miehen kansaa käydä ostaan jo jonkun ihanan pikku vaatteen.ei vielä uskalla ei ollenkaan.mut kuiteski tekis mieli :) olo ollut nyt hyvä.kiva näin.maha pömpöttää :D tietääkös jotkut halpoja ultra paikkoja jyväskylästä ,varhaisultraan tekis niin mieli
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut kaksosista Ihmemamma!:)

Mä syön raskausajan multivitaa, oon huomannut saman asian , että pissa on tosi keltaista. D-vitamiinia syön kans.

Oksennan joka aamu ja kuvotus jatkuu koko päivän, pitää pitää huolta syömisestä.

Mun mies on tosi innoissaan, ehkä jopa enemmän kuin minä:) Se on huippuhyvä isä meidän esikoiselle ja on alusta asti halunnut lisää lapsia.

Mulla oli tänään eka neuvolakäynti, kesti älyttömän kauan, melkein 2 tuntia!:0 Rr, pissa, hb ym oli kaikki hyvin. Seuraava käynti onkin vasta maaliskuun lopulla, välissä on np-ultra.

Me ollaan lähdössä Kanarialle maaliskuun alussa, enpä mä ajatellut muuta huolehtia kuin katsoa, että ruuat on kypsiä ja vesi pullovettä ym mitä normaalistikin:) Kevääksi on pari muutakin reissua tiedossa; Saksaan ja Liettuaan:)

-Sorel 7+5
 
OHHOH. Onnea Ihmemamma! Näitä kaksosuutisia nyt satelee.. Ei täs enää ite osaa/uskal toivoa/pelätäkkä sellasta kun varmaa on syyskuun kiintiö täynnä. :) Totkai voit jäädä, mitäs sitä ketjua vaihtaa täs vaihees jos ei halua..

Joiku Mää kans olen lukenut ton, et keskenmeno riski pienentyy huomattavasti kun on syke löytynyt.. Ja mun ystäväl oltii kans sanottu 9 viikon ultran jälkee et ihan olematon riski enää..Sekä et ei se siit huolehtimisest parane ;)

Joo tätä kertomiskeskustelua mäki olen odottanu. Mun sisko valitettavasti meni kuulemaan tän asian, lekurin soittaessa kun ajettiin autoa. Sen jälkeen järjetön vannotus ettei missään nimes edes hyväs henges ja innoissaan saa sanoa kellekää! Mä haluan päättää koska kukin tietää ja miten kerron ja missä jne. Ja ne ilmeet ja aidot tunteet näkee vaan ku asia tulee puun takaa.. ;)
Mä en halua kenenkää kuulevan vielä.Tai niin mä luulen et ajattelen :D Mut en sit taas tie koska uskaltas hehkuttaa.

Millais teil muil on tää tilanne ?

Lähipiiri ja muun piirin (työkaverit, einiinläheisetkaverit jne) kertomisaika saa olla meillä eri. Mut koska sitä sit vois lähipiiril sanoa.:x Nyt ei tiedä siskon lisäks kukaan. Emmä tie, vaihdan päivittäin mielipidettä koska sanotaan.. Huomenna, ensi viikolla.. Jos sit vast ekan raskauskolmanneksen jälkeen.. heti!

Ukkokin sanos et oon ihan mahdoton mun mieleni kanssa :D

Emeli- 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Mä kerron siinä 11vkon paikkeilla just siks kaikille kun lähen helsinkiin työkavereiden kans nii pakko sillon kertoo kun ei jaksa selittää muuta juomisen suhteen.maaliskuun alkuun ruotsiin reissu porukoiden kanssa joten tosiaan kaikille kerron tuolloin samoihin aikoihin.jännittää esimiehelle kertoa,mullehan ei pitänyt enään tulla lapsia ja isot suunnitelmat menossa ja ne mennee nyt uusiks.mutta elämä ei ole ennustettavissa eikä tämä raskaus suunniteltukaan mutta tietenkin nyt jo kovin odotettu.en kertoisi vielä silloin jos ei olisi melkein pakko.paitsi jos näin huono olo ni joudun kertoo jo aiemmin töissä ja muutenkin tuntuu että alkaako jo näkymään.ja olen ihan kalpee ja jäässä joten sekin jännittää huomaako joku ja kun on kova väsymys vielä
 
Viimeksi muokattu:
hups, viime viestissä sanoin että kivasti raskaustestin viiva vahventunut ja pistin oikein kuvankin mutta nähtävästi en saanut sitä oikein :D

eli ensin foto image - Aijaa.com jota jaksan vieläkin ihmetellä.

