Syyskuun Söpöliinit 2012 - MEIDÄN KUU!!

Juu on tää inhottavaa, kun supistelee, mutta ei ala sitten kunnolla homma! Mutta vointi on kyllä muuten ollu ihan hyvä, että ei passaa valittaa. Ja voihan se lähtö tulla sitten yks kaks..sehän tässä niin hauskaa onkin kun ei tiedä ja saa koko ajan olla vähän "varpaillaan" ;)
Varasin muuten torstaiksi ajan vyöhyketerapeutille. Painelee noita akupisteitä joka voi edesauttaa synnytyksen käynnsitymistä. Kyllä mä uskon, että synnytys lähtee käyntiin sitten kun kroppa on siihen valmis, mutta ihan mielenkiinnosta käyn tuota kokeilee :)

Näyttää tulevan kaunis päivä. Täytyy lähteekkin tytön kanssa raittiiseen ilmaan kuhan tässä kunnolla heräillään :) Tiistaitata kaikille!

Biba ja tytsky 39+5
 
Moi!

Ihan ekaks meidän pojan mitat oli 3920g ja 51cm ja syntyi viikolla 39+1, en viime viestissä noita maininnu. :)

Tässä nyt synnytyksestä:

Sunnuntaina 9.9 housuun lirahteli vähän väliä jotain nestemäistä ja epäilen sen olevan lapsivettä. Soitin synnärille ja käskivät tulla näytille. Mentiin ja kätilö laitto käyrälle ja supistuksiakin alko piirtyä siihen. Ei hirveen kipeitä mutta tuntu kuitenkin. Lapsovettä ei ollu tihkunu, todennäkösesti oli limatulppaa jota vuoteli. Alko olla vertakin jo mukana ja sanoinkin miehelle että nyt ei enää kotiin lähetä ilman vauvaa.

Supistukset kipeyty ja kävin suihkussa joka autto ainakin hetkeksi. Kohdunsuu oli vielä tässä vaiheessa sormelle auki ja kanavaa jäljellä. Pyysin yöksi kipulääkettä että saan nukuttua. No pari tuntia sain levättyä kun supistus kipu puski läpi. Aamulla kätilö tarkasti taas tilanteen ja totesi että vähän on edistynyt ja just saa kahelle sormelle auki mutta ei oo synnytys vielä kuitenkaan käynnissä.

Koko maanantai päivän kärvistelen kipujen kanssa ja kävin välillä suihkussa ja yritin jotenkin helpottaa oloa. Sitten iltapäivästä sain nukuttua lääkkeen voimalla hetken ja kun heräsin ei supistuksia enää tullukkaan. Kätilö ehdotti että lähettaisiin kotiin odottamaan synnytyksen kunnolla alkamista. Mies sanoi suoraan että ei lähetä, meillä on pitkä matka sairaalaan ja mulla oli kuitenkin kipuja. Sanoin vielä että kun ollaan jo näin suurilla viikoilla että eikö vois miettiä sitä käynnistystä kun on hepatoosi vauvakin vielä.

Lääkäri tuli sitten kertomaan että ei lähetä mihinkään kun tosiaan hepatoosivauva niin ois hyvä seurata käyrällä ja kerta mulla oli kuitenkin joten kuten niitä supistuksia vielä niin ei mitään järkee lähteä kotiin. Tiistai aamuksi sovittiin että aletaan käynnistellä jos ei mitään tapahdu. Ja siitä se sitten lähtikin. :D

Supistukset alko uudelleen ja alko olla jo tosi kovia. Sain kuitenkin jotenkin nukuttua hetken. Kunnes sitten n. klo 03.00 tiistai aamuna kivut alko olla jo tosi kovat ja kätilö tuli tarkastamaan tilanteen. Olin kaks senttiä auki ja kanava oli hävinny. Eli lähti luonnollisesti käyntiin yön aikana.

Kävin taas suihkussa mutta enää ei auttanu niin paljoa. Joskus 05.00 meidät siirrettiin synnytyshuoneeseen ja hengittelin ilokaasua. Otin sitä varmaan väärään aikaan kun ei auttanut oikeestaan ja tuli hirveen huono olo. Mulla supistukset tuntu ainoastaan alavatsassa, alaselässä ja alapäässä. Mutta ikinä en oo semmosta kipua kokenu, se oli jotain niin kamalaa. Pyysin aika nopeesti epiduraalia, olin niin väsyny monen huonosti nukutun yön jälkeen. Sain sen aamulla ja helpotti hetkeksi.

Puudutus tosiaan auttoi ehkä vajaan pari tuntia, kivut puski läpi vaikka annostusta lisättiin. Ihan hyödytön koko puudutus. Vessassa käynti oli sula mahottomuus kun en voinu olla liikkeessä, kivut alakerrassa oli niin kovat etten pystyny edes seisomaan. Tein sitten alusastialle.

lääkäri tuli aamupäivästä ja puhkaisi kalvot vahingossa. :D Lapsivesi oli vähän vihreää mutta ei mitään hälyttävää tehty. Nyt makasin vaan sängyssä ja yritin sietää supistuskipuja. Oksitosiini tippa laitettiin ja sen takia mulla tuli supistukset ehkä puolen minuutin-minuutin välein. kerkesin just kerran hengähtää kun uus jo alko. Ja tätä kesti koko päivän. Kaikenlisäksi mulla nousi korkea kuume kesken synnytyksen, sain infektion. Mulla oli posket ollu kuulemma ihan sinisen punertavat. Olin niin loppu ja kipeä että tuntu oikeesti etten selviä loppuun asti.

Synnytys kuitenkin eteni hyvin. Olin ihan houretilassa joten oma muisti synnytyksestä ei oo parhain. Joskus ennen viittä iltpäivällä olin täysin auki ja sain rueta ponnistelemaan aina kun siltä tuntu. Ähkin siinä reilun tunnin kunnes alettiin aktiivinen ponnistaminen. Ikinä en semmosta kipua ois voinu edes kuvitella mitä ponnistusvaiheessa oli. Mulla ei tosiaan ollu mitään kivunlievitystä kun se puudutus ei auttanu. Kun pää näkyi jo tilanne pysähtyi kuin seinään. Vauva ei meinannu millään tulla ulos ja usko alkoi jo loppua. Ponnistin niin kovaa kun ikinä pystyin ja huusin ja itkin aivan mielettömästi. Kätilöllä oli jo sakset kädessä, meinasi leikata välilihan. Toinen kätilö kuitenkin sanoi että ei leikata vielä. Sitten jotenkin ihmeen kaupalla vauva tuli maailmaan. vauva vietiin teholle ensin kun ei itkenyt. Nopeasti saivat virkoamaan ja poika tuotiin rinnalle. Tikkejä tuli, mutta olin helpottunut että kaikki oli viimein ohi.

