Syyskuun söpöläiset 2014 (:

samtrana heh, joo muistan niin ton tunteen ennen esikoista. Eikä siihen ees auttanut pitkä miettimisaika, päinvastoin,silloin ehti nähdä liikaa vaihtoehtoja. Lopulta mä päätin et haluun turkoosit vaunut ja silloin meidän kaupungissa oli sellaisia vain yhdet tarjolla, joten lopulta sitten valinta oli helppo.

Me ei asuta keskustassa ja liikutaan oikeastaan joka päivä autolla, joten mulle paras vaihtoehto on ollu että matkarattaat (joihin käy kaukalo) on aina takakontissa ja sit toiset vaunut ( joissa nukutaan/puistoillaan ) kotona. Travel-systeemit ei meille oikein sovellu ku niitä sais koko ajan laittaa auki ja kasaan.
 
Kiitos äiti88, kyllä on ihan ok listoille lisöys. Toivottavasti siellä myös pysytäänkin.
Täällä on kärsitty joka yö menkkamaisista kivuista ja välillä on koskenut niinkin kovasti että pakko on ollut ottaa panadolia kipuun. Mitään vuotoja ei ole ollut ja ilmeisesti tämä kaikki on myös ihan normaalia. Kummaa että kipuilut iskevät aina yöllä vaikka päivällä niitä nyt kuuntelisi paljon mieluummin jos kerran niitä on pakko olla.
Onko täällä moni odottava menossa varhaisultraan? Itse en oikein vielä osaa sanoa, pitäisi soitella lapsettomuuspolille ja sen jälkeen neuvolaan - pyysivät ensin ilmoittamaan tuonne polille että mikä tulos testiin tupsahtaa. Tässä kun on vielä sekin riski että masussa olisi useampi kuin yksi, kun munarakkuloita oli kaksi isompaa. Itse ensin ajattelin ettei varhaisultraan ole tarvetta, mutta toisaalta olisi kiva varmistaa että kaikki on niinkuin pitääkin.
Jokainen kipuilukohtaus kyllä pistää miettimään että onko kaikki ok, mut ei kait sitä voi pahintakaan tässä ajatella. Hulluksi tulee sillä tavalla :)
Vitamiinejä itsellä ei ole tällä hetkellä kuin foolihappo ja d-vitamiini. Ajattelin että noiden jälkeen voisin jotain monivitamiinivalmistetta hankkia.
 
Mä oon menossa varhaisultraan yksityiselle puolelle. Oon käynyt edellisissäkin raskauksissa enkä nytkään jaksa millään odottaa sinne np -ultraan asti. Haluun tietää että siellä on joku ja oikeassa paikassa, sen jälkeen uskallan sit kertoa lähimmille.

toiveilla eikö ne siellä lapsettomuuspolilla tee varhaisultraa?
 
Täällä testattu tänään digillä ja näytti raskaana 2-3! :) Kummastuttaa vaan kun muihin testeihin tullut niin haaleat viivat, että ajattelin näyttöön tulevan sen 1-2.. :O
Äsken soittelin neuvolaan ja varattiin aika 9.1! ;)
Nyt täällä vaan kova stressi kun sekä itsellä että miehellä ollut hiivatulehduksen tyyppisiä oireita, canesten kuuri aloitettiin toissapv, mutta eilen sitten kummallekkin tuli nivusiin lievää kipuilua/rauhasten turvotusta ja aristusta.. Soittelin nyt aamulla lääkäriin, mutta ottavat vaan hiivanäytteen+klamydian (jälkimmäinen ei oikeastaan ole mahd. kun viimeksi 2v sitten otettu edellisestä raskaudesta ja muita partnereita ei ole), eivät esim bakteerivaginoosia tms testaa vielä ennen noiden ensimmäisten näytteiden tuloksia.. Muilla ollut samankaltaista oiretta koskaan? :O
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Santrana
Pitikin mennä kehumaan että osaa rennosti ottaa tän odotuksen. Eilen illalla tuli maha kipeäksi. Ei niinkään menkkakipuja vaan semmosta että olis ilmaa mahassa. Sängyssä maatessa toisella kyljellä tuntui syvään hengittäminenkin inhottavalta. Ravasin illalla vessassakin vuotoa pelätessä. Aamulla ihan hieman jäi paperiin mutta sen yhden kerran jälkeen ei ole tullut. Mulla oli vielä toinen digi jemmassa niin tein senkin pois kummittelemasta. Aiemman tein n. rv 4+1 ja silloin tuli raskaana 2-3 (pitkään se tuntui vastausta miettivän). Nyt on kai 5+0-3 ja nopeasti tuli tulokseksi raskaana 3+. Hormonit ainakin on noussut mutta kylläpä tekis mieli se varhaisultra varata. 80e siinä köyhtyy mutta tulispa jotain tarkempaa tietoa kuin numerot testitikuissa. Suosittelen kyllä noita digitestejä noin muuten. Mä en oo muita testejä tehnytkään kun se viivojen tiirailu on niin stressaavaa.

