Syyskuun Söpöliinit 2012 *Heinäkuussa*

Heipsut ja hengissä ollaan! :wave:
Selvitty siis heinäpellolta ja niistä häistä..

Mulla huomenna neuvola niin tuun kertoon lisää, nyt taas ravattava viemään esikoista uimakoululle ettei myöhästytä!

Ja aijuu..poks poks..jo 31+0! :)
 
Onko kellään kokemusta kantoliinoista ?? Haluaisin sellaista testata mutta noita vaihtoehtoja on niin monta erilaista niin ei oikein tiedä mikä olisi aloittelijalle hyvä?? Esikoisesta mulla oli joku rintareppu mutta en tykkännyt sitä käyttää eikä soveltunu vastasyntyneelle..myin sen pois.. Nyt kiinnostais enempi nuo trikooliinat tai vastaavat..Suositelkaa jotain jos tiiätte :)
 
Biba: Mulla oli esikoisella lainassa kantoliina eikä tuo poika siinä halunnut olla.Jäi käyttö siihen kokeiluun.Kantoreppua käytin jonkun verran.
Täällä suppaillu eilisillan :/ ja päälle selkäsärkyä.To onneks neuvola niin uskaltaa ehkä sit reissuun lähteä.Toivon et vauva olis nyt tajunnut kääntyä pääalaspäin.
 
Heippa pitkästä aikaa!

Oon ollut työpäivien jälkeen niin väsynyt, että ei oo tullut tänne kirjoiteltua. Fb:n puolella tullut jonkun verran kirjoiteltua ja päivittäin melkein käyn siellä lueskelemassa.

Töitä olis ollut jäljellä vielä tämä ja ensi viikko, mutta tänään hain sitten sairauslomaa. Alkoi käydä vähän liian rankaksi työnteko, oli niin fyysistä... Nla-lääkärillä siis kävin, tässä vähän neuvolakuulumisia, rv tänään 30+2, suluissa 27+4 käynti:

Paino -111g (eli oli kolmessa viikossa jopa tippunut, jes)
RR 102/62 (104/66)
Sf 28 (25) Menee keskikäyrän vähän yläpuolella
Syke +135 (+140)
Pissa puhdas.
Vauva raivotarjonnassa, oli lääkäri näköjään neuvolakorttiin merkannut. Oonkin miettinyt, että miten päin se siellä on, kiva tietää. Nyt on pitkään tuntuneet ainakin liikkeet samoissa kohtaa.

Kohdunsuu oli pehmentynyt ja ulkosuu vähän auki (en saa selvää, että montako senttiä). Uintikielto tuli. Ja se sairausloma. Töissä ymmärsivät hyvin ja käskivät nyt ottaa rauhallisesti.

Sokerit mulla on heitelleet, vaikka oon koittanut syödä hyvin. Silloin tällöin herkutellut, kerran viikossa vähän enemmän ja sen lisäksi oon saattanut ottaa jonkun jäätelön joskus, en päivittäin. Karkit jätin kokonaan silloin monta viikkoa sitten jo. Ne on se mun pahin intohimo :D Parempi siis olla kokonaan ilman. Paastoarvot on ollu koholla lähes joka aamu tällä viikolla, sen takia saan nyt lähetteen synnytyssairaalan diabeteskätilölle. Lääkäri tänään sanoi, että ei ainakaan vielä vaikuta siltä, että vauva olisi mitenkään suuri, sf-mitta menee vain vähän keskikäyrän yläpuolella ja toi mun painoasiakin, kun se oli kolmessa viikossa jopa vähän tippunut, niin sekin on hyvä.

Niin, lääkäri vielä mietti, että sokerit olis saattaneet heitellä ihan stressinkin takia. Sitä on kyllä töistä johtuen jonkun verran ollut.

Kantoliinoista oli ainakin ollut puhe, sain kaverilta sellaisen lainaan ja kakkosen kohdalla ei oltais ilman pärjättykään :D Ihan huippujuttu, sopi mulle hyvin. Silloin oli hyvä myös sen takia, että itsellä oli kädet vapaina ja pystyi hoitaa reilun vuoden ikäistä isoveljeä samalla, vauva nukkui tyytyväisenä sylissä :) Joku semmonen ergonominen kantoreppukin meillä oli lainassa serkulta, sekin oli tosi kätevä ja hyvä! Esikoisen aikaan meillä oli ihan perus baby björnin rintareppua ja se oli kyllä surkea.

Kärttyisyydestä ootte myös puhunut, täällä yksi äksyilijä :ashamed: Joka asiasta täytyy miehelle sanoa ja valittaa :( Mies on kyllä ymmärtäväine ja itse muistan ainakin aina välillä pyytää anteeksi... Lapsillekin tulee tiuskittua, eikä niiden nahinoita ja tappeluita jaksa katsoa yhtään :kieh: Tulee tosi helposti ärähdettyä. Niin se vaan tuli tämäkin vaihe nyt loppuraskaudessa :D Olisin tietenkin toivonut, että oltais tältä kokonaan vältytty... Mut kaikenlisäksi ollut stressiä töistä ja työt on uuvuttanut mut aika pahasti. Jospa nyt helpottais edes jonkun verran, kun töissä ei tarvi itseä ihan loppuun kuluttaa. Saa nähdä.

Pitiköhän mun jotain muuta... No, eiköhän tää tällä erää riitä :whistle:

Peppi ja tyttö 30+2.
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei!

Täällä on taas tosi huono päivä. Masua kivistää ja alapäätä painaa niin, että vessassa on juostava koko ajan. Onneksi huomenna se lääkäri niin saadaan lisää tietoa tosta kohdunsuuntilanteesta ja niistä koholla olevista veriarvoista. Alkaa pelottaa...

