Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Shuri kyselit perussairauksista... Mulla on verenpainetauti. Sen takia mulla on lääkitys vaihdettu jo sillon kun yritys alkoi "raskausystävälliseksi". Seurantoja neuvolan kautta tulee muutama enemmän. Ainakin 6 vuotta sitten kuopuksen aikaan kävin loppuajasta ylimääräsessä ultrasta. Onko sulla itelläs tietoa miten noi kilpparijutskat vaikuttaa raskauden tarkkailuun?

Mä vieläkin oottelen pahoinvointia... Tuntuis jotenkin todellisemmalta tää raskaus... Ei vaan tunnu riittävän nää olemassa olevat oireet :) On sitä ihminen höperö :D
 
Tervetuloa uusille! :)

Onnea lintetsa ja wasabi hyvistä ultrakuulumisista! :)

FairyTale<3 tsemppiä vuotojen kanssa! :hug: toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!

BiBa minä olen tuota listaa päivitellyt, ja nyt on sinunkin tietosi siellä :)

ON: tänään kilahti postista kutsu np-ultraan, joka olisi 14.2, eli ystävänpäivän aamuna :heart: nyt vaan pitäis yrittää vielä 3,5 viikkoa malttaa odotella, että pääsis näkemään, että onko siellä ketään.

äippä 7+0 (poks)
 
Perussairauksista oltiin kyselty. Täällä on kilpparin vajaatoiminta ja lääkityksenä thyroksin ja sit löytyy astma, jonka lääkityksen jouduin lopettamaan heti, kun plussasin. Sanoi sisätautilääkäri, et lisää km riskiä ja ei ole voitu muutenkaan osoittaa, et on sikiölle turvallinen raskauden aikana käytettynä.

JÄRKYTTÄVÄ PAHAOLO jatkuu. sain tänään ne Sea Band pahoinvointirannekkeet ja ovat ainakin hieman auttaneet. Ei ole tarvinnu oksennella tänään. Tosin ranteet on hiukka hellinä kun puristavat kivasti.

Tillu&Hippu 6+5
 
Vilkasta on, tosiaan! Hyvä vain ;) Kerhossa en ole paljon ehtinyt pyöriä, vain naamakirjan kerhossa - mikä onkin kyllä parempi ajatus kuin alussa ajatteln. Sinne siis vain!

Fairylle jaksamista oireiden kanssa, toivottavasti kaikki on parhain päin, kuten testitulokset jo antoivat vähän ymmärtää.

Varmasti ihanaa, ketkä olette käyneet vaavin alkua katselemassa ultrassa. Me päätettiin ettei mennä, kun edellinen meni myös ihan normisti ja yritetään jaksaa nt-ultraan. Ja jos jotain käy ennen sitä, niin sitten se on tarkoitettu niin. Ja kun ei ole mitään epämääräistä ollut.

Omassa navassa on hiukan turvotusta, tai tuossa vatsalihasten päällä tuntuu sellainen ohut hyytelö, joka illalla turpoaa. Näin istuessa saattaa tuntua sellainen, että siellä on joku olemassa, kun tuntuu poikkeavalta. Kipuja ei ole, paitsi joskus kaksinkerroin ollessa ja siitä noustessa saattaa repäistä. Tänään hiihtäessä tuntui erilaiselta kuin normaalisti, mutta ei pahalta vaan siltä että joku siellä on. Joskus nippailee masua, vähän kuin joku kaivelisi siellä jollain tikulla, ei satu. Tissit on turpeat ja kipeät. Ihan kuin rinnat olisi pelkkää lihasta! Väsyttää ja verenpaineet on alhaalla. Aamut on parhaita, iltapäivällä alkaa hiipiä väsymys. Päiväunista voi vain haaveilla, kun on kaverina 3v11kk ikäinen ja mies illat töissä.

