Syyskuun suloisuudet 2013 *Heinäkuussa*

Onnea vielä vauvauutisista, en nyt muista olenko jo onnitellut kaikkia!=)

Osaako joku kertoa rahajutuista..Elikkä, maksaako työnantaja ne ekat kolme kuukautta ihan normaalisti palkkaa tavan palkkapäivänä?

Täällä voidaan ihan hyvin, mitä nyt supistaa välillä tosi paljon. Selkä alkaa myös vihoitella, mutta kulkee vielä mukana! Pesänrakennusvietti on myös pahasti päällä, tekisi mieli vain siivota ja laitella paikkoja:D Ota siinä sitten rauhallisesti;)

-Moonan&Napura 32+6-
 
mirka miksi Hämeenlinnaan? Asutteko täälläpäin?

Voi noita hassuja poikia, käyvät monenmonta kertaa päivässä silittelemässä vauvaa :heart:

moonan riippuu varmaan työnantajasta? mutta ainakin kunnan puolella menee noin. (olikohan se 72 arkipäivää mitä kunta maksaa?)
 
riippuen työehtosopimuksesta ja työssäoloajasta? Katsoin että ravintola-alalla (jossa itse työskentelen), maksetaan työnantajan puolelta JOS on ollut samalla työnantajalla 12kk ennen äitiysloman alkua yhtäjaksoisesti.. Ja mä vaihdoin just työpaikkaa :LOL: Edellisellä olin reilun 3v, tällä uudella nyt 6kk...
 
Onnea vauvautuneille :flower::hug:

Mulla vihloo päivittäin tuolla alakerrassa ja se kipu saa kyl pysähtymään hetkeks. Toisena ikävänä vaivana on alkanu särkemään vasenta lonkkaa/nivusta niin et kävelystä ei meinaa toisinaan tulla mitään ja yöllä meinaa päästä poru ku täytyy vaihtaa asentos ts. kääntää kylkeä.

Tällä viikkoo hoidin neljänä iltana naapurin hepat ja täytyy kyllä sanoa et ei oo enää mun hommia näillä viikoilla. Ma-ti -yön supisteli niin et menin jo hiukka paniikkiin aiheesta mut sit ku olin nukahtanu viimein ni aamulla ei enää ollu tuota vaivaa. Sattuivat alaselkäänkin...

Mulla ollu noita sydämen muljahduksia ennen raskauttakin, diagnosoitu rytmihäiriöiks -vaarattomia mut pirun epämukavia.

Jenni 30+5
 
palkkaa saa aika monesti sen 72 päivää, mut riippuu varmasti työehtosopimuksesta niinku joku sanoi. Kannattaa tarkistaa. Palkkapäivä on varmasti se sama millon yleensäkkin maksetaan, näin ainakin omalla kohdallani on :)
Kelan päätöksiin olen tyytyväinen. Heti, kun palkanlaskija on saanut toimitettua mun tulotiedot kelaan niin meniköhän pari päivää ja päätös oli netis näkyvissä. Eilen tuli postissakin laput ja onneksi on nyt nekin selvänä =) on noi paperihommat/hakemukset aina sellasia työläitä liitteineen....ei jaksais yhtään semmosia. Nyt kuitenkin saa nauttia ja alotella mammalomaa rauhassa, kun raha-asiat selvillä :)

MirkaJ Kiva kuulla, että siellä menee hyvin :) voimia sinne uuteen arkeen!

Uskomatonta, että osa meistä syysmasuista jo on vauvan saanut ja raskausaika ohi :O
Mä aina haikailen sitä raskausaikaakin, vaikka eihän nää viimeset viikot niin herkkua ole. Kuitenkin se on niin hassua, et se odotus päättyy ja masu tyhjenee :D On se kyllä ihan parasta saada se pieni vaavi syliin potkimaan ja tuhisemaan :heart:

Delila 31+4
 
Mulla vielä ens viikolla reissu kelaan tarkistamaan että ne on nyt varmasti saanut kaikki mun palkkatiedot sinne jotta voivat laskea paljonko mun vanhempainraha TODELLISUUDESSA on ;) Päätös taitaa tullakin aika nopeasti koska vauva on jo syntyny...
 
