Syyskuun suloisuudet 2013 *Tammikuussa*

Moikka!

Mä käyn täällä useaan kertaan päivässä lukemassa, mutta koska teen sen puhelimella, niin vastailen aina sillon kun koneelle pääsen. :) Ei tolla puhelimella kirjottelu ole kuitenkaan niin kivaa, että viitsisin tänne pitkät sepustukset kirjotella sillä :)

Soittelin eilen neuvola-ajan, 25. päivä olis sitten ensimmäinen kerta. Ja helmikuun alussa sitten lääkärikäynti. Jotenkin ihan hassu tunne oli soittaa sinne :D Toivottavasti sydänäänet kuuluisi siellä lääkärineuvolassa sitten.. Aina voi toivoa.. :) Neuvolatäti sieltä laskeskeli, että tänään olisi 6+0 täynnä, omien laskujeni mukaan tänään olisi 5+5. Joten ehkä tänään on sitten oikeesti 5+6 :D Joka tapauksessa varmaan mennään sitten sillä neuvolan laskemalla tuloksella. Katsotaan sitten neuvolassa minkä ne sieltä lasketuks ajaks mulle antaa :)

Täällä turvottaa... Ja turvottaa... ja turvottaa... :D Ihan järkyttävää miten tuntuu, että housut painaa ja puristaa. Varsinkin iltaisin... On oikeesti aika kurja olla kun maha turpoaa, mutta toisaalta taas nautin siitä, että pieniä merkkejä pienen olemassaolosta ilmaantuu.. Pahoinvointia ei ole vieläkään ollut, olo on sinänsä samanlainen kuin normaalisti... Palelua, väsymystä ja turvotusta lukuunottamatta.

Yhdelle ystävälleni olen asiasta jo kertonut. Kukaan muu ei tiedä. :) Eikä varmaan kerrotakaan kuin vasta sitten sen np-ultran jälkeen.. Eli ehkä tossa parin kuukauden päästä sitten :)

suan ja Pärsky 6+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rusinatar
Oireet ei ole pahoinvointia, eikä tissit arista, palelee vaan iltaisin ja väsyttää.
muuten on ihan kuin ei mitää. toivottavasti mahassa on vielä jotain..

varaan ultraan ajan viikolle 7... vaikka jo ennemmin voisin mennä mutta ei kuulemma enne sitä rv 7 tehdä.

kaneli87 ja pikkulilli 5+5
 
Tervetuloa kaikille uusille minunkin puolesta! :flower: Ihanasti alkaa joukko lisääntyä!

Ihania ultrakuulumisiakin oli taas saatu, hienoo!

Mulla ei sinänsä turvota, mut housut kiristää ihan silkasta syömisestä. Koko ajan tulee naposteltua jotain. Huonoa oloakin pukkaa ja tänä aamuna ekakerran on niin ällö olo et tuntuu etten pysty ja kykene yhtään mihinkään. Kahtena iltana oon joutunut oksentamaanki, mut nyt tää aamu tuntuu tosi vaikeelta. Tätäköhän tässä on nyt sitten luvassa. :/ Esikoista oottaessakin mulloli ajoittaisia heikotusöllötys oloja mutta ei mitään tällaista.
 
Mahtuuko vielä joukkoon? Olen kolmekymppinen ja ensimmäistä kertaa raskaana. Meillä on lapsettomuus tausta ja yritystä kerkesi kertymään huimat seitsemän vuotta. Yksi kierto piti olla vielä ennen ivf-hoitoja kun tulikin aivan puskan takaa tämä luomuna raskautuminen!

Tein elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin keskiviikkona ja oli todella vaikeaa käsittää tämän olevan totta, edelleen epäilyttää. Eilen sitte päivällä vessassa läydessä tuli paperiin verta ja järkytyin aivan hirveästi, että tässä se sitten oli Mutta verta tuli vaan muutamalla vessakäynnillä ja sitä ei tullut edes pikkuhousunsuojaan asti. Tänä aamuna tuli taas vähän. Pelottaa, että onko siellä mitään elävää ja pääsenkö edes neuvolaan asti.

Kertokaahan, milloin sinne neuvolaan voi jo olla yhteydessä? Kysyttävää riittäisi ruokavaliosta ja vitamiineista. Miten aikaisin lääkäri voi nähdä tai kokeilemalla tietää, että raskaus on etenemässä??