Lumessa on tarvottu aamusta ja illasta ja päivästä. Tänäänkin olen hiihtänyt kaksi kertaa ja luistellut yhden. Noita hiihtoja ei voi kamalan kovaksi liikunnaksi kutsua, kun kyseessä on pienten koululaisten liikuntatunnit. Luistelussa tulee ihan hiki, kun saa kikkailla omia juttujaan ja neiti tekee omiaan sekä sitten yhdessä harjoitellaan taitoluistelua ;) Mutta joku pieni ääni sanoo tuolla päässä, ettei saa hyppiä kaikkia hyppyjä...

Joku aiemmin kysyi siitä liikunnasta. Ekan raskauden aikaan muistan, että 15 vkolle asti saa hyppiä tehdä sellaista pomppimista tms. Sitten kohtu alkaa jo venyä enempiä ja sitten ei tekisi niin hyvää. Mutta sekin riippuu niin siitä, minkäkokoinen masu ja urheilutausta. Itse aion ajaa pyörällä vaikka loppuun asti, koska vien sillä neidin päiväkotiin kesät talvet. Hiihtää yms. talvilajeja meinasin tänä talvena tehdä suht normaalisti. Rullaluistelun aion unohtaa kesällä. Balettia tanssin esikoisen raskaudessa kaksi viikkoa ennen synnytystä vielä. Mutta katellaan, kunhan vain kaikki menisi hyvin niin mikäs siinä.

Pakko mennä pisulle, se vaivaa usein ;))

Misupai ja NiiloElsanen 6+6.
 
Pikainen kysymys kun itselläkin on tämä huono olo lisääntynyt. Vielä ei ole mitään tullut ylös, mutta on kyllä tosi ikävä olo.

Kysymys siis: onko kukaan kokeillut Rennietä tai muuta käsikauppalääkettä tähän huonoon oloon? Voiko Rennietä edes käyttää raskaana..? Panadolia kai voi käyttää..onko kukaan kokeillut auttaisiko se mitään?
 
Kylläpä tänne tulee paljon juttua muutamassa päivässä! Ihan kiva niin on sitten luettavaaa, mutta on vaan hankalampi muistaa mitään kommentoitavaa, jos ei käy pari kertaa päivässä kirjoittelemassa :)

Väsymys ja pahaolo täälläkin vaivannut. Tuota pientä vaaleanpunaista/vaaleanruskeaa vuotoa jää edelleen paperiin vessakäyntien yhteydessä, mutta ei oo lisääntynyt eikä mitään kipuja oo onneksi ollut. Rinnat tuntuu jo kasvaneen aika paljon, vaikka ne ei olekaan yhtä kipeet kuin esikoista odottaessa, ehkä ne kasvaa vanhasta muistista ;)

Jaksuja kaikille muillekin, joilla vuotoa tullut :hug: Toivotaan, että olisi harmitonta!

Onnittelut ultrassa pienokaisensa nähneille!

Edellisistä synnytyksistä olitte puhuneet. Mulla se kesti 6h, josta 4.5h oltiin sairaalassa. Ponnistusvaihe oli noin puolisen tuntia. Ilokaasua otin aluksi ja siitä tuli pahaolo ja oksentelin, mutta käytin sitä silti. Kohdunkaulanpuudutteen sain lisäksi ja se vei kivut noin tunniksi sitten muutapa en kerennyt saamaan. Välilihan leikkasivat ja siihen muutama tikki tuli, mutta parani melko nopeasti. Ihan ok synnytys, vaikka kyllähän se hirveän kipeää teki.

Rennietä voi ottaa raskaana, mutta en tiedä auttaako se pahoinvointiin.

En oo vieläkään saanut varatuksi sitä neuvola-aikaa. Taidan jättää ens viikolle sen homman. Muistelen, että soittoaika on 8-9 aamulla ja huomenna ollaan tytön kanssa kotona niin en viitsi tuota varten laittaa kelloa soimaan. Nukutaan varmaan jonnekin puoli yhdeksään ja sitten tyttö leikkii yleensä vielä huoneessaan puoli tuntia, jonka ajan jatkan sängyssä torkkumista.

