Syyskuun söpöläiset <3 - Toukokuussa

RauRau: vissiin riippuu neuvolasta ja terkkarista tuo painon kommentointi. Mulla eka neuvolakäynnillä oli turvotusta (2kg painoa verrattuna ennen raskautta), mutta siis eka terkkaripaino oli tuo. Sen jälkeen olikin kilon vähemmän, ja viime kerralla tuo sama kuin ekalla. Mulle terkka sanoi, että painoa olisi hyvä kertyä n. 7kg. Oon siis normaalipainoinen painoindeksin mukaan, mutta ruumiinrakenne sellainen, että kädet ja jalat + pakarat hoikat ja ylimääräinen aina kertynyt ainoastaan alavatsalta rintojen tasolle (siis mallia omena :) ). Omalla äidillänikään ei juuri kertynyt painoa raskauksissa, joten en oo huolestunut vaik painoa onkin "vaan" se nyt n. +2,5kg lähtötilanteeseen verrattuna.

Kuulin muuten, että briteissä on vastikään luovuttu painon seurannasta, kun seuranta on aiheuttanut turhaa stressiä odottajille ja lisäksi yksilölliset erot painon kehityksessä on niin isoja.

Saa nähdä luovutaanko Suomessa jossain vaiheessa.

Miten muuten nuo isävapaat? Pitääkö joku osuus vanhempaan raha kaudesta käyttää isälle, jotta saa sen jonkun isäkuukauden? Voin tietty kelaankin soittaa ja kysellä. Jos joku jaksaa kertoo, onko siinä vielä nykyisin joku kikkailujuttu, niin oon kiitollinen.

Hyvää illanjatkoa kaikille! :)

Ilokarpalo ja Pipana 24+1
 
Keltakukka, kiitos linkistä! Saapas nähdä miten meidän kummankin käy :/ Itsellä on kyse useammasta tonnista, joten ihan en purematta niele tuota työnantajan vastausta.

Ilokarpalo, ei tartte enää kikkailla :) Iskä saa pitää 54 päivää vapaata joista 18 samaan aikaan äidin kanssa. Loput 36 ennenkuin lapsi täyttää 2 vuotta. Äidin piti enne luovuttaa kaksi vikaa vanhempainvapaaviikkoa iskälle jotta vapaat olisivat tuon mittaiset, mutta ei onneksi enää. Meillä isi suunnittelee ruhtinaalista kesälomaa ensi vuodeksi, luksusta!

Täällä esikoinen treenailee omaa tahtoa ja saa äidin juoksemaan perässään tukka hulmuten. Selkä on ihan poikki ja nivusetkin varsin jännät. Jalan nostaminen on hiukan haastavaa. Muuten päivät soljuu samanlaisina eteenpäin ja nautiskelen pikkupotkuista pitkin päivää :)

Synnytystä tulin tänään ajatelleeksi ja edellisen kokemuksen pohtimisesta tuli hyvä mieli. Ihanaa päästä kokemaan sama uudestaan! Toivottavasti te pelkojen kanssa painiskelevat löydätte jollain tavalla mielenrauhan, joko neuvolantädin tai sitten pelkopolin avulla. Onneksi tuollainen palvelu on meillä tarjolla!

-Napsi 20+6-
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Hello ladies!

Tuli pyörähdettyä tällä viikolla neuvolassakin ja perhana sentään, kun toi paino oli noussut ihan yli äyräiden. Nyt olen sitten hillinnyt syömistä ja ihan koko ajan on nälkä. Mulla siis on tullut tähän mennessä 6 kiloa lisää, mutta siitä neljä kiloa oli tullut nyt viimesen neljän viikon aikana. Ja ihan vaan mässäämällä. Harmittaa ihan älyttömästi, kun sitä painoa on ennestään jo aivan liikaa.

Keltakukka 24+6
 
Keltakukka, mulla on kans tullut painoa lisää 5-6 kiloa, osa ihan turhaan. Olin kyllä suht normaalipainoinen ennen raskautta, mutta silti, eihän sen tarvis näin paljoa nousta. En silti jaksa asiasta stressata ja neuvoisin sinuakin suhtautumaan asiaan niin, että ne kilot joita on tullu on tullu ja niille ei voi mitään. Yritetään vaikuttaa tulevaan :)

Onko kenelläkään kokemusta ummetuksesta ja siitä mikä siihen auttaisi? Minulla on ollut sitä nyt pari päivää ja kipeää tekee... Olen yrittänyt juoda paljon ja nyt napostelen vähän luumuja, jospa ne helpottais.
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Moikka!

