Syyskuun Söpöläiset 2014 -tammikuussa-

Meinasin itse sanoa ihan samaa kuin Riekonmarja, eli vaikka on kaukalopussi (meilläkin todettu esikoisella tosi käteväksi!) niin kyllä se äp-haalaria pienempi haalari on tarpeen. Meillä ainakin ekan kanssa alkuun nukuttiin päiväunia paljon vaunuissa ja toi äp-haalari on meillä nyt sopiva tai jäämässä aavistuksen naftiksi, kun tyttö on kuukauden päästä 1v.

Itsekin hoitoalalla, tosin siis nyt hoitovapaalla. Mutta esikoisen aikaan olin fyysisestikin vaativassa kolmivuorotyössä, onneksi oli helppo raskaus niin pystyin olemaan töissä ihan sinne rv35 saakka kunnes jäin äitiyslomalle. Yövuoroja tein rv30 asti noin 4-6 per lista. Meillä tosiaan kans syöminen oli sitä, että saattoi mennä koko vuoro niin ettei ehtinyt syömään tai juuri käymään edes vessassa, sit taas välillä oli rauhallista. Onneksi varsinkin raskauden loppua kohti muutamat vanhemmat työkaverit huolehti että jos juutuin johonkin huoneeseen pitkäksi aikaa enkä voinut jättää potilasta itsekseen, niin toivat mehua tai tulivat päästämään vessaan.

Jos ummetus ei kauhean paha ole, niin mulla on auttaneet monesti kuivatut luumut vedessä liotettuina, esim. pari-kolme luumua säännöllisesti päivittäin. Magnesiamaitoa kokeilin kerran varmaan viikko edellisen synnytyksen jälkeen, mutta se sai aikaan vaan niin kamalan räjähdyksen että siihen en kyllä enää koske..

Mulla edellinen synnytys sujui itseasiassa tosi paljon paremmin kuin olisin osannut edes toivoa, jännitin vähän miten kivulias tulee olemaan kun Cytoteceillä käynnistettiin mutta tosi hyvin ja nopeasti meni ilokaasun voimin. Kyllähän se kipeää teki, mutta siinä vaiheessa kun alkoi tuntua sietämättömältä ja aloin harkita kohdunkaulan puudutetta, niin alkoikin ponnistuttaa ja vartin päästä oli jo pimu sylissä.

Mä tein keskiviikkona myös ton cb:n digitestin, joka näytti 2-3 viikkoa. Menkoista laskettuna viikkoja olisi jo noin 6, mutta toi testi kyllä tukee mun ajatusta siitä että pitkän kierron vuoksi la tulee kyllä siirtymään ainakin viikolla myöhemäksi, varmaan enemmänkin. Meinasin tehdä toisen digin vielä ens keskiviikkona ja toivon sen silloin jo näyttävän 3+. Neuvolaan soittelen sit vasta sen jälkeen, en oikein vieläkään osaa käsittää olevani raskaana kun tosiaan oireitakaan ei juurikaan ole.
 
Hei syyskuiset! Onnittelut plussista kaikille! Olette vielä tosi alussa tuota ihanaa reissua jota raskausajaksi kutsutaan.. Oma reissuni päättyi onnellisesti 2.1 tyttären syntymään. =) Nyt ä-tarvikkeille ei tule enää käyttöä olemaan, siksi kyselenkin täällä onko joku on jo harkinnut ostavansa kotidopplerin, minulla olisi semmoinen ylimääräisenä. Angelsoundsin doppleri mallia jpd-100b, esim. raskauskeijun kotisivulta voi katsoa millainen kapine on kyseessä. Jos kiinnostuit niin laita yv:tä. Kiitos ja anteeksi tuppautuminen tähän ketjuun.
 
Saisinko pitää päivittäjänvirkaa helmikuun? :)

Muoks. Mie teen sen ens kuun pinon ja päivittelen, en malta odottaa vastauksia. :D Kiitos ja anteeksi!
Juu ehdottomasti voit päivittää ensi kuun ja jatkossakin. Mä kun pääosin käyn täällä IPadilla ja huomasin et tosi vaikea päivittää tällä. Mut mä päivitän nyt ton etusivun ajantasalle, niin saat sit huomiseksi siitä tehtyä uuden ketjun. :)
 
Ihanaa Napsi!