Peppi85 Saitko muutakin kuin uintikiellon ja saikkua? Miullahan on kans ilmeisesti kohdunsuu sormelle auki ja th sanoi puhelimessa ettei painavia saa nostella ja yhdyntää tulisi välttää. Mainitsi myös suurista lämpötilavaihteluista, ettei saa ottaa liian kovia löylyjä tai uida kylmässä vedessä. Lääkäri ei nimittäin sanonut mitään ohjeita. Ehkä se huomenna selviää mikä on tilanne ja tuleeko se sairasloma tännekin.

Miten teillä muilla muuten, onko teillä sama lääkäri joka kerta. Meillä se tuntuu vaihtuvan joka kerta. Mitä nyt kolme neljä kertaa olen lääkäriä nähnyt raskauden aikana niin joka kerta on eri naama...olisi mukava, että saisi samalla käydä. Ei tarvitsisi samoja asioita kerrata uudelleen ja uudelleen.

emäntä82 ja möttiäinen 29+2
 
emäntä82, sulle pitikin viime viestissä kommentoida, mutta unohdin. Siis tuosta kohdunsuun tilanteesta. Mullakin nyt kolmas raskaus, ilmeisesti ei ole niin epänormaalia, että kolmannessa raskaudessa ulko kohdunsuu on näillä viikoilla jo vähän auki. Lääkäri ei muutoin kommentoinut, kuin, että uida ei saisi. Yhdynnästä, tai muustakaan ei mitään puhunut. Sairausloman kirjoitti, mutta muuten sanoi, että voi ns. normaalisti olla, tietenkin ottaa kuitenkin rauhallisesti ja kuunnella omaa kehoaan. Mäkin oon nyt ollut 3 kertaa lääkärillä, 2 ensimmäistä kertaa oli sama, nyt oli eri.
 
Meillä on kans lääkärit vaihtunu tiuhaan...edellinen oli neljäs lääkäri jolla oltiin! Pari,kolme kertaa peräkkäin oli sama,ihanan rempseä lääkäri,nyt viimeksi oli joku nuori,hieman virkaintoinen lääkärikieltä puhuva. Joka kerta tosiaan saa selittää lääkityksen läpi,vaikka ne tiedot varmasti sieltä koneelta löytyy!
Kätilöt on kyllä tuolla KYSsillä mukavia,ei ole vielä sattunut yhtään "ei niin mukavaa" tapausta. Jospa osastolla olisi sama homma.

Olo on hieman parempi,kiitos tämän ilman! Jaksaa tehäkkin jotain ja ulkona oli mukava olla kun ei ole tuskasen kuuma! Tosin mies hieman säälittää kun ei ole mitkään otolliset lomakelit!
Meillä ois lauantaina valmennus,tutustutaan osastoon ja synnytyssaliin,tosin se on vaan powerpoint+dvd esitys,mutta silti,kiva mennä.
moneenkohan tuttuun siellä törmää...
Neuvolan järjestämät valmennukset on kyllä jääny tyystin käymättä! ei niissä oikein mitään kiinnostavaa aihetta näkyny olevan,jotain parisuhde löpinöitä ja hammashygieniaa. Imetyksestä olis joku ilta ollu,siellä kiinnostas käydä,mutta enpä nyt muista millon se oli...:D

Eipä tänne muuta,ajankulutusta vaan...

kaktuspiikki 31+3
 
Kysillä on tosiaan ollu mukavat lääkärit! Kätilötkin mitkä tässä raskaudessa on sattunu mulla vuoroon! Viimeks käydessä tosin nähtiin yks kätilö, joka oli meillä keskeytyneen keskenmenon raskaudessa... Se oli niin tyly sillon kun sen luona paljastu keskenmeno ja nyt kun nähtiin se miehen kanssa, niin molemmat tajuttiin heti et se oli just se kätilö... ja jotenkin sen ilme sai karvat nousemaan pystyyn! Kaiken lisäks, sillä oli taas nainen, jolla havaittiin keskenmeno... Ne sanat mitä se kuulu siellä sanovan sille ihmiselle, oli ihan yhtä tylyt kun mitä se meille sillon sano :/ Tuli niin paha mieli sen ihmisen puolesta...

No hyppäsin näköjään vähän ohi aiheesta :) Mulla on tosiaan ollu kysissä joka kerta eri lääkäri ja kaikki ollu tosi erilaisia, mutta mukavia :)

Sitten kyssäri muille: Onko teillä ollu semmosia tosi kivuliaita kramppeja mahassa? Siis semmosia, jotka tuntuu suonenvedolta, mutta monta kertaa kovemmilta... Mulla niitä tulee välillä ihan yhtäkkiä esim. autolla ajaessa ja sit niitä tulee supistuksen jatkoks, eli supistus jatkuu kramppina. Välillä tulee vaan toiselle puolelle mahaa ja välillä sit kramppaa molemmilta puolilta mahaa... Neuvolassa eilen epäili että vois olla kannakkeiden venymisestä johtuvaa. Ei vaan oo mulla aiemmissa raskauksissa moisia kramppeja ollu.

Eilisellä neuvolakäynnillä oli taas kaikki ihan hyvin :) Paineet oli hyvät, poika oli kääntyny pää alaspäin ja potkaskin terkkaa kun kokeili mahaa :) Tuumas että ainakin liikkuu poika.Siitä huolimatta anto varuille liikelaskentaohjeet, jos tulee hiljasia päiviä. Paino oli taas pudonnu pari sataa grammaa ja oon kuitenkin syöny ihan samalla tavalla kun ennenkin. Nyt on siis paino alusta noussu huikeet 800g :) Sf-mitta oli 31 senttii ja yläkäyrällä sen puolesta mennään, eli maha kasvaa vaikka paino onkin pudonnu. Seuraava käynti oli kahen viikon päästä, mut mulla sillon kysillä lääkärikäynti ja kasvukontrolli, niin laitettiin neuvola siitä viikon päähän.

