Syyskuun suloisuudet 2013

Kukapakuka:
Sulla on ollut kyllä tosi rankkaa! Kun selviät pikkuvauva ajasta, selviät mistä vaan. Ja harmittaa sun puolesta ettet ole oikein saanut lapsenhoitoapua läheisiltäsi! Onneksi perhetukikeskus on antanut apua sulle. Oot jo nyt voittaja ja terästä vaikkei siltä aina tuntuiskaan! Voimia jatkoon ja päivittele taas tilannetta kun jaksat.

Meillä alkoi pari pv sitten taas hyvä viikko ja tissillä ollaan koko ajan. Ihanaa. Tuntuu että on oikea tiheän imun kausi joka kans on aika tyypillistä 3kk. Toivottavasti jatkuu pitkään ja vaikkei ihan näin tiheästi niin pieni toivonkipinä on että jos ne raivarit joskus vaikka loppuiskin.

Eli syysodotus84, tiedän sun fiilikset. Mulla tätä on jatkunu jo monen minta viikkoa ja aina niistä hyvistä viikoista saa kuitenkin sitä voimaa niille huonoille viikoille. Ja tulee hyvä olo etten ole lopettanut imettämistä. Mut sitten se hyvä fiilis kyllä unohtuu kun tulee huono viikko ja olen joka päivä lopettamassa imetystä :|
Mut näillä mennään...
Joulufiilis jo palannut ja odotan huomista kovasti!

Hyvää joulua kaikille!!

Ja lisää vaan juttuja tänne meidän ketjuun :) on kiva lukea miten muilla menee!

Allu ja jvg 3kk 3pv
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Ensinnäkin Kukapakuka, sulla on tosiaan ihan hirvittävän raskasta. Konkreettisesti en voi näin virtuaalisesti olla apuna, mutta tule tänne purkamaan, jos se edes hieman helpottaa <3.

Mirkalle puolestaan paljon onnea raskaudesta <3!

Minä tulin juuri tytön kanssa neuvolasta. Neiti syntyi 5.9., mutta kolmekuukautisneuvola oli vasta tänään, sillä alkuperäisen ajan aikaan oli korva- ja kurkunpääntulehduksessa, jolloin rokotteita ei olisi voinut pistää. Tänään annettiin viitosrokote sekä pneumokokkirokote. Rotan kakkonen käydään ottamassa ensi viikolla, ettei kaikki tule kerralla juuri jouluksi. Tyttö kasvaa hienosti, ja tämä minua ilahduttaa, sillä on vaikea uskoa oman rintamaitonsa riittävyytyeen. Varsinkaan, kun eivät rinnat tunnu enää täysiltä, kuten alkuaikoina.

Kiinteitä olen vähän jo antanut (peruna-porkkanaa), kuten annoin pojillekin tässä vaiheessa. Neuvolassakin sanottiin, että voin hyvin tehdä näin eikä tarvitse korviketta alkaa antamaan. Ja tämä ei onnistuisikaan, sillä tyttö ei suostu syömään pullosta milliäkään. Omat voimat meinaavat välillä olla kortilla sitten, kun kukaan muu ei voi ikinä hoitaa syöttöpuolta, joten toive olisi, että joskus lähitulevaisuudessa jossain voisin vähän käväistä vaikka puolen tunnin verran ja toinen voisi hoitaa syötön kiinteällä, jos nälkä iskee poissaollessani. Minun voimani eivät kerta kaikkiaan riitä puolen vuoden täysimetykseen, ja neuvolan täti armahti minut, ettei tarvitsekaan näin tehdä.

Palaan myöhemmin kirjoittelemaan lisää. Olette usein mielessäni <3!
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa :heart: Aika on mennyt nopeaa ihastellessa poikia ja arjen pyörityksessä. Pojat ovat kasvaneet kauheasti 4,5kk kontrollimitat, A oli 7830g (1980g), 63cm (43,2cm) ja py 43cm (31,4cm) ja B 6380g (1710g), 62cm (42,8cm) ja py 42,8cm (29,5), suluissa syntymämitat. Pojathan tosisssaan syntyi rv 33+5. Ovat myös unelma tapauksia yöllä nukutaan 20-4/5 asti ja syödään pikaiseen ja seuraava herätys aamu 8 :D Kaikki tuumaa että mä olen päässyt helpolla. Mutta nyt jatkaa joulun viettoa :heart: Hyvää joulua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Heippa,
nyt on joulut juhlittu. Raskas oli joulukin, tai lapsen isän kanssa ei ihan mennyt nappiin kaikki asiat. Mutta nyt mulla on joku ajatus jo siitä, että tää varmaan tästä pikku hiljaa. Koliikki on paljon helpottanut, mutta edelleen on joitakin vatsavaivaisempia päiviä. Ei kumminkaan niin pahasti kuin ennen.

Ja eilen vauva heräsi yöllä siis oikeasti vaan kaksi kertaa syömään, oli outoa nukkua niin pitkä pätkä kerrallaan aamuyöllä, kun heräskin vasta myöhempään. On alkanut syödä iltaisin puuroa ja hedelmää niin varmaan jaksaa siksi nukkua enemmän.

Paino on noussut tasaisesti, nyt luulen että on päälle kuuden kilon luokkaa, kun n. kuukausi sitten oli 5,2 kg ja 61cm. Käyrät menee tietty lasketun ajan mukaan. Yksi päivä joku aika sitten vauva tarttui jo ekan kerran leluun. Muutoin on kääntyillyt jo jonkun aikaa, mutta aika satunnaisesti ja harvoin, ei tosiaan joka päivä.