Nyt taidan suunnistaa nukkumaan tai syömään (pahaolo iski taas... en kyllä tiedä helpottaako syöminen yhtään)

Teeu 6+5
 
Tsemppejä kaikille edelleen! Tillu79: Mäkin otin eilen sea bandit käyttöön.Helpottaa oloa edes vähän.
Onko muut kärttyisiä?koko ajan on miehen kans jotaki pikku kiistaa :/
Tänään on vika saikkupäivä.Katsotaan miten vk-loppu sujuu.Jospa sitä "pääsis" ma taas töihin.
 
Heipsan vaan tänne aktiiviseen porukkaan :) Voisin hypätä uutena mukaan.

Alku viikosta plussattu, eli alussa mennään. Taustoja ensin pikkuisen. Olen 26v, mieheni 25v, kolmatta odottelen nyt eli aikaisemmat on tyttöjä 10v ja 4v. Olen aina halunnut pientä ikäeroa lapsille, mutta näin se elämä latelee ne suunnitelmat puolestani ;) Mieheni ei ole siis esikoisen biol. isä joten ekan ja tokan välille tuli väkisinkin isompi ikäero. Nyt taas olen odottellut miehen lupaa vauvalle. Heinäkuussa ja joulukuussa koettu varh. keskenmenot.

Opiskelijoita täällä oli useampiakin. Itsekin lukeudun vielä opiskelijoihin. 9 viikkoa vielä niin on lähihoitajan paperit taskussa. Päiväkodissa teen sijaisuuksia ja sinne on lupailtu työpaikkaa kun valmistun. Mutta nyt jo mietin että pitäisikö sitten olla kertomatta raskaudesta, kunnes työ varmistuisi? Joku muukin pohti jo näitä työkuvioita. Kyllä ne vaan on isoja asioita ja heti niitä alkaa miettimään :)

Keskenmenosta johtuen, nyt fiilikset on hieman varovaiset. Ei anna itselleen lupaa iloita raskaudesta vielä kunnolla, mutta en myöskään hysterisoi ;) Eli ihan jalat maassa mennään tämä alku ja alkuraskauden ultraankaan ei tähän tietoon olla menossa.

Edelliset synnytykset, 1. 12h 2. 6h - 1. imukuppiavustus kun sydänäänet heikkeni vauvalla. 2. suht oppikirjan mukainen. Kumpikin luomuna menty, ihan vain siksi että pelkään niin neuloja :D Hyvä mieli molemmista on jäänyt, mutta toivoisin tällä kertaa pääseväni tästä neulakammosta, jotta saisin kivunlievitystä!

Oireita on vielä aika nihkeästi :D Väsymys iskee voimakkaana tossa iltapäivän aikana, eilenkin torkuin vaan sohvalla kun lapset touhusi omiaan. Aamupäivällä napistelen pieniä välipaloja ennen lounasta, muuten iskee hirveen heikko ja kuvottava olo. Tissit on arat, mutta ei niin arat kuin edellisillä kerroilla. Menkkamaisiajomotuksia on etenkin iltaisin ja öisin, ne pistää välillä pelkäämään meneekö kesken. Koska viimeksi keskenmeno alkoi kovilla yöllisillä jomotuksilla joihin heräsin aamuyöstä.

Kuopuksen raskaudessa pahoinvointi iski aika aikaisin ja oli aivan lamaannuttavaa, sitä vähän kauhulla odottelen kun pitäisi tuo koulu käydä kunnialla loppuun.

