Syyskuun Söpöliinit 2012 *Elokuussa*

Imetyksestä ollu puhetta. Meillä esikoistyttö synty rv 38+5 ja imeminen ei lähteny sitten millään käyntiin. Tuskastuneena yritin ja yritin mutta ei siitä kerta kaikkiaan mitään tullu. Multa tuli maitoa tosi paljon, mutta vauva ei vaan saanu imettyä rintaa kunnolla. Rintakumin kanssa onnistui ihan ok tuo syöttö, mutta ei sitäkään kuulemma kannattais pitkään käyttää. Kiree kielijännekkin tytöltä napsastiin poikki mutta ei senkään jälkeen saanu kunnon otetta tissistä. Ja mulla on rinnanpäät ihan normaalit että niistä saa kyllä lapsi imuotteen hyvin, mutta jotenkin ei yhteistyö vaan onnistunu. :( Tunnen kyllä vieläkin syyllisyyttä siitä. Ja asiaa ei helpottanu yhtään eilnen neuvola käynti kun neuvolatätikin alko kommentoimaan että kyllä se siitä lähtee hyvin ja pyydät vaan apua. Ei se tosiaan kaikilla niin helppoa ole. Oon kyllä korviketta jo varannu kaappiin varmuuden varalta. Mutta viime kerrasta viisastuneena aion kyllä vaatia kunnon opetusta tuon imetyksen suhteen. Niinkun oon jo sanonu niin ei ainakaan täälä mikkelissä tuo neuvominen ollu kovin hääppöstä. :(

Riikka&niisku 37+1
 
Minäkin tungen lusikkani imetyskeskusteluun. 42+1 syntyneen kanssa imetys loppui kuukaudessa, kun rinnasta ei tullut tarpeeksi nopeaan tahtiin maitoa, pumppasin pari kuukautta siten maitoa neidille. 41+4 syntyneen kanssa ongelma oli pari kuukautta se että nukahti tissille heti alkuunsa ja lopetti imemisen, sen ajan sitten pumppasin ja imetin, kunnes tajusin pumppaamisen jo paljon helpommaksi tavaksi. Jaksoinkin sitä suunnilleen puol vuotta. Kaktuspiikille Mie oon herunu pumpulle kyllä aika hyvin, mutta pumppaamisen takia kun etsin tietoa, niin todella moni ei tunnu heruvan pumpulle ollenkaan vaikka mikä ois. Joskus saattaa esim. vauvan katsominen tai rinnan hierominen auttaa, näitä olet varmaan jo kokeillutkin :)

Suosittelen muuten aventin sähköpummpua kaikille joille pumppauksesta näyttää vähänkin muodostuvan elämäntapa. Helpotti hurjasti koko touhua ja ne ois kyllä kuopuksen kanssa jaksanu käsipelillä niin pitkään :)

Menhit ja Touho 38+0 *poks* :heart:
 
Kiitoksia imetykseen liittyvistä vastauksistanne!

Meillä oli teholla ihana kätilö joka opetti kädestä pitäen kunnon imetysotteen. ns.hampurilaisotteen,eli äiti ottaa rinnasta kiinni niin kuin hampparista,se aktivoi kuulema maitorauhasia ja vauva nappaa sitten nännistä kiinni. Meillä tosiaan lähti hyvin imetys teholla käyntiin,poitsu nappas heti kiinni ja alkoi imeä! Hieman ihtee pelotti että ottaako enää tissiä kun pullosta siellä syöttivät korviketta sen ajan kun ite pääsin paikalle ja niitä pikku tippuja sain alussa lypsettyä korvikkeen sekaan. Olihan poitsulla sitten päivän ajan nenämahaletku kun keltasuuden takia ei jaksanut tissiä imeä ja paino putosi 11,1% (sallittu 10% syntymäpainosta).
Se oli kyllä itkun paikka mulle kun näin että poitsulle oli se letku laitettu... :'(
Kävi niin sääliksi pikku reppanaa! Onneksi se saatiin pois seuraavan päivänä kun paino alkoi nousta ja poikakin voimistu tissiä imemään.