Kävin kätilön kanssa vielä synnytyksen läpi ja hän sanoi että lääkäri teki virhe arvion kun määräsi oksitosiinia, mulla sektio alla ja noin tiuhat supistukset ois voinu saada pahaa aikaan. Kipu pumppu epiduraaliin laitettiin todennäkösesti liian myöhään niin siksi ei auttanut mitään. Ja vauvan paino-arviokin oli päin pyllyä. Veikattiin n. 3,2kg ja tulikin 4kg. Oon aika pienikokonen niin oli siinä homma vääntää se ulos.

Synnytys vieläkin mielessä päivittäin, luulen että täytyy kyädä juttelemassa pelkopolilla jos ei asetu miettiminen. Oli tosi rankka ja pelottava kokemus. Itku tulee tosi herkästi jos enemmän alan sitä setvimään mielessä.

Mutta kotona kaikki menny hyvin. Poika syö parin tunnin välein ja imetys lähteny hyvin käyntiin.

Nyt pitää mennä!

Riikka&poika 1viikko
 
Ennen omanapaista vinkumista Paljon onnea vauvatuneille ja kiitoksia synnytyskertomuksista!

Täällä kasassa edelleen. Syytkin on alkaneet hahmottua siitä miksei miulla synnytykset lähe itestään käyntiin vaikka päällä seisois. Miun kohdun suu on vähän vinksallaan, jolloin paine ja ärsytys menee tavallaan huti. Olenkin ihmetelly kun kummassakin edellisessä synnytyksessä kätilöt ovat saaneet tosiaan tehä töitä sisätutkimuksen eteen, kun kohdunsuu jää vauvan pään taakse ja pää on sitä huomattavasti alempana. Ärsyttää.
Toki synnytys voi käynnistyä tässä vielä itsekseenkin, mutta epätodennäköisempää se on. Perjantaina ois äippäpolilla hyvinvointikontrolli ja voi hyvinkin olla että vingun itselleni käynnistyksen, elleivät sitä suoraan jo tarjoa.

Purnaava Menhit ja marinoitu Touho 41+0 :heart:
 
Neuvolassa taas tänään. Laskettu aika on huomenna! Vaikka turha sillä on leijua, ei tää tuu ulos ikinä!! : /
Oma terkkari oli kipeenä, ja menin sitten jollekin ihan vieraalle, joka ei ollut varmaan muistiinpanon muistiinpanoa lukaissut etukäteen. Semmonen hyvä-hyvä-paino-ei-oo-noussut ja kätilöopiskelijalle neuvoi sf-mitan mittaamista ym. Teki mieli sanoa että tosi kiva kun painelette kilpaa niitä luita siellä, kun muutenkin on ihan hirvee olla koko ajan. Sf on nyt kolmatta viikkoa 38 (opiskelija sai 40), joten ehkä tuo tuolta korkeuksista hitaasti laskeutuu... Nyt on ollut muutaman kerran päivässä pitkiä, kipeitä supistuksia. En oikein saanut vastausta siihen, että jospa tuolla alakerrassa onkin kaikki valmista, ja homma on kiinni vain niistä sikiökalvoista, niinkuin kakkosen kohdalla oli. Tosin silloin synnytys alkoi ihan säännöllisin supistuksin, mutta nyt on ollut niin kauan kaikenlaista kolotusta, että on vaikea uskoa ettei mitään olis tapahtunut. Mutta kaipa niin kauan ei ole hätää, kun vauva liikkuu.
Tämä toinen terkkari totesi samoin kuin muutkin tutkineet, että vauvan pää on ylhäällä ja kiinnittymätön. Toki tarjonta on alaspäin. Hämmästyksekseni hän kumosi oman terkkarin ohjeen vesien menon suhteen, eli "kokeile tuntuuko napanuoraa, ja jos ei tunnu, niin ihan pystyasennossa saat olla". Hän sanoi, että jos vedet menee, niin heti vaaka-asentoon. Ei siis ole näköjään mikään sairaanhoitopiirin ohje täällä tuo miten toimitaan, vaan näköjään terveydenhoitajakohtainen.
Oon kyllä ihan kypsä tähän raskaanaolemiseen. Verensokereita en aikonut enää mittailla, eiköhän ne pysy kunnossa, jos syö niinkuin ennenkin. Tosin syömisenkin suhteen tekee mieli luistaa, esim. tuoremehua tekee mieleni ihan hirmuisesti koko ajan. Onneksi ne on kaupassa ulottumattomissa! Neuvolan jälkeen hain nr. nelosen koulusta ja ajettiin Mäkkäriin syömään. Siitä on vähän huono omatunto, etenkin kun en varsinaisesti edes piittaa mäkkäriruoasta... Kun olo on kurja, niin kiukuttaa koko ajan. Ja väsyttää. Aamupäivällä otin parin tunnin päikkärit, ja nyt tekis mieli mennä taas nukkumaan. Vaaka-asennossa ei ainakaan koske koko ajan. Synnytys jännittää kovasti, mutta toisaalta odotan sitä: Tää jatkuva kipu saa kuvittelemaan, että jotain on pielessä. Toisaalta ois aika helppoa, jos oliskin ponnistusvalmiudessa kun sairaalaan menee, mutta se kyllä vaatii varmasti kovemmat tuskat.
Neuvolasta lähtiessä en päässyt pois parkista, kun jotain kaupungin miehiä oikoi liikennemerkkiä autoni takana kolmen vähän isomman auton voimin. Liikennemerkki jäi vinoksi ja minä vietin 25 minuuttia laatuaikaa autossa. Välillä tuli mieleen, että meenkö sanomaan että pitäis päästä synnyttämään, onnistuiskos väistäminen - oishan siitä voinut olla jotain huvia kun sedät ryhtyy panikoimaan :LOL:. Jätin sitten "suunnitelman" toteuttamatta kuitenkin...
Tänään oisin toivonut, että oma terkkari ois ollut, niin oisin pyytänyt neuvolalääkäriä tarkastamaan tuon alakerran tilanteen. Missään aiemmassa raskaudessa ei oo ollut tällaisia pitkiä ja kipeitä supistuksia ilman "tositoimintaa". Vahvasti on semmoinen olo, että nyt kaikki ei ole niinkuin pitäisi olla. Tai sitten tää on jotain "mitä useampi raskaus niin sitä enemmän sitä-sun-tätä", niinkuin huikeista liitoskivuistakin selittivät.
Tänään siis tämmöistä tänne...
 