Tulipas pitkä stoori :D Listoille saa lisätä: Adora, 26v. kolmas, K-SKS, la 25.9 Kuopus muuten syntynyt 29.9 :)

Adora 4+3
 
Ellamae
adora tervetuloa:wave:
Minä myös lh-opiskelija, oppisopimuksella ja nyt keväällä pitäisi valmistua.
Tai siis VALMISTUN, ei tässä saa olla mitään vaihtoehtoja.
Lääkelaskutentti pitäs vielä läpästä, niin pääsisi osaamisalan näyttöön:D

Pahoinvointi on nyt tullut jäädäkseen ja iskee eripituisina aaltoina pitkin päivää.
Työkaverit aamummalla kyseli, että eikö nämä hoitotoimet tee pahaa oloa?
Ei onneksi! Se nyt tästä vielä puuttuisi...

Mutta jos nyt palaisi hommiin.

Ellamae ja Onni 7+3:heart:
 
Olitte kyselleet pahoinvointiin auttavista jutuista..

Minä sain ekassa raskaudessa rankan oksentamisen vuoksi lääkäriltä reseptin matkapahoinvointilääkkeisiin. Niitähän saa ihan ilmankin reseptiä, mutta olivat tietysti halvmepia reseptillä. Sitä en osaa sanoa, voiko niitä ottaa ilman lääkärin lupaa, mutta mulle ne oli taivaan lahja! Yhden kun päivässä (aamupäivällä) otti, niin sai syötyä hyvin aamupalat ja pääsi ruokarytmiin kiinni kun ei ollut sitä pahaa oloa eikä tarvinnut oksentaa. Ne perustuu siis siihen, että ne hillitsee sitä oksennusrefleksiä tai jotain.. :) Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos ette saa pahoinvointia muuten kuriin. Mun ei tarttenu syödä ku vähä reilu viikko niitä, kun pärjäsin jo ilman. Silloin tällöin piti vielä oksentaa senkin jälkeen, mutta ei läheskään päivittäin.

Mulla ei järin muuta :) Onnellinen olen oireettomuuksistani. No, kyllä vilu ja väsymys ja tissikivut vaivaa, mutta pahoinvointi ei.

Tsemppiä teille vaivoihin!

seedla 6+5 (?)
 
Littlestar, samassa veneessä oltiin hyvin samoihin aikoihin :)

Varhaisultrassa käyty ja pikkuinen 6mm kaveri siellä näkyi ihan oikeassa paikassa ja sydän sykki :heart: Kyllä helpotti! Kuukautisten mukaan viikkoja pitäisi olla 7+1, mutta gyne sanoi koon mukaan viikkoja olevan 6+3, mikä on varmaan hyvinkin oikein, sillä tiedän milloin ovulaatio osui kohdalle.

Ihanaa :heart: Neuvola ensi keskiviikkona ja np-ultra varattu 22.2. Nyt sitten jännitetään sitä :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: lintetsa
Väsymys vetää täällä voimat niin, etten ole jaksanut kun välillä käydä vilkaisemassa, mit tänne kuuluu... toivottavasti tämä tästä jossain vaiheessa edes helpottaa...

Mullakin on astma, lääkityksenä Beclomet 200mikrog, 2 hengenvetoa aamuin illoin... Ekaa neuvolaa varatessani kysyin tuosta, ja neuvolatäti sanoi että voin jatkaa lääkitystä normaalisti...
Mietin vaan kun Tillu79 olit joutunut lopettamaan lääkityksen (mitä lääkettä käytit)
 
Järkyttävää väsymystä täälläkin. Kävin eilen nukkumaan about 21.00, heräsin pariksi tunniksi about 01 ja mies herätti vähän ennen kahta. Helposti oisin vielä tunnin pari voinu ainakin nukkua :D

Perussairauksista Kahta lääkettä menee tämänkin raskauden aikana, kaksi muuta piti jättää heti kun plussa tuli testiin, onneksi olivat semmoisia "tarpeen mukaan" käytettäviä. Ja jos vointi sallii, koitan jättää loppuraskaudessa toisen vielä pois, jotta voisin minimoida vauvan vierotusoireriskin..