Tää helle on tehny mutkin kärttyseks. Ei vaan jaksa olla, kun on niin saakelin kuuma ettei taho saada nukutukskaan ja hiki valuu koko ajan! Onneks tänään on ollu kuitenkin hiukka viileempi päivä.

Koski ja Jäppinen 30+2
 
Deleted member 70007
Meillä on ollut kyllä kantoliinoja Kiia-tytöllä, sekä rengasliinoja, trikooliinoja kuin jotain kangasliinojakin, ja kevyttä lasta on ollut helppo kantaa. Manduca on ollut lisäksi ja se on ehkä parempi, kyllä siihen voi vastasyntyneenkin laittaa :)
Tuohan on kätevä esimerkiksi sitte Englannissa, kun ei voi tuplarattaita esim. metroon viedä, niin toita viedä rattaissa ja pientä kantoliinassa:)
Kantoliinakanavan kotisivut

Löytyisköhän tuolta apua?
 
Minulla ei ole ollut vasta kuin yksi lääkäri (rv 26?), joten niiden vaihtumisista en pysty sanomaan mitään...

Kramppeja ei vatsassa ole ollut, eikä oikeestaan supistelujakaan. Tässä raskaudessa on toistaiseksi myös pärjätty ilman niitä inhottavia pohjesuonenvetoja, joista kärsin esikoista odottaessa (!) Mutta yksi ikävä vaiva on nyt viime aikoina nostanut päätään, nimittäin ientulehdus ja erittäin pahanlainen sellainen omasta mielestäni. Hampaita harjatessa saa sylkeä verta ja välejä putsatessa sattuu :( Oletteko muut kokeneet vastaavaa ja miten olette saaneet vaivan kuriin? Ei sillä, etteikö tästä olisi välillä kärsitty jo ennen raskautta, mutta nyt on selvästi pahempana vaiva eikä hammaslääkäriäkään enää tässä vaiheessa suositella. Alkuraskaudessa en tullut nyt edes kysyneeksi, kun viime raskaudessa yritin päästä hoidattamaan vedoten raskauteeni ja totesivat vain, että edellisestä käynnistäni on alle 2 vuotta eli ei onnaa. Että se siitä raskaana olevien suun hoidosta julkisella puolella.

Meillä oli aikaisemmin käytössä Baby Björn -kantoreppu, ei mikään ergo-malli vaan taisi olla active. Ihan hyvä oli esimerkiksi koiraa ulkoiluttaessa ja ei ihan vastasyntyneestä, mutta tytön kerryttäessä ikää tuli selälle huonoksi siinä kantaa. Tykkäsin kuitenkin tietyn aikaa ja aion taas ottaa käyttöön. Tytön jo synnyttyä löysin kirpparilta kantoliinan, hug-a-bub tai jotain sinnepäin, ja se tuntui kyllä jakavan painon tasaisemmin omalle kropalle, mutta oli h****tin kuuma ja työläs sitoa ympäri sekä ottaa pois, joten käyttöä oli vähemmän kuin tuota helppoa kantoreppua. Nyt tosin voisi liinailu olla ajankohdaltaan parempi, kun talvea kohti mennään ja varsinkin sisällä, niin saisi käsiä vapaaksi tarvittaessa. Tosi ihanaa oli kantaa pikkuista siinä aivan rinnan vieressä ja kiva katsoa, kun toinen nukkui tyytyväisenä lähellä itseä.

Sanokaas, mitä olette mieltä/oletteko itse kokeilleet, risteilystä raskauden viimeisillä viikoilla? Tuli sitten varattua matka Tukholmaan kuukausi ennen la:ta... En kyllä yhtään jaksa uskoa, että meidän tyttönen syntyisi ennen la:ta kun edellistäkin odotettiin 13 päivää yli ja olo on ainakin tähän saakka ollut kuitenkin pääosin hyvä.

Ei muuta tällä kertaa, hyviä vointeja kaikille!

syksyn taimi ja tyttö 31+4
 
Syksyn taimi: Ien tulehduksesta sen verran että mulla on myös se :D ja ei se vain lähde pois. Eli verta syljetään joka päivä. Eiköhän se raskauden loputtua parane sitten taas :) Mulle se selitti sen siten että raskauden aikana hormonit jotenki pehmittää ja lisää verenkiertoa tonne ikeniin että pitää tässä ainakin omalta osalta odotella että vauva syntyy :D
 
Hei uudelleen synnyttäjät!
Miten on,kannattaako ne imetysliivit ostaa ennen vai jälkeen synnytyksen?! Vai tarviiko niitä ollenkaan? Ne on ainoot "tärkeet" mitkä puuttuu vielä.

Tänään kävi äiti silittämässä loput vaatteet ja lakanoita muutamat valmiiksi. Ite en pysty kun alkaa kramppaamaan kylistä ja mahasta. Mulla ne tosin tuntuu enemmän kuin joku lihas ois krampissa,eikä se ole kovin kivuliasta. Mutta erillaisia ne on kun kivuttomat supparit.

