Syyskuun Söpöliinit 2012 *Kesäkuussa*

Poksahtelua 31+0! :) tavallaan tuntuu, että aikaa on vielä vaikka millä mitalla, samaan aikaan alkaa hiipimään se tosiasia mieleen, että alkaa se kuitenkin jo pelottavasti lähenemään tuo h-hetki! Paljon olis vielä varsinkin koulujuttuja tälle kesälle tehtävänä vielä kun jaksaa - tavoite oli eka saada kaikki pois alta tän kuun loppuun mennessä, mutta vielä on hommaa jäljellä, ei tosin paljoa- uusi aikaraja on heinäkuun puolväliin mennessä :D paljon oon siis saanut tehtyä jo, ei sillä, mutta kun miehellä alkaa nyt loma huomenna niin en halua joka päivä koneella istua. Vähän sitä parisuhdeaikaa täytyy viettää ennenkuin arki totaalisesti muuttuu <3

Pyykinpesuaine: Itse käytän muutenkin LV:n pesuainetta kun mulla on herkkä ja ongelmainen iho ni samalla aineella sitten lastenvaatteetkin. :) muutenkin tykkään omassa pyykissä kun on hajuton.

Onnea kovasti tytöstä Jennan unelmalle!
:flower: Just pari päivää sitten pääsin miehelle sanomasta, että ei oo ihme kyllä kukaan meistä synnyttänyt vielä, tokihan paras paikka on vielä masussa, mutta yleensä aina näin monesta odottajasta jollekin sattuu tuo ennenaikainen synnytys. Ihana, kun noin hyvin teillä mennyt! :)

Täällä oli taas pari päivää hiljaisempaa masussa, eilen ehdin jo melkein huolestua. Onneksi kuitenkin tuoremehulla sain tarvittavat liikkeet aikaiseksi niin mielenrauha säilyi. Tänään aamuyöstä ja koko tän aamun mahassa on sitten vuorostaan ollut kaamee möhellys ja mylläys :D kai hän otti vaan välillä parin päivän lepotauon ennen kunnon spurtteja.. hauskaa. Illat, yöt ja ihan aamut on kaverin aktiivisinta aikaa.

Maha kyllä alkaa olla melko iso, itsekin häkellyin kun yritin vielä muutama viikko sitten hyvin mahtunutta hametta päälle laittaa.. paitoja ja tunikoita on vaikka millä mitalla mitkä mahtuu, kun muutenkin pidän väljähköistä vaatteista ja ne venyykin hieman, mutta housupula alkaa iskeä pahemman kerran. Tyyliin yhdet collegehousut ja semmoiset ohuet olohousut menee vielä mukavasti päälle. Onneksi nuo jälkimmäiset on sentään suht "siistit" ja niitä kehtaa julkisella paikallakin pitää.

Hankinnoista:
Pinnasänky vielä puuttuu. Muuten meillä alkaa olla kaikki tarpeellinen eli vaunut, turvakaukalo, amme, hoitotaso ja kasa vaatteita. Pikkusälää esim vaippoja, voiteita, rintakumit, tuttipullo ja muuta vielä puuttuu, mutta ne nyt on tuollaista melkeinpä perus ruokakaupasta saatavaa tavaraa niin en vielä oo jaksanut hankkia. Mitään ei kyllä olla kasattu vielä tai esille laitettu sen kummemmin. rv20 jälkeen alkoi innolla tavaroiden hankinta, nyt ollut monta viikkoa hankintojen osalta hiljaiseloa.. sitä pesänrakennusviettiä odotellessa..

Wasabi ja masumöheltäjä 31+0
 
Viimeksi muokattu:
Eilinen äitipolikäynti takana! Painoarvio oli tässä vaiheessa 1219g. Kasvukontrolliin joudutaan vajaan neljän viikon kuluttua. Lääkäri näytti käyriä ultran jälkeen ja kaikki muut käyrät meni nätisti keskikäyrillä, mut mahan ympärys meni ihan alakäyrällä ja sen takia siis toi kontrollikäynti. Haluavat varmistaa ettei se putoo käyrältä, kun mulla putos liikaa ne verenpaineet, niin se saattaa kuulemma heikentää istukan toimintaa ja sitä kautta vaikuttaa vauvan ravinnonsaantiin ja kasvuun. Muuten oli kaikki ihan hyvin ja jos näillä kehitksillä mennään ja käyrillä pysytään tulee vauva olemaan laskettuna aikana kuulemma 3800g painava. Oon kyllä ite sitä mieltä että pikkusen pienempikin riittäisi :) Lääkäri tuumas että poika se yhä on kun pallit tuolla jalkojen välissä näyttäis vielä olevan :D

