SYYSKUUN SULOISUUDET 2013 *Elokuussa*

Kiva, Huns, jos tulet mukaan jatkamaan keskustelua =).

Nyt illan aikana oli niin tujuja supistuksia, että ajattelin jo, että ehkä kohta on menoa. Ja sitten taas hyytyivät. Mulla myös levossa tuntuvat kovemmilta kuin liikkuessa, ja kuten susta, Huns, tuntuu, että synnytys käynnistyy pian. Ja sitten kuitenkin olen ihan varma, että käynnistykseen menen reilun parin viikon päästä.

Painosta sen verran, että mulla on tullut aika tarkalleen kahdeksan kiloa 52 kilon lähtöpainoon. Ei siis mitenkään paljon, kun olen kovin hoikka muutenkin ja silloin painoa voisi tulla hyvinkin enemmänkin.

Huomenna mulla on ihan vapaapäivä tiedossa, kun pojat menevät vanhemmilleni yökylään ja miehellä on työpaikan elojuhlat. Raittiina on sinne menossa kaiken varalta, jos tulee lähtö. Mutta mulla tosiaan ihan omaa aikaa aamusta iltaan ja yölläkin vain mies vieressä.

Helmitoivo, 35+6
 
Helmitoivo Minulla menee ihan samoin nuo supistukset; tulevat tosi kovina ja uppoudun kokonaan "itseeni" supistuksen ajaksi, koska sattuvat sen verran paljon. Jossain vaiheessa ajattelen, että taitaa tulla ehkä lähtö, mutta sitten supparit rauhoittuvat. Todella turhauttavaa jos näistä kivuista täytyy kärsiä vielä viikkoja. Eli samassa veneessä ollaan, jaksuja.:hug:
 
Huns, mulla myös niin, että supistukset saattavat olla niin kovia, ettei voi keskittyä enää muuhun -nimenomaan uppoudun täysin itseeni. Saatan hymistä jotain tai pikkuisen kiroillakin. Kaunhan meno voi meillä jatkua tällaisena! Luulisi ainakin, ettei käynnistys kestäisi kovin kauan, kun keho on valmiiksi tällaisessa tilassa. Pojista kun mulla ei tällaista etukäteen ollut. Samoin voimia ja jaksaista sinulle :hug:!

Heräsin taas viideltä. Uni ei vain riitä pidempään. Ehkä kuuluu loppuraskauteen.

Tänään viikkoja on tasan 36. Ei vielä virallisesti täysiaikainen, mutta kuulemma 36-viikkoiset ovat aivan yhtä valmiita syntymään kuin viikkoa myöhemmin syntyvät. Joten miten ois, vauvarakas...?

Helmitoivo
 
Helmitoivo ja Huns voimia supistuksien kans ja tsemppiä! Muillekkin joilla supistelee!! :hug:
Alkaa meillä viikot olla jo hyvällä mallilla, ettei sen puoleen estelyjä. Jännä nähdä kuka on seuraava ;)

pinna kireällä ilmoittaudun joukkoon :wave: vähän liiankin kanssa ärsyttää ja ihan ihme jutut saa keittämään! :headwall: välillä ärsyynnyn ihmisiin ja ties mihin juttuihin. Aamusta ärsyttää ja tuntuu kuin olisin tekopirteä pojille....ei jaksas keskittyä mihkään eikä keneenkään :ashamed: onneks tääki on ailahtelevaa...tänään mua ei niin ärsytä, ainakaan vielä :D Joka päivä melkein kyllä jossain vaiheessa ärsytys nousee pintaan ja on siinä lapsillekki selittämistä.....ja kun tää mun ärsytys tarttuu niihinki...kaikki on kiukkuisia :ashamed:

Oon yrittänyt kävellä taas vähän ahkerammin, mut huomaa etteientiseen tapaan pysty lenkkeilemään. Nuorimman kans on menty tuola tien päällä minä kävellen ja poika pyörällä. Kiva viedä eskariin ja saatella koululaista samalla saaden itse hyötyliikuntaa ;) Tosin liikaa, kun on jalkojen päällä ni saa palkaksi kamalan väsymyksen ja kiukutuksen! Mahan kovettumisia on ja painaahan tuo, mutta oon onnellisessa asemassa ettei mitään kipuja eikä muutenkaan kovin tukala olo ole. :)