Kyllä sitä maitoa taitaa tosiaan tulla tarpeeksi,kovin tyytyväinen jätkä on tissin jälkeen ja nukkuu sen 3 tuntia ja taas herää syömään. Välillä,varsinkin päivisin,ottaa välisyöntejä,mutta yöllä nukkuu syöttöjen välit,joka tosiaan on 3 tuntia. :)
Ilmavaivoja meinaa olla,ei oikein röyhtäisy irtoa joka kerta syönnin päälle... Onnes helpottaa kun nostaa pystyasentoon tai pitää masullaan niin pierut päräjää paremmin! :D
Lämpimät suihku/pyyhkeet on kokeiltu,vauvan katsominen jne kans,mutta ei ainakaan vielä ole auttanut pumppaamisessa. Noh,kunhan pojan imiessä maitoa tulee,se kait se on pääasia! Olis vaan ollu hyvä pakastaa varulta sitä maitoa.
Täytyy kokeilla parin päivän päästä taas,en jaksa nyt ressiä tästä vetää!

Tunnin päästä tulee neuvolan täti käymään,saas nähä mitä se käynti pitää sisällään?! Perus nla tarkastuksenko?!

Minä se jumin tänne kirjottelemaan :ashamed:

Kaktuspiikki
 
Milla vähän näyttää, ettei tuo tapaaminen nyt oikein kiinnosta kuitenkaan ketään, yritin siis tuossa aikaisemmin sitä kysellä et olisi ollut nyt alkuviikosta, kun ei enää tiedä millon tässä tulee itsellekin lähtö tositoimiin, mutta ei tosiaan tullu kannatusta asiaan. Täytynee siis unohtaa ilmeisesti....
 
huomenta

kohtas pitäs lähtä, pelkopolille ja kokoarvioon sairaalalle... nyt jännitää. mitä jos ne sanooki että et sää mitään käynnistys aikaa saa.

saapa kuulla asiantuntevan painoarvion nyt ja asiantuntevan tiedon kohdunsuun tilanteesta. viimeyön nukuin NIIN hyvin kun otin panadolia jo nukkumaan mennessä, en tiijä mikä mua sitte pitää oikein hereillä... kun en niin kovasti tunne kipiä olevani mutta kun panodin ottaa niin heti saa nukuttua

puuron keittoon...

tänään 37+0 viikko vielä niin sais mun puolesta vaikka tulla
 
Onnittelut kaikille jakaantuneille täältäkin!
Meillä ei ole vielä pienintäkään merkkiä maailmaan tulosta, mutta eipä ole vielä kiirekään =)
Imetykseen liittyen taas, onko teillä ollut mikä tilanne ennen synnytystä, onko vuotanut tai tullut mitään tippoja? Meillä tulee vähän jotain maitomaista tippaa, toivottavasti olisi hyvä merkki imetyksen onnistumisen suhteen. Siis maidon nousun ylipäänsä... Omalla äidilläni ei maito noussut ollenkaan, ilmeisesti stressin takia, niin jännittää tämän oman ekan kanssa...

Scarabee ja Pikku-Muru 36+1
 
Scarabee mulla on molemmissa raskauksissa tullu jo tossa puolen välin jälkeen rinnoista maitoa. Välillä tihkunu ja sitten jos puristaa niin tulee ihan kunnolla. :) Ja mulla esikoisen kanssa kyllä maito nousi hyvin ja maitoa ois riittäny vaikka useammalle. :)
 
Mulla ei maitoa yleensä ole tullut (tänään sain puristamalla tipan aikaiseksi), mutta maitoa on silti riittänyt aina. Ainoastaan keskimmäisen kohdalla maito stressin takia loppui kun lapsi oli n. 8 kk. Onneksi nyt ei ole samanlaista stressiä tiedossa (miehen hullut sukulaiset on "eliminoitu" elämästämme :D )

Tänään luottovyöhyketerapeutille, joten aion synnyttää kahden vuorokauden sisällä ;)

Ikpi rv 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: Riikka90
Kiitos kaikille onnitteluista! täällä arki on lähtenyt hyvin käyntiin.Neiti nukkuu suurimman osan päivästä ja iltasin on pari tuntia hereillä.Yöllä nukkuu yhden 3-4h pätkän.Muuten herää tunnin välein syömään.Tänään kävin ekaa kertaa ulkona tuon esikoisen kanssa.
Joku puhui reisissä tuntuvista suppareista.Mulla on kummassaki synnytyksessä tuntunu supparit reisissä.Aqua rakkulat on vähän helpottanu kipuja.Ponnistusvaiheessa en nyt meinannu tuntea suppareita ollenkaan,kun reidet oli niin kaameen kipeät.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa!