Lapsiluvusta ei hirveesti juteltu. Nyt on ehkä huono aika miettiä semmosia kun just on eka vauvavuosi vasta "lusittu". Mies on nytkin vähän jännittynyt että miten pärjätään kahden kanssa vaikka ehtiihän tuo esikkokin tässä vielä kasvaa ja kehittyä. 3 mulla on ollut mielessä mutta katotaan kunhan sais nyt tämän kakkosenkin ekaksi. :)

Tine onpas teillä edullinen ultra.

Mulla olis pieni kiusaus soittaa neuvolaan ja hiukan venyttää totuutta että en yhtään muistais millon on viimeset menkat ollut. Imetyksenkin kun oon just lopettanut niin kierto on kyllä oikeesti ollut epäsäännöllinen. Pääsis polimaksulla sairaalaan ultraan mutta en tiiä kehtaanko kuitenkaan...
 
Se on Meri-Oulun neuvola sitä pitää yksi kätilö ja hänellä kaikki raskauden aikaiset ultrat maksaa 55e. Mutta nyt menin katsomaan yhteystietoja ja hän on lomalla 7.-31.1! Voi kilin pylly!
MUOKS! Soitin ja sain ajan 7.1.2014 ja hän sanoi, et pitäisi kyllä näkyä syke joten toivotaan parasta..
 
Viimeksi muokattu:
Soitin neuvolaan ja sanoin totuuden eli että imetyksen ajan on ollut epäsäännölliset menkat enkä tarkalleen muista koska viimeiset on olleet. Terkka olis halunnut jo tälle viikolle lääkäriaikaa mutta seuraava vapaa aika oli vasta ens torstaina. Se lääkäri sitten tekee lähetteen ultraan raskauden keston määritystä varten. Ainoa inhokkijuttu on se että se oli mun ainoa aamuvuoro ensiviikolla ja joudun senkin vaihtamaan illaksi. : / ei paljon nää lasta kun se menee päikkäreille yli 1h ennen kun lähden töihin ja on jo nukkumassa kun tuun kotiin.
 
Onpas teillä jo paljon tiedossa ultria ja neuvoloita :) Ite täytyy vaan malttaa oottaa ja toivoa parasta, varhaisultran hinta täällä näyttää olevan n. 70€. Tekis mieli mennä mutta tuolla rahalla saa jo niin paljon vauvatarviketta, että en taida. Pitää ostaa ainakin kaukalo + jalusta + muuta pientä.

Vuotoja ei oo ollut mutta pientä mahakipuilua koko ajan. Ja turvottaa (liekö johtuu suolan määrästä, heh heh).

Äitii88 + "sulo" rv 5+0
 
aurora81 Pahinta onkin se internetin valikoima ja pakko kyllä myöntää, että värit tekee isoa roolia mulle, en tykkää pelkästä mustasta tai harmaasta, väriä pitää olla aina :D

Mä kyllä vielä painin sen varhaisultra ajatuksen kanssa, toisaalta tänään just sovin työhaastattelu ajan, jos kaikki menee hyvin niin on töissä jo parin viikon päästä, joten sitten uskaltaisikin jo käydä tsekkaamassa että onko tyyppi siellä missä pitääkin.