Sänkyä en oo suojannut mitenkään lorahtelujen varalta :D herään niin MONTA kertaa yössä vessaan ja uskon, että oon niin herkkäuninen et jos lapsiveet tulee ni pomppaan salamana pystyyn....mikäli pääsen tän vatsan kans nopeasti :LOL: en oikein osaa ajatella et menis veet, kun kolme edellistä synnytystä alkanut supistuksilla, vedet menny sairaalassa puhkastu ja viimesimmällä tuli ponnistaessa :whistle: tiedä sitten....jännä nähä miten nyt. Kiire kyllä tulee, ainakin pelottaa, jos vedet kotona menee...niin nopeaa on sen jälkee kaikki mennyt.

Sairaalakassin pakkasin omien vaatteiden osalta. vauvalle viel vaatteet ja omat hygieniajutut ni hyvä.Miehellekki tarvittaessa jo neuvoin mistä ottaa ja mitä vauvalle, jos en ehdikkään niitä mukaan napata. On täs jo vähän tulevaa lähtöä juteltu...jos menee saman kaavan mukaan mitä edelliset niin yöllä taas olis hupaisaa :D
APUA! en mä vielä halua....onneksi täs on aikaa laskettuun.....;)

Helmitoivon idea syyskuisten jatkokeskusteluista hyvä :D kiva kun on innokkaita täälä jaktamaan jutustelua.

Nyt täytyy alkaa laittamaan aamupalaa, että ehtii koulutielle ajoissa ;)

Delila 36+3
 
Huomenta! Eilen oli ensimmäinen äitiyslomapäivä (ihanaa) eli tästä se lähtee :) Viikkoja poksui tasan 35+0. Tässähän saa pian ruveta jännittämään että millä viikoilla tämä meidän ihanuus syntyy.

Muakin kiinnostaa jatkaa palstailua sitten tämän urakan jälkeen :)
 
Nopeesti vaan: tyttövauva, 20.8.13 klo 19.59, 48cm, 3130g. Viikolla 37+3 syntyi.
(en saa korostettua)

Mietin tässä kun kovin monet toivovat mahd. pian vauvojensa syntyvän. Mutta on he kovin pieniä vielä vaikkei enää keskoseksi lasketakaan... Ja sen olen monta kertaa täällä osaston hlökunnalta kuullut...

supukka ja pieni neiti 1,5 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Supukka, onnea! Totta, että on vielä mun vauvani pieni, mutta mulla on sellainen tilanne, että psyykkinen vointini on niin huono, että pelkään oikeasti sekoavani totaalisesti. Niin kävikin esikoisen raskaudessa, ja nytkin on välillä sellaisia oloja. Mulla tuli siis ihan psykoosi ekassa raskaudessa. Siksi mulla käynnistetäänkin kahden viikon päästä.
 
Jatkan vielä. Kun vauva kuitenkin selviäsi jo kohdun ulkopuolella, mutta itse en tiedä, kuinka selviän tuskaisuuteni kanssa. Ajoittain olen joten kuten kunnossa, mutta päivittäin mulla tulee tosi pahoja ja sietämättömiä oloja.

Äitiyspolin lääkärinikin toivoo, että käynnistyisi spontaanisti ennen käynnistyspäivää. Eettisistä syistä käynnistystä ei voi kuitenkaan tehdä ennen kuin 38 viikkoa on täynnä. On kuulemma eri asia, jos vauva lähtee itse syntymään - on tällöin valmis omasta puolestaan tulemaan.

Helmitoivo
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Supukka tyttövauvasta!!

Itse mietin välillä että olenko itsekäs kun toivoisin ettei mene loppuun asti. Tai varsinkaan yli. Mutta olen tullut lopputulokseen että ehkä vähän, mutta ei sille mitään voi.. Jokaisella on omat syynsä toiveisiin. Pelkään jonkin asteisesti tulevaa synnytystä, joten yksi pelkoni liittyy vauvan kokoon ja sitä kautta repeämisiin ym..
Ja yksi syy on toki se että haluan tutustua tähän jo niin rakkaaseen vauveliin mahdollisimman pian etten malttaisi enää odottaa.
Odottaminen sanan varsinaisessa merkityksessä ei ole mun vahvimpia osa-alueita. :)

Mulla oli todella tuskainen viime yö!
Mulla on ollut harjoitus-supistuksia puolestavälistä asti, mutta nyt ne pääsivät aivan uusiin sfääreihin!!