Koski ja Jäppinen 28+4
 
Poksahtelemaan tulin minäkin, 31+0! :)

Kiitos pesuainevinkeistä! Ensi viikolla pääsenkin aloittamaan vauvan vaatteiden pesemisen. Täälläkin masuasukki vipeltää paljon. :) Mahan muotokin vaihtelee hetkestä riippuen ja välillä tekee kipeää. En vielä oikein osaa tunnistaa mikä osa vauvasta milloinkin näkyy ja tuntuu mahan läpi, jalka on ainoa "helppo" tunnistettava. Välillä on kyllä vähän hiljaisempaa, mut sit taas alkaa pyöriminen.

Kauhee nälkä on koko ajan! Vois koko ajan vaan syödä, mutta paino ei kyllä sais enää hirmuisesti nousta..... Mikä ristiriita! :D Ja kovasti ootan, että mansikoiden hinta kääntyis jo laskuun, koska on kauhee mansikkahimo koko ajan :) 8e litrasta tuntuu vielä aika hurjalta hinnalta....

Oliviaa 31+0
 
Oliviaa: Meilläki sama toive täällä päin :D Meidän lähikaupassa 5,90 mansikka litra ja vähän pitemmälle jos jaksais suunnistaa kauppaan niin sais 3,95 semmosen rasian :) Tulispa kohta jo ne mansikka laatikot :heart:
Ja eilen oltiin neuvolassa. Synnytystapa arvio lähete saatiin ja sairaalasta antavat sitten ajan :) Kyllä sitä jo odottelen. Sais sektioajan :heart: IHANAA!!! Kohta tämä ihanuus tosin on jo ohi :( Haikeus kyllä iskee kun tulee olemaan meidän viimeinen lapsi. Ja nyt siis 16 kiloa tullut lähtöpainosta. Ja vaikka joku sanoisi että tullu ihan hirveesti niin itse sanon että todella hyvin saanut painon pidettyä kurissa =) Pojista tuli se 25 kiloa ja olo oli sen mukainen synnytyksen jälkeenkin.

Pipsa 30+5
 
Onnea Jennan unelmalle! :flower:

Huomasin, että mun la on tuolla etusivulla jääny vanhoihin oletuksiin, eli sen voi päivittää sinne 8.9.

Täällä olo kans on todella tukala jos vähänkään syö enemmän, ja tosiaan tuntuu siltä ettei millään ähkyolo poistu. Mutta muuten olo on ehkä hiukan helpompi kun viikko pari sitten, sillä maha on selvästi valahtanut tuonne ihan alas ja tissien alla on nyt hyvin tilaa. Eilen tunsin vauvan hikan melkein tuolta peräaukon tuntumasta, että ilmeisen alhaalla kaveri tuntuu jo oleskelevan :D Muutenkin tuntuu, että vauva on hiljentynyt vatsassa aika tavalla. Ei enää riehuskele mahassa kun pari kertaa päivässä, kun ennemmin sattoi möyriä pitkin päivää.

Mä en oo pessy vauvan vaatteita vielä. Kaikki on vielä varastossa oottelemassa. Vihaan pyykinpesua ja etenkin sitä kuivaamista. Meillä ei oikein mahdu kuivausteline mihinkään ja siks se sitte kököttää tuossa olohuoneessa ja pölyttää paikkoja. Pihalle ei voi viedä tuon pölyn vuoksi. Pesen ehkä sitten ihan viime metreillä kun ei enää voi luistaa hommasta. Pyykinpesuaineena käytän varmaan ihan normi pesuaineita. Valkopyykkiin mulla on kyllä joku omo sensitive, että ne menee sitten sillä.

