Syyskuun suloisuudet 2013 *Tammikuussa*

miss_piggy
Mulla ei oo oikeastaan mitään oloja, eli ei pahoinvointia tms, närästyskin on menny jo ohi. Välillä on mahassa jotain nippailuja mutta ei muuta. Edes rinnat ei oo kipeät. Pakko oli tänään taas testailla, etten kuvittele omiani, mutta kylläpä tuo vain plussaa näytti mukavasti edelleen :)
Ite en oo ees facebookissa ollu enää pariin vuoteen, ku en kokenu sitä tarpeelliseks joten palstailen vaan täällä. Postissa tuli tänään neuvolasta sellanen esitietolomake joka pitää täytellä ja ottaa sitten mukaan.
Äitille oli pakko kertoa eilen vaikka tää vasta kovin alussa onki, en voinu olla kertomatta! Oon ite ainut lapsi ja oon yleensä aina kertonut äitille kaiken :D

miss_piggy ja mini-possu 5+5 ;)
 
Moikka! Täälläkin on melko vähä oireista ollu, väsymystä ja pikkusta mahakipua vaan.
Toivottavasti ainekin viime raskaudessa vieraillu hormoonihirviö pysyttelis poissa! Ei ollu
kyllä kenelläkää kivaa sillon ku se pääs valloilleen :D Mulla siis 12/12 syntynyt poika.
Yllättäen iski ihan kamala vauvakuume kun poika oli jotain puol vuotta, vaikka olin aina
ihmetelly että miten jollekki voi iskee vauva kuume jos on ihan pieni lapsi..:D Hirvee ikävä
tuli raskaus aikaa ja kaikkea vaikka edellisessä raskaudessa ootin vaan koko ajan että se olis
ohi.. Kaikkea kummallista sitä tuleeki :D

Purkka 5+2

Muoks: siis 12/11 syntynyt poika, ei ihan niin nopeita olla että 12/12..:D
 
Viimeksi muokattu:
mulla on kaks oireetonta raskautta takana, nyt sitte vissin niittenki eestä oireita? hullulta tuntuu että 8 viikko menossa (7+1) :O

tai no oireetonta, hormoonit nousee hathuun ja kiukkunen ämmä olen kyllä ollu. en kestoile vaikka vaipatki vois ite tehä. teen siis lasten vaatteita työkseni, omalla tuotemerkillä ;) kestoilu ei ole iskeny koskaan. tietenki olen jemmaan laittanu omiasuosikk ikankaita jo ett äsaa ntehä nisitä jotain kivaa ,potkaria ja bodyä, haalareita yms :D

pahat olot on hieman höllänny, ehkä hoksin että heti aamsuta ruokaa kitusiin. ja säännöllissti ku syö pysyy olo parempanna. toivottavasti pahanolon pois meno on siitä olevaa eikä mistään muusta.. vaikka sykkeenki näin ultrassa viimeviikolla jo.. huomenna ois se neuvola mikä peruuntu viimeviikolta.
 
Viimeksi muokattu:
Heissan allesammans!

Noi kestovaipat on kyl kieltämättä tosi suloisia nykyään. Ihanan herkullisia kuoseja ja värejä. Esikoisesta ei kestoiltu mut nyt tekis mieli ainakin osakestoilijaksi heittäytyä. Mun mies ei innostu kestohommista lainkaan, mut voishan sitä tehdä kompromissin et hän käyttää kertiksiä ja minä niitä kestoja. Voihan se olla että lopulta kuitenkin laiskuus iskee ja kertiksiä taas kannetaan niska vääränä cittarista.

Miss Piggy, mullakin oli äiti listassa ekkana jolle vaan oli pakko kertoa. Nyt tosin äiti on ihan hermoraunio aina kun mä soitan koska heti pelkää pahinta katkaravun puolesta.