Hävettää taas, kun on tullut näin pitkä tauko kirjoittelusta :(

Meillä mennään raskausviikoilla 24+0, uskomatonta, että raskaus on edennyt jo näin pitkälle.
Rakenneultrassa selvisi, että tyttö on tulossa taloon! :) Kaikki oli ultrassa hyvin ja tyttö voi hyvin. Oma painoni on nyt +3kg, hb tahtoo tippua turhan matalalle ja rautaa saa napsia vähän väliä.
Säryt vähentyneet huomattavasti :whistle:OUTOA! Yhtenä syynä voi olla tietysti viikottainen hieroja, auttaa kummasti! Lonkasta vihlaisee aika-ajoin ja tuntuu, kun joku repisi sitä irti. Pieniä murheita nämä on.

Muuten oikeastaan tässä mennään töiden ja koti-elämän kanssa. Kesä tuo tullessaan paljon juhlia, lomat jää minulta osin vähemmälle. Heinäkuussa 2 viikkoa lomaa, tällöin suuntamme perheen kanssa mökille hiljaisuuteen :D

Kaikille jaksuja :)

Mirkku ja Milka 24+0
 
Fyi
Heippa,

täälläkin tänään jo rv 24! Huh, niin se aika menee. :)

Mullekin tuli viime neuvolassa noottia painosta ja nyt olen yrittänyt hillitä herkuttelua. En kuitenkaan aio stressata asiasta liikaa. Sokerirasitukseen joudun, jos painokäyrä on vielä parin viikon päästä yhtä noususuhdanteinen. Muuten eivät ilmeisesti laita, ellen halua. Ihme, luulin, että kaikki yli 25-v. menevät.

Lomista Juhannuksen jälkeen jään ja aloitan sitten suoraan mammaloman elokuun alussa eli mukavan pitkä kesäloma tulee tänä vuonna. :)

Uutena vaivana iki-ihanat peräpukamat, aaargh! :mad:Täytyy seuraavassa (lääkäri)neuvolassa kysäistä, että voinko käyttää jotain apteekkikamaa. Nyt toki kotikonstit käytössä...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

FYI 24+0
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei, peräpukamat on kyllä jotain niin tympeetä! Se on itseasiassa ainoa asia, mitä synnytyksen jälkeisessä ajassa pelkään. Mulla tuli kuopuksesta peräpukamat ja olihan ne kipeet. Muutenki ku varovainen oli vessatouhujen kans synnytyksen jälkeen ni ei nuo ainakaan helpottanu yhtään tilannetta :kieh:

Hispula, mulla on ollu ummetus ongelmana tässä raskaudessa ja on ollu just tuota, et ku on menny pari kolme päivää ettei maha toimi ni kohtu alkaa painaa jo suolta niin paljon, et pelkkkä kävely jo sattuu. Mulla tepsii runsas veden juonti (vähintään 3l päivässä), säännöllinen liikkuminen, hedelmiä ja aamupuuro joka aamu, säännöllisesti päivittäin! Sit ku saa mahan toimimaan hyvin ja alkaa tulla tilanne, et välissä esim. päivä, ettei maha toimi ni sit luumuja heti! Pahinta on, jos jää odottelee, et toimisko se huomenna : /
 
Napsi: kiitos isyysvapaan tiedoista. :)

Hispula: mulla ollut pidempään todella hidas vatsan toiminta tässä raskauden aikana. Vi-siblin kuituvalmistetta (saa apteekista) laitan kaksi reilua annosmitallista runsaskuituisten täysjyvämurojen sekaan joka aamu ja nestettä yritän nauttia. Välillä nekään ei auta ja sit vaan luumuja ja kevyttä kävelyä/muuta liikettä sekä rentoutusajatuksia vatsalle. Vatsan toimintaa edistää käsittääkseni parasympaattinen hermosto, joka rentouttaa kroppaa ja tehostaa aineenvaihduntaa, mutta harmi vaan on tahdosta riippumaton. Kuitenkin tietoisesti hitaammin ottamalla tai keskittymis-/rentoutusharjoitusten kautta voi antaa mahdollisuuden parasympaattisen hermoston tehokkaampaan toimintaan. (Jos tästä nyt joku jotain tajusi :) )