Mulla oli toDella kipeitä supistuksia n. 3h ajan viime yönä. Välit olivat 5,5min - 13,5 min. Tuli oikein itku silmään, ja ensimmäisen 1,5h aikana myös supistusten välit oli kipeitä kun jomotti selkää ihan kauheasti. Kiroilinkin että eikö näiden välien pitänyt prkl olla kivuttomia?!
Otin heti alkuun 1000mg Pamolin ja se vei sen 1,5h jälkeen pahimman terän kivusta pois vaikka tekikin vielä suht kipeää. Sitten ne yhtäkkiä alkoi hiipumaan ja loppuivat. Nyt on tuskahiki päällä ja kohta suihkuun.. Heräsin tuossa pari h sitten vasta.

Jvg tykkää pyöriä masussa ja on nyt jalat edellä. Lisää vähän ressiä että miten se meinaa tulla ulos. Kohta se varmaan jo kääntyy takas, mutta miten ihmeessä saisin sen jäämään rt:n..

Mä latasin viime viikolla sellaisen contraction appsin mun puhelimeen, ja se oli eilen aika kätsy. Sai painaa starttia ja stoppia kun supistus alkoi ja loppui, ja sitten sieltä näkee historian että monelta on aina alkanut, keston ja mikä on suppareiden väli. En toki heti ehtinyt mukaan paineleen nappeja, mutta suurin osa oli sinne päin.
En olis muuten kuuna päivänä jaksanut katsella noita välejä niin tarkkaan. Ja varsinkaan yöllä alkaa rustailemaan kellonaikoja paperille. Että suosittelen.

Mennään vaan sinne 0-12kk puolelle jatkaan jutustelua jossain vaiheessa :)

Katsotaan miten täälläkin kehittyy.
T. Allu ja Jvg 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Allu, itse mietin niin, että ei toiveissa tai missään muussakaan tunteessa ole väärää. Eivät tunteet vahingoita eikä toiveella saa synnytystä käyntiin. Jos nyt nämä minun supistukseni muuttuisivat synnytyssupistuksisi, ei synnytystä ole käynnistänyt minun toiveeni, vaan syy on muualla. Niin pitkään olen terapiassa käynyt, että olen oppinut, että ajatella ja tuntea saa ihan mitä tahansa =).

Helmitoivo
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
Sairaalassa ollaan vielä.
Enkä siis mitenkään tarkoittanut arvostella ketään tai mitään. Itsekin toivoin ja odotin syntymää jo heti kun 37 viikkoa oli/olisi täynnä. Jokaisella omat syynsä: ja onhan äidin terveys yhtä tärkeä kuin lapsenkin.. Oma synnytys käynnistettiin raskausmyrkytysepäilyksen vuoksi.
Lähinnä tuo kommentti oli siitä kun on sen sata kertaa saanut täällä kuulla "nämä ennenaikaiset sitä ja tätä". Huoh.. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että ihan turvalliset viikot syntyä.

Tsemppiä kaikille odottaville!

supukka
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
odo
Poika syntyi 6.8 rv34.5. Painoi 2300g. Tänään kotiutui, ollut seurannassa tähän asti.
Veet meni yhtäkkiä aamulla. Supistuksista ei tietoakaan. Synnytys meni sektiolla perätilan vuoksi. Kirjoitan tarkemmin, ku pääsen koneelle kirjoittaan. EN SAA KOROSTE tTUA!
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
me ONNITTELUT ODOLLE JA SUPUKALLE <3