Täällä myös onnellisia uutisia ultrasta... :) Vauva löytyi, syke löytyi, kaikki oli hyvin ja oikeassa paikassa! Ihan vaan muutama kyynel tipahti ja helpotus on valtava. Nähtiin myös sellainen 4D-systeemi, vauva näyttää hyvin paljon möykyltä joka syö palloa. :D 90 euroa meni ja olisin moisesta riemusta enemmänkin voinut maksaa.

Fritang ja Mustikka 7+1 (päästiin yksi päivä eteenpäin!)
 
Täällä todellakin aktiivista keskustelua, yritän nyt kommentoida jotain mitä mieleen tulee :).

Kahvista, aamukahvin juonti on jäänyt jo pari viikkoa sitten.. Sillointällöin voi kupin juoda jos laittaa reilusti maitoa. Ennen olen juonut kahvia paljon pitkin päivää.

Napsille, onnittelut sykkeestä, ihana nähdä se pieni pampatus näytöllä:heart:

Oireista, huonovountisuus on saapunut.. yök. Mikään ei tunnu maistuvan ja hajut ällöttää. Eilen kävin kaupassa ja ajattelin että nyt ostan kaikkea mitä tekee mieli, noh kuinkas kävikään kun tulin kotiin niin mikään, ei siis mikään enää maistunutkaan :x.
Eilis iltana ja tämänpäivän aikana ilmennyt vatsakipuja aina kun syö jotain. Kokonaisvaltainen krapulamainen kuvotus :/.

Kutsu, Nt ultraan tuli eilen, se olisi 25.2 ja 26.2 onkin nauvolassa lääkärin tarkastus. Sinne siis täytyy odotella.

Jennu & Tirppa 7+6
 
Oi naps:hug: onnea! Varmasti itku tullut kun löytyikin pieni.oih miten ihanaa :) mulle ei ekassa neuvolassa puhuttu mitään lääkäreistä ,jännä että toiset saaneet jo lääkärit ajat.Mulle tulee nt ultra aika varmaan vasta sen jälkeen kun käyn antaa verikokeet ja virtsakokeet kun ne pitää kuulemma olla ennen ultraa.Meillä oli myös tarkkaa että ultra tehdään vkoilla 11 ja jotain ja 13+4 ,en jaksais millään odottaa.Myös tuohon verikokeeseen saa mennä vasta näillä viikoilla.miten muilla on ollut ,onko sama systeemi? Soitin äitipolille ja vaikka mulla olis vkolla 8 viikkoja jo hyvin niin ei puhunut siitä viikosta vielä mitään vaan vasta vkosta 9.olisin jo ihan valmis menemään jo silloin :)
 
Onneaonnea ihanista ultrakuulumisista! :heart:
Ja Leijona2014, voimia sinulle... voikun lääkäri olisi vielä väärässä :hug:

Mie varasin varhaisultran 10. helmikuuta, jolloin on laskujen mukaan 7+3 eli vaikka mun kierto oiskin tällä kertaa ollu pidempi, niin toivottavasti näkyis se mötti ja syke sit jos on näkyäkseen :) Jänskään varmaan vaan tän 10 päivää, ku luulen et pystyn rentoutuu kunnolla vasta sitten ultran jälkeen.. en oikeen vieläkään osaa uskoo tätä tilannetta todeksi :D

Piretti ja Pirpula 6+0 POKS! Uusi viikko posahti käyntiin!
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
femmefatale, meillä otettiin ensimmäisessä neuvolassa verinäytteet ja seuraavana päivänä vein pissanäytteen labraan. Seuraava neuvola hoitajan ja lääkärin aika varattiin samalla kun laskettiin, että silloin olisi menossa rv 11+. Eilen sitten tosiaa postissa tuli kutsu synnytyssairaalaan nt-ultraan :). Varmasti eri käytäntöjä eri kunnissa :).
 