Jes, viimeinen työpäivä ennen 2 viikon lomaa!!!

Tosin meen vielä töihin viikoksi ja 2 päiväksi loman jälkeen, mutta pääsempä ainakin lepäämään, ja lepuuttamaan kroppaani. Ehkä sitten jaksaisi taas paremmin... Ellei pahene ;)

Kelalta sanottiin että odottavat työnantajalta yhtä kaavaketta.
Tämä on tälläinen oravanpyörä, kun työnantaja odottelee taas kelan lappua ennen kuin lähettää omansa.. Ja nyt se osasto joka hoitaa näitä on lomilla seuraavat 3 viikkoa. Että ei tarvitse haaveilla päätöksestä ennen elokuun loppua.....

Mutta en malta odottaa että päivä loppuu ja tulee huominen; meillä on kesälomamatka Tuuriin :D Mä oon haaveillut koko kesän että pääsen siellä käymään ja huomenna pääsen!
Mies oli ollut niinkin ihana että oli yrittänyt varata mun selän takana hotellihuoneen sieltä hotellista, mutta ovat kuulemma kesäisin aina ihan täynnä, että ei toivoa. Mun mies aina pilkkaa kyseistä paikkaa, joten toi oli aikamoinen ele häneltä :heart: Mennään sitten samalla sukuloimaan pohjanmaalle maanantaihin, ja siitä on hyvä aloittaa loma.

T. Allu ja jvg 31+2
 
Hei täältäkin pitkästä aikaa!

Ensimmäisenä suuret onnittelut kaikille kolmelle vauvansa saaneelle! Hurjaa, miten ollaan jo näin pitkällä, että ensimmäiset ovat syntyneet. Ja eiköhän niitä kuukauden päästä ala tipahtelemaan jo melko säännöllisesti.
Laittakaahan muutkin vauvautuneet kuulumisianne. Mirka J., mukavaa, että pieni pääsi lähemmäs kotia! Voimia ensimetreille!

Oma vointi on nyt itseasiassa parempi kuin muutama viikko sitten. Silloin oli paljon harkkasuppareita, mutta ne on suurimmaksi osaksi rauhoittuneet. Elo on melko tasaista, kun tähän mahaan ja sen tuomiin vaivoihin on tottunut. Pahimpina hengästyminen, kömpelö liikkuminen ja iskias-kivut. Niin ja nukkuminenkin on melko hankalaa, mutta näihin kaikkiin alkaa tosiaab jo olla tottunut :)

5.pv olis viimeinen lääkärineuvola ja samalla painoarvio, josta sitten tarpeen mukaan saa vielä polille lähetteen.. Itseasiassa sen lähetteen saa melko helposti jos vähänkin jostain ruikuttaa. :D käynti ajoitetaan jonnekin rv37. Ekassa raskaudessa sain lähetteen synnytystapa-arvioon ja toisessa sitten lähete annettiin perätilan vuoksi.

Viikko kesälomaa takana, kolme edessä! Ja siitä suoraa äitiyslomalle... Ensi viikolla tää perhe on teidentukkona :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Suhveli 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Ois tosi kiva kuulla mitä muidenkin syntyneille pikkuisille kuuluu, miten homma kehittyy ja koska mahdollisesti pääsee kotiin ja ennen kaikkea, ettei ole tullut mitään takapakkia.

Oma vointi edelleen ihan jees, Heppojen, omien ja vieraiden heinät on tehty ja lakkasuollekkin on keretty. Eilen vääristeltiin ja käppäiltiin suolla 5h, tuloksena yli 7l lakkaa ja aiemminkin ollaan ihan kivasti jo saatu. Selkä vähän puutui ihan viimisen ½h aikana ja jalka josta teloin ristisiteen muutama vk sitten oireili myöskin ihan kiitettävästi. Onneksi 12h yöunet hiukan paikkasi eilistä, jaksaa taas tänäänkin jotain touhuta. Viimoset vauvanvaatteet äippäpakkauksesta ois narulla kuivumassa ja sais viikata lipastoon, oon myös koittanut tehdä itelleni listaa, et mitä kaikkea on vielä pakko hankkia ennen kun h-hetki koittaa. Kodinhoitohuoneen remontti ei ehkä ehdi ihan aikataulussa valmistua, kun kerran ihan vaiheessa on, mut näillä mennään. Tyytyväinen oon edes siihen, et oon ylimäärästä tavaraa saanut hävitettyä kesän aikana erilaisten kirppareiden ja foorumien kautta. Talven polttopuutkin on sisällä :)
 