Joko ootte siirtäneet pinniksen omaan makuriin? Meillä se on vielä vierashuoneessa,jotenkin se tyhjä pinnis sängyn vieressä kammoksuttaa...
Oishan se hyvä tietty valmiiksi laittaa kun ei tiijä millon joutuu/saa jäädä osastolle,ei sitten miehen tarvii laittaa lakanoita valmiiksi ja tauluja seinille. Kuitenkaan ne ei oikeisiin kohtiin tulis! :D

Kantoliinoja enkä reppua ole ajatellut hankkia,tuntuu omasta mielestä jotenkin turhalta. Miksi sitä vauvaa pitää kantaa koko ajan? Eikö se sitten totu siihen että koko ajan on joku lähellä ja kantamassa ja ei pärjää sitten isompana lattiallakaan yksin?(elkee suuttuko,oon täysin tietämätön niiden hyödyistä yms!) :ashamed:
Ainakin minun yksi kaveri on hyysänny oman tyttönsä niin ettei se halua olla lattialla/sitterissä yhtään vaan koko ajan sylissä kantaa. Hän ei tosi ole kantoliinaa käyttäny,ihan vaan sylissä kantanu ja hyssyttäny joka inahuksen takia.

Närästää,närästää ja närästää! HYI! :mad:

kaktuspiikki 31+4
 
Nyt neuvolassa käyty ja sainhan sitte sijaiseksi just sen tätin jota "pelkäsin" mutta yllätti positiivisuudellaan...ja 2vkon päästä uusiks samalle. On semmonen hiukan erikoinen tuo tätskä, esikon odotusajan kävin hänellä ja edellisestä yhen kerran jollon iski sokerimittarit ja kaikki maholliset mukaan!
Nyt kuitenkin oli ihan mukava...ja nopea käynti. Painoa oli tullut niinku pelkäsinki +1100gr/vko, nyt yhteensä n.11kg tullu, mutta täl hetkel turvotukset ++ joten vaikuttaa...vettä käski juoda enemmän josko auttais. Pää alaspäin Eemeli siellä köllötteli, sykkeet n. 155 (keskiarvo kuulemma) ja sf-mitta 30 (viimeks ennen jussia lekuri muka mitannu 22!?). Pissa oli puhdas (viimeks ollu valkosolui ja ihmetteli miksei oo käsketty viedä pissanäytettä labraan, nyt puhdas ei tartte) ja verenpaineet ilmeisen hyvät. Sokereihin ei sanonu muuta ku et kunnossa on eikä seurata tartte kun rasitus oli tokal kerral hyvä. Ja lantion paukkumisiin sano et jos lisääntyy ni voisin hakee kyynärsauvat! (toi vaivahan on aina sängys noustes vaan..)
Parin vkon päästä sitte tosiaan uus aika ja sanoi että kirjottaa sitte sen lähetteen sinne synnytystapa-arvioon..jossa samalla loppuraskauden lekurintarkastus. Se arvio tehään kuulemma n. vkoilla 36-37 ellei supistele paljon, sitte se on jo aiemmin..

Tosiaan heinäpellolla meni hyvin, vaikkakin traktori vaihtuikin heinähankoon mutta silti. Se paalain rikko niin paljo paalei et mun homma oli kerää narut pois ja sit asettelin heinät uusintakierrosta varten pötköön.. (emännälle vastaukseks että sellasia pienpaaleja tehtiin) Kuuma siel oli, aurinko porotti taivaan täydeltä. Illalla sitte kotiutuessa iski migreeni ja tulikin tyhjennettyä vatsa ja suolisto täysin..
Ja lauantain häätkin sujui hyvin, jätettiin nuorempi mumman hoiviin (oikein yökylään!) ja otettiin vain esikko mukaan. Eka luultiin et joudutaan lähteen aikasin et mies "pääsee" töihin, mutta työt siirtyki sunnuntaille ni oltiin peräti kymmeneen asti. Kovasti ihmiset naureskeli mun tekemälle kakkukoristeelle ja aika paljon siitä näkyvät kuviakin räpsivän...onneks, mua vähä jännitti kuin käy :D
Ja maanantai meni mansikoita putsaillessa, saa taas pakkaseen ihanaa survosta talvea varten :p

Kärttyilystä puhuttiin just miehen kans eilen, sanoin et neitien kinastelu kyllä käy rassaan hermoja usein mut onneks isäntä kotiintulles sen ymmärtää eikä siitä mitään kismaa kehitä. Enempi on viime aikoina ärsyttäny esim. tuon meijän kotitien kaaharit, keskinopeus n.80km/h vaikka viidenkympin alue! Ja ihan selkeesti kaikkein ärsyttävin asia maailmassa tällä hetkellä on on hankaavat kalsarit (nivuset punottaa ja on kipeet) sekä helteillä hautovat rintaliivit (tissin aluset kans punaset ja kipeet!)!!!! :mad:

Imetysliivei kai suositellaan ostamaan vast aika liki laskettua aikaa...tuol faces siit just puhuivat ja joku suositteli carriwell-merkkisiä sekä bebes.fi-sivustolta sellasia pehmeitä joissa paljo eri värei ja hinta n.50e. Itellä kun on mahti-meloonit niin taidampa kokeilla tilaa millasia nuo on, pakko melkein yötä-päivää liivei käyttää joten niitten on sit oltava kans hyvät! (edellisen kans oli vähä huonommat liivit imettäes ni hiersi ja öisin kiedoin pyyheliinan rintojen kohdalle ympärille kun tuppasivat vuotelemaan..jospa nyt vahingosta viisastuneena.)

Ja edelliselle ostin manducan jota nytkin käyttelen varmaan tarpeenmukaan. Edelleen niitä tuplarattaita kattelen ja vertailen..että osaaki olla hankalaa! Kun joissain on jotain hyvää ja toisis taas jotain muuta.. Ihan romujakaan ei viittis ostaa muttei omaisuuksiaakaan maksaa kun käytös n. vuoden (?) verran.. Oivoi..saas nähä onko mulla viel syyskuussakaan mitään päätöstä tehtynä..