Meikäläisellä tämä kirjoittelu puoli tuppaa unohtumaan välillä...lueskelen kyllä päivittäin ja yritän pysyä kärryillä!:)

Ensiksi oikein lämpöiset onnittelut jo vauvansa saaneille!!:heart:

Kaikenlaista olette jutustelleet...yritämpä nyt jotain kommentoida. Pitäisi näköjään heti heittää kommentit, ettei unohtaisi mitä piti vastailla.:LOL: dementia....

Sairaalassa olemisesta...ekan kanssa oltiin viikko, koska poika kellastui jo joutuikin sitten yhdeksi päiväksi sinivalohoitoon. Siinä sitten hormonihuuruissa itkeä tihruutettiin, vaikka tiesinkin ettei mitään hätää ole. Silloin oltiin pojan kanssa kahden hengen huoneessa ja siinäkin suurimman osan ajasta oltiin ihan kahdestaan. Silti, ei siellä mikään mukava ollut makailla kun ei osannut nukkua. Koti-ikävä oli iso...
Kakkosen kanssa olin viisi päivää saikulla. Koska vedet meni, olin yön tarkkailussa ja aamulla käynnistettiin kun ei mitään tapahtunut. Makailin sen yhden yön jossain tarkkailuhuoneessa synnytyssalin läheisyydessä. Ei paljo tullut nukuttua sinä yönä, joten olinkin aika puhki kun neiti sitten lopulta päätti syntyä. Lapsivuodeosastolla oltiinkin sitten viiden hengen huoneessa, joka oli koko ajan täysi. Eipä paljoa nukuttu silloinkaan...en tykkää sairaalaelämästä yhtään. Silti toivoisin, että voisin "huilata" pari yötä siellä kun kotona kuitenkin odottaa kaksi muuta lasta ja ne loputtomat kotityöt, joita ei sitten kuitenkaan voi olla tekemättä. Ihanaa päästä välillä valmiille ruualle...heh,heh!

Imetyksestä voisin sen verran sanoa, ettei paniikkia siitä oteta. Kahden edellisen kanssa se ei ole onnistunut kuin kuukauden päivät ja koko ajan kumpikin lisämaidolla. Onnistuu jos onnistuu...kyllä lapset korvikkeellakin kasvaa eikä siitä kannata potea huonoa omaatuntoa ja huonommuutta äitinä. Ensimmäisen kohdalla oli tietenkin kova pala kun ei sitten se imetys onnistunutkaan kovasta yrityksestä huolimatta. Toisen kanssa siihen osasi jo varautua. Nyt on kuitenkin nuita tippoja tullut jo sieltä puolivälistä asti. Edellisissä ei ole tullut??? Ja nyt pari viimeistä päivä nännit ovat olleet kipeähköt...enteileekö se sitten jotakin, tiedä häntä!

Neuvolassa kävin eilen ja kaikki oli ok. Painoa oli tullut se 700g/vko, mutta kokonaispainonnousu on kuitenkin kuulema todella hyvä. Verenpaineet oli ok, samoin pissa. Hemppa oli 140, jota itsekin ihmettelen kun en edes syö rautaa nyt. Sf-mitta oli kasvanut vaivaisen sentin eli oli 34cm. Siellä yläkäyrällä meidän mies menee. Ilmeisesti vauva oli laskeutunut jo jonkin verran. Terkka sanoi,että päätä ei saa enää liikuteltua. Joten tässä pitäisi alkaa pikkuhiljaa valmistautua lähtöön. Sanoi, että tämän viikon jos otat rauhallisesti että päästäisiin sinne täysiaikaisuuden rajapyykille. Miten tässä voi rauhallisesti ottaa? Kaikki hommat levällään, vauvan vaatteista lähtien kaikki rempallaan. Olo on vain niin vetämätön, etten saa mitään tehtyä päivän aikaan. Alkaa todella pelottaa se lähtö ja koko synnytys...