Mulle sanottiin et verikoe voidaan ottaa vasta raskausviikolla 10, eli 9+ jotain. Joudun itte menemään labraan silloin. Aikaisemmalla verikokeella he eivät kuulemma tee mitään, kun täytyy olla yhdistelmäseulonnassa vähintään se 9+0.. Tiedä sit näistä. :)

Mut ei ole kuulunut vielä sitä seulonnan ultraa. Jonnekin 11+0 --> se kuulemma tulee aikaisintaan menemään... Jokapäivä jänskättänyt postia et koooska.. Mä en tie koska mul on lääkäri ja koska mul on neuvola seuraavan kerran. Tuli niiin paljon tietoa, ja mun pitäs itte varata sit neuvolakin kun on viikkoja.. öö.. oliks se 15 täynnä. No jos se mies muistas paremmin mitä täti neuvoi :D

Tämä tuleva mamma oli nii tohkeissaan kaikesta muusta..

t.Emeli 6+6
 
Ootko ensisynnyttäjä? Aika aikasin lääkäri! Mulle seuraava neuvola vkolla 16 ja sekin ihan vaan neuvola.Olis ollutkin helpompi jos olisi suoraan otettu verikokeet.Jospa mullekkin ultra aika tulisi ihan järkevään aikaan eikä ihan just viikolla 13 vasta :/ ja mullekkin sanottiin ettei voi verikokeita tehdä vielä ettei näy ne tarkastettavat asiat vielä. Ei multa muuten edes kysytty haluanko sikiöseulontoihin.sanottiin vaan et vkolla 6 pitää käydä veri ja virtsa kokees.eikä kysytty haluanko niska turvotuksen selvittää ultrassa.miksköhän ei.Muistelisin että aiemmista kirjoitin ehkä jonkun lapun että osallistun sikiöseulontoihin.
8+6 :)
 
Viimeksi muokattu:
Oon ensisynnyttäjä, tosiaan noi molemma ajat nyt sitten rv 11+.. Täytyy varmaan soittaa vielä neuvolaa etten oo käsittäny mitää väärin, jos munkii täytys jossain verikokeissa viel käydä. Oon ny ihan pihalla :D
 
Helppoa ei tule kyllä olemaan. Kukaan ei ole onneksi arvostellut ystävistä mun valintaani vaikka moni olisi varmasti ehdottomasti tehnyt abortin mun tilassani.. möh tällästä tänään täällä..

Smesmi ja salamatkustaja 5+5
Halit sinne. Minusta on kunnioitettavaa että olet valinnut elämän. Ja onhan se rankkaa olla yksin. Tosin moni äiti joutuu tuntemaan olevansa yksin lapsensa / lastensa kanssa vaikka samassa talossa olisikin mies. Tunnen naisen, joka hankki spermapankin avulla toisen lapsen, koska koki että se on helpompaa kuin etsiä uusi mies ja ottaa se riski että mies osallistuu yhtä vähän tai vähemmän kuin esikoisen isä, eikä varmana tule kasvatus- tai tapaamisristiriitoja. Loistavasti on pärjännyt, ja hän sanoo sen johtuvan siitä että odotuksetkin ovat olleet olemattomat. Jos odottaa jonkun miehen osallistuvan eikä hän osallistukaan, se syö kauhean paljon energiaa, mutta se kaikki on käytössä kun tietää alusta asti olevansa ainoa vanhempi. Ystäviä ja perheenjäseniä tietysti tarvitaan tueksi.
 
Voithan jennu kysyä jos nyt alkoi mietityttämään! Mulle viel sanottiin et jos verikoe tulokset ei näy nt ultrassa niin koko turvotusta ei mitata.Aika hassulta kuulostaa kyllä mutta sitten ei kuulema saa luotettavaa tulosta mikä kerrotaan heti ultran jälkeen.
 
Kromosomipoikkeavuusseulontaa varten alkuraskaudessa otetaan verikokeet raskausviikoilla 9+0-11+6. Tätä varten neuvolan ensikäynnillä tehdään laboratoriolähete kaikille raskaana oleville. Tällöin raskaana olevalle jää harkinta-aikaa, eikä päätöstä osallistumisesta tarvitse tehdä heti neuvolan ensikäynnillä. Kromosomiseulontaan osallistuvat käyvät verikokeissa n. 14 päivääennen alkuraskauden ultraäänitutkimusta. Mikäli alkuraskauden seulontaverikoetta ei ole otettu, kromosomipoikkeavuusseulontaa ei alkuraskauden ultraäänen yhteydessä voida tehdä. Meidän sairaalan sivuilta vielä :)
 