Mä olin ihan innoissani, kun tänään ekaa kertaa yli kuukauteen vatsa oli jopa hieman löysällä aamulla. Pienet on ilonaiheet raskaana! :D

Noista peräpukamista vielä, niin mistä tietää onko niitä? Itsellä ponnistus vessassa on selvästi tullut työläämmäksi ja tosiaan ummetusta ollut vaivana. Voiskohan olla niitä tai ehkä kehittymässä.. Varsinaista kipua ei kyl oo ollut.

Hyvää illanjatkoa! :)

Ilokarpalo ja Pipana 24+3
 
Ilokarpalo, luulen että huomaisit jos sulla olis peräpukama! Itellä kanssa se just nyt riesana ja pelottaa jo valmiiksi seuraava isompi vessareissu. Sattuu aivan saakelisti ja toimitus vielä kestää ja kestää. Pyyhkiessä jää paperiin verta. Mulla ennen ollu vaan suolensisäisiä, nyt on pullahtanu ulos.

Pitäis oikeasti alottaa se venyttely. Lonkat on öisin kipeät ja yksi yö heräsin siihen, kun pohje kramppasi.

En edelleenkään tunne paljon liikkeitä, tylsää.

Vuuti 21+5
 
Jihaa, peräpukamat...itse niitä parhaillaan odottelen, nehän on siitä kivoja etteivät varsinaisesti koskaan parane kun kerran ilmaantuvat, saattavat kyllä lakata kiusaamasta ihan itsestään. Ulkoiset kyllä huomaa, ovat joskus tosi isojakin (peukalonpään kokoisia) palluroita tiedät-kyllä-missä. Joskus kipeitä, joskus ei. Joskus vuotavat, joskus ei (omani ei koskaan). Ekoista kärsin ekassa raskaudessa, pääsin eroon, jouduin ponnistelemaan km:n yhteydessä portatiivilla, sain kahta kamalammat ja nyt odotan jännityksellä kuinka tällä kierroksella käy. Ei niihin kuole mutta ilmankin voisi elää ihan mielellään :)

Täälläkin paino viuhuu ylöspäin eli symppaus saman kanssa painiville. Oma neuvolatäti on kyllä päästänyt mut aika helpolla eikä ole huomautellut mitään. Olisivatpa kaikki yhtä hienotunteisia ammattilaisia.

-Napsi 21+1-
 
Napsi: ok, kiitos lisätiedosta. Kyllä mulla jotain ylimääräistä pientä uloketta/palluraa tuntuu "siellä" pyyhkiessä vessakäynnin jälkeen. Ei hirmu isoja (vielä?), elikä saattaapi sittenkin olla pukamia kehittymässä. Voi näitä raskauden ei-niin-ihania puolia. No, toivotaan ettei kellekään palstalaiselle tulisi sikapahoja pukamavaivoja tällä raskaus kierroksella, tai että ainakin löytyisi helpotusta neuvolan tai muuta kautta! :)

Ilokarpalo ja Pipana 24+4
 
Mulle on tullut myös öisin pohkeisiin kramppeja, ovat kyllä hiukan nyt vähentyneet kun aloin ottaa Magnesiumia. Niihin on kamala herätä ja pahimillaan on ollut yön aikana 5-6 kunnon pohjekramppia, auts!

Toinen riesa mikä on hiljalleen ilmaantunut, on jalkojen puutuminen yöllä. Hyvää nukkuma-asentoa on vaikea löytää ja yö menee vääntäessä ja kääntäessä. Aamulla on nuutunut olo ja koko päivän väsyttää, kun on levoton yö takana.

Painon nousemisesta on ollut puhe. Itsellä on painoa tullut 2,6kg lisää, terkka kommentoi painon nousevan sopivaan tahtiin. Oon päättänyt olla stressaamatta painon noususta. Yritän kuitenkin syödä aika terveellisesti vaikka herkuteltuakin kyllä tulee ihan riittävästi :).

Hb oli edelleen laskussa vaikka rauta on käytössä, terkan kanssa oli puhe rauta-annoksen tuplaamisesta mikäli Hb laskee vielä. Muuten neuvolakäynnilla kaikki oli ok.

