Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Tästä päästään siihen ahdistukseen:
en todellakaan haluaisi kertoa töissä raskaudesta vielä. Sen lisäksi meillä on hyvin pieni osasto jolla liian vähän työntekijöitä, juuri eilen pomo mietti talvilomaviikkonsa työvuoroja ja siinä harmitteli ääneen ettei yhtään tiedä miten saa vuorot sumplittua kun työntekijät eivät yksinkertaisesti riitä korvaamaan yhden työntekijän viikonkaan poissaoloa. Sepä sattuukin olemaan mulla rv8 joka tahtoisi vanhojen merkkien mukaan tarkoittaa etten todellakaan itsekään ole töissä. En voinut sanoa ettei ainakaan pistäisi mulle paljon ylimääräisiä tunteja koska jos saikutan niin siellä ollaan siis aivan totaalisen lirissä. Miten ihmeessä kehtaan/voin ikinä olla sairaslomalla kun tilanne on tälläinen :/ Olen aloittanut vasta viime syksynä ja tähän saakka ei ole tarvinut poissa olla. Iso pomokin valittaa jo muutaman päivän poissaoloista kaikille työntekijöille niin mitäs sitten jos joudun olemaan viikon. Tai useamman. Eikä se ison pomon valituskaan mutta se että osasto ei yksinkertaisesti voi toimia jos yksi on poissa paria päivää pidempään koska eivät muut voi tuplavuoroja loputtomiin todellakaan tehdä. Aaargh, en yhtään tiedä nyt miten tämä selviää :(

C & 4+2
Mul vähän samantyylinen tilanne, meil ei kyl varmastikaan tulla taputtelemaan ja kannustamaan pitämään ensisijaisesti itsestä ja maha-asukista huolta. Miesvaltanen työpaikka selittänee paljon.. Ymmärryksen uskoisin olevan likemmän tota nollan rajaa kun puhutaan raskausajan pahoinvoinnin olevana sairausloman syynä.

Mä en halua et työpaikalla asiasta kuullaan vielä moneen kuukauteen. Onneks oon isoluinen ja työvaatteet peittää mahan kasvun.

Mut kyl mä silti sitä mielt oon et ei työnantaja voi kaataa sitä meidän päälle. Ei ole meidän ongelmamme miten sairaslomalainen tuurataan vai tuurataanko.

Erittäin törkeää käytöstä työnantajalla olisi painostaen hokea kuinka hankalaa on nyt kun säkin olet poissa/tai tulet olemaan poissa.. Sinänsä meen ei tarvis sitä ongelmaa ymmärtää, vaikka sen hyvin ymmärrettäisiinkin :)


t.Emeli 5+5

P.S. Huomen eka neuvola,

Kuinka kauan teil meni ekas neuvolas? Meil olis vaan aika tiukka aikataulu ja mietin vaa kuinka tiukaks vetää.. Vaikka mullehan toi neuvola on pääasia ! :)
 
LA 26.9.2014 / piretti / 22 / esikoinen / (KOS tai NKL varmaan)

Hieman nyt epäröin, että uskaltaudunko mäkin laittamaan viestiä...
vaikka tosi alussa mennään :) Olen kyllä lukenut keskusteluja täällä jo pitempään, noin vuoden verran ainakin, kun plussaa ollaan odoteltu.

Eilen tein vihdoin plussan!! Tänään tein vielä toisen testin varmistukseksi ja sekin plussaa!! Soitin ja varasin jo neuvola-ajan, mutta se on tosiaan vasta 18.2. Laskureiden mukaan nyt 4+6 ja LA 26.9. :heart:

Mäkin miettinyt varhaisultraa, koska en tiedä pystynkö rentoutumaan täysin ennenkuin nään ja kuulen omin silmin ja korvin, että kaikki kunnossa. Noin pari vuotta sitten tein plussan, joka olikin mennyt heti alussa kesken. Yksityisellä kävin kun olin viikon luullut olevani raskaana ja sieltä sitten todella tylysti ilmoitettiin "ettei täällä mitään ole" ja soitettiin vielä perään, että "teidän onneksenne ette ole raskaana".