Mullakin pysyy pahoinvointi aisoissa.. kunhan mä syön koko ajan.. ja minähän syön. Illasta käytin esikon tanssitunnilla ja sen jälkeen kuin huomaamatta auto kurvasi Heselle ja ai törky kun maistui kerroshamppari hyvälle. Ja sen jälkeen iski huono omatunto. :p
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mimse, meillä mennään täyskestoilla 8,5kk kanssa :wave:

Supermassive, ei hitsi :D Tämähän käy jännäksi! Ei tartte paljastella, mä voin vaan arvailla ;)

Raskausoireita ei ole vielä ollut kovinkaan paljon. Väsyttää ihan sikana tietty ja jomottelee vähän vasemmalle puolelle, mutta muuten on aika normiolo. Välillä vähän juilii vasemmalta puolelta iskiasta, sama vaiva oli esikoisen odotuksen alkuaikoina. Mä niin odotan (kauhulla), että onko tämä raskaus samanlainen vaivoineen. Esikosta kärsin kokopäiväpahoinvoinnista rv 6-rv12, yökötti koko ajan ja oksensin suurin piirtein joka toinen päivä. Ei mulla ole aikaa oksennella nyt! :D

Oon kyllä tosi pahapäinen ämmä koko ajan, siis vielä normaalia enemmän. Jouduin tietenkin lopettamaan lääkityksen plussattuani, joten sen kaiken päälle tulee vielä kivat pikku vieroitusoireet. Menen pitkin seiniä, kun huimaa niin hirveästi. Onneksi noi menee yleensä viikossa ohi.

Päätettiin, että tässä raskaudessa ei käydä alkuraskauden ultrassa yksityisellä. Maltetaan odottaa sinne np-ultraan saakka :) jokohan se terkkari antaisi ylihuomisella neuvolakäynnillä ajan tuonne ultraan ja neuvolakortin, vaikka meenkin vaan esikoisen 8kk käynnille... :p

eskapismi & Aino-Olavi 4+5
 
no koitinha mie neuvolaan soittaa mutta numerot oli muuttunu ton liitoksen myötä, että kunhan typyn 6kk neuvola on kuun lopussa ilmotan siinä sitte että tarttis päästä äitiysneukun puolelle asiakkaaksi :rolleyes:

sain sentään varattua alkuraskaus ultran yksityiselle 14.2. sitte se :heart:

np-ultrassa en siis käy, en ole muittenkaan raskauksien aikana käynny =) en tiedä syytä miksi en käy mutta en halua mennä turhaan sinne paniikissa istumaan ja odottamaan onko vaavin niska turvoksissa vai ei

en siis ole mennyt muuhun kun rakenneultraan ja lääkärin tekemiin ja noi riittäny mulle :)



kristyr ja pikkutoukka 4+2rv
 
No ni, ihan kun tässä ensimmäisen odottamisessa itsessään ei olisi tarpeeksi jännitettävää ja panikoitavaa, niin on nyt sitten tullut pyörittyä netissä ehkä liiankin ahkeraan... Just kun hysteria ruokarajoituksista alkaa helpottaa ja uskaltaa syödä suht normaalisti, niin kävi ilmi, että ulkoinen hyvinvointi tulisi unohtaa... Eli tuleeko tässä nyt sitten seuraavat 8 1/2kk tallattua rasvalettisenä kuivaihoisena hajuherneenä? :LOL: Mites muilla, oletteko paljonkin muuttaneet ihon/hiustenhoidon tuotteita tai jättäneet pois? Minä taidan tehdä huomenna retken apteekkiin... :)

Yksi kovasti pohdinnassa ollut asia myöskin, että mikä on "lukujärjestys" kun homma on näin aluillaan? Neuvola olisi 28.pvä ja ilmeisesti viikko siitä lääkäri, mutta mitä näillä ensimmäisillä käynneillä tapahtuu? Onko ultra? Pitääkö rakastava aviomies ottaa mukaan? Niin paljon pohdittavaa ettei meinaa päähän mahtua :LOL:

Kata82 & Tasku-Matti 5+3
 
mie olen käyttny shamppoo+hoitoaine, meikit ja muut rasvat ihan normaalsiti. kampaajalla käyn 7 viikon välein ja siitä en luovu!

tosin naamakukkii ku kukkaketo ja hiukset ravottuu hurja vauhtia. olo on muutenki kaukana hehkeästä ja hekuvasta. hehkua ehkä mutta kiukkusta hehkua ?? :D

huomenna neuvolaan!