Pikku-Vesseli on erittäin aktiivinen liikkuja :heart: . Ihana, kun tuntee liikkeet jo selvästi, nyt tuntuu jo vatsan päällekin. Mukavaa, kun mieskin voi tuntea liikkeitä :)

Syyskuu14 22+2
 
Fyi: Enpä ole ennen kuullut että sok.rasitukseen laitetaan jos äidin paino nousee paljon. :| Itse jännään tosi paljon mitähän mun painosta sanotaan. Painoa kertyy kyllä tosi helposti ihan arkiruoasta. Toisaalta taas kun odotan kolmatta niin osaa ottaa jo vähän rennommin puheet kuin puheet..
 
Mulla oli jo ennestään lähete sokerirasitukseen, mutta neuvolantäti totes ihan samalla sekunnilla kuultuaan mun painonnousun, että "Millos sulla oli se sokerirasitus?". Ja tää sama homma käytiin läpi esikoista odottaessa. Sillon ei rd:tä ollut ja poika syntyikin tosi pienenä. Ties kuinka pieni olisikaan ollut, jos en olisi kunnolla syönyt. Mutta en minäkään siis ole kuullut, että sen takia mitään lähetettä tehtäisiin. Mulle sanottiin sillon neuvolassa vaan, että jos on yli 25 v. tai bmi yli 25, niin silloin sinne mennään.

Keltakukka 25+0
 
Olen mukana kuin peräpukama ;)! No joo, eihän se naurun asia ole. Mullakin vaivaa on, mutta pysynyt kuitenkin aisoissa. Aineenvaihdunta on onneksi niin ylikierroksilla, ettei ummetus ehdi vaivata. Ja joka aamu syön puuroa, se auttaa.

Siitä unipussista oli puhetta, tarkoittikohan Hispula sellaista pussia, joka laitetaan turvakaukaloon? Minä jotenkin näin alkukeskustelujen perusteella silmissäni sellaisen. Unipussihan on toki myös se vetoketjullinen "umpinainen mekko". Meidän pojalle sellainen unipussi tuntui jotenkin tosi hiostavalta ajatukselta. Kuumakalle-geenit on perinyt isältään...

Kuumuudesta tuli mieleen, et tänään on jo ollut tuskainen olo helteessä. Ei tietenkään sais valittaa, mut... Pienet traumat jääny kuitenkin kesästä 2011, jolloin olin viimesillään raskaana. Ei oikein tehnyt mieli mennä ulos - ja se turvotus! Sitä odotellessa :stick:

Napsi, tuo isyysvapaa-asiahan vaikuttaa mukavalta parannukselta. Menen huomenna hakemaan lääkärintodistusta raskaudesta ja vien sen samantien töihin. Vanhempainvapaa-anomukseen pitäisi arpoa joku ajankohta, koska palaisin töihin. Tuntuu niin kaukaiselta asialta. Jos tämä lapsukainen syntyy syyskuussa 2014, tuntuisi vähän ankealta laittaa hänet hoitoon jo elokuussa 2015. Jos vaan rahat riittää, haluaisin kyllä olla kotona vuoden 2015 loppuun. Oletteko jo ehtineet miettiä tällaisia kuvioita?

Sinadrius ja mimmi 22+0 (poks!)
 
Heippa pitkästä aikaa!! :)

Vähän yli viikko pitää viä ootella että pääsen rakenneultraan, tuntuu pitkältä ajalta! Mutta jos ilmat pysyy näin ihanan lämpiminä niin eiköhän tuo aika mene nopeesti kun saa nauttia ulkoilusta koko päivän!

Sokerirasituksesta ootte puhunu. Tiedän muutaman äidin jotka joutuivat/pääsivät sokerirasitukseen koska painoa tuli paljon. Yhdellä oli että rv 20 jälkeen paino alkoi nousta 1kg/viikko vauhdilla ja hänellä todettiin rd. Ei tarvitse olla ylipainoinen tullessaan raskaaksi vaan tuokin äiti oli ihan normaalipainoinen mutta jostain syystä sitten hänelle tuli tuo radi. Ja onneksi se huomattiin niin ei vauva kasvanut liian isoksi ja hän sai ruokavaliolla todella hyvin pidettyä rd:n kurissa. Toisessa raskaudessa tämä sama ihminen joutui sitten jo rv 20 piikittämään insuliinia kun ei enää ruokavaliolla pysynyt radi kurissa.