Tuo raskaus olisi ollut toivottu, vaikka ei ollut suunniteltu ja kovillehan se otti, kun tuolla asenteella annettiin huonot uutiset. Olin tuolloin vielä 19-vuotias ja täyttämässä 20-vuotta. Nyt olen 22-vuotias ja vuosi ollaan yritetty ihan suunnitellusti ja saman avomiehen kanssa. Edelleen hieman pelkään/epäröin hoitajien asenteita "nuoresta iästäni", vaikka ei pitäisi olla syytä. Ainakin, kun soitin neuvolaan, niin oltiin positiivisella asenteella, että jospa tämä tästä. :)

Huh kunnon avautuminen! :D
 
marjaana87: Oi, kivaa noin samoilla lukemilla! Hyvin kyllä kiteyttää tuo "jänniä aikoja"! Sitä ollaan aika (ihanassa) alkushokissa varmaan vielä.. ainakin mie! :D Saapa sitten nähdä mihin nuo lukemat ja LA loppujen lopuksi tupsahtaa
 
Heissan taas kaikille! Kivasti on tullu lisää porukkaa, tervetuloa ja onnittelut minunkin puolesta!

Terveisiä varhaisultrasta, aamulla kävin Femedassa Nilssonilla ja oli tosi mukava, joskin kallis käynti, koska ei ollut "syytä" kelakorvaukseen. Uutiset ja näkymät oikeen ihania, siellä pieni sydän jumpsutti ja vastasi viikkoja 6+5 +/-4 eli vastasi viikkoja ihan hyvin. Voi mikä helpotus! Nyt uskalsin varata np-ultran, sinne sitten 27.2. Ensi viikolla neuvolaan jee :)

Oktonautti ja Pähkinä 7+3
(miehen mielestä näytti pähkinältä ultrakuvassa)
 
Huaaah.. muutaman päivän sivusta seuranneena.. liitytään nyt alustavasti joukkoon ! :) laskujen mukaan 4+4/4+6 menossa eli syyskuun loppuun menee laskettu. Viikonloppuna tuli jo 2-3 viikkoa digiin ja sitä ennen pari normiplussatestia ja tosi vaikee tätä on uskoo ! :D ekasta yrityskierrosta niinku esikoinenki.. Tasan 2 vuotta tulis ikäeroa :) 18.2 eka neuvola ja 19. lääkärineuvola (siellä kai ultrataan?) en millään jaksaisi odottaa.. viime raskaudessa en uskaltanut liittyä ketjuun vaan seurailin vain alusta loppuun sivusta x)
 
Huh huh. Nyt on anopille kerrottu ja voi kuinka se oli onnellinen. :) tiesinki sen että se jo kovasti vauvauutisia on odottanu. Se oli nii intoa täynnä ja heti jo ettimäs vanhaa pinnasänkyä ja huolehti ettei niitten koira vaan hypin mun päälle. :D ihana.

Soitin äsken myös neuvolaan ja sain ajan vasta 21.2. Meinas hoitaja sielä ettei sydänäänet kuulu ennen sitä. Sillon olis viikkoja mun laskujeni mukaan 9+5 ja meinas ettei välttämättä kuulu vielä sittenkään. Voih ku alkas jänskättää. Jotenki kaikki tulee nyt niin paljo todellisemmaksi. Mieski oli yhtä hymyä ku lähettii anoppilasta. Kysyin siltä että mitä se virnuilee. Ni se vastas että tuli yhtäkkiä semmone "isimäinen" olo. Tarkoitti kaiketi sitä että se tuli sillekkin hieman todellisemmaksi. :)
Nyt vaan pitääs huolehtia syömisestä ja nukkumisesta oikein olan takaa. Onneksi saatiin lakimies hoitamaan meidän vesivahinko asiaa ni ei munka tarvi ni huolehtia siitä asiasta enää. (Kerroin aiheesta jo aikaisemmin sivulla 9).
Mulla on ny kauhee ongelma sit, ku oon kauhee sipsien suursyömäri. Ja niis on nii kauheesti suolaa eikä niitä suositeltaisi syödä. Mikä neuvoksi..