Noniin! Ukko ja esikoinen nukkuu joten äiti saa taas rauhassa notkua netissä. Anteeksi puheripuli :whistle: Ennen kuin kukaan ihmettelee, niin mies tekee pelkkää yövuoroa ja joutui heräämään tänään ihan yliaikaisin kun minä en suostu enää ikinä menemään yksin yhteenkään ultraan. Ja mitä siellä ultrassa tämän kaiken ahdistuksen jälkeen näkyikään, ihan pienenpieni möykky jolla sydän sykki. Aloin itkeä jo ennen kuin lääkäri sanoi mitään kun hän oli niin hiljaa pitkään, ja itkin sitten luonnollisesti vielä hiukan enemmän kun asian laita selvisi.

Ainut mikä jäi mietityttämään oli pienen koko, koska lääkäri sanoi tämän hetken koon olevan alle viikkojen(?). Koko oli 5mm kun nyt 6+0 viikolla olisi pitänyt olla 6mm. Ei kai se nyt ihan millistä voi olla kiinni ja kai ne laitteetkin voi hämätä kun noin pikkuisia otuksia mitataan? En suostu tuosta stressamaan, yksiössä on asukas! :heart:

Peruimme siis maanantain varhaisultran ja nyt aloitan elämäni raskaana, vihdoinkin :) Tissitkin sopivasti aristaa, jee.

Kohtukivuista oli aiemmin puhetta, ja täällä niitä ei ole pahemmin tuntunut. En tosin muista niitä tunteneeni aiemmissakaan raskauksissa, joten lienenkö sitten kivuttomasti venyvää sorttia. Liitoskivutkin ovat vieras käsite, mutta olen ymmärtänyt niiden olevan varsin hurjia joillakin epäonnekkaimmilla.

Päivähoidosta, hoidan tällä hetkellä 1v 2kk esikoista kotona ja tarkoitus oli jatkaa 08/2015 asti. Juuri tänään pohdimme, että taitaa tuo työelämään siirtymiseni venyä vielä yhdellä vuodella, jotta uusikin tulokas saa saman kohtelun kuin esikoinen. Esikoiselle pitää kyllä kehittää jotain kerhoilua tms. kun ikä alkaa lähestyä 3 vuotta, silloin tuskin pelkkä äiti ihan riittää. Vielä ollaan tultu keskenämme toimeen varsin vaivatta, kunhan äiti jaksaa leikittää eikä roiku täällä ;)

Facebookista, toivottavasti jotkut teistä jaksavat napsutella myös täällä palstalla, sillä tänne on liittynyt myös sellaisia reliikkejä jotka eivät moista vempainta käytä. *vilkuttaa nolona* :wave:

Leijona2014: Toivon sydämestäni, että tuomio ei ole lopullinen, mutta eihän tuo missään nimessä hyvältä kuulosta. Ja aivan liikaa olet saanut noita tragedioita jo osaksesi, kuulostaa todella julmalta. Suuret pahoittelut ja osanottoni mikäli pieni jäi todella taas matkasta! :hug:

Emeli-: Voi elämä, mulle on käynyt tuo ”Punainen sormi” jo pari kertaa ja voi että se osaakin säikäyttää aina yhtä paljon. Ja se helpotuksen tunne kun tajuaa oman tolloutensa on jotain niin huvittavaa :p Wc-paperin läpivalaisu tulee jatkumaan täällä vielä piiiiiiiiitkään.

Simppu – Teille on sattunut ihanan terve esikoinen! Toivottavasti saatte jatkaa samaan malliin, mikään ei ole niin ikävää kun pieni sairastaa. Itse ollaan oltu ekan vuoden aikana valvomassa vuodeosastolla jo kolmesti ja aina eri syystä, kerran mentiin ambulanssilla :| Josko tämä toinen vuosi menisi hiukan seesteisemmin. On ollut muuten lapsivakuutuksesta "iloa"! Alkakaahan muuten leidit sellaistakin pohtia jossain vaiheessa.

Smesmira: Tilanteesi kuulostaa todella haastavalta mutta varmasti olet tehnyt oikean ratkaisun. Saako kysyä minkä ikäisiä muut lapset ovat, että olisiko heistä jo jotain pientä apua vauvanhoidossa? Niin kuin vaipan ojentamista, leikittämistä tms.