Hiphei, tänään 11.pv...eli päivämäärällisesti 2kk laskettuun! Sen kunniaks lapset anoppilaan ja minä lähden Lahden yöhön jammaileen :) (kun nyt ei vaan satais kamalasti..)

Tinttis ja Eemeli 31+1 :)
 
Ientulehduksesta Itseäkin se on välillä vaivannut, mutta onneksi ei kovin pahana. Mä olen käyttänyt corsodyl liuosta ja auttaa kyllä tosi nopeesti! Suosittelen :)

kantoliinasta Minä siitä kyselin ja kiitoksia kokemuksista! Itse en todellakaan aio vauvaa opettaa koko ajan sylissä olevaksi ja en ota syliin heti joka pikku inahduksesta, mutta lähinnä siksi olen liinaa ajatellut kun on tuo esikoinenkin niin on kädet sitten tarvittaessa vapaana..Ja kun jos jonnekkin lähtee ja tarvii esikkoa kuljettaa rattaissa niin vauva voisi olla liinassa..Mutta sen näkee sitten käytännössä miten homma toimii :D

Neuvola oli minullakin tänään ja kaikki mittaukset ok. Sf mitta oli 25,5. Painoa tullut n.750g viikossa! Kokonaisuudessaan tullut nyt n.8kg. Supistelujen ja selkäkipuilun vuoksi sain ajan lääkärille parin viikon päästä..lähinnä sairaslomaa töihin..jos kirjoittais äippäloman alkuun ..Onneksi olen vielä lomalla ensi viikon ja saa kuulostella oloa, mutta tällä hetkellä en olisi työkuntoinen :/

No nyt verhoja ompelemaan! (enkä todellakaan ole mikään hyvä ompelija, saas nähdä mitä siitä tulee :D )

Biba ja tytsky 29+6
 
Kantoliinoista Meiltä löytyy trikooliinaa, rengasliinaa ja kudottua liinaa. Todella käteviä, esim. rengasliinassa imetys on helppoa kuin heinänteko. Uudelle tulokkaalle on ostolistalla ohut trikooliina ekaksi pariksi viikoksi ja silkkinen kudottu liina siitä eteenpäin kunnes varmaankin otan pellavaisen liinan käyttöön. Sen lisäksi, että kädet jää vapaaksi lapsen motoriikka kehittyy nopeammin. Lisäksi lapsi saa etenkin alussa paljon tarvitsemaansa läheisyyttä (koskee myös äitiä, auttaa imetyksen onnistumisessa ja maidon herumisssa) ja monesti koliikki oireetkin helpottavat liinassa. Lapsi on myös liinassa suojassa, eikä saa liikaa ärsykkeitä ympäristöstä. Yleensä myös "liinalapset" ovat tyytyväisiä ja "helppoja" vauvoja ja lapsia. Jos liina ei tunnu luentevalta ratkaisulta, voi tutustua mm. neliöliinaan sekä tietysti näihin hyviin kantoreppuihin (manduca, ergo yms) Jos uutta on ostamassa, kannattaa Baby Björnin reput jättää kaupan hyllyyn. Niissä lapsi tuppaa roikkumaan haaruksistaan epämukavasti ja niitä kutsutaankin monesti "roikottimiksi" :/ Niitä kuitenkin kaupataan innoissaa mm. siksi että pientäkin vauvaa voi kantaa naama menosuuntaan (....) ja eivät kai hirveästi paina kantajan olkapäitä.

Tulipas saarnamainen sepustus. Toivottavasti kukaan ei pahoittanut mieltään tai pitänyt tekstiäni kamalan hyökkäävänä :/ Jokainen tekee omat valintansa ja kokee asiat eritavoin helpoimmaksi ja parhaaksi tavaksi toimia :)

Ain niin, samoin kuin tissilakkoilua, myös liinalakkoilua voi esiintyä etenkin vauvan ollessa 1-3kk :D

Menhit ja Touho 31+1 :heart:
 
Kiitos menhit! Minä en ainakaan pitänyt hyökkäävän tms,mielenkiinnolla luin juurikin nuita hyötyjä kantoliinoista! Tiedä vaikka itse sellaisen vielä hommaankin! Ensimmäinen tulossa niin ei aina tiedä mitä kannattaa hommata ja mikä on täysin turhaa! :) Siskoista kukaan ei ole liinoja käyttäny enkä tiedä ketään tutuistakaan olisiko heillä kokemusta..

Kahtelin niitä imetysliivejä netistä ja omppulinna nimisellä sivustolla näkys olevan poistomyynti ale (vink vink)! Mutta kun ei tiedä että minkä kokoset täytyy ostaa! Mulla ei rinnat ole kasvaneet hirveesti,ite en huomaa että olisi ollenkaan,mutta miehen mielestä ovat. Tiedä sitten miten turpoovat kun maito alkaa nousta... Hellät ne kyllä on,varsinkin nännit ja nännipihat ja ne on myöskin tummuneet ja nännit on kyllä kasvanu :confused:

Täällä taas taistellaan kohoilevien sokereiden kans...join yhden alkoholittoman saunakaljan ja sokerit visssiin siitä innostu ja kimposi 16.3 ja eikä meinaa laskea millään! :mad: eli saunakaljat unohetaan loppu ajaksi.

Aamulla ois neuvola,kertoilempa kuulumiset sitten huomenissa!
 
  • Tykkää
Reactions: Menhit
Iltoja!