Hankinnat meillä on aika lailla. Siis isoimmat. Pinnasängynkin maalasin ja kokosin jo makkarin nurkkaan odottelemaan. Tietysti kaikki Bebanthenit, tuttipullon tutit, tutit, vaipat ym. on hankkimatta :) Mutta nepä ehtii kyllä sitten likemminkin, vaikka tästä kaveristahan ei tiedä milloin se päättää maailmaan tulla. Ens viikolla lääkärikontrolli, jossa tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Toivottavasti ei olis edennyt, että saisin kotona vielä jatkaa lepäilyä..

Laitoin muuten Kakaalle yv:tä fb-ryhmään liittymisestä, mutta hän ei vissiin täälä enää kauheemmin käy, että te jotka siellä jo olette, voisitteko sanoa hänelle että käy tarkistaan täällä plussalla yksityisviestit :)

Ai niin, ja pienisieni, minäkin olen täältä kainuun suurimmasta citystä, ja näköjään sinullekin poikaa luvattu ja toinen tulossa, kuten mullekin :)

Seedla 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin poksutaan 28+0.

tänään on maha kutissut, ilmeisesti iho venyy ja paukkuu! Nyt olen käyttänyt tuota apteekista saatavaa bio-oil öljyä..Enempi tykkäsin kyllä vichy raskausarpivoiteesta mut se oli aika kallista...Eiköhän niitä arpia tule jos on tullakseen..ja onhan mulla nuo esikoisen vanhat arvet niin peli on jo siltä osin menetetty :D

mansikoitaodotellaan täälläkin! Nam, ne on mun herkkuja! Kuhan kausi alkaa kunnolla niin täytyy lähtee tytön kanssa poimimaan..saa syödä sitten siellä masun täyteen poimiessaan :) Kuhan nuo kelit lämpiäis..eihän tämmösillä ilmoilla mikään kypsy! Mies tuolla virittelee takkaan tulia :O Mutta eipähän helteet kiusaa ja lisää turvotuksia..

Mulla tuota painoa on tullut n.6-7kg. Riippuu vähän mihin aikaan käy vaakalla. Kyllä muakin tekee mieli koko ajan syödä jotain..kerralla ei pysty isoja määriä syömään kun tulee niin ähky olo..

Kuinkas paljon siellä fb-ryhmässä on porukkaa?? mietin jos sinne liittyis, mutta toisaalta täälläkin on ihan kiva jutustella...
 
Deleted member 70007
(LA, nimi, ikä, monesko lapsi, synnytyssairaala)
Mua vois vaikka etusivulle päivitellä, jos joku jaksaa.
Eli LA about 31.8, 38v, kolmas ja KOKS. Tyttö tuli siis ;) Niin ja onko täällä joku FB-ryhmä? Voisin nimittäin vaikka aikani kuluks liittyä.
 
Minäkin laiskahkosti taustalla lukeneena kirjaudun sisään onnitellakseni Jennan unelmaa sitkeästä tyttösestä! Olipas liikuttava tarina. Onnea!

Tervetuloa facebookkiin, siellä onkin tosi aktiivista, mielipiteitä vaihtavaa ja mielestäni harvinaisen avointa keskustelua. Etusivulta pitäisi löytyä ohjeet liittymiseen.

Krumeluu rv 30+2
 
Nopeesti vaan kommentoin muutamaa juttua. :)

Painoa tullu mulle nyt n. 8kg se on mulle paljon ja tunnen huonoo omaatuntoa siitä kun oon syöny mitä sattuu. :ashamed: Esikoisesta tuli koko raskauden aikana vaan 9kiloa ja kaikki jäi sairaalaan, olin nii ilonen kun ei jääny raskauskiloja. Oon aika lyhyt ja ylipainoo muutenkin semmonen 15kg. Huh, aika paljon. Ja nyt sitte pelottaa jos tulee joku 15kg lisää tästä raskaudesta. Ja kun vielä neuvolassa kuittailevat siitä jos paino nousee. :( Pakko kyllä alkaa synnytyksen jälkeen laihduttamaan nuo entisetkin pois.