Etna Miten sie jaksat siellä navetalla huhkia? Miusta tuntuu et henki lähtee kun pari päivää joutuu välillä siellä kävelemään. Enkä tee siellä todellakaan kovin kummosia töitä...

emäntä82 ja möttiäinen 36+3
 
Hei vaan kaikille!

Paljon onnea Kilimanjarolle! :heart:

Tämän päivän neuvolakuulumisia tulin kertoilemaan.

39+6 (38+5)

paino +350 g (+87 g) yhteensä tullut n. 10,5 kg
RR 126/88 (125/80)
pissassa prot. + (puhdas)
hb ei mitattu (127)
sf 33 (31,5) viimeviikolla oli parin sentin notkahdus edelliskertaiseen, eli vauva oli silloin laskeutunut
sykkeet 145, rt sekä liikkeet ++

proteiinit tosiaan yhdellä plussalla, mutta terkka ei ollut huolissaan koska turvotuksia ei pahemmin ole, eikä myöskään päänsärkyä tai huonoa oloa. Alapaine oli pikkasen noussut, mutta ei sekään mikään erityisen korkea ollut mun normaalitasoon nähden (yleensä ollut n. 84), että kehoitti vaan seurailemaan oloja. Uuden ajan sain vielä ens tiistaille, jolloin viikkoja ois 40+5, mutta kovasti on toiveet korkealla, ettei sinne enää tarvis mennä.

Huomenna olis tosiaan la, mutta ei kyllä ole mitään tuntemuksia sen puolesta, että olis poitsu ihan vielä pois tulossa. Jo pidemmän aikaa on joka ilta tullut jonkun verran napakoita supistuksia, mutta aina ne vaan loppuu kun nukkumaan menee. Pitäisi varmaan kokeilla valvoa ens yö, josko sais siten ne supistukset pysymään ja vahvistumaan ;) no, jos en nyt kuitenkaan. Max. 2 viikkoa jäljellä, mutta toivottavasti ei tarttis niin kauaa odotella.

äippä ja poika 39+6
 
Täälläkin oli tänään neuvola. Kaikki oli ihan ok, painoa oli tullut +700g (yht.10kg) Sf 30,5cm. Vauvan pää edelleen heiluu, eli ei ole kiinnittynyt. Terkkari kyllä sanoi, että harvemmin toissynnyttäjillä vauva kiinnittyykään aiemmin vaan vasta synnytyksen alkaessa?? Mistä lie johtuu...
Mullahan pamahti eilen turvotuksia 3,5kg, mutta tänään taas paino ihan normaali. Pissakin oli puhdas joten ei tarvi huolestua ainakaan myrkytyksestä. Huh!

Täällä huomenna 37+0 ja vauva sais alkaa ulostautumaan viikon päästä :D Toiveajattelua!

Monella on jännät ajat kun la ihan näinä päivinä! tsemiii kaikille! :)
 
Ikpi tuosta vyöhyketerapiasta. Onko siitä oikeesti apua synnytyksen käynnistymisessä? :) Oon miettiny että vois loppu vaiheessa kokeilla ja moni on kyllä suositellu että voi käynnistää synnytyksen. Ootko muissa raskauksissa käyny ja onko auttanu? :)

Riikka&Niisku 37+2
 
Deleted member 70007
Moikka!
Myö sovittiin Kakaan kanssa, että miekin otan tuon tehtävän, että lisäilen teitä mammoja meiän FB-ryhmään. Eli ensisijaisesti kai miulle yv:tä tuonne ryhmään haluaville! :) Josko sie äippä88 lisäisit miun nimen tuonne myös :)
 