Laskin viimeisten menkkojen mukaan LAn olevan 15.9.

Näiden kokemusten ja kysymysten kanssa elää,

Haperotta ja toivottavasti myös Pinkki 4+5

P.S. Lueskelen nyt muiden juttuja :)
 
sohvi35
Onnea Haperotta plussasta :heart: meillä onkin sama LA :) Itse varasin maanantaina neuvolan ja ajan sain 28.1. ja kun soitat sinne voit kysellä samalla mieltä askarruttavista asioista. Itse aloitin eilen d-vitamiinin ja kalsiumin (en juo juuri maitoa enkä syö maitotuotteita). Moni tuntuu että on mennyt yksityiselle ultraan katsomaan onko kaikki kunnossa, itse yritän malttaa np-ultraan joka on noin viikolla 12.
 
Onnea Haperotallekin plussasta. On mahtanut olla upea tunne kun plussaviivat sait testiin. :heart:. Ihan samaa suosittelen kuin Sohvikin et ole herkästi yhteydessä neuvolaan. Eli neuvolaan voi tosiaan olle yhteydessä heti kun oot raskaana, nykyään se eka aikakin annetaan aika aikaisille viikoille noiden seulojen yms vuoksi. Ihan alkuunsa ei oikeastaan muuta keinoa ole todentaa raskauden etenemistä kuin ultra ja HCG-arvon nousun seuraaminen. Joskus kymppiviikon tienoilla sydänäänet alkaa kuulua dobleriin. Joillakin kuuluu jo aiemmin, mutta jos on vähänkään runsaammin rasvakerrosta, ei niitä yleensä kuunnella ku vasta ekassa lääkärineuvolassa joka on viikkojen 11 tienoilla. Ihan vaan siksi näin että äänet kuuluu sitten varmemmin ja odottajelle ei jää sellaista oloa että onkohan nyt kaikki varmasti kunnossa. :)

Mä otin parin tunnin päikkärit ja nyt on olo paljon parempi. Pitäs kyl tehä yksi ja miljoona opiskelujuttua, mut ei vaan aamusta pystynyt. Noh, nyt uusin voimin tentinlukhommiin.
 
Kiitos onnitteluista Sohvi ja Rusinatar :) Ja kiitos myös neuvoista :)

Oli se aika hurja tunne kun sai sen plussan, taisin olla shokissa, itkin vaan hervottomasti. Ihan epätodellinen olo. Mä oon syönyt muutenkin nyt paljon vitskuja purkista, nyt lähinnä mietityttää mitkä määrät on "turvallisia" kun netistä lukiessa löytyy monenlaista vastausta. Ja toisaalta haluaisin luottaa maalaisjärkeen näissäkin asioissa. Kaikki on uutta ja outoa, kun opiskelin näitä asioita sillon vuosia sitten...

Meillä olis ilmeisesti mahdollisuus päästä ultraan naistenklinikalle, jonne oltiin menossa hoitoihin. Lupailivat ultraa jos sattuu raskautumaan ennen hoitoja. Soitan sinne kohta kun puhelinaika alkaa, jännää!
 
Haperotta, kato että niissä vitamiineissa mitä sä syöt ei ole A-vitamiinia. Sitä ei suositella raskaanaolevalle ja se noista raskausajan vitamiineista on poistettu. Muuten ne on aikalailla samoja kuin perusvitamiinit, tosin joitain arvoja voi olla enemmän ku normivitamiineissa.
 
Onko kellään muulla tullu mitään "paniikkifiiliksiä" tulevan lapsen suhteen? Mulle iski tänään paniikki siitä, miten ihmeessä tästä selvitään... Kai nää fiilikset kuuluu asiaan... Tunteiden vuoristorataa.

suan ja Pärsky 6+1
 
onnea uusille tulokkaille ja tervetulemast!

hirvee pahoinvointi.. pitkin päivää. Oksentanut en ole. Sellaista inhoa yökkö koko ajan ja huonovointisuutta. Välillä tulee sellasia muutaman minuutin hetkiä jolloin sitten ajattelee et pakko syödä edes jotain. sit taas jatkuu..

