SYYSKUUN SULOISUUDET 2013 *Ja viimeinkin tuli syyskuu*

Onnea jälleen kaikille synnyttäneille :heart:!

Tuikku, on hienoa ja rohkeaa myöntää, ettei vauva-arki ole vain ihanaa. On täysin ymmärrettävää, että tuntee myös vaikeita tunteita.

Noista vaikeista tunteista tulinkin itse asiassa kirjoittamaan. Raskauteni oli siis jälleen, kolmannen kerran, todella hankala psyykkisesti, mutta toisin kuin edellisillä kerroilla, mieliala ei parantunutkaan synnytyksen jälkeen. Tunnen koko ajan pohjatonta kauhua, että menetän tytön. Pelkään koko ajan taukoamatta, että hänessä on jokin hätänä niin, että hän kuolee. Ja tämä kauhu vie niin paljon energiaa, että tunnen itseni mielettömän masentuneeksi. Lääkäriin en ole lasta vienyt, sillä järjen, mieheni ja terapeuttini avulla tajuan, että tämä kaikki kauhu on oman mieleni tuotetta ja johtuu omasta menneisyydestäni, kun jäin aivan yksin kärsimään painajaismaisista tapahtumista ja nyt pelkään, etten itse huomaa, että tyttäreni kärsii. Mutta tunnetta järki ei kohtaa, ja olen aivan loppu. Tai jaksan kyllä huolehtia vauvasta. Todellakin siis huolehdin. Aivan liikaa. Taukoamatta. Kun hän nukkuu, en osaa yhtään hengähtää, vaan pelkään silloinkin kuollakseni.

Mies oli tänään vauvan kanssa kahden kesken pienen hetken, kun kävin vähän aikaa ulkona. Teki mieli kävellä pois kaikesta. Elämästä. Toivoin, että auto ajaisi päälleni, jotta pääsisin eroon kamalista oloistani. Mutta ei. Auto ei ajanut päälleni ja palasin kotiin. Tietenkin palasin. En minä oikeasti ole mihinkään menossa. En tietenkään. Minulla on kolme pientä lasta, eikä heitä voi missään nimessä jättää. Mutta tuollaisia ajatuksia tulee, kun on niin väsynyt. On kuitenkin suuri ero ajatella kuin mennä toteuttamaan ajatuksiaan.

Toinen iso ongelma on tällä hetkellä ruumiinkuvani. Mahdun jo samoihin farkkuihin kuin ennen raskautta. Silti tunnen itseni valtavaksi norsuksi ja maailmankaikkeuden rumimmaksi ja ällöttävimmäksi olennoksi. Minun on vaikea katsoa ketään kasvoihin puhuessani, sillä en halua kenenkään näkevän kuvottavuuttani.

Tällaisin tunnelmin siis
Helmitoivo
 
Prinsessa saapui maailmaan 27.9 klo 00.09 mitoilla 4043g, 50cm ja py 35,5cm :heart: nipin napin meni puolenyön yli, omaten äitin kanssa saman syntymäpäivän (24v.), ihana lahja siis :heart: synnytys oli hieno kokemus ja onnistunut, mitään ei jäänyt hampaan koloon kaihertamaan, ja niin, syntyi rv39+4.. tarkemmin synnytyksessä myöhemmin..

Tytymamma & prinsessa pian 2vrk :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei ja Aatoksia
Onnea vauvan saaneille!

Meillä taitaa syyskuu loppua kesken, ennen kuin saadaan vauva maailmaan ;) Minkäänlaisia synnytyksen alkamisoireita ei ole havaittavissa. No ehkä viikon verran korkeintaan jäljellä! Alkaa kyllä olemaan aika hermostunut meno koko perheellä... Mutta onneksi ne kaikki vauvat tulevat ulos jossain vaiheessa!

Aatoksia ja muru 40+6
 
Tyttäremme syntyi 25.9 klo 23.35, painoa pienellä 2.890g ja 47cm pitkä Päästiin kotiin vasta eilen vauvan kanssa.

