SYYSKUUN SULOISUUDET 2013 *Ja viimeinkin tuli syyskuu*

Meillä ei ole painoarvioo ollenkaan.. Sf mitta 31,5 keskikäyrän alapuolella, mut alakäyrän yläpuolella (jei!) painoa tullut nyt aikalailla se 10kg, vaikka alussa tippuikin 4kg.. Vielä saa tulla kilo, sitten pyörähtää uus kymmenys täyteen. Pää heiluu kun heinämiehellä edelleen, liikkeet on kyllä niin kovat että huh. Oishan se painoarvio kiva saada juu. Toisaalta, luotan ettei sieltä mitään kauhean isoa vauvaa ole tulossa. Streptokokki oli negatiivinen, luojalle kiitos!

Hyvää viikonloppua! :) Meidän isäntä lähti laivalle yhden yön reissulle työnantajan kustannuksella, tervemenoa vaan, kunhan muistaa tuoda mulle purkillisen karkkia :p Varmaan siis viimeisiä laatuaikoja oman itsensä kanssa nyt, joten täytyy nauttia!

Beibei & Ipanapa 37+2
 
Meillä ei olis myöskään saanut minkäännäköistä painoarviota, ellen olis saanut lähetettä äippäpolille. Ja siinä on jotain kriteerejä jotka pitää täyttyä että lähetteen saa.

Meillä ei ole neuvolassa myöskään ultraa, eli olen saanut nähä vauvelin viimeks toukokuun rakenneultrassa. Siinä on terkkari ihan vieressä, eli sielä voitais ultrata mikäli tarve vaatii.

Ne varmasti ultraakin siellä äippäpolilla, niin pääsen vielä vähän kurkkiin mun vauvaa :heart:

38+3
 
Onnea vauvautuneille!! :heart:

Ei täälläkään saa painoarviota ellei joudu polilla käymään. Eli yleensä sen vauvan näkee ennen syntymää rakenneultras.
Mä oon joutunu käymään ny paristi synnärillä ja saanu sieltä kokoarviot; 36+5 2400 ja 37+4 3300. Ja nuohan on sen +-400g...

Mä en usko noihin kotikonsteihin, käynnistyy ku on sen aika vaikka tää odottaminen onkin ihan jostain syvältä. Akupisteet nilkoissa ja käsissä kyl nopeuttaa varmasti synnytystä mut eivät sitä käynnistä.

Tuon keskiviikkoisen synnärillä käynnin ja kätilön ronkkimisen jälkeen on vanhanveren sekaistalimatulppaa vuotanu eilen ihan runsaasti, ja tänäänkin vielä hiukan. Kuinka monella pitäny paikkansa et synnytys käynnistyny 1-7vrk kuluessa tuon ällätyksen irtoamisesta? Vaikka mulla kaks synnytystä onkin takana niin aikasemmin en oo tuota mönjää bongannu. Tilanne oli muuten sormelle auki ja kaulaa 2-3cm.

Jenni 37+6
 
Onnea vauvaantuneille :)
Ei täälläkään painoarvioita saa ellei oo jotain erityistä syytä sille.. Eikä tosiaan ultraa neuvolassa.. Olishan se ihan kiva saada vaikka ei kovinkaan kuulema aina paikkansa pidä.. :)
Tänään tuli ostettua hopeatoffeeta nam nam.. Paljonkohan uskaltaa syödä tuota? Himoissaan vois hyvin vetää vaikka koko pussin :D
 
Sylin täydeltä onnea Miimalle ja Helmitoivolle :heart:! Toivottavasti Miiman pikkuisen sokeriarvot ovat jo kohentuneet. Ihanaa Helmitoivo, että sulla pitkä ja tuskainen odotus on takana!

Paljon tsemppiä teille kaikille, jotka ovat käynnistykseen tai sektioon menossa :hug:!

Aatoksia kurja juttu tuo kilpparihomma, mutta kuten sanoitkin niin toisaalta hyvä saada jokin selitys oireisiin. Toivotaan, että vauvan synnyttyä kilppariarvot palaavat ennalleen ja vajaatoiminta on raskaudesta johtuva.

Moonan sullakin sitten alkaa h-hetki olla pakostikin jo lähellä. Toivotaan, ettei Napura nyt liian hyvin siellä masussa viihdy vaan haluaa jo kohta tulla maailmaa katselemaan ;).