tintta iita 7+1
 
Ai, kun mahtava kuulla, että kestoilijoita löytyy täältäkin!!!! Meillä kestovaippaura aloitettu vuonna 2002 ja TODELLAKIN tarjonta oli hiukkasen niukempaa kuin nykyään :D 2002 ja 2004 syntyneiden kanssa osakestoiltiin, mutta kolmas (7/11) on ollut täyskestopeppu, synnäriltä saakka :) on oltu päivä Tukholmassa tai viikko Kuusamossa, kestot mukana ainoastaan. Vaikka olin säästänytkin kaikki vanhatkin vaipat (kietäneet välissä 4:llä muulla lapsella) niin kyllä nyt vuonna 2011 hurahdin oikein todenteolla tuohon vaippahommaan kun on NIIN PALJON erilaisia malleja ja kuoseja yms. :) että se siitä kestovaippojen edullisuudesta ;)

No, joku kyseli mitä tapahtuu alkuraskauden seurannassa (jos oikein ymmärsin ;) )
1. käynnillä ihan hirveesti asiaa: verikokeet (SPR;THL ja halutessaan veriseula), pissanäytteet (PLV, klamydia), kaikki esitiedot ( kierto, perussairaudet, suvun sairaudet, tupakointi, alkoholi, huumeet, liikunta, työ...), asiaa raskausajan ruokavaliosta ja liikunnasta, toivottavasti myös raskausajan seksuaalisuudesta... Ja mies ehdottomasti mukaan!!! Riippuen neuvolasta ja raskausviikoista saatetaan ultrata tai kuunnella sydänäänet dopplerilla +verenpaine, hemoglopiini, paino. Oiskohan tossa jotakuinkin edes suurin osa sisällöstä :D Valtava määrä esitteitä (kassi mukaan :D )

Sit muutenkin noi seurannat vaihtelee ihan hirveästi kunnittain, mutta täällä meillä päin sit rv 10-14 on lääkärikäynti, rv 16 nla, rv 22 KELA käynti (tää on vakkari kaikkialla kun 154 raskauspäivää täyttyy rv22, mut ei tietty päivälleen tarvi olla ;) ), sit rv 27 lääkäri, rv 30 nla, rv 32 nla, rv 34 nla, rv 36 nla ja sit viikottain.

Mä oon raskausaikana melkoinen nipo kosmetiikan (mun tapauksessa siis pesuaineet, en juurikaan meikkaile) kanssa... parabeenittomia tuotteita pyrin käyttämään (weleda, frantsila, erisan), tukkaa en värjäile yms. tosin tukan puolesta tää raskaus osui nyt pahaan aikaan, kun leikattiin just tosi lyhyeksi ja aika kirkkaaksi värjätty, niin jos ei muusta arvaa raskautta, niin pian siitä, et tää tukka on niin kamala :D

No, joo, joha tässä tulo löpistyä... mä oon taas herännyt ennen neljää, yritin nukkua, mutta kun ei niin ei...
Tunnin päästä heräis isot, jos laittais ne kouluun ja sit taas kömpis sänkyyn, josko tuo kuopus taas vetelis pidempään tirsaa ;)

MimSe 5+5
 
Mun tietoihin voi lisätä iäksi 30 ja synnytyssairaala selviää myöhemmin.

Olen käynyt melkein joka päivä täällä lukemassa, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa itse…

Eilen soitin neuvolaan ja saatiin eka aika 14.2. ja kun kerroin tiputtelusta niin sainkin ultran jo ensi viikolle, 23.1. ? Pääsee näkemään onko siellä oikeasti tyyppi ja oikeassa paikassa <3 Ja meillä tosiaan ultra myös Naistenklinikalla sitten 28.1., että päästään kurkkimaan pientä heti pariin otteeseen! Niin ja eilen oli pakko tehdä vielä toinen digitesti, johon tuli Raskaana 2-3 <3

Oireita: Kahvia ei tee mieli, eikä tule päänsärkyä kahvin juomattomuudesta. Herään vapaapäivinäkin samaan aikaan kun mies eli kuudelta. Eilen nukahdin sitten ysiltä päikkäreille ? Yleensä tykkään nukkua pitkään. Ja outoa mulle on että ei tee mieli herkkuja vaan syödä terveellisesti :O Mutta se on vaan hyvä asia! Vatsaa turvottaa ja tavis housut kiristää, menin sitten ostamaan viikonloppuna jo kahdet mammafarkut alemyynneistä :D

Rusinatar, joo en ole ottanut monivitskua ennä jossa A-vitamiinia.