Synnytys ei menny ihan niinkuin ajattelin, vauvan sydänääniä jouduttiin tarkkailemaan koko synnytyksen ajan. Kätilötkin oli välillä aika hermostuneen oloisia ja lääkäri mainitsi jossain vaiheessa myös hätäsektion mahdollisuudesta..huh.
Lopulta selvisin ilman minkäänlaisia tikkejä koko hommasta ja vauvakin oli ensi hetkistä asti virkeä:heart:

Sairaalassa olo on mulle ollu aina todella ahdistavaa ja jos sattuu vielä olemaan tympeä hoitaja niin nuo päivät on mulle yhtä tuskaa ja itkua.

Syysodotus84 pienenpieni 4vrk
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Aatoksia, sama olo mulla. Päivät loppuu kesken tästä kuusta :D Noh, nyt mä en varo enää yhtää tekemisiäni, vaan alan jumppailemaan ja käyn reippailla lenkeillä ja sitä rataa. Tuossa sainki ihan hyvän alun aikaseksi, kun meidän toinen auto lahos alle 200m ennen kotipihaa.. Siinä sitten rampatessa hakemaan kotoa sitä sun tätä sain jotain oireilua aikaseksi, mutta se loppui jo. :kieh: Olis vaan pitäny sitkeesti jatkaa kävelyä, mutta tuli vieraitakin ja siivotakkin piti ja plääh.. Nooooooh, kyllä tää tästä.

Eli yksin yhdessä edelleen, 40+4 .. Huomenna neuvola ja jos vielä torstainakin ollaan kasassa niin maanantaiksi saan näillä näkymin ajan yliaikaiskontrolliin.. Toivottavasti en sitä tarvitse...

Jotenki ei vieläkään ole korvien välissä se tosiasia, että meillä on kohta vauva. Mutta ehkä se tästä vielä iskostuu kun alkaa ne oikeat kivut :LOL: Nyt mä olisin valmis tositoimiin, vaikka viihdyn mahani kanssa hyvin!
 
Positiivisella asenteella eteenpäin... Tänäään viikkoja tasan 41 !!! En ole saanut vielä Taysista sitä yliaikaiskontrolliaikaa, että pitää tänään neuvolassa kyllä kysellä. Olis sitten joku sellainen ns. takaraja ettei ihan tarvi hermojaan menettää...

Nyt BeiBei vaan kiipeämään portaita ja vaikka pesemään lattioita, jos se auttais ;)

Hieman pinna alkaa tosiaan kiristyä, mutta eihän tälle asiallle mitään voi :/ Syntyy kun on syntyäkseen...

Aatoksia ja muru 41+0
 
Onnea vauvan saaneille :flower::heart: en ole kerinnyt hetkeen onnittelemaan.

Kukapakuka kiitos myötätunnosta. Koliikista ei ole kokemusta, mutta tutuilla on melki kaikilla auttanut se vyöhyketerapia. Mitäs jos ottaisit uuden sarjan sitä. Oot varmaan kolunnut netin läpi, mutta miten olis kirjasto? Siellä voi olla aiheeseen liittyviä kirjoja. Tai niitä oikeaoppisia vauvahieronnan kirjoja, joka voi myös auttaa.
Sitten kuulin jostain myös sellaisesta tärinäsitteristä, joka on auttanut. Kauheen pientä ei toki voi kauaa sellaisessa pitää. Mutta jos se vähentäisi oireita.
Ja sitten muista oikeasti pyytää apua vauvanhoitoon että saisit levättyä. Jokainen joka kuulee sanan koliikki, varmaan ymmärtää jollain tasolla että nyt on raskasta aikaa. Ja monet auttavat sua varmasti mielellään kun vaan pyydät :) Niin pyydät jonkun tutun hoitaan vauvaa että saisit nukuttua tai pääset hetkeks pois kotoa.
Ja korostan avun pyytämistä siksi kun varsinkin suomalaisilla on monesti hirveä tarve pärjätä omin avuin. (Kuulun itsekin osittain samaan joukkoon...)