Mä en kyllä käsitä tätä, että rinnat voi olla tässä vaiheessa jo näin turvoksissa, mä joudun lähteen kohta liivi ostoksille jo, uskomatonta tää :D Kaveri jo vitsaili, että on sitten kivaa loppuraskaudessa... Eeeeh... No sen näkee sitten :)
 
Minut voisi myös lisätä joukkoon!:) En tahdo pysyä nahoissani,että vihdoinkin olen raskaana!:D 8.kierrosta tärppäs,kun olin jo ihan luovuttanut. Kolmas lapsi olis tulossa. Täs kierrosta vähensin kahvin juontia,otin vitamiinit ja kalaöljyt,enkä enää juurikaan ajatellut koko yritystä. Ja tässä sitä sit ollaan!:) Tänään vasta tein testin,ja toisen!:) Selkeä plussa aamulla ja päivällä. Nyt olis vissiin viikkoja 4+5.

SalVe (LA 3.9.14 KOS)
 
Hankinnoista: Kaikkea on jäljellä esikoisesta,ainoastaan imetystyyny(harmitti kun en ostanut sitä esikoiselle kun imetän häntä paljon sylissä,ois ollu parempi omille hartioille),tuplat(ekaks pohdittiin ettei niitä tarvita,kannan esikoista paljon Manducassa/liinoissa,vedän pulkassa jne mutta kyllä ne täällä maalla on enemmän kun tarpeen,varsinkin kun joka päivä lenkkeillään koiran vuoksi ja puistoillaan),esikoisen pinniksen päällä oli hoitoalusta,joten joku piironki/hoitopöytä tarvii ostaa myös,Oran Hakarakehto(jotta saan vauvan esikoisen ulottumattomiin jos on tarvis enkä pysty sillähetkellä liinassa kantamaan) ja koska esikoinen on tyttö niin tietty olen säästänyt kaikki parhaimmat vaatteet eli kusi käy jos tuleva pikku-baby II onkin poika:)Kyllä me vähän toista tyttöä toivottaisiin....

ImetysTäällä oli paljon samanikäisiä esikoisia kuin omani.Vieläkö muut imetätte?Oletteko ajatelleet tandem-imetystä?Jos aijotte lopettaa imetyksen niin miten teette sen??Itse toivon kovasti että pikku-baby I vieroittaa itse itsensä tissistä ennen pikku-baby II syntymää,jossei vierota niin hellävaraisesti sitä siihen suuntaan kyllä tuuppaan.Tandem-imetys ei ihan tunnu omalta jutulta mutta jos niikseen tulee niin kyllä sekin luonnistuu!

NeuvolastaMoni oli jo varaillu omaa neuvola-aikaa,pikku-baby I kävin ekassa neuvolassa rv 7+3 et kai tässä pitäis vaikka ens viikolla kans soitella neuvolaan minunkin!

Thyroxin-lääkitysJos jollakulla muullakin on kilpirauhasenvajaatoiminta ja näin ollen Thyroxin-lääkitys niin ainakin täällä Keski-Suomessa keskussairaalalla on suositus nostaa heti raskauduttua omaa päivittäistä annostusta 25mikrog.

Varhaisultrassakäydään kyllä kans,pikku-baby I käytiin kaksikin kertaaennen np-ultraa:DTäällä taitanee maksaa jonkun 70e.

nurmo ja pikku-baby II 4+5
 
Eilinen plussa tuntuu ihan uskomattomalta, ja sekin, että se oli vasta eilen! Toisaalta, mulla ylävatsa turvottaa ihan järkyttävän paljon, tuntuu, että vyötärön yläpuolelle on pumpattu ilmaa. Alavatsassa on edelleen paineen tunnetta ja rinnat on kipeät. Mitä tuolle turvotukselle voi tehdä? Saattaisiko kahvi aiheuttaa sitä? Mulla ei ole koskaan ylävatsa ollut tuolla tavalla turvoksissa. Tänäänkin nälkä kurnii mahassa, mutta tuntuu, ettei voi syödä kun maha on jo täynnä.