Onnea taas vauvan saaneille ja voi että Bastet mikä synnytystarina! Samanlaista en missään nimessä haluaisi kokea, joten tsemppihalit täältä sinulle!

Esikoinen viety varoilta hoitoon ja illalla pistäydytään päivystyksessä tarkistuttamassa, onko lapsivettä lorahdellut tänään (jotain keltaista siteeseen jää eikä haise pissalle). Jos on, eikä luonto laita asioita itsekseen etenemään, olisi huomenna mahdollinen käynnistys edessä (!) Supistelut ovat tosin vihdoin viimein olleet viime yönä sekä tänään pitkin päivää jo kivuliaita. Ei kuitenkaan niin kivuliaita, ettenkö kotona hyvin kestäisi vielä pitkään jos ei tuo vesiasia hämäisi tilannetta. Kassit kuitenkin mukaan, josko vaikka jo tänään jäätäisiin osastolle. Supisteluja en ole koko aika jaksanut kellottaa, niitä tulee välillä ja välillä on taukoa, mutta on niitä ainakin 10 minuutin välein tullut useita kertoja ja kestoltaan yli puoli minuuttia. Saa nähdä, mutta jännää kuitenkin.

syksyn taimi ja tyttö 41+3
 
Sulla on kyllä ollut rankka synnytys Riikka90 :hug: Varmaan parasta mennä pian pelkopolille, ettei jää kummittelemaan tuo kauhukokemus. Tasan ei käy onnen lahjat synnytyksenkään suhteen. Joskus käy kateeksi näitä jotka pystyy helposti synnyttämään luomuna, supparit ei tunnu kovin pahoilta ja ponnistusvaihekin suht iisi. Oikeesti tämmösiä ihmisiä on! :snotty:
Kolme lasta synnyttäneenä tiedä jo, että muhun sattuu! Neljän sentin kohdalla on saatava spinaali. Kerkeen olla siihen mennessä jo tosi kipee. Voin kuitenkin sanoo, että omalla kohdallani on käynyt hyvä tuuri: Kolme säännöllistä 2- 8 h kestänyttä synnytystä, kaikkiin saanut puudutuksen, ponnistusvaihe 5-15 min ja ilman mitään imukuppeja. Vauvat olleet noin 3 kiloisia ja syntyneet muutama päivä ennen tai jälkeen la.
Silti oon käynyt pelkopolilla juttelemassa kakkosen loppuraskaudessa. Ekassa synnytyksessä supistusten kiputaso tuli yllätyksenä, minut jätettiin huoneeseen yksin eikä tultu vaikka soitin kuinka kelloa. Kätilöllä oli raportti menossa. Ilokaasusta menin sekasin ja pelkäsin kuolevani, kun taju heikkeni. Epiduraalista huolimatta ponnistusvaihe sattui kaameasti. Väliliha leikattiin ja sitten ommeltiin, molemmat toimenpiteet sattu törkeesti. Eli ei varmaan puutunut ollenkaan.
Kaks seuraavaa oli helpompia kokemuksia. Kakkosen synnytystä voisin sanoa unelmasynnytykseksi. Neljä cm auki, kun menin tarkistuskäynnille. Ottivat sisään vaikkei synnytys ollut käynnissä. Yö sairaalassa, aamulla käynnistys kalvojen puhkaisulla. Siitä puoli tuntia jäätävää kipua,aukesin 4 sentistä 8 senttiin. Sitten sain spinaalin. Kaikki kivut hävisivät ja ponnistusvaihe täysin kivuton. Aatelkaa puoli tuntia vaan kärvistelyä!
Kolmas oli kohtuuhelppo. Illasta seuraavaan aamuun vähitellen voimistuvia suppareita. Aamupäivällä synnärille jossa 3 cm auki. Ammeessa 2½ h, joka avasi vain sentin lisää. Sitten huoneeseen, jossa supistukset olivat sietämättömän kipeitä. Jonkun ajan päästä sain spinaalin. Reilu tunti kivuttomuutta, ponnistusvaiheessa alkoi vaikutus loppumaan. En kuitenkaan tuntenut samanlaista repilää kipua kuin ekasynnytyksessä, vaan kovaa paineen tunnetta.
Nyt neljäs koitos edessä. Tänään on tullut jokin muutos olotilaan. Tuntuu paine alapäässä ja peräsuolessa ja jotenkin hankalampi olo. Lievää särkyä on alaselässä ja mahassa. Vatsa on ollut joitakin päiviä löysällä. Ärsyttävin vaiva mikä nyt viimeaikoina on ilmaantunut, on pahoinvointi! Kuvotus ja herkkä oksennusrefleksi. Onko muilla ollut tällaisia vaivoja loppuraskaudessa?
Kaikki olis valmista vauvan tulla. Toisaalta odotan kovasti synnytystä, toisaalta sen jälkeinen arki jännittää ja pelottaa. Paljon on muutosta edessä.
Välillä mietin, onko mussa jotain vialla kun murehdin tulevaa. :confused: Moni tuntuu odottavan niin innolla vauvan tuloa. Itseä on pelottanut jo jonkin aikaa, ei synnytys, vaan vauva-arki. Kokemusta kun on koliikistakin.
Tässä tuli stooria taas pitemmästikin. Kertokaas tekin synnytystarinoita lisää ja vaikka niitä edellisiäkin. =)
Sumppa83 rv 38+4.
 
39+6, eli huomenna ois la :) Ei niin mitään oloja! No vähän jomotuksia ja vihlontoja, mutta kun niitä ollut jo pidempään..supistuksetkin on vähentyny!
Viime yönä tuli taas valvoskeltua pari tuntia,klo 3-5 väli. En ymmärrä miks ei vaan nukuta..Onneksi olin sitten nukahtanu ja herättiin tytön kanssa kasilta..

Tuleeko muilla ihan vetistä valkovuotoa? Luulisin, että valkkaria tuo on..side kastuu useasti päivässä ihan märäksi..sitä on kyllä ollut runsaasti koko raskauden, mutta nyt vaan lisääntyny! Koko ajan täytyy olla side, muuten housut kastuu..