Helmitoivo
Kuulostaa raskaalta, kun tarvitsee ajatella tuommoisia ajatuksia, mutta joille ei itse voi mitään. Onneksi ne on vaan ajatuksia ja ne ei satuta muita kuin itseä. Mutta sulla tuntuu olevan hyvä tukiverkosto ja ammattilaisia kenelle voit puhua.

Se mikä tässä palstassa on ollut hienoa, on se että monet ovat jakaneet arkoja ja aitoja ajatuksia. Kaikki ei aina mene niin kuin Strömsöössä ja ole ruusuilla tanssimista. Vaikka välillä tottakai meneekin ja onkin =)

Ollaan oltu viikko kotona ja meillä on mennyt poitsun kanssa hyvin. Syö, nukkuu ja vähän itkee. Poika enemmän ähisee ja puhisee kuin itkee. Mikä on oman jaksamiseni kannalta ihan Loistavaa!
Herää 2-3 krt yössä, mutta niissä menee aina 1-1,5h per kerta. Poitsun on vaikea nukahtaa uudelleen, joten yöt on vähän säätämistä. Mutta ehkä niihinkin joku tolkku tulee joskus.
Saan nukuttua n. 2,5-3,5h pätkiä. Ja se tuntuu kivalta koska vois olla toisinkin.

Päivällä syö tosi tiheesti ja oon yrittänyt opettaa tutillekin kun tuntuu et osa syötöistä on vaan huvin vuoksi... :) pari imua ja sit ollaanvaan tissi suussa..
tutti menee hetken, mutta sitten kun tippuu, ei hyväksy sitä enää. Toivon että se tässä nyt oppis. Helpottais arkea.

Itsellä toipuminen kesken. Tikit ovat aivan v** kipeitä! Kipu on välillä ihan sietämätöntä, ja liikkuminen vaikeaa. Puhumattakaan että voisin istua.. Joskus on vaikea löytää makuultakaan mitään hyvää asentoa. Vaikeuttaa vauvan hoitoa huomattavasti. Onneks mies on ainakin tän viikon vielä kotona!
Tänään ajateltiin mennä ekan kerran ulos vauvan kanssa ja illalla eka kylpy :heart:

No mut tällästä meille eli pääasiassa oikein hyvää.

T. Allu ja jvg 10vrk
 
Olo vaan tuskasempi päivä päivältä. Torstaina neuvolatäti pisti käymään taysissa kun epäilin lapsiveden tihkumista. Mutta ei ollut sitä. Vauvalla ja mammalla kaikki hyvin. Painoarvio hiukan alkoi mietityttämään. Nimittäin 3900g. Lääkäri totesi vain että oot noin pitkä ja hoikka ja hyvälantioinen niin helposti synnytät vaikka neljä ja puol kilosen :D

Rosalienism ja Poitsu 40+3
 
Neuvolassa vierailtu taas, kaikki ok.. Perjantaina seuraavan kerran, ellei ihmeitä tapahdu :D Eilen oli kyllä särkyä alavatsassa myös illalla, mutta se meni ohi kun otin särkylääkettä yöllä.. Ihana pikkupakkanen aamulla piristi kyllä päivää, aion kyllä lenkille illalla (ellei sada). Mies raukka lähti eilen lenkille mukaan kun ei uskaltanut vissiin päästää yksin. :LOL: Mutta oli mukavaa kun lähti kaveriksi.

Kiva huomata etten sitenkään ole viimeinen odottaja, joten skool meille mattimyöhäisille :)