Hei jälleen

Meille on tullut tytön voinnissa takapakkia. Alku näytti lupaavalta, mutta 6pv iässä tytön keuhkot ja sydän alkoi reistailemaan.
Tällä hetkellä hän on siis Sydän- ja keuhkokoneen vankina, tekee niin pahaa katsoa vain vierestä.
Oltiin torstaina HELSINGIN sairaalassa, meidät vietiin ambulanssilla tutkimuksiin. Hesassa oli pikkuisen sydänongelmiin perehtyneempi lääkäri. Hurjaa oli tuo päivä.. Päivät kuluu oikeastaan täällä teholla, ei millään raaski jättää pientä yksin.
Nyt pelätään ettei vain tulisi keskushermostoon ongelmaan..

Sairaalassa olo vauva joutuu ainakiin kuukauden pari olemaa vielä. Sain olla täällä ensimmäisen viikon täyspäiväisesti. Nyt tämän viikon olen kulkenut kodin ja sairaalan väliä, matkaa tosin vain 500m. Aamulla menen ja illalla lähden.

Jos nyt nopeasti väsään synnytys juttua, eli siis kokonaisuudessa kesti 19 tuntia. Koko-ajan olin erittäin kipeä. Ei auttaneet puudutteet, epiduraalikaan. Yritin sitten saada kipua pois liikkumalla, asiaan ei auttanut että tämä on esikoinen ja vielä liian aikaisessa joten olin todella paniikissa ja synnytin yksin, sain onneksi nuoren kätilö harjoittelijan kanssa olla.. Kipu oli kyllä niin voimakasta että en ollut osannut kuvitellakkaan :s Synnytyssalissa olikin vähän enemmän porukkaa kuin täysaikaisissa. Vauva otettiin suoraan keskoskaappiin ja hoitoon. Sain vasta seuraavana päivänä.nähdä hänet :( Mutta en nyt tarkempaa väsäile.

Hyviä vointeja.

Gilda ja Muru 2vko
 
Viimeksi muokattu:
Gildanen: jaksamisia ja voimia pikkuiselle. Toivottavasti pääsette koneesta pois nopeasti.
Meillä esikoinen joutui olemaan 8vk osastolla ja suurimman osan teholla. Se aika oli raskasta. Aamusta aina miehen kanssa mentiin ja illalla tultiin. Muu arki jäi kyllä kokonaan pois. Ei ollut kuin osastoelämä. Mutta sekin loppuu aikanaan. Se hetki kun saa oman pikkuisen kotiin on unohtumaton.

Mammuska 83 ja masukki 30+2
 
odo
Hei! Nyt on pakko tulla avautumaan, koska tympäsee niin mahottomasti. Tänään kotiuduttiin reissusta ja kuinkas ollakkaan olin saanut reissulta tuliaiseksi itse pukaman! :mad: Jostain luin, että vasta synnytyksen jälkeen voisi lähteä? En tykkää en sitte yhtään!! Muuten vointi pysynyt melko hyvänä, kävellessä supistelee (toisinaan kipeästi) ja selkä väsyy herkästi.

Odo ja pirpana 32+0
 
Voimia sulle Gildanen. Ja onnea vielä kovasti teille kolmelle jotka ootte jo pienokaisen saaneet. :heart:

Mites, mitä meinaatte pakata sairaalakassiin vauvalle eli lähinnä kiinnostais vaatteet? Ja tarviiko vauvalle ottaa vaippaa vai antaako sairaalassa sen? (tyhmä kysymys varmaan).