Fritang: Tuhruilu ei näemmä meinaa aina pahinta, onnea sinullekin sykkeestä :) Näit pienen ihan 4D:nä! Mahtoi olla vänkä näky. Itse kävimme kurkkaamassa esikoista 4D-rakenneultrassa ja sitä kokemusta voin kyllä lämpimästi suositella. Pikku-ukko oli silloin jo ihan itsensä näköinen ja heti tunnistimme iskän suun ja varpaat. Kivaa oli se, että saimme mukaan myös DVD:n johon oli nauhoitettu koko ultraus. Se odottaa nyt pojan muistolaatikossa ja saattaa olla jännää katsottavaa sitten isompana.

Piretti: Minusta valitsitte fiksun ajan varhaisultralle, varmasti tuolloin näkyy jo kaikki tarvittava. Meillä olisi ollut samana päivänä vu, mutta tässä kaikenlaisten käänteiden jälkeen näimme pienen jo tänään ja se riitti meille. Ei muuta kuin tsemppiä 10. päivän odotukseen, voin täysin samaistua tunteeseen!

Ja tänäänhän muuten poksahteli täälläkin! 6+0, kivakiva =)

-Iloinen Napsi-
 
Mutta voi sulla olla ihan oikeinkin! Voi vaan olla jotain eri käytänteitä! Harmi nyt tälleen kyllä viikonloppua vasten alkaa tällaista miettimään.vielähän ehtii hyvin kaikki tehdä jos tarvii eli ei sillälailla hätiä :)
 
Olipa hyvä vinkki tuo kaukalopussi, varmasti hankitaan meille! Kuulosti niin kätsyltä just pikkureissuille kauppaan tai neuvolaan tms..

Ummetusta on täälläkin.. Ja uutena raskausoireena nivusten ja alavatsan vihlonnat. Kun yskäisee, aivastaa, tekee äkkinäisen liikkeen niin vihlaisee, onko muilla samanlaista???

Hauska kun tuntuu että kaikille muille tulee postitse ultra-ajat ja muut, me sovitaan eka neuvolakäynnillä kalentereiden kanssa ultrat ja seuraava neuvola sekä se nlalääkäri. Kiva tietää sit heti ne eikä jännittää et mihin se mahtaa osua. Mut se on näitä pikkupaikkakunnan etuja. Ja se, että jos tulee neuvolaan tarvetta niin parin päivän sisällä pääsee varmaan aina, vaikka vaan juttelemaan.

Tänään kävin labrassa verikokeissa, alle parin viikon päästä sit se nt-ultra. Jänniä aikoja! :) Töissä kävin eilen pyörähtämässä ja niille jotka siinä kahvihuoneessa oli, kerroin sitten suuren uutisen nyt kun on ultrakin käyty jo ja ihan luottavaisin mielin! ^_^ Olenkin sitten kolmas raskaana samaan aikaan meillä töissä. Ja yhden työkaverin tytär on ihan samoilla viikoilla kuin minä. Kaikki mainitsivat miten kalpea olen, ja varmasti olenkin kun saikkuillut pahoinvoivana ja oksennellut jo kuukauden. Ens viikko kirjoitettiin sairaslomaa, toivottavasti sen jälkeen pääsisi jo töihin takas...

Ja napsi!!!!!! IHANAA!!!! Tiesin et siel on kaikki hyvin!!! Sekä sulla et Riekonmarjalla! Ihan huippua!!! Onnellista odotusta nyt sitte vaan! ^_^

Maikkki & Minimöö 10+1

lisäys: Tais olla tuo mieskin melko innoissaan tulevasta perheenlisäyksestä kun oli käynyt nyt heti VU:n jälkeisenä päivänä ostamassa mulle ihanan sormuksen lahjaksi vauvan johdosta!!! <3 Oli se kyllä niin iso helpotus ja ihanuus sen viimesyksyisen pettymyksen jälkeen nähdäkin nyt elävä ja oikein vilkas pieni ihmisenalku <3 <3 <3
 
Viimeksi muokattu:
Jälleen UNIA: viime yönä olin joissakin päivällä pidettävissä juhlissa lapsuuden kaverin luona ja kun menin vessaan, pikkuhousunsuoja ihan täynnä tuoretta verta. Sit mietin, että oliko tää tässä. Aamulla herättyä kesti hetken aikaa tajuta, että se olikin unta eikä totta. Selkeä pelkouni siis!