Peikkotytsy 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei!

Mäkin tuun tänne joukkoon pyörimään ja kirjottelemaan, ainakin hetkeksi. Pregnyl piikin mukaan LA 3.9 positiivinentesti tehty 1.1. ja ensimmäinen lapsi. Varhaisultrassa 6+5 ei sykettä, eikä kasvu ole toivotun mukaista. Toistaiseksi silti vielä menossa mukana, ei vuotoja eikä merkkiäkkään keskenmenosta. maanantaihin asti pitäis vielä odottaa ja rukoilla että mukana pysyis.
 
On kyllä kurjaa, jos työasiat ei natsaa raskauden kanssa. Meillä ihana pomo, joka ilahtuu jokaiselle työntekijälle siunaantuvasta lapsesta eikä hätkähdä saikkujakaan. Itse olen määräaikaisella sopimuksella, mutta sekään ei juuri huoleta. Kesäisestä raskaudesta pomoni tiesi eikä silloinkaan edes neuvoteltu siitä, jatkuuko sopimus :) Joskus näinkin.

Mulla alkaa tulla nyt tää raskaus uniin. Toissa yönä näin unta, että pyyhkiessä tuli verta. Eilen illalla tulikin sellainen jännä tunne, etten ole enää raskaana, odottelin koko ajan vuodon alkavan. Tänään ollut tavallaan rauhallisempi olo, vaikkei usko vieläkään ole kovin korkealla. Viime yönä näin unta, että synnytin tyttövauvan, ihan samalta näytti, kun kuopus vauvana.

Memmo Kurja tilanne! Epätietoisuus ja odottaminen on aina pahinta.

5+3
 
  • Tykkää
Reactions: Memmo
Memmo, voimia! Jospa tilanne selkenisi siellä.

peikkotytsy, ihana anoppi sulla. :) Me ei olla vielä miehen vanhemmille kerrottu, mutta ei olla hetkeen oltu yhteyksissäkään niin on ollu helppo olla kertomatta.

).( Hehheh, piti vielä mukamas tuo digitesti tehdä. :D Olen edelleenkin raskaana! Jospa sitä pikkuhiljaa lopettelis testailemisen. En tule ikinä kellekään tutulleni paljastamaan tätä hulluuden määrää. ;D
 
kauhea kun meinasin nukahtaa koulunpenkille tänään, kyllä hävetti haukotella ja välillä pidin silmiä kiinni! Huomenna soittelen sen neuvolan, jännittää kun en tiedä yhtään mitkä täälläpäin on käytännöt ymym.. no, huomenna sen näkee :)

Ihana lueskella kaikkia varhaisultria ja sukulaisille/kavereille kertomisia! :)

Sandri ja vielä nimetön pieni rakkaus 5+5
 
  • Tykkää
Reactions: piretti
Elikkä tänään kävin varhaisultrassa! Oletin että viikkoja olisi se 7+, mutta sieltä löytyikin 6+0 vastaava pieni pötkylä, jonka sydän sykki! Yllätyin vähän tuosta pienuudesta, mutta ehkä se on mahdollista plussata sitten noin aikaisin! Sain siis ensimmäisen hailukan plussan 30.12 illalla.
Mutta kai kaikki on hyvin kun sykekin löytyi! :heart:

Laskettu aika siis siirtyy aika paljon! 18.9 kieppeillä ultraaja sanoi sen olevan, mutta muutan laskettua aikaa virallisesti vasta nt-ultran jälkeen :)
 