Vaikeeta on edelleen läheisten ihmisten kanssa. En oikeen tajua miten lapsen syntyminen voi herättää niin paljon sellaista, että tuntuu että joka ikinen ihminen jollain tavalla kääntää selkänsä, vaikken tietääkseni ole tehnyt mitään heille. No, ehkä lapsi on herkkä juttu ja ei kai sellaiset ihmiset aina tajua miten raskasta se voi olla, jos ei ole omia lapsia.

Kohta uutta vuotta ja toivon mukaan lisää kakkavaippoja!
 
Kukapakuka, olen myös huomannut, että ne, joilla ei ole lapsia, eivät oikein tosiaan ymmärrä, kuinka lapsen syntymä muuttaa elämän.

Meillä takana jälleen kerran levoton yö. Odotan aikaa, kun voi alkaa antaa iltaisin puuroa tyttöselle.
 
Terkkuja täältäkin suunnalta, vuosi alkaa olla lopuillaan ja kyllä on mennyt nopeasti!

Hoksasin eilen illalla että en oo postittanu jälkitarkastuslappua kelaan. Hieno homma, eli ens kuussa saa nähdä tuleeko rahaa vai ei. On kyllä ollu ajatukset siellä sun täällä kun on noin unohtunut. Kesätyöpaikastakin laitettiin viestiä jos oisin mennyt uudeksi vuodeksi töihin, mutta en taida vielä malttaa jättää tyttöä hoitoon. Ehkä keväämällä sitten.

Parin viikon päästä vasta seuraava neuvola, tylsää. Ois kiva tietää onko tullut paljonkin pituutta ja painoa lisää kun tuntuu että kasvaa niin kovasti. Sohvalla pyörii jo kovasti mahalle, leikkimatolla ei niinkään kun kaikki kiva on yläpuolella, pitää ääntä ja heiluu kun heinämies. Kovasti jo pönkkää itseään ylöspäin kun on sylissä. Ja sylissähän viihtyy ja kaikenaikaa pitäis tossutella ympäri ämpäri kattelemassa asioita.


Kuinka monella on syöttötuoli jo hommattu? Minkämoinen tai minkälaista ootte miettiny? Itse ajateltiin kattella jos tulis jotain kivaa tarjoukseen, käytettynä en sitä osta koska haluan että se sitten kans kestää, joskus nuo on ns. istuttu pilalle eli nitisee ja natisee liimattunakin..

Milloinka ootte ajatelleet aloittaa soseet / milloin aloititte? Ja millä aloititte?


Beibei & Anni 11vkoa
 
Mun puolesta saa tulla turisemaan :)

Meillä oli tänään vasta 3kk nla ja saatiin rokotteet ja pituutta oli tullut 4 viikossa 2,5cm ja painoa 570g eli noin 142g/vko. Näin ollen poitsu 64,1cm ja 6300g.
Oon tyytyväinen lukemiin :) :)
Ja parin vk päästä aletaan maisteleen kiinteitä. Hui! Jännää!!!! Ja ihanaa!


Päätin eilen lopettaa imettämisen päiväsaikaan. Yöt syötän niin pitkään kun maitoa riittää. Toisaalta helpottunut olo mutta toisaalta on aika haikeaa. Olen nyt henkisesti valmis lopettamiseen. Aikaisemmin vaikka oli sellainen olo että lopetan, niin olis jäänyt paha mieli koko hommasta. Nyt tiedän että olen 2kk taistellut asian kanssa ja se osaa olla aika ressaavaa hommaa, niin ei tossa ole enää mitään järkeä kummankaan kannalta. Nyt asia on niin sanotusti taputeltu ja parempaan en pysty. Ja sai nyt ainakin sen melki 3,5kk mun maitoa. Ja saahan se toki vielä yölläkin mikäli maitoa riittää.. On vaan aika tuskasta näiden kovien tissien kanssa, mut kaipa ne kohta tajuaa vähentää tuotantoa.

Annoin pojalle panadolin ja toivottavasti ei nouse kuumetta tai tule muutenkaan mitään kummia noista rokotteista.

Ja hei sellainen tieto siihen kylkärihommaan, että nyt kun vaihdettiin tässä 3. koossa vaipat pamperseihin niin ei ole pariin viikkoon tullut kuin 2 kylkäriä! Ihanaa! Ennen tuli joka yö ja joskus pari kolmekin kertaa yössä. Me kyllä vaihdettiin 1&2 koossa vaippamerkkejä mut ei enää 3:ssa ennen kuin nyt. Ja selkeä muutos tapahtui heit :D
Että siinä vinkkiä muille..

Hyvää uuttavuotta!
 
Miten tää aika voi mennä näin nopeeta? Mutta ensiksi kaikille HYVÄÄ TÄTÄ VUOTTA <3

Meillä alkaa menemään ihan hyvin. Neiti nukkuu ekan "pitkän pätkän" omassa sängyssään (n klo 1-2, nukahtaa joskus 22-23 aikaan) ja siitä sitten jatkaa syöttöjen ohessa unia n klo 8-9 saakka. Muutamana yönä on yrittänyt keskustella mun kanssa (n klo 2-5) mutta mä oon niiin itsekäs et haluan nukkua, joten on sitten köllötelly meidän välissä... Ja huudellu välillä, toki en itekään oo nukkunu, pitäny vaan silmiä kiinni ;)

Pari viikkoa sitten oli 3kk neuvola ja siellä sai neiti ne kolme rokotetta... Seuraava päivä oltiinkin sitten 39.2 asteen kuumeessa, ei kiva! Mä jo panikoin että minne täytyy lähtee/ottaa yhteyttä jos ei ala kuume laskemaan... (meillä ei pojat reagoineet mitenkään yhteenkään rokotteeseen, tai siis esikko ei reagoinut, keskimmäinen niihin missä käytetty munaa...) joten oli vähän outoa juttua... Hienosti oli neiti kasvanut pituutta oli 59cm ja painoakin 5865g... hienosti on kasvanut, vaikka veljensä oli tuon kokoinen kuukautta aikaisemmin ;)

Mirkalle oikein paljon onnea!!! Meillä nää lapset taitaa olla tässä, uusiin hoitoihin ei ainakaan lähdetä...