Onko muuten kenelläkään muulla hengenahdistusta? Mulla ahistaa henkeä välillä ihan hirveesti, tuntuu ettei saa happea ollenkaan. Painaisko vauva keuhkoja ja palleaa? Tuntuu välillä ihan hirveelle ja pelottavalle. Mulla on monta tyynyäkin nukkuessa kun helpompi olla jos on korkeemmalla, mutta sitten niskat on kipeet. :mad:

Supistuksia tulee kyllä toosi helposti! maha ihan kivikovana aina välillä, tuntuu että nahka repee kun ei yhtään anna periks. Alan kyllä olla jo nyt aika kypsä tähän raskauteen, ai kun joskus vois nauttia. Potkut on tietysti niitä ilonaiheuttajia. :)

Valivalivali.. Välillä vaan tuntuu että kaikki on huonosti. :D

Riikka&Niisku 28+3
 
Tinttamaaria On tosiaan mukavaa, kun joku on samallla "aaltopituudella"=): Jostakin toisesta nämä meidän jutut saattavat kuulostaa vaahtoamiselta, mutta nehän ovat meille arkipäivää. Ihme luulo tosiaan joillakin, että maanviljelijät eu:tuilla rellestävät. En ymmärrä, en! Onhan tietysti niitäkin tuensaajia, joilla on päätulot jostain aivan muusta ja kuitenkin nostavat suurimpia tukia. Näitä tietysti sitten helposti yleistetään, että kaikilla menee yhtä hyvin! Aika kaukana meilläkin tuollainen elämä...!
Kummeista: Meillä on esikoisella kolme kummia ja kakkosella on neljä. Saa nähdä miten monta tämä tulokas saa ja ketä...on nimittäin hakusessa aika pahasti vielä.:D Nimi onneksi on jo tiedossa, jos vain sukupuolensa loppuun asti säilyttää:)

Sitten tätä omaa napaa: Eilinen päivä olikin sitten aika täynnä informaatiota. Sanoisinko, että neuvolalääkäri käynniltä jäi aika paljon mietittävää ja kysymysmerkkejä. Kaikki suht ok.

Painoa oli tullut +450/vko eli vieläkin alle kolme kiloa lähtöpainoon, joka ok.

Verenpaine pysynyt suht omilla tasoillaan.

Hemoglobiini oli vieläkin 125. Ei siis selitä tätä järkyttävää väsymystä, joten määrättiin jälleen kilpirauhastesti. Edellinen oli ok.

Pissa puhdas, ei sokeria, ei valkuaista, ei bakteereja, mutta oli sameaa. Joten eikun pissipurkki labraan.

Edellisen verikokeen leukosyytit kohollo, joten lisää verikokeita tiedossa. Selvitetään johtuuko se jalasta vai onko tuolla alhaalla joku tulehdus.
Onneksi veriryhmävasta-aine testi oli negatiivinen.

Ilmeisesti kohdunsuulla kaikki vielä toistaiseksi ok. Lääkäri ei jostain syystä muistanut merkitä korttiin mitään ja itselle jäikin vähän kysymysmerkki olo. Jonnekin tuntui sormenpää mahtuvan, mutten nyt ole varma että mihin. Sairaslomasta oli puhetta tämän työn takia, että jos alkaa todella raskaaksi käydä, tulla supisteluita, närästystä yms.vaivoja niin laitetaan saikkua. Ei toistaiseksi antanut vielä! Ei tuntunut lääkärikään tietävän miten päin vauva oli. Ei ainakaan ääneen sanonut. Itsestä tuntuu nyt olevan pää alaspäin. Hikotteli tuossa äsken kovasti ja potkut tuntuvat nyt suht ylhäällä.

Keskussairaala ei jostain syystä muistanut tuon laskimotromboosi käynnin yhteydessä ja klexane kuurin aloituksessa mainita, että lääkekuuria pitäisi jotenkin kontrolloida. Th selvitti asian ja nyt pitää sitten tuo piikitys siirtää aamuun, jotta saan ensi viikolla käydä antamassa sen verinäytteen siihen. Koe pitää nimittäin ottaa 3-4h piikin pistämisestä. Sitten selviää tarvitseeko annostusta muuttaa. Kontrollikäynti äitipolilla on sitten vkolla30. Ultrataan ja katsotaan vauvan kasvua.

Sf-mitta oli sittenkin tasoittunut. Lääkärin mitta ei oikein pitänyt kutiaan ja th mittasi uudelleen ja nyt mennään sitten yläkäyrän alapuolella eli 27cm (eilen vkoja 27+3).