Nyt on se lääkäri sitten käyty...nuori naislääkäri, joka tutki perusteellisesti muttei kuitenkaan löytänyt selkeää syytä leukkareiden koholla oloon. Otettiin lisää näytteitä mm.streptokokki ja pissanäyte taas kiikutettava labraan. Epätietoisuus siis tältä osin näyttää jatkuvan. Kohdunsuun tilanteesta sain erilaisen kuvauksen nyt??? Tänään lääkäri oli sitä mieltä, että kiinni on mutta puolipehmeä. Ja edellisen lääkärin kanavan pituus kasvoi kolmesta neljään senttiin...että ketä sitten uskominen? Onneksi ensi viikolla on se äitipolin kontrolliultra, josko siellä selviäisi jotain tarkemmin. Samoin se pikkumiehen asento. Th sanoi että raivotarjonta ja lääkäri epäili perätilaa...:confused:
Muuten kaikki ok. Verenpaineet omilla tasoillaan. Pissa puhdas. Painoa olikin nyt sitten tullut 900g/vko:ashamed:...mutta lähtöpainoon on tullut vain reilu 4kg joten ihan tyytyväinen terkka oli. Sf-mitta oli kasvanu kaksi senttiä kahdessa viikossa eli nyt 29...hitusen yläkäyrän alla mennään! Sairasloma napsahti äippäloman alkuun asti eli elokuun alkuun. Painavien nosteleminen kielletty ja asentojen välttäminen, jotka pahalta tuntuvat eli toisin sanoen kyykkiminen. Uimista ei tohtori kieltänyt eikä isännänkään tarvitse selibaatissa elellä kun vain kondomi muistetaan. :D Tilannetta seurataan ja herkästi otettava yhteyttä, jos kovasti supistelee tai paineen tunnetta on.

Kaktuspiikki Olen kanssasi vähän samoilla linjoilla ton kantelemisen suhteen. Meillä on kyllä babybjörnin reppu, mutta kumpikaan lapsista ei ole siinä viihtynyt ja kun paino vauvalla kasvaa niin on aika työläs kannella. Käy hartioihin...! Kumpikin on viihtynyt mainiosti lattialla ja olen siellä tarkoituksella aika paljon pitänytkin. Tästä tulevastahan taas ei tiedä viihtyykö sitten lattialla tai sitterissä. Toivoa sopii...=) Mutta en epäröi kokeilla jos on pakko...

Tinttamaaria Muistan kun pentuna jouduttiin kotona tekemään juuri nuita pieniä paaleja. Toisaalta se oli mukavaa ja tunnelmallista, mutta kyllä se toisaalta oli aika rankkaa. Meillä kun nykyisin tehdään kaikki nuihin isoihin murkuloihin ja vedetään muovit päälle. Niitä ei paljoa käsin pyöritellä...:).

BiBa Miun on pakko kommentoida tuota corsodyl-liuosta...on varmaan hyvä tohonkin tarkotukseen. Mutta se on aivan karmean makuista...leikattiin nimittäin viisaudenhampaat opiskeluaikaan pois ja sitä käyttelin jonkin aikaa. Hui, ui, että oli pahaa...

Jahas, jokohan se isäntä kohta malttaisi tulla töiltään niin pääsisi saunaan ja nukkumaan!

emäntä82 ja möttiäinen 29+3
 
Kantoliina: Mulla oli kuopuksen kanssa käytössä trikoinen pitkä kantoliina. Oli kyllä todella kätevä. Kehtosidontaa en saanut "järkevästi" tehtyä, joten käytössä oli vain kietaisuristikakkonen tai mikä nyt olikaan. Tarkoitan sitä, mikä sidotaan ensin valmiiksi ja sitten lapsi vasta kyytiin. Oli meillä käytössä n.1kk - 1,5v. Olikohan tuo mun liina joku mam earth merkkinen, luomupuuvillaa. Nyt ostin käytettynä Babylonia Tricot-Slen Kantoliinan. Vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin tuo edellinenkin. Kovasti odottelen jo liinailun alkamista. :)
 
Oli pakko tulla kirjottamaan tuosta ientulehduksesta, suuhygienisti kun olen ;) Eli raskaus sinällään ei aiheuta ientulehdusta, mutta se tuo sen merkit voimakkaammin esiin. Ja ientulehduksen hoitoon ei auta oikeastaan muu kuin perusteellinen harjaus aamuin illoin ja huolellinen välien puhdistus. Ja niistä kohdin mistä ien vuotaa, pitäis jaksaa harjata vielä huolellisemmin :) Ja tuota Corsodyliä (tai muutakaan klooriheksidiinipitoista suuvettä) en suosittelis raskaana oleville, ihan kaiken varalta! Niitä kun ei ole niin tarkkaan tutkittu raskaana olevilla.

Syksyn taimi, onpa kummallista käytäntöä teillä hammashuollossa.. Kysäseppä pääsisitkö suuhygienistille ihan hammaskivenpoistoon. Kuulostaa siltä tuo tilanne, että tarvisit todellakin ammattilaisen puhdistuksen, jotta saatais se tulehdus kuriin. Tiukkaahan on aikojen suhteen varmaan kunnassa kuin kunnassa, mutta kannattaa yrittää vielä!