Rose, tervetuloa minunkin puolesta juttelemaan. (vaikka mä en täällä useasti kerkee kirjotteleenkaan, niin useamman kerran viikossa käyn lukemassa/kurkkimassa onko uusia juttuja...)

Raskausaikana olin varma että imetän sen 6kk täysin, mut noi alkuvaikeudet vaikutti mun pääkoppaan sen verran, et varmaan tän kuun lopussa tai ens kuussa viimestään alotetaan kiinteiden kokeilut... Nyt maitoa kyl tulee hyvin, et voi olla et mieli muuttuu vielä... saas nähdä... Ja vaikka ei sais näitä asioita miettiä, niin meillä on miehen kanssa maaliskuun lopulla yhteinen juttu, ja lapset on menossa mun tädille hoitoon tollon, niin olis kiva kun voisivat antaa neidille vaikka puuroo maidon lisäksi...

Syöttötuolista... meillä on kaks kappaletta tripptrappeja, enkä muita tänne huolisikaan... Ne vaan on ihan loistojuttu. Esikko on jo luovuttanut omansa neidille, joka siinä istuu/makoilee sellasella vauvakopalla siinä... lainattiin se ystäväperheestä...

Soseiden aloittamisesta, varmaan menee sinne lähemmäs 5kk ikään saakka... ja varmaan perunalla taikka bataatilla... (ja sit heti perään maissi ja mustikka...)

Neiti kääntyi eilen ekan kerran selältä mahalleen ja ai että sitä on kyllä harjoiteltukin... hirveän ähinän ja puhinan kera se sitten vihdoin ja viimein onnistui, ja päälle tuli uni :) Juttelua on harrastettu paljon ja hymyillään ja naurateen/kiljahdellaan kovasti, esikkoisoveli on ihan parasta mitä maa päällään kantaa... ;) nuorempi isoveli ei jaksa niin kauaa olla paikallaan että neiti kerkeis hälle asiansa toimittaa :D Myöskin mun isä eli vaari on must juttu, hälle jutellaan ja paljon.

Kiva olisi kuulla sunshinen tuplajuttuja, jos vaan kerkiät/jaksat tänne kirjoitella...

Mutta joo, jospa sitä nukkumaan menis... Tää vuosi näyttää tällä hetkellä erittäin hyvälle... joten hyvillä mielin ollaan se vastaan otettu! Onko muilla suuria suunnitelmia?

tiggeri ja neiti näpsä 3.5kk
 
H&O
Hei vieläkö mahtuu mukaan keskustelemaan? Meidän poika syntyi lokakuun alussa mutta laskettuaika oli syyskuussa joten oon teidän juttuja seuraillu taustalla. :) Olisko vielä mahdollista päästä mukaan facebook-ryhmään, siellä taitaa olla enemmän keskustelua?
 
Terkkuja täältä Pohjanmaalta, lunta on ja pakkastakin parikymmentä astetta.. Eilen käytiin neuvolassa, kivasti tyttö kasvanut taas kuukaudessa, ikää nyt 3kk, painoa oli tullut jo 5770g ja pituuttakin 59,5cm. Rokotukset otettiin myös, järjetön huuto muutaman sekunnin ja sitten se loppui. Mutta kun neuvolantätin naama näkyi niin taas alkoi huuto. :D
Nyt onkin ollut hiukan apaattisen oloinen tänään, kuumetta ei ole ollut kuitenkaan. Saa nähdä lentääkö ruikkendaali taas rotavirusrokotteen ansiosta..

Huomenna ois vauvatreffit, toivotaan että päästään.

Hiukan oli haastavaa löytää talvitamineet tälletalvea. Kiersin kauppoja toisensa perään eikä mistään kokoa 62. Pienimmät mitä löysin niin 68 ja sitä löytyy jo kaapista neljän haalarin verran joten niillä mennään sitten.. Täytyy vaan ruveta kattelemaan isompaa turvaistuinta kun ei mene vyöt enää kauaa kiinni kyllä, nyt jo pisimmillä mitoilla mitä saa. Ihmettelen kyllä miten serkun muksut on olleet tuossa vuoden ikään asti, kun meidän neiti on vasta 3kk, tosin talvitamineissa, mutta silti..

Viikon verran on ollut vähän hankalaa saada syömään, nyrkki kyllä maistuu ja kaikkia leikkimaton leluja tunkee suuhunsa. Neuvolassa arveltiin että tekee hampaita, mutta saa nähdä milloin sitten ne tulee läpi asti.