Mulla on tuo paino noussut mutta en tiedä kuinka paljon kun vasta 5.6 on seuraava neuvola. Vähän kyllä jännittää mennä sinne...Siihen tuleekin yhdeksän viikon väli viime neuvolaan. Oma olo on muuten ihan ok, välillä väsyttää mutta se on melko normaalia kun tätä hulinaa täälä kotosalla on koko ajan. Mä niin odotan rakenneultraa että saisin tietää kumpi meille tulee, vaikka oon toki varautunut siihen että sukupuoli ei selviä.

muhvi ja pätkis PoKs 21+0 :heart:
 
Täällä on mietitty kovasti miten tuon työhönpalaamisen kanssa tehdään ja ratkaisukin löytyi. Joskin se on melkein pakon sanelema mahdollisten tulevien poliittisten päätösten takia. Olen kotona hakemuksen mukaan 08/2017 mutta katsomme tilannetta siinä ajan kuluessa välillä uudestaan. Ajattelimme, että jos kotihoidontuki todella jossain vaiheessa kiintiöidään isälle ja äidille, niin silloin on varmaan turha hakea esim. jatkoa jos alunperin hakisinkin vain 08/2016 saakka. Meillä kun ei ole mitään järkeä isän jäädä kotiin ja minä täällä ihan mielelläni olen. Täytyy vain toivoa tuollaisen hakemuksen menevän vielä läpi.

-Napsi 21+3-
 
Minä mietin myös jo tulevia työhönpalaamisia. Mielelläni kotona olisin sen kolme vuotta kuten aiemminkin, mutta ehkei se ole talouden puolesta enää mahdollista. Nyt on enemmän asuntovelkaa jne. Ja meillä se olen minä joka olen kotona, mies on erilaisessa töissä kuin minä ja tulotkin ovat parempia. Isyyslomalle nyt tietenkin jää ja hänellä on enemmän vuosilomaakin kuin minulla, opettajan työt siis.
Jos aikaisin töihinpalaaminen olisi 08/2015 niin keskimmäinen lapsi aloittaa silloin eskarin. Eikä vuoden vanhaa vielä hoitoon.. No jos sitten vuoden päästä 08/2016 hän aloittaa koulun..! Olisin niin mielelläni siinä silloin vielä kotona. Nyt esikoinen aloittaa tänä vuonna koulun. Mutta toisaalta aloittaa se tämä masuasukkikin joskus sen koulun joten ei näin voi loputtomiin ajatella..
Olenkin jo nyt miettinyt Kelan uusinta uutta joustavaa hoitorahaa, jonka avulla tekisin kolmipäiväistä viikkoa vaikka 01/2016 alkaen. Sitten olisi sopivasti viikolle kaikkea ja ei olisi pelkästään se kotihoidontuki.

Morel 24+6
 
Heissan kaikille ja iso kiitos neuvoista joita ummetukseen liittyen annoitte! Neuvojen avulla maha on alkanut onneksi pikkuhiljaa toimimaan, ja yritän nyt pitääkin sen kunnossa. Tämäkin on sellainen asia josta en ole ikinä koskaan ennen kärsinyt, siksi en osannut kiinnittää asiaan huomiota ennen kuin oli liian myöhäistä. No, meillä on nyt melko hektinen elämänvaihe menossa, asutaan vielä vähän keskeneräisessä talossa ja tekemistä on siis hirveästi. Ruokavaliohan siitä kärsii, ja luulen että se edesauttoi kovasti ummetusta.. Elämä alkaa kuitenkin pikkuhiljaa normalisoitua joten jospa se tästä :)

Peräpukamista on ollut juttua, mulla niitä on ollut aina. Harvoin kuitenkaan niin kipeitä että olisivat vaatineet hoitoa, ja silloin olen käyttänyt apteekista saatavia suppoja ja voiteita. Pukamat ovat niin inhottavia silloin kun ovat kipeitä, että tsemppiä vaan kaikille jotka niiden kanssa joutuu elämään.