emäntä82 en mää sielä navetalla tee kuin iltahommia, robottilypsää mutta on siinä semmonen 5-7 jotka pitää käsin hoidella, sitte siivousta ja ruokintaa lähinnä n. kolme tuntia varmaan päivässä yhteensä hommailen siinä että ei se aivan mahottomia oo, hengästyy kyllä kauheesti ja sitte ei illalla enää jaksa mitään kyllä tehä. mieli pysyy virkeenä kun hapen mukana tulee haisteltua navettailmaa =)

no kokoarviossa käyty... nyt on siis 37+0 ja vauva painaa 3500g, edellisen mittauksen perusteella arvelin että jos on oikein mitattu olis n.3600 joten kyllä se siinä vaan pyörii, iso olis taas tulossa ja sain ajan käynnitykseen 21.9. jos ei ole tullu aikasemmin... aikamoinen helpotuksen huokaus.

pelkokeskustelu käytiin ja se helpotti ja selvensi päätä. nyt odotan ihan hyvällä mielin synnytystä ja luotan että jos jotain näyttää menevän vikaan niin saan apua
 
Riikka90 Itse kävin hieronnassa vyöhyketerapeutilla ja hän sanoi, että tekee myös hoitoja odottaville jotka vähintään viikoilla 40+0 Aiemmin ei saa tehdä. Eli perustuu akupisteiden paineluun..kertoi, että 98% asiakkaista synnytys lähtee käyntiin lähiaikoina. Kertoi esimerkin kun eräs nainen oli käynyt edellispäivänä ja seuraavana aamuna oli tullut viestiä, että on nyt sairaalassa :D Itse kyllä ajattelin varailla sinne aikaa laskettuna päivänä jos vaan vielä silloin oon yhdessä koossa :) Eihän siitä mitään haittaa ole ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Riikka90
Riikka90: Lempiaiheeni, josta voisin pitää tuntikausien luennon :) Mutta yritetään kuitenkin lyhyesti: Vyöhyketerapiaa on erittäin montaa erilaista suuntausta. Sekä varsinaista vyöhyketerapiaa että refleksologiaa, jotka maallikoilla sekaantuvat helposti. Eli ei oikeastaan voi esittää kysymystä: auttaako vyöhyketerapia.

Näiden lukuisien suuntausten lisäksi aina hoitaja ja hoitajan ammattitaito vaikuttaa. Meillä on vyöhyketerapeutti, joka ei mainosta missään ja jonot ovat kuukausia. Akuutit tapaukset ja lapset pääsevät usein peruutuspaikoille ja minäkin menin nyt lasten "siivellä" ajoille, jotka varattu viime vuoden puolella. Me siis olemme käyttäneet tämän vyöhyketerapeutin palveluja kahdeksan vuotta, on parantanut migreeniä, koliikkia, lapsettomuutta, allergioita jne jne. Nykyään käytämme ennaltaehkäisevästi ja esim. tulevalle vauvalle on jo varattu aika.

Ennen tämän terapeutin löytämistä olin kokeillut muitakin vyöhyketerapian ja refleksologian muotoja, ilman tulosta. Tämä suuntaus, millä hoidetaan on Charles Ersdalin suuntaus Vyöhyketerapia - Suomen Vyöhyketerapeutit ry Oma terapeuttimme ei ole tuolla listalla enkä osaa sanoa noiden muiden pätevyyttä. Tässä hoidossa kipeiden pisteiden käsittely sattuu, kun taas esim. refleksolgiset suuntaukset ovat pehmeämpia.

Tosiaan olin tänään lasten ajalla ja sain "vinguttua" käsittelyn, vaikka vyöhyketerapeutti mietti asiaa kovin, koska viikot eivät ole vielä täynnä. Olen käynyt kahdeksan vuotta hoidoissa, jossa siis käsitellään kokonaisvaltaisesti kaikki kehon alueet pisteistä ja voin sanoa, että mikään ei ole koskaan sattunut enempää kuin tämä tämänpäiväinen. Huh. Ja niin se kuulemma tekee kaikilla.

Aikaisemmissa raskauksissa en ole käynyt "käynnistyshoidossa", kun ekaa odottaessa emme tuosta hoidosta tienneet ja toka ja kolmas on sen hepatoosin vuoksi käynnistetty sairaalassa. Nyt käytin myös tätä pelkoa pyyntöni tueksi ja hoitaja suostui hoitamaan.
Kuulemma muutaman vuorokauden sisällä, tuskin saman päivän aikana, ovat asiakkaiden synnytykset käynnistyneet.
 