Täällä on kurkkukipu hellittänyt, mut tilalle sain "ihanan" tukkoisuuden, yskän ja räkätaudin... Toivottavasti lähtee ennen synnytystä... Ja näin ollen oon ollu niin puhki, etten tällä viikolla oo saanu yhtään mitään aikaiseksi ajatellen vauvaa... :/

plamsu tuuppa kertoon mitä sulle sanottiin/tehtiin, et oliko sulla se kääntöyritys vai oliko vauva ymmärtänyt parhaansa? :)

quvnie täällä kanssa pyörremyrskyä mahan suunnalla... ja vauvalla on suuri tarve tunkee jotain tuonne vas lonkkaan, sattuu välillä ihan älyttömästi... Tälläkin hetkellä on menossa noin kymmenes iltajumppa tälle illalle... huoh! seuraava jumppatuokio hällä on tuossa n klo 2 ja sit klo 5, saapi nähä onko nuo sitten ne tissittelyajatkin ;)

Onpas monella epäilyä raskausmyrkytyksestä... :( toivottavasti ei kellään kuitenkaan pahaksi mene tai ettei kelleen sitä tule! Tsemppiä teille kuitenkin!

supistuksia on ollu täälläkin vaihtelevalla menestyksellä, ja useemmin ne on kipeitäkin, mutta mun puolesta vauva sais vielä olla tuolla kohdussa useemman viikon... varsinkin kun mitään ei olla saatu aikaiseksi laittaa valmiiksi :O vaikka ei täälläkään helppoa ole noiden kahden villikon kanssa (varsinkin kun isäntä ollu tän viikon iltavuorossa...)

Stina Mä oon aikasemmissa raskauksissa suojannu patjan sillä äippäpakkauksen suojapeitteellä (vai mikä se on?) mut nyt oon kyl unohtanu koko asian, täytyy varmaan piakoin hoitaa suojaus, viimeksi kun synnytys alkoi nimenomaan vesien menolla...

löysä maha mä vaan NAUTIN kun suoli toimii ainakin sen kerran päivässä, kun tässä oli useempi kk ettei toiminu kuin tyyliin kerran viikossa, jos sillonkaan ;)

Täällä ollaan nyt oltu huolissaan tuosta koiruudesta (meillä siis reilu 9vuotias cavalierkingcharlesinspanieli), joka miehen kanssa kävi, niinkuin miljoona muuta kertaa, tiistai-keskiviikko yönä n klo 00 pissalenkille (mies siis iltavuorossa, sen takia noin myöhään!) mä olin jo nukkumassa ja heräsin siihen kun mies tuli verisen koiran kanssa sisään, oli naapurin s...tanan rakki (ilm joku pitbulli) hyökänny koiramme kimppuun... Mies lähti koiran kanssa lääkäriin (onneksi tuossa 3km päässä on 24/7 auki eläinlääkäriasema) ja viettivät siellä sitten koko yön (klo 5.20 olivat kotona...) Koiraneitimme voi olosuhteisiin nähden hyvin, eilen kävimme tekemässä rikosilmoituksen ja vaadimme korvausta/rangaistusta tälle naapurille, eli koira hävitettävä tavalla taikka toisella, sillä ei ollu ensimmäinen koira, jonka päälle hän karkas... Koiramme oli neljäs hyökkäyksen kohde!!! VIELÄ ei ole kenenkään lapsen/aikuisen päälle karannu, mutta kerta se on se ensimmäinenkin... Laskun (mikä oli "pieni" vain 523e... veimme omistajalle, ja lupasivat sen hoitaa, katotaan nyt koska rahat tulee...) ja lisää tulee, kun huomenna mennään poistamaan dreeni ja ens viikolla tai seuraavan viikon alussa tikit... Mutta mikä pääasia, koira voi tällä hetkellä hyvin ja on oma ihana itsensä :)

Huomenna olis ylimääräinen neuvola/ultra, saa nähä mennäänkö äippäpolille vai oisko vauva itse ymmärtäny kääntyä oikein päin...

tiggeri ja typy 34+2
 
Onnea vauvan saaneille!