Kiitoksi noista synnytyskertomuksista,kun olette jaksanut kirjoittaa niitä. Aikamoisia kokemuksia!!On se vaan niin yksilöllinen tapahtuma eikä sitä voi oikein suunnitella. Kyllähän se alkaa hirvittää..ihan pian se on itselläkin edessä!! Saas nähdä minkälaisen tarinan saa sitten kertoilla :) Mutta pääasia, että kaikki menis lopulta hyvin eikä jäisi kauheita traumoja ...esikoisesta jäi niin hyvä fiilis vaikka ponnistaminen oli ihan kauheeta, mutta aika on kullanut muistot enkä enää muista hyvin mitä se oikeesti oli. Ehkä parempi niin ;)

Jaahas, täytyy lähtee tytön kanssa pihalle töröttämään..
 
Pikaisesti vain ilmotan, että meille syntyi eilen 18.9. poika jolla painoa oli 3370g. Synnytys oli melkolailla helppo ja nopea, mutta palaan kotiin päästyä synnytyskertomukseen :) . Sen kyllä voin sanoa, että suosittelen vielä synnyttämättömille lämpimästi ammetta kivunlievitykseen, mulla ainakin toimi tosi hyvin! Kipua se ei kokonaan poista, mutta kivun vastaanottaminen helpottuu, eikä siten tunnu läheskään niin kovalle.
 
Eilen oli laskettu aika, ja sen myötä kaikki enteilevät olot hävisivät! :D Joo-o. Ei siinä muuten mitään hätää olis, mutta mitä enemmän ehin miettiä, sitä enemmän alkaa synnytys pelottamaan...

Onnea synnyttäneille!

Sinänsä hullua ajatella, et koko raskaus ollu enemmän ja vähemmän supisteluja, ni nyt ku niitä sais tulla, niin eipä tulekaan. Nyt on olo niinku ei tota mahaa oliskaan. Tietty kumartuessa yms. se tulee eteen..

Villaruusu 40+1
 
Koski:Mä olin kans täs synnytyksessä ammeessa.Jos olisin valinnu toisen synnytys salin niin olisin voinu jopa synnyttää ammeeseen.Nimittäin ammeessa tuli ponnistamisen tarve...ja pienessä ammeessa ei voinu synnyttää.
 
Koitampa minäkin nyt väsätä jonkinlaista synnytyskertomusta tänne. Tyttö nukkuu nyt ja terkkari tulee noin tunnin päästä, joten jospa nyt ehtis.

Minulla synnytyksessä oli paljon samaa kuin Riikka90:llä.
Sunnuntaina aamupäivästä alkoi tulla limatulppaa ja kipeitä supistuksia aluksi vartin välein ja sitten tihentyen ja lisää kipeytyen iltaa kohden. Illalla tuli supistuksia n. 8 min välein. Muutaman tunnin koitin nukkua alkuyöstä, mutta sitten supistukset oli jo niin kipeitä etten enää voinut ehtään olla paikallaan supistuksen tullessa. Maanantain vastaisena yönä neljän ja viiden välillä sitten mentiin sairaalaan. Ensin olin käyrillä. Sairaalaan mennessä olin kahdelle sormelle auki. Päästiin synnytyssaliin, jossa sain kipulääkettä, minkä jälkeen torkuin parisen tuntia. Jonkin ajan päästä kätilö teki sisätutkimuksen ja totesi ettei synnytys ole juuri edennyt. Siirryin päiväksi osastolle odottelemaan että synnytys lähtee kunnolla käyntiin. Supistuksia tuli koko päivän alle kymmenen minuutin välein. Koitin kävellä ja kiivetä portaita että synnytys etenisi. Saan kipulääkettä ja illalla käyn suihkussa istumassa, jos se auttaisi kipuun. Tiistain vastaisena yönä kahden maissa menen takaisin synnärille. Tällöin kohdunsuu oli kolmelle sormelle auki ja supistuksia tuli 6 min välein. Pääsin ammeeseen, joka helpotti kipuja. Suosittelen kaikille! Olin ammeessa tunnin. Minkä jälkeen salissa ja kaiken aikaa käyrillä. Viiden jälkeen sain epiduraalin. Sen laittaminen sattui, mutta vei kaikki kivut pois. Supistuksia ei tuntunut ollenkaan. Sain nukuttua noin 1,5 tuntia. Epiduraali harvensi supistuksia, minkä takia aloitettiin oksitosiinitippa. Lisäksi minulle meni antibiootti streptokokin takia. Vähitellen supistukset alkoivat tuntua taas. Lapsivesi meni seitsemän jälkeen minkä jälkeen avautuminen eteni vähän nopeammin. Yhden jälkeen kohdunsuu täysin auki. Aloin ponnistella omaan tahtiin. Välillä kätilö epäili onko vauva avosuutarjonnassa, mutta onneksi ei kuitenkaan loppujen lopuksi ollut. Kahden jälkeen aloitettin aktiivinen ponnistaminen ja tyttö syntyi sitten 14:37. Joitakin tikkejä tuli.
Synnytys meni kaikkinensa ihan hyvin ilman suurempia ongelmia. Olin kuitenkin tosi väsynyt huonon nukkumisen ja pitkään jatkuneitten supistusten takia. Henkilökunnasta synnärillä ja osastolla ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Tyttö on kiltti. Syö hyvin ja nukkuu jopa neljän tunnin pätkiä. Helppohoitoinen ja suloinen. :) Kuulostaa nyt siltä että herää kohta vaatimaan ruokaa.

Tsemppiä vielä teille kaikille jotka olette ison mahan kanssa! Onnea kaikille vauvautuneille!

Itsekin voisin jatkaa jutustelua vielä vauvapuolella, sen minkä tytöltä ehtii. Nyt elämä on vielä vauva-arjen opettelua.... Itse en saa aikaiseksi kovin usein kirjoitella, mutta lueskelen kyllä ahkerasti.
 
Ensiksi riikka90 Ihan henk.koht. Onnittelut pojasta!! :flower: Rankka on ollu sullakin synnytys,toivottavasti aika kultaa muistot ja pääset siitä yli. Mulla alkaa olla jo 5 viikkoa synnytyksestä ja kyllä sitä tulee vieläkin mietittyä mutta ei tee enää niin pahaa.