Ja jos syyskuisissa on rd-diagnoosin saaneita nyt tai aiemmissa raskauksissa niin onko teillä tietoo, miten synnytys menee, eli joutuuko kuin herkästi sektioon ja jos joutuu niin mistä syystä?

tiituli85 31+2
 
Gildaselle voimia ja paljon! Ite juurikin pelkään että mitä jos joku päivä vauva ei voikaan niin hyvin....
Nyt kuitenkin lupaavalta näyttää: ollaan 20g päässä syntymäpainosta eli kasvua on tapahtunut kiitettävästi. Tänään sain imetyksellä 5g lisää painoa vauvalle, imu sillä on kyllä huippuhyvä :D
Nyt yritän vaan pitää maidon nousussa pumppaamalla ja pumppaamalla ja pumppaamalla ja... Join tänään muutaman ykköskaljan, auttaakohan asiaa?

Mirka J. & AKU 1vko
 
Tänään paukkuu mulla viikot seuraavalle (ja toivottavasti viimeiselle) kymmenluvulle! Eli tänään 30+0 POKSPOKS, JIPPII!!!

Eilen kävin neuvolassa, kaikki ihan ok, paitti käyrä noussu nyt yli kaikkien käyrien... Kääk! mikähän jättiläinen täältä on tulossa!!! Eli sf-mitta oli 31cm (esikosta suht samoilla viikoilla oli VAAN 26cm! ja kakkosesta oli 29.5cm... et huhhuh!) Ens neuvola onkin sitten jo ens viikon pe (2.8), kun seuraava viikko toivottavasti vietetään reissussa (miehen ainoa lomaviikko!). Painoa oli tullu 242g/vko, eli ihan maltillisesti. Paineet oli hyvät. Ja vauva on ilmeisesti ymmärtäny parhaansa ja kääntynyt oikein päin! HUOH! Vauvan sydämensykkeet olivat 140 (et niinköhän vaan tämäkin olis kuitenkin poika... hmmm... no se nähdään sit syksyllä!) Niin ja JOS (KUN) mitta vaan kasvaa, niin päästäänpähän kurkkaamaan vielä kerran vauvaa ennen syntymää ;)

Kelapaperit niitä mä oottelen edelleen!!! Ens viikolla on varmaan pakko soittaa ja kysellä, et missä mättää, kun ei kuulu!

Plamsu taitaa tulla vähän myöhässä mun vastaus, mutta kannattaa kyllä kuunnella omia tuntemuksia ja jäädä suosiolla saikulle, JOS siltä vaan tuntuu! Kukaan ei kuitenkaan ole TYÖSSÄÄN korvaamaton! :)

Gildasen tyttö toivottavasti voi jo paremmin! Mutta paljon voimia tuleviin päiviin ja viikkoihin!

Oda me ostettiin esikoisen aikaan itkuhälytin (muistaakseni oli philips?) mutta meillä ei sille ollu käyttöä, hälytin ei vaan jostain syystä toiminu meillä... :/ joten kakkonen sekä tämä kolmonen saavat olla ilman ;) Tosin kakkonen nukku kaikki päikkärinsä sisällä, ne huimat puolen tunnin unet, enkä todellakaan jaksanu pukee ja tumpata häntä vaunuihin talviaikaan! Toki tiedän vauvoja jotka eivät nuku taas sisällä, vaan ulkona! :)

tiggeri ja typy (?) 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Voimia teille kaikille vanhemmille, joilla yhteinen taival pienen kanssa on jo alkanut. Varmasti tulee matkalla eteen monenlaista, vaatii uskoa ja toivoa sekä ripauksen onnea myös, mutta toivotaan, että kaikilla asiat sujuvat pikkuhiljaa ja parhain päin. :heart:

Täällä vihdoin jääty sairaslomalle jatkuvien supistusten ja painon tunteen vuoksi, nyt lomaillaan sitten syntymään saakka. Ihanaa on levätä, jotenkin viimeiset viikot työn ääressä ovat vieneet minut aivan masennuksen partaalle, ja olen kyllä puhunut ja uhonnutkin kotona aivan hurjia/kurjia...melkein pelottavaa. Onneksi nyt on aikaa rauhoittua, ja huolehtia itsestä, pienestä sekä myös koirista ja puolisostakin toki.