Mutta nyt askareihin taas,

Terkuin Beibei&Anni
 
Hei! Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen. Täällä aika hiljaista, suurin osa kai siellä fb:ssä?
Tyttö on huomenna tasan 4kk. Mietityttää tuo kehitys, onko ihan ajan tasalla vaiko jälessä. Onneksi viikon päästä lääkärineuvola niin siellä sitten kuulee.
Eli tyttö ei vielä käänny mahalleen, ei edes yritäkkään vielä. Harvoin kyljelleen menee.
Mahallaankaan ei oikein viihdy kuin pienen hetken, siinä kyynärpäihin nojailee.
Aikaisemmasta vauvasta on aikaa jo 8v joten en yhtään muista miten nuo aikaisemmat lapset on kehittyneet, musta tuntuu että ne jo tuossa vaiheessa kellottivat mahallaan....
No joo, jokainenhan kehittyy omaan tahtiin, mutta silti mietityttää.

Ruokailusta sen verran että velliä juo iltaisin ja kiinteitä maistellu viikon verran.
Imetys menny taas ihan ok tähän päivään, ei oo tarvinnu antaa korviketta muuten. Tänään tuo tyttö ollu niin kitunen joten korviketta menny pari kertaa kun monen yrityksen jälkeen ei jostain syystä mun oma maito ei kelpaa: /

Tänään herättiin puoli kuudelta ja niska jumin takia valvoin yöllä tunnin plus parit vai oliko kolmet heräilyt päälle:ashamed:
Toivottavasti tästä puoli kuudesta ei tule tapa.... On sekä tyttö että äiti ollu tänään tosi väsyneitä.

Mustakin tuntuu ettei tuohon turvakaukaloon meinaa kohta mahtua kun on kunnolla talvikamppeet päällä vaikka onhan tuo nuorin pienempi kuin siskonsa tässä vaiheessa.

Nyt kun kaikki lapset nukkuu niin lähempä tuonne sohvalle nuokkumaan:)

syysodotus84 ja Myy 4kk
 
Moikka! Eipä oo tullu kirjoitettua, mutta kiva lukea muiden kuulumisia ja myös kirjoittaa itekin (kunhan jaksaa ja ehtii). Meiän poitsu on nyt 4,5 kk. Arki menee melko hyvin. Nukkumaan ei vaan meinaa ruveta ennen yhtä. Jonkin aikaa nukkui sit kylläkin 8-9 h putkeen, mutta nyt on parina yönä ruvennu heräämään viiden-kuuden aikaan ja sit noin kymmeneltä. Kiinteitä ei oo vielä aloitettu. Imetän ja yöks annan myös korviketta lisäks.

Onko kaikkien muksut oppinu jo kääntymään selältä mahalleen? Meillä ei vielä tietookaan. Eipä oikeestaan yritäkään. Maha-asennossa sentään kovasti yrittää mennä eteenpäin, mutta ei tietenkään vielä pääse... =)

Poika painaa lähes 8 kg ja pituutta on n. 64 cm. Päiväunia nukkuu ihan miten sattuun. Joskus vaan yhet unet, joskus kahet, eikä kellonajoissa oo mitään säännönmukaisuutta. Onko muilla samanlaista rytmittömyyttä? Jos yrittäisin laittaa hänet aina tiettyyn aikaan päikkäreille, se tuskin onnistuisi. Jos ei nukuta, niin ei nukuta! Flunssia eikä muitakaan tauteja onneks oo meille vielä tullu...?

tiituli85 + poitsu 4,5 kk
 
Neuvolakuulumisia ja vähän muutakin... Viime torstaina oli 4kk lääkärineuvola, hyvin oli neiti kasvanu uudet mitat oli 6830g ja 62,5cm, eli melki kilo tullu kk:ssa. Ja hää on kyllä sen näköinenkin et on ollu ruoka-aikaan kotona :D Kaikki oli muutenkin oikein hyvin. Neiti kääntyy nyt molempiin suuntiin ja mahalta selälleen ja selältä mahalleen, joten ei voi häntä enää jättää minnekkään, paitti lattialle ja omaan sänkyynsä, valvomatta. Seuraavalla kerralla onkin taas rokotukset, yhyy, viimeksi kun niistä nous yli 39 kuume... Viime viikolla maisteltiin vähän perunaa, ja tänään jatkettiin, mut ei tunnu oikein tajuavan vielä homman juttua... Nooh, kokeillaan nyt vielä.. onhan tässä aikaa... (mulla vaan on takaraivossa se ens kuun loppu, kun ollaan menossa miehen kanssa yhteen konserttiin, ja lapset menee mun tädille puoliyökylään, ollaan siis menossa sinne loppuyöksi, ja olis kauhian kiva, jos saisivat neidin yöpuulle "helposti"... tai sit jää multa konsertti väliin...)

Itte oon ollu nyt kipeenä melki kk:n... Angiina vaivaa, nyt menossa toinen lääkekuuri, mistä sitten sain vaivaksi "ystäväni" hiivan... Jonkun verran vaivaa neidin mahaa noi mun lääkkeet, mut ilmankaan en oikein voi olla... :/ no, jos se tästä...

Muuten meillä menee hyvin, neiti itkeskelee kyllä jonkun verran, mut yleensä siihen on syy, nälkä, väsy taikka kakka housussa... Päivärytmikin on alkanut löytymään, aamulla herätään n 7-8 aikaan, syödään/seurustellaan yms, sitten nukutaan yleensä n 3-4tuntia, seurustellaan/syödään yms, unet n 2-4 tuntia (riippuu noiden ekojen unien pituudesta) ja sit loppuilta keikistellään/leikitään/seurustellaan/syödään (+parit pikkutorkut n 30min ) ja n klo 20-21.30 yöunille (syödään pitkän kaavan mukaan) klonaikoja en laittanu, kun välillä neiti jaksaa olla kolmekin tuntia hereillä ja toisinaan alkaa vaatia nukkumaanpääsyä jo tunnin päästä heräämisestään...