Ja kertomisesta, sanotaan et suurinpiirtein alle kymmenen ystävää tietää :D muutamalle kerrottiin jo ehkäisyn poisjättämisestä ja heidän lisäkseen mm. yksi miespuoleinen ystäväni joka toissapäivänä kysyi olenko raskaana koska hän oli nähnyt sellaisen unen (eikä siis jutella kovinkaan usein joten aivan puskista tuli). Kuulemma saan tytön :D Hänelle oli ihan pakko sanoa että itseasiassa olen ja katsotaan muutaman kk päästä osuuko sukupuolikin oikeaan. Muutama ystävä saa vielä tietää kunhan vaan nähdään tai tulee sellainen hetki. Meillähän on tosiaan jo kaksi lasta joten ei se nyt varsinaisesti mikään uutispommi ole että tähän katraaseen tulisi vielä yksi :D Kerrottaessa sanon kyllä kuitenkin että "jos hyvin käy niin..".

Perheet ei tiedä ja toivon ettei töissäkään tarvi kertoa ennen np-ultraa, tosin jos yhtään menee samalla tavalla kuin edelliset niin valitettavasti varmasti paljastun jatkuvan oksentelun takia jo parin viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
Onnea tuplista, Ihmemamma! :)

Olis kyllä aikamoinen yllätys, jos meillä oliskin tuplat tulossa. Mutta ei taida kuitenkaan olla, kun ei moisia geenejä kanneta kumpikaan.

Mulla varmaan tietää kohta koko lähiympäristö. En vaan osaa olla salaamatta, yritettiin jo sen verran kauan saada aluille, että ei osaa olla hehkuttamatta! Parhaani oon yrittäny olla kertomatta. Sitten jos menee kesken, niin kerron myös avoimesti senkin. :) Tai jos ilmaantuu muita juttuja. Avoimia oltiin yrittämisen ja siihen liittyvien pettymystenkin suhteen ja näköjään ei osata vieläkään mitään tämmösiä juttuja salailla.
 
Emeli- mulla ei ollut mies mukana, mä varasin aamulla tuon ajan, kun perjantaina tuli hieman veristä valkovuotoa. (Siis ei varsinaisesti verta, vaan valkovuoto oli värjäytynyt pinkiksi) Mä pelästyin, et nyt menee kesken, sillä edellisellä kerralla meni kesken näin samaan aikaan. Viikonlopun yli kärvistelin ja heti aamulla tänään soitin Fertinovaan (Tampereella) ja sain ajan ultraan. Täytyy muuten suositella, jos joku on Tampereella menossa, aivan ihana tyyppi (lääkäri) se Kati Pentti! Niin kohtelias, asiantunteva ja lempeäkin, halasikin vielä kun onnitteli ultran hyvistä uutisista, jne. Olin aivan ällikällä lyöty :) No, joka tapauksessa soitin sieltä sitten miehelle, joka oli hyvin huojentunut ja iloinen. (Ja tiedusteli, eikö sitä sukupuolta vielä näkynyt, haha)

Muille kertomisesta, eli tänään kerroin sitten töissä työkavereille. Syynä ihan se, että mulla on niin järkyttävä paha olo, et jos täytyy juosta oksentamaan niin eivät säikähdä, sekä se, että en voi kanniskella/pidellä paikallaan niitä erityislapsia, jos ja kun he saavat siellä hertsit jostain. (Kyseessä isommat lapset, eli yksi nainen ei pärjää yhden lapsen kanssa noin yleensäkään, jos tulee paha tilanne päälle.) Muille emme vielä ole kertoneet sitten. Lapsille (12v ja 10v) haluaisin kertoa jo tosi paljon, mutta olemme päättäneet odottaa niille ns. turvallisemmille viikoille. Äiti on tulossa käymään meillä yökylässä huomenna, joten se saattaapi ounastella jotain kun en kahvia pysty juomaan ja olo on niin huono.