Onnea muillekkin vauvautuneille,ihanaa vauvan tuoksuista arkea kaikille! :heart:

kaktuspiikki ja poika kohta 5 viikkoa!
 
Kylläpäs näitä synnytyskokemuksia on mielenkiintoista lukea. Niin laidasta laitaan mennään :)

Riikka90, tsemppiä synnytyksen käsittelyyn sinullekin! Itsellä sama homma, kun tuo synnytys pyörii mielessä koko ajan ja enpä usko että helpolla viime viikkoiset kokemukset unohtuvat...

Vähän harmittaa myös se, etten ollut varautunut ajatukseen, että lapsiluku olisi nyt täynnä! Vaikka tavallaan olen tyytyväinen näinkin, enkä edes tiedä, millaisella aikataululla oltaisiin numero kolmosesta uskallettu haaveilla, niin silti harmittaa niin kovin kun pitää näitä ehkäisyasioita nyt tosissaan miettiä! Ehkä alkuperäisen suunnitelman mukaan kolmonen olisi saanut tulla kun on tullakseen (tai alkuun oltaisiin ihan kondomiehkäisyllä menty, koska vaikka tässä kävisi "vahinko", se ei varsinaisesti olisi haitannut), mutta nyt kyllä suunnitelmat muuttuivat niin, että elämä jatkuu nelihenkisenä perheenä pitkään, enkä ole ollenkaan valmistautunut nyt vielä päättämään näistä ehkäisyasioista!! Pah pah!

Täytyy tulla tänne vielä purnaamaan; miksi ihmeessä sen lääkärin/kätilön pitää tulla seuraavana päivänä synnytyksestä kyselemään onko jotain kysyttävää synnytykseen (mun tapauksessa tähän sektioon) liittyen? Eihän siinä väsymyksessä, lääkepöllyssä, tokkurassa jne. ajatus edes kulje. Nyt pääkoppa täynnä kysymyksiä, jotkin "mielikuvat" tapahtumista vasta selkeytyneet ja ei ketään jolta kysellä. Sairaalasta täytyy noita epikriisejä tilailla, mutta enpä usko, että sieltäkään kaikkeen vastausta löytyy. Itse jäin esim. miettimään sitä, kun sain melkein vuorokauden sitä oksitosiinia (järkyt kivut ja supistukset!!) ja sektiossa lääkäri puheli jostain repeämistä... Jotenkin tuntuu, että tuolla järkyllä oksitosiinitiputus rasituksella olisi asiaan osansa! Kuitenkaan näistä ei mulle sen enempää selitetty, enkä tosiaan tajunnut vielä sairaalassa ihmetellä. Jotenkin koko tapahtumien kulku on vasta nyt alkanut hahmottua |O

Huoh, onneksi on tuo ihana poitsu tuossa vierellä! Esikoinen tuntuu muuttuneen ihan hirvittävän villiksi! Tai sitten itse käyn niin hitaalla vielä :whistle:

Ainiin, oisko jollain hyvää vinkkiä mitä tehdä rinnanpään haavalle; Sairaalassa piti poitsua pitää rinnalla jatkuvasti vaikkei maitoa tullut ja jossain vaiheessa nälkää kiukutellessa poitsu riuhtaisi päätänsä niin, että kunnon halkeama tuli nännin ihoon. Nyt pelkkä ko. rinnasta imettämisen ajattelu saa kauhusta kankeaksi ja kipu on uskomaton, kun tuo vauvan imu alkaa!! Lanoliinivoide, bepanthen, maidonkerääjä (ilmakylpy) käytössä, mutta paranemista ei tapahdu. Pitäiskö vaan pumppailla jonkin aikaa ja antaa pullosta ko. rinnan maitolasti?? Vai voiko se parantua, jos koko ajan norm. imettää (kivusta huolimatta)?

Bastet ja poitsu 8 vrk
 
Muistelen, että itse en oo tehnyt mitään ihmeellisiä niille imetyksen tuiskeessa tulleille haavoille, mutta riippuu varmaan siitäkin, miten isoja ovat. Muistan kyllä, että sattunut on!

Heräisin äsken kauheisiin ilmavaivoihin, ja vessaan saikin sitten mennä juosten... Onko muilla se ennakkomerkkivatsanlöystyminen ollut minkä asteista? (Kiva kysellä julkisesti toisten ulosteen koostumusta... :D)
Aiempia synnytyksiä ennen en muista että ois mitään kovin dramaattista löysävatsaisuutta ollut, mutta tää oli nyt ihan vesilöysää ja hyvin paineistetusti ulos tulevaa... Neljä kertaa oon nyt käynyt tyhjennyksellä, enkä kyllä uskalla enää mennä nukkumaan, sen verran kiire makuuasennosta vessaan tuli. En kyllä kestä, jos tää on joku oikea alkava vatsatauti.:( Vähän nimittäin oksettaiskin.
 
Laskettu aika tänään, eli 40+0!! Voi kun ei menis enää kauaa...

Eilen lähti limatulppa..oikein kunnon satsi sitkeetä limaa..:D Jotain edistystä ehkä tapahtumassa?? Mut voihan tässä mennä vielä viikko....tai sit käynnistys! Sitä vähän pelkään jos siihen joutuu...

Tänään menen sinne vyöhyketerapeutille, saas nähdä tapahtuuko mitään ;) Hän sanoi,e ttä 98prosenttia hänen asiakkaistaan on synnyttänyt parin päivän sisään käsittelystä :D Mä varmaan kuulun sitten niihin kahteen prosenttiin! OIkeesti en edes tiedä uskonko noihin, mutta ei siitä haittaakaan ole.

Bastet: Noihin nännihaavoihin ei varmaan auta kuin rasvaus ja jos koittasit ensiksi imettää terveestä rinnasta jos vauva ei sitten niin ahnaasti enää imis sitä kipeetä rintaa? Esikoisesta oli kyllä nännit haavoilla, mutta ne sitten ajan kanssa parani aika nopeestikkin et en tiiä onko edes tarvista rajoittaa imetystä. Ehkä kannattaa kysellä neuvolasta vinkkiä? :)

Kukahan tekisi syyskuisten pinon tuonne vauva puolelle? Ois kiva jatkaa sitten jutustelua siellä :)Minä koitan nyt ensi synnyttää tämän vauvan , mutta jos teistä vauvautuneista joku jaksaisi pinon tehdä. Vaikka sitten kunhan syyskuu on ohi ja suurin osa vauvansa saanut :)

Terkuin Biba ja tytsky 40+0!
 