Väsymystä on, mutta ei enää sillä mitta kaavalla mitä on ollu et kahet kolmet päikkäri per pvä. nyt pisaa ihan melkeen jo yksillä.

Aivastuksiakin on ruvennut tuleen joka aamu muutama kipales. OOn kyllä hirmu allerginen ihminen joten siitäkin voi johtua.

pissalla saa käydä muidenkin edestä. Ja muutens te keitä vaivaa peräaukon haavaumat / pukamat niin kuinka te ootte pärjänny? Nyt meinaan rupee tulee ummetusta ja mietinkin sitten että kuolenko tässä sitten ilman lääkkeitä siihen pakotukseen.. vai saakohan jotain käyttää..

mutta mutta siinä hirmu valivalisetti taas.. jaksamisia kaikille!
 
Ompas meitä täälä paljon ja puoleen kuuhun saakka on porukkaa vasta tullut :) Kiva sekin. En eilen ehtiny kirjoittaa kun osallistuvani. Joten kirjotetaan nyt vähän lisää. Elikkäs, tämä napsahti ekasta yrityskerrasta. Oli syöny lähemmäs 10 vuotta pillereita ja lopetin ne tuossa marraskuun alussa. Tarkotus oli et vähän elimistö sais tasapainottautua ja oleentua ennen yritys. Yhet luomumenkat ehti tulla ja naps. Nyt pelottaakin km tosi paljon. Vaikka ei taida lisätä riskiä enempää, en oo ainakaan lukenu. Hieman kyllä on sekavat olotilat itella ja ukolla. Molemmat ku oli sillä asenteella et tuonnempana. Iloisia ollaan molemmat tämän järktyksen takana :)

Kovasti on oireita ollu. Kiukkua, raivoa ja menkkaoloja oli heti oviksen jälkeen. Luulin et ne ny kuuluu luomukiertoon :D. Raudanmaku suussa sitten sai pienet epäilykset ja tein testin joka oli haalea.. Sitten alkokin pahoinvointi, nivuskivut, vatsajomotukset, iensäryt ja ja ja.. Apua, joudun koko ajan googlettaan onko tämä ja tämä asia normaalia kun oon niin pihalla kaikesta :)

Nyt mulla tuli sit flunssa. :/ Onko teillä kellään aikaisemmissa raskauksissa tullu näin aikaaste? Tuttavapiirissä on kyl viime aikoina podettu kovia flunssia, joten kait se on ihan normi et tuli. Mut kiva jos on puollustuskyky jo näin nollas näillä viikoilla!!

Ajattelin itse etten mene varhaisultraan. Vaikkakin alkoi ärsyttää ku lueskelin teidän muiden juttuja et pääsette ekaan neuvolakäyntiin PALJON aikasemmin ku ite.. Mulla on sillon kasas n. 9+(3-5) ku aika olis :/

Pölö- ja mukula 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Noh ite meen varmaanki ultraan vasta sillä viikolla 12. Kattelin eilen huvikseni yksityisten hintoja ja totesin nou thänks. Ei kestä hanukka maksella moisia hintoja!
Hieman jumittaa heräsin juuri 3,5h päikkäreiltä :D Kahvi ei ole maistunut kahteen päivään. Voisin kuitenkin miehelle keitellä kupposet, heräsin pimeään kämppään ja päättelin, että ovat koiran kanssa lenkillä. Ja minä possu vetelen unta palloon! :LOL: Yököttää ja yököttää...Viileä suihku ja tuc-suolakeksit todettu mahtaviksi keinoiksi lievitellä oloja. Ja nippailee mahaa niin, että välillä pitää ihan vessassa rampata tarkistamassa mikäs tilanne. Kaikki ok, ainakin vielä :) Esikostaki nippaili kunnolla, varsinki kun teki työtä jossa käveltiin 6-8h :)
 
onnea uusille plussajille!

poitsu voi olosuhteisiinnähen hyvin. kipuja on moistiskellu. turvotus on ainaki sormsita laskenu hyvin. ruoka maistuu hyvin.

meillehän tämä oli yllätys vauva, salamatkustaja. ei siis yritystä päällä vaan ehkäsy käytössä. lapsiluvun piti olla täynnä vaan toisin kävi. ennestään 2 poikaa -05 ja -08 nyt toivon tyttöä ;) asiaan alkaa pikkuhiljaa sopeutua, ultassa käynt itek iasiasta todellisemman. katotaan menee kö loppuun asti hyvin.

nyt pieni helpotus?? oksetukseen, säänölliseti mussutettuna jotaki :D nytki väkisin söi naamulla puuroa ja teetä leipää yms ja lounaaksi makkara kastike+potut ja oi se oliki herkkua.. :p mitkään makeat ei uppoa vaan suolasta ennemin. hedelmiä ja salattia.
 