Sinadrius, tarkoitin juurikin sellaista esim. kaukalossa käytettävää unipussia. Onko suosituksia? Yöllä käytettävä unipussi voisi olla kätevä myös, jos vauva vain siinä viihtyy.

Sokerirasitustestistä, minun neuvolatäti sanoi heti ensimmäisellä käynnillä että siihen joutuvat kaikki tietyn iän ylittäneet, en vain muista rajaa. Itse olen nyt 30. v. Painoahan mulle on tullut sellainen 5-6 kg, kertaakaan siitä ei ole sanottu muuta kuin että nousu on maltillista. Aika sokerirasitustestiin on varattu jo. Tässäkin taitaa käytännöt vähän vaihdella paikkakunnittain...

Töihin palaamisesta, näillä näkymin aion palata töihin äityisloman ja kesäloman jälkeen elokuussa 2015. Isä jää sitten vauvan kanssa kotiin pitämään omia lomiaan ja isyyslomaa, hoitoon vauva menee varmaan loppuvuodesta. Ja jos meistä jompikumpi tekee lyhennettyä työviikkoa, on se isä. Meille tämä on kaikkein järkevin ja helpoin ratkaisu. Eihän sitä koskaan tiedä mikä oma olo on siinä vaiheessa kun töihin paluu on edessä, mutta jos itseäni yhtään tunnen niin haluan palata silloin jo takaisin.

Vauvan liikkeistä, pitääkö kenenkään vauva välillä hiljaisia päiviä? :D Minä tunnen liikkeitä jo koko ajan, tuntuvat myös ulkopuolelle. Mutta nyt on ollut muutama sellainen päivä, että vauva on liikkunut todella vähän. Tällaisia päiviä edeltäneet päivät ovat olleet tosi kiireisiä ja täynnä tekemistä, joten voisiko liikkeiden vähyys johtua siitä!? En tiedä mutta vähän se aina huolestuttaa, kun liikkeitä ei tunnukaan. No, onneksi toistaiseksi sitten hiljaisen päivän jälkeen on mahassa jumppailtu niin ahkerasti että huoli on väistynyt :)

Vielä omaa napaa vähäsen, nyt kun ummetus on helpottanut niin päällä on aivan jumalaton flunssa. Vähän lämpöä, yskä ja kipeät keuhkot. Lääkkeitä en ole syönyt koska kuume ei ole noussut kovaksi, joten ei auta kuin lepäillä. Mutta ihan perseestähän tämä on, nyt varsinkin kun kotona olisi niin paljon laitettavaa ja siivottaa, en jaksa enkä pysty tekemään mitään :(

Hispula 22+0
 
Ahaa, mä olen sitten ihan sekaisin teidän unipussienne kanssa :D Mulla oli esikoisella kaukalossa sellasen paksu, lämmin pussi, kun poika syntyi helmikuussa. Se oli ihan älyttömän kätevä, mutta sitä tosiaan käytetään vain pakkasilla, kun ostettiin niin paksu.
 
On sitä vauvalle pussia joka lähtöön :) Jossain tv-ohjelmassa oli joskus odottava äiti, joka oli hamsteroinut 11 unipussia ennen vauvan syntymää. Onneksi en ottanut mallia, omani viihtyi pussissa ehkä 5 minuuttia. Eli tekisi mieli sanoa, että ostakaa se pienin versio ja kokeilkaa eka mitä mieltä piltti on koko pussista :)

Kaukalopussi on meille uusi tuttavuus ja löysin sen mikälie eisbrplaplaplan -50% alesta näin kesän kynnyksellä. Odotan mielenkiinnolla miten tulokas siihen suhtautuu.

Jonkinmoinen turvotus alkaa vissiin nousta, kun aamulla sormiin nätisti menneet sormukset sai nyhtää pois saippuan kera tuolla helteessä kävelyn jälkeen. Plää, mä en ala mitään jos niistä joutuu jo nyt luopumaan :/

Muistin muuten juuri, että esikoisen kohdalla tässä vaiheessa valui maitoa jo niin, että sai kulkea suojat liiveissä. Onneksi tuolta on vielä säästynyt!