Meidän tyttö syntyi eilen 19.9. klo 13.39 mitoin 51 cm ja 3906 g rv 41+4. Epäilyni lapsiveden menosta
osuivat oikeaan ja synnytyssupparit tihenivät siitä n. 8 h kuluessa 7 minuutin välein tuleviksi. Päivystyksessä selvisi, että olen 3 cm auki ja laittoivat vielä odottelemaan kun oli sulku päällä synnärillä. Hetken kuluttua olin jo 5 cm auki ja saliin mentiin n. klo 01. Pärjäsin ilokaasulla ja ammeella 7 cm asti, jolloin tilanteen junnattua tunteja paikallaan luovutin ja otin epiduraalin klo 8. Lisäannos klo 10 ei tuonut mitään apua ja sain spinaalin, joka tuntui mahtavalta. Silti pysyttiin vain 8 cm:ssä taas tunteja, ja sektion mahdollisuus alkoi näyttää suurelta. Lopulta kuitenkin päästiin 10 cm asti. Tämäkin tapaus oli hieman virhetarjonnassa viistosti tulossa, mikä ehkä vaikutti avautumisen pitkittymiseen, mutta sain siis n. 15 sairaalatunnin ja sitä ennen kotona vietetyn 11 tunnin jälkeen vihdoin ponnistaa ja arviolta alle puolessa tunnissa tyttö saapui maailmaan kovaan ääneen huutaen :) Jälkeisvaihe oli nopea ja helppo, ei repeämiä ja pieni episiotomia ja imukuppiautto tehtiin viistotarjonnan kääntämiseksi oikeaan suuntaan. Kokemus oli kaikkiaan hieno, vain uuvuttavan pitkä, mutta vointi on kaikin puolin nyt hyvä ja onnellisina aloitamme uuden vauva-arjen huomisesta kotona pienen tuhisijan kanssa. Tsempit vielä odottaville ja mahdolliseen jatkoketjuun voisimme myös liittyä, mikäli aikaa sellaiselle jää!
 
Ois kiva tietää Biba millä perusteella tuo vyöhyketerapeutti sanoo, että 98% :lla käynnistynyt synnytys hoidon jälkeen? Gallupiako tehnyt :D
Mutta sulla on jo viikot tollaset, että varmaan auttaakin. Oon kuullut, että nuo käynnistyksen avittamiset toimii, jos synnytys muutenkin lähiaikoina käynnistymässä, nopeuttaa siis prosessia.

Syksyn taimi onnea tyttövauvan saamisesta ja kiva kun laitoit synnytyskertomustakin. Sullakaan ei ole helpon kaavan mukaan mennyt synnytys, mutta aika mahtavasti suhtaudut siihen näin jälkikäteen.

Omaa asiaa. Eilen käytettiin pari ässää, jotka aiheuttikin supistuksia yöaikaan.Loppuivat sitten itsestään kuten arvelinkin. Nyt on vauva laskeutunut alemmas, alapäätä kolottaa ja jos täytyy tukeutua vaan yhteen jalkaan, alakerran paine tuntuu kipuna.

Huomenna olis sitten 39 viikkoa täynnä ja neuvola. Aattelin kysyä painoarviota ja onko pää jo kiinnittynyt. Kuopus syntyi 39+4, eli tästä aika pian. Tuota laskeutumista ei ollut tapahtunut, eikä juuri muutakaan merkkiä synnytyksen käynnistymisestä ollut. Ykskaks alkoi jomotus illalla ja yö meni vähillä unilla. Aaamulla synnärille ja iltapäivästä vauvan sai syliin.

Tää on kyllä jännää aikaa. Ei tiedä yhtään millon alkaa tapahtua. Keskimmäinen on syntynyt rv 40+5 ja sekin käynnistyksellä, joten voi tässä vielä mennä aikaa. Ja kummallisinta kaikessa, että pisimpään kohdussa viihtyneen vauvan arvioitiin 34 viikolla tulevan pian pois. Oli kaikkia vaivoja ja silloin jo pari kolme cm auki. Että ei noilla sanomisilla niin väliä. Sitten semmonen raskaus, jossa ei mitään merkkejä lähtee käyntiin varhain ihan yhtäkkiä. Nää on kyllä mysteerijuttuja!

Jos teillä muilla lähtee synnytys käyntiin tai epäilette sitä, tulkaa kertomaan jos jaksatte/ pystytte. Näitä on niin kiva lukee :)

Sumppa83 rv 38+6.
 
Sumppa83: Ilmeisesti se vyöhyketerapeutti arvioinut omista asiakkaistaan keskiarvoa :D En tiiä..tekee siis kotonaan pienimuotoisesti noita hoitoja joten tunteekin aika hyvin asiakkaansa. Pyysi minuakin ilmoittamaan tekstarilla jos tässä pääsee synnyttämään. Ja sanoi kyllä, että ei ihan epäkypsässä tilanteessa tuosta ole vaikutusta jos elimistö ei ole tuottanut oksitosiinia. Minulla jalkapohjissa oli tietyissä paikoissa turvotusta jotka kuulema merkki siitä että jotain olisi tapahtumassa. Ja kyllä teki kipeetä tietyt paikat mitä paineli ja hieroi! Ja hän tekee noita hoitoja vasta kun 40+0..
 
Ihan vain ilmoitan, jotta syntyneisiin saadaan päivitettyä.

Tyttö syntyi 12.9. klo 11.36. Pituutta neidillä oli 50,5cm ja painoa 4195g. Synnytys kesti 5h ja mentiin pelkällä ilokaasulla. Tämän lisäksi istukkaa synnyteltiin vielä tunti. Kotiuduimme 2 päivän kuluttua ja kohta oltu viikko kotona.
 
Tänään tein kaupunkikierroksen ja löytyi imetystyyny. Nallekuosi tahroineen ei ollut oikein mieleen, joten ompeluhommissa meni ilta mukavasti :) Semmoinen Pikkupiian, suomalainen tyyny, jossa irrotettava päällinen. Tein vauvan pussilakanasta uuden päällisen ja hyötykäytin vielä nalletyynyn vetskarin. 4 euroa maksaneesta tyynystä tuli hieno!