Synnytyksistä
Kummatkin lapset on käynnistetty yliaikaisuuden vuoksi ja kummatkin joutuneet synnytyksen jälkeen vastasyntyneiden teholle -_- Esikoinen nieli vihreää lapsivettä, joka nosti tulehdusarvoja ja kuopuksella oli syntyessään keuhkokuume. About viikossa kuitenkin molempien kanssa kotiuduttiin. Esikoisen synnytys kesti noin 15h ja kuopuksen noin 12h, ihan normaalit synnytykset kummsnkin kohdalla. Josko seuraava tulis jo 9 tunnissa? ;)

Menhit 6+0 *POKS* <3
 
Mä soittelin heti plussattuani teratologiseen tietopalveluun lääkkeistäni, vaikka työterv.lekuri ne määräsi tietäen että raskaus on mahdollinen. Halusin varmistaa asioita ja ihana täti siellä neuvoi :)

Epämääräinen pahoinvointi/kuvotus ollut taas koko päivän, välillä enemmän, välillä vähemmän. Työkaveri anto lainaan jotkut pahoinvointirannekkeet, enpä mitään eroa oloon huomannut.. Päivän siis niitä pidin. Mutta katsotaan.

Nyt mä olen kyllä niiiiiiiiiiiiiiiiin väsynyt että ei tule mitään. Pakko mennä päiväunille.. |O

hawwe + minipapu 4+4
 
Hei!

Tänään kävin Pihlajalinnassa Tampereella varhaisultrassa, ja siellä se pieni 9mm heppu oli, kuin olikin oikeassa paikassa ja sydämmen syke näkyi hyvin :heart:
Tuli kyllä niin hyvä mieli ja oli ihan joka euron arvoista... nyt ei tarvi enää miettiä :)
Pahoinvointi illalla on aikamoista ja kokoajan voisi päivällä syödä jotain:popcorn:... lasten tappelua/kinastelua ei kestä ollenkaan... hermo tiukalla... :(

Minttura 7+3
 
  • Tykkää
Reactions: lintetsa
Oi, onneksi on perjantai! Vaikka mulla onkin kyllä koko vkl töitä, mutta silti. Tervetuloa munkin puolesta kaikille uusille, vaikka itsekin ihan uusi olen :D

Mites toi kerho-juttu, näkyykö se sitten mun profiilissa, että oon semmoseen liittynyt? Entä toi fb:n ryhmä, näkyykö se mun profiilissa/muille, että oon semmoisessa?

Ranskis, löysin kyllä sen kerhon, mutta en kyllä osannut siihen liittyä?! Klikkasin liity, en muista, mikä teksti siihen sitten tuli, muttei onnistunut.

FairyTale, mikäs on vointi nyt?

äippä_88: kiitos kun lisäsit listaan :)

Kerttu Inkeri, rennie on ihan sallittu, mutten usko, että se auttaa varsinaiseen pahoinvointiin... Närästykseen kylläkin. Ainakin näin itselläni, enkä ole kuullut, että siitä tosiaan olisi pahoinvointiin apua.

Juli05, ihme kyllä, en ole ollut kärttyinen :D Vaikka edellisissä raskauksissa olin sitä melko usein, heh. Ehtii sekin puoli taas näyttäytyä tässä :whistle: Se olikin yksi asia, mitä ihmettelin, kun tajusin, että menkat on myöhässä! Siis että en ole ollut kärttyinen!! Mitä olen AINA ennen menkkoja ja niiden aikaankin vielä :kieh:

Neuvolan varasin sitten tänään ja se on 9.2., viikkoja silloin kai 8+3.