Pölö mulla tuli tossa joulun pyhinä kamala flunssa,ja sitten aikani sitä kuunneltua eestyin lääkäriin,niin olikin poskiontelotulehdus,ja edellisessä raskaudessa oli ihan sama juttu-tosin siintä on jo 6v mutta muistelin vaan että silloinkin raskautumisen aikoihin olin kipee.
nyt kun lääkekuuri loppu,niin tänä aamuna oli ääni kadoksissa,ja nokka tukossa,että liekkö täydellistä parannusta vielä tapahtunut. :O

täällä olen oikeastaan aika kauhulla miettinyt että minkä näköstä vaatetta sitä rupeaa pitämään kun ei enää farkut mahu jalkaan,ite oon tällänen persjalkanen,pyöreen sortinen immeinen,niin ei oikein saa henkalta ja maukalta esim.mitään äitiysfarkkuja ym.ne on niin pitkäkinttusille tarkoitettu..kertokaas hyviä nettipuoteja tai jotain muita liikkeitä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Täällä olisi yksi syyskuinen lisää :) Paho olo velloi alkuksi+yrjöäminen, mutta nyt sekin loppui jäi vaan väsymys ja kipeet tissit... Neuvola olisikin 24 päivä ja varhaisultra 28 päivä. Niitä odotellessa

7.9. Sunshine84/ 28v / 1. Lapsi / OAS
 
Hei! Hyppäisin uutena joukkoon mukaan.

Keskiviikkona testi näytti yllättäen plussaa. Olin kerennyt jo testailemaan pari kertaa negan, ja olin ihan varma että ei se siitä plussaksi muutu. Mutta keskiviikkona sitten alkoi yks kaks paha olo vaivaamaan ja muutenkin vähän sellainen "epämääräinen" olo. Niinpä illalla poikkesin kauppaan hakeen pari testiä ja yllätys oli suuri kun se toinen haalea viiva ilmestyi. :) toisesta yrityskierrosta tärppäsi.

Tuommoisia viivoja on nyt testeihin tullut


Laskettu aika kuukautisista laskettuna olisi 15.9. Mutta luulen, että siirtyy kyllä loppukuun puolelle..tai saa nyt nähdä. Ja tietysti toivon, että kaikki menee hyvin. Yhden alkuvaiheen keskenmenon oo kokenut, nyt yritän mennä päivä kerrallaan ja toivoa parasta.

Ehdin jo tänään neuvolaan soitella, kun teen satunnaisesti työvuoroja vanhainkodilla (valmistun ensi kuussa lähihoitajaksi) ja en ole mitään ohjeistusta kuullut mrsa-potilaiden hoitamisesta ja raskaudesta. Eikä kyllä tiennyt terveydenhoitaja eikä kuulemma lääkärikään, oli joutunut infektiohoitajalle soittamaan. Mutta onneksi asia selvisi :)

Vähän nyt jännittää, että mikä on oma vointi ensi kuussa kun pitäisi viimeiset työharjottelut ja tutkintoviikko suorittaa, mutta turhapa sitä on etukäteen pohtia.

Se siitä, yritän nyt päästä jutuissa kärryille (eli lukemispuuhiin kaiketi).

Ja ne omat tiedot.

15.9/ Jiina/ 27.v/ 4.lapsi/ Tays

Toivottavasti listoille pääsee mukaan vaikken saakaan laitettua tekstiä punaisella (tää ipadi ei anna sitä tehdä)

Jiina ja rv4+5 (tuntuupa hassulta kirjoittaa taas pitkästä aikaa nimimerkin perään raskausviikot :O )
 
  • Tykkää
Reactions: TarinaMarianna

Yhteistyössä