Että ensi viikolla juostaan sitten labrassa antamassa näytteitä iso kasa. On vähän pää sekaisin tästä kaikesta, mutta jospa loppuviikosta jo tietäisi mikä on homman nimi. Oma olo on tänäänkin ollut todella väsynyt ja vetämätön. Navetallakaan ei jaksaisi oikein tehdä mitään. Ja lapsetkin ovat saaneet kuulla sitä vähempi mukavaa äitiä tänään:ashamed:

Nyt nukkumaan, jos se aurinko paistaisi huomenna!

emäntä82 ja möttiäinen 27+4
 
Viimeksi muokattu:
Riikka90 Hengenahdistuksesta: Miulla tulee tosi helposti tuolla töissä kyykistelyn yhteydessä sellainen olo, ettei ilma riitä. Hengästyy tosi nopeasti ja pitää yksinkertaisesti nousta ja pysähtyä hengittämään! Tosiaan varmaan vauva painaa tietyssä asennossa jotenkin pahasti ja ilma ei kulje!

emäntä82 ja möttiäinen 27+4
 
annikki82, mä en ole menossa. Tosin meille on toinen tulossa, joten turhaapa sinne edes menis. Terkkari vain suositteli sitä meille, tai lähinnä sitä synnäriin tutustumiskäyntiä kun esikoinen on syntynyt toisella puolella Suomea, mutta ei mua oikeastaan kiinnosta mikään esittely :D Tiedän kuitenkin oven mistä sisään pitää marssia kun aika on, se riittää :)
 
Kylläpä täälä on vilkasta ollu

jennan unelma onnea teille! aika hurjaa että on jo vauva sylissä.

itselle sitä toivois kaikkein vähiten että tuli ennenaikainen synnytys koska ei olis mahollisuuksia kauaa olla sairaalassa.

seuraavan kerran kerkiän kirjotteleen varmaan reilun viikonpäästä ja toivon todella että jaksan ens viikon, tulee olemaan fyysisesti raskas eli paaaljon navettatöitä. alan olemaan kipeä jo vähästä puuhailusta, liitokset on löystyny ja joka askel SATTUU ja jos on päivällä ollu enempi liikkeessä niin illalla on ihan rikki.

perhevalmennuksesta: kävin esikoisen aikaan noin puolesta välistä kun neuvolassa unohettiin asiasta sanoa ja kysyin liian myöhään... täälä ei tieten ees tarjota sitä uudelleen synnyttäjille

hankinnoista:Meillä on kaikki tallella edelisistä, sen verran teen toisin tällä kertaa että pinnasänkyä en edes kokoa, esikoinen nukku siinä 3kk kunnes luovutin ja tein sivuvaunun meidän sängyn viereen ja sitte sain vähä paremmin nukuttua, esikoinen söi paljon ja yössä herätyksiä saatto olla 5-7 samoin kuin kuopus, pulloa eikä tuttia kumpikaan ei ole suostunut syömään joten äiti on ollu aika kovilla... kuopukselle kokosin sängyn ja se nukku siinä parit päikkärit ja sen jälkeen se oli pyykkikorina.

hoitopöytää en varsinaisesti aijo ees laittaa, hoitoalustan vois jostain bongailla ja sitte vaihdetaan vappaa siellä misä satutaan olemaan ja meneehän tuo vaikka pyyhkeenpäällä, nyt on huomannu että tämän kolmannen kohdalla ottaa asiat montakertaa rennommin mitä varsinki esikoisen kohdalla.

vauva pyörii vielä ihan miten sattuu, nyt on ollu poikittain kun on potkinu ilkeesti kylkeenpäin, ja välillä potkut tuntuu ihan alhaalla ja välillä taas ylhäällä että tieten sielä on vielä kovasti tilaa kun noin pyörii.

ens viikolla onneksi taas neuvola.