Mutta näin meillä, mitäs muilla?

tiggeri ja neiti reilu 4kk
 
Meillä oli kans neuvolalääkäri tällä viikolla ja poitsu on 66,5cm ja 6900g. Eli hoikka poika on, mutta ei näytä mitenkään aliravitulta :) menee omalla -8 käyrällä aika tasaseen.

Syömiset pullon kanssa on välillä melkoista kikkailua. Tai siis oikeastaan joka ikinen kerta paitsi yöllä. Välillä vähän tuskastuttaa.
Mähän lopetin heti tammikuun alussa imettämisen ja ajattelin että jatkan yöimetyksiä. No sithän poika hylkäs koko tissin, että pullolla menyt nyt yli kk.
Aloitettiin kiinteet bataatilla ja porkkanalla 20.1 ja ne menee vaihtelevasti. Jouduin lopettaan niiden antamisen muutamiksi päiviksi kun poitsu lopetti päikkäreiden nukkumisen...!
Aloitin kiinteet uudelleen kukkakaalilla ja nyt menee kukkakaaliperuna. Hedelmäsoseita annan välipalaksi ja mango maistuu kylmänä ihan ok hyvin.
Mut välillä poika punkee ruoan suusta pois, ja on pari kertaa aukonut suutaan kuin odottaen lisää. Mut tässäkin tilanteessa pitää laulaa, että onnistuu jotenkin:)
Annan aamuisin ja iltaisin Hipp riisipuuroa mangon kanssa. Teen sen maitoon että saisin maitomääriä lisättyä tätäkin kautta.

Meillä menee maitoa 700-900ml/vrk, mutta yleisemmin n. 800ml.
Eli alarajoissa mennään maidonmäärän kanssa.

Herätään 6-7 aikaan ja hömpötellään n. 1-2h ja laitan pojan ulos. Se nukkuu 1-3h ja sitten taas hömpötellään 1-2h ja taas ulos ja nukkuu 1-3h. Sitten vielä n. 30min päiksyt ja nukkuun n. Klo. 19. Poika herää syömään 2-3 krt ennen kuin herätään aamulla.

Et ihan kiva rytmi, mut pitäis saada tota nukkumaanmeno aikaa vähän myöhemmäksi, että vois joskus käydäkin jossain vaikka kylässä. Kaipa noi rytmit kerkee vaihtua tässä vielä monta kertaa.

Välillä oon ollut aivan tajuttoman väsynyt!! Vietiin poika mun vanhemmille yökylään illalla ja haettiin ekojen päiksyjen jälkeen. Me oltiin kotona ja koitin nukkua :). Mulla mies ei oo voinut yhden haaverin takia tehdä mitään 3 viikkoon, ja se jatkuu vielä jonkin aikaa, joten välillä ottaa voimille. Vauvan, koiran ja kahden aikuisen hommat hoidettavana. Nyt on parempi vaihe, mut tulin tietty flunssaan..

Poika kehittyy kovasti. Kääntyi ekan kerran selältä mahalle tammikuun alussa eli 3,5kk. Sitä sitten harjoiteltiin yölläkin ekat 2vk. :D alkuun meni myös takas selälleen, mut se jäi. Ja nyt alkaa huutaan mahalla, kun ei pääse takas + kun se ei viihdy mahallaan. Sillä menee hermot siihenkin kun koittaa kovasti eteenpäin ja ei pääse mihinkään.
Muutenkin punnailee sylissä paljon ja kovasti pitäis liikkua jokapaikassa. Jokeltelee paljon ja välillä mietin että onko meillä vauvan sijasta japanialainen kanarianlintu ;)

Niin kuin neuvolalääkäri sanoi, niin on oikea tärpästikkeli :D No niin on!

Kaikkee pientä säätöä on tässä joka päivä, mutta oon ihan viihtynyt kotona. Toisinaan en malta odottaa kun poitsu alkaa puhumaan ja juoksentelmaan.
 
Heippa täältä sulan jäätikön keskeltä, säät on mitä kamalimmat lenkkeillä.

Meillä oli tänään lääkärineuvola, neiti nyt reilun 4kk. Painoa oli tullut jo 6450g ja senttejäkin kertynyt jo 62,7. Oli hiukan virkeällä tuulella, sätki ja pärisi menemään.

Meillä yöt on alkanu olla yhtä showta, nukahdetaan kyllä mutta sitten saatetaan herätä tunnin välein useampaankin kertaan. Nälkä ei ole, nukahtaa yleensä samantien kun ottaa syliin. Tutista ei paljon apua ole ollut, herää joskus jo puolentunnin jälkeen. Hampaita saattaa tehdä, leuassa näkyy kaksi vaaleata jo mutta eivät ole vielä läpi.

Päivärytmi on ollut aikalailla samanmoinen alusta saakka, klo 21 nukkumaan, herätään klo 9, päiväunet sitten n. 11 - 15 - 18 maissa. Päikkärit kestää joskus 30min, joskus parikin tuntia. Tuon yöheräämisten takia olen ottanut tytön viereen aamuisin (kun mies on noussut, saa nähdä milloin kostautuu ;) ) että saa itsekkin nukkua hetken, kun tutti suuhun-tekniikkaa voi käyttää näin helpommin. Meillä siis nukutaan omassa huoneessa.