Mulla oli eilen neuvolakäynti rv 31+3. Painoa tullut tähän mennessä 5kg, herkut kyllä maistuu!! Pissa ja rr ok. Hb 111, joten lisää rautaa. Sf-mitta oli 25, mutta siitä ei sanottu mitään eikä mun terkkari muutenkaan merkkaa mitään käyrille. Eli tuo mitta on alakäyrän alapuolella. Tänään sitten aloin pohtimaan tuota asiaa ja huolestumaankin vähän (varmaankin täysin turhaan), kun vertasin esikoisen aikaisiin sf-mittoihin. Samoilla viikoilla mulla on ollut tuo mitta jo 28,5. Voiko se heitellä noin paljo eri raskauksissa? Ultrattu on kuitenkin vajaa pari viikkoa sitte, ja sillon vauvan kokoarvio vastasi ihan viikkoja, että kaiketi se siellä ihan hyvin kasvaa.

Mä en varmaan aio kantoliinailla. Sellanen kyllä löytyy varastosta, mutta en mä jotenki osannu käyttää sitä eikä esikoinen siinä kyllä viihtynytkään. Tuskin tulee käytettyä tällä toisellakaan.

Imetysliivit ostin juuri tänään :) On parit edellisestäkin tallessa, mutta ovat sen verran himpuloisia että kaipasin vähän tukevampia liivejä. Hyvät löytyi Lindexiltä, maksoivat 19.90e. Oli oikeesti hyvän tuntoset, jopa paremmat ku tämän hetkiset normi liivit :) Toivon todella, että nuo tissit ei enää kovin kasvais. Ihan tarpeeksi jo näissäkin daisongeissa kannettavaa.

Tänään oon ollu shoppailemassa ja huh heijaa. Ei oo tämä täti tarkotettu enää näillä viikoilla tuonne. Loppupäivästä kävely onnistui sata metriä kerrallaan, jonka jälkeen piti huilia. Sitten taas vaappua vähän eteen päin. Mukavasti supisteli ja juili, mutta reissusta selvittiin. Saapa nähä kuinka uneton yö edessä.

Pystyttekö hengittämään normaalisti? Mulla on yleensä koko ajan niin paha olo, etten saa hengitettyä kunnolla. Sitten on huono olo sen takia ja pyörryttää. Oikeastaan kylkiasento on ainut, milloin saa hengityksen suht koht normaalisti kulkemaan. Istuminen on yhtä tuskaa ja pinnallista hengitystä. Ja erehdyppäs syömään jotakin, niin huhhui. Tarvis happiviikset että sais tarvittavan määrän happea :)

Mutta puhinaa, pöhinää ja ähinää teillekin vain!

seedla 31+4
 
Viimeksi muokattu:
seedla Mulla oli myös esikoisen aikaan sf mitta rv 30 29cm ja nyt eilen kun mitattiin rv 29+6 niin sf 25,5. Esikoisesta meni siis yläkäyrällä ja nyt alakäyrällä..Ei tuo neuvolantäti siihen mitään sanonut kun kasvaa tasaisesti :)

Tänään poksahtaa 30+0 :heart:

Tuota manducaa suositteli eräs ystävä ja voisi toimiakkin meillä..aika kallis vaan, mutta kun tälle vauvalle ei tarvi niin paljon muuta tavaraa ostella niin ehkä raskii siihen sijoittaa..

emäntä82 Juu tuo corsodyl ON pahaa!! :$ Polttaa suuta ihan kivasti..itsekkin jouduin sitä käyttämään hampaan poiston jälkeen niin yök! Mutta seedla täällä kertoikin, että sitä EI kannata käyttää raskausaikana..
 
Huomenta!

Ihan pikaseen ennen neuvolaa tulin kysäsemään että onko teille muille tullu lihastikkuja? Mulla on tullu kaulaan ja jalkotaipeisiin,varsinkin taipeisiin on tullu tosi monta! Ja sitten nämä maksaläiskät vai mitä pigmenttiläiskiä nämä on...kaulassa,kylissä ja rinnoissa ihan sikana! Niitä mulla on kesällä tullu ennenkin mutta nyt nekin on jotenkin räjähtäny! :kieh:

hengittäminen ahistaa varsinkin selällään maatessa! Ja jos joutuu paljon kävelemään niin alkaa puuskutus :whistle:

Nyt suihkuun ja sitten neuvolaan! :wave:

kaktuspiikki ja tyyppi 31+5
 
Tulinpahan poksumaan 33+0! :heart:

Olin äsken ylimääräisellä neuvolalääkärin käynnillä kun tsekattiin tuo kohdunkaulan tilanne kun noita harjoitussupistuksia on ollut. Puolikiinteä oli ja kiinni, kaulaa jäljellä 2-2,5cm eli senkin kohdalla asiat ok. :) Olipahan kiva lääkäri, rauhallinen, ammattitaitoinen, mukava ja osasi puhua selkeästi asioista, teki tutkimuksesta "helpon" minulle olla, kun ei se koskaan miellyttävää tuo alapään ronkkiminen ole! Eri kun silloin ekassa tarkastuksessa... Sf-mitta tänään 34,5cm.

Ientulehdusta on ollut täälläkin. Olen vaan elänyt sen asian kanssa, en ole sille mitään tehnyt tai mitään käyttänyt siihen. Ajatellut lähinnä, että menee ohi sitten kunhan nyytti on maailmaan saatettu <3

Tänään olisi viimein aika hakea pinnasänky kotiin :) Sitten onkin kaikki isoimmat hankittu, jee. Siihen pitää kyllä vielä rakentaa kissasuoja, ettei karvaiset ystävät pääse vauvan kanssa samaan sänkyyn. Mitens teillä muilla eläimellisillä, onko jotain suojia tai ovi kiinni -systeemi?