Rosalienisim eipä ole kunnollista kokoarviota meilläkään. Viimeksi on ultrattu rakenneultrassa. Neuvolalääkäri oli maanantaina ja siitä jäi jotenkin kovin epämääräinen olo. Kertoilen asiasta lisää vähän myöhemmin.

Voi Huns, tosi inhottavaa vielä potea flunssaa tässä vaiheessa. Toivottavasti talttuu ennen käynnistystä! Mulla oli kanssa flunssa tuossa muutama viikko sitten ja tuli yskittyä kylki niin kipeäksi, että ei ole vieläkään parantunut.

On taas vähän aikaa vierähtänyt kun viimeksi tänne kirjoittelin. Olen ollut tovin pelkän puhelimen varassa eli olen käynyt lukemassa kuulumisianne, mutta sillä ei kerta kaikkiaan saa kirjoiteltua. Siispä vastailen/kirjoittelen vähän vanhoistakin jutuista, joita muistan lukeneeni.

Olisin myös kiinnostunut jatkamaan jutustelua tämän saman syyskuisten porukan kanssa odotteluajan jälkeenkin. Meillä on täällä tosi kivaa porukkaa ja ihanan kannustava ilmapiiri. Jossain vaiheessa eksyin toiselle keskustelupalstalle kurkkimaan ja kauhistus, millaista siellä oli. Ihan kaameaa toisten tuomitsemista ja haukkumista. En oikein ymmärrä, jos joku saa itselleen kiksejä hädissään olevien ihmisten lyttäämisestä.

Nukkumispaikasta on ollut juttua. Laitoin tänään pinnikseen lakanat ja peiton odottelemaan pikku nukkujaa. Ensin oli tarkoitus käyttää alkuun äippäpakkausta, mutta sitten tuli sama ongelma kun jollain muullakin oli eli ei ole sinne sopivaa peittoa.

Ja sitten (.)

Mulla siis tosiaan oli neuvolalääkäri maanantaina. Siitä ei oikein jäänyt mitään käteen. Oltiin ensinnäkin tunti myöhässä aikataulusta (onneksi äippälomalaisella on aikaa odotella)... Käsittääkseni tässä vikassa lääkärissä olisi tarkoitus tehdä synnytystapa-arvio ja ehkä jopa jotain jutella synnytyksestä. Jotenkin olin kyllä itsekin ihan pöllämystynyt enkä ymmärtänyt kauheasti kysellä. Lääkäri ei käytännössä kertonut yhtään mitään. Sanoi kyllä kokoarvion "vähän reilu kolme kiloa". Mutta en kyllä ymmärrä mihin tuo arvio perustuu enkä myöskään tiedä oliko se arvio tämän hetkinen tilanne vai arvio syntymäpainosta. Kotona myös vasta muistin, että mitään puhetta ei ollut siitä miten mun selkänikaman murtuma/liukuma vaikuttaa synnytykseen (esim. jalasta lähtee tunto, jos makaan vähänkin kovemmalla alustalla selälläni). Selkä on nyt kyllä ollut ihan ok kunnossa koko raskauden ajan, mutta silti vähän mietityttää mitä tapahtuu tuolle liukumalle.

Muuten meillä menee edelleen suhteellisen hyvin. Sf-mitta keskikäyrän tuntumassa ja painoa on tullut n. 10 kg lisää. Labratulokset verikokeista saan ensi maanantaina. Hengittäminen on välillä tosi vaikeaa, erityisesti iltaisin kun menee nukkumaan. Happea ei tunnu saavan niin millään ja lepopulssikin on oikeastaan koko ajan yli 100. Hiukan jos heiluu (esim. kävelee rappusia) niin pulssi huitelee 130-140 tietämissä. Jotenkin siihenkin alkaa jo kummasti tottua. Muita oireita on öisin kramppaavat jalat (menee heti ohi kun liikuttaa jalkoja eli ei paha) ja vessassa ravaaminen (jota ollut siis koko raskauden ajan 3-5 krt yössä).

Poitsu liikkuu edelleen tosi aktiivisesti ja hikottelee päivittäin. On kyllä vielä tosi ylhäällä eli eipä juuri ole sellaista oloa, että tässä lähipäivinä syntyisi.