Kiva kun höpötätte, aina on jotain uutta lukemista kun tänne tulee :) Tervetuloa kaikille uusille ja voimia heille joilla ei kaikki mennytkään niinkuin piti :hug:
Nyt on neuvola-aika varattu 4.2. MUTTA joudun menemään työajalla, työt alkaa 9 ja neuvolaan menossa 8.45... ainakin tunti kestää kuulemma. Oli huonosti aikoja, että pakko ottaa ainakin aamuaika ettei mene sitä työaikaa hirveesti. Nyt mietityttää miten kertoa pomolle ja työkavereille, vai kertoako ollenkaan... Jossain luki että ovat vaan sanoneet menevänsä verikokeisiin ja tuoneet tullessansa todistuksen missä luki ainoastaan, että on käynyt terveyskeskuksessa.. ei siis mitään neuvolasta. Meillä täälä vähän hankalampi homma kun neuvola on ihan eri rakennus ja paikka, ei siis terveyskeskuksessa... Että siitä viimestään tulisi ilmi että neuvolassa käynyt. Eikä sitä nyt viittis valehdellakaan... Kun raskausajan neuvola ja lääkärikäynnit saa vissiin työajalla käydä jossei muuten pääse... Hohhoh :D Vielä niin alkuvaiheessa, etten haluaisi vielä kertoa töissä, kun ei omat vanhemmatkaan vielä tiedä...

Miten ootte ratkassut ongelman, vai oliko teillä tämmösiä ongelmia?

Mimmu_ 6+2
 
heips taas.
Nyt tietää munki vanhemmat ja pikkusisko. Isosiskolle ei vielä kerrota. Se kun oli sille jo nii vaikiaa ku alotettii yrittämään. (se kun on vanhempi ja jotenki kokee olevansa se jonka pitääs kaikki saada ensimmäisenä) Ja sen mies on nii lapsellinen etten jaksa sen viisasteluja ehkäisyn laiminlyönnistä. Mutta vanhemmat oli kovasti onnellisia ja olivat jo orottaneetki että kauanko menee kun on syksyllä aloitettu yrittämään. :)
Miehenki pikkuveli oli kuullu ku anopille kerrottii.. Anoppi ilmoitti illalla, että se veli oli sanonu ettei se saa vielä ostella vauvan vaatteita...ilmeisesti oli anoppi jo nettiä selaillut. hih. :)

peikkotytsy 5+4
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli-
eva-maria täällä apteekissa maksoi nämä pahoinvointirannekkeet jotain 20-22€.

Emeli- mulla on molemmilla (eka kerralla siis) kerroilla mennyt neuvolassa jotain puoltoista tuntia... Vähän reilukin ehkä. Mut se on aika paljon siitäkin kiinni kuinka höpöttäväinen neuvolatäti sulle tulee! :)

).( Mä en oo enää nähnyt niitä keskenmenovuotounia ONNEKS, ne alkoi käydä hermoille jo.. MUTTA, olen nähnyt lähes joka yö erilaisia seksiunia.. ehkä ihan syystäkin kun nyt oksennellessa ja kokopäiväpahoinvoinnissa ei ole paljon tehnyt mieli puuhailla.. Tulee näemmä halut uniin kun siellä ei oo paha olo. :D Mites muilla? Onko vaikuttanut seksielämään?

Itkeskelyä on myös ollut, tosi helposti purskahtelen itkuun ihan missä vain ja pienistä. Me ollaan myös kerrottu mun vanhemmille ja muutamalle ystävälle, ja pomolle jouduin kertomaan kun tosiaan 3vko ollut jo sairaslomalla ja ens viikko vielä ainakin. Mutta miehen vanhemmille ei olla vielä kerrottu, he kun asuvat toisella puolla suomea ja halutaan kertoa kasvotusten.. :) Ehkä helmi-maaliskuussa päästään käymään, silloin voi olla jo hiukan massuakin tullut! :)

Pitihän se tulla vähän poksumaan:

Maikkki & minimöö 9+0
 
  • Tykkää
Reactions: Emeli- ja eva-maria
No just tänään mietin tuota seksi aihetta, että puhuisko täällä :) mä oon vähän miestä nyt toppuutellut plussan jälkeen seksiasioissa ja ku oli lauantaina se kipukohtaus niin sanoin, että en uskalla varmaan ihan heti seksiä harrastella (ei siis tuo kipu aiheutunut seksistä, mutta siinä tuli mieleen).. mutta eilen sitte hellyin ja peittoja heiluteltiin, tosin sanoin et hellästi ja ollaan varovaisia :D eikä tullut kipuja tai mitään, jes!
 