Olen tiiraillut eilistä testiä (kyllä, säilytin sen, haha) aina jossain välissä. Ihan uskomatonta. Toivottavasti pysyy nyt! Sain jotenkin arvottua sen ajankohdankin itselleni, eli uskoisin olevani 5+1.

Muuten, onko sinne neuvolaan pakko mennä niin aikaisin? Jos meinaan haluaa ehtiä ultriin, niin riittääkö jos soittaa vkolla 11? Jos np-ultra jää sitten välistä, mutta haittaako se? En haluaisi soitella aikoja ja sitten perua niitä, jos meneekin kesken... pelko, pelko on paha :/
 
Kyl sinne np-ultraan pitäis mennä,siin oli muistaakseni joku aikaraja tyyliin rv10+0-12+6 kun sen pystyy (?)tekeen!Ja pari viikkoo menee ainakin et saat kutsun eli sinuna soittelisin kyl sinne neuvolaan et pääsisit joskus 9 viikolla sinne ja sit lähete kerkeis tulee ennen 12+6.
 
Tine, paljos sulla on viikkoja kun menet varhaisultraan? Mä kävin kans tuolla meri-oulussa edellisessä raskaudessa ja olin kyl nytkin menossa. Voi saiskohan itsekin vielä ajan!
Ikäeroa meillä tulee esikoiseen melkein 12v, toiseen 10.5, kolmanteen 2v1kk
Tuplarattaita tuskin hommaan, ei tullut noilla isommillakaan juuri käytettyä. Kolmoselle pyörä/pulkka tms tai sitten seisomalauta tai jotain...
Neuvolaa en ole saanut vielä soitettua.. en tiedä millon, ehkä tää pitää tajuta ensin.
Lapsiluku piti olla täysi jo kahden jälkeen, mutta taas tässä veneessä ollaan. Tulen vaatimaan leikkauksen synnytystavaksi ja samalla sitten saavat laittaa multa piuhat poikki.
Facebookryhmä oliko jo tehty vai tekeillä?

Joku hyvä "tekonimi" pitäis tälle keksiä =) Eka oli Erkki-Irmeli, toinen Eero-Inkeri, kolmas Rönttönen eli rönttis ja tää on vielä nimeä vailla =)
 
ihmemamma Ite sain laskurilla 6+2 ja se Kaarina sano 6+1. Sano, et kyllä pitäis 28 päivän kierrolla näkyä syke jos en sit muuta ole hirveästi vailla. Näkyy sit vaan möykky jossa syke mut se riittää mulle. Sillä on se loma 31.1 asti ja se ois ihan liian pitkällä. :D Soita ihmeessä huomenna ja kysy sen mielipidettä, niin mie tein.
 
nurmo, kiitos vastauksesta! Saa nähdä milloin soittelen sitten.... hirvittää!

ihmemamma, teillä on ekat lapset suht saman ikäisiä kun mulla! Esikoiseni on nyt 12v ja toinen 10v. Jos raskaus pysyy nyt, tulee ikäeroa lapsille 13 ja 11 vuotta, kun ehtivät täyttää sitä ennen. Minäkin ajattelin vaatia leikkausta. Onko sulla tehty aiemmin? Mulla on ekasta kiireellinen sektio, toka oli normaali alatiesynnytys komplikaatioitta siis, mutta nyt pohdin, kun on tuo tekonivel laitettu lonkkaan tässä välissä, että vaatisin sektiota.

Lääkityksistä, eli onko kukaan muuten migreenilääkkeellä tai estolääkityksellä? Lopetin estolääkityksen ottamisen nyt (Bisoprolol), sillä viime keskenmenon aikana lekuri sanoi, ettei sitä voi syödä raskaana ollessa ja lopetti sen.
 
Aurora81: toivoisin että ultraavat siellä, mutta pääsen soittelemaan polille vasta loppiaisen jälkeen. Muistelen että se oli sinne asti kiinni, voishan sitä toki torstainakin yrittää soitella. Lähimmille ystäville ollaan kerrottu raskautumisesta, joille on myös kerrottu hoidoista.