Beibei & Ipanapa 40+5
 
Täällä syntyi rv 40+1 poika 27.9 klo 03:11. Mitoin 51cm, 3485g, Py 35cm ja pistein 10/10 =) Synnytys olikin aika nopea toimitus sitten kaiken kaikkiaan, supistukset alkoi klo 1 yöllä, sairaalassa oltiin 02:45 jolloin 5cm auki, kalvorakko pullotti kovasti aiheuttaen tosi voimakkaan ponnistamisen tarpeen. 02:55 puhkaistiin kalvot, jolloin 8cm auki, 03:06 aletaan ponnistamaan ja 03:11 poika parkaisee =) kivunlievitystä en saanut, enkä sitä olis kerennytkään saamaan.
Nyt tässä vauva-arkea taas opetellaan. Poika kyllä mitä suloisin rakkauspakkaus.
Ai niin, kotiin päästiin tosiaan 31h synnytyksestä, kun molemmat hyvävointisia, eikä mitään lääketieteellistä syytä pitää meitä sairaalassa. Lysynä siis mentiin kuten toive olikin =)
Onnea myös muille uusille äideille ja iseille! Ja tsempit teille lopuille odottelijoille, kohta se on teilläkin sylissä =)
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Onnea kaikille vauvan saaneille:flower:

Meillä elellään pienen pojan elämää, ei enempää, ei vähempää...poitsu perustyytyväinen eikä turhista itke. Eilen jouduttiin käymään lääkärissä kun toinen silmä rähminyt todella paljon - saatiin siihen silmätippoja.
Meilläkin tuo yöllä uudeelleen nukahtaminen ollut viime aikana hankalaa mutta äidin rinnalle on mukava nukahtaa, joten olen ottanut hänet viereeni nukahtamaan. Nostan sitten jossain vaiheessa takaisin omaan sänkyyn.

Minä olen tervehtynyt jo melkein normaaliksi...ihanaa on kun saa nukkua kylellään tai selällään tai ihan miten tahtoo :LOL: Vaa´allekin uskaltauduin ja sen tulos yllättikin positiivisesti - painoa vähemmän kuin ennen raskautta.

Nyt täytyykin lähteä vaipan vaihtoon ja vaunuilemaan ulos...sekin on niin ihanaa kun pääsee kävelyllä=)

hanja ja osmo 18vrk
 
Nythän on sitten jo lokakuu :) Ei tässä talossa ehditty syyskuun puolelle...

Tämä päivä on sujunut rennosti sohvalla rötkötellen :) jospas se aika näin kuluisi nopeammin! Edelleen odottelen sitä yliaikaiskontrolliaikaa. Sen pitäis olla perjantaina. Toivotaan että vaikka tänään kilahtais postilaatikkoon. Vaivoja on kyllä ihan joka lähtöön, että siinä mielessä sais jo päästä synnytyämään. No suklaan ja leffojen voimalla eteenpäin ;D

Aatoksia ja muru 41+1
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Onnea kaikille vauvansa saaneille :flower:!

Helmitoivo :hug:! Toivottavasti olosi helpottaa pian.

Meillä myös haudonta jatkuu. Tänään oli neuvola ja ehkä jotain pientä edistymistä on tapahtunut. Poitsun syke on laskenut ja mulla verenpaine on noussut. Täytyy tosin vielä mittailla kotona kun mulla on taipumus nostaa paineita silloin kun terveydenhuollon ammattilainen mittailee. Poitsu on edelleen tosi ylhäällä, mutta pää ei enää heilu eli hiukan voisi olla vaikka kiinnittynyt. Mulla ei kyllä ole edelleenkään mitään paineen tuntemuksia tai muuta. Muutamana päivänä ollut menkkamaista jomotusta, joka sekin on ollut tosi laimeaa eikä ole kestänyt kuin max puoli tuntia kerrallaan. Niin ja neuvolassa tuli supistus. Samanlainen kuin kerran ennenkin neuvolassa eli en tunne itse siitä yhtikäs mitään. Ei kipua, mutta en huomaa kyllä mitään muutakaan.

BeiBei mulla on ihan sama juttu, että korvien välissä ei oikein vieläkään usko, että vauva on tulossa. Tulee välillä ihan hassuja ajatuksia, että onkohan siellä masussa oikeasti joku vai onko kaikki vaan erehtyneet :LOL:. Nyt alkaa kuitenkin loppu häämöttää tässä odotuksessa ihan väistämättä. Ens viikolla tiistaina ensin kontrolli äippäpolilla ja torstaina käynnistys ellei ennen mitään tapahdu. Meillä on siis ens viikon loppuun mennessä vauva! Huiii!!!