Etna 28+2
 
Etna: Muistahan huilata välillä!=) Tiedän kokemuksesta, että navetalla olo ei ole mitään herkkua. Tämän kolmannen kohdalla tämä vaivaisuus yllätti nyt aika aikaisessa vaiheessa. En tiedä miten itselläkään kunto kestää tuota rääkkiä. Miulla nyt sentään helpottaa vähän se tieto, että tarvittaessa saan lomittajan tuuraamaan. Sinulla on vähän toisenlainen tilanne. Oma ja vauvan terveys laitettava etusijalle. Nuo karjahommelit on niin fyysistä työtä, että se hyvin äkkiä kostautuu jos liiaksi riehkasee. Poden välillä tosi huonoa omatuntoa siitä, että mies joutuu tekemään niin paljon hommia puolestani kun en yksinkertaisesti itse pysty! Tsemppiä ja voimia Etnalle...:hug:

Nämä huonot päivät vain jatkuvat...:(! Ekan kerran tänään oli sellainen menkkamainen jomotus tuolla alavatsalla, että ihan säikäytti. Onneksi ei ollut kuin vähän aikaa ja meni ohi. Päivällä alkoi sitten pistää alavatsalle/kylkeen kuin joku tökkisi jollain terävällä. Ja ihan makuulla ollessa...!
Anteeksi tämä on taas tällainen valitusviesti!:ashamed: No jos jotain positiivista, sain hilattua tänään tuon vauvanvaatelaatikon tohon sohvalle vapisemaan inventaariota varten...

emäntä82 ja möttiäinen 27+5
 
POKS 30+0 Mihin tää aika menee tän toisen kohalla.Eilen oli viimeinen työpäivä ja nyt lomaillaan :) ihanaaa!
Onnittelut Jennan unelmalle pienestä neidistä! ja tillulle jaksamisia sinne sairaalaan.
Täällä taitaa vauva olla vielä liikekannalla.Ens vkolla on neuvola,johon mieskin tulee mukaan.Painoa ei oo tullut tässä raskaudessa niin palon mitä esikosta.Synnärille ajattelin mennä tutustumaan,kun esikoinen on synytynyt toisessa sairaalassa.Valmennuksiin ei olla menossa.
Tsemppiä kaikki syyskuiset loppuraskauteen!
 
Deleted member 70007
Oho, Etna ja emäntä82! Aika ikävältä kuulostaa noilla viikoilla tehdä navetta/peltötöitä :hug:
Hengenahdistusta ei ehtinyt ainakaan minulla olla. Kakkosta ootellessani sitä oli ja oli kyllä tosi ikävää.
Eipä tässä muuta... Vähän meidän Minirinsessan kuulumisia vaikkapa :)
Elikkä neiti on ahne kuin sika ja useasti harmittaa selkeästi häntä itseäänkin, kun ei jaksa juoda enempää maitoa. Eiköhän tota saa alkaa kohta opettamaan tissille :heart:
Kehuisin teille vielä Tommee Tippee-pulloa, joka on siis rinnan mallinen. Paras tuttipullo ollut ainakin meidän lapsilla =)
Miniponatsainen on nyt 1750g ja 41,7cm, saatiin viralliset mitat nyt sit ekan kerran syntymän jälkeen. Vauva on terhakka ja omaa kauniit silmät. On alkanut nyt hosua ja jaksaa hetken sählätä ja ihmetellä käsiä, mut sitten taas lopahtaa jaksaminen :( Tosi harmi. Valloittava pakkaus kerrassaan ja lempikappalekin löytynyt, eli Jessie J:n Domino, isosiskon laulamana. Aivan itku tulee silmäkulmaan kun kaikki harmit unohtuu kun ton saa kuulla :heart: Mun iso ja pieni.
9kk on oppinut sanomaan "aama", jota hokee ton meidän vauvan nähdessään, ihana. Muuten ei op kyllä hokannut vielä siskosta. Sairaalassa käydessä saa aina vahtia tuota Miss Mukkelismakelista, kun ensiaskeleita on alkanut ottamaan ja sairaalan käytävillä on ihan huippuhauskaa kontata ja kaatuilla :D Niin ja nimeä ollaan pienelle mietitty. Se tulee olemaan joko Rose, Rosie, Erin tai Eevi. Saa kertoa oman suosikkinsa noista, olisi kiva kuulla :)
Jenna ja Minirinsessa 13pv
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Reilu viikko oltu mökillä ja nyt vihdoin kotona! En jaksa alkaa lukemaan kaikkia juttuja mutta sen verran oli pakko tulla kirjottelemaan että Jennan unelma paljon onnea pienestä vauvasta! Kaikki on ilmeisesti hyvin ja vauvakin on kasvanut tosi paljon!
 

Yhteistyössä