Omille tai mieheni vanhemmille ei haluaisi kertoa ennenkuin eka ultra on tehty. Täällä onneksi menkkamaiset kipuilut ovat vähän helpottaneet sellaiselle tasolle ettei särkylääkettä ole tarvinnut syödä.

Vielä tässä vaiheessa vauvan kärryjen hankinta tai ihan mitkä tahansa muut siihen liittyvät hankinnat tuntuvat vielä kaukaisilta ajatuksilta...mutta kyllä se hankintakuumekin vielä iskee :)
 
nurmo mä lopetin esikoisen imetyksen joulukuun alussa. Aina yksi imetyskerta kerrallaan jätin pois (alkaen 11k ja lopetuksen aikaan muutaman viikon yli 1v). En usko että maitopoika olis itseään vierottanut. Periaatteessa olisin voinutkin vielä jatkaa mutta aloitin työt niin ajattelin että on parempi että imetys on jo loppunut ennen kun äiti vaan häviää näkyvistä. Ihan ongelmitta sujui lopetus, kummallakin. :)

Mimzy eihän sinne neuvolaan oo pakko mennä vielä. Olisko ollut että viimeistään vko 14 pitää olla se raskaustodistus jotta on oikeutettu kelan tukiin. Korjatkoon joku jos tietää paremmin. Seulontoihin ei tietenkään ole pakko osallistua, np-ultran tilalla tehdään vaan tavallinen ultra ja sen voi tehdä myöhemminkin kuin 12. viikolla. Veriseulaan ja niskaturvotuksen mittaamiseen on aikaraja, joka on se 13+0. Mulla oli ekassa raskaudessa np-ultra oli varattu 11+5 mutta vauva vastasikin viikkoa isompaa. Ensin se näytti 13+0 ja kätilö jo tuskaili miten seulan käy mutta tarkemmilla mittailuilla saatiin 12+5 ja seulat voitiin tehdä. Käytännöt vaihtelee sairaaloittain. Meillä nuo ultrat varataan itse soittamalla ä-polille ja nopeastikin sinne pääsee.

plussatuulia meillä ainaskin otettiin jo ekassa neuvolassa virtsanäyte. Jossain tosin se eka testi tehdään ihan labran kautta. Neuvolakohtaista varmaan. :) mä en varmaan ikinä saanut oltua sitä 4 tuntia pissimättä. :D ei se oikein oo mahollista muuten kun yön jälkeen. Jos sulla onkin tuplamatkustajat kyydissä? ;)
 
Kiva kuulla, että muutkin on jo pähkäilly tuplia ym :) Se oli varmaan yks ekoja asioita mitä aloin miettimään, oon jonkin sortin vaunufriikki ;D Melkein kaikki muu löytyykin jo entuudestaan kun esikoisen vauvavuosi on juuri takana.

Mä soiti eilen neuvolaan ja sain ajan jonnekin kolmen viikon päähän rv 8 paikkeille. Varhaisultraa en oo vielä miettinyt, toisaalta tekis mieli käydä kun tuntuu et sinne np-ultraan on ikuisuus aikaa.

Esikoinen lopetti itse tissin syömisen aika tarkkaan 1-vuotiaana ja sen jälkeen tulinkin raskaaksi. Meille tää oli täysin yllätysraskaus, toki positiivinen sellainen :) mutta ei siis oltu ehditty vielä puhua edes seuraavan yrittämisestä. Rankka vauvavuosi juuri takana, niin en tiedä koska olisin ollut valmis yrittämään seuraavaa jos sitä olisi pitänyt suunnittelemalla alkaa suunnittelemaan. Nyt luonto hoiti sen näin ja hyvä niin :)
 
tuplarattaat meiltä jo löytyykin, tytöt kun nyt 2 ja 3v, ilman en ois pärjännyt, isomman kerhoon viennit yms..

äitiyspakkaus tätä mietin vasta, olis ihanaa ottaa, ko sitä onniin kiva penkoa ja tutkailla :D mut ei oo tarvetta, vaatetta, makuupussia yms löytyy jo omasta takaa ..