AnnMaria 40+6
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
41+0 KÄÄK. Viime yö meni todella levottomissa tunnelmissa, mentiin nukkumaan klo 21, kävin jo ennen klo 24 4 KERTAA vessassa, siis jatkuvasti.. ja sama meno jatkui koko yön. Pyöriny ja hyöriny sängyssä ja rampannu vessassa. Josko tässä nyt ois jo merkkejä jostain, jooko??

Jos tänään ottais sen masukuvan.. ei tässä voi enää kauaa oottaa, muuten jää ottamatta :)
 
Vihdoinkin voin sanoa, että alan olla toiveikas synnyttämisen suhteen! Vuorokauden on nyt supistellut noin 10-30minuutin välein. Aamuyön aikana väli on pienentynyt ja supistukset voimistuneet :) Josko sitä jo tänään päästäis tosi toimiin!!!!

Aatoksia ja muru 41+3
 
Voin vihdoinkin todeta, että päästiinhän sitä viimein synnytyspiuhiin!

Meidän perheeseen syntyi neitokainen hieman yhdeksän jälkeen tänä aamuna. Neidon mitat olivat 4160g ja 52cm

Voi tätä onnen tunnetta ja rakkauden määrää <3

Aatoksia ja muru 8tuntia
(päästiin kuitenkin kunnioitettaville raskausviikoille 41+3)
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Lämpimät onnentoivotukset kaikille vauvan saaneille!! :heart: :flower:

Hurjaa miten aika rientää....oon käynyt aina kurkkimassa täällä kuulumiset, mutta kirjoittelu tahtoo jäädä kiireen keskellä. Ihana kuitenkin edelleen lukea kuulumisia, jotenkin tää pino tuli niin rakkaaksi :heart: =) en voi uskoa, että 9kk meni ja kaikki ollaan pian vauva saatu.....minä jo haikailen ja muistelen sitä raskausmahaa ja odotuksen aikaa. Voihan nyyh sentään vauvakuume, vaikka ihana pieni reilu 2viikkoinen vauva vierellä :heart: vauvat on ihania!!! Täytyy nauttia tästä täysillä!!

Meillä syödään hyvin ja nukkuu hyvin. Mahakitinää on jonkun verran, muttei onneksi pahasti. Yöt menee vaihtelevasti....välillä hyvin, välillä syö USEIN. Mutta itse jaksaa kun on saanut sen sairaalassa kertyneen alkuväsymyksen nukuttua pois, olo on mainio ja niin ihastellen vauvaa aika kuluu. Ja tietysti isompia lapsia ja niiden arkea vietetään. Kaikki on rakastuneita vauvaan ja ihania päiviä vietetään :heart:

Olikos meillä täällä joku ketju vauvapuolella tai kerhon puolella?? vai siirryttekö kaikki Facebookkiin??

Nyt ei muuta....poitsu heräilee.... Nautinnollista arkea kaikille ja voimia!!! Vielä masukkaille jaksuja ja voimia loppuodotukseen!! Pian ollaan kaikki jakauduttu =)

Delila ja poitsu 2vkja muutama päivä päälle :heart:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!! :)

Täällä elellään hyvin rauhallista vauva-arkea.. Typy nukkuu hyvin ja syö paaljon kokoajan oikeastaan :D Tai ainakin tuntuu siltä että roikkuu tississä kiinni kokoajan..

Mä olisin ainakin valmis jatkaa keskustelua jossain,, mutta jos kaikki menee facebookkiin niin siellä mä en oo kyllä.. Enkä tuu :)

Takku-Tukka ja Typy
 
Minä vielä täällä odottelen, mutta siirrytään vaan jutustelemaan johonku muualle, oisko vauvat 0-12kk?

Maanantaille sain yliaikakontrolliajan, katsotaan tarvitseeko.. Olen kyllä lähdössä viimestään huomenna synnyttämään!


Beibei & Ipanapa 41+2
 

Yhteistyössä