Losa, sitä tiputtelua on ollut edelleen joka päivä ? ei ole kiva juttu. Ja onnea kunnon plussasta ? Mä kanssa jo mietin sen kotidopplerin ostamista, nyt vaan ei ole ylimääräistä rahaa…

Tintta iita, ne HM:n housut on todellakin pientä mallia, mä kanssa jouduin ostamaan kahta kokoa suurempaa ja sitten onkin pituutta aivan liikaa, pitää lyhennellä lahkeita kunhan jaksaa…

Kata82, en ole muuttanut ihon tai hiustenhoidon tuotteita. Käytän tosin hyvin vähän meikkiä ja hiuksiin en laita muuta kun shampoota ja hoitoainetta…

Mimse, pitääkö ennen sitä ekaa verikoetta olla syömättä tms, otetaanko heti aamusta vai onko ajalla väliä? En tajunnut kysyä eilen kun neuvolaan soittelin.

Kestovaippailu kiinnostaisi kyllä mua, jos vain raskaus etenee niin alan vaippoja hankkimaan :)

Jotkut jo mainitsikin kenelle on kertonut jo raskaudesta. Mä oon kertonut kolmelle ystävälle miehen lisäksi tietty. Vaikeeta olla kertomatta omalle äidille kun päivittäin puhutaan puhelimessa, mut ehkä sit ekan ultran jälkeen kun on jotain konkreettista sitten. Mites muut, kuinka monelle olette paljastaneet?

Onnea kaikille plussanneille!!

Haperotta ja Pinkki 5+3 <3
 
kertomisesta mä olen kertonut yhdelle ystävälle ja mies on parille työkaverilleen asiasta maininnut.
Sovittiin, että muille kerrotaan vasta jos on ihan oikeasti jotain kertomista. Eli siis np-ultran jälkeen.
Mulla on jotenkin vieläkin niin "epätodellinen" olo että onko tuolla masussa yhtään ketään, ja enemmän ahdistaisi ajatus että sitten jos huonoja uutisia tulee niin joutuisi kaikille asiaa selittelemään. Muiden lasten kohdalla ollaan kyllä kerrottu ihan heti kun testi on plussaa näyttänyt (vaikka on aina suunniteltu ettei vielä kerrota).

Tosi moni käy varhaisultrassa, mutta onko sellaisia ketkä ei meinaa mennä?

Toisaalta olisi kiva päästä kurkkaamaan, mikä tilanne on (ja jos ketään ei löydy, niin olisihan se tietysti helpompi ehkä käsitellä kun viikkoja ei vielä olis niin paljoa). Mutta toisaalta eipä sinne np-ultraankaan nyt niin pitkä aika ole.
on tää vaikeeta..tää pohtiminen.

Jiina ja 5+3
 
Kiitos vastanneille, mieli on hieman tyyntynyt :) jätin kuitenkin tänään BB-voiteen pois ja pelkällä ripsivärillä mennään :D

Meillä olisi molemmilla hirveä hinku jo kertoa koko maailmalle, mutta yritetään sitkutella siihen asti, että saadaan itsekin asia konkreettiseksi, että siellä masussa todellakin on joku. Kun ei tässä ole ollut oikein oireita, niin ei meinaa itsekään asiaa käsittää. Siksi tuo varhaisultra hieman houkuttelisikin...
 
Täällä ollaan olo on niin surkea että tuskin jaksan kirjoitella niin usein kun ennein. Toivon ettei tämä raskaus mene oksennellen niinkuin edellisessä raskaudessa joka lopulta päätyi sairaala reissuun kun ei vesikään mahassa pysynyt....kestovaippoja olen kokeillut, isosiskoni on käyttänyt niitä jo vuosia sitten lapsilleen jotka nyt ovat teini ikäisiä vain harvat käytti silloin ja tais olla monimutkasempaa nythän niitä saa all-in-one systeemillä että on se varmaan helpompi käyttää nyt kuin ennein. Niin ja minä myös olin kesto-vauva:) ihoni on muuttunut hieman rasvaisemmaksi mutta käytän samaa ainetta weledaa olen käyttänyt aika pitkään. Paljon on uusia tullut tervetuloa ja onnea. Mä meen takaisin sänkyyn huimaa ja tekee mieli oksentaa.. Niin sekava olo noh kaipa tämä tästä milloin teillä on pahoivoinnit helpottanut edellisissä raskauksissa?
 