Pinnasänky on meän 2.vuotiaalla, hänelle ostetaan isojen tyttöjen sänky kevään aikana, niin pääsee laittaan pinnistä vauvalle :)

olot ihan jees, välillä etomista, hengästyn helposti, väsyttää, KUUMA kokoajan, nopeissa liikkeissä vihlasee alavatsaan, just samat ko aiemmissa raskauksissa.

Esikoista odottaessa kävin muuten myös meri-Oulun neuvolassa Kaarinalla, oli kiva ja aika edullinenkin kokemus :)
 
Viimeksi muokattu:
LA 5.9.2014 / Ilokarpalo / 34 / eka lapsi / KOS (tai NKL/Jorvi)

Heissan! :)

Täällä yksi uusi. Vihdoin päätin liittyä mukaan, kun paksuna olo jatkuu edelleen(!)

Päällimmäiset mun taustasta lyhyesti:
- en oo aiemmin ollut raskaana (paitsi 04/2013 haalea plussa samana päivänä kun menkat alkoi eli superaikainen keskeytyminen)
- mulla on endometrioosia (ei pahasti oireileva, mut antanut kuulua itsestään joka kuukausi 03/2013 lähtien)
- tärppäsi 10. yrityskierrosta
- ovisplussa tuli 13.12.
- raskausplussa tuli ensin superhaaleana kuvitteluhaamuna 24.12., vahvempi haamu 26.12. ja ihan selkeä vaalea plussaviiva 29.12.
- mies ei ihan usko edelleenkään, vaikka oon selittänyt testipaketissa lukeneen "vaikka viiva olisi hyvin heikko, tulos on positiivinen"
- oireita jo vaikka muille jakaa:
*tissit hitsin arat viikonlopusta lähtien
*mieliala menee ylös alas
*tiuskahtelen miehelle pikkujutuista, ärryn helposti (normaalisti pitkä pinna)
*liikutun pikkujutuista
*välillä aivan tolkuton väsymys
*hengästyttää helposti
*alavatsassa tuntemuksia, välillä särkyjäkin
(osin varmaan mun endoa, joka sopeutuu nyt raskautumiseen :) )

Mitäs vielä. Epäuskoinen olo tietty. Onneksi on lomaa nyt just reilu viikko, kunnes uusi työ alkaa 7.1. ti. Pelottaa vähän, että mitä uudessa työpaikassa ajatellaan, jos oon ihan sikaväsynyt. :p

Lähimmille kavereille kerroin raskautumisesta jo sunnuntaina, en malttanut odottaa. Oon niiden kanssa jakanut myös yritykseen liittyviä fiiliksiä viimeisen vajaan vuoden aikana. Mies ei halua, että vielä kerrotaan muille. Sovittiin kuitenkin, että mä saan kavereiden kanssa puhua "naistenjuttuja" tähän raskautumisaiheeseen liittyen, säästyypä mieskin, kun ei joudu paasaamista/intoilua niin paljon kuuntelemaan. :)

Myöhemmin lisää. Ai niin vielä onnea kaikille meille! Vaikka oma olo olisi vaihteleva ja epämääräinenkin, niin pohjalla kait kuitenkin elämän alkuunlähdön ihme, joka on aikamoinen tapahtumasarja <3 <3
 
Vielä lisäys oireisiin: on tehnyt mieli saunoa joka toinen päivä, vaikka yleensä 1krt/2vkoa tai 1krt/kk riittää mulle. :D Suolaista (sipsit ym) on myös tehnyt mieli, vaikka se onkin lisännyt valmiiksi järkyttävää ylä- ja keskivatsan turvotusta. Yöpissalla on pitänyt käydä, ja oon heräillyt joka yö usemapaan kertaan. Viime yö ihme kyllä meni 8h ilman pissataukoa :)

Onko täällä muuten muita esikoista odottavia 30+ ikäisiä Hki:stä? Selaukseni perusteella ei ollu listalla, mut syyskuulle liittynee vielä monia. :)

Iloista UV-aattoa mahdollisista sekalaisista oireista huolimatta!! :heart: :cool:
 

Yhteistyössä