Velliä (maissi) ollaan maistettu tasan kaks kertaa, ei mene sitten millään. Ensimäisen kerran jälkeen oli pullolakko 4 päivää. Lauantaista saakka ollaan maisteltu vähän luumusosetta. Neuvolasta saatiin nyt vähän oppaita kiinteiden alotteluun, että pääseehän se mammakin kokkailemaan. Selvästi tyttö jotain haluaa jotain, kun itse syön, tämä on vieressä monttu auki ja pitää mekkalaa, että mullekkin!

Kovasti jo odotellaan ens kuun loppua että päästään alottamaan vauvauinti, kova vesipeto on jo, kylvyssäkin polskii niin että koko vessa on märkä :)


Terkuin Beibei&Anni
 
Heippa taas! Eilen oli 5kk neuvola ja oli taas tyttö kasvanu paljon, meillä on hyvin tukevasti syöny vauva=) niinkuin meillä nuo isommatkin lapset vauvana.
Mitat on 61,5cm ja paino7,3kg. Tuo pituus oli pikaisesti mitattu kun tyttö kävi aika hermona.
Nyt alkanu tulemaan jonkinlaista rytmiä päiviin. Tai ainakin tällä hetkellä on.
Kasvis ja hedelmäsoseita maistellu plus illalla velliä.
Nyt ostin liha-kasvissosetta niin aletaan pikkuhiljaa maistelemaan niitä ja vähän myöhemmin puuroa.
Pari kertaa päivässä tarjoan sosetta ja illalla velliä, muuten mennään minun maidolla. Tuttipullostakin juo joten voin hyvillä mielin käydä rauhassa kaupassa tai vaikka lenkillä.

Tyttö ei edelleenkään vielä käänny mahalleen, tai no jos ei lasketa niitä paria kertaa. Mahalta selälleen osaa kyllä kääntyä kun ei enää halua mahallaan pötköttää.

Nyt kun tylleröinen nukkuu niin hyvä aika siivota.
Kirjoitelkaahan kuulumisia:)
 
Moikka! Nukkuuko teiän muksut miten pitkiä yöunia? Oon ihmetelly, kun meiän poitsu nukkuu 10 h putkeen! Nyt on 5 kk, 12 päivää ja tänään oppi vasta kääntymään selältä mahalleen, kun lelua näyttää. Ei vielä muuten vaan käänny. Kiinteet aloitin 5 kk iässä, porkkanasoseella, jolle oli allerginen. Ei hyvästi alkanu... :) No bataattisose oli seuraava, ja siitä on tykänny kovasti! Myös banaania, mustikkaa ja perunabataattia oon antanu. Onko muille tullu allergioita? Pojalla meni naama ihan punaseks siitä porkkanasta...

Mites usein te kylvetätte vauvojanne? Meillä isi kylvettää, ja noin kaks kertaa viikossa. Lisäättekö mitään öljyä tai saippuaa sinne? Me ei. Nyt pari päivää sitten huomasin pojallamme ekan hampaan alunkin. Vähän on ollukin kiukkuisempi. Uskomatonta muuten, että kohta on eka puol vuosi jo menny vauvan kanssa. Kiinnostais myös tietää, onko muiden babyt löytäny varpaat? Meillä ei, eikä varmaan ihan heti löydäkään. Noin 66 cm on pitkä hän ja painaa noin 8,5 kg eli melko pullukka joka varmaan vähän tekee kömpelömmäks. Meillä muuten vauva nukkuu pinnasängyssä ja mä omassa sängyssä samassa huoneessa. Isi joutuu nukkumaan parisängyssä yksin... Voi voi... ;)
 
Heippa pitkästä aikaa =)

Elämä on muka nykyään niin kiireistä ettei ehdi koneella istua - siis ei mitenkään kiireistä yhden lapsen kanssa mutta tällä hetkellä tietokone on viimenen juttu mitä tekee jos on aikaa.

Meillä ois ½ vuotis neuvola viikon päästä. Sit ne käynnit harveneekin siellä. 5kk neuvolassa pojalla oli pituutta tullut 64,7cm ja paino tais olla 7775g. Joulukuun puolessa välissä aloitettiin maissivelli yötä vasten ja loppu kuusta kiinteiden maisteleminen. Meillä maisteltiinkin sitten hieman nopeammalla tahdilla kun mitään allergioita ei tullut mistään.

Tällä hetkellä makuvalikko on jo aika laaja, siihen kun lisättiin 5kk alkaen viljat joita nyt ollaan maisteltu riisi, kaura ja ohra. Hieman jänskätti että tuleeko allergiaa kun vanhemmat kumpikin on ollut tai on vieläkin allergiaa....

Meillä on löydetty varpaat ja istutaan selkäsuorassa syötötuolissa. Liikkuminen tapahtuu kierien ku tuo maha ottaa kiinni kun yrittää ryömiä. Kova on harjoitteleminen että eiköhän kohta se ryömiminenkin onnistu.

Päiväunien nukkuminen ulkona loppui kuin seinää 4kk ikäisenä. En tiiä mistä johtui mutta vaunuissa nukuttiin 15min ja huuto, 15min ja huuto. Sänkyyn kun laittoi nukkuu pari tuntia. Totesin että nuku sit sisällä ja ulkoillaan sitten muuten.