-Napsi 21+3-
 
noniin... olin jo unohtanut salasanani tanne, selva vinkki etta pitais kayda useemmin :) naa sivut vaan on kannykalla tosi hitaat kayttaa niin siks tahtoo jaada... mut mut... taalka oli pukamista ja jalkakrampeista ainakin juttua. itelka kuumottaa oisin jalat ihan tulikuumina nilkasta polveen asti. oon loytanyt ratkasuks villasukat. kylla niissakin jalat lampee muttei se oo mitaan verattuna niihin tulikuumiin koipiin. perapukamatkin on tuttu juttu , valitettavasti. muttei oo tassa raskaudessa ruvennu onneks viela vaivaamaan. odottelen niita sit synnytyksen jalkeiseks kaveriksi... sillon ne on oikeen ihanat ;) mulla on enempi vaivaa suonikohjuista nyt. toinen jalka on polvesra nilkkaan lahes sininen niista. ei onnens oo kipeet muuta kuin ihan nilkasta mutta nailla ilmoilla kun tulee kesa, tukisukka ei oo kiehtova ajatus mut pakko kayttaa sita, hiukan hillitsee niitten pullotusta. tasta tais tulla tallanen ei-niin-kivoja aiheita sisaltava viesti :) sain kelalta muuten jo aitiysloma ja rahapaatoksen. jotenkin tuntuu et miten voin jo olla kohta jaamassa aitiyslomalle kun justhan vasta tein sen plussatestin... hiba 25+4
 
Täällä jälleen. Jännittää! Huomenna kauan odotettu rakenneultra. Toivottavasti kaikki kunnossa. Miehen siskolla sydänvika ja käden epämuodostuma, joten joudutaan aina tarkempaan syyniin. Hyvä kyllä niin, että tutkivat! Kunpa sukupuolikin selviäisi :)

Mulla ikää 32v ja en joutunut sokerirasitukseen. Vaikka kaveri joutui, kun ikää oli jo 30 täynnä. Outoa!

suonikohjut: myös tänne rantautuneet! Toisen lapsen jälkeen ilmestyi ja hoidatin pois, kun kolmatta lasta en tosiaan enää ajatellut. No mieli muuttui ja kas kas...samassa kohtaa pahemmat suonikohjut. Kuva kulkea pitkissä housuissa koko kesä :-( Ja kun ne vieläpä särkee:-( Tietääpä mihin veronpalautukset menee. Mä niin menen vaahtohoitoon uudelleen!

Töihin palaan varmaan taas kun lapsi on 2v. Harmi että juuri silloin alkaa toisella tyttärellä koulu. Mut tuskin kolmea vuotta pystyn kotona olemaan. Asuntolaina jne painaa päälle.

Mulla normaalisti maha toimii tosi huonosti. Nyt sit jostain syystä säännöllisesti, onneksi! Toisessa raskaudessa sain peräpukamia välillä, joten varaudun niiden tuloon tälläkin kerralla, auts!

Nyt nukkuun, jos uni tulee. Ilmoittelen ultran jälkeen uusia kuulumisia.

SuSette82 ja 20+6
 
No niin, unet taas vaihteeksi karkasi vessareissun yhteydessä, johan tuota sainkin pari yötä taas kunnolla nukuttua.

Minä, ainakin tämän hetkisen ajattelun mukaan, palaan töihin kuten hispula, eli elokuussa 2015. En koe olevani kotiäitityyppiä, vaan paljon parempi äiti lapsilleni kun käyn myös töissä. Vauva on elokuussa vielä pieni, toivottavasti isä jäisi kotiin (hänellä tällä hetkellä huonommat tulotkin kun minulla). Minun on melkein järkevintä palata töihin vaan elokuussa tai tammikuun alusta. Nyt on toki ihan erilainen kotiäitiysaika kuin esikoisesta, jolloin samalla paikkakunnalla ei asunut alussa ketään tuttuja kun kaikki opiskelukaverit oli muuttaneet pois. Tuntui, että seinät kaatuu päälle. Nyt asun vanhempieni kanssa samalla paikkakunnalla ja lisäksi ympärillä on ihanat ystävät ja työkaverit, ja tässä ihan lähellä pari tuttua kotiäitiä (mm. kummitytön äiti), joten voi olla, että nautin kotona olemisesta ihan eri tavalla.

Täällä on vielä nautittu ekoista hellepäivistä täysin siemauksin, mutta sitten ei enää ainakaan, kun sisälläkin tuskasen kuuma.

Vuuti 22+1
 

Yhteistyössä