moikka, minäkin voisin liittäytyä varovasti joukkoonne. Tein kolme päivää sitten haalean plussan liuskatestillä ja vasta eilen tein vahvat plussat clearblue digillä ja liuskalla. :) omien laskujen mukaan nyt menossa rv 5+0 ja laskettu aika olis 23.9
 
Viimeksi muokattu:
Kestovaippoja käytetään, ihan ehdottomasti. Ei varmastikaan kestoilla 24/7, sillä yöllä mulla on ollut tapana käyttää kertiksiä ja melko usein reissussakin. Mutta kotosalla päiväsaikaan kestot on varsin kätevät. Harsoja kaipaan vielä, mutta muutoin meiltä jo löytyy kaikki NB-koossa tarvittavat vaipat.

Lisäksi löytyy jokunen S-kokoinen ja M-kokoinenkin vaippa, sillä nuorimmainenkin kestoilee aina välillä ja käyttää siis niitä.

Mä en ymmärrä, että missä on mun raskauspahoinvointini? Se on joka ikisessä raskaudessa alkanut viikkoon 6+0 mennessä ja viikolla 6+1 olen jo oksentanut lähes 24/7. Mutta nyt ei mitään. Ei niin yhtikäs mitään!

Hyvä sinänsä, mutta kun tähän lisää sen, että eilen vuosin verta, niin kyllä se vähän jännäämään pistää. Onkohan kaikki ihan ok? Aika näyttää, että lisääntyykö vuoto, vai oliko se vain jotakin ohimenevää. Sydänääniä ei pääse vielä muutamaan viikkoon kuulemaan, joten 3-4 viikkoa pitää vielä odotella ja ihmetellä.

Yksi oire on kuitenkin hyvin vahvana. Olen niin väsynyt, että järki meinaa lähteä. Onneksi mies tulee tunnin päästä kotiin, niin pääsen nukkumaan :)

Losa 6+3
 
Tervetuloa taas uudet :) Nyt ei paljon muuta jaksa kun lukea viestit ja kirjoittaa pienesti. Pää pöntössä nimittäin joutuu olla vähän väliä, kohta varmaan tiputusreissu kun ei mikään uppoa ja kaikki tulee ylös. Huh huh :)

Astre ja pikkuinen 7+1 :heart:
 
Haperotta terkka kyllä ohjeistaa sitten, mutta verikokeisiin ei tarvi olla syömättä, eikä vuorokaudenajalla ole väliä, seulaan menessä ainoastaan raskausviikoilla (9+0-11+6). PLV aamupissasta, pesujen kera, klamypissa vähintään 4h rakossa, ei pesuja, ensi tipat purkkiin (tää klamypissa on kanssa sellainen, että pitäis olla valtakunnalisesti kaikille, mutta kunnissa käytännöt vaihtelee keltä otetaan). Käytännössä noi pissanäytteet saa samalla kertaa kun ensin ilman pesuja pissaa klamypurkkiin, keskeyttää ja tekee pesut ja sit pissaa puhtaan pissan ;) simppeliä ;)

moniq voimia pahoinvoinnin kanssa (muille pönttöä halaileville myös :hug: )
Mulla on kahdessa raskaudessa helpottanut rv 16, toki tämänkin jälkeen väsymys aiheutti helposti oksentelua. Yksi raskauksista olikin sitten sellainen, että pahoinvointi ei helpottanut koko raskausaikana ja viimeinen oksennus tuli synnytyksen jälkeen... Koskaan en oo tiputukseen joutunut, mutta voimakkaasta pahoinvoinnista kärsinyt lähes kaikissa raskauksissa (ensimmäisessä lievin pahoinvointi).

Itselläni vain ajoittain aavistuksenomaista pahoinvointia, ruoka ei meinaa maistua (eikä mikään muukaan), mutta vielä "juhlin" kun voin, pahoinvointia odotan alkavaksi viikonlopun aikana, js vanhat merkit paikkansa pitää...