Onnea rauha räppääjä tyttärestä :) :flower: Ukko kullan kanssa vietetään viimeistä iltaa kahden kesken. Lapset mummolassa hoidossa jo valmiiksi ja aamulla nyytin haku reissulle :heart::heart: APUA. Mihin ne viikot katosi kun minä täällä valitin ja kitisin että kun ei se synny ja tää raskaus ei pääty ikinä :D Hih. Sekin aika meni nopeammin kuin uskalsi kuvitellakkaan.. Herran pieksut sentäs :) Mä en huomenna ole enää raskaana.

Pipsa pikkuinen 39+4 :heart: Tervetuloa maailmaan :heart:
 
Jännä nähdä Ikpi miten käy. Toivottavasti käynnistyy. Kävin itse vyöhyketerapiassa viime viikolla, ei tosin tehnyt mitään synnytyskäynnistyskäsittelyäkään ja minulle oli eka kerta. Terapeutti vaikutti kyllä asiansa osaavalle ja kovasti mietityttää veisinkö vauvan käynnille. Hänelläkin käy paljon vauva-asiakkaita. Ainakin jos vauva on kovin itkuinen, niin mennään. Mies vähän skeptikko tämän asian kanssa. Perusjörrikkä.. Lääkäriinkin vasta pää kainalossa :D

Täällä ollaan edelleen vauvelin kanssa sairaalassa. Tänään oisi muuten jo päästy, mutta sitten tuli huonoja sokeriarvoja viime yöltä. Vähän tossa mittaamisessa ärsyttää, kun kätilöt täällä osastolla eivät luota pikamitareihin, vääristävät kuulemma arvoja alaspäin. Sitten mittaukset tilataan labrakierroille. Mittauksen pitäisi olla ns. paasto, eli kuvata kunka hyvin vauvan verensokeri pysyy hyvänä. Sitten ajoitetaan ruokailu pari tuntia ennen labrakiertoa, joka tulee sitten myöhässä ja kas kummaa, arvot on hiukan liian pieniä. 3 hyvääarvoa pitää saada ja yksi huono romuttaa tilanteen.. No, on yritettävä suhtautua tähän kuin lepolomaan. Vauveli syö hyvin, imetus on lähtenyt mukavasti, maitoakin tulee ja kyllä on suloinen nyytti. Kotiin olisi silti tehnyt mieli. Esikoinen käynyt täällä isän kanssa muutaman kerran pikaisesti ja on selvästi hämmentynyt. Olisi kiva saada arki rullaamaan. Onneksi oma toipuminen jo pitkällä.