Tänään oli neuvola, SF 30, sykkeet 138-140, RT, oma paino noussut 1,5kg kahdessa viikossa, hemoglobiini 137, verenpaineet 111/73...sitten kun kerroin, että niin kovin painaa alas ja sattuu, niin meinasi neuvolatäti, että mun kropan osalta tuo mitta alhaalta ylös on ns. täynnä tavaraa nyt, että ahtaaksi käy ja varmaan tulee aiheuttamaan ikäviä tuntemuksia ja kipuja loppumatkalla. Noh, kaikenhan sitä on valmis kestämään, kuitenkin nyt muutoin kaikki vaikuttaisi toistaiseksi olevan hyvin.

Nyt on jo varattu synnäritutustuminen, perhevalmennuksetkin alkaa kohta, ja viimeinen lääkärineuvola-aikakin elokuun lopulle...jotta siellä sitten olisi se synnytystapa-arviointi.

Pikuhiljaa sitä alkaa jo miettimään synnytystä ja elämää sen jälkeen. mahdollisia haasteita meilläkin hiukan poikkeavan tilanteen kanssa. Tätä se sitten loppuraskaus tuo tullessaan :)

Loppuviikolla jos urakoisi pienten vaatteiden kanssa, ja saisi pestyä ja viikkailtua kaikki paikoilleen valmiiksi.

Ihania kesäpäiviä kaikille!

Plamsu75 ja Pienimies 31+5
 
Moikka!

Onnentoivotukset vielä pienille lapsosille vanhempineen!

Mulla olotila on helpottanut huomattavasti. Supistelu on vähentynyt ja muut kolotukset lähes hallinnassa. Eiköhän tässä vielä käy niin että tämä raskaus menee reilusti yli lasketunajan... No en valita. Parempi vointi on vain tervetullutta vaihtelua :)

Mulla olis nyt ylimääräisenä Maxi-Cosin kaukalo, josta haluaisin luopua. Kaukalo on sen verran vanhempaa mallia että se ei sovi nykytelakkaan. Meillä kun takapenkille pitää mahtua kolme istuinta on telakallinen malli ainoa vaihtoehto. Eli jos jotakuta kiinnostaa niin kaukalo majailee tällä hetkellä Tampereella. Hintana 35€.

Aatoksia ja muru 31+2
 
Aatoksia, mikä auto teillä on? Meilläkin pitäisi mahtua kolme istuinta, mutta tuntuu vähän epätoivoiselta, että mahtuisivat. Meillä on Skoda Oktavia -farmari.

Sitten sellainen mietinnässä, että kun esikoinenkin täyttää vasta kolme lokakuun lopussa ja tämä vauva syntyy syyskuun 9. alkavalla viikolla, niin riittääköhän esikoiselle seisomalauta tuplarattaisiin... Sitä seisomalautaakaan ei tosin vielä ole.

Minä olen aivan raihnainen ja poikki tähän tilaan. Kuusi ja puoli viikkoa käynnistykseen tuntuvat ikuisuudelta. Ja koska olen näin raihnainen, hermot menevät todella helposta.

Noista sf-mitoista. Mulle äitiyspolin lääkäri sanoi viime viikolla, että ne ovat usein ihan mitä sattuu. Niin mulla ovat olleet jokaisessa raskaudessa. Äitipolilla eivät sitä siis edes mittaa, mutta mitä neuvolassa joskus käyn ja mittaavat, niin joka kerta ovat olleet aivan päin peetä. Esikoisesta oli yläkäyrällä, ja painoi syntyessään 41 +3 3280. Seuraavalla oli puolestaan mitta alakäyrällä, mutta painoi rv 39 3660. Nyt puolestaan yläkäyrän yläpuolella menee mitta, mutta ultran mukaan neiti on hieman alle keskikäyrällä. Äidilläni aikoinaan isoveljeni piti olla sf-mitan mukaan noin kolmekiloinen. Yllätys, yllätys: painoin 4,3 kiloa! Äitipolin lääkäri sanoikin mulle, että tuohon mittaan vaikuttaa niin moni muu asia kuin todellinen vauvan koko.Nyt käyn äitipolin sijaan seuraavan käynnin neuvolassa, ja äitipolilta sanottiin, ettei sf-mittaa mitata ollenkaan multa.