MimSe 5+
 
piti tänään soittaa neuvolaan Mutta en sitten muistanut. Minä kun en ihan varma ole viikoista joten Jos pääsis ultraan asian tarkistamaan. Mitään oireita ei mulla oo ollu. Ja lopetin eilen tupakoinnin! Hyvin on mennyt ensimmäinen vuorokausi. Inhalaattoria käytän vaan tiukan paikan tullen, Mutta oikeastaan sellaisia ei ole ollut. :D niin ja äitini kysyi tänään kun oli meillä käynyt että onko meille tulossa perheen lisäystä. :D No en sitten viitsinyt valehdellakkaan ja kerroin että maanantaina plussasin. :D mista noi äidit tietää? Onko muilla ollut samaa aikaisemmissa raskauksissa esim? :)
 
  • Tykkää
Reactions: eskapismi
Täällä ei oikein muita oireita, kun ruokahalun puute ja tästä seurauksena heikohko olo. No nippailut alavatsassa myös. Reilun viikon oli etova ja oksettava olo ja se on nyt hävinnyt kuin seinään. Ensimmäisessä raskaudessa tuo kesti rv 20 asti. Vähän huolestuttaa. Väsymystä myös ilmassa, mutta sitä nyt on aina ;)

En oo vielä kertonut kenellekkään (miehelle tietty), mutta tekis niin mieli huutaa ja kuuluttaa kaikille että oon raskaana!!! ÄÄÄÄÄ! :D Pahoin pelkään että viikonloppuna se lipsahtaa suusta, kun porukoilla menen käymään.. Voiku malttaisi odottaa edes tuohon varhaisultraan!

Mitens, joko teillä on alkanut nimet pyöriä mielessä? Minulla on ja kokoajan! Tiiän että voi sattua vielä vaikka mitä, kun näin varhasessa vaiheessa ollaan, mutta nimien pyörittely on vaan niin kivaa :)

..Mun tekee kamalasti mieli pähkinöitä ja rusinoita! Pakko soittaa miehelle, että tuo niitä mulle!

muoks. miranja 5+2
 
Heips!
Liittyisin mukaan syyskuisiin. Plussasin juuri, että saa nähdä miten tässä käy :) Mitään oireita ei ole. Ei minkäänlaisia :)
Olen 24v, toinen lapsi tulossa ja la omien laskujen mukaan 20.9 Eka raskaus oli aikas vaikea, makasin osastolla 7viikkoa, mutta jospas tässä toisessa pääsis sitten helpommalla!
-Seinis
 
tänään oli ultra. tarkoitus oli tarkistaa onko kohdussa vai jossain muualla.
KOhdusta löytyi raskauspussi ja ruskuaispussi. kysyi mitkä viikot, sanoin että menkoista 5+6 mutta kierto voi olla 30-31 joten sillon vasta 5+3-5+4. Alkiota ei näkynyt. mutta gyne sanoi ettei se vielä näykkään, ei hätää. tuulimuna se ei ole. TÄH?? Mistä se sen näki???? : /

tällä tiedolla pitäis elää 4.2 asti jolloin neuvola ja täti ultraa siellä
 
Miima81, no jopa epätietosuuden lykkäsi. Mun järellä ja vähäisillä tiedoilla sulla näkyi siellä tosiaan se ruskuaispussi josta alkio ammentaa ravintoa ennenkuin alkaa ottaa ravinnon sulta ja siellä sikiöpussissa se alkio köllii. Jos sulla vielä viikot vielä aikasemmassa niin ei siellä vielä sykettä tosiaan oo. Mut kunnolla olisi pitänyt sulle asia selvittää. Oliko se ultraaja kuitenkin ihan levollisin mielin ku kertoi sulle näkymät? Eiköhän kaikki ole kunnossa, mut varmasti huolettaa. :hug:

Mulla on sellainen "hyväodottaja" olo. Soitti terkka tänään ja muistutteli et eilen olin unohtanut käydä kilpirauhaskokeissa. Uusi aika sit ensi maanantaiksi. Olen kuitenki nostanut thyroxin-annostusta suositusten mukaan niin kai tuo vähän niinku lipsahti mielestä. Kivasti tuli kummiski huono omatunto. :whistle:

Mulla on ollut nyt vähän helpompaa oireiden puolesta mut eipä sekään tunnu kelpaavan. Heti iskee sit pikku pelko persuuksiin et mistä nyt tuulee kun ei tuule. Mut tällaista se oli edelliselläkin kerralla. Jospa se ensi tiistain ultra tois vähän mielenrauhaa tähän olemiseen.
 

Yhteistyössä