Pahoittelut (taas) maratonviestistä. Tää on niin tätä kun pitäis vähän ahkerammin olla sellaisen yhteyden päässä, että pääsis kirjoittelemaankin.

AnnMaria 37+1
 
Takku-tukka lakua (ja salmiakkia) voi syödä turvallisesti 50 g kerta-annoksia (juu tiedän, ihan liian vähän). Viikossa max. 150 g (muistaakseni). Molemmat aiheuttavat verenpaineen nousua eli jos paineet alhaalla, ei hätää. Raskaana oleville ei suositella sen vuoksi, että riskinä saattaa olla ennenaikainen synnytys. Meillä ei taida enää kovin monella tuota vaaraa olla ;). Itse olin ylivarovainen näiden suhteen alussa (en syönyt ollenkaan), mutta nyt alkaa linja olla vähän jo vapautuneempi. Ja sairaalakassiin on jo ostettu valmiiksi pari pussia lakua ja tarkoitus olisi vielä salmiakkisatsi hankkia :LOL:.
 
Onnea vauvauutisten johdosta Miima ja Helmitoivo!! :flower:

Hunsille paranemisia ja oikein paljon tsemppiä käynistelyihin! Kurjaa, että juuri nyt sait flunssan vaivoiksesi. Nyt vaan lepäilet ja nautit vaikka kupin kuumaa, jos se olo yhtään helpottaisi.

Mulla oli neuvola torstaina ja verenpaineet huiteli omia lukemiaan. Turvoksissahan tässä ollaan kuin pallokala, mutta kuuluu asiaan. Äitipolille olin yhteydessä ja sain vielä riesakseni verenpainelääkityksen. Mulla siis nyt viikkoja 39+1 ja supistelujen takia olen valvoskellut monen monta yötä. Oma arvaus on, että paineet helpottaa ponnistamalla.. Toisaalta auttaahan se lääkitys varmaan tähän olotilaan ainakin hetkellisesti.

Tänään ajattelin keittää varmuuden vuoksi vauvalle tuttipullon ja tutin. Ei se mitään vaikka niitä ei tarvittaisi, mutta onpahan vähän tekemistä. Olen ostanut kaappiin pari purkkia NAN-maitoa, vaikka suunnitelmana on täysimettää pitkään. Ei tartte stressata sitten nälkäisen pienen kanssa, jos imetyksen suhteen tuleepi ongemia.

Ihanaa alkanutta aurinkoista aamua kaikille! :)

Muruski rv 39+1
 
Helmitoivo ja Miimu suuret onnittelut vauvasta!!!!:flower: :heart:
Ihanaa vihdoinkin ;)

Tulee niin malttamaton olo itsellekkin.....apua kohta se on menoa ja välil haluis jo et syntyy :D

Mä en kans jaksa uskoa noihin "kotikonsteihin" synnytyksen käynnistämiseksi :| voihan jollain ollakokemusta et käynnistynyt, mut johtuuko siitä vai muutenkin.....ja kun aina sanotaan, että sitä hormoonia alkaa erittyä, kun vauva valmis syntymään jne. synnytys alkaa sitten kun on oikea hetki ;)

Vaikea sanoa mitään myöskään limatulpasta tms. merkeistä, kun omakohtasta kokemusta ei ole. Mut eikös se limatulppa ole ihan merkki lähestyvästä synnytyksestä, että lähenee, muttei sitäkään päivissä voi sanoa.

Hui sentään.....on täs kuitenkin ihminen jännä, että sitä seurailee kehoa ja kaikkia mahdollisia oireita/merkkejä koska vois lähtö tulla :D sitten kun on 3 synnytystä takana päin, niin mietin kauheesti meneekö tämä samalla lailla ja olen 90%:sesti valmistautunut odottamaan saman kaavan mukaan menoa....välillä aina itselleni täytyy kuitenkin sanoa, että tää voikin mennä ihan toisin :whistle: siinä onki sitten pää sekaisin ja ei auta muu kuin odotella tulevaa......toivon vaan, että selvät merkit alkaa ja pääsen ajoissa sairaalaan ;)

Tsemppiä kaikille syyskuisille!!!! Saadaan vuoron perään ja yhtä aikaakin olla lähtöä tekemässä ja vauvauutisia tulee PALJON :heart: mahtavaa!!!!!!!