Wasabi ja möheltäjä 33+0, nyt nää viikot on alkanu jo vähän etenemään.. tuntuu, että ehkä tässä jossain vaiheessa päästään sinne päämäärään asti ;D
 
Mitä on lihastikut...? :confused:

Täällä melkosen rikkonainen yö takana...tultiin sieltä konsertista joskus yhen aikaan ja sitte petasin vielä äitille sängyn niin kello yli puol 2 kun menin nukkuun. No, kolmelta heräsin siihen että lantio aivan jumissa ja särky ihan mieletön! Piti oikein isännän apua pyytää että pääsin sängystä ylös hetkeks käveleen et kipu helpotti. Ja sitte ku sain uusiks hyvän asennon ja nukahdin selälleni tyynypino polvitaipeissa ni heräsin tunnin päästä pelkoon että kuorsaan eikä isäntä saa nukutuks joten kampesin taas iteni kipuja uhmaten kyljelleni. Ja sitte rupes nuorempi pyöriin ja saamaan unissaan ihmeellisiä huutokohtauksia joihin säpsähtelin... Ja kasilta hän sitte päättikin jo nousta ylös ja pissata olkkarin lattialle! Joten vähän on tokkurainen olo...sellanen aavistuksen krapulan oloinen...mut niin varmaan useimmilla eilen Lahden torilla olleilla...oli sen vert kova meno porukalla päällä! :D

Kiva oli päästä kyllä hetkeks johonkin rentoutuun vaikka tuo jaloilla olo pitempään taisikin olla ainakin osasyynä tuohon lantion kipuiluun. Käytiin ensin syömässä oikein ravintolassa ja sitte nautittiin musiikista. Ja onneks vältyttiin sateeltakin. Tosin ainoa ikävä miinus oli kotimatkalla välähtänyt kameratolppa...ja ratissa siis äiti, en minä.

emäntä meillä on nyt muutamana vuonna otettu päivän talkoo-urakka noista paaleista, varsinaista tarvetta itsellehän ei ole kun ei kissoja suurempia elukoita omisteta...mutta sellasena pienenä ekstrana ollu talousrahoihin. Yleensä siellä sellanen n.12h menee..riippuu porukasta ja koneitten toiminnasta. Ja onhan se raskasta, kyllähän se paalikin painaa sen n.kymmenen (?) kiloa...sen kun heittää hangolla lavalle tai pinoaa paaleja lavalla tai ladossa niin kyllä se tuntuu! Kaikkein ärsyttävintä on ne naarmut joita paaleista tulee, polttaa ja kirvelee inhasti! Tänä vuonna vältyin tuolta kun en paaleihin juurikaan koskenut.

Kantorepuista sen verran, että meillä ollut joku Tomy-merkkinen reppu aiemmin ja äkkiähän tuon mallisissa tulee ainakin itelle ongelma että lapsen jalat roikkuessaan osuu omiin jalkoihin kun kävelee, se kyllä ärsyttää. Mutta nuoremmalle ostin sen manducan (kallis kyllä ja jäi melko vähälle käytölle..) n.3kk:n ikäisestä, jospa tämän kanssa tarpeen mukaan käyttäisi jo aiemmin ja enemmän.

Turvotuksista piti kysellä..kuinka paljon teillä ollut? Ite otin eilen varuiksi sormuksen pois kun neuvolantäti pelotteli sormen ehkä olevan sinisenä joku aamu eikä sitä sitte turpeena saa sormusta irti. Pujotin sitten sen ketjuun ja kaulaan...ja outo tunne kokoajan kun on tottunu sormusta näpertämään kädessä. Jaloissa mulla turvotusta lähinnä nuppiluitten kohdalla..nilkassa sentäs vähän muotoa vielä. Tarttis vaan enempi rupee juomaan vettä josko tehois, ja pitään välil jalkoi koholla.

kiitos kaktuspiikki ale-vinkistä, tartteekin mennä kurkkaamaan kun pakollinen ostos nuo liivit on eikä kokoja tuppaa löytyyn ihan joka marketista :(
tässä vielä linkki niihin liiveihin joita fb:ssä kehuivat, itellä ei kokemusta mutta vaikuttais ihan lupaavilta b e b e s . f i
 
Neuvola kuulumiset rv 31+5!

Itellä paino noussu 550g/vko,rr 133/82,pissassa valkkarit ++,sokerit-,hmg 122,sf-mitta 29,poitsun syke 140,kovasti taas mylläs ja hikotteli! Oli mahtavan kuulosta!
Kaikki ihan ok,parin viikon päästä taas uuvestaan!

Lihastikut (siis en tiijä onko oikee nimitys) on niin kun tikkuja ihossa,sellasia vähä niin kuin luomia mutta ihon värisiä ja ovat koholla. Hankala selittää! :D

Turvotusta on nilkoissa jos oon kauan jaloillani. Nyt ei ole sitäkään ongelmaa kun ei ole niin kuuma!
Sormissa oli myös helteitten aikana pikkusen turvotusta,mutta sormusta en oo pitäny nyt vähään aikaan,ihan varulta otin jo pois.
 
Täällä myös neuvola kuulumisia: Hemppa noussut aavistuksen.Edelleenkään ei oo varmuutta siitä missä asennossa vauva on :( ei terkkari tuntenut päätä alhaalla.Jos päätä ei tunnu seuraavallakaan kerralla alhaalla niin sit pistävät lähetteen ultraan :(
Painoa oli tullut vähän liikaakin :/ terkkari sano et tuskin on tullut syömällä,mut vähän veikkaan et syömällä ne on kyllä tullu.Turvotusta ei nimittäin oo.
Kääntyminen on nyt hankalaa sängyssä.Pistelee tuonne alas sen verran.Tyynyä saa kyllä pitää jalkojen välissä.

Liivejä en oo vielä ostanut.Täytyy katsoa mihin asti noilla entisillä pärjää vai pärjääkö...
 

Yhteistyössä