Kannattaa koluta kirppareita näin viime hetkillä, mukavaa ajanvietettä ja hyviä löytöjäkin voi tehdä. Tää käsillä värkkääminen on kai henkistä valmentautumista tulevaan :)
 
No niin, romaanipituista synnytyskertomusta nopeasta synnytyksestä ;) :

Lauantai 8.9:
Epäsäännölliset supistukset ovat jatkuneet kolme päivää. Välillä supistelee tuntuvasti 10-15 minuutin välein useamman tunnin ajan, välillä supistuksia tulee kerran-pari tunnissa ja välillä ei taas muutamaan tuntiin ollenkaan. Limatulppaa on tullut paloina, ja vuoto muuttunut muutenkin erilaiseksi. Yöunet ovat jääneet lyhyiksi ja katkonaisiksi, ja ennen kaikkea tuskastuttaa - mieli on malttamaton, ja oman mussukan haluaisi jo tavata. "Nettimammojen" ja muiden rohkaisemana soitan Haikaranpesään ja pyydän päästä käymään näytillä, jotta tietäisin, missä mennään. Lauantaina illemmasta sisätutkimuksessa selviää, että kohdunkaulaa on jäljellä reuna, kohdunsuu auki sormelle ja paikat pehmentyneet. Voi itku! Tätäkö tässä on kolme päivää valmisteltu, eikä edistystä ole juurikaan tullut! Akupunktiokätilö tuikkaa neuloja jalkoihin, käsiin ja päähän synnytyksen käynnistämiseksi ja sanoo, että kehoni suorastaan imaisee neulat itseensä. Nauran, että kroppa on jo niin poikki, ja haluaa kaikki mahdolliset apukeinot käyttöönsä. "Tervetuloa aamuyöllä takaisin, siinä kello kolmen-neljän maissa", huikkaa kätilö meille ovella. "Juu juu, siihen pyritään", nauran kätilölle vastauksen. Kotona ollaan puoli kymmenen maissa illalla, ja jo automatkalla tuntuu, että taisi akupunktio oikeasti auttaa. Supistuksia alkaa tulla viiden minuutin välein, lähetän lapsenvahtina olleen anopin kotimatkalle, menen suihkuun ja nappaan kätilöiden antaman kipulääke Litalginin, josko saisin vähän nukutuksi. Supistukset tuntuvat aikamoisen kipeiltä, mies alkaa kellottaa niitä ja kertoo välillä supistusten välejä ja pituuksia: "minuutin pituus, väli 7 minuuttia, nyt 5"... Joku vaisto kertoo soittamaan anopin sittenkin jo meille yöksi. Anoppi tulee reilun puolen tunnin päästä. "Väli 7 minuuttia, nyt 8, nyt 15"... Olen varma, että tästä ne taas hiipuvat. No, jospa sitä saisi nukuttua. Kello on puoli yksi yöllä, sunnuntaina 9.9. Yhdellä supistusvälillä saan jo melkein unenpäästä kiinni, mutta hetkutellessani alakerrassa tuntuu ääniefektin kera napsahdus, ja vettä hulahtaa. Klo 00.45. Mies pomppaa sängystä ylös, sanoo että nyt mennään. "Anna mä nyt puen päälle, ja pitäähän meidän soittaa", toppuuttelen. Supistukset alkavat tulla heti tosi tiheästi. Soitto ja menoksi. 50 metrin automatkalla pitää pysähtyä monta kertaa puhaltelemaan ja keinuttelemaan, ja puolen tunnin ajomatka tuntuu ikuisuudelta.

Synnytysosastolla olemme perillä klo 1.45. Kätilö ohjaa meidät suoraan synnytyssaliin. Jes, ammehuone, olen toivonut ammetta kivunlievitykseen ja jopa vesisynnytystä. Mies alkaa täyttämään ammetta, minut laitetaan käyrille ja omasta toiveesta olen pystyasennossa. Käyrä ei piirry tarpeeksi hyvin pystyssä, joten kapuan tutkimuspöydälle hitaasti ja vaikeasti. Supistukset tekevät jo tosi kipeää ja tulevat tiheästi. Viisi senttiä auki ja vauvalle laitetaan pinni päähän sydänäänten seuraamiseksi. Käyn vessassa ja pääsen ammeeseen. Kätilö lähtee tekemään kirjauksia ja kyselemään, onko kukaan paikalla olleista kollegoista saanut vesisynnytyskoulutusta. Kätilö sanoo, että painakaa heti nappia, jos ponnistuttaa. Hän ei ehdi olemaan kauaa poissa, kun hälytämme hänet takaisin: supistuksen aikana kohdunsuulla tuntuu hetkellisesti kovaa painetta. Reunaa on vielä jäljellä, ei saa ponnistaa missään nimessä, vaan kipu pitää puhaltaa pois, kätilö neuvoo. Alan jo olemaan tosi tuskastunut, ja tuntuu, etten kestä kipua. Samalla kuulen, että jos kaikki menee hyvin, vesisynnytys onnistuu, jos se minusta tuntuu vielä siinä vaiheessa hyvältä vaihtoehdolta. Minuutit kulkevat, tuntuu että supistukset eivät helpota hetkeksikään ja usko alkaa loppua. Sitten alkaa ponnistuttaa. Ja uudestaan. Taas hälytetään kätilöä paikalle, joka tekee ensin sisätutkimuksen vedessä ja pyytää minut sitten kipuamaan ammeesta pois. Hän epäilee, että vauva olisi raivotarjonnassa, sillä kohdunsuu ei ole vielä täysin auki mutta ponnistustarve on kova - tällainen tilanne on kuulemma tyypillinen avosuutarjonnassa. On ihan uskomattoman tahdonvoiman koetuksen päässä, että saan itseni taas kipuamaan tutkimuspöydälle, mieli tekee huutaa kivusta, eikä rauhallinen hengityskään tahdo enää onnistua, vaan kätilön pitää muistutella minua hengittämisestä ja rauhoittumisesta. Välillä supistusten aikana tuntuu, että vauva on pakko jo ponnistaa ulos. Kello on noin kolme, suu auki 9 cm ja kätilö saa sormin työnnetyksi kohdunsuun lipan vauvan pään taakse. Hän antaa luvan mennä takaisin ammeeseen ponnistelemaan vesisynnytystä varten, mutta sillä hetkellä matka tuntuu aivan liian pitkältä ja vaikealta. Omana funktiona on saada vauva ulos mahdollisimman nopeasti, vaikka päällä seisten! Kätilö tuo synnytyssuunnitelmassa toivomani jakkaran sängyn viereen, josko haluan siirtyä sitten siihen. "Ei, kun mä haluan tämän vauvan ulos nyt", vastaan yhteistyöhaluisesti. :)