Delila 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Meille syntyi pikkutyttö tiistaina 3.9 kello 14.27. Mitat 49cm ja 3220gr. Viikkoja oli kasassa 39+4.

Tulin sairaalaan n. 1:30, kun supistukset tuntui niin kipeenä etten malttanut olla kotona. Mulla oli ollut vatsatauti pari päivää, ja koko päivän oli supistuksia 5-10 minuutin välein.

Sairaalaan tullessa olin vaan 1cm auki. Olis laittaneet takasin kotiin, mutta vauvan sydänäänet oli koholla ja koska olin ollut kipee aikasemmin, otti ne mut sinne odottelemaan. Antoivat citodonia ja laittoi pari akupunktioneulaa, ei auttanut muuten kun supistusten välissä oli seesteisempi olo, kipuihin ei vaikuttaneet ollenkaan. Taisin oksentaakin tässä välissä.

Vedin ilokaasua aika paljon, ja jossain vaiheessa sain myös epiduraalin. Siitä puutu toinen jalka niin, etten voinut nostaa sitä lainkaan. Olin auki kokonaan, mutta sitten lopahti kaikki ponnistuskivut, ja tätä epiduraalin jälkeistä ilokaasunvetämistä kesti 5h. Vaihtui vuoro, ja sain uuden kätilön, ja tämän jälkeen alkoi tapahtua.

Uusi kätilö pakotti mut istumaan tuolille (aikaisemmin eivät olleet uskaltaneet kun en voinut liikuttaa toista jalkaa). Alettiin myös ponnistamaan siinä, ja se meni niin hyvin että 30 minuutin päästä oli tyttö maailmassa.

Sori jos mun termistö on vähän väärä, toi selostus jonka sain on ruotsiksi ja muutenkin aika hepreaa mulle, joten saattaa jotkut mun termit olla ihan väärin. Ois yks niistä mun kätilöistä ollut suomalainen, mutta taisin olla niin ilokaasuhöyryissä että puhuin silti tottumuksesta sille ruotsia.

Nyt ollaan kotiuduttu sairaalasta. Ollaan onnellisia, väsyneitä ja totaalisen hämmentyneitä. On tää opettelua pienen vauvan kanssa...

Tuikku ja pikkuneiti
 
Paljon onnea kaikille vauvautuneille!! :flower:
Mä en oo paljoo jaksanu kirjotella ku kiukuttaa ja tuntuu siltä että kaikki synnyttää ennen mua :D

Oon nyt kuitenki alkanu miettii josko hankkeisin kantoliinan ku kaikki sitä niin kehuu mutta en mä tiiä mistä sellasta hankkisi tai millasta.. Vinkkejä otetaan vastaan! :)

Metis 40+5
 
Onnea kaikille vauvaantuneille vielä kerran!:flower:

Huh, nyt alkaa jännittää huominen käynistys! Eilen supisteli ihan kiitettävästi illan aikana, mutta eiköhän Papu odota kuitenkin huomiseen asti...

Flunssa hellittää hieman. Nenä ei vuoda enää taukoamatta, mutta kunnon rohiseva ja limainen köhä on edelleen. Kuume ei onneksi noussut missään vaiheessa, hyvin mielin siis huomista odotellessa! =)

Tsemppiä kaikille odottajille!

Huns rv 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Moikkelis!
Tyttäremme syntyi 28.8 <3 rv 36+5, 2540g ja 47cm :)
Jouduin osastolle torstaina raskausmyrkytyksen vuoksi tarkkailuun, arvot menivät vauhdilla alas, joten maanantaina päätettiin aloittaa käynnistys ennenkuin kunto romahtaa.
Keskiviikko yönä lapsivedet meni tasan klo 00.00 ja päivällä klo 17.01 sain oman pienen ihanuuden rinnalle ensi kerran <3
3 päivänä tyttö oli apaattinen ja alkoi kellastua. Arvot olivat koholla, joten laitettiin vuorokaudeksi sinivaloon.
Kotiin päästiin tiistaina ja nyt painoa kontrolloidaan hyvin tiiviisti, että on nousussa. :)
Vauva ei ole herännyt itse aiemmin syömään vasta ku tänään. On kuulemma yleistä noin pienille, että nukkuvat vaan. herätys viim. 3h välein ettei tule liian pitkää syöttöväliä.