Mitenhän nuo viikot nyt tähän merkkaisi? Laskureitten mukaan tänään on 8+1, ultran mukaan 7+4. Olen kyllä varma, että tuo ultra pitää paikkansa, sillä mun kierto on pitkä ja ovis aika loppupuolella kiertoa. Taidan pitää 7+4 ainakin sinne ekaan neuvolaan.

Mut vois lisätä nyt listalle:

Mimzy / 38 / 3. / TAYS / la. n. 1.-6.9.14

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 7+4
 
No niin, tänään kävin minäkin varhaisultrassa, enkä osaa sanoin kuvata sitä tunnetta, kun kuulee ja näkee oman pienen möllin sydänäänet! Ihan mieletöntä, varmasti saman kokeneet ymmärrätte ilman suurempia selityksiä :') Kävin yksin, mutta nyt toivoisin, että olisi ukko ollut mukana. Sen verran ihana kokemus oli, kun heti löytyi elävä pieni sikiö kohdusta. Kaikki näytti kuulemma erittäin hyvältä, vastasi viikkoja paria päivää päälle ja syke oli hyvä. Nyt ollaan tuijoteltu epämääräisen solupalleromme kuvia ihan haltioissamme, vaikkei mitään selvää niistä saadakaan :D

Mulla oli viimeiset menkat 2.12. ja laskurien mukaan nyt olisi siis 7+0 ja laskettu aika 8.9. Ultran mukaan 7+2 ja la pysyy samana. Miten voikaan sellainen pieni sentin papu merkitä niin paljon!

Onnea muillekin sydänäänistä ja jopa uusista kaksosuutisista! Todella mahtavaa kuulla iloisia uutisia :)
 
Onnea Ihmemamma tuplauutisista!! :)

Hienoja kuulumisia myös Hämyltä, onnea kovasti, varmasti aivan ihana kokemus :)

Huomenna kai varaan neuvolan, oireita ei ole ollut kun lieviä menkkakipuja silloin tällöin ja aamulla ennen aamupalaa tuo äklötys.. ja vauhti ei kyllä ole hidastunu, oon koko päivän ollu liikenteessä :D

Sandri 5+2
 
Onnea Ihmemammalle tuplauutisista!

Mä olen kertonut muutamalle hyvälle kaverille ja pomolle, koska raskaus vaikuttaa mun työhön, eikä tarvi sitten ihmetellä neuvolan/ultrien takia poissaoloja keskellä päivää. Perheelle ajateltiin kertoa np-ultran jälkeen. Esikoinen odottaa pikkusisarusta niin kovasti, että melkein tekis mieli kertoa, mutta ei kuitnkaan jos jotain meneekin pieleen.

Kaisa-Tuulikki 8+4
 
Täällä plussattiin perjantaina ja nyt menossa ilm. 5+2 <3 En oo vielä tajunnut asiaa ja vain yhdelle läheiselle työkaverille oon kertonu asiasta. Toinen raskaus siis kyseessä ja mikään muu ei mietitytä kuin se, miten ihmeessä saan vauvan aikanaan pihalle. :) Eka synnytys meni kätilöiden mukaan normaalisti, mutta itselle jäi tosi vahvasti mieleen halu kuolla. En oo koskaan aiemmin sellaista tuntenu. Rukoilin kätilöitä tappamaan mut, kivut oli sietämättömät.