Alan ponnistelemaan oman kropan tuntemusten mukaan, supistukset hieman laantuvat ja väli pitenee, joka on kuulemma hyvin tyypillistä ponnistusvaiheen alussa. Ensin puserretaan kovalla olleen vatsan sisältö viehkosti pöydälle, ja hyvin nopeasti vauvan pääkin alkaa kurkkimaan. Avustava kätilö tulee paikalle. Ponnistaminen tuntuu paljon vaikeammalta kuin esikoisen synnytyksessä. Ärjyn ja murisen, joka vie osan ponnistusvoimasta pois siitä, mihin voima pitäisi oikeasti suunnata. Pää kurkkaa useasti, mutta menee sitten takaisin. Kuulen, kuinka vierellä seisova mieheni alkaa puhista - meinasi raukka pyörtyä! ;) (on se rankkaa se miehen osa synnytyksessä...) Pää syntyy, ja kätilöt nauravat, että vauva meinaa jo heti alkaa juttelemaan. Seuraavalla supistuksella saan ponnistettua hartiat, ja sitten tuntuu, kuinka vauva "luiskahtaa" ja hänet nostetaan suoraan syliini, huutavana. "Ei mitään hätää, kulta pieni", alan lohduttelemaan. "Tulithan sinä sieltä". Kello on 3.11. Jälkeiset syntyvät reilun 10 minuutin päästä, alapäähän ommellaan muutama tikki ja vauva laitetaan imemään rinnalle. Siinä ihmetelläänkin toisiamme tunnin ajan, ennen kuin menen suihkuun ja mies alkaa kylvettämään vauvaa.

49 senttiä ja 3835 grammaa silkkaa söpöyttä, ja tukkakin on!

Syömme ja laitamme muutaman tekstiviestin salissa, vauva nukahtaa sänkyyn. Kätilö ei näe estettä polikliiniselle synnytykselle, ts.nopealle kotiutumiselle, joten hän laittaa viestiä toiveestamme eteenpäin. Kuuden maissa siirryn vauvan kanssa kaksin lapsivuodeosastolle, mies lähtee kotiin nukkumaan. Kotiin pääsemme lähtemään päivällä yhdeltä, kymmenisen tuntia vauvan syntymän jälkeen, kun lääkäri on tehnyt vauvalle tarkastuksen.

Esikoisen synnytys oli tosi ihana ja voimaannuttava kokemus. Tämän synnytyksen koin paljon vaikeammaksi nopeuden (synnytyksen kesto säännöllisten supistusten alkamisesta 2h 40min) ja rajuuden takia. Tuntui, että kivut ylittivät oman sietokyvyn rutkasti, ja huomasin omista reaktioistani, että paniikki ja hätääntyminen kivun vuoksi ei ollut kaukana supistusten aikana. Mieskin kommentoi, että nopeudesta huolimatta tämä synnytys näytti ulkopuolisen silmin paljon rankemmalta kuin esikoiselta, ja häntäkin alkoi ahdistamaan ja meinasi pyörtyä, kun näki, kuinka paljon minua sattuu eikä hän pystynyt tekemään asialle mitään. En kuvailisi tätäkään huonoksi kokemukseksi missään nimessä, mutta raju olisi varmaan juuri oikea termi kuvaamaan synnytyksestä jääneitä päällimmäisiä fiiliksiä. Esikoisen syntymän jälkeen ajattelin suurinpiirtein heti, että tuonhan nyt voi tehdä uudestaankin. Nyt taas ehkä ennemminkin ainakin näin tuoreeltaan mietin, että ehkäpä mä olenkin kahden tyttölapsen äiti, ja meidän perhe on siinä. :) (toim.huom: nyt taas muutamaa päivää myöhemmin harkitsen, että josko ei vieläkään ottaisi mitään ehkäisyä käyttöön... ;) )

Lähetettiin muuten akupuntiota antaneelle kätilölle terveisiä, että ihan hienosti toivotettu meidät uudestaan tervetulleiksi, mutta aika meni vähän pieleen, pääsimmehän palaamaan jo ennen aamuyö kello kolmea-neljää. Vai tarkoittiko hän tervetulotoivotuksen suoraan vauvalle...? :D
 
  • Tykkää
Reactions: BiBa
Huhuu, onko täällä enää ketään odottavia?? :D

Täällä ainakin yksi, 40+1. Nyt on kyllä hermo kireellä ja mä vaan odotan, että alkais jotain tapahtumaan! Vähän huono olo ollu tänään ja selkää vähän särkee. Tylsää.
Aamulla kävin myös neuvolassa, siellä kaikki ok. Sf mitta 35cm (viikko sitten 33,5cm) vauva on kiinnittynyt, painoa oli tullu mulle 1,5kg!! Ehkä hieman turvottaa...ilmeisesti tasaisesti joka puolelta kun ei tunnu olo yhtään turvonneelta (muuta kuin mahasta)

Väsyttää..voi kun saisin tuon tytön päikkäreille niin sais itekkin nukkua..
 
Täällä ollaan! Olo on niin tukala, että itken vaan omassa sängyssä! EN JAKSA ENÄÄ! Närästää tosi paljon, henkeä ahdistaa, koskee enkä pääse kunnolla kävelemään, supistelee (jo monennettako viikkoa??). Limatulppa tuli jo reilu viikko sitten. Vauva on nyt luultavasti jo reilusti yli 4kiloa!! Odottelu jatkuu, hamaan loppuun saakka.

Milla 40+5
 
Sympatiat sulle Milla84 :hug: Täälläkin kypsyttää jo jonkin verran vaikka viikkoja vasta tasan 39.

Tänään oli neuvola, ei kummempia kuulumisia. Vauva ei ollut vielä laskeutunut ihan alas ja pääkin liikkui vielä. Ei mitään vuotoja tai suppareita. Eli odotus jatkuu.

Palsta on kyllä hiljentynyt tosissaan. Mä taidan ihan kiusallanikin kirjotella tänne ihan tappiin asti vaikka itelleni :kieh: En tiiä lukeeko kukaan, mutta helpottaa kun saa ajatuksia purettua tänne.

Makarooniloota uunissa ja sämpylät kohoomassa. Pakko keksiä jotain tekemistä kun muutenhan tässä tulee hulluksi.

T Sumppa83 rv 39+0 ja se ärsyttävä POKS ;)
 

Yhteistyössä