Täällä oli tänään neuvola ja lääkärintarkastus..
Hb 134 (oli virhe mittaus vissiin edellinen kun viikko sitte näytti 108 ja sitä edellinen oli 120)
Veranpaine 119/68
Paino unohtu näköjään tällä kertaa..
Sf 34 sano kyllä 35 mutta 34 tuossa lukee tiedä nyt sitte miten on :D
Sikiön syke + liikkeet ++ ja Rt vieläkin..
Kaulaa jäljellä 1,5-2cm suljettu ja kiinteä (hankalassa tilanteessa arvioitu joten saattaa heittää)

Oli vaan aika hektinen lääkärikäynti kun heti sisätutkimuksen alussa alko vuotaa ihan mukavasti verta kohdunsuulta. Lääkäri meni vähän paniikkiin joten minäkin.. Nuori lääkäri ja tosi tosi varovainen tutkimuksissa aina. Teki vielä konsultaatiopuhelun synnärille ja varmisti että tarviiko mut lähettää sinne vielä tarkastettavaks. Ei tarvinnu, nyt vaan tarkkailua ettei jatku vuoto eikä tuu kipuja tai kipeitä supistuksia muuten tulee lähtee tarkastuksiin heti.
Ainakin Pieni kovasti liikuskelee masussa ettei ainakaan usko että mikään hätä ole ja vuoto loppunut.

Niin ja joku kyseli miten "lapsettomat" viettää aikaa. Mä oon siivoillu ja leiponu ja leikkiny kissan kanssa sitte tietenki lepäilly aika paljon ja telkkaria tullu aika paljon tuijoteltua, ainakin iltasella. Lenkkeilyä yms ei pahemmin oo nyt hetkeen tullu harrasteltua kun ei pääse kovin helposti möngertämään eteenpäin ja alkaa helposti supistelemaan tai jos ei supistele niin jaloista loppuu verenkierto :)

Minäkin mielelläni jatkan kirjoittelua myös vauvan synnyttyä :)

Takku-tukka ja pienokainen 37+3 (kohta ollaan jo 38 viikolla huii)
 
Onnittelut vauvan saaneille! Oi, ku sais itekki jo pikku-käärön kainaloon.
Täällä oltu vähän leppeämmällä päällä :) Pahantuulisuus pikkasen hellittänyt..

Limatulppa-kysymys:

Minkälaista vuotoa/valkovuotoa teillä muilla on? Ku täällä nyt muutamana päivänä tullu kirkkaampaa ja sitkeämpää vutoa. Ei mitään veriviiruja kuitenkaan.
Olenkin sit miettinyt, et onkohan limatulppaa.
En kuitenkaan usko et lähtö tulee vielä aikoihin. Menee varmasti yli tääkin,niinku muutkin lapset.
Aiemmin vuoto oli vetisempää ja kellertävämpää. (ihana aihe, mut varmasti meille kaikille kiinnostava)

Lääkärin nla oli pari päivää sitten. Kaikki ok, paikat pehmenneet jonkin verran.
Supistuksia riittää, ihan levossakin ja varsinkin, kun touhuaa.

Täällä äippälomaa vietän ommellen vauvalle vaatetta ym. Tänään ajattelin yrittää siivoilla.

Tsemppiä kaikille! :)

Tuulihattuja vauveli 36+6
 
Onnea, lisää vauvan jo saaneita on joukkoon ilmestynyt! :flower: Ihanaa, kun pikkuhiljaa näitä uutisia alkaa tähän ryhmään tulemaan enemmän ja enemmän.

Täällä tänään 36+1 äitiyspolillä käyty synnytystapa-arviossa, poika istuu tiukasti, pylly on laskeutunut jo niin alas ja jämäkästi, että kääntämistä ei edes varsinaisesti lähdetty yrittämään, kun tuntui olevan niin tiukasti paikoillaan. Painoarvio oli 3020g tällä hetkellä. Mulla on niin tiukat vatsanpeitteet, ja kohtu supistusherkkänä kokoajan, mistä johtuen lähes kokoajan ihan kivi, niin kätilö ja lääkäri katsoivat, että tällä "pyllytarjonta"tilalla mennään tästäkin eteenpäin. Kävin magneettikuvassa lantion osalta, ja maanantaina sitten kuulen lääkärin soittaessa, onko alatiesynnytys edes mahdollinen. Toki itse mielelläni toivoisin, että sitä päästäisiin ainakin yrittämään.

Vauvan sykkeet olivat vahvat ja hyvät, kohdunsuu pehmentynyt edelleen ja vähän aukikin jo. Toiveissa itsellä, että synnytys käynnistyisi itsestään pikkuhiljaa, kun supistusten ja lantion seudun hermopinteistä johtuvien kipujen takia oma olo ei todellakaan ole enää mitään miellyttävää.