Kaikki on muuten ihan hyvin raskaan alun jälkeen ja on ihanaa olla kotona totuttelemassa äidin elämään :)

Mama91 ja "Venkku" 1vk 4pv
 
Viimeksi muokattu:
Jee, täällähän on vauvoja vaikka kuinka!!!! Onnea miljoonasti kaikille vauvansa saaneille!

Itse tulin vaan tärisemään tännekkin jännityksestä; enää kaksi kokonaista päivää ja keskiviikon aamuna sektio. Hui kun jännittää! Kohta loppuu viimeinen viikonloppu 2. lapsen äitinä..

Miksa ja tuplat 38+1
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Onnea kaikille nyytin jo saaneille:flower:

Metis Oon hieman samoilla "linjoilla" ku kaikki muut saa vauvan paitsi minä:LOL: Ai, hieman loppuajan kärsimättömyyttä ilmassa???!! Tällä viikolla kävin viimeisen kerran neuvolassa ja mitään uutta ei tullut tietoon - paino noussut yhteensä 8kg, hb 117, verenpaine normaali, vauvan sykkeet +140. Te jotka ihmettelette sf mittaanne ni minulla on koko raskauden ajan mennyt tuo viiva yläkäyrän yläpuolella ihan omiaan - viime mittauksessa rv 39+2 oli tuo mitta 39. Ihan normaalin verran lapsivettä ja kaikki muutkin ihan normeja. Itelläni pituutta 170cm eli tuo "omakäyrä" on vaan sitä että on sellainen ruumiin rakenne että maha on noin iso :D

Soitin sitten neuvolan jälkeen äitipolille ja valittelin kipuja ym. että saisin sen seuranta ajan sinne perjantaille ku oli laitettu vasta 10.9. Ajatuksena oli että olisivat niin ihania ihmisiä ja sovittaisiin käynnistysaika ensi viikolle. Vauvan paino kun oli viime viikolla n.4kg. Juu, sain ajan perjantaille ja kävinkin siellä....

Eivät kuitenkaan antaneet sitä käynnistysaikaa vaan uuden seuranta-ajan 16.9!!!!!! Ja huomennahan on laskettuaika....hieman täytyi nieleskellä asiaa kun aiemmin oli sanottu etteivät anna mennä yliajan sen raskausdiabeteksen takia. Lääkäri tuumasi että sokerit kun eivät ole heitelleet ja kun vauvakin on VAAN 4 kg ni katsellaan reilun viikon päästä uudelleen. Vähänkö on sapettanut tuo asia:kieh:

Ainut mukava asia tuosta perjantain käynnistä oli se että vauva on todellakin poika. Olen ollut hieman sekptinen asian suhteen enkä uskonut täysin kun rakenneultrassa se näytettiin....mut ehkä nyt voin jo sen uskoa:D

Vauva voisi kyllä syntyä ihan vaikka heti kun tähän syyskuun alkuun on hieman pakkautunut menoja tolle miehelle ni ei oikein kauheasti tarvitsisi venyä mihinkään suuntaan tuo syntyminen...mutta ehkä tämä tästä. Maataa vielä seuraavakin viikko sohvalla kun muuhun ei enää pysty. Ei tuo poika äitiänsä helpolla päästä:LOL:

hanja 39+6
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Onnea vauvoista!!! :flower:

Toivottavasti hanjan vauva ei nyt ihan kauheen paljon isommaksi pääsis kasvamaan.. Tosin nyt harrastamaan kovaa jumppaa vaan että käynnistyis ennen käynnistystä.

Mulla ei vielä kiirusta, nautiskelen masustani vielä muutaman viikon mielelläni. Tosin yöunet on alkaneet olla mitä sattuu, kun saa rampata vessassa ja sitten onkin taas jo niin pirteä ettei meinaa saada unta. Ja kaupanpäälle yleensä vielä saan vauvankin liikkeelle.

Sairaalakassin sais pakata kyllä jo, huomenna sitten.. Ja esitietolomakekin pitäis täyttää loppuun ja lähettää, hupsista! :D

Beibei & Ipanapa 37+4
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille ja muille tsemppiä loppuodotukseen!