  • Tykkää
Reactions: piretti
peikkotytsy Täytyi käydä tarkistaas sun synnytyssairaala, sillä kirjoituksestasi jo tunnistan mistä päin olet kotoisin :p (vaikiaa, orottaa) Kadehdin kun muut uskaltautuvat kertoa asioista läheisille,ja varsinki pomoille. itse kerroin äidille ja parhaalle kaverille itkien että olen vihdoin raskaana, mutten todennäköisesti saa sitä syliin asti :'(

Maikki Mulla kans ollu noita seksiunia todella paljon, ja mikä niissä eniten ihmetyttää on se että en sekstaile oman miehen kanssa, vaan joidenkin täysin tuntemattomien. Aamulla herätessä todella syyllinen olo, vaikka oli vain unta :LOL:
 
Kaks kaveria tietää ja yks työkaveri. Toiv. Se on ollu hiljaa... vanhemmat ja siskot ei tiiä mitään viel. Neki asuu kauempana niin kerron varmaan sit ku nähään kasvotusten ens kuun loppupuolella. Eipä ukon puoleltakaan taida kukaan tietää, tiiä sit onko kertonu jolleki kaverille.

Pakko mainita ku paituli päällä oon et hitto miten tuntuu et tissit tippuu, painaa varmaa tonnin ja on kipeet :D tää päivä meni melkee syömättä ku ei vaa saanu mitää menee alas paria haukkua enempää. Nyt illast avasin varoen tonnikalapurkin et meniskö siit :D sain tehtyy lämpimät leivät ja jopa syötyä ne :D pelottaa jo huominen ku töihin pitäa mennä ja koko ajan jaloillaan olla melkee et miten selviin...
 
Meillä kutsutaan petipuuhia hinkkailuksi, eikä ole kyllä yhtään kiinnostanut :D Mulla on tosiaan iltaisin kaikista hirvein olo, eikä kauheasti kiinnosta heiluminen sängyssä kun tuntuu että oksennan. Ja mahaan ja boobseihin koskee, jos niihin mikään osuu. Mutta mies on ollut viime aikoina niin ihana ja ymmärtäväinen, että pakko parhaani mukaan toisen iloksi toimia. Eikä se itestäkään normaalisti yhtään hirveää ole :D Jotenkin on miehellekin nyt paremmin iskostunut, että siitä tulee isä. Jo tänä vuonna pääsee viettämään ekaa isänpäivää!

Syön taas lähinnä mehujäätä tai normaalia jäätelöä. Terveellistä! Mutta "onneksi" esim sipsit ja suklaa vain ällöttää, niin ei ole tullut syötyä. Ja minähän rakastan suklaata.

Se vähän jännittää, että mistä saan livenä kavereilta raskaustukea, kun mulla ei tosiaan yksikään kaveri tällä asuinpaikkakunnalla ole vielä äiti, vaikka kaverit innoissaan mun puolesta ovatkin. En halua puhua pelkästään näistä raskaus/äitiysasioista, mutta en halua ihan yksinkään niitä miettiä :D
 
kauheesti ootte jo kertonu porukoille .mun ei tee mieli kertoo viela piiiitkaan aikaan... niinkun joku jo kirjotti, ne onnittelut kummasti vahenee ja laimentuu mita enempi on jo ennestaan lapsia. ja usein viela jaa ne onnittelut saamatta ja ruvetaan vaan v*****lemaan ehkasyn kaytosta. no, ei ehka kerro mun ttyhmyydesta vaan jonkun muun . en oo viela soitellut neuvolaankaan, ehka pitaa ottaa se vaikka maanantain tehtavaks. viikkoja on mulla kuitenkin *jo* 9+. mun on ne lievat oireet mita ollu, kadonnut ja tilalle on tullu lievia liitoskipuja muistuttavat tuntemukset. inhottavaa jos ne alkaa kovin aikasessa vaiheessa. en muista miten ne on aikasemmin alkanu, mut viime raskaudessa (siis siina mista sain elavan vauvan syliini) olin 25 viikosta eteenpain tosi vasynyt. jaksoin suunnilleen nousta sangysta vaan vessaan ja jaakaapille, se oli tosi tuskaa. toivottavasti nyt jaksaa paremmin.
 

Yhteistyössä