Meillä heräillään aamulla kukon laulun aikaan eli 5-6.30 välillä. Poitsu on energiaa ja tarmoa täynnä heti kun silmät aukaisee...nukkumaan illalla käydäänkin 19-19.30. Äitiinsä tullut ku on aamuvirkku :D Hieman kyllä aina välillä väsyttää aamuisin mutta onneksi saa nukkua päikkärit:LOL:

Tissin syönti on jäänyt enää yöhön ja sekin alkaa ilmeisesti jo loppua kun välillä nukutaan aamuun asti ilma syömistä. Joku kyseli miten pitkiä yöunia nukuttaan - meillä nukkuu sen 10 tuntia ja yhdellä heräämisellä tai sit ei ollenkaan.

Päivät menee rattoisasti kun meillä ei edelleenkään turhista narista vaan päivät alkaa isolla hymyillä. Tahtoa löytyy ja se myös näytetään etenkin jos on ruuasta kyse:LOL:
 
Meillä nukutaan tosi vaihtelevasti öitä, välillä menee 1-2 herätystä, välillä on öitä että herää puolentunnin-tunnin välein. Olen yrittänyt antaa velliä iltapalaksi, jos auttais niin ei. Arkiaamuisin otan tytön viereeni kun isä lähtee töihin (joskus viiden jälkeen) että saa nukkua edes muutaman tunnin ilman herätyksiä, kun vieressähän on niin hyvä nukkua (juu, teen vaan hallaa tällä, tiedetään!) eikä välttis herää ennenkun alkaa olemaan liian valoisaa. Pimennysverhot täytyis hommata kovaa vauhtia. Toisaalta osasyy näihin yöheräilyihin saattaa olla tuo meidän kaakki joka paukuttaa tallissa aina sillontällön, tosin tähänkin on tulossa muutos (tänk kaad!), kun heppa lähtee pois.

Päivät menee enemmän tai vähemmän nopsaa. Välillä ei edes tajua että kello on jo ilta, vaikka ei periaatteessa ole mitään tehnyt, mitä nyt siivoon-tiskaan-pyykkään-kokkaan-käyn lenkillä-hoidan elukat... :LOL:

Ihana kun on tullut Kevät! Toivottavasti ei tule enää lunta, en kestä sitä valkosta mömmöä enää yhtään. Tänään tein reippaan tunnin lenkin aurinkoisessa säässä, tuli ihan hiki kun tais olla sittenkin liikaa vaatetta päällä. Vaikea vauvaakin tuonne on kyllä pukea, vanuhaalaria ollaan nyt käytetty, silti no hikimärkä selästä ja päästä kun herää unilta taikka tullaan autoreissulta. Alla ei ole kun body-sukkikset ja housut, sekä sukat. Sisällä pitää silti olla sukkahousut vielä, kun okt on ja kylmät lattiat ja vetoa.

Hampaita ei oo vielä näkyny puhkeamaan, vaikka ikenet on olleet turvoksissa jo useamman kuukauden. Mahalle kääntyy jo aikamoisella vauhdilla, jalkoja yrittää pönkätä mahan alle mutta ei vielä tajua että mahakin pitäis nostaa pois alta, niin pääsis konttimaan. Mutta ei tässä kyllä kauaa mene enää että senkin tekee, toivottavasti :) 5kk lahjaksi ostin syöttötuolin joka on jo kovassa käytössä ollut.

Soseitakin ollaan maisteltu, luumua, omenaa (naminam) ja bataattia sekä perunaa (yök en tykkää-ilmeellä). Imetän myös edelleen (pääsääntöisesti öisin), mutta alkaa tuntua että kohta on loppusuoralla(?), lisämaitoa menee päivittäin 100-400ml.

Kuun vaihteessa alkaa vauvauinti, jee! Tätä oonkin jo odottanu hyvänaikaa.

Töihinmenoa odotan myös, ihanaa kun pääsee tekemään jotain muutakin kuin vaipanvaihtoa, vaikka päivääkään en tästä ajasta pois antaisi. Isä jää vauvan kanssa kotiin heinä-elokuun, itse ajattelin mahdollisuuksien mukaan pitää elo-syyskuussa kesäloman ja mennä omaan työpaikkaani sitten syys-lokakuulla.

Ps. hävettää tunnustaa, mutta isän olen päästänyt aivan liian helpolla vauvanhoidossa. Oisko se yhden käden sormilla laskettuna vaihtanut vaippoja? Syöttänyt muutaman kerran enemmän? A-p-u-a. Eli tulee sille kova treeni ennenkun voi jäädä yksin vauvan kanssa kotiin kesäksi kun minä oon töissä, ja töihinhän mä meen. :LOL: Ärsyttää kyllä, voishan se vähän aktiivisempi olla tässä asiassa, varsinkin kun näitä jonain päivänä on kaksi, ellei useampi...

Beibei & Typykkä 5kk
 
Tämä meidän syyskuisten ketju tais kuolla ihan kokonaan???
Harmi juttu, olis ollu kiva lukee samanikäisten kuulumisia. Itse en viihdy facebookissa jossa kai on syyskuisten sivut..

Tytöllä oli 8kk neuvolalääkäri. Pituutta oli 66,6cm ja 8 630g. Alkopa tuo tyttökin liikkumaan tässä kolmisen viikkoa sitten ryömimällä ja nyt menee joka huoneeseen jo, varsinkin isompien lasten huone on kiinnostava=)

Kiinnostais tietää miten teillä muilla nuo yöt menee, vieläkö heräillään tai ootteko pitäneet unikoulua?