Lisäksi sain kohtutulehduksen ja antibioottien jälkimaininkeina clostridiun difficilen ja sillä kertaa taas itkin ja huusin, etten haluu kuolla. Ekat kolme kuukautta vauva-ajasta meni ihan pimennossa, kun pelkäsin kuolevani ja kukaan lääkäri jne. ei tuntunut ottavan mun tuskaa vakavasti. Huh. Tuloksena on kuitenkin maailman ihanin kaksivuotias poikalapsi, joka on ollut kaiken vaivan arvoinen. <3 Haluisin jo kaivaa pinnasängyn tuolle uudelle tulokkaalle jo esiin. :)

Raskausoireista: ennen plussaa tiesin olevani raskaana kun yllätin itseni halaamasta mahaani. Väsyttää enemmän ja vessassa saa juosta. Tänään töiden jälkeen rinnatkin jo aristeli. Ekassa raskaudessa en oksentanut kertaakaan, joten jännään tätä kertaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: LumiHiutale.
Hei kun itselle on jäänyt epäselväksi, niin miten tonne varhaisultraan saa varattua ajan ja paljon sille siis tulee hintaa..? olisi niin ihana tietää heti kun mahdollista että kaikki on kunnossa. (vaikka nyt tuntuu siltä että on aivan sama, maksoi mitä maksoi, haluan sinne silti..) =D ja millo sinne kannattaa siis mennä...

ja milloin ne vauvan sydänäänet jo pystyy kuulemaan/ milloin niiden PITÄÄ jo kuulua varmistuukseen siitä että kaikki on ok? anteeks jos esitän vähän typeriä kysymyksiä, mutta kun tämä kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, ja mielessä pyörii niin paljon erilaista kysyttävää :D ihanaa kun meidän joukossa on äitejä joilla on jo kokemusta näistä asioista. =)
 
Hope22: muistaakseni kirjoitit, mitä vitamiineja ym. muu syö. Mulla multivita mama (tärkeimpinä siinä sekotuksessa just foolihappo ja d-vitamiini), ja sit omega3-raskausajan valmiste. Lisäksi maito happo bakteereita.

En oo varma oliko tää hope22 tekstistä, mut joku kommentoi pissan hajua. Musta tuntuu, että hajuaisti on herkistynyt, kun vessoissa esim. työpaikalla ja ravintoloissa tuntuu nyt joka kerta haisevan suoraan sanoen kusi. Oon päätynyt siihen, että hygieniataso vessan siivouksissa ei oo romahtanut vaan mä oon herkistynyt :D (se haju tuntuu siis nenään ennen kuin on itse pissannut pisaraakaan).

Kaksi yötä varhaisultraan, jeejee!

rv 7+3 eli kahdeksatta raskausviikkoa jo mennä posotellaan :)

Ps. Kaisa-Tuulikin kanssa sama käsitys tästä laskusysteemistä. Mun mielestä olisi erikoista, jos jostain syystä puhuttaisiin kalenteriviikoista. Silloin olis suurimmillaan viikon heittoja "samassa kestossa", kun toisten kierto alkanu ma ja toisten su. Kyllä tää rv-systeemi on ihan looginen, kun siihen pääsee sisään :)
 
Joiku itse olen kertonut asiasta yhdelle ihmiselle, siis parhaalle ystävälleni joka on tiennyt kyllä jo meidän yrittämisestäkin. tuli aikoinaan tehtyä lupaus että heti kerron jos on jotain kerrottavaa. :) on kyllä toisaalta niin ihanaa kun vierellä on tuommoinen ihminen jolle voi kertoa ja elää mukana tätä onnea! :heart:

aateltiin että pikkuhiljaa vois tätä iloista uutista alkaa kertomaan, mun on esim pakko kertoo kohta töissä, on meinaan sen verran fyysistä työtä ajoittain, että pitää käydä miettii jo turvallisuutta, sekä kolmivuorotyö kun on niin kai sitä jotenkin pitää soveltaa jos ne tosissaan oireet sieltä alkaa ilmestymään.

ensimmäisen ultran jälkeen sitten alkas olee jo julkista tietoa, tai siis sitä mukaan kun kukakin kyselee niin ei ainakaan "valehtelemaan" viitsi käydä :) ekana tietysti tieto omille perheille ja siitä sitten.... itse lopetin tupakoinnin, ja siitä osalla pienet epäilykset heräs, mutta onneks nyt on menossa monilla muillakin ei-raskaana-olevilla samanlainen buumi, niin sai sitten laitettua sen piikkiin :LOL: ja onneks pikkujoulukausi yms on onnellisesti ohi, niin ei tarvitse turhia selitellä;)

mites muilla onko epäilyksiä jo heränny omilla läheisillä??;)
 

Yhteistyössä