Noh, seuraava aika äitiyspolille on kahden viikon päästä perjantaina, ja uusi kontrolli synnytystavan varmistamiseksi, mikäli siihen mennessä ei vauva ole maailmaa putkahtanut, eli odotellaan.

Sinänsä polikäynti oli ihanan myönteinen kokemus, että jälleen kerran palvelu oli ystävällistä niin vastaanottohoitajan, kätilkön kuin lääkärin ja röntgenhoitajienkin osalta :D Hyvä mieli jäi, vaikka toisaalta pettymys siitä perätilassa olosta on suuri, mutta kaikkeahan ei voi saada...

Aurinkoista viikonloppua kaikille, ja tsemppiä kovasti kullekin!

Plamsu75 ja Pienimies 36+1
 
Viimeksi muokattu:
tiggeri aikille vauvan saaneille!!! :flower:

Tsemppiä baby2003! :)

tiggeri toivottavasti saatte rahat ja tollaselle käyttäytymiselle tulee loppu, joillekin ihmisille ei vaan pitäis antaa eläimiä hoidettavaksi.

Mua alkaa stressata kaikki ihme jutut, esim. sairaalakassi. En tiiä mitä sinne pitäis pakata. Ehdotuksia? Minkälaiset vauvanvaatteet mukaan sairaalaan...? Mitäköhän kokoa, jos otan kokoa 50 mitä jos saankin jättiläisvauvan joka ei mahdu niin pieniin vaatteisiin..? Oli eilen sairaalalla synnytysvalmennuskurssi eikä kyllä rauhottanut mielialaa, päinvastoin tuli pieni ahdistus.

Lisäks mulla ei ole minkäänlaisia supistuksia vielä. Pelottaa että menee yli lasketun ajan ja paljon. En jaksa olla enää kuukautta raskaana!!!

Tuikku 38+0
 
Onnea supukka ja Odo!!!

baby2003 sulla onkin tilanne päällä! Jes! =)

Täällä ollaan myös aina vaan yhes koos vaikka kuinka tuplat on! ;)

Kipeitä suppareita ollut nyt viime viikonlopusta lähtien (siis sellaisia että joutuu hengittelemään ja kädet hikoaa), mutta eivät ole säännöllisiksi muuttuneet.. Kahdesta aikaisemmasta olen saanut ensimmäisen kipeän supistuksen jälkeen lähteä synnärille ja sinne jäänyt.. (tai siis kun eka kipeä tullut niin siitä heti jatkunut säännöllisinä) Sukkapuikkoa, kirvelyä ja painetta tuntuu kohdunsuulla, mutta mitään limoja ei ole näkynyt. (ekasta ei musta tainnut näkyäkkään ellei sitten synnytyspäivän aamuna ja tokasta tuli aamulla kun seuraavana yönä lähdin synnärille)

Sairaalakassista.. en ole tainnut koskaan sellaista pakata sen ihmeemmin etukäteen, mutta jonnekkin hollille laitan omat imetysliivit, liivinsuojat, kännyn laturin otan mukaan lähdön hetkellä, omat sukat taidan kanssa ottaa mukaan kun ne sla:n putkisukat on niin kamalat, hygienia tarvikkeet otan mukaan. Mies saa tuoda sitten lisää jos tarvitsee tai nuo kaikki jos jostain syystä äkkilähtö tulee. Vauvojen kotiutumisvaatteet laitan valmiiksi turvakaukaloon nyt viikonloppuna, jotka mies ottaa mukaansa kun tulee meitä hakemaan kotiin niin ei tarvitse sairaalaan raahata niin paljoa tarvaraa mukaan. :)

Maanantaina saan vihdoin kuulla the day:n jolloin viimeistään nämä syntyvät!! Jännää!

Mahtaisikohan joku jolla la ihan syyskuun loppupuolella ottaa asiakseen ensi kuun päivitykset? (vaikka eihän nää vauvat järjestyksessä la mukaan synny, mutta suurempi todennäköisyys olisi että ehtii päivittämään..) Itse voisin ottaa homman muuten, mutta viimeistään syyskuun tokalla viikolla nämä syntyvät..

Miksa ja tuplikset 35+6 (huomenna tasan 36 ja viikko täysaikaisuuteen ja noin 2vko syntymään!)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75

Yhteistyössä