( . ) Muuten olo ollut jees tänään (vaikka aamuyöllä heräsin päänsärkyyn). Hämmentävää tää vaihtelu, toiset päivät ihan huh huh ei kestä ja toiset sit että eihän täs mitään, hyvin menee.
 
Ensiksi paljonpaljon onnea uusille plussanneille ja Napsille jolla on sykeskesykesyke!!!!!

Postilaatikkoon oli pärähtänyt ar-ultran aika!!Jihuuu,17.2 saadaan taas varmuutta(sitä nimittäin nyt kaivataan)...Aamulla epäilin että onkohan siellä enää ketään kun tiukimmat farkut mahtu edelleen jalkaan(esikoisesta ei tod.mahtunu enää näillä viikoilla),turvotus siis huomattavasti vähempi kuin aikasemmasta.

Dopplerilla piti leikkiä:DEi sieltä mitään kuulunu(niinku en uskonukkaa),pitäis aamulla täydellä rakolla kuunnella,sillai esikoinenkin kuului vain alkuunsa.Tuli siihen monitorin näyttöön sentään sykeväli 140-163 et vissiin siel elossa ollaan.

Eisbärchenin makuupussista joku kirjotti.Meillä on edelleen käytössä esikoisella se isompi pussi ja on ollu ihan paras.Käytettiin vaunuissa kopassa ja nyt ratasosassa/pulkassa.Pienemmän aijon ostaa pikku-baby II kaukaloon niin helpottaa edes hieman lähtötilanteita kun toisen muksun voi vaan lyyä myssy päässä ja tumput kädessä pussiin ja vetska kii.

Ummetus No sitä oli kyl sillo esikoisen aikaa,ihan jäätävää kökköä ja paukut hais niin ettei mieskään tienny et itkeekö se vai nauraako ku kama ei liikkunu mihkään suuntaan ja oikein myti siellä(ihanaa jakaa tämä teidän kanssanne,mutta asiasta kärsivät tuntevat peuceessään saman:).Helpotti sitten jossain puolen välin tietämillä(kunnes tuli taas hetkellisesti synnytyksen jälkeen).Duphalacia taisin ottaa sillo tai Laxoberon kuulia.Varmaan osin tämäkin vaikuttaa nyt tähän turvotukseen kun ummetusta ei nyt ole niin ei oo se mahakaan niin pomsahtanut.Melkein sanoisin että vesi vanhin voitehista,oon vihdoin oppinut juomaan kunnolla vettä(voin kertoa että imetys janottaa niin että näkö meinaa välillä lähteä) joten veikkaan että vesi pitää kaman sujuvammassa muodossa.

Nyt ei taija muuta tulla mieleen ku tää ei anna selata sivuja taaksepäin enkä tietty muista mitä luki edellisellä sivulla...

nurmo ja pikku-baby II 9+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Ai niin UMMETUS joo, tällä viikolla ekaa kertaa tosi hidasta vatsan toimintaa. Ennen toimi joka aamu, nyt välillä vasta iltapäivällä. Ja TURVOTUSTA kyllä on, sekä järkyttävän hajuisia ilmavaivoja. Huh huh, kun oma hajuaisti vielä herkistyny! Täytyy juosta toiseen huoneeseen pakoon omia haisuja :D

Alavatsan VIHLAISUJA/ äkillisiä kramppeja on just jos aivastaa/yskäsee tai kääntyy yllättäen. Oon käsittäny, että ne on normaaleja, joten ei auta kuin sietää. Ihan kiva kuulla, että muillakin. Tai siis niinku helpottaa omaa fiilistä.

Ilokarpalo ja pipana 9+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Niin ne vihlasut eli kohdun kasvukivut.Ei parane tämän rouvan ainakaan yskästä/aivastaa ilman että pidän vatsasta kiinni,vihlasee niin saakelisti et joskus on tullu huuto.Sama jos vuoteessa kääntyy nopeasti niin vihloo tai nousee nopeasti istuvilta ylös.Mut ovat normaaleja,kuuluvat asiaan.Kohtu kasvaa kokoajan kovaa kyytiä,pahin on tää alku.
 

Yhteistyössä