Nyt täytyy jo rientää :wave:

Terkuin laskuissa sekaisin mennyt salaisuus tänään 5+4 :D
 
Onnea ultrakuulumisista Minttura ja Kerttu Inkeri

Täällä myös etomista, ei kuitenkaan niin pahaa, että oksentaisin. Hedelmiä tekee hirmuisesti mieli,ja niitä olenkin syönyt paljon, ei niinkään lämmintä ruokaa. Joku muukin kirjoitteli näin. Syöminen ylipäänsä auttaa siihen etomiseen.

Huolia on mahtunut mukaan myös, on ollut ruskeaa tuhruvuotoa, täytyy toivoa, että vaaratonta. Tosi huolissani olen, mutta kuulema voi johtua ihan ultrastakin, että paikat on niin herkät nyt. FairyTale<3 toivotaan, että vuoto on vaaratonta, ja jaksamista!

Lääkityksistä, minullakin on peruslääkitys, joka jatkuu raskauden ajan. Kyselin myös teratologisesta tietopalvelusta ja tietysti myös omalta lääkäriltä, pitäisi olla ok.
 
:heart: Kaikki hyvin varhaisultrassa :heart:

CRL-mitta oli 10,4mm, lääkäri sanoi vastaavan viikkoja 6+6. Itse olen laskenut tosiaan, että tänään on 7+0. Eli lähelle meni! Jäin vaan tarkkana miettimään, että eikös tuo mitta voisi aika hyvinkin vastata myös tuota 7+0. Siis päivän ero on ihan tosi pieni ja ei sillä ole väliä. Vertailin vaan muiden mittoja googlen kautta ja 7+0 on ollu pienempiäkin tuloksia. Riippuu tietty taulukostakin mistä lääkäri katsoo.
 
Mahtuuko mukaan yksi puulla päähän lyöty:)
Olen 36v kolmen lapsen äiti Etelä-Savosta. Lapseni ovat 20, 17 ja 14v...heidän jälkeensä kolme km -01, -03 ja -04. Näistä viimeisin pienellä avustuksella (inseminaatio) aikaan saatu, jonka jälkeen lääkärit vihjaisivat, että ei taida enää olla toivoa. Toivottomia vuosia on mennyt nyt 7 ja niin vain luomuplussa tuli.
Pelko on valtaisa kuinka tässä taas käy, elän tunnin kerrallaan ensiviikon ultraan saakka...tulee muuten pirun pitkä viikko, sillä ultra on vasta perjantaina.
Oireet ovat hyvin voimakkaat väsymys on valtaisa, rinnat pinkeät kuin pingispallot, hajuaisti potenssiin tuhat ja aika monesti on pitänyt jo pytylle juosta yökkimään. Neuvolan laskujen mukaan nyt olisi rv 7+5 ja LA 2.9, mutta siihen voi tulla muutos kumpaan tahansa suuntaan epäsäännöllisen kierron vuoksi.
Historiaani viitaten ensiviikon polireissulla aloitetaan myös Klexanen piikitys tukosten ja km ehkäisemiseksi...piikki päivässä mahamakkaraan!
Kirjoittelisin mielelläni samanlaisessa tilanteessa olevien kanssa, sikäli kun koneelle ehdin istahtaa...vuorotyö terveydenhoito alalla.
 
Heissan!
Vuoto jatkuu tosin hieman vähäisempänä kuin eilen, vuotoa tulee kuitenkin joka kerta kun käyn vessassa, sen verran että vesi värjääntyy ja siteeseen on myös tiputellut pitkin päivää...
Lääkäri soitteli päivällä ja labratulokset olivat edelleen kunnossa, ei tulehdusta jne. Maanantaina pääsen ultraan , et sitten selviää onko vuoto vaaratonta vai mistä oikeen on kyse...
Fiilikset on onneksi aika raskauttavat , on paha olo ja tissit kipeät, vatsa turvottaa,pissattaa, ja väsyttää, eli selkeät oireet : )
Ihanaa lukea teidän ultra kuulumisia <3
Hyviä oloja viikonloppuun kaikille!

FairyTale<3 5+5
 

Yhteistyössä