Meillä tuo unikoulu olis edessä. Heräillään vielä 3-4kertaa yössä, nyt on taas ollu muutama yö että vaan sen kaks kertaa on pitänyt syöttää. Imetän edelleen, paljon helpompaa sortua syöttämiseen yöllä kuin pullon kans, kaksi edellistä lasta on syöneet pullosta ja tuo yövierotus ollut paljo kivuttomampaa.
Aika harvoin rauhottuu pelkkään silittelyyn. Eli on laitettava mies asialle muutamaks yöks ja muutettava itse vaikka olkkariin ja tupot korviin:LOL:

Nyt aamu hommia, tyttökin heräilee ensimmäisiltä uniltaan kun kuudelta herätty :)

Syys ja Myy 8kk
 
Moikka piiiiitkästä aikaan, tää ketju tosiaankin on melko kuollut, joka harmittaa minuakin. Olisin niin kiva vaihtaa kuulumisia samalla tavalla kun raskausaikanakin.

Meillä tänään poitsu 9kk - seuraava neuvola on vasta kolmen kuukauden päästä mutta 8kuukautisena oltiin 71,5cm pitkiä ja painoa oli 9,7kg. Meillä opittiin kierimään 5kuukautisena ja sen jälkeen sitä menoa on riittänyt. Kolmatta viikkoa kontataan ja saman verran on opeteltu nousemaan seisomaan. Huvitti hieman kun maanantaina opittiin kontaamaan ja nousemaan istumaan ite niin tiistaina aloitettiin harjoittelemaan nousemaan seisomaan tukea vasten.

Valitettavasti Syysodotus84 en voi vertaistukea antaa tuohon yöheräilyyn. Meillä kyllä heräillään öisin mutta tuttia hamuamaan. Nyt on kyllä tullut uutena se että aamulla aikaisin, noin viiden aikaan, herätään. Oon päätellyt että nälkäänsä herää kun maha kurisee kuuluvasti ja maitopullon jälkeen nukahdetaan, yleensä:) Tällä viikolla sitäkin ollaan protestoitu huutamalla naama punaisena, mutta kuitenkin nukahdettu.
Enemmän mietin että miten opetan pojan nukahtamaan itekseen kun nyt oon ollut hänen vieressä....senkin aika tulee sitten jossain vaiheessa. Nyt ei jaksa sitä murehtia.

Vuosi vierähti ja ensi viikolla alkaa kesäloma ja äippäloma loppuu. Elokuun alussa pitäisi palata työmaalle. Välillä on kiva kun saa palata töihin mutta sitten tulee haikea mieli että tässäkö tää nyt oli. Kotona on ollut kiva olla, joka yllätti minut;)

Mukavaa viikonloppu! Toivottavasti tääkin ketju elpyisi...

hanja ja poitsu 9kk
 
Kiva, että edes muutamat täällä kirjoittelee. Itekin tykkään lukea ja myös kirjoittaa, aina kun vaan saa aikaseks... :) Öistä kyseltiin. Meillä meni jossain vaiheessa semmoseks yöt, että tuntui että kahden tunnin välein oli poika tissiä vailla. Sit pidettiin semmonen pienmuotoinen unikoulu, että kun mun mielestä sillä ei ollu vielä nälkä, niin silitin vaan mut se huus ja huus ja sit nukahti. Se oli karmeeta. Sit jossain vaiheessa oon kumminkin imettäny aina kun en saa sitä muuten rauhoitettua. Yösyöttöjä on tällä hetkellä 2-3 mikä on musta ihan ok. Toki ois parempi jos ois vähemmän, mut en jaksa stressata. Uusi harmi nukkumiseen on tullu, kun pitää nousta konttausasentoon tai polvilleen tai seisomaan ja siinä hetken kun on niin alkaa huuto kun ei osaa ruveta takasi nukkumaan. Iltaisin saa kymmenet kerrat laittaa takas mahalleen/selälleen kun toinen itkee seisaaltaan.. Se on rasittavaa mun mielestä. Jossain vaiheessa nukutinkin viereen, mutta nyt tehtiin että saa alkuyön ainakin nukkua pinniksessä, kun se on turvallisempi liikkumisen suhteen, koska mä en halua mennä niin aikasi nukkumaan että oisin koko ajan siinä vieressä.

Meiän poika oli vähän hidas oppimaan ryömimään. Oli reilu 8 kuukautinen, kun oppi menemään eteenpäin ryömimällä. Siitä sit alkoi hurja kehitys. Vajaa 9 kk vanhana konttas ja nous tukea vasten seisomaan. Saa nähdä, oppiiko ennen vuoden ikää kävelemään.

Mitä teiän muksut tykkää leikkiä? Tää poitsu ei hirveesti leiki. Enemmän kiinnostaa kontata huoneesta huoneeseen tai ruveta kiipeilemään. Tai sit mennä räpeltämään laturin johtoa tai muuta kiellettyä. Piiloleikit on hauskoja. Muuten tuntuu, ettei leluille tee nyt mitään. Luetteko muuten mitenkä? Mä oon tykänny lukee sitä lorukirjaa, joka tuli äitiyspakkauksessa. Välillä luen muutakin tai katsellaan kuvakirjoja.Taputusta ja vilkutusta oon yrittäny opettaa tuloksetta.

Päiväunia nukutaan meillä yleensä kahdet, mutta ne on lyhentyny paljon. Tänäänkin ekat päikkärit oli 0,5 h ja toiset 45 min... Siinä ei hirveesti ite kerkii mitään tekemään. Heinäkuussa aloitan työt ja mies hoitaa sit pojan.

tiituli85 + jäbä 9kk
 

Yhteistyössä