Olen ollut ehkä vuosituhannen laiskin palstalainen, mutta täytyyhän sitä nyt tulla kertomaan vauvauutiset :) Eli meidän poitsu syntyi 28.8. rv39+1 painaen n.4kg ja pituuttakin oli 52cm :heart: Synnytys käynnistettiin raskaushepatoosin takia ennen laskettua aikaa. Synnytys kesti alle 4 tuntia, mutta luokittelisin sen oikeaksi unelmasynnytykseksi. Puudutteet ei ehtineet oikein menoon mukaan, mutta siitäkin selvittiin... Nyt sitten nautiskellaan vauva-arjesta.
 
En taida ehtiä aamun käynistämiseen asti. Supisitukset on alkanut illan aikana ja on muuttunut kipeiksi ja suht säännöllisiksi. Sattuu! Jos nyt menis hetkeksi vuoteelle, sieltä suihkuun ja soittoa synnärille. Mies lähti hakemaan anopin tänne lastenvahdiksi, kun alunperin hänen piti tulla meille huomenna aamulla. Se taitaa olla nyt menoa...
 
  • Tykkää
Reactions: Allu13 ja jenttu
Onpa monet saaneet vauvoja syliinsä :heart:
Eli oikein oikein paljon onnea tuoreille äideille!!!! :flower:

Ja huns voi apua, ihanaa.
On kyllä niin mystistä miten se käynnistyykin itellään just ennen käynnistyspäivää. =) on näitä muitakin samanlaisia tapauksia. Olisko että oot henkisesti valmistautunut siihen ja keho on päässyt mukaan samaan "fiilikseen" =)
Upee juttu!! Ja tsemppiä ja voimia kovasti koitokseen!!

Mäkin haluan jo synnyttämään. BeiBei kiva kuulla että on joku jolla ei ole kiire :)
Tai en tiedä haluanko nimenomaisesti synnyttään.. Haluan käärön jo mun/ meidän viereen...

Täällä ei vloppu mennyt muutakuin huomista kokoarviota jännätessä. Onneks huomenna on maanantai!! Kirjottelen kuulumisia kun kotiudun.

Mut hienoa kun on tullut terveitä pikkusia! Kuviakin saa laittaa ken haluaa :)

T. Allu ja jvg 38+4
 
Onpas täällä alkanu tapahtuun toden teolla... :D ONNEA KAIKILLE NYYTTINSÄ SAANEILLE!!! <3 IHANAA!!!

Me saatiin tänään ostettua vauvalle hoitopöytä, eilen käytiin jo tampereen ikeassa "ostamassa" tai piti siis ostaa, mut kas eipä siellä ollukkaan sitä mitä MÄ halusin... joten tänään käytiin miehen kanssa vantaalla ostamassa sellainen minkä halusin... käytettynä en sellaista löytäny, joten uutena sain. Eilen Ikean reissulla vauva sai uuden ammeen, joten alkais pikkuhiljaa oleen tavarat haalittuna, sitteri viel puuttuu, mut senkin varmaan saan ostettua ens viikolla yhdeltä kaverilta! Mitään ei kyllä ole vieläkään pesty eikä muutakaan, mut pääasia et kaikki on näiden seinien sisällä!

Allulla on kanssa huomenna kokoarvio, mulla myös edessä, saapi nähä minkälainen jättiläinen hää on...

Hanjalle vielä tohon sf-mittaan, niin mulla on myöskin menny useampi mitta yläkäyrän yläpuolella, viimeksi ollen rv 36+1 37cm... että täällä aika huimaa kasvua... mut huomenna saan onneksi selvyyden vauvan kokoon... (ja aattelin samalla kysäistä vielä että onko vauva tyttö, vai onko ne sukukalleudet kasvaneet sitten rakenneultran, jos se näkyy ja ei ole yks inha lääkäri, joka ei kyllä kerro yhtään mitään ylimääräistä...)

mutta joo nyt nukkumaan ja haaveileen <3

tiggeri ja typy 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: Allu13
Paljon onnea pienistä nyyteistä!!!

Tämä taitaa olla nyt sitä aikaa, että aina kun avaa palstan pääsee onnittelemaan jotakuta <3 on se hyvä että päästiin tänne syyskuuhun asti. Kauan se kesti, mutta kohta saadaan kaikki kärsivällisestä odotuksesta palkinnot ;D

Aatoksia ja muru 38+0
 

Yhteistyössä