Helmitoivo, 31+6
 
Meillä myöskin kolme lasta kohta puoliin, ja meillä meni auto vaihtoon. Meillä oli Seat Altea XL ja viime perjantaina vaihdettiin Opel Zafiraan, ja johan mahtuu kolme istuinta takapenkille "heittämällä" ja vaunut ronkkiin. Meillä on pojat vm 06 ja 08 turvavyöistuimissa tällä hetkellä, mut ajatuksena siirtää vauvan syntymän jälkeen isompi (koululainen) pelkälle korokkeelle joko keskelle tai toiseen reunaan. Meillä myös vanha turvakaukalo (britax römer baby self+ ?) johon oli tarkoitus laittaa vauva, mut nyt menin ostamaan (tai varaamaan) mun kaverilta okta gragon telakallisen kaukalosysteemin... Joten saapi nähä mikä on meillä kokoonpano takapenkillä :D

Helmitoivo meillä esikoinen oli n 2v9kk kun kakkonen syntyi ja ostettiin vain lauta hälle vaunuihin (tosin ei tykänny olla siinä, kun täristi paljon, asuttiin tuolloin maalla) mutta pärjättiin hyvin "vain" laudan kanssa. Joten mielestäni pärjää kyllä melki kolme vuotias hyvin laudalla :D

Mä eilen vielä katselin noita poikien odotuskortteja ja huomasin, et mulla ollu viimesessä neuvolassa ennen synnytystä sf 32-33!!! Eli pikkasen alko "pelottaan" ja toivon todella et tää mittaus oli "vaan" tädistä kiinni ;)

Plamsu hienoa, että oot jäänyt saikulle, kyllä me viel töitä keretään tehä näiden murusten jälkeen ;)

tiggeri ja typy 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Lääkärineuvola kuulumiset
lukuina, suluissa edelliset
rv 30+5 (27+3)
hb 131 (113)
verenpaine 108/68 (104/66)
sf 26 (25)
paino +1kg
tarjonta rt

Jäi todella huono maku. Mulla siis oli mieslääkäri. Ja mä suhtauduin asiaan kyllä positiivisesti niin kauan kunnes astuin lääkärihuoneeseen. Mies oli todella vaivaantunut. Ja odotin innolla painoarviota. Jota lääkäri ei edes tehnyt :O Kyllä se kaikki kai katto, mutta kohdunkaulan tilanteestakaan ei sanonut mitään. Totesi vaan että kaikki on hyvin. Tuota hemppaa ihmettelin kuinka se on näin lyhyessä ajassa noussut noinkin hyvin.. Mutta th sano, että sitä voi kyllä edelleen jatkaa raudan ottamista. Toi floradix on ollut paljon parempi vaihtoehto kyllä mun mahalle kun retafer. Kaveri joka on apteekissa töissä kertoi että tuo retafer aiheuttaa miltei kaikille mahaoireita. Sitä vaan tyrkytetään joka paikassa kun on orionin tuote. Obsidan ois kuulemma paljon hellempi mahalle, eikä tarvitsisis vetää noita pahanmakuisia nestemäisiä litkuja. Mutta enpä jaksa enää toista kertaa vaihtaa kun toi floradix tuli jo ostettua.

Luojan kiitos pääsen eroon tosta kamalasta neuvolatätistä. Seuraava käynti onkin jo Tampereella 12.8.

Rosalienism ja Poitsu 30+5 <3
 
Tiggeri, mietin sitä, että mahtaakohan vain esikoispojalle iskeä sisarkateus, kun pikkuveli ja -sisko saavat istua ja maata vaunuissa...

Huhhui, meillä on reilun kuukauden päästä kolme alle kolmevuotiasta! Hui. Ja ihanaa enkä malta odottaa :heart:

Nyt on ihan pakko laittaa remontoitua työhuonetta. Hommaa riittää ennen täksi reiluksi kuukaudeksi.