Sitten synnytyskertomusvaroitus..
Lapsivettä tosiaan lurahteli ensimmäisiä kertoja maanantaina siinä aamukasilta. Esikoinen oli aamupäivän mummin kanssa, kuulostelin vointiani ja keräsin sairaalakassia. Soitin synnärille ja käskivät tulla viimeistään illalla tai sitten kun siltä tuntuu ja käskivät tehdä liikelaskentaa. Supistuksia tuli 7 minuutin välein, aika kivuttomia olivat. Esikko tuli kotiin syömään ja laitoin hänet unille, sitten siinä mietin mitä tehdä, lopulta silitin pyykkiä.. Jossain vaiheessa kellotin supistusten väliksi 4 min, olivat edelleen aika kivuttomia, mutta jossain luki että siinä 4-5 min supistus välillä voisi olla hyvä tulla sairaalaan, joten soitin miehen töistä kotiin, pyysin mummin hätiin ja oltiin sairaalassa suunnilleen 15 yli 2. Supistukset napakoituivat matkalla vähän, mutta ei oikeastaan sattunut vielä. Toimenpidehuoneessa otettiin vauvan sydänääniä ja supistuskäyrää. Kohdunkaula oli kadonnut ja 3 senttiä auki, eli ihan hyvä tilanne. Kätilö sanoi, että voidaan lähteä kotiin vielä jos halutaan ja jos en ole kovin kipeä. Sanoin ettei ehkä vielä tarvita droppeja. Mietittiin mentäisiinkö kanttiiniin kahville, 15 min piti kuitenkin ottaa sydänkäyrää. Ihmettelin siinä olinko ruvennut heti sairaalaan tullessa jännittämään, vai oliko paikallaan makaaminen ahdistavaa. Siinä vartissa tuli kuitenkin selväksi etten lähde enää mihinkään ja ehdin jo katua ettei tullut heti pyydettyä lääkkeitä. Kätilökin tuli pian sanomaan, että siirtää meidät synnytyssaliin, kun vauvan sydänäänet hiukan laskivat supistusten aikana ja halusivat anturin vauvan päähän. Nyt huolestuin vähän. Oltiin synnytyssalissa ehkä kolmen maissa. Sinne kävelin itse ja kävin vessassa, mutta nyt supistuksia tuli jo melkein koko ajan eikä meinannut jaloillaan pysyä. Kätilö vaihtui, koska arvioivat että tilanne etenee rivakasti, hyvin synkkasi uuden kätilön kanssa, joka ensi töikseen kysyi haluanko kivun lievitystä ja rupesi sitä valmistelemaan ja tilasi anestesialääkärin. Ne oli tietty varattu, joten siinähän kärvisteltiin sitten.. Koetin muistella lukemaani kirjaa, missä piti sukellella kohtuun kipujen ajaksi, hengitellä ja rentoutua.. Silti kyllä meinasi iskeä paniikki lähes joka supistuksessa, ilokaasua kokeilin, mutten ehkä hoksinut se käyttöä ja maskiin hengittäminen ahdisti. Sitä ei kovin kauaa kestänyt, kun tuli semmonen fiilis, että nyt ponnistetaan. Kätilö oli lähtenyt käymään jossain ja toisen sellaisen erilaisen supistuksen jälkeen sanoin miehelle että soittaa kelloa. Kätilölle sanoin että nyt ponnistuttaa ja tukkaahan sieltä jo kuulemma näkyi. Kätilö laittoi siinä pudendaalipuudutteen ja näihin aikoihin taisi se anestesialääkärikin tulla ovelle, myöhäistähän se jo oli.. Ponnistusvaihe kesti sitten mun mielestä iäisyyden ja papereilla kahdeksan minuuttia. Kyllä sen täytyi sitä pidempi olla.. Sattui kyllä, mutta oli kiva kun sai tehdä jotain (aika kliseistä kyllä). Tuntui aika inhalle tuntea pää synnytyskanavassa ja jossain vaiheessa tunsin myös vihlontaa virtsaputkessa. Tavallaan kyllä aika kiva, kun pystyi ikäänkuin itse kuulostelemaan hajoaako paikat ja kätilö neuvoi tosi hyvin pään ulostulossa. Välillä ponnistettiin, sitten hengiteltiin jne. Pidin itse jalkojen takaa kiinni ja jossain vaiheessa tuli toinen kätilö paikalle. Esikoisen synnytyksessä taisi olla joku kangas polvilla, kun en nähnyt silloin mitään, nyt näki kyllä aika paljon ja mies myös |O no, pään jälkeen loppu oli helppoa! Mies totesi että tyttö tuli, vauva nostettiin syliin ja sitten ihmeteltiin. Mukavan rauhallinen tunnelma verrattuna esikon synnytykseen, missä jos jonkunmoista lääkäriä ja kaikki tapahtui niin äkkiä. Nyt mies sai leikata napanuorankin. Minulle laitettiin yksi ommel pintaan ja yksi syvemmälle, virtsaputkessa oli jotain pieniä nirhaumia, kirvelivät alkuun, mutta nyt jo tosi hyvä. Meni siis ihan tosi kivasti. Vauva syntyi 16.13, eli kaksi tuntia sairaalassa ja ehkä tunnin ajan kovia kipuja. Käytiin synnytyksessä olleen kätilön kanssa läpi sitä anestesialääkärin paikalle ehtimättömyyttä ja sanoin että oli tavallaan ihan ok, koska homma eteni niin äkkiä ja olinkin toivonut etten olisi puuduksissa ponnistusvaiheessa, toki olisin puudutteen ottanut, jos olisin sen saanut :kieh: no synnytystä ja puudutusten puuttumista ja samalla myös ensimmäistä synnytystä käytiin osastollakin läpi ja ihan hyvä mieli kyllä jäi. Mieskään ei traumatisoitunut, tai ainakaan tunnustanut. Aika nopeaa menoa on ollut jo kahdesti, pitänee miettiä tuleeko kolmatta :) hulluin ajatukseni synnytyksen aikana muuten oli, että voikohan sitä vadelmanlehtiteetä juoda liikaa, eli olinkohan ylireenannut kohtuni tekemään liian kivuliaita supistuksia.. Justiinsa juu.. Onneksi en saanut tätä kysyttyä ääneen :LOL:

Kohta täytynee herätellä neitiä syömään, jos ei pian itse herää. Tsemppiä kaikille viimeisten päivien ja viikkojen kärvistelyyn!

Kilimanjaro ja tytteli 2 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vyöhyketerapeuttimme hiukan epäröi asian suhteen, kun viikkoja ei ole vielä sitä neljääkymmentä. sanoi, että ehkäjoudumme tehdä toisen käsittelyn, Saas nähdä, hän ei koskaan lupaa liikoja, mutta aina on toiminut.

Meillä taas on sen verran terveydenhuoltoa nähtyä sekä lääkäreiden että luontaisten hoitojen osalta, että lääkäri ei todellakaan ole ensisijainen valinta :D Nimittäin huomattavasti paremmin voidaan nyt, kun on jo vuosia käytetty ennaltaehkäisevänä hoitomuotona tätä ja lisäksi tarpeen mukaan muutamia muita hoitomuotoja. Lääkäri ei ole oikeastaan koskaan osannut auttaa, eikä niitä ole sen koommin tarvittukaan, kun ollaan tämä vyöhyketerapeutti tavattu. Lisäksi käytämme myös toisen erikoisalan osaajaa, jolla on hallussa eräs "lempeä" hoitomuoto. Hän hoitaa sekä eläimiä että ihmisiä ja on pelastanut mm. yhden hevoseni monttutuomiolta. Tätä hoitomuotoa en nyt ota tähän esille.

Ja kokemus on opettanut, ettei ole hoitomuodon syy, jos se ei auta, vaan osaava hoitaja saa kyllä tehoa aikaan. Ihmisissä on usein se vika, että kaiken pitäisi tapahtua heti ja jos tehoa ei tule ensimmäisen hoitokerran jälkeen, sanotaan, ettei auta. Vauvat toki reagoivat nopeammin, meidän esikoisen yölliset huudot loppuivat yhdestä hoitokerrasta, oma migreenini sekä allergiat vaativat viisi kertaa ja kolmen ekan kerran jälkeen ensin vain paheni, kunnes alkoi parantua.
 
Viimeksi muokattu:
Piti tulla vinkumaan, että 40+0 pamahti tänään käyntiin ja 99% varmuudella täällä päässä ei olla minnekään synnyttämään lähdössä ei edes lähipäivinä. Mitään siihen viittaavia oireita ei ole. :D Haaveita elättelen edelleen, että tositoimiin päästäis jo tällä viikolla, mutta.... samaan aikaan takaraivossa ääni huutaa, että yliaikaiseksi mennään ja komeesti, viimeistään reilun kahden viikon päästä typykkä väkisin pakotetaan maailmaan :D Jotenkin kuitenkin mieli rauhoittunut. max 2vk odotus tuntuu jokseenkin kohtuulliselta ja viime viikot on menneet nopeammin kuin osasin odottaa - nyt voi kuitenkin jo ajatella, että hetkenä minä hyvänsä se tapahtuu.
 
Meille syntyi 21.8. illalla pieni prinssi. Mitoiltaan hän oli 3690g ja 49 cm. Synnytys jouduttiin käynnistämään kolme viikkoa ennen laskettua aikaa kun tuli raskausmyrkytys. Nyt kuitenkin kaikilla kaikki hyvin<3
 

Yhteistyössä