Helmitoivo, 31+6
 
Nyt on äitiysloma sitten alkanut. Päädyin siihen ratkaisuun toissapäivänä, kun tajusin etten vain yksinkertaisesti jaksa enää todella kivuliaita ja pitkään jatkuvia supisteluja työpäivän jälkeen ja töissä jatkuvaa painostusta, jossa jotkut ihmiset eivät tunnu tajuavan ettei samaan tahtiin pysty enää tässä kohti raskausaikaa. Ei, en pystynyt olemaan viittä tai kuutta tuntia syömättä tai juoksemaan täydessä ravintolassa ja kantamaan tarjottimia ilman että aloin oikeasti pelätä kaatumista ja huimasi jatkuvasti. Olen jo liiasta vihasta päässyt, mutta vieläkin vaan kiinnostaa, että onko kukaan muu törmännyt sellaiseen, ettei saa töissä esim. mennä syömään ajoissa tai on joutunut jotenkin oikeasti kieltämään itseltään lepoa kun kukaan ei yksinkertaisesti halua auttaa ja kaikki oma työ pitäisi pystyä hoitamaan, vaikkei jaksa... Asiakkaatkaan ei aina tuntuneet huomaavan että olen raskaana tai sitten vaan ajattelivat tietenkin, että työnantajan syytä, kun ei hanki enemmän työvoimaa, jos joku on raskaana. Mutta minkäs minä sille voin, kun jo oikeasti toimin niin hyvin kuin vain pystyn, mutta välillä vaan on pysähdyttävä hengittämään, kun ei jaksa.

Mutta, enpä joudu menemään tuonne enää töihin ja nyt on loma alkanut. Heti helpotti kyllä paineetkin. Olin eilen neuvolassa, ja verenpaine oli noussut ihan kiitettävästi lähtötasoon verrattuna (oli 130/77 ja lähtötaso 117/66 luokkaa). Luulen että suurimmaksi syyksi se on aiheutunut stressistä. Olen stressanut syömisestä, olen stressannut töistä ja ihmisistä ja siitä että entä jos lapsi kuolee, jos en syö tai lepää jne. Nyt on jo niin paljon parempi olo parin päivän levon jälkeen että uskon, että oireetkin menee. Jopa olen pystynyt käymään lenkillä pari kertaa pidempiä matkoja ja jumpannut taas selkälihaksiä, mikä tuntuu helpottavan oloa. Painoa en haluaisi enää lisää, nyt on tullut 13 kg ja tuntuu että osa kyllä saattaa olla nestettä. Verenpaineen takia aion olla entistä tarkempi sokerin ja suolan kanssa nyt, mutta luulen että se menee rauhoittumisella ohi, niin paljon on olo jo nyt parempi.

No huh, auttoi kun valitin asiaa, vaikka en siihen liikaa halua takertua. Ihmiset kai on joskus vaan ajattelemattomia, ja tärkeintä kai että itse tajuan ajoissa lopettaa, jos joku ei vaan toimi tai työ tuntuu vievän koko elämän.

Muuten menee hyvin. Vatsa on kyllä kasvanut esim. viimeisen viikon aikana paljon. Sf-mitta oli 30 cm eilen ja viikkoja 32+6, aika pitkälti menee keskikäyrällä, mutta en itsekään oikeastaan ole jaksanut suhtautua siihen mitenkään lopullisena. Muutenkin edelleen ajattelen, että lapsen syntymäpaino ei ole niin kamalan olennainen, kunhan on normaali (tietysti normaalikin on aika suhteellista, kun jotkut on luonnostaan isompia ja pienempiä syntyessään). Esim. itse painoin 2800 g syntyessäni ja olin lapsuuden ajan silti isokokoinen ja pitkä, kun taas siskoni painoi 3800 g ja oli tosi hoikka ja pieni lapsena. Nyt ajattelen, että olkoon millainen on, kunhan tulee ja saan lapsen jo pian syliin. Se on niin iso jo, ja oli pää alaspäin, kun lääkäri tarkisti. Liikkuu yhä välillä, mutta vähemmän pyörii, lähinnä potkii ja liikuskelee. Oli myös selkeästi laskeutunut alaspäin. Nyt vain odottelua, lepoa ja loppukesää... :)
 

Yhteistyössä